Kunst 'Leiden zou uitstraling van de Spiegelstraat moeten krijgen' Ieder schilderij moet een punaise in je voet zijn Prachtig spel Eckhardt Angstwekkende tekeningen bij Galleria Propitia Grandioze perfectie De Chatel Bibliotheek Charles en De Boer op veiling Zaterdag 16 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: HANS SONDERS Vormgeving: HENK BUIS 13 NIEUWSLIJN Brueghel II brengt 966.000 gulden op AMSTERDAM - Bij Christie's in Amsterdam is deze week een werk van Pieter Brueghel II voor 966.000 gulden geveild. Het vei linghuis mag de naam van de nieuwe eigenaar niet prijsgeven. Ook wil Christie's niet zeggen waar het schilderij vandaan kwam en of het naar het buitenland verdwijnt. Twee werken van Jan van Goyen (1596-1656) brachten respectievelijk 132.250 gulden en 92.000 gulden op. Het duurste blijft in Nederland en het an dere gaat naar een Franse particuliere verzamelaar. Nog veel verrassingen in Filmmuseum OVERVEEN - Tijdens de catalogisering van het filmbestand van het Nederlands Filmmuseum zullen voor de gespecialiseerde filmliefhebber zeker nog verassingen naar boven komen. Zo zijn bij voorbeeld ontdekkingen te verwachten van bijzondere films uit de eerste drie decennia van deze eeuw. Er wordt niet ver wacht dat in het depot van het museum in Overveen nog ont dekkingen van films met bekende publiekstrekkers als Stan Lau rel worden gedaan. Tijdens de grote schoonmaak van het film bestand zijn de afgelopen jaren 10.000 nummers gecatalogi seerd. De komende maanden moeten nog ongeveer 400 films worden bekeken. Het Filmmuseum is ook bezig met een conser veringsprogramma van onder meer Ivens-films uit de jaren vijf tig Columbus niet naar Amerika UTRECHT - Timothy Dalton blijkt niet meer bereid om Colum bus te spelen in het door Alexander en llya Salkind te produce ren filmepos over de ontdekking van Amerika, waarvoor sinds 15 oktober opnamen worden gemaakt. Het drossen van de hoofd rolspeler werd deze week gemeld, nadat eerder bekend was ge worden dat het budget voor de produktie verlaagd was van de beoogde 40 miljoen dollar (voor een grote bioscoopfilm) naar 8 miljoen dollar voor een tv-serie. Dit feit vormde al aanleiding voor George Pan Cosmatos, de regisseur van 'Columbus The Discovery', om van boord te stappen. Het gezagvoerderschap zou nu in handen zijn gegeven van James Bond-regisseur John Glen. met werken van Ton de Leeuw en Charles Ives. Gehoord op 15 november in De Waag te Leiden 'Waarom kan muziek niet op dezelfde manier uit een mens komen als het erin komt?' vroeg Charles Ives (Amerikaans com ponist: 1874-1951) zich af Ives dacht bij deze uitspraak aan... 'het scherm van geluiden, borstkassen, darmsnaren, draadwerk, hout en koper waar de uitvoerende musicus eerst overheen moet kruipen... Is het de schuld van de componist dat een mens maar tien vingers heeft?' Zijn tweede 'Concord' piano sonaten 909-1915) heeft dan ook tot 1939 moeten wachten op de tien vingers die ervoor het eerst ruchtbaarheid aan zouden geven. Ook al stijgt het tech nisch peil van de hedendaagse pianisten, toch heeft een feno menaal musicus als René Eck hardt er een paar jaar voor uit getrokken om zich helemaal aan deze klus te wijden. 'Dame met hoed' zal waarschijnlijk niet worden verkocht. Be- geman: „Ik vind het prachtig, waarom weet ik eigenlijk niet precies. Ja de kleuren en de compositie spreken mij erg aan." Gisteravond bleek in De Waag dat het niet alleen tien wonder lijk lenige en vakkundige vin gers zijn die de sonate van Ives over het voetlicht brengen. Hoe acrobatisch het werk over de toetsen ook verliep, techniek bleek een ondergeschikte, zij het niet te verwaarlozen rol te spelen. Het was vooral het in nerlijk vuur waarmee René Eck hardt speelde, de samengebal de, explosieve kracht, waarmee hij de muzikale ideeën van Ives ontvouwde, waardoor de mu ziek uit hem en in ons kwam. Muziek van hart tot hart. Na een korte pauze speelde René Eckhardt de sonate 'Les Adieux', die Ton de Leeuw com poneerde voor Geoffrey Madge, een van Eckhardts leraren. Een stuk waarin een onverbiddelijk soort regelmatige 'ademhaling' overheerst, die uiteindelijk als een beklemmende spanning uit zijn voegen barst en dan van lieverlee weer terugkeert naar het punt vanwaaruit alles is ont staan. Onvergetelijke indrukken van het prachtige spel van René Eckhardt. Een naakte, volslanke vrouw leunt over de ba lustrade van een smalle, hoge toren. Zij staart in het niets. Andere vrouwen dro gen zich af in een soort lusthof, omgeven door pal men. Achteloos staat een mand met rode appels in een hoek. De architectuur en de zachte, warme terra- kleuren doen denken aan een loomwarme Italiaanse zomernamiddag. LEIDEN IRENE VAN BEVEREN Deze en soort gelijke idyllische taferelen zijn het werk van de Franse kunstenares Lisa De- granges. Samen met haar echt genoot, de schilder Malek Lehoussine, exposeert zij haar werk in de onlangs geopende galerie Begeman Fine Arts in Leiden. De dromerige voorstellingen van Degranges zijn van onge glazuurde gebakken klei. Het werk is nogal klein, gemiddeld niet groter dan dertig a vijftig centimeter. De kunstenares volgde grafische opleidingen in Parijs en Amsterdam. Tot voor acht jaar geleden bestond haar werk dan ook overwegend uit li tho's. Maar omdat het steen drukken haar fysiek te zwaar werd, heeft zij zich bekwaamd in het vormen van kleifiguren, waarvan de haast onwezenlijke zuidelijke taferelen het resultaat zijn. 'Onwezenlijk' is ook een pas sende term om het werk van de autodidact Lehoussine te karak teriseren. De stijl van deze Parij- zenaar van Marokkaans-Berber- se afkomst lijkt op die van Fran cis Bacon door de beklemmen de sfeer die van sommige doe ken uitgaat en de weergave van de mensachtige figuren. Op één van de schilderijen is tegen een zwarte achtergrond een gehurkt wezen uitgebeeld. Met zwarte, kraalogen kijkt het voor zich uit. De forse verfstre: ken achter de rug van het we zen lijken op vleugels. Het zou een elf kunnen zijn. Een ander werk in oker en pasteltinten toont een dame met grote hoed. Net als de an dere figuren uit het werk van Lehoussine heeft zij een sterk geprononceerde neus. Op de schouders van deze forse vrouw zit een demon-achtige figuur. Ondanks de vriendelijke kleu ren doet de voorstelling denken aan een verhaal van Edgar Allan Poe, waarbij een demon on wrikbaar plaats neemt op de schouders van zijn slachtoffer en hem aanzet tot gruwelijke moorden. Misschien was dit verhaal de aanleiding voor het schilderij, want Lehoussine zegt zich bijna altijd te laten inspire ren door literaire werken. 'Dame met hoed' zal waar schijnlijk niet worden verkocht door Cor Begeman, eigenaar van de galerie. Begeman:,.Ik vind het prachtig, waarom weet ik eigenlijk niet precies." Hij valt even stil en vervolgt dan peinzend:,,Tja, waarom vind je eigenlijk iets mooi?" Het ondefinieerbare begrip schoonheid is een criterium voor wat in de galerie komt te hangen. Begeman:,,Ik exposeer alleen werk dat ik mooi en bij zonder vind en hoop dat mijn smaak overeenkomt met die van anderen." Concurrentie van de andere Leidse galeries vreest hij niet. Hij is van mening dat een concentratie van kwalitatief hoogstaande galeries juist el- kaars klanten trekt. „Dat zie je ook in de Amsterdamse Spiegel straat. De uitstraling van derge lijk hoog niveau zou Leiden ook moeten krijgen." Arts Begemans liefde voor de kunst dateert uit de tijd dat hij medi cijnen studeerde. Hij begon toen met het verzamelen van prenten. Als praktizerend arts groeide zijn prentcollectie teza men met de wens om van deze hobby ook voor een deel zijn werk te kunnen maken. On- RECENSIE EDWINE FELSER Exposibe: Schilderijen van Jeroen va Ham en grafiek van Joke van Bilsen. 19 00-21.00 uur, di en do. 9.30-12.00 uur. za en zo 13 00-16 00 uur Galene ARS Pieterskerkgracht 9, Rompen, opgestapelde hoof den, beenpartijen en andere vormen, neergezet als karikatu rale objekten in ruimtelijke stil levens, zo kan men zich het werk van Jeroen van der Ham voorstellen De afwijkende en scheve omtrekken van zijn schilderijen benadrukken het absurdistische karakter ervan nog. Hoewel de perspektieven soms erg geforceerd zijn, de schilderstijl wringerig en hoewel een wat soepeler pols aan de kwast de zeggingskracht ten goede zou komen, heeft het werk toch wel iets raars. Een romp die in de grond lijkt te verdwijnen en een hoofd met een brede glimlach en een siga ret in de mond draagt de titel: 'Time takes a cigarette'. Filoso fie of reclame? Van der Ham beschrijft zijn werk als 'brekend positivisme', de sfeer ervan als tragi-komisch. Door de vreemde taferelen te plaatsen in een decor-achtig perspektief slaagt hij er volgens zijn opzet in, een vervreemden de ervaring te bewerkstelligen. 'Ieder schilderij moet een pu naise in je voet zijn', aldus zijn streven. 'De Verheerlijking' laat een verkommerde man zien die staart naar de buste van een 'onwerkelijke glamour man' in een kale ruimte met slechts een peertje als verlichting. Joke van Bilsen is net als haar mede-exposant net afgestu deerd. Zij laat een serie grafie ken zien die bestaat uit etsen, li tho's, zeefdrukken en werken in gemengde techniek. Hoewel ook bij haar de vormgeving niet erg trefzeker is, zijn vooral een kleurenlitho met de titel 'Uitge woond' en een serie zwart/wit linoleumsneden heel sfeervol. Hoewel haar thema: 'flarden van gesprekken en het leven' geen al te konkrete afbeeldin gen zou verdragen, wagen vooral de etsdrukken - op een enkele uit meerdere platen bc staande kleurendruk na om een duidelijker beeldtaal. De werken zijn meest zonder titel. langs was dat zover. Eind sep tember opende Begeman zijn gelijknamige galerie in het stijl volle oude pand op de hoek van het Gerecht en de Papengracht. Permanent worden daar prenten geëxposeerd. Begeman heeft werk vanaf de zestiende eeuw tot heden, waaronder zeldzame prenten. De galerie houder toont een prent met ro zen uit de Napoleontische tijd. De rozen verbergen de portret ten in profiel van leden van het toen verboden koningshuis. „Ik heb nog maar twee andere exemplaren van deze prent ge zien," vertelt Begeman niet zonder trots. Drie a vier maal per jaar wil Begeman kunstenaars in zijn galerie laten exposeren. Vol gend jaar hoopt hij Siep van den Berg in huis te halen. Een schilder en graficus, wiens werk sterk op dat van de schilders van De Stijl (Mondriaan, Does burg) lijkt. Ook is hij bezig met een tentoonstelling van het werk van Praagse grafici. De expositie van Lisa Degran ges en Malek Lehoussine loopt tot 26 november. Begeman Fi ne Arts is gevestigd aan de Pa pengracht 38. De galerie is ge opend op donderdag en vrij dag van 11.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 11.00 tot 18.00 BEELDENDE KUNST RECENSIE MARTINE BALLAST Expositie Tekeningen en schilderijen van Manfred Hürlimann Gezien bij Galleria Propitia, Levendaal 119, Te zien tot 30 november, donderdag t/m zondag van 13 tot 18 uur Een angstwekkende ling van twaalf tekeningen en twee schilderijen. Werk van de jonge Zwitsers/Duitse kunste naar Manfred Hürlimannn, te zien bij Galleria Propitia. Ver minkte gezichten, afgerukte le dematen en veel bloed, op het schokkende af. De mens heeft een centrale plaats in het werk van Hürlimann. Manlijke en wouwelijke naakten bevolken zijn tekeningen. Meestal zijn ze alleen. Twee werken vormen daarop een uitzondering. Een tweeluik, waarbij op de rechter helft een wouw en op de linker helft een baby. Zij is bloot op hooggehakte schoenen en kou sen na. Rond het kruis een grote rode partij, bloed? En een koord dat uit haar lichaam naar bene den hangt, waarschijnlijk de na velstreng. Want op de linker helft van dit tweeluik zien we een bloederige hulpeloze baby. Het past in mijn beeld van Hürlimann dat hij moeder en kind zo afbeeldt als hier. De wouw lijkt zich het liefst zo snel mogelijk van alle ongemakken te willen ontdoen. De baby is van haar, maar wil ze hem wel echt? De afstand tussen moeder en kind lijkt onoverbrugbaar. Van enig contact is geen sprake. De outfit van de moeder heeft iets pervers. Het andere werk waarop twee mensen staan af gebeeld is de tekening "Liebe- spaar II", waarop twee vrijende mensen worden afgebeeld. De wouw kijkt ons aan terwijl ze achteroverliggend op een tafel genomen wordt door een man. En wat voor een man: broek op de knieën, dik, kaal en erg on aantrekkelijk. Ook hier is weer geen sprake van intermenselijk contact. Niet al het werk dat bij Propitia hangt, ademt deze ne gatieve sfeer. Twee tekeningen van mannelijke naakten en een wouwelijk naakt tonen dat Hür limann toch ook nog wel iets moois aan mensen kan ontdek ken. Hürlimann's tekeningen zijn zwart/wit met hier en daar wat kleur-accenten van krijt of aquarelverf. Ze zijn op zichzelf staand. Het zijn geen studies. En als je in staat bent om door de vaak afschrikwekkende voor stellingen heen te kijken, zie je het werk van een knappe kun stenaar. Hürlimann zegt veel, met weinig middelen. BALLET RECENSIE MAARTEN BAANDERS Voorstelling: 'Change' door Dansgroep Krisztina de Chatel. Gezien 15/11 LAK- theater Leiden. Nog te zien. 16/11 LAKtheater Leiden 20.30 u. Onder de Nederlandse dansge zelschappen is die van Krisztina de Chatel de laatste jaren als een vuurpijl omhoog gegaan. De manier waarop deze choreo grafe de principes van de mini mal dance persoonlijk heeft uit gewerkt is zo spectaculair dat enkele oude voorstellingen nog eens in de theaters komen. 'Change' is een groepsdans. De dansers bewegen zeer gelijk, of in verschillende patronen die scherp op elkaar aansluiten, maar communicatie tussen hen is er niet. De dansers ontlenen hun bewegingen aan wetten die van bovenaf de hele choreogra fie beheersen. Er ontstaat een indrukwekkende, meeslepende sfeer, die nog versterkt wordt doordat de fraai verglijdende kleuren van de belichting en de muziek de dansers onafgebro ken in hun greep houden. De bewegingen worden eindeloos herhaald, gecombineerd en ge varieerd. Telkens splitsen zich groepen of individuen af én brengen een nieuw bewegingspatroon in, die met perfecte overgangen door het eerdere patroon heen ge vlochten wordt. Zo ontstaat er een geweldige rijkdom en een spanning die het publiek tot het eind toe vasthoudt. De dansers zijn vergelijkbaar met atomen die steeds wisselende combina ties aangaan en daardoor mee gesleept worden in nieuwe pa tronen. De choreografie wordt met een formidabele energie en soepelhéid uitgevoerd. Extase en concentratie gaan moeite loos samen. Iedere danser is een genot om naar te kijken en toch gaan ze op in een geheel met één ziel. Een grote presta tie! RECENSIE WILFRED SIMONS Die lustige Witwe van Franz Lehar Leidse Operette Vereniging Crescendo. Dirigent Joop van Eek, regie Ab 8armentlo, choreo grafie Jeanette de Jager Gezien 15/11, Stadsgehoorzaal Nog te zien: 16/11 nele aspiraties. Wie zoveel zelf vertrouwen uitstraalt, kan een kritisch oor en oog verwachten. 'Die Lustige Witwe' is een ty pisch operetteverhaal. Graaf Danilo Danilowitsch (Jack van Dam) moet trouwen met de schatrijke weduwe Hanna Gla- wari (Suze van Duyl), uit liefde, maar ook om de staatskas van het staatje Pontevedrino voor bankroet te behoeden. Ondanks de aspiraties van de vereniging ging er in algemene zin helaas nogal wat fout. Zo bleek zonneklaar, dat de orkest leden meer naar de partituren zaten te kijken dan naar de diri gent, wat ongelijk spel veroor zaakte. Ook luisterden verschil lende secties (zoals de violen en de fluitisten) niet goed naar el kaar. Vooral bij de violen wekte dat bij mij af en toe de indruk alsof ik naar een dronken zigeu nerorkestje zat te luisteren in plaats van naar een ordentelijk symfonie-orkest. Op het podium verliep de eerste acte moeizaam en ver krampt. De acteurs en het koor waren te veel bedacht op het volgen van de regieaanwijzin gen en letten te weinig op de slag van de dirigent, waardoor onevenwichtig spel ontstond: soms houterig, dan weer over dreven schmierend. Het koor ontspoorde regelmatig en de stemmen van de solisten waren niet goed ingezongen. Na de pauze viel van deze moeilijkheden niets meer te merken. Suze van Duyl zong, zowel solo als in duet, zuiver en geïnspireerd en ook Jack van Dam acteerde en zong volstrekt overtuigend. Ook het andere duo, Dicky Oskam en Henk de Bruijn, zong de sterren van de hemel. Door dit zelfverzekerde en losse spel kwam het wonder, zij het laat, alsnog tot stand en werd de avond toch een groot Cultuurwethouder Henny Koek opende gisteravond in de Stads gehoorzaal de veertigste operet tevoorstelling van de Leidse Operette Vereniging Crescendo. Een jubileum derhalve, reden om een bijzondere operette van stal te halen: 'Die Lustige Wit we' van Franz Lehar. Het is een stuk dat hoge eisen stelt, niet al leen aan de solisten, maar ook aan koor en orkest. Hoog gegre pen dus, maar zoals voorzitter Kees Oskam in het voorwoord van het programma schreef, heeft dit Crescendo, hoewel een amateurgezelschap, professio- bezat een mooie collectie boeken, vaak met op drachten. en Werkman-druksels. Werkmaniiruk werken met de bekende Werkmantypografie zijn zeldzaam. Charles liet zijn gedichten (Een Suite van de zee (1944) en Terzinen van de Mei (1944)) die nu worden aangeboden, drukken door zijn vriend, de bekende drukker en schilder Hendrik Werkman. Werkman was lid van de bekende Gm- ningse kunstenaarsvereniging De Ploeg. Ook z;il op die drie veilingdagen de bibliotheek van puit. dr. P.A.H. de Boer. bij leven hoogleraar god ge leerdheid in Leiden, onder de hamer komen. LEIDEN SASKIA STOEUNGA Het Leidse veilinghuis Burgersdijk Niermans heeft wederom de hand weten te leggen op een foto charlotte wissing belangrijke letterkundige verzameling. De Neder landse literatuur - met name poëzie van de in 1983 overleden Leidse hoogleraar in de crimino logie Willem Nagel zal op 26, 27 en 28 november worden geveild. Tegelijkertijd met de Reve-collec- tie van Joop .Schafthuizen, zoals in september al bekend werd. Willem Nagel, oftewel de auteur J.B. Charles,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13