Kunst K&O luidt de noodklok Op elke afstand scherp zien, nu met f 200,- korting bij Rinck Hamlet9 in moderne beeldtaal too N°° Zwagerman wijzigt passage 'Vals Licht' Kunstkring '88 slaat brug tussen kunst en publiek Dinsdag 26 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEIINGA Eindredactie PAUL DE TOMBE Vormgeving: HENK BUIS 9 NIEUWSLIJN Delta Jazz in teken van trompet DEN HAAG De Delta Jazz Concerten, die vanaf donderdag 28 november in het Korzotheater en het KoninJdijk Conservatorium in Den Haag worden gehouden, staan dit jaar in het teken van de trompet. Als speciale gasten zijn de trompettisten Kenny Wheeler, Bert Joris en Gerard Presencer gecontracteerd. Kenny Wheeler opent de concertenserie op donderdag in de Kees van Baarenzaal in het conservatorium. Vrijdag worden in het conser vatorium workshops gegeven door Wheeler en de Ierse saxofo nist Ronan Guilfoyle. Zaterdag wordt Delta Jazz afgesloten in het Korzotheater met optredens van het trio van Ronan Guilfoyle, Due Trio (Bert Joris Kwartet) en Gerard Presencer. Tekeningen Rubens geveild AMSTERDAM Een album met 44 tekeningen van Peter Paul Rubens (1577-1640) heeft maandagavond op een veiling bij Christies in Amsterdam 713.000 gulden opgebracht. Dat is een veelvoud van de richtprijs van 70.000 tot 100.000 gulden. De nieuwe eigenaar is een Nederlandse handelaar. Het is niet be kend of het album in ons land blijft. Het album bevat de vroeg ste tekeningen van Rubens. Ze tonen de dood, die mensen van alle rangen en standen in hun dagelijks leven verrast. De serie is geïnspireerd op prenten van Hans Holbein. Ook andere tekenin gen Vein Hollandse, Vlaamse en Duitse oude meesters brachten flinke bedragen op. Concert Leiderdorps Kamerorkest LEIDERDORP Als afsluiting van het Mozart-project, dat in sa menwerking met de Streekmuziekschool Rijnakkoord wordt ge organiseerd, geeft het Leiderdorps Kamerorkest op zaterdag 30 november een Mozart-concert in de Dorpskerk, aan de Hoofd straat 19 in Leiderdorp. Het orkest staat onder leiding van Peter Stam met medewerking van de sopranen Els van Onselen en Tessa Westbroek en de bariton Henk Post. Mevr. M. Albarda zal vooraf een korte toelichting geven. Aanvang van het concert: 20.15 uur. Kaarten zijn vanafeen halfuur voor de aanvang in de kerk verkrijgbaar. 'Verdere bezuinigingen onmogelijk' De Leidse Volksuniversiteit K&O kan niet verder bezuini gen. Gebeurt dit wèl, dan moeten er öf cursussen óf cul turele programma's worden afgestoten. LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK K&O schrijft dit in een brand brief aan de leden van de Leidse gemeenteraad. Daarin verzoekt de stichting de gemeente af te zien van de voorgenomen be zuinigingen op deze instelling voor 1992 en 1993. Volgend de cultuurnota van de gemeente Leiden moet K&O in die periode tweemaal 25.000 gulden bezui nigen. De stichting, organisator van tal van cursussen en muzikale evenementen, heeft in 9 jaar tijd al ruim 200.000 gulden aan gemeentelijke subsidie moeten inleveren. Bij de jaaromzet van 1.5 miljoen zit nu nog 413.000 gulden gemeentelijke subsidie, nog niet eens genoeg om de sa lariskosten van medewerkers van K&O (553.000 gulden) te betalen. In 1983 gaf de gemeen te jaarlijks nog 600.000 gulden subsidie. Voor het komende jaar, zo is de bedoeling, zal de subsidie nog slechts 388.000 gulden bedragen, terwijl voor 1993 een bedrag van 363.000 gulden in het vooruitzicht wordt gesteld. Toen de plannen bekend wer den heeft K&O de gemeente een begroting met een structureel tekort van 50.000 gulden voor gelegd. De gemeente zou K&O nu verwijten dat het geen slui tende begroting op basis van het aangekondigde subsidie voornemen heeft ingediend. „Een dergelijk verwijt zou ons verbazen", aldus K&O in de brief aan de raadsleden. „Im mers K&O verwerft bijna 75 procent van zijn inkomsten op eigen kracht. Dit houdt in dat niet uit te sluiten valt dat in de inkomstensector wellicht op korte termijn dekking voor een tekort te vinden valt. Een' realistische begroting die reële tekorten en hun oorzaken toont in het kader van het bestaande beleid vormt ons inziens voor het K&O-bestuur een basis voor vruchtbare discussies omtrent koerswijzigingen." Het structurele tekort bestaat volgens de brief van K&O, be halve uit de subsidie-verminde - ringen, ook uit de verhoogde prijzen voor concert inkopen, vleugelhuur en dergelijke. Ba tenverhoging door uitbreiding van activiteiten met een batig saldo (cursussen -red.) houdt thans de lastenstijging niet THEATER RECENSIE WUNAND ZEIL5TRA Hamlet Auteur W. Shakespeare Regie- /beweridng/decor: Dirk Tanghe Verta ling: Johan Boonen Spel: Wim Danckaert, Marie-Louise Stheins en vele anderen. Gezien: 15 september (première), stads schouwburg, Utrecht Te zien: 26 en 27 november, schouwburg, LEIDEN "Wonderboy' of 'enfant ter rible': feit is dat de Vlaming Dirk Tanghe enkele geruchtmakende regies op zijn naam heeft staan. Eerdere ensceneringen van hem waren opzienbarende gebeurte nissen die je tot een standpunt bepaling dwongen. Zijn 'Romeo en Julia bijvoorbeeld vond je öf een prachtstuk öf grof effectbe jag; gematigde reacties waren vrijwel uitgesloten. Vol verwachting werd dan ook uitgekeken naar zijn kracht meting met het stuk der stuk ken, de 'Hamlet'; te meer daar het hier om een tweede Ham- let-regie van Tanghe (de eerste was in 1985) in een betrekkelijk kort tijdsbestek gaat. Ditmaal is het minder zwart/wit, zijn er minder juichende reacties met meer kritische kanttekeningen. Eerlijk gezegd valt deze twee maanden geleden in première gegane 'Hamlet'-versie namelijk een beetje tegen. Dat komt vooral omdat de tegendraadse theatrale spanning die Tanghe met zijn forse ingrepen tot nu toe vaak wist te bereiken, hier minder aanspreekt. Deze 'Hamlet' is trouwens het prototype van puur regisseurs toneel, de acteurs zijn 'slechts' de uitvoerders van zijn eigen zinnige opvattingen over de personages. Tanghe gaat daar bij niet te werk volgens de kaas schaafmethode, maar hanteert het flink scherpe kapmes waar door er heel wat pagina's uit de nieuwe vertaling van Johan Boonen sneuvelen. Dat is nu eenmaal eigen aan de methode-Tanghe, en soms is het ook een goede ingreep. Bij voorbeeld het schrappen van zo'n eerste scène met al dat ge praat of ze de geest van Ham- Iets vader nu wel of niet hebben gezien, kun je nauwelijks een verlies noemen. Tanghe zet er een mooi duister beeld voor in de plaats, zodat de voorstelling een verrassend nieuw begin krijgt. En meteen is de toon gezet voor de onheilspellende sfeer van list en bedrog en machts misbruik aan het Hof van Else- neur. Ook het tempo van de voorstelling wordt daardoor ei gentijdser, hetgeen nog eens wordt versterkt door het ge bruikmaken van een verschei denheid aan muziekfragmen ten. Bij elk soort tv-drama stuurt men immers vandaag de dag de sfeertekening met be hulp van ingeblikte muziek. Daarentegen is het weglaten van vele andere scènes minder makkelijk te rechtvaardigen. Waarom bijvoorbeeld is die prachtige doodgraversscène drastisch ingekort, en horen we Hamlet niet mijmeren bij de schedel van zijn vroegere nar Yorick? Op dat soort momenten staat de bewerking van Tanghe gewoon tegen; er is al zo veel taal geofferd aan de modeme beeldcultuur. Geen wonder dat er in diverse reacties op deze bewerking kwalificaties voorko men als disco-Hamiet', 'strip- Hamiet', 'soap-Hamiet', 'Ham- let-show' of 'pu blieksgeile Hamlet'. Aan het einde verschijnt niet de nieuwe heerser Fortinbras ten teken dat op dit slagveld een nieuw machtsspel kan gaan be ginnen. Inplaats daarvan steekt Horatio na het sterven van Hamlet nog eens een sigaretje meer bij. Het afbouwen van welke activiteiten dan ook, bui ten de muzieksector, maakt de situatie alleen maar slechter." Maar K&O is niet van plan, zo schrijft het bestuur in de brief aan de raadsleden, om de voor de hand liggende sanering, het afstoten van het muziekpro gramma, op stel en sprong uit te voeren. Juist door de goede naam van K&O ziet deze orga nisatie kans om bijvoorbeeld concerten (veelal door het Resi dentie-Orkest) in de Meesterse- rie tegen zeer lage bedragen naar Leiden te halen. De organisatie verwijt de ge meente dat van enig beleid om mèt K&O te streven naar meer 'klandizie' in de totale culturele sector via een gezamenlijk met de Leidse Schouwburg te drij ven 'uitbureau' geen sprake is. "Dit ondanks herhaalde verzoe ken van K&O om aan dit oor spronkelijk zelfs door de ge meente zélf geopperde idee aandacht te besteden." De Leidse Volksuniversiteit stelt in de brief de gemeente voor af te zien van de bezuini gingen, mee te werken aan de realisatie van een Uitbureau en te komen tot meerjarenafspra ken over de subsidie en pro grammering. LEIDEN De Nachtwacht arri veerde gisteren in Leiden. Niet de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn, maar die van Jan van der Horst. Deze uit Dalfsen afkomsti ge schilder deed er vijf jaar over om Rembrandts meesterwerk na te schilderen. De Nachtwacht zal tijdens de Rembrandttentoonstellingen die volgende maand beginnen, in de Taftehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden worden tentoon- fgesteld. Daartoe moest het uit de ijst worden genomen en in een soort huifkar worden vervoerd. Na aankomst in het museum werd meteen begonnen met het opzetten van het meterslange en -hoge doek. Vanaf 4 december is de namaak-Nachtwacht in volle glorie in het museum aan het Ra penburg te bezichtigen. fotos JAN HOLVAST "58J7. w i Deze 'Hamlet' is het prototype van puur regisseurs-toneel, de acteurs zijn 'slechts' de uitvoerders van zijn ei genzinnige opvattingen over de personages. foto kors van bennekom op. Dat is dan de laatste, want er is door velen het nodige afge- rookt. De één verdenkt hierdoor de Nederlandse tabaksindustrie van sponsoractiviteiten, een an der ziet daarin een karakteris tiek voor het geschilderde gang ster-milieu waar een ieder zich constant met een peuk in de mond vertoont. Dit is nou ty pisch één van die toevoegingen van Tanghe, waar je je schou ders bij kunt ophalen; het mag wel, maar of het nou ook zo no dig moet... Bekend van Tanghe is dat hij in zijn bewerkingen het genera tie-conflict op een geestige ma nier aanscherpt. Dat doet hij nu weer, zodat de ouderen iets ka rikaturaals meekrijgen. Evenzo worden de jongeren wat extra recalcitrant. Ophelia (gespeeld door Marie-Louise Stheins) is hier allesbehalve een kwetsbaar introvert maagdekijn, maar een nukkig wezentje dat van wanten weet. De Hamlet van Wim Danckaert is niet de befaamde weifelachtige melancholicus die aarzelt of en hoe hij zijn vader moet wreken. Deze Hamlet dis tantieert zich lacherig, verveeld en opstandig van de corrupte bende aan het Hof. Hij vertoont een soort postpuberale onhan delbaarheid die hem veelal eer der melig dan melancholiek maakt. Na ophef over 'bekende tv-presentator' HAARLEM GPD De Amsterdamse schrijver Joost Zwagerman past de tweede edi tie van zijn nieuwste boek 'Vals Licht' aan. De ophef die in de media is gemaakt over een pas sage waarin 'een bekende tele visiepresentator' (volgens som migen duidelijk Ron Brandste- der) op hoerenbezoek gaat, heeft de schrijver doen beslui ten het fragment te herschrij ven. Hij zal de tekst 'een klein beetje aanpassen', zodat nie mand zich er nog in kan her kennen. Theo Sontrop van de Arbei derspers benadrukt dat de uit geverij niet bij Zwagerman heeft aangedrongen op de wijziging. Er zijn geen klachten binnenge komen en daar is men bij de Ar beiderspers ook niet bang voor. Volgens Sontrop is inmiddels duidelijk geworden dat de be wuste televisiepresentator "er niet zo mee zit'. Bovendien noemt hij het 'zeer de vraag' of deze zaak voldoende aanleiding zou vormen tot het nemen van juridische stappen. Zwagerman maakt er geen probleem van de omstreden passage in zijn roman Vals Licht wat aan te passen. De ophef over het fragment vindt hij overdreven, en hij zegt de pass sage vooral 'in dienst van het boek' te herschrijven: „Als mijn fantasie buiten het boek om voor waar wordt aangenomen en dat schaadt individuen, dan haal ik het er gewoon uit want dat wil ik niet. De roman, en dus ook die bewuste passage, is En niet alleen voor soon, maar ook voor het boek vind ik het vervelend als men sen het voor waarheid aanzien, want Vals Licht heeft geen jour nalistieke pretentie. Het zou toch ook onzinnig zijn als de politie nu bij mij aan de deur zou komen om te vragen naar de namen van de drie crimine len die in Vals Licht voorko men? Ik wil mijn boek behoe den voor een sfeer van rellerig- heid die het niet kan verdragen. Zinnige mensen begrijpen heus wel dat het om fantasie gaat, maar er zijn nu eenmaal genoeg onzinnige mensen die er iets in zien wat ik niet heb bedoeld." Uitgever Theo Sontrop van de Arbeiderspers is een paar dagen geleden door Zwagerman op de hoogte gesteld van diens voor nemen om de passage aan te passen. Volgens Sontrop vindt Zwagerman 'het gezeur van die blaadjes een beetje vervelend' en heeft de uitgeverij geen be zwaren tegen deze oplossing: „Iedere auteur mag van ons die wijzigingen aanbrengen die hij verkiest, als het ons inziens het boek tenminste niet schaadt en als het niet een al te drastische ingreep is," aldus Sontrop. Overigens is de uitgeverij ver rast door het enorme succes van Vals Licht: de eerste oplage van 10.000 exemplaren is nu drie weken na uitgave al praktisch uitverkocht. Sontrop verwacht over ongeveer een week te komen met de (gewij zigde) tweede druk, die pas rond 15 december was gepland. Kinski vertolkte gekwelde helden H FRANQSCO AFP/ANP De Duitse acteur Klaus Kinski werd in 1926 als Nikolas Na- ksynski geboren in Zoppot, bij het Poolse Gdansk. Hij groeide onder zeer armoedige omstan digheden op in Berlijn. Op zijn zestiende nam hij dienst in het; Duitse leger. Hij vocht in Ne-^ derland en werd door de Britten krijgsgevangen gemaakt. Irrr 1948 maakte hij zijn eerste film." Later drong hij door in bijrollen in 'Dokter Zhivago' ('65) van David Lean en 'For a few dollars more' ('66) van Sergio Leone. Zijn carrière kwam goed op gang toen hij ging samenwer ken met regisseur Herzog in o m. 'Aguirre, der Zom Gottes' ('73) en 'Nosfcratu. Phantom der Nacht' ('79). Kinski bracht met zijn Intense, fysieke acteer stijl Herzogs gekwelde helden tot leven. Bij zijn tweede vrouw, Ruth Todd, kreeg hij in 1961 een dochter Nastassja. die uit- nidc tot een wereldberoem- rtrice. BEELDENDE KUNST RECENSIE MART1NE BALLAST Expositie recent werk van leden van de Kunstkring'88 Duin en Bollenstreek Geaen in 't Huys Dever, Heereweg 349a, Bij een eerste vlugge rond gang door 't Huys Dever zijn het de grafieken van Geelhans die emit springen. Ze zijn anders dan het werk van de overige ex posanten. De vier werken To wer I,II,III en IV. zijn vernieu wend. Ze zijn origineel. Op wit papier zijn met rode en zwarte inkt eenvoudige, onherkenbare vormen gedrukt. Het papier is bevestigd op vies bruine dozen karton. Geen deftig passe-par tout of mooie lijst. Gewoon kar ton. Ik vind het geestig en van durf getuigen. Het gaat immers om het kunstwet* en geen mooie lijst kan van een prut- werk iets meer maken. Is dat wat Geelhans ermee bedoelt? Ik vind zijn werk niet mooi, ik kan er niets mee. Maar het intrigeert wel. Het roept vragen op, het blijft je bezighouden. Het werk van de overige ex posanten is van een ander ni veau. Of anders geformuleerd, tussen het overige werk zitten aardige dingen, maar de origi naliteit of oorspronkelijkheid is ver te zoeken. Het duidelijkste voorbeeld daarvan zijn de aquarellen van Aty Winkel. Ze zijn technisch perfect en prachtig van kleur, maar wat ze voorstellen is zo uitgekauwd. Stillevens met boe ketten bloemen, het is al zo vaak gedaan. Zonde dat iemand die een bepaalde techniek zo goed beheerst daar niet wat an ders mee gaat doen. De kleuren in het abstracte werk van Dea Veldhuizen van Zanten zijn prachtig en spre kend. Zij werkt afwisselend met kwasten of met spatels. ^Jet werken met een spatel brengt strakkere structuren met zich mee. De kwast-werken zijn vloeiender. De kracht van haar werk zit in het Ideuigebrutt Maar ik mis er zeggingskracht in. Het is vrij vlak. De beroering gaat niet verder dan de kleuren Behalve Kfafldodtafc fcXD'l m grafiek zijn er op deze tentoon stelling ook enkele beelden en bronzen penningen te zien. Want een van de primaire doe len van Kunstkring 88 Duin rn Bollenstreek is het samenbren gen van kunstenaars van ver schillende disciplines, wonend en werkend in ae Duin- en Bol lenstreek. Ook niet-kunstenaars kunnen lid worden. De kring heeft nu 50 leden van wie min der dan de helft werkend Hd iv Ken ander belangrijk doel «OH de Kring Ls een brug te slaan tussen kunst en publiek. In dat licht moet ook deze expositie worden gezien. Een goed initia tief.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9