Kunst =DIËR0S=5.98 Yves Montand, de acteur van Frankrijks politieke geweten Expositie 'Vitaminen voor de stad': creatieve architectuur Leiden Sinfoniëtta: goed in grote lijnen Gebrek aan originaliteit in voorronde Grote Prijs Verkoop collecties alleen na 'maatschappelijke discussie' Maandag *11 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN MOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: SIMON DE GRAAF 9 YVES MONTAND bouwde als zanger, acteur en voor vechter van mensenrechten een ongekende populariteit op. De dood van de zanger/acteur Yves Montand (70) is in Frankrijk met een schok ontvangen. Tientallen persoon lijkheden uit de wereld van politiek, kunst en cultuur hebben met verslagenheid gereageerd op het nieuws van Montands overlijden. dood in 1985 samenleefde. Zelfs de kortstondige affaire die Mon tand in 1960 met Marilyn Mon roe had, kon die hechte relatie niet bedreigen. Yves Montand werd in 1921 geboren als Ivo Livi, de zoon van een arme boer in het Itali aanse Toscane. Twee jaar later emigreerde het gezin, op de vlucht voor fascisme en armoe de, naar Marseille. Zijn jeugd in de sloppen van Marseille heeft een onuitwisbaar stempel gezet op het doen en laten van Yves Montand, de artiestennaam die hij zich in 1938 aanmat. Yves Montand is tot zijn dood een uiterst sociaal bewogen mens geweest. HANS GERTSEN/PiETER VAN LIEROP De populaire zanger/acteur stierf min of meer op de plan ken. Hij overleed zaterdagmid dag aan de gevolgen van een hartinfarct nadat hij vrijdag avond laat onwel was geworden tijdens filmopnamen in de om geving van Senlis. Yves Montand was, samen met Edith Piaf die hem in 1944 in Marseille 'ontdekte', een van de grootste vertolkers van het Franse chanson. Als acteur be hoorde hij tot de succesvolle ge neratie van Jean Gabin, Lino Ventura en Simone Signoret, met wie hij van 1949 tot haar Dat sociale engagement taalde zich aanvankelijk in lidmaatschap van nistische partij, maar toen Sov jet-tanks in 1956 de volksop stand in Budapest neersloegen, keerde hij zich van zijn geloof in het communisme af. Montand bleef echter strijden tegen wat hij als onrecht zag. Zijn engage ment blijkt niet alleen duidelijk uit films als 'Z', de beroemde aanklacht tegen het Griekse ko lonelsregime, maar ook uit vele tientallen humanitaire acties die hij steunde. Als zanger, ac teur en voorvechter van men senrechten bouwde hij een on gekende populariteit op. Ferme standpunten Ook in interviews en talk shows op de tv bleef Yves Montand ui ting geven aan zijn ferme stand punten tegen intolerantie, on rechtvaardigheid en verdruk king, naar aanleiding van onder andere de opkomst van Solida riteit in Polen en de Russische inval in Afghanistan. Hij wist dan zijn meningen zo helder en aansprekend te formuleren dat in 1985 een enquête uitwees dat een op de vijf Fransen Montand als president zou willen hebben. Hij heeft zich evenwel nooit werkelijk in de politiek begeven. Gelukkig, want hij was er te flamboyant en een te groot ar tiest voor. Drie jaar geleden vervaardig de cineast Jacques Demy onder de titel Trois Places Pour Le 26, een filmmusical over het leven van Yves Montand. Het bleek een dieptepunt in zowel de car rière van de vorig jaar overleden Demy als in die van de zaterdag overleden Montand. De realiteit van Montands werkelijke leven bleek oneindig veel interessan ter, opwindender èn romanti scher dan in een musical samen viel te vatten. Yves Montand voor een van de affiches van zijn tour de chant die hij drie jaar geleden maakte. De chanson nier/acteur stierf zaterdag ten gevolge van een hartaanval. foto afp AMSTERDAM FRANgOISE LEDE- BOER De vijf Nederlandse prijswinnaars van de architectuur-wedstrijd EuroPan to nen op de expositie 'Vitaminen voor de stad' in de Amsterdamse Zuider- kerk aan hoe belangrijk creatieve ar chitectuur is voor de leefbaarheid vaif stedelijke gebieden. Hun voorstellen voor vier lokaties in Apeldoorn, Bre da, Nijmegen en Zaanstad betekenen een wezenlijke verbetering en kunnen inderdaad worden beschouwd als een portie vitaminen voor de stedeling die genoeg heeft van middelmatige mas- sabouw. De expositie is de neerslag van de tweede wedstrijd voor jonge Europese architecten en had als thema 'Wonen in de stad: revitalisering van stedelijke gebieden'. Bijna 1500 architecten teams dienden ontwerpen in voor lo katies in heel Europa, een verdubbe- garije, Tsjechoslowakije, Polen en de Sovjet-Unie. EuroPan Nederland wordt onder steund door sponsors, de deelnemen de gemeenten en het ministerie van ling van het aantal deelnemers sinds WVC. De financiering is in elk land de eerste wedstrijd in 1988-1989. Ge zien dit succes vindt de Stichting Eu roPan Nederland het opmerkelijk dat de Europese Gemeenschap nog steeds geen financiële steun geeft aan het EuroPan-samenwerkingsverband, dat inmiddels vertakkingen in een groot aantal Europese landen heeft. De politieke omwentelingen in Cen traal-Europa maakten voor het eerst ook deelname mogelijk van negentig architectenteams uit Hongarije, Bul anders geregeld en is soms een moei zame aangelegenheid die veel organi satorische perikelen met zich mee brengt. Zo hebben Spanje en Italië voor de volgende keer moeten belo ven dat zij de deelnemers betere loka- tiebeschijvingen verstrekken, terwijl het overkoepelende Franse EuroPan- secretariaat ook klachten ontving over de begeleiding in België en Grieken land. Structurele steun uit Brussel zou daarom zeer welkom zijn. De 70 deelnemende gemeenten in Europa verplichten zich tot een seri euze inspanning om de prijswinaars ook daadwerkelijk aan een bouwop dracht te helpen. Fotografie Het Iers-Britse team Gerard Maccrea- nor en Richard Lavington springt er uit met het plan voor de lokatie Zaan- werf in Zaanstad. Hun ontwerp voor 210 woningen en binnenruimten ziet er afwisselend uit en toont bovendien een aangename wandelroute langs de rivier De Zaan. Ook Zaanstad moet nog een definitieve keuze maken, maar dat dit enige tijd duurt is bij bouwprojecten een gebruikelijke gang van zaken. Datzelfde geldt voor Bre da, waarvoor Endry van Velzen een prijswinnend ontwerp maakte voor de nieuwe wijk Steenakker. Apel doorn kreeg met het ontwerp van An ne Mie Depuydt (België) voor de loka tie Welgelegen/Kanaalzone alleen een eervolle vermelding. In de Zuiderkerk hangen behalve de ontwerpen van de prijswinnaars ook de plannen van de vijf architecten die een eervolle vermelding kregen. Ar chitectuurtekeningen vormen moei lijk materiaal om een leuke expositie mee te maken. Het was daarom een goed idee van EuroPan om Vitami nen voor de Stad' te verlevendigen met bijdragen over het thema van vier fotografen en dichters. Een over zicht van inmiddels verworven op drachten in het kader van EuroPan 1 (in Arnhem, Amsterdam-Noord en Den Haag) maakt in de Zuiderkerk ten slotte duidelijk dat de architec tuur-wedstrijd een vruchtbaar initia tief is geweest (De EuroPan-expositle In de Zuider kerk (Zuiderkerkhof 72, Amster dam) duurt tot en met 29 november. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 12.30 tot 16.30 uur en donderdag bovendien van 18.00 tot 21.00 uur.) Kamerorkest nieuwe aanwinst RECENSIE MIES ALBARDA Leiden Sinfoniëtta o.l.v René Ver- hoeff, m.m.v. Pieter Gouderjaan (hoorn) en Anton Doornhein (orgel). Werken van Fred, de Grote, Mozart, Handel en Jur. Andnessen. Gehoord in de Lokhorstkerk op 9 no- Het spelen in een kameror kest is voor veel amateur musici buitengewoon aan trekkelijk. Er wordt flink wat eisen aan de eigen inbreng gesteld, maar de verantwoor delijkheid wordt toch ge deeld. Een betrekkelijk nieu we aanwinst in het Leidse circuit van orkesten en- en sembles is Leiden Sinfoniët ta, bestaande uit 25 strijkers, aangevuld met de gebruike lijke bezetting van hout- en koperblazers en een pauke- nist. Onder leiding van de doorgewinterde dirigent Re né Verhoeff werd een aardig programma gepresenteerd met een groot en duidelijk enthousiasme, waarbij men echter juist door die musi- ceervreugde elkaar en de di rigent nogal eens uit het oog verloor. Met de Sinfonia in D van Frederik de Grote als openingsstuk had het orkest zich voor een moeilijke op gave gesteld. Frederik, een vorst die zo wel een voortreffelijk fluitist als een zeer verdienstelijk componist was, schreef zijn muziek in de elegant-melo- dische stijl die ook de muziek van zijn hofclavicinist Carl Philipp Emanuel Bach ken merkt. Zulke muziek, met zijn vele passagewerk en ver sieringen, vraagt van een or kest dat het als één instru ment klinkt. Die verfijning was voor het nog niet losge- speelde orkest een te zware opgave. Aan levendigheid ontbrak het niet, maar het was een levendigheid van ve le individuen. Aardig was het tweede deel waarin de hoofdrol vanzelfsprekend aan twee fluiten is toebe deeld, goed gespeeld en op lettend begeleid door de strijkers. Dezelfde accurates se werd nagestreefd en ook grotendeels bereikt in de be geleiding van het tweede Hoornconcert van Mozart K.V. 417. Pieter Gouderjaan schudde dit concert uit zijn mouw met een rijkdom aan ronde klanken: beter pleidooi voor dit prachtige instrument kan men zich niet denken. De or ganist van de Lokhorstkerk Anton Doomhein had voor de pauze met de Leipziger Gigue en een naar Bach's preludes en fuga's verwijzen de Ouverture van Mozart voor een plezierig intermez zo gezorgd. Na de pauze nam hij de solopartij in het Orgelconcert op. 4 no. 2 van Handel voor zijn rekening. De afstand tussen organist op de orgelgalerij en orkest beneden in de zaal schept al tijd problemen t.a.v. de ho mogeniteit, die slechts door een alerte dirigent en een snel reagerend orkest te on dervangen zijn. Dat René Verhoeff en zijn orkest een grote mate van eenheid wis ten te bereiken, pleit voor de capaciteiten van beide. In de Sinfonia no. 8: Ia Ce- lebracione van Jurriaan An- driessen was het orkest dui delijk warm gespeeld. Het stuk biedt alle gelegenheid voor expressief en dyna misch spel, waarin ernst en humor gelijkelijk aan bod ko men. Sinfoniëtta liet maar weinig mogelijkheden liggen, zij het dat ook hier de grote lijnen beter tot hun recht kwamen dan de details. Wanneer enthousiasme en orkestdiscipline gelijke tred houden kan Sinfoniëtta Lei den zeker uitgroeien tot een goed kamerorkest: het po tentieel is er voor aanwezig. PARUS In het Grand Palais in Parijs is gisteren een expositie geopend van werken van de Belgische surrealist Paul Delvaux. Deze bezoeker onderzoekt het doorkijkje op dit schilderij van Delvaux nauw keurig. De nu 94-jarige schilder woont in het Belgische Fumes.fl foto ap Mashed Potatoes uit Noordwijk wint voorronde De onderzoekers realiseren zich dat hun aanbeveling verkoop van belangrijke (kunst collecties moet openbaar ge schieden het museumdirec teuren moeilijker maakt hun koers uit te zetten. Maar, 'open baarheid is noodzakelijk", ver- vreemdingsvoorstellen' dienen aan een externe commissie te worden voorgelegd. Bij een plan tot verkoop hoort dan een voor stel tot aankoop zodat kan wor den afgewogen wat er voor in de plaats komt. Collectiewijzi ging hoort altijd in dienst te staan van het verbeteren van de bestaande collectie, aldus het rapport. Over verkoop van voorwer pen van weinig waarde moet een museumdirecteur daaren tegen vrij kunnen beslissen. De onderzoekers voorzien geen toename van het aantal kunstwerken dat via de handel naar het buitenland zal verdwij nen. Museumdirecteuren sprin gen uiterst zorgvuldig met de aan "hen toevertrouwde collec ties om, zo is Bevers en Hal- bertsma gebleken. Het afstoten van kunstwerken uit museale collecties is extra in de aandacht nu directeur Fuchs van het Haagse Gemeentemu seum twee Picasso's wil verko pen. Besluiten over verkoop van kunstwerken uit openbare col lecties van musea mogen niet worden genomen zonder dat er een 'maatschappelijke discus sie' aan vooraf gaat. Plannen tot verkoop van (delen van) musea le collecties moeten tijdig in de openbaarheid worden gebracht. Deze conclusies staan in het rapport 'Behouden is kiezen' dat aanstaande vandaag aan minister d'Ancona van wvc wordt aangeboden. Het rapport waarin de problematiek rond collectiewijziging is onderzocht is geschreven door prof. Ton Bevers en kunsthistorica Marlite Halbertsma van de vakgroep kunst- en cultuurwetenschap pen van de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. De onderzoekers adviseren de minister dat verkoop van bezit door musea niet altijd moet worden verboden. Als het ech ter om heel dure objecten gaat, zijn wel extra zorgvuldige pro cedures geboden. Ze wijzen er op dat afstoting van objecten geen nieuw verschijnsel is in de museumwereld. Bij niet-kunst- musea is het zelfs gebruikelijk voorwerpen uit de collectie te verwijderen door ruil, over dracht, schenking of Imperium mist juiste toon met 'Solness' TONEEL RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Spel: Jan Laman. Joianda Luyenctyk. Janine Bol. Annette Wagemans en Johan Mulder Gezien 9 november. Microthea ter. Leiden Aldaar nog te zien 14 t/m 16 en 21 t/m Toneelgroep Imperium heeft het zich bij de nieuwe produktie onder leiding van regisseuse Ineke de Vos allesbehalve ge makkelijk gemaakt. Want 'Bouwmeester Solness' van Ib sen, dat wel diens 'allegorische autobiographic' is genoemd, vergt het een en ander. Er is be hoorlijk in de tekst geschrapt en het aantal personages is tot vijf beperkt. Mede door die ingre pen dient de voorstelling duide lijker en als het ware eigentijd ser te worden. Meteen al in de eerste dialo gen komt tot uitdrukking, wat het grootste probleem bij deze voorstelling zal blijken te zijn. De toonzetting is nogal merk waardig. Als de acteurs zich in hun personages proberen in te leven, komt dat weinig 'echt' over. Geen mens zal bijvoor beeld in de 'gespeelde' wan hoop van Solness kunnen gelo ven. Blijft er daarentegen door hun onderkoeld spel een zekere afstandelijkheid tussen acteur en personage, dan is de drama tische spanning ver te zoeken. Deze ambivalentie in de spel opvatting is op zichzelf al niet zo'n sterk punt van de voorstel ling. In de belangrijkste scènes van het stuk, de confrontaties tussen Hilde en Solness. wordt het pas echt een probleem. Daarbij komt dan ook nog dat de handeling beperkt is gehou den ter wille van de tekst, waar door het probleem eens te meer duidelijk wordt. Deze Hilde belichaamt de jeugd waarvoor Solness nu juist zo bang is. Geplaagd door moeizaam beredeneerde schuldgevoelens vreest bouw meester Solness daarnaast spoedig door een veelbelovende jonge medewerker overvleugeld te zullen worden. Laatstge noemd aspect is in de bewer king van Imperium op Kaja, een medewerkster van Solness, ge projecteerd. Wat we tussen haakjes met de suggestie van eventuele amoureuze verhou dingen tussen hen beiden aan moeten, is nog een probleem apart Door het zien van Hilde ver- liest Sol ness zijn angst voor de jeugd en vat hij in tegendeel de moed op voor een onmogelijke opdracht. Hilde herinnen Sol ness namelijk aan een tien jaar oude belofte. Solness moet in de toren van zijn nieuwe huis klimmen om hoogst persoonlijk daar een krans op te hangen. Die jeugdige overmoed die hem niet meer past, blijkt dan ook fataal te zijn. Het sobere spel of de wan- hoopstoon van Solness aan de ene kant en de constante olijke blijheid van de parmantig rond stappende Hilde aan de andere kant botsen met elkaar. Om in die tegenstelling nog enige nu ancering te kunnen aanbren gen, blijven de overige drie per sonages in deze bewerking te zeer op de achtergrond. Bij het zoeken naar een evenwicht tus sen ingeleefd en afstandelijk spel is de juiste toonzetting he laas niet gevonden. RECENSIE HANS KEUZERS Voorronde Grote Prijs van Nederland met the Rock, Mashed Potatoes. Red Hot Tul- pe Bolle, the Bedpro)ect, Heidecker IV, Ra- Het muzikale popconcours De Grote Prijs van Nederland deed zaterdag het L.V.C in Leiden aan. Het moet gezegd, niet een van de zeven deelnemende groepen aan deze voorronde viel zaterdag muzikaal door de mand. Of er zich tussen deze groepen een potentiële winnaar of sterker zelfs een finale-kandi daat bevindt moet echter sterk worden betwijfeld. Leiden was met een drietal groepen vertegenwoordigd: Ra zende Roeland, the Bedproject en de Red Hot Tulpe Bolle. Deze laatste groep bracht een Red Hot Chili Peppers imitatie aangevuld met Spaanse klanken en een vleugje country. De cross-over muziek wordt door dit soort voorspelbare sets jammer genoeg wel erg snel uit gekauwd. Waar bij andere bands het ge luidsvolume tot soms ongeken de hoogte werd opgeschroefd moest the Bedproject een akoestische solo-presentatie van de Engelse Toby Pilbeam het doen met huiskamergeluid. De sfeersongs kwamen mede ook door een wat onhandige presentatie absoluut niet uit de verf. Ook de derde Leidse band had absoluut geen topavond. De agressieve hardcore van Ra zende Roeland werd soms prachtig afgewisseld met rustige gitaartokkels maar het geheel was uiterst rommelig. Echt origineel was eigenlijk alleen de Wassenaarse formatie Heidecker IV. Met een sterk plukkende bas aangevuld met surrealistische sax- en key boardklanken werd een sterk filmisch repertoire neergezet. Een gebrek aan compactheid van de nummers en een regel rechte verkrachting van de Bo lero van Ravel deden de balans toch naar het negatieve uit slaan. Winnaar van de avond werd uiteindelijk de Mashed Potatoes uit Noordwijk met een sterk En gels gerichte popsound. In ver gelijking met vorig jaar heeft de groep wat meer up tempo werk op het repertoire genomen. Sterk is nog steeds de samen zang, maar de keuze van de jury was er toch een van de beperkt heid. Echte originaliteit en ware kwaliteit waren zaterdag in het L.V.C. jammer genoeg ver te zoeken. woooyi wood- I 284-üsw ?46Dorpmngwsg246 r Sunwtmglaan 47 Zomenneer Ooesmctytan 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9