Kunst 'Nachtwacht' in vol ornaat bij Oudheden Rijksmuseum klaar voor opvang 700.000 bezoekers Breda houdt vast aan plan grote nieuwe schouwburg Fotografisch werk in drie Leidse galeries Woensdag 4 december 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: SIMON DE GRAAF 7 NIEUWSLIJN Drie concerten Leiden English Choir LEIDEN Het Leiden English Choir geeft de komende weken drie kerstconcerten. In de Evangelisch Lutherse kerk in Leiden wordt op 19 december het eerste optreden verzorgt. Daama vol gen optredens in gereformeerde kerk Het Kruispunt in Voor schoten op 20 december en in de Dorpskerk in Wassenaar op 21 december. Het koor zal onder leiding staan van Wim van Meeuwen en wor den begeleid door het Leiden English Chamber Orchestra. De concerten beginnen steeds om 20.15 uur. Dick Bakker leider van Metropole HILVERSUM Componist, arrangeur en producer Dick Bakker (44) wordt de nieuwe artistiek leider van het Metropole Orkest. Hij treedt in de voetsporen van oprichter Dolf van der Linden, Rogier van Otterloo en Jerry van Rooyen. Bakker wordt verantwoordelijk voor de verdere artistieke ont wikkeling van het orkest. De kersverse orkestleider schreef in 1975 het toenmalige liedje Dinge Dong, waarmee Nederland het Eurovisie Songfestival won. Hij is grondlegger en directeur ge weest van de Dureco-studio. Momenteel werkt Bakker een deel van het jaar in Londen met een eigen orkest. Gerestaureerde Spartacus DEN BOSCH In schouwburg Het Casino in Den Bosch is in de kerstvakantie voor het eerst in Nederland de gerestaureerde ver sie te zien van de film 'Spartacus'. Dit ruim drie uur durende spektakel, geregisseerd door Stanley Kubrick, was in 1960 goed voor vier Oscars. De film wordt vertoond op een filmdoek van 7 bij 14 meter met 24 geluidsbronnen. In de gerestaureerde versie zijn enkele scènes opgenomen die destijds de censuur niet over leefden, zoals een afgehakte arm op een slagveld, een badscène en een gesprek tussen twee spelers waarin homosexuele toespe lingen worden gemaakt. De film gaat over de gladiatorenop stand in Rome, 70 jaar voor het begin van de jaartelling. De titel rol wordt gespeeld door Kirk Douglas. Simply Red naar Ahoy' ROTTERDAM Simply Red geeft komend voorjaar twee con certen in Nederland. Op 19 maart treedt de Britse neo-soulfor- matie van zanger Mick Hucknall op in Ahoy', op 18 april in de Rijnhal te Arnhem. Aanleiding voor de tournee is de nieuwe cd 'Stars', waarop onder meer de hitsingle 'Something Got Me Star ted'. De kaartverkoop begint zaterdag. Rembrandt-expositie AMSTERDAM GPD In het Rijksmuseum wachten 49 schilderijen, 40 tekeningen en 40 etsen van Rembrandt samen met 33 schilderijen en 11 teke ningen van leerlingen op de komst van maximaal 670.000 bezoekers tot 1 maart. Om deze grote stroom bezoekers zonder problemen op te vangen, heeft net museum de linker hoofdin gang aanzienlijk vergroot en een nieuwe vestiaire, videor uimte en museumwinkel inge richt. Architect Wim Quist heeft bij deze aanpassing de bijzon dere 19de eeuwse sfeer van de schepping van bouwmeester Cuypers vrijwel onaangetast ge laten. De Rembrandt-expositie is het resultaat van een uniek sa menwerkingsverband tussen de Gemaldegalerie Staatliche Mus een in Berlijn, de National Gal lery in Londen en het Rijksmu seum zelf. Daardoor kan het publiek in de drie musea kennis maken met 18 schilderijen die nooit eerder werden uitgeleend. De expositie was echter niet mogelijk geweest zonder de be reidheid van bruikleengevers om in totaal 31 werken lange tijd achtereen beschikbaar te stellen. Daarbij zijn musea als het Museum of Fine Arts uit Boston, de Alte Pinakothek uit München en het Hermitage Museum uit St. Petersburg, maar ook particulieren als ko ningin Elizabeth II, de Duke of Denvonshire en de filmster Alain Delon. Het is de samenstellers gelukt hun doelstelling te realiseren »fda amp 'e8e kan zich vinden in de opzet 57,8 miljoen gulden uit te trek ken voor de nieuwe schouw burg. Dat is 17 miljoen gulden meer dan in het eerdere plan. Het plan voorziet in een grote zaal met 1.200 zitplaatsen en een toneelopening van 18 me ter, een middenzaal met 500 plaatsen, een margetheater met 200 plaatsen, twee filmtheaters en uitgebreide congres- en ho- recavoorzieningen. In het plan wordt de achterste vleugel van het monument Kloosterkazeme gebruikt als kantoor- en direc tieruimte. De nieuwe schouw burg moet 1 januari 1995 open Het college van burgemeester en wethouders van Breda hand haaft zijn plan voor een grote, nieuwe, integrale schouwburg. Het college heeft er nu een nieuwe plaats voor gevonden: tussen de 15de eeuwse Kloos terkazerne en het in aanbouw zijnde stadskantoor aan de Oude Vest. Een eerder plan voor een gro te schouwburg op de plaats van de huidige stadsschouwburg Concordia sneuvelde op verzet van omwonenden. Een meerderheid van het col- Niet Rembrandt van Rijn signeerde de 'Nachtwacht' die op het ogenblik in het Leidse Rijksmuseum van Oudhe den te bewonderen valt. Het doek is gewoon onderte kend met 'Jan 1990'. Maker ervan is de uit Dalfsen af komstige schilder Jan van der Horst. Deze man had aan vankelijk geen aspiraties om een tweede Rembrandt te worden, maar op het ogenblik duikt zijn naam bij tal van gelegenheden op. LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK Echtgenote Marjolein van der Horst wil, bij ontstentenis van haar kunstzinnige echtgenoot, wel uit de doeken doen hoe het allemaal zo gekomen is. "Wij hadden geen andere hobby dan op onze motorfietsen over 's Heren wegen razen. Maar om dat na je pensionering ook te blijven doen, vonden we niet verstandig. Nu konden zowel Jan als ik als kind aardig teke nen en schilderen. En daarom besloten we dat als gezamenlij ke hobby op te pakken. Jan, die als beroep schilder van dakgo ten is geweest, behaalde goede resultaten op de schildersschool in Zuidwolde". v Maar Marjolein vond dat Jan wat te veel praatjes kreeg. Tel kens na de les kwam hij thuis met een doekje waarop hij vre selijk trots was. En dat liet hij blijken ook. De reactie van zijn echtgenote daarop: "Tut, tut, tut, je bent geen Rembrandt die de Nachtwacht schilderde." Geen haar op haar hoofd die kon bevroeden dat Van der Horst haar opmerking zo seri eus zou opvatten. Op 15 juli 1985 begon hij aan zijn Tita nenklus, die hij vijf jaar later met een laatste penseelstreek zou beëindigen. Op een meters groot doek was in die jaren de Nachtwacht verschenen. En ei genlijk meer dan dat. Want over de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn doet het volgende verhaal de ronde: het oorspronkelijke doek zou groter zijn dan nu in het Rijksmuseum in Amsterdam hangt. Toen Rembrandt de opdracht kreeg het Schuttersgilde te schilderen, was dat met de bedoeling het op te hangen in de Kloveniers burgwalzaal, waar nog zes an dere schuttersgilden zouden ko men te hangen. Zo geschiedde. Maar later werden de schut tersgilden opgeheven. De Nachtwacht moest daarop ver huizen naar het nieuwe stad huis van Amsterdam, het huidi ge Paleis op de Dam, maar ei genlijk was de wand waarop het kwam te hangen te klein. Prompt werd het schilderij klei ner gemaakt. Dat wil zeggen dat aan de linkerkant zo'n 80 centi meter verdween en aan de an dere zijden werden ook repen verwijderd. Van der Horst wilde echter de Nachtwacht zoals Rembrandt die ooit schilderde op het doek zetten. Voor de ontbrekende 'delen' - de linkerfiguur heeft op de huidige gekortwiekte Nacht wacht geen 'ruggegraat' en de toeschouwers ontbreken moest hij zich baseren op een eveneens nagemaakte Nacht wacht. Dat was een doekje (65x85 cm) dat één van Rem- brandts leerlingen nascliilderde en dat nu eigendom is van de National Gallery in Londen. Het echtpaar van der Horst toog naar dit museum en na veel vij ven en zessen kreeg het toe stemming om een erkend foto graaf een foto van het doekje te laten maken, waarop Jan van der Horst zich voor de complete Nachtwacht kon baseren. Brievenbus Omdat je zo'n schilderij ook wel eens wil exposeren, zal het ooit je atelier moeten verlaten. Naar oplossingen om het in zijn ge heel de deur uit te krijgen werd naarstig gezocht, totdat Marjol ein van der Horst een briljant idee kreeg. Er werd een enorme 'brievenbus' gemaakt, waardoor het schilderij in zijn geheel naar buiten kon worden geschoven. Het Rijksmuseum van Oud heden heeft zo'n brievenbus echter niet. Vandaar dat het doek uit de lijst moest worden gelicht, een karwei waar op een vrijdag in november heel wat uurtjes mee zoet zijn geraakt. Vervolgens werd het compleet in zeildoek gepakt en in een soort huifkar naar Leiden ver voerd, waar het op 25 november arriveerde. Tijdens de Rembrandtten- toonstellingen is het doek hier nu te bewonderen. Van de inp- akkerij is een videofilm gemaakt die vanaf half januari in het mu seum zal worden vertoond. En Marjolein van der Horst zal af en toe uit Dalfsen naar Leiden reizen om haar 'leugenverhaal tjes' zoals zij ze zelf noemt aan belangstellenden te komen ver tellen. "Ja, want alles wat ik van Rembrandt weet, heb ik uit boeken. De waarheid over de Nachtwacht is niet meer te ach terhalen. Dus als ik lieg, lieg ik 'De Nachtwacht' is gratis te bewonderen. Wel is bij het schilderij een collectebus ge plaatst waarin een bijdrage kan worden gegeven voor de Stich ting Operasi Sumbing. De van der Horsten richtten deze stich ting op om voor Balinese kinde ren die, vanwege een lichame lijk gebrek vaak buiten de maat schappij worden geplaatst, een operatieve behandeling moge lijk te maken. De Taffeh-zaal van het Rijkls- museum van Oudheden is open: dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur en op zon- en feest dagen van 12-17 uur. dat de werken een weerspiege ling moesten zijn van de chro nologische ontwikkeling van Rembrandt. De portretten, groepsportretten, bijbelse en mythologische voorstellingen, landschappen en stillevens to nen bovendien aan dat onze grootste meester uit de Gouden Eeuw een grote variatie aan on derwerpen koos. In de zalen waar de schilderij en worden getoond, hebben de nieuwe wandbespanningen achtereenvolgens een grijswitte, rode en blauwe kleur gekregen. Het geniale kleurgebruik van Rembrandt komt zo onver wacht goed tot zijn recht. Om een optimale klimaatbeheersing mogelijk te maken is ook de air conditioning vernieuwd. Voor de tekeningen en etsen is een aparte afdeling met gedempt licht en donkergrijze wanden ingericht. Ook bij deze selectie is gestreefd naar een chronolo gisch overzicht, maar is tegelij kertijd gekeken naar verbanden met de thema's van de schilde rijen. Vergelijkingen tussen eerder aan Rembrandt toegeschreven werken met schilderijen en te keningen van leerlingen als Fer dinand Bol, Govert Flinck, Sa muel van Hoogstraten en Nico- laes Maes tonen op de tentoon stelling helder aan waarom in middels zoveel „Rembrandts" hun certificaat van echtheid hebben verloren. Een video programma over de aanpak van het Rembrandt Research Pro ject maakt op de expositie dui delijk dat de onderzoekers daar bij niet over één nacht ijs gaan. LEIDEN Nog net op tijd kwam gisteren bij het Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden de Rem brandt voorstellende de Kruisiging, afkomstig uit een dorpskerkje in het Franse Le Mas d'Agenais aan. Tegelijk met dit doek kwam een zelfde voor stelling, geschilderd door Rembrandts tijdgenoot Jan Lievens, uit Nancy aan. De schilderijen bleven UB tot vanmiddag nog in hun krat om te acclimatise ren. Kroonprins Willem-Alexander opende vandaag in De Lakenhal de tentoonstelling 'Rembrandt en Lie vens, een jong en edel schildersduo', waarop het doek zal prijken. foto hielco kuipers Commedia delVArte op z'n Nederlands of nieuwsgierig rond de keuken tafel zitten, maar het maakt dat het stuk niet echt loopt Traag heid is een vloek in het comme dia dell'Arte spel. De enige speler die met zijn hele lijf acteert en beweeglijk heid tot kunst verheft is Chiel van Berkel, de knecht. Maar als hij het publiek echt toespreekt, als hij de zaal ingaat en aan een toeschouwer vraagt op zijn rug te kloppen, wordt dit zeer aar zelend gedaan. En zijn verzoe ken aan het publiek om wat geld te geven of een liedje mee te zingen, worden gewoonweg CONNY VAN DER ZANDE De knecht van twee meesters door het Noord Nederlands Toneel; regie; Albert >bers; met" :ien: 3 deo Leiden Terwijl buiten de temperatuur het vriespunt naderde, werd gisteravond in de Leidse schouwburg de Italiaanse ko medie 'De knecht van twee meesters' van Carlo Goldini ge bracht. Toneel van zuidelijke origine, dat zou de verkleumde gemoederen moeten verhitten. Er werd dan ook wel gelachen, maar de drukte en warmte die zo kenmerkend zijn voor het Italiaanse komediespel, bleven aCË»te gegevens van het verhaal leenden zich ervoor eens goed uit te pakken. De belangrijkste verhaaldraad betreft de knecht die in dienst treedt bij twee meesters tegelijk. Hij raakt al snel de kluts kwijt en weet niet meer welke meester hem wat heeft opgedragen. Een andere belangrijke lijn in het verhaal is die waarin het uithuwelijken van een meisje uit het dorp cen traal staat. Er zijn twee kapers op de kust. De vader van het meisje wil haar aan de rijkste man geven en zo houdt hij haar weg van haar ware liefde. Alle elementen voor een spannende voorstelling zijn aanwezig maar toch blijft het spel steken in de Nederlandse nuchterheid. De beweeglijkheid die zo hoort bij het commedia dell'Arte-genre ontbreekt. Slechts op een paar momenten krijgen we de zo kenmerkende acrobatische toeren te zien. Bij voorbeeld wanneer de beide minnaars van de dochter met elkaar vechten. Wanneer alle spelers op het toneel zijn is het spel statisch. Dat kan mooie momenten ople veren, als allen verbaasd, bang Het Italiaanse publiek zou op zo'n moment gillend gerea geerd hebben met veel oh's en ah's. In de Leidse schouwburg werd af en toe bescheiden ge- applaudiseerd of beleefd gela chen. Hier is blijkbaar de wet van kracht dat een publiek krijgt wat het verdient V BEELDENDE KUNST RECENSIE NICOLE ROEPERS Negen Leidse fotografen, Kunstuitleen Leiden, tot 15 december, open: wo. t/m Leo Ed<en: Kleine Klup, t/m 12 december Theo Derksen: LAK-galerie t/m 11 januari 1992. Leiden Of het toeval of bewuste plan ning is weet ik niet, maar in de maand dat in Groningen voor de tweede maal de fotomanifes tatie Noorderlicht van start ging, zijn er in Leiden bij drie galeries tegelijk fototentoonstel lingen te bezichtigen. Bij de kunstuitleen kregen ne gen Leidse fotografen een stukje muur van 60 cm breedte ter vulling. Veel konden ze daar niet mee doen en het is dan ook niet verwonderlijk dat het me rendeel een greep uit de kast deed en een aantal bekende fo to's boven elkaar hing. Er zijn documentaire foto's van Teun Voeten, Peter Horree en Frans Rombout. Mare de Haan plaatste zijn foto's voor de gelegenheid in verschillende lijstjes op een trendgevoelig strookje behang. Van Mark La- mers zijn slechts twee foto's uit zijn serie over het biblio theekwezen binnen gevangenis sen te zien, helaas te weinig om de serie goed te beoordelen. El- na Obreen presenteert heel an der werk dan een paar maan den geleden bij de Kleine Klup. Dat waren imaginaire reizen in kleine decors; nu laat ze een speciaal voor deze tentoonstel ling gemaakte, maar ietwat slor dig afgewerkte studio-opname van mensen op een touwladder zien. Ook Joyce de Gruiter weerstond de verleiding om oud werk in te leveren. Het re sultaat is de weinig onthullende collage 'Come into my Garden'. Dit keer stond de fotografe zelf noch voor noch achter de camera, maar haalde zij haar beelden uit pomoblaadjes. Dit als reactie op berichten in de krant dat in Amerika een com missie in het leven geroepen zal worden die moet toezien op de fatsoensnormen binnen kunst subsidies, waarbij dus het recht op vrijheid van meningsuiting in het geding is. Verder bij de kunstuitleen nog werk van Inge Baauw, Wim Lamboo en Frits Falkenhagen. De foto's van Brooklyn van Teun Voeten bij de kunstuitleen zijn met dezelfde Publiek bij een concert van AC/DC in Moskou, september 1991te zien in De Kleine Klup. foto leo erken maakt als de serie 'Omwentelin gen' in de Kleine Klup van Leo Erken: de observerende en con fronterende persfotografie, daar zijn beide fotografen zeer sterk De foto's van Leo Erken ko men we veelvuldig in de dag bladen tegen. Daarnaast werkte hij vanaf 1987 in opdracht van Hollandse Hoogte, in Oost-Eu ropa om daar de ontwikkelin gen in beeld vast te leggen. Hij trok naar Hongarije, Polen, Oost-Duitsland, Bulgarije, Tsje- choslowakije en natuurlijk Ser vië, Slovenië en Kroatië. Erken fotografeerde de dagelijkse tra gische, soms ook humoristische en vrolijke beelden, zoals de Sovjet officier die naar de basis terugkeert na het kopen van een tapijt. Met tapijt en al springt hij met een grijns op het gezicht over plassen in de straat. Het merendeel van de exposi tie is echter in Rusland en de Oekraïne gemaakt, waar Erken zich toelegde op de jongeren cultuur. En dan blijkt weer dat jongeren in Oost en West niet veel van elkaar verschillen. Ook in Rusland treedt AC/DC op, bezoeken jongeren punkcon certen, roken stickies, trouwen op jonge leeftijd en loeren naar de andere sexe. Erken laat het ons allemaal zonder veel franje, maar wel met een goed oog voor compositie, zien. De LAK-galerie heeft tegen haar principes in dit keer alle tentoonstellingsmuren voor één kunstenaar vrijgemaakt en biedt daarmee fotograaf Theo Derksen de kans een aanzienlijk deel van zijn oeuvre te expose ren. Derksen maakt zowel reis- als studiofotografie, al lijkt de één uit de ander voort te ko men. Zelf zegt hij dat hij in de studio gebruik maakt van beel den die hij naar aanleiding van zijn reizen in zijn hoofd heeft zitten. Wanneer ik naar zijn fo to's kijk, denk ik het tegenover gestelde. Derksen heeft een heel poëtische benadering van men sen en dingen. Hij bouwt veel foto's vanuit de schaduw op, wat tot zeer esthetische resulta ten leidt Maar meestal lijkt het onderwerp, vaak mensen, heel geschikt aan de vorm en aan het spel van licht en donker. Herman Hoeneveld zei ooit over het werk van Derksen: "Hij bouwt een wereld op vanuit de schaduw. In die observaties van de kleine magische wereld is het menselijke aspect heel belang rijk". Ik zou hier niet willen spreken over een menselijk as pect, maar over de menselijke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7