Kunst Toverlei presteert optimaal LAK-theater dicht voor Leidse burger? Jiterdag 23 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: PIET KOOREMAN 13 HET LEIDS AKADEMISCH Kunstcen trum, ooit opgericht voor studenten, :s uitgegroeid tot de enige instelling in Leiden en omgeving waar modern the ater kan worden genoten IN DE JAREN ZEVENTIG werd het acrylaat (ook wel perspex genoemd) als matenaal voor vormge ving ontdekt Veel gerespecteerde sieraad-ont werpers gingen daarmee aan het experimenteren NIEUWSLIJN Rolling Stones stappen over op Virgin LONDEN De Britse platenmaatschappij Virgin Music Group heeft The Rolling Stones gecontracteerd. Virgin en de Stones hebben een contract gesloten voor drie albums, dat ingaat per 1993. Ook krijgt Virgin met ingang van dat jaar de rechten over alle platen die de groep sinds 1971 heeft uitgebracht. Met de overeenkomst is een bedrag van vele tientallen miljoen guldens gemoeid. The Rolling Stones staan nu nog onder contract bij Sony. Woordvoerder Bernard Docherty zei gisteren echter dat de groep geen plannen heeft om voor 1993 nog een album te ma ken. Virgins grote baas Richard Branson zei het als een eer te be schouwen dat 'de beste rock and roll-groep' voor zijn maat schappij heeft gekozen. Gouden Ezelsoor voor Ernst Timmer AMSTERDAM De,36-jarige auteur Ernst Timmer krijgt dit jaar het Gouden Ezelsoor voor zijn literaire debuut 'Het Walerrrad van Tribe'. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een debute rende schrijver van wie in één jaar de meeste (literaire) boeken zijn verkocht. Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO), die de prijs heeft ingesteld, reikt het Gouden Ezelsoor op 26 no vember in Amsterdam aan hem uit. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 5.000 gulden en plastiek met bijbehorende oor konde. Koffieconcert met zang, fagot en orgel LISSE Morgenmiddag wordt in de muziekkapel van het Aga- thaklooster in Lisse een koffieconcert gegeven met medewerking van de Schola Cantorum Pius X uit Sassenheim. Voor de pauze wordt de Mis van Frescobaldi uitgevoerd (zang en orgel), daarna worden werken van o.a. Telemann, Jacob Fisch en Distier (fagot en orgel) ten gehore gebracht. Aanvang: 12.15 Concert met Zuidamerikaanse muziek LEIDEN De groep Ekeko geeft morgenmiddag in het Rijks museum voor Volkenkunde een concert van Zuidamerikaanse instrumentale muziek. Er wordt onder meer op harpen uit Co lombia en op de kena. een Indiaanse fluit uit peru en Bolivia, ge speeld. Aanvang: 15.00 uur. Installaties van Irini Scosos Eieren in een condoom en plastic borsten op sponzen 1 VORMGEVING1 Sieraden van acrvlaat: mooi maar niet duur BEELDENDE KUNST Burgsteeg 14. open: do tm za. 14/18 u tm 9 december Leiden „Is deze troep nu kunst? Dat kan ik toch ook." Met verbaal geweld op fluistertoon breken twee jongeheren in blazer de conceptuele kunst van Irini Scocos in galerie Stelling tot aan de grond af. Binnen drie minu ten staat het tweetal weer. op straat. De expositie is daarmee verworden tot kunst voor de eenling, want de rest van de tijd die ik in de galerie verblijf, ben ik, op mensen van de galerie zelf na, moederziel alleen. 'Eggs' heet een kunstwerk. Tussen twee roestvrij stalen ha ken aan de muur is een zwart condoom gespannen, met erin drie uitgeblazen eieren. Over de haken, tussen het condoom en de muur, liggen zwarte plastic tulpen. Vanaf de hanebalken hangt een enorme lap blauw plastic, op de grond vastgehouden door een laag aarde. Door het plastic zijn zwarte veren en vleeshaken gestoken. Aan sommige haken zijn foto-negatieven geprikt. Aan andere hangen papiersnip pers met teksten als 'I could get you with my fifty dollar suit' of 'life of bVutality and ignorance'. Dezelfde teksten liggen versnip perd op de grond, half onder de aarde geveegd. 'Feather heaven' heet het gevaarte van ongeveer vier bij vijf meter. Mooi kan ik de werken niet vinden, hooguit intrigerend. Maar dat is ook de bedoeling van conceptuele kunst. Het kenmerk van deze kunstvorm is vdat de gedachte, het concept, belangrijker is dan het object dat die gedachte uitbeeldt. Rest de vraag: wat bezielde Scocos toen zij haar collages maakte? In de galerie ligt een stencil met een citaat waarmee de kun stenares haar werk wil verkla ren. Veel wijzer word ik er niet van, maar dat zal ook niet haar bedoeling zijn geweest. To see is to see through', volgens Sco cos. Goed kijken dus en zelf proberen te ontdekken waar haar bizarre kunst voor staat. Op mij hebben de werken een beklemmende werking. Doods kleuren en vleeshaken. Holle frasen op snippers. De natuur weergegeven in plastic, zoals de tulpen, de 'verenhemel' of als twee borsten op grote sponzen in een teiltje. De natuur in een rottend stadium: vochtige herfstbladeren in een plastic zak. En aan het eind van het rottingsproces, steenkool, het eindstadium van veel levende organismen, en natuurlijk weer plastic, het materiaal dat niet rot of verteert. Het overgrote deel van de tentoongestelde werken lijkt de vergankelijkheid uit te drukken. Al het levende vergaat en ver wordt tot iets doods. Misschien houdt de expositie ook nog wel een waarschuwing in voor onze consumptiemaatschappij: als we zo doorgaan, zal slechts plastic ervan resten. Scocos heeft eerder geëxpo seerd in musea van New York. Spanje, Griekenland en Amster dam. Haar werk is opgenomen in de collecties van onder meer het 'New Museum of Contem porary Art' in New York en de Amsterdamse gemeente. Oorhangers in veel speelse vari aties. fantasierijke broches en armbanden, ringen en halsket tingen van allerlei soort. De mo derne sieraden die te zien en te koop zijn in Galerie Art Acry laat hebben met elkaar gemeen dat ze zijn vervaardigd van een kunststof. Sommigen spreken schamper van plastic sieraden. Toegegeven, het is geen goud wat er blinkt in de galerie aan de Nieuwstraat. De moderne sieraden zijn gemaakt van glan zend acrylaat en hebben strakke geometrische vormen en motie ven. Het zijn kleine künstobjec- ten met soms vernieuwende tendensen. Toen in de jaren zeventig het acrylaat (ook wel perspex ge noemd) als materiaal voor vormgeving werd ontdekt wa ren er veel gerespecteerde sie raad-ontwerpers die daarmee aan het experimenteren gingen. De oorhangers en broches, veel al vervaardigd van fluoresceren de groene of roze staafjes en schijfjes, maakten aanvankelijk opgang bij de punkbeweging, maar werden in later jaren ook zeer populair bij het grote pu bliek. In deze tijd hebben veel sie raad-ontwerpers hun aandacht al weer verlegd naar andere, nieuwe materialen. Toch is Ga lerie Art Acrylaat er in ge slaagd een aantal ontwerpers van sieraden bij elkaar te bren gen die nog steeds met acrylaat werken. Voor sommigen is deze kunststof een substantieel be standdeel van het ontwerp, in een samenstel met andere ma terialen. Maar. dikwijls zijn de sieraden ook geheel in acrylaat vormgegeven. De getoonde sieraden van Hanneke van der Leeuw zijn een combinatie van zwart acry- De sieraden van Fnts Smits: strakke geometrische vormen en een zo groot mogelijke perfectie. foto g. van soesi laat en zilver. Het ingelegde edelmetaal heeft een geometri sche belijning. De eenvoud van materiaal en vorm maakt het ontwerp vrij tijdloos. Een bro che met art-deco motief had ook 50 jaar geleden gemaakt kunnen zijn. Hanneke van der Leeuw laat zien dat een gewoon materiaal als kunststof, in com binatie met een edelmetaal, heel mooi en stijlvol kan zijn. En bovendien zeer betaalbaar. De acrylaat-sieraden van BeL Design zijn minder verrassend. Ze worden in een grotere oplage gemaakt en zijn in veel winkels te koop. De getoonde ontwer pen lijken veel op de sieraden die tien jaar geleden tot de punk-cultuur behoorden. Ze zijn zorgvuldig gemaakt, maar een beetje passé. Het werk van Cécile van Eed en is ook wel be kend. maar haar ontwerpen zijn tijdlozer en verfijnder. Door die verfijndheid krijgen haar siera den een klassieke elegantie. De getoonde ontwerpen van Lous Martin maken deel uit van mu seumcollecties in binnen- en buitenland. Opmerkelijker dan haar standen zijn doenlijk de fraai vormgegeven pillendoosjes die Art en Acrylaat exposeert. De broches en oorhangers van Pauline van Os vallen op omdat er een scheur in het ma teriaal zit. In haar nieuwste Nok is dB scheur zelfs iets wij der zodat een ondergrond van spiegelacrylaat zichtbaar wordt. Van Dolf Schilferstein wordt een aantal kolossale ringen (of ei genlijk ringobjecten) getoond die bestaan uit samengestelde delen, niet geschikt voor typis tes. De sieraden van beeldend kunstenaar Frits Smits wijken af van de andere ontwerpen om dat hij een vormtaal hanteert die teruggrijpt op de traditie van het constructivisme. Met /i|n geblokte sieraden, meestal in zwart/wit of elementaire kleuren, heeft hij een conse quente, herkenbare stijl ontwik keld. gekenmerkt door strakke, vaak geometrische vormen en een zo groot mogelijke perfec tie. Opmerkelijk is dat bijna alle getoonde sieraden overwegend geometrisch en abstract van vorm zijn. Enige uitzondering hierop is het werk van de Leidse ontwerpster Hiske Bern. Zij wordt gefascineerd door insec ten, vervaardigd van messing, met transparante vleugels of een metallic-achtig schild. De getoonde sieraden bij Art en Acrylaat zijn te koop en niet duur. meestal onder de hon derd gulden. Daarvoor heeft men veelal een sieraad dat uniek is of slechts in kleine aan tallen is vervaardigd. De expositie is te zien tot 22 december in Galerie Art en Acrvlaat aan de Nieuwstraat 53a te Leiden. ACHTERGROND Roland Helmer van het LAK: ton per jaar nodig om theater draaiende te houden. archieffioto jan holvast LEIDEN SASKIA STOELINGA Waarom doen de gemeente en de universiteit al jaren moeilijk over het subsidiëren van het LAK-theater in Leiden? Zolang dit theater bestaat is ei*strijd om de financiën. Gemeente- en universiteitsbestuurders lijken daarbij onderling voortdurend het gevoel te hebben dat de las ten ongelijk worden verdeeld. Moet de gemeente zich alleen bezighouden met de financiën voor de burgers en draait de universiteit alleen op voor de studenten? Nee, het Leids Akademisch Kunstcentrum, ooit opgericht voor studenten, is uitgegroeid tot de enige instelling in Leiden en omgeving waar modern the ater kan worden genoten. Het is daarom de plicht van de ge meente haar steentje bij te dra gen aan een theater met een stedelijke functie. Ongeacht of in dat theater ook studenten zit ten. Studenten zijn burgers, die aan het begin van elk studiejaar door de burgervader met klem wordt verzocht zich in te schrij ven in het bevolkingsregister. Natuurlijk heeft ook de univer siteit de plicht om een bijdrage op tafel te leggen. En dat doen ze ook. Het LAK-theater, ge huisvest in het Doelencomplex, wordt onderhouden en schoon- gehouden door de universiteit. Personele kosten staan op de begroting van de universiteit. Verder wordt er van alle facili teiten van de universiteit ge bruik gemaakt: zoals beveili ging, post, drukwerk, kopiëren. Daarnaast legt de universiteit nog eens 37.000 gulden bij voor de programmering. En daar wringt nu de schoen. De gemeente Leiden trok in 1991 60.000 gulden voor de pro grammering uit. Dat is veel te weinig. Vergelijkbare steden met een theater als het LAK (Den Bosch, Velzen, Haarlem, Enschede) zitten ruim en ruim boven de ton en dan worden in de meeste gevallen nog niet het aantal voorstellingen en het aantal bezoekers van het LAK- theater gehaald. Vanaf 1976, toen het LAK-theater nog was ondergebracht in een zolder ruimte aan het Levendaal, ligt de.gemeen te al dwars. In 1982 presteerde de toenmali ge wethouder Schouten het nog om te zeggen dat de gemeente zich niet voor het LAK verant woordelijk voelt: „Het is immers geen gemeentelijke of door de gemeente beheerde instelling." In 1983 toen het LAK-theater verhuisde naar het nieuwe on derkomen in de universiteit, zei diezelfde Schouten: „Ik hoop maar dat de universiteit zijn bij drage levert en zal blijven leve ren". Verder zag hij als één van de voornaamste taken van het LAK ervoor te zorgen dat de burger de weg naar het nieuwe theater zou weten te vinden. Dat was indertijd al een vreem de opmerking, want het zolder tje op het Levendaal werd veel vuldig bezocht door burgers die niets met de universiteit te ma ken hadden. Schoutens opmerkingen wer ken eigenlijk nog steeds door. Hoewel de wethouders van nu wat subtieler zijn. Voormalig wethouder Van Dongen en nu wethouder Koek hebben het over "geen dekking kunnen vin den, maar we zoeken naar mo gelijkheden." Met andere woor den. een structureel beleid om een klein theater te ondersteu nen ontbreekt volledig. Hoe is dat mogelijk in een stad met bijna 115.000 inwoners, waar naast de schouwburg slechts één ander theater LAK gehe ten is gevestigd? Een schouwburg en een theater die elkaar niet in de haren zitten, geen concurrenten van elkaar zijn, maar programmatisch ge zien elkaar op een goede ma nier aanvullen. Een theater dat 150 voorstellingen heeft en meer dan 18.000 bezoekers trekt, van wie zeker de helft niets met de universiteit heeft te maken. Een theater dat vele zondagmiddagen vol met kin deren zit, omdat het aantrekke lijke kinderprogramma's biedt. Een theater dat elk jaar een ei gen produktie (Dolce di Sposa, Where What, Samuel Beckett, Elektra) op de planken brengt (onlangs nog de landelijke pre mière had met Orestes van Lau rens Spoor, initiatief LAK), een theater dat probeert jonge men sen (Brandtheater), toneelspe lers (Hugo Eekhof), regisseurs (Gijs de l-ange, Tom Pompert) een kans te geven. Een theater dat begin jaren tachtig het bal let naar Leiden haalde, een the ater dat Belgische gezelschap pen liet overkomen. En dat, dat theater krijgt geen steun van de gemeente. De man achter het LAK. coördi nator Roland Helmer, vecht elk jaar tegen het geldgebrek. Het is een deel van zijn leven gewor den. Na de periode Schouten heeft hij uiteindelijk de ge meente jaarlijks zo'n 60.000 gul den kunnen ontfutselen. In een zogeheten 'groene nota' heeft hij vorig jaar het beleid voor zijn theater uitgestippeld. Een ton. 100.000 gulden, is er nodig om 'zijn' theater levendig te hou den. Dat lijkt absoluut niet te veel gevraagd. Maar wat liet wethouder Koek vorige weck tij dens de begroting horen? „Op dit moment kan ik daarv oor geen dekking vinden". Over de nota verder geen woord. Roland Helmer is een beschei den theaterdirecteur, die zijn werk grotendeels achter de schermen verricht. Helmer schreeuwt misschien te weinig, moet misschien veel meer met zijn mening naar buiten komen. Want wat zou er gebeuren als hij vanaf morgen de poorten voor de 'echte' Leidse burgers gesloten zou houden? THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Le Bourgeois Gentilhomme Auteur Molière Gezelschap Leiderdorpse toneel vereniging Toverlei Regie Piet van der Pas Muzikale leiding Piet Kunst Choreo grafie: Vera Bans Gezien 22/11 Muzenhof Leiderdorp Nog te zien 23/11 en 24/11 in Muzen- hof Een produktie als 'Le Bourgeois Gentilhomme' is vergelijkbaar met een ingewikkelde legpuz zel. Het is pas echt leuk, als alle stukjes precies op hun plaats passen. Zang, dans. spel. mu ziek, vormgeving enz. moeten naadloos op elkaar aansluiten. Om dat te realiseren haalt het vijftien jaar bestaande Toverlei alles uit de kast. Het resultaat van maandenlange voorberei dingen is er dan ook naar: To verlei heeft optimaal gepres teerd. Eigenlijk heeft men van dit beroemde toneelstuk van Molière een wervelende show gemaakt. Dit eigentijdse begrip lijkt op het eerste oog misschien OPERETTE RECENSIE UDY VAN DER SPEK Operette 'Der Graf von Luxemburg' van Franz Léhar Uitgevoerd door Mozaïek Noordwijk o I v Cees Borger m m v het Zuid Hollands Operette Orkest Regie en choreografie Lida Spaans Gehoord 22 november in Tnpodia Katwijk Franz Léhar (1870-1948) schreef 'Der Graf von Luxem burg' nog in zijn onbekommer de periode waarin meer luim dan ernst hoogtij vierde. De zwierige stijl van die tijd was te rug te vinden in de lijn van de kleurrijke kleding, in het gebaar van de dirigerende Cees Borger, in de vaart van de zang en de dans èn bovenal in het enthou siaste spontane spel van de operettegroep 'Mozaick'. Eigenlijk was er maar één zwak ogenblik in de voorstelling, juist op het moment dat de zaal èn de hoofdrolspeelster een verras sing te wachten stond: graaf Mentschikoff trakteert Angèle Didier, de schijngeliefde van de oude vorst Basil, op een 'operet te binnen de operette. Hij kon digt, zomaar middenin 'Der Graf von Luxemburg' een optre den aan van operettegezelschap wat vreemd. Het lag immers geenszins in de bedoeling om het stuk te actualiseren. Toch is het begrip 'show' gezien de flit sende aanpak, de overrompe lende effecten en het pittige tempo geheel op zijn plaats. Dat v akmensen hier de hand in hebben gehad, is duidelijk herkenbaar. Piet Kunst leidt het orkest dat met verve de muziek van lean Baptiste Lully ten ge hore brengt. Vera Baris heeft sfeervolle historisch aandoende choreografieën gemaakt. De kostelijke kostuums (uit eigen huis!) van Henriëtte Schimmel vervullen bijna een hoofdrol. En regisseur Piet van der Pas heeft zijn spelers zichtbaar goed ge motiveerd. Bovendien heeft hij kans gezien om alles tot één ge heel te smeden. Ene meneer Jourdain heeft centen. Als succesvol koopman zou hij graag bij de adel horen. Muziek-, dans-, scherm- en filo- sofielessen en peperdure extra vagante kleren moeten hem toegang tot deze kringen ver schaffen. Verder zou hij graag zijn dochter aan iemand van adel uithuwelijken. Niets is hem Mozaiek uit Noordwijk dat voor haar een stukje uit 'Eine Nacht in Venedig' gaat zingen (een voorproefje van hun jubileum- uitvoering in 1992?). En daar gaat van alles even mis. Cees Borger heeft even z'n orkest niet in ae hand, een deel van het koor zet veel te vroeg in, ver warring, onzekerheid is troef, de vaart is emit. Wat hier niet luk te, ging gravin Kokosow in het derde bedrijf beter af. Ook zij voegde een vrolijk intermezzo in. vroeg zich op retorische toon af, waarom er geen gebouw in Noordwijk was voor dit illustere gezelschap en had alle lachers oji de hand. inclusief de drie burgervaders in de zaal. Maar buiten deze kleine wanklank geen vuiltje aan de lucht: het koor gaat elk jaar beter zingen, homogener, spontaner en ook met di- zuiverheid is het beter gesteld. Hele gekke typetjes werden neergezet, de komische vorst Basil, de uitgelaten vrolijke kunstschilder Brissard. de nobe le elegante Sergej. de uitbundig dolle luliete. gecompleteerd door de heldere en dramatische sojiraan van Angèle. Al was het nog geen vijf de cember. 't heerlijk avondje was reeds gekomen. te dol. en de nict-adellijke min naar van zijn dochter geeft hem daarom een koekje van eigen deeg: door een Turkse vorst wordt lourdain tot 'Mamamou- chi' gekroond. Zeker bij dal laatste pakt To verlei enorm uit. Het is een ko men en gaan van zangers dan sers en dienaren, en zelfs - maar liefst vier - buikdanseressen ontbreken niet. Dat alles geolied verloopt, is met name te danken aan het effectieve gebruik van het decor. Slechts drie deurpar- lijcn bakenen het podium dui delijk genoeg af en nemen nau welijks ruimte in beslag. Met twee moderne banken haalt de regisseur vindingrijke dingen uit. Voor de rest staat niets in de weg om het podium met een bont spektakel te kunnen vul len De gehele club is ingescha keld en functioneert hier over tuigend als groep. Als men zo veel mensen voor zo'n veelei sende produktie zo enthousiast kan maken, heeft Toverlei voor de komende jaren nog ruim vol doende bestaansrecht Totaal Kommunikatie zoekt met spoed M/V Gezien tic explosieve groet van ons Reklame- en P.R.- slessbeslendige Al mei ervaring. Leeftijd vanaf 21 /aar. Hel voor informatie Sol Ploegmakers. Overdag 0/720-25712 ot S avond071-215724. Tot.i.il Kommunikatie Pr Hcrtiliardliiitit 10 A/fdien a d Kun Zwierig Noordwijks Mozciiek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13