Rtv show 'De stem komt terug, let op mijn woorden TROS brengt sfeerbeelden rond concert van Pavarotti Vrijdag 8 november 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR 6 NOS doet De NOS doet zaterdagmiddag van 12.10 uur af rechtstreeks Voetbaltopper HILVERSUM De NOS zendt zondag 17 no vember een rechtstreeks verslag uit van de voetbaltopper Feye- noord-Ajax. De Studio Sport- uitzending op Nederland 3 be gint om 17.30 uur. In de Kuip wordt een kwartier later afge trapt. In de rust van de wedstrijd (tussen 18.30 en 18.45 uur) wordt Sesamstraat uitgezonden. van bezoek Bush verslag van de toespraken van de Amerikaanse president Bush en van minister-president Lub bers. In het kader van het Nederland se voorzitterschap van de EG brengt Bush morgen en zater dag een officieel bezoek aan Nederland. De reportage vanuit de Rid- derzaal in Den Haag is zowel op Nederland 2 als op Nederland 3 te zien. Op Nederland 2 is er een simultaan vertaling. Het commentaar wordt verzorgd door Pieter de Vink. (Nederland 2 en 3, zaterdag middag van 12.10 tot 12.50 uur) VERKOUDHEID is een groot probleem voor me. Ik worstel er al jaren mee, erg genoeg. Specialisten zeg gen dat het met een lage weerstand te maken heeft. Vooral in vliegtuigen heb ik er last van. En wanneer ik andere mensen tegenkom. Dus probeer ik, wanneer ik onderweg ben, zo min mogelijk mensen te ont moeten. (Paul Young) Paul Young: „Ik vind 'From time i hits-verzameling. De toekomst ligt, hernieuwd, in de Verenigde Staten, waar hij in het voorjaar van '92 wil be ginnen met de opnamen voor een nieuwe cd. Hij heeft inmid dels zo'n twintig songs vergaard om uit te kiezen, waarvan de helft opnieuw covers. De ver wachtingen zijn voorlopig hoog: „Ik denk dat het nieuwe album meer één stijl zal kennen. Ik heb de songs verzameld uit één pe riode, in tegenstelling tot m'n tweede en derde elpee. Daar voor kon ik domweg geen ge schikt materiaal vinden, waar door ze wisselend succes had den. En ik wil dit keer met een kleinere band gaan werken. Dat MCW vervroegd HILVERSUM GPD De TROS-serie Medisch Cen trum West wordt een maand eerder dan gepland uitgezon den. Kijkers kunnen vrijdag 22 november hun plaats voor de buis weer innemen. De uitzend datum was oorspronkelijk vast gesteld op 20 december. Om de concurrentieslag aan te gaan met RTL 4 is de TROS overge gaan tot vervroeging. „We draaien RTL 4 de duimschroe ven nog wat steviger aan zodat hun geplande weekend-aanval wordt teruggedrongen", aldus een TROS-woordvoerster. Vijf tien afleveringen worden om negen uur 's avonds uitgezon den op Nederland 2. STRIPS ime' klinken als een gewone lp/cd, en niet echt als een greatest FOTO GPD moet de herkenbaarheid ook ten goede komen.". Herkenbaar Wat op z'n minst herkenbaar zal blijven: zijn stem. „Vocalen in de popmuziek zijn een tijdje onderschat geweest, maar De Stem komt weer helemaal te rug, let op mijn woorden. Je merkt het al in de Verenigde Staten, waar een zanger als'Don Henley (vroeger een van de krachtbronnen achter The Eagles, red.) inmiddels al bezig is aan de derde tournee op basis van zijn laatste solo-album. Veel mensen willen die muziek nog horen, kennelijk, en er valt ook veel geld mee te verdienen. Het feit dat Zucchero en ik met een plaat als 'Senza una donna' overeind zijn gebleven tussen al die rap en house van het mo ment, dat zegt mij ook wat. Maar ja, kijk eens naar Mariah Carey: razend populair in de Verenigde Staten, en in Europa toch niet echt doorgebroken. Dat is de keerzijde. Maar het komt, het komt." Troostende gedachte: als 'From time to time' net zo goed blijft lopen als zijn neus, dan zit het voorlopig wel snor met Paul. BOLLEBOOM BOES HEINZ CLOSE UP Paul Young, chronisch verkouden en hitgevoelig naaaaaaaatschoe! 'Gordijnen wappe ren, kopjes tollen op hun schoteltjes en stoelen verschuiven van hun plaats wanneer Paul Young niest Een snipverkouden artiest, dat lijkt altijd wel 'n beetje extra zielig. Hij zit er ook 'n beetje besche ten bij, de goedgevooisde Paul. No pictures, please! De mensen mochten eens zien hoe een verkouden Paul Young eruit ziet! „Verkoudheid is een groot probleem voor me", biecht Young op, nadat hij zijn neus weer heeft schoongetoeterd. (Drie keer blazen! Spontaan vaart een cruiseschip af.) „En ik ben vaak verkouden, tot mijn spijt. Ik worstel er al jaren mee, erg genoeg. Specialisten zeggen dat het met een lage weerstand te maken heeft. Vooral in vlieg tuigen heb ik er last van. En wanneer ik andere mensen te genkom. Dus probeer ik, wan neer ik onderweg ben, zo min mogelijk mensen te ontmoe- Dat is dus erg lastig op mo menten dat je geacht wordt met enig enthousiasme over je nieu we verzamel-cd te moeten pra ten. 'From time to time' is bo vendien een verzamel-cd van zeer behoorlijk gehalte: de pa rels van tien jaar Paul Young mogen er zijn. Commercieel succes gegarandeerd, zo wijst een hoge klassering in de vader landse CD Top 100 inmiddels uit. „Ik vind 'From time to time' klinken als een gewone lp/cd, en niet echt als een greatest hits-verzameling", vindt hij zelf. „Op veel van die verzameldin- gen klinkt het materiaal alle maal hetzelfde. Ik voel me trots dat je daar in dit geval niets aan merkt. Niks trends, niks formu les, gewoon een mooie stapel songs. Het raakt me zélf, na die tien jaar. dat het allemaal zo ge varieerd klinkt." Onafgebroken Vooral in het begin van de jaren tachtig was Young niet uit de internationale hitparades weg te slaan. 'Wherever I lay my hat', 'Come back and stay' en 'Love of the common people' waren de trotse vlaggen op de lp 'No parlez', die (wee jaar onafgebroken in de Britse hitlijsten bivakkeerde. In '85 scoorde hij nog eens met de Hall Oates-cover 'Every time you go away', maar daarna bra ken er moeilijke tijden aan voor de blanke soulzanger. Uit de periode '85-'90 figureren ook slechts twee nummers op 'From time to time': 'Softly whispering 1 love you' en 'Oh girl'. Het is eigenlijk pas met de nieuwe verzamel-cd en het ge legenheidssucces van de single 'Senza una donna' (een duet met de Italiaan Zucchero Fornaciari) dat Young zich weer een beetje in het voedicht weet te werken. Goed songmateriaal vinden is een groot probleem voor hem. „Vooral in Engeland, ja. De traditie van de oude, ambachte lijke songwriter is dood. Arties ten nemen tegenwoordig al hun eigen materiaal zelf op, ze schrijven niet meer voor ande ren, zoals vroeger. Daarom ben ik meer en meer op zoek in Amerika, waar het schrijven van een goede song nog een vak apart is. Zelf schrijven ging me nooit zo goed af, maar ik heb de laatste jaren meer en meer er varing gekregen, vooral door met andere schrijvers samen te werken. In Amerika hebben ze meer lol in het schrijven van een goede song, dat straalt op me af." Werklast Young's alleengang kent voor- en nadelen: „Wanneer je in een groep zit, kun je de werklast verdelen. Interviews, verplich tingen. Aan de andere kant ben je als band veel eerder aan trends onderhevig. Een solo-ar tiest is veel vrijer in het kiezen van een stijl of de mogelijkheid om andere gebieden te verken nen. Neem Robert Palmer, mooi voorbeeld. Z'n laatste al bum was ook z'n beste tot nu toe." Haaaaaaagtschoe! Snuiterde- snuit. Pffffffoehhhh. Paul Young springt voorzichtig om met zijn dure neus en zijn dure gezond heid. Die witte soulstem is nog steeds zijn grootste bezit, beseft hij zelf, als geen ander. Hij neemt die schat tegenwoordig minder voor lief dan vroeger: „Ik was er nooit zo bezorgd om. En eigenlijk is dat wel zo goed, als je je er minder om bekom mert. Maar als je veel werkt en reist, moet je voorzichtiger zijn met je stem." De Italiaanse tenor en megaster Luciano Pavarot ti trad op 1 september op in het Rotterdamse Ahoy'. Echte fans en tal van bekende, ondanks de hitte in smoking gestoken, Nederlanders hadden r veel geld voor over om de King of the High C in levenden lijve te horen zingen. De TROS zendt het concert van de man, die ïaar verluidt door de Lisser makelaar Harry Mens ■oor rond zes miljoen naar Nederland werd ge haald, op Eerste Kerstdag uit. Op 15 november wordt de kijkers een blik achter de schennen ge gund. TROS-regisseur Raymond Haverlag legde alles vast wat hem in en om Ahoy' zoal op z'n weg kwam. Er worden sfeerbeelden getoond vanuit het speciale vliegtuig waarmee Pavarotti werd op gehaald vanuit Kopenhagen. In de uitzending v volgende week vrijdag zijn tevens impressies te zien van de galareceptie, het VlP-diner in bloedhete tent, de persconferentie van Pavarotti en van de repetities. Na afloop van het concert registreerrde Haver lag het commentaar van een aantal landgenoten, zoals Marco Bakker, organisator Mens, mode ontwerper Edgar Vos, Willem van Kooten en Pie ter van Vollenhoven. Het goede voorbeeld De bewoners van nummer 28 in gesprek met de Amsterdamse burge meester Ed van Thijn. foto anp Omroepen hebben vaak de vervelende gewoonte hun pro gramma-aanbod voor de jeugd af te raffelen door vooral veel te kenfilms en muziekprogram ma's in hun pakket óp te ne men. Dat getuigt van weinig vindingrijkheid maar bovendien van onderschatting van de he dendaagse jongeren. De VPRO, maar vooral de IKON, geven al jarenlang het goede voorbeeld met programma's waarin de jongeren zelf aan het woord ko men en problemen worden aangesneden die verder gaan dan wie staat er één in de top zoveel en is GI-Joe echt onover winnelijk. Het goede voorbeeld van VPRO en IKON lijkt nu te zijn overge nomen door de KRO. Vorige week zondag werd namelijk het eerste deel uitgezonden van de docu-soap Nr. 28, een program ma waarin de lotgevallen van zeven jongeren centraal staan die voor het eerst op kamers wonen, in een pand in Amster dam. De KRO is op een ongewone manier aan het zevental geko men. In spotjes op radio en tv en in artikeltjes in diverse bla den riep de omroep jongeren op die in ruil voor bijna een jaar gratis wonen, wilden meewer ken aan het programma. De op roep miste zijn uitwerking niet. Met postzakken tegelijk stroom den de reacties binnen. Uitein delijk bleven zeven jeugdigen over, drie jongens en vier meis jes. Het zevental, dat elkaar nooit eerder zag, wordt bij aankomst bij het pand in Amsterdam ver welkomd door burgemeester Van Thijn. Na een kort toe spraakje betreden de zeven met in hun kielzog camera- en geluidsmensen het grote pand. Als een wervelwind raast de groep de trappen op en af, de ene kamer in, de andere weer uit. Dan doet zich het eerste pro bleem voor. Wie krijgt welke ka mer. Student Jan Jaap, een corpsbal van het zuiverste wa ter, heeft zijn zinnen gezet op de grootste kamer. De rest vindt echter dat er eerlijk moet wor den geloot. Jan Jaap trekt uit eindelijk aan het kortste eind. Hij krijgt een van de kleine zol derkamers. Hij legt zich er mok kend bij neer. Zijn buurvrouw is tevreden. Zij heeft twee kleine zolderkamer tjes, die meteen worden ge bombardeerd als slaapkamer en woonkamer. „Dat komt goed uit", vindt ze, „dan kan ik in mijn zitkamer roken. Want sla pen in een kamer waar gerookt is, vind ik vreselijk." De inter viewer droogjes: „Maar je rookt toch niet?" „Nee, voor mijn ou ders niet, maar ik zal het bin nenkort wel moeten vertellen", lacht ze. Het is de bedoeling dat de ze ven niet alleen in een pand wo nen maar ook gezamenlijk zorg draagt voor huishoudelijke kar weitjes als schoonmaken en ko ken. De maaltijd wordt als regel in de gemeenschappelijke woonkamer gebruikt. De groep slaat zich er de eerste dagen goed doorheen, ledereen vindt iedereen aardig, maar elkaar echt kennen is er nog niet bij. De zolderbewoners hebben meer contact met el kaar dan met de rest van de groep. De zolderbewoonster: „lk vind lan Jaap erg leuk, maar hem ken ik ook het beste. We wonen allebei op zolder en doen weieens samen een bak kie." Eén van de bewoonsters is een meisje uit Middelburg. Al vanaf haar tiende jaar droomt ze over Amsterdam. De KRO biedt haar de mogelijkheid haar droom te verwezenlijken. Ze zegt haar baan bij een supermarkt op en vertrekt naar de grote stad. De camera volgt haar als zij naar het arbeidsbureau gaat. „Veel drukker dan in Middel burg", zegt ze. „Ik heb wel een uur zitten wachten." Het mag niet baten. Ook de op ramen van kledingzaken geplakte va catures lopen op niets uit. Nie mand heeft haar nodig. Ietwat teleurgesteld gaat ze terug naar huis waar ze samen met een an dere achterblijver de bood schappen doet. Het 'een gul den'-winkelkarretje wordt ge makshalve mee naar huis geno men. Elke aflevering heeft een soap achtig einde. Eén stem speelt in op de volgende aflevering met de woorden: hoe verloopt Jan Jaaps eerste corpsfeest, vindt het meisje uit Middelburg werk en wat gebeurt er met het win kelkarretje? Na elke aflevering wordt een van de jonge kamerbewoners geportretteerd. Vorige week het meisje uit Middelburg. Aan het woord komen haar zussen, haar ouders, haar collega's, haar danspartner en enkele klanten uit de winkel waar ze werkte. Het meisje blijkt het zonnetje in huis, dat vooral bijzonder in de smaak valt bij de klanten. Ider- een ziet haar met lede ogen ver trekken. De ouders hebben gemengde gevoelens over haar vertrek naar de grote stad. Volgens moeder zal haar dochter vooral last krijgen van eenzaamheid. „Ze zijn dan wel met z'n ze venen in een huis, maar toch zal zé af en toe alleen zijn in de grote stad." Vader ziet vooral problemen met het vinden van werk. Hij vraagt zich af of zijn dochter het financieel wel redt. Moeder voegt daar meteen aan toe dat hun dochter op elk mo ment terug kan komen. Haar kamer blijft nog in tact. Pas als dochterlief na dit KRO-experi- ment besluit in Amsterdam te blijven, krijgt een andere doch ter de kamer. Over de vraag wat het stomste is dat hun dochter ooit heeft gedaan, zijn beide het hardgrondig met elkaar eens. Uit één mond klinkt: „Naar Am sterdam gaan." De serie Nr. 28 is kundig ge maakt. Beelden van het huiselij ke reilen en zeilen worden afge wisseld met korte gesprekjes met de bewoners. De portretten na de uitzending geven een goed beeld van de bewoner, haar of zijn beweegredenen, wensen en verlangens. In Nr. 28 komen jonge mensen van deze tijd aan het woord en de proble men die zij bij het op zichzelf wonen ondervinden. Hoewel er nog veel problemen in het ver schiet liggen, ademde de eerste uitzending vooral de sfeer van gezelligheid en saamhorigheid. Natuurlijk zullen er minder aangename dingen voorvallen. Het is te hopen dat de KRO die ook registreert. Maar als het vervolg net zo boeiend en on derhoudend is als de eerste uit zending kan het niet mis gaan. Een goede zet van de KRO. En een voorbeeld voor de anderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6