Sinterklaas is nooit jarig Zaterdag 23 november 1991 Goedheilig man stelt menig historicus voor raadsels Toen het nog niet fout was om ongehoorzame kinderen met eerlijke bundels wilgetakken in het goede spoor te jagen.... (illustratie P. van Geldorp) Sint Nicolaas. Alzo'n 1700jaar dood, maar nog steeds levend. Een bijzonder man te paard: jarig op zijn sterfdag. Weldoener, allesweter. En: de baas van Zwarte Piet natuurlijk. Hoe komt Sint zo wijs? Heeft hij een scheiding in zijn haar? En waarom is Piet zwart? In het Friese Joure bevindt zich een schatkamer van gegevens. PETER HEERKENS Joure, Geelgietersstraat. Het is er koud en nat. De wind waait door de bomen. Hier op straat zelfs waait de wind. af de stoep, achter de glazen museum entree van het Johannes Hesselhüs waar men moet rammelen alvorens binnen te kunnen, zie ik de porfier denken: 'Aha... Daar wordt aan de deur geklopt. Wie zou dat zijn?' Holderdebolder. Na twee trappen ben ik op zolder. Tegen de dwarswand schijnt een kunst maan door kartonnen bomen. Ik ben bij de tentoonstelling 'Sinterklaas, goedheilig man' gekomen. Een van de meest kwellende vragen waar mee de mens blijft zitten, is de schedel van Sint Nicolaas. Dat hij te paard het dak haalt, daar is wei nig raden aan. Een béétje schimmel heeft voor hetere vuren gestaan, neem alleen al die van Sint Joris en Sint Michael. Dat Sint Nicolaas alles weet, is ook geen geheim. Had-ie als kind immers al, dat blijkt uit de literatuur. Bij zijn geboorte verbaasde hij direct door de kraamzorg weg te duwen omdat hij wist dat er eerst iets anders moest gebeuren: 'Hij hield de vrouwen die wilden helpen bij het wassen af, ging rechtop in het badwater staan en dankte God - tivee uur lang - voor het leven dat hem geschonken was'. Daarna liet de baby, die uitgroeide tot heilige, merken dat hij volledig op de hoogte was van de vasten: 'Dan weigerde hij meer dan één keer te drinken van zijn moeder. Nicolaas wist dus meteen alles. Dat is in de beginjaren 300 een moordlustige kastelein ernstig opgebroken. Hij doodde drie jonge tjes en pekelde ze in. Maar de waard had bui ten Sint Nicolaas gerekend. Die keek toen nog zonder knecht. Niet verbazingwekkend ook. een passage die hij in een van zijn dagboeken uit de 20ste eeuw (uitgeleend aan het Museum Joure) wist te schrijven: 'Johan is een knappe ci- troenjeneverdrinker bij de Chinees in de Sas- senstraat. Hij drinkt dit als water. Zo kraakte onder het almachtige horen en zien van Sint Nicolaas menig gedrag. Al eén jaar of 1700. Sint blijft maar levend. Sint Nicolaas goedheilig man die oud is maar niet sterven kan zolang ergens op de aarde een mensenkind zijn droom bewaarde (H. Laurey). De schedel van Sint Nicolaas is een goed verborgen geheim, opgeslagen onder een mijter. Van de paus weten de gelovigen méér: dun haar dat bij voorkeur opwaait op vlieg velden. Maar Sint Nicolaas...? Heeft-ie een scheiding in z'n haar? Gebruikt hij gel? Of zou-ie bovenop^ kaal zijrj? Een kwellende vraag, waarop de tentoonstelling in Joure middels oude prenten antwoord geeft: Sin terklaas heeft 'inhammen'. Links en rechts een kleine lege strook, in het midden haar groei die zich uitstrekt over de resterende breedte; type Ronald Koeman, maar dan lan ger. De expositie in Joure is opgebouwd uit particuliere verzamelingen van mensen die worden aangeduid als 'Klaasologen'. „Daar zijn er niet zo veel van in Nederland", zegt Sieger Bijsterveld, initiatiefnemer van de ten toonstelling, directeur van een scholenge meenschap in Joure, en „een oprecht bewon deraar van de goedheilig man." Hij heeft zelfs een Sint Nicolaas-toneelstuk geschre ven: 'Altijd blijft hij voortbestaan'. Heeft-ie een scheiding in z'n haar? Nee, de Sint heeft 'inhammen'. Type Ronald Koeman. Bijsterveld en zijn geestverwanten zijn niet georganiseerd. Supporters worden in België geboren. Daar bloeit een Genootschap, dat dit jaar een scholingscursus opzette voor Sin terklazen. Advocaten, apothekers, bierbrouwers, brandweerlieden, slagers. Het is nogal wat, wat Sint Nicolaas op z'n dak heeft gekregen als 'beschermheilige'. Dat gaat maar door: vishandelaren, kaarsenmakers, parfumhan delaren, knopenmakers. Er lijkt geen eind te komen aan deze litanie, in Joure opgetekend tegen de rug van een rol behang. Schoenma kers, specerijenhandelaren, wijnhandelaren. Ook de gevangenen kozen hem als hun schutspatroon. Het zal wel komen omdat Sint zelf ooit in de bajes belandde; dat schept een band. De goedhyilig man mepte er in zijn ambtstijd als bisschop van Myra een paar keer op los. maar daar zingen de liede renbundels niet over. Zo haalde Nicolaas op het concilie van Ni- cea (325) uit naar Arius die de goddelijkheid van Christus ontkende. Pats, Arius op z'n ge zicht geslagen. Voor straf (want wie stout is...) werd hem enige tijd de bisschoppelijke waar digheid ontnomen. De gevange nis bereikte hij via een furieuze actie tegen de heidense Artemis- cultuur. Nicolaas bestormde beelden, rukte los wat vast zat, smeet kapot wat heel was, kortom: wild geraas, dit gedrag van Sinterklaas. Waarom in de lange rij van be roepsgroepen ook de dieven Sint Nicolaas verhieven tot aanroep- punt, is niet duidelijk. De bis schop heeft weliswaar ooit gesto len, maar niet echt. Hij pikte voor de hongerende bevolking van Lycië graan van een schip op doorreis. Toen de kapitein een paar havens verder zijn lading af leverde, bleek het gewicht on veranderd. Dat is geen diefstaL Dat is een wonder. Zeelieden, bij hen valt de vere ring van Sint Nicolaas beter te begrijpen. Op een bootreis naar de heilige plaatsen - aldus de le gende - voorzag hij een dag tevo ren ernstige storm. Toen die in derdaad opstak bedwong hij de elementen met gebed, daarna gaf hij het leven terug aan een ma troos die door het natuurgeweld uit de mast op het dek dood was gevallen. Aanleiding voor een 'hou-er-de-moed-maar-in' lied: Wij sullen ons skeepsken wel stieren al over de wilde see al op Sinterklaas manieren soo gaet er ons soetlief mee. besluit de edelman dat zijn doch ters dat geld zelf moeten verdie nen met prostitutie. Natuurlijk weet Sint Nicolaas dat. Door het open raam gooit hij drie nachten achtereen een zak met goudstuk ken naar binnen, zodat de meis jes niet op het slechte pad hoe ven. Hier ligt - meent een be langrijk deel van de historici - de oorsprong van het geven van ge schenken rond de Sint Nicolaas- viering. In de latere beleving van het feest werd het raam gesloten voor de symboliek van de schoorsteen: de verbindingsweg met de bovennatuurlijke wereld (2) Een collectie roeden, als herin nering aan toen het nog niet fout was om ongehoorzame kinderen met eerlijke bundels wilgetakken in het goede spoor te jagen. Oh wee wat een bittere smart, op deez' expositie ontbreekt het overzicht van de gard. (3) De verschillende uitvoeringen, door de eeuwen heen. van de ju- te-verpakking voor een enkeltje Spanje. Geen zak te zien. Nou ja. ééntje, bij een Zwarte Piet-pop. Daar zal geen kind het van in de broek doen. Terwijl dat toch hoort. Zo mankeert er het nodige op deze tentoonstelling. Er hangt zelfs geen fotokopie van Sints So- fi-nummer.' Om nog maar te zwijgen van het ontbreken van zijn eerste stoomboot. Molenaars, onvruchtbaren. Trouwlustige dames niet te ver geten. Sint Nicolaas waarde vriendt geef mij toch wat mij dient. Sinterklaas mijn blommetje staat nu in zijn fleur achttien jaartjes ben ik deur. Het valt mij te lang het valt mij te bang wilt mijn verhooren, of ik moet smooren al mijn leven lang. Sint Nicolaas... laat mij een vrijer krijgen. Sinterklaas als etalagepop op een overzichtstentoonstelling in Joure: zijn schedel is een goed verborgen geheim, opgeslagen onder de mijter. Sint Nicolaas als patroon van Het Goede. Maar bovenal: de bisschop die (legende) kin dervriend werd door zijn ontdekldng in de pekelkuip waaruit hij de drie in stukken ge hakte kinderen liet opstaan. Vanuit de ver menging van middeleeuwse heiligenverering, elementen uit de oude Germaanse goden leer. en het in de twintigste eeuw gegroeide enthousiasme van de middenstand, werd de Sinterklaasviering wat die is. Te Joure op de Sint Nicolaas-museumzol- den prenten, foto's, schilderijen, kopieën van ikonen, liederenbundels, dia's, beeldjes, kle ding. geschiedenistekst met uitleg, snoep goed. mallen van speculaas- en taaipoppen, oude ingevulde kleurplaten. Wat ik mis: Een schoorsteen ter nagedachtenis van het rond-de-kachel tijdperk. Van toen Married with childeren er nog niet was. zodat binnen de knusheid van het gezin slechte tijden goe de tijden werden, daar hij het vuur dat zich naar de avond van 5 december snorde. De schoorsteen geldt als hét doorgeefluik van geschenken. Oorspronkelijk was dat ove rigens een open raam. zoals dat voorkomt in de legende van de arme edelman en zijn drie dochters. Kern van dat verhaal: de meisjes kunnen niet trouwen omdat hun vader geen geld heeft voor de bruidsschat. Uit wanhoop Sinterklaas is jarig, 'k zet m'n schoentje klaar... Voor eens en voor altijd: Sint Nicolaas is niet jarig. Sint Nicolaas is nooit jarig. Een verjaardag behoort samen te vallen met de geboortedag, en die is van Sint Nicolaas niet be kend. Zelfs een exact jaartal ont breekt. Geschiedschrijvers die niet spannender willen zijn dan ze op basis van gegevens kun nen, houden het royaal: eind der de eeuw. Andere historici mikken brutaler en komen uit bij 'rond het jaar 270'. Om (naar ik vermoed) even uit te rusten voor een verder bestaan als - in volgorde - St. Her Ny- claes, Sint Heer Claes, Sinter klaas, overlijdt de gevierde bis schop in 342. Ook dat ligt weer niet precies vast. maar - hoe vreemd - wél zijn sterfdag: 6 december. Wat wij vieren is dus: 'Lang leve de dood'. De oorsprong daarvan behoort tot het rooms-katholieke geloof waarin de sterfdag van een heilige wordt gezien als de dag van de intrede in de hemel; een vreugdevolle ge beurtenis. Daarbij wordt ook de vooravond betrokken, en zo zitten we op 5 december al lemaal even recht. Je zou maar Sinterklaas zijn en op je sterfdag... Jang ben je. Inhoudelijk is het wel vaker ernstig mis binnen de Sinterklaas Top-10. 'Zie ginds komt de stoomboot uit Sfxtnje weer aan' ...TVoor dat >4 weer naar Spanje rijdt.JKomt hier alle jaren weer, uit het land van Spanje... Volksverlakkerij van een erg soort. Sint Nicolaas hoort thuis in het oude Grie kenland (geboren in Patara. bisschop in het naburige Myra), of in Italië (begraven in Ba- ri). Dat zijn stoffelijke resten niet in zijn ge boorteland rusten, is toe te schrijven aan zee lieden die zijn beenderen redden uit een ver woestende godsdienststrijd. In die tijd (1080) werd een deel van het Griekse rijk veroverd. Sindsdien liggen Patara en Myra (tegenwoor dig Demre) in Turkije. Sinterklaas is dus een Turk. la hoor, daar staat-ie. Als etalagepop. Mid den in de tentoonstellingsruimte. Een knal- rooie mond met dikke lippen in het glim mend zwarte gezicht. Vooral onder Surinamers zijn er die de knechtenrol rond Sint Nicolaas zo racistisch vinden als de pieten. De Beweging Suri naams Links heeft ooit (jaren '80) klaarge staan om voor een demonstratie (zwarte Sin terklaas en spandoeken) op te stomen naar aankomstplaats Hoom; de actie werd 'van hogerhand' tegengehouden Racistisch? 'Nee', zei vijf jaar geleden 95 procent van de Nederlandse bevolking bij een onderzoek dat het dagblad Trouw ver richtte in samenwerking met de vakgroep godsdienstwetenschap van de universiteit van Groningen. Racistisch? 'Ja', vindt Astrid Roemer in haar boek Nergens ergens. 7jc stelt dat met de persoon van 'Piet' het zwarte deel van de be volking gebrandmerkt is als negatief en ridi cuul. „Mensen die hun zinnen open houden, weten dat deze racistische beeldvorming het hele jaar door wordt geprojecteerd op zwarte Aan dit vraagstuk is zelfs ooit een studie Ie pas gekomen. De Amerikaanse sociologe Ta- ni Stuart deed in 1984 onderzoek naar de Sinterklaasviering in Nederland. Ze kwam tot de bevinding dat er door gekwetste zwarte mensen weinig te doen valt aan het optreden van 'Piet' zonder de sanctie van de blanke meerderheid, ongeacht hoeveel zwarten zich door hem gegriefd voelen. Waarom 'Piet' donker is? De historici laten ons kiezen uit drie mogelijkheden: <D Van oorsprong is het hulpje van Sint Nico laas de duivel, die door de bisschop werd overwonnen en letterlijk geknecht. <Z> Vanuit vermenging met de oude Germaan se godenleer is hij Balder. zoon van Wodan Balder had de taak om in de hutten te kijken of de offergaven klaar lagen. Hij deed dat met zijn vader te paard in de lucht - door de rookgaten. Zo werd hij zwart van het roet Ondernemers van de Verenigde Nederlan den vervingen door hun koloniale ervaringen de duivelsgestalte door die van de 'Moor'. Ook al hen ik zwart als roet ik meen het toch goed. Ware ik Zwarte Piet. ik zou van kleur ver schieten. Tentoonstelling "Sinterklaas, goedheilig man Miue urn Inure, Gerigieterstraal III Geopend tol en met 6 december, maandag llm vrijdag 1000 uur-17 00 uur. 't zondags 14 00 uur 1700 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 35