Rtv show Hoorspel nog springlevend Videoclip Michael Jackson in 27 landen in première Ein alter Kamerad O Vrijdag 15 november 1991 Redactie 023-150191/023-150192 MOER MEER JAN V GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: COR HOOGETERP HOORSPEL IS EEN PRACHTIGE PROEFTUIN voor beginnende dra maschrijvers. Je valt je er niet zo snel een buil aan als bij televisie. Als er eens iets mis gaat, is niet alles definitief naar de knoppen. (Hoorspelregisseur Marlies Cordia) ANNEMARIE OSTER, schrijf ster te Zandvoort, is met in gang van vanavond te zien in Goede Tijden Slechte Tijden als Sandra Mulder. IVO NIEHE is naar het oordeel van de Raad voor de Journalis tiek onzorgvuldig te werk ge gaan in zijn beoordeling over de praktijken van een vrou wenarts. Diens klacht tegen Niehe werd gegrond verklaard. Marlies Cordia strijdt tegen vooroordeel HILVERSUM ANNEMIEK H -w-eluk was toen nog B heel gewoon, leder- een wist precies het verschil tussen goed en kwaad en er waren hoorspelen. Net als het petroleumstel is voor veel mensen het radiohoorspel jeugdsentiment en een dierba re herinnering aan de jaren vijftig, toen de complete hoek steen van de samenleving zich bij het licht van de schemer lamp rond de radio schaarde om naar Paul Vlaanderen of, later, de familie Doorsnee te luisteren. Stoomradio dus. De Hoorspelweek. door de werkgroep Culturele Informatie en Radiodrama van de geza menlijke omroepen (CIRAD) voor de zesde keer georgani seerd, moet een wapen zijn in de strijd tegen dit taaie vooroor deel. Mensen weten vaak niet dat het hoorspel nog steeds be staat en bovendien springle vend is", verzucht CIRAD-lid Marlies Cordia. Ze werkt bij de TROS als dra maturg en hoorspelregisseur. „Het idee heerst dat het hoor spel is blijven steken in de jaren vijftig, terwijl er juist in de au- diotechniek zo verschrikkelijk veel vooruitgang is geboekt. Al leen al door de invoering van stereo kun je ruimte en bewe gingen daarin heel goed laten 'horen'. Net als bij film en tele visie ligt ook bij hoorspel het tempo hoger dan vroeger. Je kunt snellere overgangen ma ken, omdat het publiek daaraan gewend is. Als iemand naar Pa rijs gaat, hoef je niet meer per se geluiden van het afsluiten van de deur, voetstappen en vertrekkende treinen te laten horen. Ook bestaat de speelstijl al lang niet meer uit galmend declameren, maar is heel intiem en klein geworden." Pover figuur Voor de tweejaarlijkse Hoor spelweek (van 16 tot en met 22 november op Radio 4) leverden de grote zendgemachtigden, de BRTN en de Humanistische Omroepstichting een speciaal voor de gelegenheid geschreven bijdrage. VARA en Veronica doen niet mee. Cordia: „Iedere deelnemer heeft het thema van dit jaar, verloren onschuld naar eigen smaak en stemming uit gewerkt, waardoor een leuke staalkaart is ontstaan van hoe omroepen met het genre om gaan." Cordia erkent dat het niet zo gek is dat het grote publiek nau welijks op de hoogte is van het bestaan van hoorspelen. Niet alle omroepen maken radiodra ma. En is dat wel het geval, dan staan de afleveringen van een serie niet zelden onregelmatig en in 'daluren' geprogram meerd. Het gevolg daarvan: de liefhebbers mogen telkens weer een speurtocht ondernemen in de radiogids. Met jaarlijks gemiddeld ge middeld honderd hoorspelpro- dukties plus de kortdurende hoorspelen, die de VPRO door zijn programma's vlecht, slaat Nederland een pover figuur ver geleken met de ons omringende landen. BBC Radio bijvoorbeeld zendt per jaar tweeduizend pro- dukties uit. Op buitenlandse radiosta- Het klassieke hoorspel: Kitty Jansen, Angelique de Boer en Pieter Lutz bezig met de opname van Drie Keer Bellen, dat zondag door de AVRO om 20.02 uur op Radio 2 wordt uitgezonden. foto wim de knegt tions zijn dikwijls hoorspelen te beluisteren, geschreven door bekende auteurs. Voor heel wat microfoons is werk van de be roemde toneelauteur en scena- 3BHB iil& Marlies Cordia: „We zijn allemaal heel kleine boskaboutertjes binnen onze eigen omroep. Maar als we allemaal bovenop elkaar gaan staan, maken we toch een aardige lengte en dat geeft resultaat." foto p rioschrijver Harold Pinter voor gedragen. Trouwens, filmregi- seurs als de Duitser Rainer Wer ner Fassbinder en de Zweed In- gmar Bergman begonnen hun carrière bij de radio. Cordia: „Bergman heeft meer dan veer tig hoorspelen geschreven en geregisseerd. Het is het enige wat hij nu nog doet." Hoorspel is een dure, en daarom bedreigde radiosoort. Voor de instandhouding ervan hebben de omroepen hun con- currentiedrift overboord gezet en zich in de CIRAD tot een hechte club verenigd, die aller lei ondernemingen op touw zet ter promotie van het hoorspel. Cordia: „We zijn allemaal heel kleine boskaboutertjes binnen onze eigen omroep. Maar als we allemaal bovenop elkaar gaan staan, maken we toch een aardige lengte en dat geeft re sultaat. Dit jaar heeft het Thea terfestival voor het eerst aan dacht aan radiodrama besteed en we gaan ons ook presenteren op het Beckettfestival in Den Haag." Nederland scoort verder goed op buitenlandse festivals. On langs ontving de Humanistische Omroepstichting voor hun in zending 'Het schortje van de terrorist' de speciale juryprijs van de Prix Italia, een belangrijk internationaal radio- en televi- s iep rogrammafesti val Om het jaar organiseert de CIRAD een hoorspelworkshop. Cordia kenschetst de onderne ming als een snelkookpan-situ atie, waarin debutanten in hoog tempo onder deskundig toe zicht een hoorspel schrijven. Tussen schrijven en uitzending ligt een week. Susan Glimmer veen nam vorig jaar deel aan de workshop en schreef op uitno diging van Cordia onder de titel 'De koekoek vliegt' de TROS- bijdrage aan deze Hoorspel- week. Nieuw talent „Bij de radio zijn reid te investeren in nieuw ta lent. We zijn altijd op zoek naar veelbelovende schrijvers en be geleiden ze professioneel bij het schrijfproces. In die zin loopt radio voor op televisie." Hoorspel, vindt ze, is een prachtige proeftuin voor begin nende dramaschrijvers. „Je valt je er niet zo snel een buil aan als bij televisie. Als er eens iets mis gaat, is niet alles definitief naar de knoppen. Je kunt je bij radio ook echt ontplooien. Bij televi siedrama is zo'n gigantische hoop mensen betrokken die al lemaal hun stempel op het pro- dukt willen drukken, dat zeker een beginnend auteur onderge sneeuwd raakt. Bovendien zie je bij radio snel resultaat." Hoorspelen zijn aantrekkelijk omdat ze de fantasie prikkelen en de luisteraar aan het werk zetten en daardoor blijven ze de luisteraar langer bij, aldus vurig pleitbezorgster Marlies Cordia. Al luisterend naar het hoorspel bedenk je hoe de personages er uit zien, waar ze zich ophouden en in wat voor situatie ze zich bevinden. Bij televisie krijgt de toeschouwer alles kant en klaar aangereikt en dat kan heel be perkend zijn. In je eigen ge dachten verzin je de boeiendste mensen en ontwerp je de mooi ste decors. Fantasievoller kan het niet." *)De Hoorspelweek, 16 t/m 22 november, uitzendingen op Radio 4, van 23.00 tot 24.00 uur, behalve za: van 22.00 tot 23.00 uur. LOS ANGELES AP In 27 landen, waaronder Neder land, is gisteren de elf minuten durende videoclip van de nieu we single van Michael Jackson, Black or White, voor het eerst op televisie vertoond. Het is twee jaar geleden dat Jackson als zanger voor het laatst iets van zich liet horen. Black or White is afkomstig van het album Dangerous, dat verschijnt op 26 november, vier jaar na Bad, Jacksons vorige plaat. In de door John Landis gere gisseerde clip, die volgens de geruchten 4 miljoen dollar (bij na 8 miljoen gulden) heeft ge kost, zijn niet alleen de televi sie-stripheld Bart Simpson, Cheers-ster George Wendt en Macaulay Culkin, het jongetje uit de film Home Alone te zien, maar ook een zwarte panter en drie leeuwen. De clip en het nummer Black or White hebben de ongelijkheid tussen rassen tot onderwerp. Jacksons nieuwe single ver schijnt kort na die van zijn ou dere broer Jermaine, Word to the Baddü. In dat nummer vraagt Jermaine Jackson zijn broer in zoveel woorden waar om hij er alles aan heeft gedaan om maar zo blank mogelijk te lijken. Michael heeft volgens zijn broer „het contact met de werkelijkheid verloren". Van Michaels zuster LaToya is on langs een autobiografie ver schenen waarin ze schrijft dat vader Jaclcson zijn kinderen vroeger seksueel misbruikte. „De familieomstandigheden (van de Jacksons) zijn zo triest", zegt John Landis, die bevriend is met Michael. „Michael heeft tot nu toe een heel moeilijk le ven gehad. Toegegeven, Mi chael doet vreemde dingen waarover graag gespeculeerd wordt. Maar uiteindelijk gaat het er toch om wat het publiek vindt en doet het er niet toe wat de media zeggen". Gehoopt wordt dat door het verschijnen van Dangerous Jacksons platenmaatschappij Sony en de Amerikaanse pla tenindustrie in het algemeen een duwtje omhoog krijgt. De verkoop van platen is in de VS in de eerste helft van 1991 ge daald met elf procent. Annemarie Oster in Goede Tijden Hilversum Annemarie Oster gaat met in gang van vandaag de rol van Sandra Mulder spelen in de RTL 4-soap Goede Tijden Slech te Tijden. Sandra Mulder is de zuster van Karin Alberts, een rol die wordt vertollct door Henriët- teTol. Annemarie Oster, in 1942 ge boren in Den Haag en al gerui me tijd woonachtig in Zand voort, doorliep na haar middel bare schoolopleiding de Toneel school in Amsterdam. Ze werkte daarna onder andere als om- roepster bij VPRO-radio. Be kend is Annemarie Oster in de jaren zeventig vooral geworden door haar medewerking aan het satirische tv-programma Hadi- Haar moederschap noopte Oster haar tv-werk te beëindi gen. Ze ging schrijven en niet zonder succes. Van haar hand verscheen in 1980 'Een moeder van niks', waarvan 30.000 exemplaren werden verkocht. Tien jaar later werd het, aange vuld met verhalen uit haar tweede bundel 'Een vrouw van de wereld' herdrukt. Thans treedt Annemarie Oster gere geld in het land op met een lite rair programma, getiteld 'Fami liebanden'. Ivo Niehe berispt groenlo gpd Vrouwenarts Beets uit de Gel derse gemeente Groenlo is door de Raad voor de Journalistiek in het gelijk gesteld, nadat hij tele visiepresentator Ivo Niehe had aangeklaagd wegens onzorgvul dig handelen. Eind vorig jaar interviewde Niehe een patiënte van Beets over plastische chirurgie. Ter loops beschuldigde de vrouw haar arts, zonder overigens zijn naam te noemen, dat hij haar jarenlang met borstkanker had laten rondlopen terwijl zij regel matig op de aanwezigheid van een knobbeltje had gewezen. De vrouwenarts voelde zich in zijn goede naam aangetast en verwijt Niehe nalatigheid door het verhaal van de patiënte niet zorgvuldig na te trekken. De klacht is door de Raad voor de Journalistiek gegrond verklaard. De Raad kan overigens geen sancties opleggen. De vrouwenarts is blij dat de raad hem in het gelijk heeft ge steld. Volgens hem was de zaak nimmer zo hoog gespeeld als de vrouw en Ivo Niehe bereid vya- ren geweest na de uitzending over de kwestie te praten. Ivo Niehe reageerde op geen enkele brief van Beets en ook zijn ex- patiënte weigerde met hem in discussie te gaan. close up Gerard van Putten inds Nederland op een enkele uithoek na is bekabeld, kent het tv- beeld nauwelijks nog grenzen. Tot in de afgrond verpest reali seert geen kijker zich nog dat binnen een paar minuten half Europa doorgezapt kan worden. Onderuitgezakt kanaalzwem- men op het droge, oftewel met een minimum aan inspanning de halve wereld in huis halen. Dat is makkelijk, zie je mogelij ke vijanden tenminste van af stand komen en hoeven er niet, zoals in de meidagen van 1940, negentiende eeuwse-kanonnen uit het museum te worden ge haald om de landsverdediging inderhaast in te richten. 1-aatst even bij de buren naar binnen gegluurd, bij onze Oos terburen. En wie was daar te zien, ein alter Kanierad. Hij mag dan ouder zijn geworden, en vooral grijzer, aan het rondbor stige Hollandse accent was meteen te horen dat hier nie mand anders aan het woord kon zijn dan Rudi Carrell. De eerste herinnering aan Car rell dateert van 1955 of daarom trent. Gedreven door jeugdige overmoed presenteerde Carrell zich in AVRO's Bonte Dinsdag- avondtrein aan het publiek met de volgende oudbakken bak: Een dorstige stem vanuit de jongenskamer Vader mag ik een glaasje water?" „Nee!" Even later weer die dorstige stem: Vader mag ik een glaasje water?" „Nee!" Er gaan vijf minuten voorbij. En dan weer die vraag: Vader mag ik een glaasje water?" „Nee! En als je nou nog een keer zeurt kom ik met de stok naar boven. „Nou, dan kan u mooi een glaasje water meenemen, In zijn prille tijd bracht Rudi Kesselaar eigenlijk de humor van vader And ré Carrell, inder tijd een zéér innemende caba retier uit Alkmaar, die de la chers vooral op z'n hand wist te krijgen op bruiloften, partijen en personeelsavonden. Zoon Rudi had duidelijk meer ambi ties dan pa André, die meer de gezelligheid zocht dan artistieke bevrediging. De VARA bood Rudi Carrell de kans om uit het schnabbelcar rousel te stappen. En Rudi bleek een uitnemende tv-persoonlijk heid, ook al had hij zijn slunge lige gestalte bepaald niet mee. In april 1964 sleepte Carrell in Montreux de Zilveren Roos in de wacht met een show, die zich afspeelde op een onbe woond eiland. De Israëlische zangeres Esther Ofarim speelde daarin een alleraardigst zee meerminnetje. Spoedig daarna voelde Carrell zich te groot voor Nederland; hij ging vreemd in de toenmali ge Bondsrepubliek. Er bestaan mensen, die hem dat eigenlijk nooit hebben vergeven. Nog steeds worden ten aanzien van Carrell de beoordelingscriteria extra aangescherpt door onbe kookte sentimenten. In Duitsland slaagde Carrell erin Duitsers aan het lachen te ma ken, nu niet bepaald het grap pigste volk van Europa. Carrell kon het zich op z'n tijd veroor loven bijvoorbeeld in kleffe rolprenten die veelvuldig op RTL Plus te zien zijn typisch Duitse, dus humorloze dijen- kletserswitzen ten beste te ge ven. Eenmaal heeft Carrell zich zelf in 1987 tot wereldnieuws verheven door in zijn persiflage op Tagesschau slipjes te gooien naar ayatollah Khomeini. Op het moment dat in Iran een spontane volkswoede dreigde te ontstaan, maakte bedreigde Ru di voor de tv-camera's een knie val in de richting van het Oos ten. De excuses werden geaccepteerd. Zie hem in 1991; jetzt macht der Rudi Traume wahr. Een me vrouw van Turkse komaf koestert al jaren de heimelijke wens om ln kimono rond te lo pen. Rudi laét haar in kimono rondlopen. Een Frëulein zou graag een Lipizzaner paard van de wereldberoemde Spaanse rijschool in Wenen berijden. Normaal gesproken mag een vrouw daar niet eens naar een paard wijzen, maar der Rudi krijgt het voor mekaar. Und so- weiter, und soweiter. Als Nachbar speelt Carrell graag leentjebuur. Met name bij Hen- nie Huisman. Qua motoriek misschien meer polderjongen dan showmaster, maar Carrell heeft al lang in de gaten dat Hennie in staat is ook voor Duitsland bruikbare amuse ment te leveren. Carrell mixt binnen anderhalf uur twee Hennie Huisman-shows tot een show: de Surpriseshow en de Soundmixshow. In zijn geboor teland zijn er tallozen die Car rell om de een of andere reden niet kunnen uitstaan; na zoveel Duitse jaren zijn ze in zijn nieu we Heimat nog altijd niét op hem uitgekeken. Dat Carrell zichzelf als een ve dette beschouwt is hem aan te zien. Maar eerlijk is eerlijk, Car rell kan wat. Objectief bekeken is hij de showmaster die ook werkelijk meester is van zijn show. Het mag dan waar zijn dat Carrell bij tijd en wijle de verwaandheid zelve is, en het mag er ook verdacht veel op lij ken dat zijn gasten hem eigen lijk geen barst (stereotype vraag: Was machen Sie beruflich?') interesseren, niet te ontkennen valt dat hij elke scène tot in de details beheerst. Zijn presenta tie doet af en toe mechanisch aan, Carrell weet tegelijk wel de vaart in zijn show te houden. De ideeënman van weleer is hij niet meer. Carrell is meer uit voerder dan bedenker gewor den. Hoe verduitst Carrell ook moge zijn, de tv-antenne blijft in de regio Bremen op Hilver sum gericht. Bijvoorbeeld ook om Op Goed Geluk op te van gen. Carrell hield zich vorig sei zoen met deze koppelquiz be zig. Was even wennen. Niet dat gekrijste Mokums van Tefsen, maar het sonor klinkende melk- boerenhondenhaar-Duits van der Rudi. De Carrell van nu is allesbehalve origineel, maar oorspronkelijk in zijn voorspel baarheid. Rudi Carrell, de Han van Meegeren van de showbizz. Oftewel: namaak kan ook z'n artistieke waarde hebben. strips bolleboom (\0 (MO£Tjé N£T ALS .uk> zon scom v ->5'-%^ I n\uBT je N6T ALS kft/PKNlP,s ?t>< boes Michael Jackson ARCHIEFFOTO Der Rudi: de Han van Meegeren van de showbizz. archieffoto anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6