Kunst Paard van Troje binnengehaald Oud en nieuw op derde Holland Dance Festival Onderzoek restauratie Newman wegens conflict uitbesteed Vrijdag 8 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie- NIEK FAAS Vormgeving: RON VAN HAASTREGT 9 NIEUWSLIJN Bus naar Holland Dance Festival LEIDEN In het kader van het Holland Dance Festival is op donderdag 14 november de première van programma IV, ver zorgd door het Nederlands Dans Theater 2, het gezelschap van jonge dansers van 18 tot 21 jaar onder leiding van Gerald Tibbs. Op die avond zijn twee wereldpremières te zien van Amanda Millers choreografieën 'Arto's Books' en 'Ravel without a pause'. Van Hans van Maanen wordt 'Grosse Fuge' uitgevoerd. Op 15 november bestaat voor inwoners van Leiden e.o. de mo gelijkheid deze voorstelling te bezoeken met gratis busvervoer. Reserveren één week voor de voorstelling bij K O, telefoon 071-141141. .Koningin Beatrix in Haïti' AMSTERDAM Minister d'Ancona van cultuur onthult op 30 november in het Vakbondsmuseum in Amsterdam een schilderij van de Haïtiaanse kunstenaar Férol Pierre Hugo. Op het schilde rij staat koningin Beatrix in een Haïtiaans landschap afgebeeld. De onthulling geeft het startsein aan de verkooptentoonstelling van Haïtiaanse naïeve schilderkunst, die wordt georganiseerd door CLAT-Nederland, de solidariteitsvereniging met de Latijns- amerikaanse Arbeiderscentrale CLAT. De schilderijen die op de tentoonstelling zijn te zien, worden door middel van een acceptgirokaart, per opbod verkocht. Voor de „Beatrix" is geen richtprijs gesteld. Leonart speelt leentjebuur BEELDENDE KUNST Te zien: tot 21/11; Open: di. t/m za. 9-18 uur, do. 9-21 uur. Leiden In 1968 maakten Jan Dibbets, Ger van Elk en Reinier Lucassen gezamenlijk de brochure 'Voor welke cursus hebt U talent'. Daarin stonden drie plaatjes: één van het hondje Bobby uit Kuifje, één met geometrische fi guren en één met een soort kalf op een sokkel. Daaronder de ty peringen: koos men voor Bob by, dan was men geschikt voor een cursus Pop-Art, koos men voor de geometrische figuren, dan werd een cursus hard-edge aangeraden en de kandidaten die voor het laatste vakje kozen, waren geboren beeldhouwers. Als de kunstenaars een vierde vakje toegevoegd zouden heb ben met daarin een amoebe achtig figuurtje a la Miró, dan had de in Duitsland wonende Nederlandse kunstenaar Leon art zeker voor de laatste moge lijkheid gekozen. Maar ja, in 1968 waren de half abstracte, half figuratieve wezentjes van Miró geen toonbeeld meer van de toenmalig hedendaagse kunst. De tentoonstelling bij galerie Bleijenberg laat zien dat Leon art Miró nog niet vergeten is. Schaamteloos leent hij vele fi guurtjes die zo typisch zijn voor de stijl van deze Spaanse schil der. En Leonart leent niet van Miró alleen. Ook van de vormen van Jean Cocteau maakt hij gre tig gebruik. 'She shall be called Woman' is daar het meest dui delijke voorbeeld van: dezelfde zwierige en poëtische contou ren waaruit Cocteaus portretten ontstonden. Leonart lijkt niet te ontlenen om te citeren, iets wat in de hedendaagse kunst veel gedaan wordt. Kunstenaars ci teren andere kunstenaars en komen tegelijkertijd met een in terpretatie of commentaar op het geciteerde werk. Hun cita ten krijgen een eigen waarde. Bij Leonart is dit niet het geval. Hij herhaalt bepaalde elemen ten - voornamelijk een bolvor mige wezentje - tot in den treu ren toe. Dikwijls in dezelfde tin ten blauw, groen of paars. Het gaat er niet om dat hij vorm en stijl van andere kunstenaars ge bruikt, maar zijn werk mist alle vormgevende kracht van het werk van Miró dat immers uit een vrijelijk bewegende teken stijl (automatisme) voortkwam, of het puur lyrische van Coc teau. Leonart heeft zich een be perkte vormentaal eigen ge maakt (en tot handelsmerk uit geroepen!) dat elk vermogen tot spontaniteit lijkt te missen. On danks het gebruik van veel ver schillende materialen - hij be schildert stenen, gitaren, papier, linnen, panelen en overhemden - ziet al het werk er even afge past uit. Zelfs de enkele pasteu- ze draden verf liggen keurig op een rij: ze vallen op door hun reliëf, maar zijn o zo netjes aan gebracht. Te netjes. EXPOSITIES LEIDEN BEGEMAN FINE ARTS Papengracht 38, Werk van Malek Lehoussine en Lisa Degranges, tot 26/11; doen vr 11-17 uur. za 11-18 ANTIQUARIAAT VAN PADDENBURGH Diefsteeg 14, olieverfschilderijen uit Tanzania, tot 15/12; di t/m vr 13-18, do tevens 19-21, za 12-17, zo 20/10 10-18 uur. ARS STUDIO Pieterskerkgracht 9, grafiek van Joke van Bilsen en schilderijen van Jeroen van der Ham, tot 25/11; ma t/m do 19-21 uur, di do 9.30-12 uur, za zo 13-16 uur. STELLING Burgsteeg 14, schilderijen van Phil Bloom, tot 11/11; do t/m za 14-18 uur, zo 14-17 uur. RIJKSMUSEUM VOOR VOLKENKUNDE Steenstraat 1, 'Maya's van Mexico', tot 30/12. GALLERIA PROPITIA Levendaal 119, tekeningen van de Zweeds/Duitse Manfred Hürlimann, tot 1/12; do vr za zo 13-18 uur. GALERIE TIME IS ART Nieuwstraat 10, schilderijen en werk op papier van Wim Koreman, van 11/11 tot 7/12; wo t/m zo 14-18 uur. GALERIE LAK Cleveringaplaats 1. werk van Gerrit- Jan Fukkink, tot 22/11; ma t/m vr 10-22, za zo 14-17 uur. ZONE Nieuwstraat 17/b, acrylschilderijën op hout en op papier van Eveline Swidde, tot 30/11di t/m vr 11 -18. do 19-21, za 10-17 en zo 13-16 uur. GALERIE BLEIJENBERG Breestraat 113, Schilderijen, prenten en zeefdrukken van Leonart, tot 21/11; di t/m za 9-18, do 9-21 uur. DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1, foto's van Leo van Er ken, van 9/11 t/m 13/12, ma t/m za van 10-22, zo van 12-22 uur. ALPHEN GEBOUW RIJNSTAETE Prins Bernhardlaan 10, werk van An- genelle Thijssen en Wies Dur-Verhoe- ven, tot 16/11. HOFMAN 7 VAN DER ZEE KUNSTZA KEN Hooftstraat 235, Hans Vredegoor, schilderijen en grafiek, 10/11 t/m 10/12, woe, do en za 13-17, vr 13- HAZERSWOUDE GALERIE LAERKEN Bent 2, Olie op doek en gouaches v. Kirsten Mikkelsen (DK) en bronzen beelden van Theo Germann (NL), tc 30/11; za en zo 11-17 uur. HILLEGOM n Annemarie Honderos, tot 25/11; ma t/m do 9-12, 13.30-16 e 19.30-21 uur, zo 13-17 uur. stallatie en ander werk van Piet Stockmans, tot 20/1/92, open tijdens voorstellingen. KATWIJKS MUSEUM Voorstraat 46, 'Land en zee rond Kat wijk', werk van 11 leden van de Ver eniging van Wassenaarse Beeldende Kunstenaars, tot 17/11; do t/mza 10-12 en 14-17 uur. GALERIE KRAIJENOORD Pr. Marijkelaan 21, verkoopexpositie van schilderijen uit deze en vorige eeuw, tot 31/12; za 11-19 uur. MUSEUM V.D. BLOEMBOLLEN STREEK Heereweg219, 'Rinkelbellenen luid- V00RSCH0TEN GALERIE MERCEDES Voorstraat 35/b (steeg), olieverf en aquarel van Wim van Aken en bron zen van Wibbine van Roon, tot 24/11; wo t/mza 11-17 uur. WASSENAAR RAADHUIS DE PAAUW Raadhuislaan 22, 'Zee, strand en duin in de Nederlandse Romantiek, werk van diverse kunstenaars, tot 11/11; di t/m vr 10-16 uur, za zo 13- 16 uur. WARENAR Aquarellen van Wierd Wagenmakers, tot 18/11; ma t/m vr 9-16 uur. Leerlingen van 'het Klankbord' in de grote Tafehzaal bij het 'Paard van Troje'. In het begin was het wel even wennen. FOTO JAN HOLVAST Spektakelstuk in Museum van Oudheden Voor de Egyptische tempel in de Taffehzaal van het mu seum van Oudheden staat het beroemde houten paard van Troje. Enkele leerlingen van de basisschool het Klankbord houden zich erin schuil. Straks zullen zij als sluwe Griekse soldaten de Trojanen ten val brengen. Za terdag en zondag houdt Oudheden een Troje-weekeinde. De tentoonstelling van de collectie voorwerpen van de Duitse archeoloog Heinrich Schliemann die hij in Troje heeft opgegraven, vormt de aanleiding. paard van Troje centraal. De entreehal van het museum, met de Egyptische tempel, is voor deze gelegenheid het decor voor de Trojaanse burcht. Het immens grote paard is met be hulp van de leerlingen van de Mondriaan Technische school in elkaar gezet. Aan het eind van de achtste eeuw voor Chr. wordt voor het LEIDEN SASKIA STOEUNGA Een van de hoogtepunten tij dens het weekeinde is een to neelstuk over de belegering van de stad Troje. Het spektakelstuk wordt uitgevoerd door de leer lingen van groep acht van de basisschool het Klankbord. In het stuk, dat een half uur duurt, staat het beroemde houten eerst melding gemaakt van het houten paard door de Griekse dichter Homerus in zijn be roemde boek de Odyssee. De Romeinse dichter Vergilius ver telt in de eerste eeuw voor Chr. in zijn boek Aeneïs het comple te heldenverhaal. Het toneel stuk van 'Het Klankbord' uit de Stevenshof begint zowel zater dag als zondag om half vier 's middags. Oudgriekse hymnen Gisteren werd de generale repe titie gehouden. De leerlingen gekapt, gekleed en geschminkt waren erg enthousiast. Ze moesten even wennen aan het spreken in zo'n grote hal, maar dat gjng steeds beter en aan het eind waren ze zelfs goed ver staanbaar. Het verhaal is wat in gedikt en gepopulariseerd, maar toch knap en helder door twaalfjarigen op de planken ge- Verder staan dit weekeinde rondleidingen over de Schlie- mann-tentoonstelling op het programma en zal er een film over het leven en werk van deze gedreven archeoloog te zien zijn. De zangeres Rietje Bakker geeft voor en na het toneelstuk een vertolking van speciaal voor deze gelegenheid op muziek ge zette Oudgriekse hymnen. De tentoonstelling 'Schliemanns Troje', die tot 6 januari duurt, toont het materiaal dat Schlie mann ruim 100 jaar geleden aantrof op zijn zoektocht naar het legendarische Troje. AMSTERDAM ANP Het Stedelijk Museum in Am sterdam kan het onderzoek naar de restauratie van het schilderij „Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III" van de Amerikaanse schilder Bamett Newman, technisch best zelf uitvoeren. Maar omdat er een conflict is binnen het Stedelijk Museum, is besloten de onder zoeksopdracht aan het Gerech telijk Laboratorium in Rijswijk te geven. Dat zegt IJ. Humme- len, de restaurateur van de Stichting Restauratie Collectief Atelier in Amsterdam. Hummelen behoorde tot een groep van internationale restau ratoren die, nadat het schilderij in 1986 was vernield, door het Stedelijk Museum was uitgeno digd om over de problemen van een eventuele restauratie te spreken. Het Centraal Laborato rium in Amsterdam presenteer de bij die gelegenheid de resul taten van een onderzoek naar de verfmonsters. Hoewel het Centraal Labora torium de preparaten die des tijds van de verfmonsters zijn genomen, nog steeds in bezit heeft, is de onderzoeksopdracht niet aan deze instelling gege ven. Hummelen heeft het idee dat het Centraal Laboratorium „misschien wel als partijdig wordt gezien door het muse um". Het Centraal Laborato rium zou partijdig zijn omdat restauratiedeskundige E. van de Wetering daar geruime tijd aan is verbonden. Van de Wetering heeft altijd gezegd dat de Ame rikaanse restaurateur Daniel Goldreyer het schilderij heeft overgeschilderd. Het Stedelijk Museum zou zich daardoor met een dummy hebben laten af schepen. Hummelen vindt dat het Centraal Laboratorium beter dan het Gerechtelijk Laborato rium is ingericht om het onder zoek naar de restauratie uit te voeren, omdat bij de eerste res tauratoren werkzaam zijn. „Zij weten hoe en waar de verfmon sters van het schilderij moeten worden genomen,""aldus Hum melen. Het Stedelijk Museum zegt echter dat de onderzoeksop dracht aan het Gerechtelijk La boratorium is verleend omdat daar de meest „verfijnde tech nieken" zijn om een verfonder- zoek uit te voeren. De restaurateur van het Ste delijk Museum, E. Bracht zegt dat het „onzin" is dat het Ge rechtelijk Laboratorium tech nisch beter is toegerust dan het Centraal Laboratorium. Er is volgens haar geen verschil tus sen beide instellingen. Wel vindt zij dat de laboratoria beter dan het eigen museum zijn uit gerust om het onderzoek uit te voeren. Het museum kan vol gens haar wel zien of het schil derij is overgeschilderd, maar om „echte" bewijzen te hebben is onderzoek door één van de laboratoria nodig. Wat de onderzoeksopdracht is die het museum aan het Ge rechtelijk Laboratorium heeft verstrekt, is Bracht niet bekend. „Dat weet alleen museumdirec teur Beeren". Het Gerechtelijk Lab heeft eerder onderzoek verricht naar mogelijk vervalsde schilderijen. Het is voor het eerst dat het gaat om een schilderij dat is geres taureerd. Of het onderzoek voor 4 december - de datum dat de Amsterdamse kunst en cultuur commissie het onderwerp wil behandelen is afgerond, is twijfelachtig, zo meldt een woordvoerder van het ministe rie van Justitie. Over de precieze onderzoeksopdracht wil hij geen mededelingen doen. Het onderzoeksresultaat van het Gerechtelijk Laboratorium heeft geen vrijblijvend karakter, maar moet onder ede aan een rechter overhandigd kunnen worden. Of het Stedelijk Muse um het onderzoek openbaar maakt, is nog onduidelijk. Het museum biedt de resultaten eerst aan de Amsterdamse cul tuurwethouder M. Baak (D66) aan. Haar partijgenoot E. Bakker heeft inmiddels laten weten dat er geen sprake van kan zijn dat het rapport geheim blijft, of ver trouwelijk wordt behandeld. Ook wil hij de vragen beant woord zien over de duurzaam heid van de restauratie en het gebruik van materiaal die de di recteur van het museum W. Beeren in een eerder versche nen rapportage stelde. DEN HAAG ALETTE VAN DOGGENAAR Dit jaar valt oud en nieuw van daag. Vanavond opent het Hol land Dance Festival in Den Haag met daarin: nieuwelingen, oude bekenden, nieuw werk met oude dansers en oud werk met nieuwe dansers. Het twee jaarlijkse festival wordt voor de derde keer gehouden en duurt tot 24 november. Nu'niet alleen in het AT T danstheater maar ook in het Koninklijk Conservatorium, de Koninklijke Schouwburg en het Korzo theater. Dit om ook voor stellingen die voor een kleiner toneel zijn gemaakt goed tot hun recht te laten komen. De programmering is zodanig dat het tenminste op de première- dagen mogelijk is twee voorstel lingen achter elkaar te zien. Dat is vooral ook prettig voor men sen die buiten Den Haag wo nen. De groep die het festival mag openen is NDT 3. NDT 3 is een nieuw project van het Neder lands Dans Theater waarin ou dere dansers speciaal voor hen gecreëerde stukken dansen. Vier topchoreografen zijn aan gezocht om een stuk te. maken dat toegesneden is op het lijf en de persoon van de danser met wie ze werken. Een uitdaging voor dansers en choreografen, dat is zeker. Vooral gezien het feit dat de dansmakers die de uitdaging hebben aangenomen, Jiri Kylian, William Forsythe, Mats Ek en Hans van Manen, zich over het algemeen bedie nen van een technisch moeilijke stijl. Kylian en Ek blinken uit in elastische, grote bewegingen. Forsythe moet het vaak hebben van flitsend snel en acrobatisch danswerk terwijl de ogenschijn lijk simpele choreografieën van Van Manen in het water vallen als ze niet uiterst precies en be heerst uitgevoerd worden. En die mensen moeten met een stel veertigers en een vijftiger in zee? Spannend vindt iedereen. Bij het NDT vreest men dat de verwachtingen wat al te hoog gespannen zijn maar een bij zondere voorstelling wordt het in elk geval. Scheerspiegel In het Holland Dance Festival wordt ook oud werk opnieuw op de planken gebracht. Mark Jonkers, de programmeur van het festival ziet het niet alleen als zijn taak om nog onbekende grote namen naar Den Haag te halen maar hij wil ook jong ta lent stimuleren en laten zien waar het met die dans ook al weer begon. Een van de voor- stellingen in de laatste categorie is 'Spiegels' van Bart Stuyf. Stuyf Holland^* Festival TheHague 1991 opereerde in de jaren '70 met zijn eigen gezelschap Multi Me dia. Hij experimenteerde met dans, objecten en technologie en 'Spiegels' ('78) was een van zijn produkten. Eigenlijk is het stuk uit verve ling ontstaan. Al die bewegin gen die dansers nu eenmaal maken had hij nu wel gezien, van voren, van achteren en van opzij, maar nog niet van onder en. Gepruts met een scheerspie- 'Spiegels' van Bart Stuyf, een ballet dat eigenlijk uit verveling is ontstaan. gel leidde uiteindelijk tot een enorm object op poten waaron der z^s grote beweegbare spie gels stonden opgesteld. De perspex speelvloer maakte het mogelijk de dansers via de spie gels nu ook van de ongebruike lijke onderkant te aanschou wen. Dit stuk wordt nu dus op nieuw uitgevoerd. In Rotterdam wordt sinds de herfstvakantie druk gerepeteerd door studen ten van de Rotterdamse Dans- academie onder leiding van Jea- nette van Steen, die zelf 12 jaar bij Stuyf danste. Ze zijn begon nen met veertien dansers maar dat zijn er nu nog maar negen. „Natuurlijke selectie", zegt Van Steen. Blessures zijn de oorzaak van de afvalligheid. Ook blessu res die tijdens de repetities zijn ontstaan. Het object in kwestie is blijkbaar niet geheel onge vaarlijk. Dat komt, legt Van Steen uit, omdat de perspex vloer heel erg veert terwijl het stalen frame en de vloer eron der weer heel erg hard zijn. Je moet dan goed uitkijken hoe je je gewicht verplaatst, steeds re kening houdend met waar je steunt. Daar komt nog bij dat de grote gedraaide trap in het midden een niet zichtbare maar wel voelbare handicap heeft. De afstand tussen de treden is niet zoals gebruikelijk twintig maar dertig centimeter en dat is ont zettende zwaar voor de knieën. Ook het armenwerk vereist heel wat van de dansers. Ze zijn toch meer gewend om hun benen te gebruiken. Ook oud in een nieuw jasje is de voorstelling van the Hubbard Street Dance Company. Deze groep uit Chicago heeft voor maar liefst driehonderdduizend dollar beslag kunnen leggen op een aantal dansstukken van de Amerikaanse choreografe Trisha Brown. En Brown, onder andere bekend van choreogra fieën voor de films Hair en Amadeus, heeft op haar beurt deze groep uitverkoren om haar oude stukken te mogen dansen. Wederom een interessante mo gelijkheid om oud repertoire opnieuw (of voor het eerst) te zien. Daarnaast is er een serie solovoorstellingen geprogram meerd van choreografen uit binnen- en buitenland. De van oorsprong Nederlandse choreo graaf Ton Simons komt met zijn groep uit New York. Compagnie L'Esquise komt uit Frankrijk en Verder een keur aan dans films en -video's. De video's kunnen elke middag op verzoek en gratis bekeken worden in het Kijkhuis. Het Haags Filmhuis heeft een filmprogramma sa mengesteld en foto's zijn er ook. Vooral de groeiexpositie van fo tograaf Deen van Meer lijkt in teressant te wordén. Elke dag zal hij het dansgebeuren op de voet volgen, zijn foto's maken en afdrukken en een selectie daaruit exposeren. Hij noemt het zelf een uitdaging om zo snel te werken, maar iets van een uitputtingsslag heeft het ook aangezien hij dit moorden - de tempo tweeëneenhalve week moet volhouden. De officiële opening vindt uiteraard aan het eind van het festival plaats op 24 november.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9