Cultuur 'Ik ben geen Appel, ik ben een peer' 'Wij vullen leemte op' Donderdag 14 november 1991 Redactie: 071-161400 cees van hoore annemiek ruycrok jan rusdam saskia SïOEUNCA Eindredactie: niek faas Vormgeving: RUTCER j. HOOGERDUK Eenling en duizendpoot Frederick Franck exposeert in Leidse galerie In 1956 werd Frederick Franck door de vaderlandse pers als één van onze belangrijkste tijdgenoten bestempeld. Een tentoonstelling van zijn schilderijen, in het Amster damse Stedelijk Museum, werd „de gebeurtenis van het jaar genoemd." Het werk van de kunstenaar werd aange kocht door vijf nationale en een twintigtal buitenlandse musea en te koop aangeboden bij prestigieuze galeries in New York, Londen en Parijs. foto Hinco kuiptrs LEIDEN JAN RUSDAM Tot 1965. Toen keerde Frederick Franck het beeldende kunstcir cuit de rug toe. „Ik dacht: dit is niet waar het om gaat. Dat ge- ëxposeer met al het gedoe er om heen. Dat was ik beu." Franck trok zich terug, schreef boeken maar zette ook zijn beeldende werk voort. Hij beeldhouwde, schilderde en te kende vooral. Via zijn boeken werden de tekeningen toegan kelijk voor het publiek. Musea en universiteiten is hij ook steeds ter wille geweest, maar de kunstenaar weigerde zijn werk nog langer in galeries te presenteren. Tot 20 november, want vanaf die datum is in de Leidse Gale rie Amber, gespecialiseerd in oude Japanse kunst, een ten toonstelling te zien van recente schilderijen en tekeningen van de 82-jarige, inmiddèls tot Ame rikaan genaturaliseerde Maast richtenaar, Frederick Franck. De wederzijdse belangstelling voor de Japanse wijze van zien bracht de kunstenaar en de ga leriehoudster, Irma Roefs-de Wit bijeen. Boeddhisme Frederick Franck, die dertien maal voor korte of langere tijd in Japan verbleef, voelt zich sterk aangetrokken tot de Boed dhistische compassie met de ander en het andere. „Die com passie moet ons bezielen, willen we de vernietiging van het milieu op onze planeet tot staan brengen", schrijft Franck in het onlangs verschenen 'Being Hu- man against all Odds'. In zijn wijze van tekenen en schilderen en in de weergave van mens en natuur komen de Japanse wijze van zien en zijn compassie tot uitdrukking. De lege geschilderde landschappen van Franck worden gekenmerkt door dreigende wolkenmassa's boven milieuvernietigende in dustrie en anderzijds door het poëtische, het idyllische in de natuur. Opmerkelijk is het sa mengaan van Hollandse traditie en Zen-zien. „Deze schilderijen komen voort uit wat ik zie," zegt de kunstenaar zelf. „In mijn boek 'The Zen of Seeing' maak ik on derscheid tussen zien en kijken naar. We kijken naar de televi sie. Maar als we zouden zien... Al die lijken, die hongerende kinderen... Als we zouden zien, zouden we huilen. Maar, we kij ken er naar en nemen het vol gende slokje." De met inkt op linnen ge schilderde landschappen, in zwart, wit en grijs, waarin de mens bij uitzondering en hoog stens als een stipje verschijnt, hebben nauwelijks verwant schap met de kubistisch-ex- pressionistische olieverfdoeken, in donkere kleuren, uit Franck's 'vorige leven'. Zen bracht hem er toe zich tot het wezenlijke te bepalen, iets wat ook uit zijn te keningen blijkt. Maar hoe inspi rerend Zen ook gewerkt mag hebben, het was een westerling die keek en met een westers handschrift noteerde. Het werk van Frederick Franck is daarom niet gemakke lijk in een stijl of stroming te vangen. „Soms vragen mensen mij weieens: 'Bent u nu een een impressionist of een expressio nist. Dan zeg ik altijd: ik ben geen Appel. Ik ben een peer. Een tegenovergestelde van Ap pel. Wat wij moderne kunst noemen is, geloof ik, een soort welvaartsverschijnsel. Kunst komt uit het diep menselijke binnen in je. Het heeft weinig te maken met het rationele, van daar dat ik niets stileer". Twee jaar geleden, in een trein in Japan heeft Franck voor het eerst ervaren dat de oog- hart-handreflex alles overnam. Als hij tekent kijkt hij niet meer naar wat zijn hand doet. Het te kenen is iets als ademen gewor den, een onbewust gebeuren. „Ik adem de wereld in en adem de tekening uit", zegt hij zelf. Levensloop Behalve door zijn kunst onder scheidt Frederick Franck zich ook door zijn bijzondere levens loop. De in 1909 geboren Maastrichtenaar studeerdeyjif als arts, tandarts, kaakchirurg en anaesthesist. Hij woonde in tal van Europese hoofdsteden, Australië en de Verenigde Sta ten. In 1953 maakte hij kennis met Suzuki, de profeet van Zen in het westen. Van 1959 tot 1961 werkte Franck bij Albert Sch weitzer. Bij het 2e Vaticaans Concilie tekende hij honderden prelaten en leerde hij Johannes XXIII kennen. Datzelfde jaar wordt Franck ook hoogleraar in de schone kunsten bij de uni versiteit van Pittsburg. Zijn eerste boek publiceerde hij in 1953. Er volgen er nog een dertigtal over, onder meer, mys tiek, kerkvernieuwing, kunst, oosterse religie en milieu. Enke le veel vertaalde bestsellers zijn: Days with Albert Schweitzer, Outsider in the Vatican en The Zen of Seeing. Zijn sterke be trokkenheid, in de jaren zestig, bij de katholieke kerkvernieu wing en de vergeefse verwach ting van een nieuwe spirituali teit brachten hem uiteindelijk tot zijn oriëtatie op het oosten. Ontrouw In 1963 verruilde Franck New York voor het landelijke War wick, op 60 mijl afstand van de Big Apple. Hij stichtte en be heert daar samen met zijn vrouw het Pacem in Terris, een bezinningsplaats, een oase noemt hij het zelf, waar mensen zich kunnen isoleren om na te denken, te mediteren en con certen kunnen bijwonen. Het centrum is ondergebracht in een 18e eeuwse Hollandse wa termolen die Franck als een mi ne ontdekte en samen met een vriend restaureerde. „We krijgen per jaar duizen den bezoekers. Mijn vrouw en ik reizen ook veel. In Japan en Europa geef ik regelmatig te kenworkshops. Maar eigenlijk ben ik toch een soort kluize naar. -We leven op het platte land en zijn daar erg gelukkig." Franck, inmiddels een halve eeuw woonachtig in Amerika, zegt zich nog steeds sterk ver bonden te voelen met Neder land. De dingen die hij tekent- /schildert zijn velerlei: naakten, vogels, landschappen, bomen en water, gebouwen... Maar de Lage Landen zijn onophoudelijk het onderwerp in zijn tekenin gen en schilderijen. „Mensen vragen weieens: 'Hou je zo van Holland'. Dan zeg ik: „Nee, maar de lucht is er zo mooi." .Afgelopen weekeinde be zocht ik de kop van Noordhol land. Daar heb je een volkomen vlak landschap met alleen de schuine daken van die lage boerderijen. Die nietsheid van dat landschap, onder een lood zwaar wolkendek... Voor mij is dat Nederland. Het komt steeds temg in miin schilderijen. Dat is iets waar ik nooit ontrouw aan kan worden." De expositie 'This Ill-used and beloved earth', recente schilde rijen en tekeningen van Frede rick Franck is te zien bij Gale rie Amber, Hooglandse Kerk- gracht 8 in Leiden, van 20 no vember tor 6 januari 1992. Openingstijden: woensdag t/m zondag 11-17 uur. De catalo gus kost 15 gulden. Vervolgex- posiües In Groningen, Hasselt en Antwerpen. Jubilerend operettegezelschap Crescendo: PODIUMBLIK HEIJERMANS Een muzikaal toneelstuk over het le ven en werk van Herman Heijermans onder regie van Ton Lutz door het Ne derlands Volkstoneel. Arthur Japin schreef de teksten, Frits Lambregts componeerde. En zo ontstond een bijzondere theaterproduktie over deze (toneeel)schrijver die het meest be kend is geworden van zijn werken voor het (volks)toneel, maar die bo vendien een genadeloos theaterre censent was. Later zou hij door colle ga's zélf worden neergesabeld, waar na hij onder schuilnaam ging publice- De produktie over het turbulente le ven van deze realist èn dromer gaat op 16 november in de Leidse Schouwburg in première. Op 15 no vember is hier de voorpremière. VERANDERING Krisztina de Chatel maakte in 1988 grote indruk met 'Change' waarin zij op een zeer persoonlijke manier de principes van de minimal dance uit werkte. De bewegingen worden in een strak schema herhaald. Telkens ont staan kleine veranderingen die uitein delijk naar nieuwe thema's leiden. 'Change' vormt een tussenstation naar een indrukwekkend vervolg ('Du alis','Sequence'). Het Leidse LAK- theater geeft het publiek de kans op vrijdag 15 en zaterdag 16 november dit tussenstation nog eens te bekij ken. BAVOGALEMA Bavo Galema brengt de (uitgestelde) try-out van zijn programma 'Iets met een kist' in de Leiderdorpse Muzen- hof. In deze voorstelling weet de ver schijning van een (inmiddels overle den) toneelmeester de produktie be hoorlijk in de war te schoppen. De man wil alsnog zijn eigen podiumam bities verwezenlijken. Vrijdag 15 november. KLUCHTIG BLIJSPEL Piet Bambergen staat centraal in het (k)luchtige blijspel 'Joost mag het weten'. In het hotel waar hij de hon neurs waarneemt, zijn slechts vier gasten. Maar die kunnen de boel da nig in de war schoppen. Vrijdag 15 november, De Schelft, Noordwijkerhout. VAN DE VEERDONK Mark van de Veerdonk heeft al 200 maal op het podium gestaan met zijn programma 'Blond Elastiek Plus'. Vrijdag 15 november gebeurt dat weer, nu voor het publiek dat naar Theater Het Oude Raadhuis in Hoofd dorp komt. SCHULD EN BOETE Deze toneelbewerking van Dosto- jewski's roman was al op 6 november in de Leidse Schouwburg te zien. Het Haarlems Toneel zet hierin een in drukwekkende voorstelling op de planken met Paul Cammermans in de hoofdrol. Zaterdag 16 november, Theater Wa- renar, Wassenaar. SHOOTINGPARTY 'Master of hounds tour' is de titel van hetmuziektheaterstuk waarmee The Shooting Party voor het voetlicht treedt. Muzikaal vermaak van niveau door drie muzikanten: close harmony, een nuffige dictie en totaal uit de hand lopende gebeurtenissen. Zaterdag 16 november, Muzenhof, Leiderdorp. PLANKENISTEN Toneelvereniging 'De Plankenisten' speelt het blijspel 'Mister Doe-het- Zelf'van Hans van Wijngaarden. Een vrouw leest over een prijsvraag waarin de handigste klusjesman een flink bedrag kan winnen. Maar haar man kan nog geen spijker in een plank Zaterdag 16 november, Theater Het Oude Raadhuis, Hoofddorp. JUBILEUM Laurens van Rooyen viert dit seizoen zijn 1 5-jarig podiumjubileum. Van daar een toernee waarin hij zijg meest bekende stukken speelt, waar onder de filmmuziek uit Eline Vere. Bijgestaan door,een combo, treedt hij zaterdag 16 november op in het Parktheater, Alphen aan den Rijn. ELLA SNOEP Ella Snoep is in het Leidse LAK-thea- ter met haar beeldende poppenten- toonstellingen vaste gast. In 'telefoon voor Pingpoes' heeft hoofdpersoon Laura er wel een potje van gemaakt: Paul Cammer mans, Jim Berg hout, Ar thur Bo ni, Hidde Maas, Freek van Muis winkel en Mi guel Stigter in 'Schuld en Boè- te'. foto jaap pieper een pinguiri met een poezestaart, een olifant met konijne-oren. Geen won der dat de woedende speelgoedbees ten in opstand komen. Zondagmiddag 17 november voor kinderen van 4 tot 8 jaar, in het LAK. DE IJSBEER De Zoeterwoudse stichting Wouw haalt theater Thije weer naar Zoeter- woude. Dit keer met 'IJsbeer', geïn spireerd door het boek 'IJsbeer in de tropen' van Hans de Boer. Voor kindern van 4 t/m 8 jaar op zon dag 17 november te zien in Ons Huis, Zoeterwoude. DE AUTOMAAT Jules Deelder debuteert als toneel schrijver met een slapstickachtig me lodrama vol moraal, dubbele bodems, Een Haags echtpaar, de huwelijksba rometer op oorlog, strandt met auto pech in een afzichtelijk hotelletje in De Ardennen. Daar blijkt de hotelei- genares een oude bekende van de man: zij was de prostituée Zwarte Jo- pie toen hij nog de pooier Harry de Automaat was. De beerput van het louche verleden kan dan niet dicht- Theatergroep De Grootste Luxe Na De Kleurenteevee (DGLNAKTV) uit Bra bant brengt het stuk op dinsdag 19 november in de Leidse Schouwburg op de planken. TRESTLE THEATRE De vooraanstaande Engelse Trestle Theatre Company maakte een prach tige voorstelling over de worsteling van een man die zijn eerste bekroon de boek nog moet schrijven. Met ge bruik van maskers, mime, een schit terend decor en een flinke dosis (Brit se) humor wordt het verhaal Uitge beeld in de Leidse Schouwburg op woensdag 20 november. PREMIERE UYS De snelle ontwikkelingen in zijn land Zuid-Afrika, weet cabaretier Pieter- Dirk Uys met onnavolgbare humor bij te houden. In zijn nieuwe program ma, waarvan op donderdag 21 no vember in de Leidse Schouwburg de Europese première te beleven valt, is Uys de ambassadrice van Babetiko- weti. Haar charmante persoonlijkheid is inmiddels niet meer weg te slaan van de Zuidafrikaanse televisie. Uys praat in een combinatie van Engels en Zuidafrikaans zijn publiek de oren van het hoofd, SCHEERMES Han Römer en Titus Tiel Groenesteege, acteurs van huis uit, gaan in 'Ockhams scheermes' een theaterdialoog met elkaar aanZe zoeken naar de overeenkomsten tus sen wetenschap en poëzie, naar het nut van traditie en de noodzaak van anarchie, naar de bron van de liefde en de oorzaak van de dood. En dat al les op de grens van cabaret en toneel. Tientjesvoorstelling op donderdag 21 november, Parktheater, Alphen aan den Rijn. LEIPEN IRENE VAN BEVEREN MEDEWERKSTER Het Leids operettegezelschap 'Crescendo' speelt op vrijdag 15 en zaterdag 16 november Die lustige Witwe'. Een jubileum voorstelling, want Crescendo bestaat veertig jaar. „Wij zijn begonnen als een mandoline- en mondharmoni ca clubje," vertellen vice-voor- zitter A. Mulder en secretaris J. Boef. „Maar toen bleek dat één van de twaalf leden, Rina Viele, goed kon zingen, zijn we lang zaam maar zeker overgegaan op een ander repertoire." Zo'n twintig jaar geleden werd de eerste volledige operet te opgevoerd in het Antonius Clubhuis. Het exacte jaar van de uitvoering weten de twee be stuursleden niet meer, wel dat het om de operette 'Der Vogel handier' ging. In 1981 waagde de vereniging de stap naar de veel grotere Stadsgehoorzaal met 'Gravin Mariza'. Deze première verliep naar wens en vanaf die tijd speelt Crescendo ieder najaar in een grote zaal, meestal de Stadsgehoorzaal. Gelegenheidsorkest De aanpak van de uitvoeringen is in de loop der jaren steeds professioneler geworden. Een gelegenheidsorkest, samenge steld uit leden van verschillende orkesten uit de regio, verzorgt de muziek, want het oorspron kelijke mandoline-orkestje vol- J. Boef: „Wij zijn begonnen als mandolineclubje". foto pr deed niet meer. Ook wordt veel aandacht besteed aan de entou rage op het toneel, zoals decors en kostuums, om het publiek een aantrekkelijk schouwspel voor te kunnen zetten. De kosten van deze jaarlijkse projecten gaan het budget van de zevenentwintig leden tellen de vereniging ruim te boven. „We krijgen onder meer subsi die van de gemeente/'vertelt Boef. .Anders zouden de jaar lijkse uitvoeringen onmogelijk zijn." Volgens Mulder zou dat voor veel ouderen een groot gemis zijn. „Wij zijn opgegroeid met de opercttecultuur," meent de 70-jarige voorzitter. „Alleen zijn er weinig uitvoeringen in de stad, zoals er sowieso weinig voor ouderen wordt gedaan op cultureel gebied. Wij voorzien in die leemte." Frederick Franck: „Wat wij moderne kunst noemen is, geloof ik, een soort welvaartsverschijnsel."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9