c De dode neemt 't laatste woord ZATERDAGS J V O E G f E I. Zaterdag 16 november 19°»1 IRENE NIEUWENHUUSE tervelingen hebben ook na hun dood talloze mogelijkheden hun visie dóór te laten klinken. Testa menten en brieven kennen we al Een zelf opgestelde rouwadvertentie doet even vreemd aan, maar verschijnt toch al hier en daar in de rouwkolommen. Daarnaast wor den er geregeld bandjes met een boodschap van de overledene afgedraaid. Er is echter ook een geheel nieuw ver schijnsel. De video-clip. Binnenkort voor het eerst te zien in een Nederlands rouwcen- trum. Videobedrijf Vidi Vici bv vervaardigt ze. Momenteel liggen er tien films veilig in Tie kluis. Jaarlijks worden ze aangepast en weer geheel up to date gemaakt. Het zijn voornamelijk boodschappen van geslaagde zakenmensen, legt de directeur Pe ter J. Wilke ('ik heb er van mezelf ook één') van het Rotterdamse bedrijf uit. En die men sen zijn niet oud, of chronisch ziek, maar bruisen nog van het leven. De zakenlui zijn alleen bang dat ze er op een dag tussen uit zullen knijpen en dat ze dan geen gelegen heid meer zullen krijgen om hun ultieme wensen kenbaar te maken. Hartinfarct, ver keersongeval, een plotselinge dood dat is hun schrikbeeld. „be video is een visuele en professionele uitleg van het testament", vertelt Wilke (53 jaar) over de argumentatie van zijn klanten. Een trouwreportage laat je volgens de Rotter dammer toch ook door een professional ma ken. De film draagt volgens hem bij tot een beter begrip van het neergeschreven woord bij de notaris. De videobrief heeft in tegen stelling tot het testament overigens geen rechtsgeldigheid. Het laatste visuele beeld is derhalve geen wet. Directeuren van middelgrote familiebedrij ven hebben echter een toenemende behoefte het één en ander thuis, bij Wilke of op locatie vast te leggen. Meestal voor de zakenpart ners. Waar de uitbreiding van de fabriek moet komen of hoe groot de investering voor de nieuwste machine mag zijn. Daarnaast bevatten de opnamen een bemoedigend en troostend woord voor de naasten, waarmee volgens Wilke het verwerkingsproces van de nabestaanden gunstig kan worden beïvloed. CLAIM Psycholoog Marc P.H.D. Cleiren (30 jaar) uit Leiden heeft een andere uitleg. „Enerzijds denk ik dat deze video's goed gebruikt kun nen worden voor mensen die zich emotio neel moeilijk kunnen uiten. Anderzijds heb ben ze zo een waarborg dat hun boodschap voor eens en voor altijd goed overkomt." De yuppen leggen door zo'n filmpje, naar de mening van de psycholoog wel een enorme emotionele claim op de nabestaanden. Qeiren, die verleden week is gepromo veerd op het onderwerp 'Aanpassing na een overlijden', denkt dat de nieuwe methode wel een logisch gevolg is van de bestaande mogelijkheden. Hij legt er de nadruk op dat deze nieuwe tendens vooral iets zegt over de overledenen en door de nabestaanden beslist niet altijd als troostend zal worden ervaren. „Ik denk dat er zelfs veel weerstand tegen komt." Hij maakt de vergelijking met bepaalde loyaliteitseisen van stervenden. Beloof me, vraagt vader op het sterfbed aan zijn zoon, dat je niet met Marietje zult trouwen. Als Jan na het overlijden van papa toch met zijn ge liefde in het huwelijksbootje stapt, kan hij zich daar behoorlijk schuldig over (blijven) voelen. WEERWOORD Wat is volgens Cleiren nu eigenlijk het nut van het live aanwezig zijn op je uitvaart? „De nabestaanden kunnen niets meer terugzeg gen. De woorden zullen wel eerlijk bedoeld zijn, maar er is geen weerwoord mogelijk. Door de situatie heeft de boodschap een enorme emotionele waarde. En tegelijkertijd heeft zij geen consequentie meer voor de overledene. Je neemt als dode echt letterlijk het allerlaatste woord." De psycholoog bepleit daarom een zorg vuldige voorbereiding van de filmvertoning en raadt aan de prent juist niet tijdens de uit vaartplechtigheid te vertonen. Hij geeft nabe staanden ook de raad de video niet te gaan bekijken. Het verlies van een naaste is immers één van. de meest ingrijpende gebeurtenissen waarmee iemand in zijn leven te maken kan krijgen. Als we ervan uitgaan dat iedere over ledene vijf naaste familieleden heeft en er volgens de statistieken in 1987 meer dan 122.000 personen zijn overleden, dan hebben jaarlijks een half miljoen mensen te maken met de dood. Rouwen om de dode gebeurt de laatste ja ren steeds minder openlijk, zo heeft recent onderzoek uitgewezen. De Noordeuropeane- nen zijn niet gewend uitgebreid de emoties te tonen. Huilen doen ze thuis. In het open- Nieuwste trend: testament op video De kist zakt langzaam. Vioolmuziek klinkt. Ineens een stem. Zijn stem. De stem van de overledene. Hij vertelt over zijn muziekkeus, over zijn voorbije leven en dat treuren niet nodig is. Een rilling gaat over de ruggen van de aanwezigen. Sommigen zijn geschokt, anderen ontroerd. Is dit een smakeloze grap of een allerlaatste poging van de dode troost te bieden aan de nabestaanden? baar zijn ze flink en tonen ze hun emoties zo min mogelijk. Ze nemen geen rouwperiode in acht en werkenden gaan meestal weer snel terug naar hun arbeidsplaats. Ze dragen geen zwarte kleding, rouwband of rouwsluier meer. De gordijnen sluiten ze hooguit voor een paar dagen. De tijd dat plechtige stoeten door de straten trokken is definitief voorbij. Geruisloze limousines brengen de doden veelal naar hun laatste rustplaats. Wie weet nog hoe en wanneer hij een condoleance-be zoek moet afleggen? De directeur van het video-bedrijf: „De dood is het enige dat vaststaat in het leven. We weten alleen niet wanneer het gebeurt. Als mensen ziek worden, hebben ze meestal tijd en gelegenheid om afscheid te nemen. Als je dat beseft, dan begrijp je dat dit nieuwe medium volkomen logisch aansluit bij be staande mogelijkheden. Zoals we van de gan- zeveer via de vulpen bij de computer zijn te rechtgekomen. We vullen, zelfs al gaat het om een surrogaat, toch ten dele een gat op." Ook een gat in de markt? „Jazeker, al loopt het niet storm." Uitvaartverzorger N.J. Soek (33 jaar) van Soek Zn. uit Leiden leunt losjes achterover. De telefoon rinkelt voortdurend. Zijn bedrijf aan het Levendaal ademt begripvolle zake lijkheid uit. Hoewel hij tot nu toe niet is ge confronteerd met bandjes en films, denkt hij dat een dergelijke ontwikkeling niet tegen is te houden. Per jaar verzorgt hij in Leiden, Leiderdorp en Koudekerk aan den Rijn zo'n 250 uitvaarten. „We streven naar perfectie. Als ik een verzoek zou krijgen om zo'n band je of film af te draaien, zou ik daar uiterst voorzichtig mee omgaan." Soek ('ik héb een prachtig, sociaal vak') houdt van decorum en stijl. „Een begrafenis heeft nooit overbodige franje." De klant kan bij Soek wel kiezen uit bepaalde mogelijkhe den en overal hangt uiteraard een prijskaartje aan. Hij zegt, uiterst gedreven: „Een uitvaart verzorgen doe je voor de familie meestal maar één keer en het moet altijd goed gaan. Je rijdt de kist niet op een karretje de kerk uit: je draagt een overledene de kerk uit. Een goed verlopende begrafenis is verschrikkelijk belangrijk om een rouwproces te verwerken. Niet voor die dag, maar voor het hele leven. Alle gebeurtenissen van die dag blijven han gen." Daartegenover staat dat rouwrituelen ver anderen. Volgens psycholoog Cleiren is hun functie in de loop der eeuwen echter dezelfde gebleven. Zij dienen ervoor om de nabe staanden te doordringen van de nieuwe si tuatie en kunnen er zo toe bijdragen het ver driet draaglijker te maken. In vroegere tijden was het vooral de familie die bepaalde hoe een begrafenis zou verlopen. Tegenwoordig nemen vrienden soms die positie over. Door dat religies wegvallen worden eveneens an dere beslissingen gevraagd van de nabe staanden. De dominee en pastoor worden steeds meer vervangen door mensen van het Humanistische Verbond of door een familie lid of vriend die 'het mooi kan zeggen'. OPBAREN Het opbaren is een ritueel dat weer een beetje terugkomt. Soek toont in zijn rouw- centrum een grote koelingsplaat. Eenvoudig te bedienen en overal te plaatsen. Hierdoor is het mogelijk dat doden thuis beter gekoeld kunnen worden. Daardoor kunnen ze ge makkelijker dan voorheen in de huiselijke kring worden opgebaard. Volgens Soek een gebruik dat door de moderne techniek in ere kan worden hersteld. „Je kunt dan veel inten ser afscheid nemen." Psycholoog Cleiren heeft eenzelfde me ning. „Als je het idee kunt verdragen, moet je het zeker doen. Het geeft de nabestaanden gelegenheid op hun eigen moment afscheid te nemen. Mensen praten vaak met de over ledenen. Het helpt ze absoluut." Immers het overlijden staat vast, de manier waarop het wordt verwerkt is ongewis. Het is overigens heel wisselend hoe nabe staanden hun verdriet verwerken. Volwassen kinderen die hun ouders verliezen, zijn de minst kwetsbare groep. Na enige maanden zijn ze over het algemeen de schok aardig te boven. Onder de nabestaanden is echter een grote groep die nauwelijks herstelt. Moeders van overleden kinderen komen volgens het promotieonderzoek van Cleiren vrijwel niet over hun verdriet heen. Ze herstellen maar ten dele en blijven lange tijd ernstige proble men vertonen in het psychisch, sociaal en lichamelijk functioneren. Ook zussen van overledenen hebben het later nog onver wacht zwaar en herstellen moeizaam in het rouwproces. Een ding staat vast. Het leven van de direc te nabestaanden verandert ingrijpend: het wordt nooit meer als voorheen. Maar de band die de nabestaande met de overledene had, bepaalt de mate van verdriet. Als ie mand zijn 'ziel en zaligheid' geheel in de overledene had gelegd, is het heel moeilijk om na de begrafenis weer een min of meer normaal leven op te bouwen. Een enkele keer komt het echter voor dat de waarde van het leven voor de nabestaande toeneemt. Bij voorbeeld als de naasten zich fysiek en psy chisch jaren voor de ander hebben ingezet, kan het overlijden los van het verdriet er over zelfs een opluchting zijn. DELICAAT Het weggjijden van de kist in de crematoria of het zakken van de kist op een begraaf plaats is voor de nabestaanden veelal een moeilijk moment. Hier en daar is het zelfs een omstreden zaak. In 1987 werd het in een middelgrote stad in het katholieke zuiden zelfs verboden de kist tot in de diepte van de groeve te laten zakken. Tijdens een rouw- plechtigheid was iemand door deze hande ling te hard gaan huilen. Het gemeentebe stuur wilde dit soort 'pijnlijke' tonelen verder vermijden en veranderde de gemeenteveror dening. Soek: „Ik leg de mensen drie mogelijkhe den voor. De kist laten staan maar dan hebben veel nabestaanden het gevoel dat ze niet echt afscheid hebben genomen. Zakken tot het maaiveld heeft het voordeel dat de be- grafenisgasten de kist tot het einde van de plechtigheid kunnen zien. Wanneer de kist tot de bodem van het graf daalt, geeft dat vaak veel emoties. Ze is dan niet meer voor iedereen zichtbaar. In de praktijk reageren mensen heel verschillend op dit zo belangrij ke onderdeel van de uitvaart. Ik raad ieder een altijd aan daar van te voren goed over na te denken. Zodat het gebeurt zoals men dat zelf wenst" DRINGEN Was het vroeger gebruikelijk dat rouwproces sen dagen duurden, vandaag de dag bewij zen 'we' in een half uurtje onze doden de laatste eer. In de crematoria staat meestal de volgende stoet al te dringen. Tegen bijbeta ling is er een half uurtje extra te bedingen. Volgens psycholoog Cleiren is ook die tijdsli miet absoluut onvoldoende om een sterven te verwerken. „Maar het verlies dringt zelden echt door tijdens de begrafenis of crematie. Soms gebeurt dat een minuut vóór het over lijden, soms een jaar erna. De dag van het overlijden tot en met de uitvaart trekken meestal als een mist aan de directe nabe staanden voorbij." Is de video-clip nu het nieuwste rouwritu- eel en inderdaad een logisch gevolg van be staande ontwikkelingen? Te vergelijken mis schien met de in Amerika wijd verbreide ge woonte om overledenen zo goed en zo mooi mogelijk in hun vertrouwde omgeving ge mummificeerd neer te zetten. Oma breiend in de luie stoel bij het raam en de directeur met een dikke sigaar in zijn mond achter zijn bureau. Psycholoog Cleiren tot slot: „De dood is voor de eigenaars van een videofilm een spelbreker. In zekere zin is dat een normaal verschijnsel, want veel mensen ervaren de dood tegenwoordig vaak als iets oncontro leerbaars. Vroeger overkwam je meer. Ge boorte, ziekte en dood werden als natuurver schijnsel meer geaccepteerd. Wij kunnen er veel minder mee, omdat veel zaken wel be heersbaar zijn. De dokters verliezen immers het gevecht, zij delven het onderspit. Wij wil len meer controle en ervaren de dood als een mislukking. Maar een ding is zeker wat de dood betreft: van uitstel komt nooit afstel."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 36