Cultuur 'Mrs. Einstein': met de vrouw achter de man Magna Carta nu terug als duo Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: RUTCER J HOOGERDUK 6 De meisjes zijn ouder en wijzer geworden Drie jaar geleden trokken Paillette Willemse en Saskia van Zutphen de aandacht met de verrassende zang-thea tergroep De Meisjes. 'Stuck with a fantasy" was een weef getouw van gearrangeerde popsongs, choreografie en kwetsbaarheid, een weldaad voor oog en oor. De mede- Meisjes Carolina Mout en Suzanne Venneker ruimden tussentijds het veld en Ellen van Harmeien voegde zich bij Paulette en Saskia. Ondertussen waren sommige meisjes de 30 gepasseerd, dus moest er een andere naam komen. 'Mrs. Einstein' is de rijpere versie van wat drie jaar geleden zo mooi pril begon. De nieuwe voorstelling 'Cherchez la femme' is zaterdag 7 december te zien in de Leidse Schouwburg. De Meisjes: „We hebben meer afstand, meer controle. Het gaat over drie vrouwen met een stevige tic. AMSTERDAM DUIK WlLitM ROS It De naam 'De Meisjes' was des tijds een beetje provocerend be doeld. „Maar veel mensen be grepen dat niet. Die vroegen waarom we ons niet 'De Mei den' noemden. Maar het was juist een grap", vertelt Saskia van Zutphen. Mrs. Einstein is een nieuw be gin, de meisjes zijn intussen ou der en wijzer geworden, er is nu ook een meneer Einstein, al komt die natuurlijk niet in beeld. En 'Cherchez la femme' is een wezenlijk andere voor- dan 'Stuck with a fanta- foto Michael ferron sy'. „Maar met dezelfde ingredi ënten", aldus Paulette Willem- se. „We gebruiken weer covers die we integreren in een ver haal." Saskia van Zutphen: „Maar in de Meisjes-tijd gebruikten we persoonlijke dingetjes en nu is het verhaal helemaal fictie. We hebben meer afstand, meer controle. Over het verhaal kun nen we niet al te veel vertellen, want het is een 'whodunnit'." Paulette kent de van haar collega, dus abrupt in: „Het gaat over" drie vrouwen met een stevige tic; ie der voor zich hebben ze een goede reden om een psychiater in te schakelen. Uiteindelijk be sluiten ze die psychiater te ver moorden. Heerlijk, echt een op luchting. Dan gaat het doek op en begint de voorstelling. Punt." Volwassener Het opgerakelde muziek-reper- toire is heel breed, vertelt Pau lette. „Van Yes tot Willeke Al- berti. En bij het arrangeren heeft alles een draai meegekre gen die men van het origineel niet kent. De mensen moeten het gevoel krijgen van 'Hé, wat voor een nummer is dat ook al weer1. Dat muzikale uitgangs punt van De Meisjes is geble ven." „Ik vind het volwassener", in terrumpeert Ellen van Harme ien, de nieuweling van de groep. „Dat geldt voor zowel het veihaal, als het repertoire en de uitvoering." Ellen liep bij Karin Bloemen Paulette Willemse te gen het lijf. In 'Bosje Bloemen' speelden zij het 'jonge talent', dat de 'gevestigde artieste' Bloe men naar de kroon stak. Ellen: „Na de voorstelling met Karin had ik zin in iets anders dan een rol in een kant en klaar pro- dukt." Dat heeft ze wel geweten, want 'Cherchez la femme' is optredens in Leiden en Noordwijkerhout Herman Berserik: groot in het kleine HAARLEM PETER DE BRUYN nog maar weinig over. Toen Chris vervolgens een telefoontje Twintig jaar geleden was het uit de Verenigde Arabische Britse folktrio Magna Carta be- Emiraten kreeg, om daar in een roemd met Tolkien-achtige luxe hotel een folkclub op te conceptalbums als 'Seasons' en zetten, was de beslissing snel de hit 'Airport Song1Nu is Mag- genomen. „Linda en ik zijn daar na Carta terug. Als duo staan ze twee jaar gebleven. We hebben komende weken in een groot er heel veel grote namen over aantal Nederlandse cafés en in de vloer gehad en vaak ook zes januari volgt een tournee door avonden in de week zelf opge- het clubcircuit met een comple- treden. Toen we terugkwamen te begeleidingsband. hebben we in wat kleine clubs rond Yorkshire gespeeld. En ook „De groep telde oorspronkelijk wat nauwelijks opgemerkte twee stemmen en twee gitaren concerten in Nederland gedaan, en het zijn nu ook weer twee Plotseling vroeg Phonogram stemmen en twee gitaren. Het is ons of we nog wat nieuw werk dus bijna het oude Magna Car- wilden uitbrengen. En ik zei ta," zegt Chris Simpson, het 'Oké." enige oorspronkelijke lid van de Britse hippie-folkgroep dat nog Destijds, rond 1970, was Chris over is. Maar Simpson was wél Thompson het prototype van de man die vrijwel al het leper- de folkhippie die hij in zijn 'Air- toire voor de formatie schreef, port Song' bezingt. De wereld Hij heeft dus recht van spreken, rondtrekkend met de gitaar als belangrijkste bagage. Zingend Persoonlijk associeer ik Magna op straathoeken en in metrosta Carta met puber zolderkamers, zo'n twintig jaar geleden. Visnetten, wierook en druipkaarsen in lege wijnflessen. Magna Carta maak te folk in de vocale harmony-traditie van Simon Gar- funkel. maar dan op z'n Brits. Het was de tijd dat songschrij vers als Ralph Mc- Tell, Al Stewart en Donovan de Lon- dense folkcafé's be volkten. De met de 'Seasons' waarvan het liedje 'Airport Song' een Arbeidsvita minen-klassieker zou worden en 'Lord of Ages'. Magna Carta was rond 1974 een 'we- reldact' en rockgrootheden als Tony Visconti en Rick Wake man speelden op hun platen mee. Maar met de opkomst van de punk, keerde het tij. In de jaren tachtig werd er nauwelijks meer iets van de groep vernomen. Tot er onlangs opeens een nieu we Magna Carta-singje 'Stop bringing me down' ver scheen. En begin komend jaar ligt het verzamelalbum 'Old Masters and New Horizons' in de winkels. Magna Carta be staat anno 1991 uit Chris Simp son en zijn vrouw Linda, die zo wel als duo als (aangevuld met andere muzikanten) als The Magna Carta Band optreden. Folkrock Simpson vertelt hoe hij, toen het succes rond 1980 afnam, nog veelvuldig met Magna Car tions. „Zeker, dat was de realiteit. Ik heb het allemaal ge zien," blikt hij terug. „Maar er zaten aan die romantische mij ook wat scherpe randjes. 'Loid of Begin komend jaar is het verzamelalbum üSjes van 'Old Masters and Ages' gaat over de XT Ti vernietiging van de New Horizons wereld, van alles, uit dat is nog altijd rele vant. En Two old Friends' is een liedje over mensen die el kaar kapotmaken - brak door ook behoorlijk eigentijds, als je ■conceptalbums nagaat dat ik deze week nog in de krant las dat er van iedere tien huwelijken die in Engeland gesloten worden, er tegenwoor dig zes op de klippen lopen." Pessimistisch Voordat hij zijn plaats achter de microfoon weer opzoekt, noemt hij zijn voorbeelden: Bob Dylan, Lonnie Donegan, Elvis, rockers uit de jaren vijftig. „Waar kom je zulke musici nog tegen? Ja, ik ben misschien wel een beetje pessimistisch, omdat muziek niet meer zonder allerlei gea vanceerde technieken schijnt gemaakt te kunnen worden. En Uc ben sceptisch over iets als 'rap' en al die 'remixen' die er van platen verschijnen." Dan staat hij op, pakt zijn gi taar, schakelt zowaar een ritme box in en kondigt 'Call me the Breeze' van J.J. Cale aan. „Er mag meegezongen worden." Duo concerten; vr. 6 dec. Lei den (café WW), dL 10 dec. _o o w Noordwijkerhout (The Folk- ta door het Midden- en Verre club). Concerten Magna Carta Oosten getoerd heeft. „In Cal- Band: za. 18 jan. Rotterdam cutta voor wel zeventigduizend (Rotown), zo. 19 jan. Amster- mensen." Terug in Engeland dam (Paradiso), dl. 21 jan. Den bleek daar van de hele folkscene Haag (Millers). Berserik in bad, een werk uit de jaren zeventig: iedere keer met dat rare brilletje voor op zijn neus. •fotogpd BEELDENDE KUNST RECENSIE HENK MEUTGEERT Overzichtstentoonstelling Herman Berserik. Tot 18 januari in Museum Henriëtte Polak, Zaadmarkt Zutphen. Open: dinsdag tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag en zondag van 1330 tot 17 uur. Zutphen Twee Nederlandse musea geven in de donkere dagen van de winter de kans om werk te bekijken van de wellicht twee meest bekende 'realistische' - kunstenaars. Co Westerik heeft een expositie in het Stedelijk Museum te Amsterdam en Herman Die keus maakte Berserik overigens pas in het midden van de jaren vijftig. Kort daarvoor vernie tigde hij zelfs een aantal schilderijen dat hij kort daarvoor had gemaakt. Uit die periode is, waar schijnlijk mede daardoor, weinig te zien in Zut phen, maar wel werk uit de jaren veertig. Daarin staat hij duidelijk onder invloed van het expres sionisme. Fors aangebrachte verflagen en een vertekend perspectief, waardoor een fruitschaal bijvoorbeeld van tafel 'schuift' zijn kenmerken Sinds die crisis van de jaren vijftig is het werk I in het Zutphense Museum Henriëtte Po lak. Dit nadat eerder dit jaar in Rijswijk nieuw wedt van zijn hand te Zien Was. Als je een typering van het werk van Berserik (1921) zou moeten geven, dan is dat wel het puur 'Hollandse' karakter dat het bezit. Waar hij ook schildert en dat deed hij behalve in Ne derland ook bijvoorbeeld in België, Frankrijk en i - 'Hollandse' elementen als water, lucht Overzichtstentoonstelling in Zutphen gewoon, dan doe je gek genoeg', en misschien juist daardoor zo herkenbaar. Door zijn onder werpkeus, maar ook door de manier van schilde ren. Wie ooit een Berserik zag, kan zonder veel moeite zijn andere werk herkennen. Schuiven Het werk van Berserik is zo opvallend, omdat het zich begeeft in het schemergebied rossen 'profes sionele' kunst en de kunst van de zondagsschil der. Het is een bewuste keus van de kunstenaar geweest. Zelf zei hij het eens zo: „Ik begon te ont dekken dat men de kunst met de kleine k als het ware over die met de grote K kan schuiven. Ik haalde de kleine middelen van de eerste naar de tweede." een zeer bewerkelijk produkt geworden, dat geheel en al door de drie vrouwen van Mrs. Ein stein is samengesteld. „Je vraagt je wel eens af waar je het alle maal voor doet. Want je werkt je de pestpokken en je verdient er uiteindelijk maar heel weinig mee." Ellen, Saskia en Paulette heb ben natuurlijk wel hulp gehad. Uit onverwachte hoek zelfs, te weten van Theo van Gogh. Het 'enfant terrible' van het Neder landse filmwereldje. Valt daar wel mee te werken? .Absoluut", zegt Ellen. „Ik snap niet waar al die vreselijke verhalen over hem vandaan ko men." Paulette: „Die man heeft mis schien een heel gevaarlijke re- - putatie. Hij is gewoon heel straight; zegt direct wat hem voor de bek komt. En als je de waarheid aan kunt, is dat hele maal niet vervelend." Filmisch theater Saskia: „Maar die reputatie wil den wij toch ook! Wij begeven ons op het scherp van de snede. Ook op het punt van regie wil den we wat anders: theater. Niet zo maar een paar gezellige lampjes erop, maar een filmisch lichtplan. Theo kent geen theaterwetten, staat er dus heel ftis en onbevangen tegenover. Juist als je zoveel verschillende dingen overhoop wilt halen, moet je werken met iemand die daar iets in ziet. Met De Meisjes hadden we de erva ring dat mensen zeiden: 'Jullie zingen zo goed, hou het daar maar bij'. Theo draait dat om: 'Jullie spelen zo goed, moet al dat gezang er wel in?' De echte Einstein was een su per-intelligente man. En hoe zit dat met zijn vrouw? Ellen: „Volgens intelligenter. Paulette: „Mevrouw Einstein is een heel belangrijke kracht achter Einstein zelf geweest." Saskia: „Er zijn aanwijzingen dat zij eigenlijk de relativiteits theorie heeft ontwikkeld. Ein stein heeft al het prijzengeld aan haar gegeven en na hun scheiding heeft hij niets meer gepresteerd. Er zijn zoveel vrou wen die échter succesvolle mannen staan. Dat is vreselijk. Wij stellen daar iets tegenover kijk eerst naar jezelf, naar wat jij goed kan." nog PODIUMBLIK wat verschillen in de keuze van zijn onderwerpen plaatshebben (toen hij een boot kocht kwamen er meer havengezich ten), zijn stijl en ma nier van schilderen zijn hetzelfde geble ven. Was er in het begin wellicht nog sprake van een soort ma- gisch-realistische sfeer in een werk als 'Mijn Moeder' uit 1967 (een vrouw geheel alleen op straat met een treintje dat over een bmg rijdt), in het latere werk is Berserik SETH GAAIKEMA 'Achter de horizon' is de titel van het nieuwe programma van cabaretier Seth Gaaikema. Na zijn succes met de vertaling van 'Les Misérables' stortte Gaaikema zich naar zijn zeg gen 'met gevoel' op dit theaterpro gramma over het kleine kringetje waarin ieder mens rondcirkelt en de wat wijdere kringen waarin men zich maatschappelijk begeeft. Vrijdag 6 december, schouwburg, Leiden. BRAM VERMEULEN Bram Vermeulen trekt het land door met zijn soloprogramma 'Vriend Vij and'. Zichzelf begeleidend op gitaar, piano, mondharmonica en accordeon zingt Vermeulen opnieuw zijn uiterst persoonlijke liederen de zaal in. 'Vriend Vijand' gaat over herken ning: „Soms zie ik hem in de spiegej, zorgelijk zijn rimpels bestuderend, hij houdt zijn buik in zolang hij kan, hij is nogal voorspelbaar, althans, mij verbaast hij zelden." Vrijdag 6 december, 'Het Oude Raad huis'. Hoofddorp. EEN GOED HOOFD Van de hand van Judith Herzberg is 'Een goed hoofd', dat Orkater op de planken brengt. In oktober was dit stuk, met Olga ZUiderhoek, Loes Lu- ca en Peter Blok, al te zien in Leiden, maar de zaal was al snel uitverkocht. Vandaar een herkansing op 6 en 7 de cember, LAK-theater, Leiden. KAAUAKKERS Bert Bunschoten en Joep en Wigbold Kruijver spelen op eigenzinnige wijze, vol humor en ironie, de drie 'Kaaljak- kers' uit de titel van hun voorstelling. Met hun vorige produktie 'Blauwdruk' en een nog te schrijven voorstelling moet 'Kaaljakkers' een trilogie vor men over het mannelijk onvermogen en de daaruit voortvloeiende drama tiek. 'Kaaljakker' betekent zoveel als 'armoedzaaier'; de produktie gaat over drie mannetjes die, wonend op een klein kamertje in een afbraak buurt, het begrip 'armoede' ook met veel succes op hun geestelijk leven van toepassing maken. Zaterdag 7 december, Het Oude Raadhuis, Hoofddorp. MRS. EINSTEIN 'Cherchez La Femme' is het program ma van Mrs. Einstein, voorheen De Meisjes. Meer hierover elders op deze pagina. Op zaterdag 7 december in de Leidse Schouwburg. RINOCEROS 'Opgestaan, plaats vergaan' heet de jeugdvoorstelling door de Stichting Rinoceros, waarin een meisje alleen in haar kamer speelt. Met behulp van een tafel en een laken creëert ze situ aties, waarin belangrijke personen uit haar leven een rol spelen. Heimeet Wouden berg: meeslepend so lotoneel. foto piet weyman Zaterdagmiddag 7 december, Muzen- hof, Leiderdorp. LOEKI KNOL Met pianist Henny Larigeveld brengt Loeki Knol dit seizoen een selectie uit haar nieuwe repertoire. Dat staat borg voor muzikaliteit, melancholie en vro lijkheid. Zaterdag 7 december, Parktheater, Alphen. FOLKMUSIC De Schot Ian Mackintosh, begeleid door vier Australische dames die 'Blindman's Holiday' vormen, brengt krachtige vocale muziek met invloe den uit vele talen en culturen. Zondag 8 december, Parktheater, Al phen. MOEDERS MOOISTE Theatersportvereniging Moeders Mooiste brengt improvisatietheater in wedstrijdvorm. Het publiek bepaalt waarover de scène moet gaan, welke personages erin spelen of wat voor emoties eraan te pas moeten komen. Zondagmiddag 8december, De Grote Beer, Leiden. SCHATTEN Toneelvereniging Tot Ieders Genoe gen' speelt 'Schat, je bent een schat'. Na jaren een ongelukkig huwelijk te hebben gehad met Koert, is Conny nu gelukkig getrouwd met Mike. Wan neer de winterschilder langskomt, is dat Koert. Om hem te ontlopen vlucht Conny het huis uit. Maandag 9 december, Schouwburg, Leiden. FREEK LEEST Freek de Jonge zal in Hoofddorp de allereerste leesvoorstelling van zijn programma brengen, dat in dag 10 december, Schouwburg De Meerse. ALTIJD WAT Wim T. Schippers schreef 'Altijd wat' een stuk dat de Rijnlandse Toneel- produktie op woensdag 11 december in première brengt. Ook te zien op 10,12,13.16 en 17 december. Alle voorstellingen in het Rijnlands Lyce um Oegstgeest. EEN AVONDJE THUIS Verteller èn speler, dat is Helmert Woudenberg in zijn eigen verhalen. Was zijn vorige soloprogramma 'Zwar te kunst' nog gebaseerd op verhalen van anderen, voor 'Een avondje thuis' schreef Woudenberg de teksten zelf. Twee verhalen zijn het die niet erg vrolijke familieverhoudingen beschrij ven. Rauw en humoristisch schetst Woudenberg met geen andere rekwi sieten dan een stoel en een glas water verschillende personages. Meesle pend solotoneel. Woensdag 11 december. Schouw burg, Leiden. ZORGEN VOOR JEZELF ledereen heeft wensen en verlangens: geen ruzie hebben met de kinderen, minder roken, afvallen, in de zon lig gen met een koud pilsje. De Toneel schuur brengt die wensen en de daar bij komende hindernissen in beeld in 'Zorgen voor jezelf'. Woensdag 11 en donderdag 12 dec- meber, LAK-theater, Leiden. BENNY NEYMAN In zijn zevende theaterprogramma brengt de zanger Benny Neyman een selectie uit de afgelopen jaren. Maar ook nieuwe nummers zullen ten geho re worden gebracht. Neyman wordt begeleid door een zeven man sterke band. Donderdag 12 december, Schouw burg, Leiden. ijselijkheid spelen bijna altijd een rol. Het is de schildervan, wat je zou kunnen noemen,een ook een beetje de schilderkunst van 'doe maar soort verstilde wereld geworden. Vandaar mis schien ook dat er zo weinig mensen in zijn werk voorkomen. Behalve de schilder zelf dan. Aan het begin van de expositie hangt een reeks zelfpor tretten, iedere keer met dat rare brilletje voor op zijn neus. de expositie in Zutphen zijn grafiek, nslagen en veel, meestal op klein formaat gemaakte, schilderijen te zien. Met oog voor de tails maakt Berserik van het alledaagse iets bij zonders. Net als een schilder als Jopie Huisman dat kan, behalve dan dat Berserik een totaal eigen stijl heeft ontwikkeld, los van de fijnschilderkunst. Een oude naaimachine krijgt iets monumentaals op de manier waarop hij die uitbeeldt, net als een paar roestige boeien, eigens bij een haven. Her man Berserik is groot in het kleine. De Toneelschuur brengt alledaagse wensen en de daaibij komende hindemissen in beeld in "Zorgen voor je zelf. Met Nicole Balm, Gerrit Bons en Janneke Heinsius. •fotosannepeper

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6