Leven en wonen 'Makkum' slaat nieuwe weg in 'Vrolijke' tapijten Jonge designers: Gebruikersgemak belangrijker dan vernieuwing Diervriendelijk Stop ze in bad Maandagll november 1991 Jurk keert terug De jurk gaat weer een grote rol spelen in het modebeeld. Dat geldt zeker voor de zomer van '92 maar ook al voor deze winter. In de collectie van Soap Studio heeft het draag- comfort veel aandacht gekregen. Vereiste de jurk vroeger een bepaalde manier van bewegen, nu is het, dank zij de introductie van nieuwe garens en een andere coupe verwerking, een kledingstuk voor elk uur van de dag. De jurken in de Soap-collectie hebben een vloeiende lijn, zijn gemaakt van soepele stoffen en hebben vrij lange rokken. Het totaalbeeld komt tot stand door ver schillende lagen kleding te dragen. Mode-award voor Marjan Eradus De mode-award van de Nederlandse Ver eniging van Mode-jo>imalisten (NVM) is gewonnen door de Arnhemse ontwerpster Marjan Eradus. De NVM-Award, een sculp tuur van de Alkmaarse beeldend kunste naar Jos Peperkamp, werd voor de derde maal uitgereikt aan jong, veelbelovend mo detalent dat 'nog niet of slechts wankel ter been is'. Eradus viel op door haar presenta tie en originaliteit en door de commerciële haalbaarheid van haar collectie mantels en badjassen. Naast de NVM—Award werd onlangs nog een mode-prijs uitgereikt en wel de twee jaarlijkse prijs van uitgeverij Cantecleer, ge renommeerd uitgever van modeboeken. De prijs ter grootte van tienduizend gulden is ingesteld als startstipendium voor een afge studeerde aan een mode-academie. De Cantecleer-modeprijs ging naar Marcel van Brussel uit Breda voor zijn mannen- en vrouwenkleren uit restmaterialen en man- chetbreisels. Maarten Vrolijk (25) heeft, hoewel hij nog maar net is afgestudeerd aan de Akademie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven, een indrukwekkende hoeveelheid opdrach ten en tentoonstellingen op zijn naam staan. Hij ontwerpt stoffen, spiegels, tegels en serviezen. Vanaf 1 november brengt de Bijenkorf drie handgeknoopte tapijten van Vrolijk, in een beperkte oplage en daarom niet goedkoop (2000 tot 2500 gulden). 'Makkumer' is bekend over de gehele wereld en de variatie in fijnbeschilderd sieraardewerk is zeer groot. Sinds 1641 is in Makkum Tichelaars Koninklijke Makkumer Aardewerk en Tegelfabriek BV gevestigd. In deze eeuw was het vooral Jan Romkes Steensma, die het gezicht van het bedrijf bepaalde. Hij was van 1907-1967 aan het bedrijf verbonden. Vele vor men en decoraties zijn van zijn hand. Of, zoals oud-directeur ir. Pieter Jan Ti chelaar zegt: „Vader en hij hebben de kwaliteit ontwikkeld en bepaald". JEANETTE STUUROP Toch liep het bedrijf naar het oordeel van Tichelaar vast. Hij wijst op „een overdaad van krulletjes en versierinkjes, een perzisch tapijt". En voegt daar aan toe: „Ik heb Steensma wel eens gevraagd: wat krijgen we nou hierna? Hij was heel kort in zijn ant woord. Niks meer, dit is het einde". Dat weigerde Tichelaar te geloven. En nu, anno 1991, blijkt duidelijk dat er nog wel degelijk toekomst is voor de aardewerkfa briek, die als enig overgeblevene van de honderden in Europa tinglazuur aardewerk vervaardigt. Naast het bekende assortiment zijn het nu de lijnen Labadie, Winde, het witte aarde werk en Oar Wurk, die het gezicht van Mak kum medebepalen. Voor de ouderen, die alleen de druk be schilderde schotels en vazen en de bekende tegels als 'Makkumer' herkennen, is het even wennen. „Weliswaar oordeelde de ou dere generatie, dat dit 'geen Makkumer' is, maar het spreekt de jongere generatie wel aan. Er is dus duidelijk een generatiever- schil. Maar ook de ouderen zien dit geluk kig als een belangwekkende ontwikkeling," zegt Tichelaar. Nieuwe koers Wat in Makkum wordt vervaardigd, moet worden gebracht onder de noemer gebon den decoratieve kunst. En als een ontwer per zich daar niet met hart en ziel aan geeft, is hij tot mislukken gedoemd. Wie met een zekere nonchalance constateert dat ook wel te kunnen, is heel oppervlakkig bezig, daar van is Tichelaar overtuigd. Vandaar dat het niet zo gemakkelijk was om mensen te vin den die met 'Makkum' wilden meedenken over de toekomst. Maar toen in 1974 de twintigjarige Wor- kumer onderwijzer Henk de Boer door het bedrijf werd aangetrokken, kon definitief een nieuwe koers worden ingeslagen. De Boer, die al een grote vaardigheid in aqua relleren bezat, bekwaamde zich bij Tiche laar in het plateelschilderen, maar hij bleek ook in staat decoraties te ontwikkelen die geen relatie hebben met het verleden. Het ontstaan van nieuwe decoraties had tot ge volg, dat er nieuwe modellen moesten wor den ontworpen. Labadie Zo ontstond de serie Labadie, genoemd naar Jean de Labadie, de stichter van een religieuze sekte die zich in 1675 vestigde op Waltastate in Wieuwerd. Anna Maria van Schuurman behoorde tot die sekte. Tiche laar „Dat was op zich een doorbraak, want we hebben nooit namen en nooit series ge had". Labadie bestaat uit 28 stukken. Het zijn schotels en vazen, gedecoreerd met een wit bloemmotief, dat als het ware uit sierlij ke Jugendstil-lijnen 'ontspringt'. En Henk de Boer is ook de geestelijke vader van de series Winde Groen en Winde Zwart, waarvan de naam is ontleend aan de gelijk namige bloem. Beide series tellen elf stuk De verzameling Oar Wurk. Op de middelste plank rechts de lipvaas van Dick Romein. ken: drie borden, twee vazen, een kom, drie bolvazen en twee doosjes met deksel. Kerstcadeautje Het zoeken naar een kerstcadeautje voor de aandeelhouders resulteerde in een serie ronde broches, waarop elders gebruikte motieven zijn terug te vinden. De zoge naamde florale decors, vervaardigd in de Makkum-techniek, zijn nu een vast onder deel van de collectie. Naast het enorme as sortiment aan gedecoreerde tegels blijken de broches het als souvenir uitstekend te doen. Maar er is meer. Om de collectie nog geva rieerder te maken nodigde het bedrijf kera misten van naam uit om met ontwerpen in steengoed te komen. Jan van der Vaart is zo'n keramist. Hij maakt multiples, ont De Akademie Industriële Vormgeving Eind hoven is de enige hogere opleiding die Ne derland op dit gebied rijk is. En dus zou je kunnen zeggen dat de eindexamenpresen tatie van deze opleiding de crème de la crè me van jong Nederlands ontwerptalent toont. „Wat kunnen we de komende jaren aan ten?", was de prangende vraag maar al snel veranderde dit in „Hoe vernieuwend zijn de ontwerpen eigenlijk die hier worden ge toond? Weinig als het gaat om uiterlijk, enigszins als het gaat om materiaalgebruik en oehoorlijk als het gaat om inventiviteit. Zonder altijd precies de invloed te kunnen aanwijzen, krijg je bij veel ontwerpen toch een déjè-vu gevoel. De stijl van ontwerpen verschilt niet veel van datgene, dat je in de hedendaagse designwinkels tegenkomt. De meeste studenten hebben bestaande ont werpen simpelweg wat aangepast, ze iets fiituristischer gemaakt of in nog vloeiender (snelle) lijnen uitgevoerd. Dit wil niet zeg gen dat het werk niet bijzonder knap is ge maakt. De presentatie mag dan niet zo erg vernieuwend zijn, er spreekt wel een groot vakmanschap uit. Inventiviteit De oorpronkelijkheid van de afgestudeer den moet vooral worden gezocht in hun in ventiviteit. De voorbeelden hiervan zijn le gio. Tom Evers Maarten Erasmus ont wierpen 'transconference', een interieur voor een zogenaamde conferentiebus. Dit met het oog op Europa '92 en het zakelijke verkeer tussen de grote steden. Edwin Otten kwam met een diamantvormige auto, die de luchtweerstand verder reduceert en dus zeer zuinig zal zijn. Ron Meijer helpt ons van het theezakje af, door theetabletten te ontwerpen. Toon van Tuijl kwam op het idee een com binatie van een open haard en kachel te maken, Mariët Jacobsma bedacht een origi nele kartonnen verpakking voor wijnflessen en Paulien Berendsen een speelse stads klok. Grootser pakte Pieter Brand het aan. Hij ontwierp een super-aerodynamische bodem voor een zeilboot, die dermate inge nieus bleek, dat een fabrikant het ontwerp uitvoerde. Dat laatste is trouwens bij meer afgestudeerden het geval. Bij velen kwam Kast van sloophout van Piet Hein Eek. het ontwerp tot stand in samenwerking met een bedrijf of instelling. Wat de presentatie 'Graduation '91' ons vooral toonde, is dat de ontwerpers steeds meer rekening gaan houden met het gebruikersgemak van de voorwerpen. Het overgrote deel van de stu denten heeft zich veel moeite getroost om vooral dingen te maken, die handig zijn. Aan de ene kant betekent dit het verder perfectioneren van al bestaande voorwer pen en aan de andere kant het ontwerpen van nieuwe hulpmiddelen of inrichtingen, die ons leven verder zullen vergemakkelij ken. Ter gelegenheid van de eindexamenpresen tatie werd ook de René Smeetsprijs uitge reikt, een prijs voor ionge designers. Deze ging (na een voorselectie van zes ontwer pers) naar Mirjam van Coillie voor haar vloertegelproject in polyurethaan. Zij kreeg de prijs vooral voor naar bijzondere materi aalgebruik, waardoor ze eindeloos kan vari eren in de dessins. Wie er zeker van wil zijn cosmetica-produk- ten te kopen die niet op dieren zijn getest, kan bij ProefkoNEEN gratis de Gids voor diervriendelijke Cosmetica aanvragen (tel. 070 - 3246271). In de gids staan in alfabeti sche volgorde de 61 bedrijven die aan de ei sen van ProefkoNEEN voldoen. Wat die cri teria zijn is in het gidsje terug te vinden. Ook staat aangegeven welke produkten ge schikt zijn voor vegetariërs en veganisten en waar de produkten over het algemeen te koop zijn. werpt vormen, die meerzijdig symmetrisch zijn. Van zijn hand is onder andere ook de 'door te stapelen tulpenvaas', een vaas, waarop een zelfde vaas en nog een en nog een kan worden gezet. Aan de buitenkant kunnen de tulpen worden geplaatst, waar door een decoratieve 'tulpenboom' ont staat. Een andere ontwerper is Dirk Romein. Hij maakte voor het bedrijf onder andere een fraaie bolvaas met lip, een vaas, die precies op een rand kan worden geplaatst, zodat de lip als extra steuntje over die rand heen valt. Marcel Wanders verrijkte de collectie met verrassende schalen en kommen. Alle ontwerpen zijn bijeengebracht in een grote vitrinekast: Oar Wurk. Bedrijfswinkel Ondanks die nieuwe ontwikkelingen blijft in de produktie een belangrijke plaats inge ruimd voor het aardewerk waarmee Tiche laar zijn wereldfaam verwierf. De dit voor jaar ingerichte nieuwe bedrijfswinkel, die tevens tentoonstellingsruimte is, laat dat duidelijk zien. Per jaar ontvangt het bedrijf 29.000 betalende bezoekers voor een rond leiding en 25.000 bezoekers die op eigen houtje een kijkje komen nemen. Wie een rondgang door het bedrijf maakt, kan niet alleen kennismaken met de pro duktie, maar tevens zien dat Tichelaar meer pijlen op zijn boog heeft. Zo wordt het be drijf steeds meer betrokken bij restauraties. Het stadhuis van Hilversum is een van die objecten. Ook worden partijen dakpannen bij het bedrijf afgeleverd met het verzoek die in een bepaalde kleur te glazuren. En bijna alles kan, zo wordt al gauw duidelijk. TUIN Greet Buchner Illustratie Han van der Ven Zolang het niet vriest kunnen we de hele herfst en winter met succes bladverliezende struiken verplanten. Die bevinden zich dan in een rustperiode en trekken zich weinig aan van een ingrijpend gebeuren als ze uit de grond gehaald worden om na verloop van tijd weer op een andere plaats in de grond gezet te worden. Daarbij worden of we willen of niet altijd een flink aantal wortels beschadigd. Sloddervossen laten de wortels bovendien nog uitdrogen. Dat is ge makkelijk te voorkomen door deze, tot we aan planten toe zijn, met een flinke laag vochtige aarde af te dekken. En nu een paar grondregels voor het ver planten. Daar is ten eerste de standplaats. Verplan ten we oudere struiken dan verdient het aanbeveling om ze in dezelfde richting ten opzichte van de zon te zetten. Even merken met een draad kan helpen om bij voorbeeld zuid aan te duiden. Verder worden vooral bij oudere struiken de takken fors teruggesnoeid. De wortels zijn immers beschadigd. Dus kunnen ze niet voor voldoende aanvoer voor een forse struik zorgen. Ook nieuwe planten uit een tuincentrum doen het beter als we ze een tikje terug snoeien. Zij ze eenmaal goed ingeworteld, dan halen ze de schade weer snel genoeg in. Bij rozen is het al heel gemakkelijk. Die worden simpelweg tot op een paar centi meter op een buitenoog teruggesnoeid. Nu hebben we dus struiken met een goede verhouding van wortels en takken. Vóór het planten maken we eerst een plantgat: altijd iets dieper en breder dan noodzakelijk om de wortels de ruimte te geven. Eerst gaat er een laagje compost of tuinaar de in, dan de plant en dan zo veel aarde als nodig. Maar vóór we de wortels in de grond stop pen, hebben we ze een flink bad gegeven. Een kleibad wel te verstaan! Daar reageren wortels en vooral beschadigde wortels won derwel op. We kopen in een hobbyzaak een blok potte- bakkersklei. Gewone grijze, zonder toevoe gingen. Hiervan doen we een paar flinke brokken in een emmer en dan gaat er zo veel water bij als nodig om een dikke brij te krijgen. Een wortels worden nu flink diep in de emmer gestopt zodat ze helemaal be dekt worden met klei. Pas daarna gaan ze in het plantgat. Goed ingieten na afloop garandeert succes. En wat doen we met de klei die we over houden? Bewaren, want er zijn nog meer mogelijkheden. Maar daarover een andere keer. LEZERSVRAAG De passiebloem baart MEVROUW OF ME NEER L VAN WESTEROP UIT NOORD- WIJK zorgen. Niet omdat ze niet zou groei en. Integendeel, dat doet ze geweldig. Wel omdat er angst is voor de vorst. Terecht ui teraard, al valt de schade wel mee. Zelfs na de zeer korte periode dit voorjaar, toen mijn passiebloem tot op de grond be vroren was, kon ik einde zomer weer veel groen en bloem ontdekken. De kunst van goed overwinteren is vooral zorgen voor goede bescherming van de wortels. Zelfs al vriezen alle takken af, dan loopt de plant toch nog uit. Is er een mogelijkheid om de passiebloem met behulp van rietmatten of iets van dien aard ook bovengronds te beschermen, dan is dat meegenomen. Dan is er minder ver lies aan groen en dus meer bloei volgend jaar. Toeval kan soms leuk zijn. Hoor ik net van een goede vriendin dat ze 'het wit' oftewel de meeldauw op haar druif volledig de baas geworden is, dank zij het ingraven van een sulphursteen (te koop in zaken waar men mineralen verkoopt) of er komt een vraag over meeldauw. Die steen bevat gemakkelijk oplosbare zwa vel dat door de plant opgenomen wordt en kennelijk als afweer tegen meeldauw werkt. Probeer in een mineraïenzaak een of meer brokken steen te pakken te krijgen en plant deze bij de wortels. Zorg er verder voor dat de druif in de loop van de zomer geregeld gesnoeid wordt. Niet meer dan maximaal vier bladeren boven el ke tros. Dat scheelt ook een stuk. Want te veel gebladerte houdt vocht vast en meeldauw houdt van warmte en vocht. Dit als antwoord op de vraag van C. VAN STEEN UIT ZAANDAM. Hoor ik nog of de zwavelsteen in de grond succes had? Tenslotte moet ook ik het van gewone prak tijkvoorbeelden hebben. Komt er bij u al tuinierend of wandelend In de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vin den. De vraag kunt u opsturen naar Darnl- ate Dagbladen, Postbus 507,2003 AP Haarlem La.v. de redactie LEVEN EN WO NEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21