CuLTyuR
Albatros Wilbur steelt de show
Soutendijk als vrouwelijke Robocop
In Bed with Madonna:
prachtig en onthullend
Begrafenisjas
als cadeautje
DONDERDAG 5 DECEMBER 1991
8
FILMS IN LEIDEN
Tot mijn verbazing is de Franse
succesfilm Delicatessen volgen
de week niet meer in het Leidse
Lido-theater te zien. Op die plek
wordt nu Terry Gilliams The
Fisher King vertoond, die de af
gelopen week nog in Luxor
draaide. In dat theater is vanaf
vandaag Doe Hollywood te zien,
een film die enkele weken gele
den al landelijk in première is
gegaan. De meeste andere films
in Lido en het Alphense Euro
zijn gewoon geprolongeerd,
evenals Misery en de Stam van
de Holebeer in het Leidse Tria-
non-theater. Een woordvoerster
van Trianon heeft echter toege
zegd dat er volgende week be
slist iets anders gaat gaat draai
en, dus wie weet.
De interessantste films draai
en volgende week in de filmhui
zen. In het Alphense Parkfilm
huis is komend weekeinde Post
cards from the edge te zien, het
LVC draait The Grifters, en voor
wie geen genoeg kan krijgen
van John Belushi en Dan Ay-
ktpyd draait het Lak-theater The
Blues Brothers. Het Kijkhuis ver
rast met In Bed with Madonna
eh Sur.
In Bed with Madonna werd
eerder dit jaar in de Nederland
se- bioscopen niet echt een
ffoot succes. Op het eerste ge
zicht is dat misschien merk
waardig, gezien de enorme po
pulariteit van de Amerikaanse
megaster. Maar bij nader inzien
valt de matige belangstelling:
het blijkt dat er achter de vro
lijk-shockerende zangeres een
intrigerende en gecompliceerde
persoonlijkheid schuilgaat, die
radicale standpunten inneemt
en die het aandurft om haar pri-
véleven te tonen op een manier,
die bij ieder ander als voyeuris
tisch zou worden beschouwd.
Dat stoot het publiek dat haar
als zangeres kent af, maar an
derzijds is het niet voldoende
om cinefiele Madonna-haters
naar de bioscoop te lokken.
Toch valt er in In Bed with
Madonna, geregisseerd door de
26-jarige regisseur Alek Kes-
hishian, veel interessants te
zien. De film is een verslag van
de Blond Ambition Tour in
1990, die dwars door Japan, de
Verenigde Staten en Europa
voerde. Alle scènes achter het
concertpodium zijn door Kes-
hishian in een soort korrelig
zwart-wit gefilmd, waardoor het
documentaire-gehalte van de
film extra wordt benadrukt. De
kijker krijgt de indruk dat wat
zich achter de schermen af
speelt, realistischer is dan de
concertopnamen, die namelijk
wel in kleur zijn gefilmd. Toch
draait uiteindelijk alles om die
concerten, waarvan ook de
voorbereidingen steeds uitge
breid in beeld worden gebracht:
de peptalk waarmee Madonna
haar zangeressen en haar dan
sers toespreekt en het bidden,
waarbij iedereen aanwezig
moet zijn en waarbij de intens-
katholieke Madonna steeds
voorgaat. Na afloop is er vaak
een nabeschouwing en als er
volgens de zangeres iets niet
klopte, krijgt de verantwoorde
lijke er stevig van langs. In Bed
with Madonna is prachtig en
onthullend. Wat mij betreft dé
film van het afgelopen jaar.
In het Kijkhuis draait volgen
de week ook Sur. De film speelt
zich af in het Argentinië van
1983, na de val van het militaire
bewind in dat land. Een man
komt na vijf jaar gevangenschap
terug bij zijn vrouw. Toch durft
hij haar niet zomaar in zijn ar
men te sluiten, want vijf jaar is
lang, zelfs als de liefde oprecht
Uiteindelijk komt de toenade
ring tot stand, maar niet nadat
de kijker heeft geleerd, hoe
moeilijk het is om van iemand
te blijven houden als de part
ners veel verdriet hebben mee
gemaakt en zich tegenover el
kaar schuldig voelen.
Toch is Sur geen sombere
film. Regisseur Fernando So-
lanas heeft er veel moeite voor
gedaan om de film geestig,
meeslepend en ironisch te ma
ken. Bovendien is de muziek
van tango-componist Astor Pia-
zolla zó doordringend, dat de
film volgens sommigen zelf een
tango is.
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
THE RUSSIA HOUSE KIJKHUIS OOOO
Voorbeeldig geconstrueerde bewerking van John Le Carré's spionage-verhaal over de
betrekkelijkheid van de ontspanning tussen Oost en West. Louter mooie rollen van
onder meer Sean Connery. Een gaaf en realistisch produkt.
THE NAME OF THE ROSE KIJKHUIS OOO
Verfilming van Umberto Eco's gelijknamige bestseller door Jean-Jacques Annaud is
bij vlagen spannend en steeds onderhoudend, maar niet briljant. De middeleeuwse
monnik William van Baskerville (Sean Connery) en zijn hulpje Adso van Melk (Chris
tian Slater) lossen in een klooster een serie gruwelijke moorden op.
POSTCARDS FROM THE EDGE PARKFILMHUIS OOO
Typische acteursfilm van de in dat genre zeer bedreven Mike Nichols, zet Shirley
MacLame en Meryl Streep tegenover elkaar als moeder en dochter in showbizzdrama
vol drank en drugs. Interessant aan de film isde manier waarop Hollywood zichzelf
op de hak neemt.
MYSTERY TRAIN LVC OOO
Deze film van Jim Jarmusch speelt zich af in Memphis, Tennesee, waar de geest van
Elvis nog rondwaart. De film vertelt drie verhalen, die gelijktijdig plaatsvinden, maar
né elkaar worden verteld. Midden in de nacht valt een schot, maar het hoe en waar
om wordt pas aan het eind duidelijk.'
DOC HOLLYWOOD L UXOR OO
Plastisch chirurg Ben Stone (Michael J. Fox) begaat een verkeersovertreding en
wordt'door de rechter tot dienstverlening veroordeeld in een klem dorpje in South
Carolina. Eerst staat het hem er helemaal niet aan, maar na een tijdje vindt hij het er
toch erg leuk. Drakerig, pseudo-romantisch plattelandsdrama.
BIOSCOPEN
LEIDEN
LIDO 1.2,3,4. en STUDIO tel 071
124130/133210
Thelma Louise 12 jr., dag. 18 45
21.15, vrza zo woook 14 15
Terminator II Judgment Day 12 jr
dag. 18.45.2115. vr za zo wo ook
14.15.
Robin Hood, Prince of Thieves a
dag. 18.45,21.15, vrzazo wo ook
14.15.
The Fisher king 12 jr., dag 20 30
A Kiss before Dying 16 jrdag 19
21.15, vr ook 14.30
LIDO 1,2,3,4 (Kindervoorstellingen)
De Reddertjes in Kangoeroeland a
zazo wo 14.30.
LUXOR tel. 071-121239
Doc Hollywood a. I .dag. 19,21 15
zoook 14.30.
TRIANON
De Stam van de Holebeer dag 19
Silence of the Lambs 16 jrdag
21.15.
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA tel. 01720-20800.
Van Boetzelaerstraat
Terminator 2 Judgment Day 12 jr
dag. 13.30, 20.15, vrza 13 30
18.30, 21.30, zo 14,17,20 15
EURO 2
Thelma and Louise 12 jrdag
13.30, 18.30,21 15, zo 13 30 16
18.30,21.15
EURO 3
.Switch 12 jr.. dag. 13.45,18 45
21.15, zawo 18.45,21 15 zo
18.45,21.15
EURO 4
De Reddertjes in Kangoeroeland a za
to 14. zo 14.16
Doc hollywood a.I., dag 13 45
18.45,21. zo 13.45.16 15 18 45
21
FILMHUIS ALPHEN
PARKFILMHUIS tel. 01720 9373/
Cornells Geel laan 2
Postcards from the Edge vr za 20 W
VOORSCHOTEN
GREENWAY tel 071 614354
Schoolstraat
Robin Hood, Prince of Thieves a v
t/m zo 15.45.19.21 15 ma V*
20.15, woook 15 45
Point Break 12 jr vrt/m2ol9
21.15
Stanno Tutti Bene a ma t/m 0'
20.15
Teenage Mutant Ninja Turtles II a
vr 15.45, zazo wo 14. 15 45
Junglebook a.l vr 16, za zo wo 14
FILMHUIZEN LEIDEN
LAK tel. 071 124890
Mystery Train di 20
The Blues Brothers di 22
LVC tel. 071 146449
Gay and Lesbian Filmfestival
Koekoekskinderen Nocturne vr
6/12 20.45.
No Skin of My Ass za 7'12 2D 45
Lesbians zo 8/12 20.45
The Grifters do vrza 20 45
KIJKHUIS
In Bed with Madonna vr t/m do
19.30,21.45.
Sur vr t/m ma 20, 22.15
The Russia House di 20, 22 15
The Name of the Rose wo 20 2? 3C
Greencard do 20. 22 15
DEN HAAG
ASTA 1 tel. 070-3463500
A Kiss before Dying 16 jr aag 14
18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18 45
21.30.
ASTA 2
Robin Hood, Prince of Thieves a
dag. 14.18.45.21.30, zo 13 15
16.18.45,21.30.
ASTA 3
Dying Young a.l., dag. 14, 18 45
21.30, zo 13.15,16. 18 45 21 3«
BABYLON 1 tel. 070-3471656
The Fisher King 12 jr.. dag 14
18.45,21.30, zazo 13.30 16 15
18.45,21.30.
BABYLON 2
What About Bob? a. I dag. 14
18.45,21.30,zazo 13.45 1is
18.45,21.30.
BABYLON 3
Totole Heros a.l., dag. 14,18 45
21.30, zazo 13.45, 16.15. 18 45
21.30.
CINEAC 1 TUSCHINSKI tel °70
3630637
Buitenhof 20
Eve of Destruction 12 jrdag 14
18.45. 21.30zo 13.15 16 18 45
21.30.
CINEAC 2
Harley Davidson The Marlboro Man
12 jr., dag. 14. 18.45,21 30 zc
13.15,16,18.45,21.30
CINEAC 3
Out for Justice 16 jr., dag 18 45
21.30, vr ma di do ook 14
METROPOLE 1 tel .070-345675*
Thelma Louise 12 jrdag 14
18.45, 21.30 zo 13 15, 16 18 45
21.30.
METROPOLE 2
Merci la Viel 2 jr, dag. 14 18 45
21.30 zo 13 15, 16,18 45 21 30
METROPOLE 3
Dances with wolves a dag 14
20.30.
METROPOLE 4
Mortal Thoughts 12 jrdag 14
18.45,21 30 zo 13 15 16 18 45
21.30
METROPOLE 5
Prospero's Books 16 jrdag 18 45
21.30 vr ma dido ook 14
ODEON 1 tel. 070-3462400/346240.
Doc Hollywood a Idag. 13 45
18.45, 21 30, zo 13 30. 16 18 45
21.30.
ODEON 2
Tales from the Darkside 16 jr dag
18.45,21 30 vr ma dido ook
13.45
ODEON 3
Terminator 2 Judgement Day 12 >r
dag. 13.45,1845,21 30 zo
13.30,16.18 45,21 30
ODEON 4
The Naked Gun 2,5 a dag 11 4S
18.45.21 30 zo 13 30 1* 1«4C
21.30
'Reddertjes in kangoeroeland' beter dan Mickey Mouse
Documentairefestival
HLM
RECENSIE «JOS DE PUTTER
Op het vierde internationale do
cumentairefestival dat vandaag
in het Amsterdamse Alfa-thea
ter, de belendende Balie en het
Filmmuseum van start gaat, zijn
onder meer vier nieuwe Neder
landse produkten te zien. Een
daarvan is Levenslied, een por
tret dat Froukje Bos maakte
over een groep inwoners van
het Amsterdamse opvanghuis
De Walenburg. De film volgt
een aantal bewoners tijdens
hun dagelijkse beslommerin
gen, zonder een poging te doen
hun gedrag te verklaren of diep
te graven in de achtergronden
van deze mensen. Soms wordt
de diepte van het leed plotse
ling zichtbaar, zoals in de zeer
indringende scène waarin een
man van middelbare leeftijd tij
dens een Joods feest aan de rab
bi vraagt of hij niet alsnog be
sneden kan worden. Dat zou
hem het gevoel geven ergens bij
te horen.
Levenslied is een boeiende film
geworden, soms tragi-komisch,
zoals wanneer een jongeman
erg verheugd reageert op de
mededeling dat hij een begrafe
nisjas voor z'n verjaardag krijgt
en we vervolgens te zien krijgen
hoe hij een rede uitspreekt aan
het graf van een vriend. Eén van
de hoogtepunten is het mo
ment waarop een man die tij
dens een uitstapje naar Mallor-
ca de zee niet in durft 's avonds
een prachtige vertolking geeft
van Waarheen, Waarvoor. On
danks het feit dat Levenslied en
kele missers kent, zoals de idio
te beslissing om een besnijdenis
in close-up te tonen, terwijl de
film daar helemaal niet over
gaat, is het in het algemeen een
bijzonder ontroerende film ge
worden, die 'de begrippen 'gek'
en 'normaal' op de helling
plaatst.
Het festival duurt tot woensdag
11 december.
De concurrentieslag om de
meest populaire kerstfilm
van 1991 wordt deze week
ingezet met De reddertjes
in kangoeroeland, de 29ste
lange tekenfilm uit de be
roemde Disney Studio's.
En de eerste klap is meteen
een daalder waard, want
De reddertjes II is een span
nende en leuke kinderfilm,
die perfect in het Neder
lands werd nagesynchroni
seerd en die beter is dan de
voorfilm met oude, ver
trouwde Disneysterren als
Mickey Mouse, Donald
Duck en Pluto.
FILM
RECENSIE HENK MAURITS
De reddertjes in kangoeroeland. Te zien
vanaf vrijdag 6 december Lido 1 Leiden
en Euro 3 Alphen a/d Rijn
De reddertjes in kangoeroeland
is een vervolg op de populaire
film De reddertjes uit 1977, die
destijds een gigantisch succes
was en die meer geld opbracht
dan enige andere Disney-film.
Reden genoeg dus om de oude
succesformule nog eens tegen
het licht te houden en de mui
zen Bernard en Bianca weer
eens uit hun hol te halen voor
een voortzetting van hun werk
zaamheden voor de internatio
nale reddingsmaatschappij van
de VN.
Hoewel het verhaal nieuw is,
zijn er talrijke overeenkomsten
met de eerste film. Toen ging
het om een zielig weesmeisje
dat gered moest worden uit de
handen van een heksachtige
vrouw. Nu is het slachtoffer een
jongen (zonder vader) die gek
idnapt wordt door een schurk
achtige stroper, die het gemunt
heeft op een zeldzame steen
arend. En net als in 1977 wordt
als de nood aan de man komt
de hulp van een stel muizen in
geroepen.
De weergaloze albatros Wilbur ('storm of orkaan, Albatros Airlines komt bijna altijd aan') zorgt voor het v
Bernard is nog even verlegen als
destijds en wil graag trouwen
met de zelfverzekerde Bianca.
Maar voor huwelijksaanzoeken
is geen tijd als er in Australië
een jongen in nood is. Met Al
batros Airlines vliegen ze on
middellijk naar kangoeroeland,
waar ze hulp krijgen van de
stoere gids Jake, die ook wel wat
ziet in Miss Bianca. Maar uit
eindelijk moet deze stoere held
het afleggen tegen de onhandi
ge, maar slimme Bernard, dié
met een list het verhaal tot een
goed einde weet te brengen.
De tekentraditie van Disney
staat er borg voor dat ook De
reddertjes in kangoeroeland een
technisch meesterwerk is ge
worden. De openingsscène van
de film is zelfs verbluffend, met
van de gewone speelfilm afge
keken camerabewegingen, zoals
een shot dat lijkt te zijn opgeno
men uit een op volle sneldheid
vliegende helicopter die vlak
boven de grond scheert, recht
op een huis af. Een truc die nog
niet eerder werd vertoond in
een animatiefilm en waaruit
blijkt dat in deze sector van de
film de grenzen van het tech
nisch kunnen nog niet bereikt
zijn.
De twee reddertjes, Bernard en
Bianca, spelen in het hele ver
haal eigenlijk een wat onderge
schikte rol. Dat komt door de
veelheid aan kleurrijke persona
ges die in de film wordt opge
voerd. Zoals de schurk McLeach
en zijn altijd hongerige assis
tent, de hagedis Joanna. Of de
weergaloze albatros Wilbur
('storm of orkaan, Albatros Airli
nes komt bijna altijd aan') die
de muizen naar Australië
brengt. Vooral Wilbur steelt in
deze film de show. En dat komt
niet alleen door zijn opgeruim
de karakter en humor, maar
vooral ook door de karakteris
tieke stem van Frits Lam-
brechts, die er een onvergetelij
ke creatuur van heeft weten te
maken.
De film wordt voorafgegaan
door een korte tekenfilm, De
prins en de bedelknaap, even
van de reddertjes.
eens van Disney. In deze film
speelt Mickey Mouse (61 jaar
oud inmiddels) de hoofdrol. Hij
is een bedelaar die een dag lang
de rol van prins mag overne
men in het kasteel. Maar on
danks de aanwezigheid van Do
nald Duck en Pluto in de film,
haalt deze meer traditionele
Disney-produktie het op geen
stukken na bij De reddertjes.
Mickey, Donald en de andere
Disneysterren lijken hun tijd te
hebben gehad. Zij leven nog
lang en gelukkig in Disneyland,
maar mogen voor de film nu
worden afgeschreven.
'Eve of destructionhoort thuis in de ramsj
Renee Soutendijk in 'psychologische high-tech thriller' Eve of destruction.
H| M heim. Het gaat om een machi
ne die uiterlijk niet van een
mens valt te onderscheiden en
die ook nog eens zodanig is ge
programmeerd dat hij zelfstan
dig beslissingen neemt, een ei
gen intuïtie en gevoelsleven
heeft. Het is een aardig ideetje
van de makers om binnen een
zodanig high tech gegeven,
dat onveranderlijk leidt tot for
se geweldserupties, ruimte te
maken voor een vrouwelijke
invalshoek. Eerder bewees Ka-
thryn Bigelow met Blue steel
dat simpele genrefilms aan ori
ginaliteit winnen wanneer er
een vrouwelijk persepetief aan
Eve of destruction zou waar
schijnlijk rechtstreeks in de vi
deoschappen zijn beland, ware
het niet dat 'onze' Renee Sou
tendijk een dubbele hoofdrol
Speelt in wat wordt geaffi
cheerd als een 'psychologische
high-tech thriller'. Soutendijk
is zowel Eve Simmons als de
uiterst geavanceerde robot die
deze Eve heeft uitgevonden.
De robot is een militair ge
wordt toegevoegd, en wellicht
heeft regisseur Duncan Gib
bons met Eve of destruction
iets dergelijks voor ogen ge
staan.
Het is zeker een verrassende
keuze om de zeer fragiele Re
nee Soutendijk zowel de intel
ligente maar emotioneel onze
kere uitvindster, als haar op
hol geslagen moorddadige ro
bot te laten spelen. Maar voor
de rest volgt Eve of destruction
het geijkte pad van dergelijke
Tijdens een test raakt robot
Eve gewond en vanaf dat mo
ment schakelt ze zichzelf
steeds een alarmfase verder,
tot in het laatste stadium een
kernkop zal worden gelan
ceerd. De verschillende fases
gaan gepaard met emotionele
en lichamelijke verkenningen
van de robot, die daarbij de
beslissingen neemt die haar
uitvindster nooit aandurfde.
Het is een flinterdun psycholo
gisch laagje, dat bij lange na
geen legitimering is voor enke
le sekksscènes en het verre
gaande geweld. Soutendijk
ontpopt zich als vrouwelijke
Robocop, in een film die
slechts thuishoort in de ramsj
van de videotheek.
Madonna: intrigerende en gecompliceerde persoonlijkheid.