JÊÈ
FILJUIS
Gilliam is wilde haren kwijt
r
Knappe jongeman gooit zijn vriendin van wolkenkrabber
V
Twee misdadige broertjes
hangen aan moeders rokken
LAK-theater een week in
teken van Australië
DONDERDAG 14 NOVEMBER 1991
13
NIEUWSLIJN
Dure vergissing van Alec Baldwin
Alec Baldwin zal niet te zien zijn in de twee sequels van The
Hunt for Red October, Patriot games en Clear and present dan
ger. De beide films, naar romans van Tom Clancy, handelen op
nieuw over Baldwin's karakter in Red October. De acteur had
reeds toegezegd in het eerste vervolg te zullen verschijnen, maar
kwam in de problemen toen de opnamen daarvan werden uit
gesteld. Baldwin had verplichtingen elders en Paramount Pictu
res was blij een reden te hebben om de lastige acteur te kunnen
wippen. Men huurde in zijn plaats Harrison Ford voor de rol,
waardoor Baldwin buitenspel stond. De acteur loopt hierdoor
een gage van 4 miljoen dollar per film mis.
Flodder in Hong Kong?
First Floor Features, de filmstudio van Dick Maas en Laurens
Geels, heeft een overeenkomst gesloten met United Internatio
nal Pictures (UIP). De distributeur zal beide nieuwe FFF-pro-
dukties De Noorderlingen (van Alex van Warmerdam) en Flodder
in Manhattan (Dick Maas) buiten Nederland gaan uitbrengen.
Van gloeiend heet naar ijskoud
Gelden de New kids on the block voor hun platenmaatschappij
nog steeds als de kip met de gouden eieren, Columbia Pictures
heeft hele andere gedachten over de tiener-idolen. De studio
had begin dit jaar de opnamen gepland van de eerste Kids-film,
maar de jongens wilden dit uitgesteld hebben wegens een te
hectisch tourschema. Nu ze wel tijd hebben voor hun speelfilm
debuut, heeft Columbia afgehaakt. Een woordvoerder verklaarde
dat de studio niet langer vertrouwen heeft in het welslagen van
een film over tienersterren die een jaar later al weer uit de gratie
kunnen zijn. 'For us, they've gone from red hot to ice cold', al
dus Columbia. The New kids on the block zijn met een jaar-in
komen van 115 miljoen dollar de beste betaalde entertainers ter
wereld, volgens Forbes Magazine.
FILMS IN LEIDEN
FILM
OVERZICHT WILFRED SIMONS
In de meeste filmtheaters in
Leiden en omstreken is de ko
mende week weinig bijzonders
aan de hand. Het Leidse Kijk-
huis vertoont een serie films,
die daar al vaak te zien waren
{Flatliners, Der Himmel iiber
Berlin) en zelfs Cyrano de Ber
gerac, die in diezelfde week ook
nog eens in het LVC te zien is.
Opnieuw is in de regio een film
van Aki Kaurismaki te zien, dit
keer The Match Factory Girl in
het Alphense Parkfilmhuis. Het
zou bijna saai worden, als niet
het LI DO-theater kwam met de
première van A Kiss Before Dy
ing (zie elders op deze pagina)
en het Kijkhuis met Prospero's
Books.
Daarnaast is opnieuw het
LAK-theater zeer actief geweest
door een Australische filmweek
te organiseren. Van maandag
tot en met vrijdag is er iedere
avond minstens één film te zien
en soms twee. Sommige films
hebben in Nederland al enige
bekendheid gekregen, zoals The
Coca Cola Kid en An Angel at
My Table, maar de meeste an
dere films zijn hier nog tamelijk
onbekend.
De opbloei van de Australi
sche cinema is een eigenaardig
verschijnsel. In een land, dat
niet veel meer inwoners telt dan
Nederland, zijn tus'sen 1970 en
1985 zo'n 400 films gemaakt en
een groot deel daarvan is,
vanuit artistiek oogpunt gezien,
zeer geslaagd te noemen. De
opbloei is het gevolg van een
actieve ondersteuning door de
Australische regering.
Australië heeft de afgelopen
jaren een aantal zeer succesvol
le regisseurs voortgebracht. Ja
ne Campion natuurlijk, maar
ook George Miller {Mad Max)
en Peter Weir Witness, Dead
Poets Society), van wie de mees
te mensen niet eens meer we
ten dat hij eigenlijk geen Ameri
kaan is. Maar ook onbekendere
regisseurs zijn erin geslaagd
met oorspronkelijke en succes
volle films te komen, zoals Fred
Schepisi, die voor zijn film Plen
ty niet alleen een beroemde En
gelse scenarioschrijver wist aan
te trekken (David Hare), maar.
ook megastar Meryl Streep.
Het zou hier te ver gaan om
de tien films, die op het pro
gramma staan, te bespreken.
Interessant is The Last Wave
van Peter Weir, een thriller die
in 1977 werd gemaakt. De blan
ke advocaat David Burton (Ri
chard Chamberlain) moet vijf
aboriginals verdedigen die een
rasgenoot zouden hebben ver
moord. Hij bemerkt echter al
snel dat hier oude stamtradities
in het geding zijn en raakt op
den duur onder de invloed van
de cultuur van de aboriginals.
Burton krijgt te maken met een
reeks vreemde dromen en met
onverklaarbare gebeurtenissen.
Na enige tijd raakt hij in een
geestelijk isolement, waardoor
hij vervreemdt van zijn collega's
en zijn gezin. Uiteindelijk blijkt
dat de vijf verdachten hem be
schouwen als één 'van de hun
nen en hem in hun stamtradi
ties en -mythologie willen inwij
den.
Een andere interessante film
is Shame van Steve Jodrell. De
plaats van handeling is het afge
legen stadje Ginborak, waar veel
werkloosheid heerst en waar
vrouwen en meisjes worden
geterroriseerd door een bende
jongens, die ook al enkele ver
krachtingen heeft gepleegd. Op
een dag raakt de jonge advocate
Asta Cadell (Deborra-Lee Fur-
ness) met motorpech in Ginbo
rak verzeild. Asta wordt zelf
door de jongens bedreigd, maar
weet van zich af te slaan en
slaagt er zelfs in om alle vrou
wen en meisjes te verenigen in
de strijd tegen de bende.
De filmweek in het LAK-thea
ter wordt maandagavond om
20.00 uur geopend door de
plaatsvervangende Australische
ambassadeur, W.E Weemaes.
Voorafgaand worden dia's over
het continent vertoond en
wordt muziek van de Aborigi
nals ten gehore gebracht.
CULTUUR
KUNST
BIOSCOPEN
Na de enorme zeperd van The adventures of Baron Mun
chausen bleef het enkele jaren stil rond regisseur Terry
Gilliam, afkomstig uit de Monty Python-bende. Nu is Gil
liam terug met een veel minder exorbitant project dan
we van hem gewend zijn: The Fisher King. Gilliams gekte
is teruggebracht tot voor Hollywood aanvaardbare pro
porties, en er zit een vleugje romantiek en zelfs regel
rechte sentimentaliteit in.
Alleen de extreme lengte van
film (2 1/2 uur) herinnert nog
aan de Terry Gilliam van vroe
ger: een man die nooit uitver
teld raakt, simpelweg omdat hij
alles met elkaar in verband weet
te brengen. Iets dergelijks moet
hem ook bij The Fisher King
voor ogen hebben gestaan,
want er lopen talloze rode dra
den door het verhaal. Zo is er
een motief dat te maken heeft
met ridders, de heilige graal en
vuurpaarden, een ander thema
is een sociale aanklacht tegen
de volstrekte tweedeling in de
Amerikaanse samenleving tus
sen arm en rijk (met een mooi
rolletje van Tom Waits als street
wise zwerver), er is een roman
tisch verhaal over twee moeiza
me liefdes en een verhaal over
een trauma, veroorzaakt door
een moordende psychopaat.
Gilliam weet het allemaal met
enige moeite bijeen te houden,
hij is alleen vergeten (of het is
hem verboden) het te overgie
ten met dat hem zo typerende
en voor de liefhebbers zeer
smakelijke ultra-nonsensicale
sausje. Het gevolg is dat The
Fisher Kingeen nogal oneven
wichtige film is geworden. Gilli
am heeft zich in een paar scè
nes kunnen uitleven, daarbij ge
steund door deals altijd knet
tergekke Robin Williams in de
rol van de tragische, maar goed
moedige zwerver Parry.
Ooit is zijn vrouw voor zijn ogen
doodgeschoten door een man
die kort tevoren een zogenaam
de shock-deejay had gebeld
(een zeer Amerikaans fenomeen
waarover Oliver Stone's Talk ra
dio handelt). Die deejay, Jack
Lucas (rol van Jeff Bridges), is
een keiharde cynicus, maar dat
verandert wanneer hij beseft
dat mede door zijn optreden
mensen zijn vermoord. Hij
raakt aan de drank en ontmoet
op een van zijn omzwervingen
uitgerekend Parry, die hem na
een warrig verhaal vol kabou
ters en ridders opdraagt de hei
lige graal te stelen uit het huis
van een miljonair. Wanneer Lu
cas te weten komt met wie hij te
maken heeft, neemt hij zich
voor z'n schuld in te lossen en
Parry weer een gelukkig man te
maken.
Het grootste deel van The Fisher
King is gewijd aan de moeizame
pogingen van Lucas om een
ontmoeting te bewerkstelligen
tussen Parry en het al even kon-
taktgestoorde meisje op wie hij
heimelijk verliefd is. Wanneer
dat eindelijk lukt, krijgen we
een fantastische scène waarbij
in een Chinees restaurant een
heel scala van onhandigheden
zo breed wordt uitgemeten dat
het even lijkt of de ware Terry
Gilliam zich toch meester
maakt van de film. Maar al snel
keert hij terug naar het keurslijf
van een beetje ontroering, wat
grappenmakerij, een snuifje re-
latiegedoe, hier en daar een kri
tische noot en een paar special
effects allemaal binnen de
standaardmaten, nooit op het
waanzinnige af. The Fisher King
is zeker onderhoudend, af en
toe geestig en ontroerend, maar
de belangrijkste conclusie is dat
Terry Gilliam z'n wilde haren
kwijt is. En dat is een groot ver
lies.
LI DO 1,2,3, 4, en STUDIO tel. 071-
124130/133210
Thelma and Louise dag. 18.45,
21.15. vrza zowoook 14.15.
Dying Young a l., dag. 19, 21.15, v
ook 14.30.
Terminator 2 Judgment Day dag
21.15, wo 14.30.
A Kiss before Dying a.I., dag. 19,
21.15, vrzazo wo 14.30.
LIDO 1, 2, 3, 4 (Kindervoorstellingen)
Assepoester a.I., za zo wo 14.30.
Teenage Mutant Ninja Turtles II a.I.,
za zo wo 14.30.
LUXOR tel. 071-121239
Robin Hood, Prince of Thieves a.l„
dag. 18.45.21.15.zo ook 14.15.
TRIANON
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA tel. 01720-20800.
Terminator 2 Judgment Day 12 jr.,
dag. 13.30, 20.15, vrza 13.30,
18.30, 21.30, zo 14, 17,20.15.
EURO 2
Thelma and Louise 12 jr.. dag.
13.30, 18.30, 21.15, zo 13.30, 16,
18.30,21.15.
EURO 3
Dying Young a.I., dag. 13.45, 18.45,
21.15, za en wo 18.45, 21.15, zo
16.15. 18.45,21.15.
Assepoester a.I., zazowo 14.
EURO 4
Robin Flood, Prince of Thieves a.I.,
dag. 13.30,20.15, vrza 13.30,
18.30,21.30, zo 14, 17,20.15.
FILMHUIS ALPHEN
PARKFILMHUIS tel. 01720- 93737.
Cornells Geellaan 2
The Match Factory Girl vr za 20.30.
.VOORSCHOTEN
GREENWAY tel. 071-614354
Dances With Wolves a.I., dag. 19.30.
Misery 16 jr.. vr t/m zo 21.15.
Teenage Mutant Ninja Turtles a.I., za
FILMHUIZEN LEIDEN
LAK tel. 071-124890
Filmweek Australische film
Man of Flowers ma 20.
The Coca Cola Kid ma 22.
Celia di 20.
Malcolm di 22.
Own Story, Waiting for Harry,
LVC tel. 071-146449
Cyrano de Bergerac do vr za 20.45.
KIJKHUIS
Prospero's Books vr t/m do 19.30.
21.45.
Oh Boy! vr t/m ma 20, 22.15.
Der Himmel iiber Berlin di 20.
22.15.
Flatliners wo 20, 22.15
Cyrano de Bergerac do 20, 22.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel 070-3463500
A Kiss before Dying dag. 14, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30.
ASTA 2
Robin Hood, Prince of Thieves a I..
dag. 14. 18.45. 21.30. zo 13.15.
16, 18.45.21.30.
ASTA 3
Dying Young a.I., dag. 18.45, 21.30,
vr madi do ook 14.
BABYLON 1 tel. 070-3471656
The Fisher King 12 jr.. dag. 14,
18.45,21.30, za zo 13.30,16.15,
18.45,21.30.
BABYLON 2
Prospero's Books 16 jr., dag. 14,
18 45,21.30. zazo 13.45. 16.15,
18.45,21.30.
BABYLON 3
Madame Bovary 16 jr., dag. 14,20.
CINEAC 1TUSCHINSKI
Terminator 2 Judgment Day 12 |r.,
dag. 14, 18.45. 21.30 zo 13.15, 16.
18.45.21.30.
CINEAC 2
Out for Justice dag. 14, 18.45.
21.30, zo 13.15, 16. 18.45.21.30.
CINEAC 3
Point Break 12 jr., dag. 18.45,
21.30, vr ma dido ook 14.
METROPOLE 1 tel.070-3456756
Carnegielaan 15
Thelma Louise dag. 14. 18.45.
21.30 zo 13.15, 16. 18.45, 21.30
METROPOLE 2
Guilty By Suspicion dag. 14, 18.45,
21.30 zo 13.15, 16. 18.45. 21.30.
METROPOLE 3
Dances with wolves a.I., dag. 14
20.30.
METROPOLE 4
Regarding Henry a.I., dag. 18.45,
21.30 vr ma dido ook 14
METROPOLE 5
Spymaker a.I., dag. 14, 18.45,
21.30zol3.15, 16. 18.45,21.30.
0DE0N 1 tel. 070-3462400/3462401
Another You a.Idag. 13.45, 18.45,
21.30, zo 13.30, 16, 18.45.21.30.
ODEON 2
Zandalee 16 jr., dag. 13.45, 18.45,
21.30, zo 13.30, 16. 18.45.21.30
ODEON 3
Terminator 2 Judgment Day 12 jr..
dag. 13.45, 18.45, 21.30. zo
13.30, 16. 18.45,21.30.
ODEON 4
The Naked Gun 2,5 13.45, 18.45,
21.30, zo 13.30, 16. 18.45,21.30.
Te weinig suspense in A kiss before dying
Waarom gooit een knappe jon
geman zijn al even mooie en
gelukkige vriendin van een wol
kenkrabber, nota bene op het
moment dat ze zouden gaan
trouwen? Intrigerend gegeven
voor een thriller in de trant van
Hitchcock, moet regisseur Ja
mes Dearden (onder meer sce
narioschrijver van de hit Fatal
attraction, die ook al op good
old Hitch leunde) gedacht heb
ben.
A kiss before dying is gebaseerd
op een roman van Ira Levin,
van wie eerder enge verhalen
als The boys from Brcisil en Rose
mary's baby met veel succes
werden verfilmd. En ook het
uitgangspunt van dit verhaal is
veelbelovend: we zien hoe een
schoolmeisje (Sean Young) zich
tijdens de lunchpauze in een
chic mantelpakje hult, geheim
zinnig doet tegen een vriendin
en zich naar haar voor iedereen
onbekende geliefde Jonathan
(Matt Dillon) rept. Ze is in de
veronderstelling dat ze stiekem
gaat trouwen, maar zo ver komt
het dus niet.
Na de volstrekt emotieloze
moord vertrekt Jonathan naar
New York en neemt een nieuwe
naam aan. Ook het tweelingzus
je van het vermoorde meisje
woont in New York. Deze Doro
thy doet welzijnswerk, ver weg
van het milieu van haar vader,
een van de rijkste ondernemers
van de Verenigde Staten. Doro
thy is de enige die niet geen ge
loof hecht aan het politierap
port, waarin staat dat haar zus
zelfmoord heeft gepleegd. Ze
probeert vergeefs via oude klas
genoten de identiteit van de
toenmalige geheimzinnige ge
liefde te achterhalen. Die situa
tie leidt tot een van de weinige
echt spannende momenten in
de film: er wordt bij Dorothy
aangebeld en Jonathan staat
voor de deur (die scène is overi
gens vrijwel een kopie van het
beste moment uit Fatal attrac
tion, waar de nietsvermoedende
echtgenoot zijn minnares op vi
site bij zijn vrouw aantreft).
Maar op één zo'n moment
bouw je geen overtuigende
thriller, en wanneer we van die
ene schrik bekomen zijn, wik
kelt het verhaal zich zonder ver
rassingen af. Natuurlijk ligt de
sleutel voor Jonathans gedrag in
zijn jeugd wie had gehoopt
dat David Lynch de cinema
voor eens en altijd van dit soort
huis-tuin-en-keuken psycholo
gie had verlost, komt bedrogen
uit. Veel van de thematiek van A
kiss before dying doet denken
aan Hitchcock, maar anders
dan de master of suspense laat
Dearden het bloed rijkelijk
vloeien in plaats van het te
doen stollen: wanneer Jo
nathans eerste geliefde te plet
ter slaat, krijgen we dat te zien
via een gulp bloed die op de
witte jas van een voorbijgang
ster spettert. En de diepere laag
die in Hitchcocks films aanwe
zig was, wordt hier in de ope
ningsscène slechts gesugge
reerd door wat geneuzel over
Nietzsche's Übermensch en het
falen van Raskolnikow in Schuld
en Boete. Een goedkoop vernisje
om het gebrek aan vertelkunst
te maskeren.
i.
Matt Dillon als knappe jongeman die zijn geliefde vermoordt
Spandau Ballet-leden acteren sterk in The Krays
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
FANTASIA .GREENWAY OOOO
Prachtige vooroorlogse Disneyfilm is opnieuw uitgebracht. Op de tonen van klassieke
componisten vertelt Disney een aantal verhalen, waaronder dat van De Tovenaars-
leerling(met Mickey Mouse in de hoofdrol). In een tussenscène legt een snaar uit
hoe de muziekinstumenten ineen orkest klinken.
CYRANO DE BERGERAC LVC, KIJKHUIS OOO
Mooie film gaat over de lelijke maar intelligente en kunstzinnige Cyrano (Gérard De-
pardieu), die het in de liefde moet opnemen tegen zijn knappe maar domme rivaal
Christian de Neuvillette (Vincent Perez). Beiden zijn verliefd op Cyrano's nichtje
Roxane. Cyrano helpt Christian door voor hem prachtige brieven aan Roxane te
schrijven en geeft op die manier toch blijk van zijn eigen liefde voor haar.
SHIRLEY VALENTINE FILMHUIS LISSE OOO
Middelbare huisvrouw Shirley (Pauline Collins) breekt uit de sleur van het dagelijks
leven door met een vriendin op vakantie naar Griekenland te gaan. Daar ondergaat zij
een metamorfose: zij wordt een zelfstandige, vrije gelukkige vrouw, die niet meer te
rug wil naar huis.
PROSPERO'S BOOKS KIJKHUIS OOO
Eigenzinnige verfilming van Shakespeares De Storm en tevens eerbetoon aan Sir
John Gielgud. De hertog van Milaan, Prospero, wordt afgezet en vlucht naar een ma:
gisch eiland. Peter Greenaway heeft van dit gegeven een visueel spektakel gemaakt
dat door sommigen als steriel en pompeus wordt beschouwd en door anderen als een
'nieuwe vorm van filmkunst'.
OH BOY! KIJKHUIS OO
Geflopte film van Orlow Seunke. In een filmstudio wordt een film opgenomen. Ac
teur Pim (Orlow Seunke) speelt de uitbater van een krakkemikkig tankstationnetje
dat niet loopt. Zijn overbuurman Gert (Kees van Kooten) heeft een bloeiend bedrijf.
Zowel in de film als in de 'werkelijkheid' moet Pim het tegen Gert afleggen.
RECENSIE HENK MAURITS
The Krays. Vanaf vrijdag 15 november te
zien: De Uitkijk, Amsterdam
De broers Gary Martin Kemp
zijn vooral bekend als de drij
vende krachten achter de En
gelse popgroep Spandau Ballet.
Minder bekend is dat ze tussen
de muziekoptredens door sinds
jaar en dag ook actief zijn in de
film- en televisiestudio. Net als
David Bowie kunnen ze verra
send goed acteren, zoals onder
meer blijkt in Peter Medcak's
nieuwste film The Krays.
Ze spelen hierin de tweeling
Ronnie en Reggie Kray, twee
broers die in de jaren zestig de
scepter zwaaiden in de Londen-
se onderwereld. Een waar ge
beurd verhaal, dat begint met
hun geboorte in 1934 en dat
eindigt met de begrafenis van
hun moeder in 1982. Een moe
der die een dominante rol heeft
gespeeld in het leven van de
Krays en die als een kloek over
haar kinderen waakt. Terwijl de
broers boven met vrienden hun
misdadige plannen smeden, zit
moeder beneden klaar met thee
en koekjes. En wee degene, die
ook maar een kwaad woord
over haar jongens durft te zeg
gen.
Toch blijken de Krays allerminst
de lieverdjes te zijn waar moe
der Violet ze voor houdt. Hun
imperium is gebaseerd op angst
en wie zich verzet, kan er met
de sabel van langs krijgen. Ze
zijn machtiger dan de maffia,
maar hangen tegelijk nog aan
moeders rokken. De dood van
tante Rose grijpt ze meer aan
dan een moordpartij op een an
dere «bende.
The Krays is in navolging van
de Godfather-trilogie soms
meer een familiefilm dan een
gangsterfilm. Er wordt uitge
breid aandacht besteed aan de
sfeertekening van het Londense
arbeidersmilieu in de oorlog en
de jaren daarna. Cameraman
Alex Thomson zorgt voor prach
tige plaatjes van een typisch En
gelse arbeidersbuurt met als
contrast de chique nachtclub
waar de Krays hun zwarte geld
verdienen.
Alleen het scenario laat in deze
film nu en dan te wensen over.
Regisseur Peter Medak wil te
veel dingen tegelijk vertellen
over het leven van de Krays,
waardoor de film soms te snelle
sprongen in de tijd maakt. Je
krijgt de indruk dat er heel wat
meters film gesneuveld zijn in
de montageruimte. Ook slaagt
Medak er absoluut niet in om
duidelijk te maken waarom de
ze symphatieke jongens die als
kind geen vlieg kwaad doen, en
die door drie vrouwen in de
watten worden gelegd, later op
groeien tot zulke meedogenloze
rotzakken. Want zulke brave
jongens zullen die echte Krays
vast niet geweest zijn.
Martin Kemp (links vooraan) en Gary Kemp (rechts vooraan) spelen tussen hun muziekoptredens c
hoofdrollen in The Krays.