'Wetenschap verhult ware Rembrandt' 7* m brand I 'Op veilingen wordt veel rotzooi duur verkocht' 5T SCHILDER, TEKENAAR EN ETSER Het bordje op het huis van Nigel Konstam aan het statige Lon- dense Norland Square laat niets te raden over: 'Save Rembrandt from the scientists' staat er boven zijn bel. Het werk van Rembrandt behoeden voor de weten schappelijke onderzoekers die sinds het be gin van deze eeuw tal van tekeningen en schilderijen hebben afgewezen, dat is het doel van de Britse beeldhouwer die overi gens het grootste deel van het jaar in Italië verblijft. Konstams strijd richt zich vooral tegen de conclusies van de Amsterdamse Rembrandt Research Group, die via zeer geavanceerde methoden het werk van Rembrandt onder zoekt. Veel eerst aan Rembrandt toege schreven tekeningen en schilderijen zijn door deze groep in groten getale afgewezen. De slechte technische kwaliteit ervan bracht de wetenschappers tot de conclusie dat het om werk door zijn leerlingen gaat. Al veertien jaar bestrijdt Konstam die zienswijze. Maar serieus wordt hij niet ge nomen. De essentie van de controverse tus sen kunsthistorici en kunstenaar Konstam is de vraag of Rembrandt nu wèl of geen modellen voor zijn tekeningen gebruikte. „Nee", zeggen de kunsthistorici, „Rem brandt tekende alles uit zijn hoofd. In zijn fantasie creëerde hij taferelen die hij op pa pier zette." Konstam daarentegen beweert dat de schilder wel degelijk gebruik maakte van modellen. Maar aangezien de Hollandse zuinigheid ook in huize Van Rijn had toege slagen, had hij een foefje verzonnen om met weinig modellen toch grote taferelen te componeren. „Daarvoor gebruikte hij spie gels. Hij zette zijn modellen er in een be paalde pose voor en tekende model en spiegelbeeld als groep. Vandaar ook dat er perspectivische onzuiverheden in de teke ningen zitten", aldus Konstam. Maquettes Om in het gevecht met de onderzoekers zijn zienswijze te bewijzen, heeft Konstam 'halve' tekeningen van Rembrandt nage- boetseerd en er vervolgens een spiegel ach ter gezet. Het resultaat is opzienbarend. Zo is Rembrandts tekening van vier musici, al dus Konstam, met behulp van twee model len gemaakt. Hij zette die met blaasinstru menten in de hand voor een spiegel, en te kende de twee als een groep van vier. „Als je naar de tekening kijkt, zie je dat geen van de modellen precies wist hoe hij zo'n in strument moest vasthouden. De eerste houdt zijn handen te dicht bij het mond stuk, de tweede heeft de fluit de verkeerde kant op, maar de derde is een spiegelbeeld Britse beeldhouwer Nigel Konstam: De Britse beeldbouwer Nigel Konstam met een door hem vervaardigde kop van de Duitse diri gent Otto Klimperen rrAls Rembrandts meesterschap keldert, dan kun je de hele schilderkunst in twijfel trekken foto lydia van der meer en daardoor correct. Het vierde instrument reflecteert het eerste zeer nauwgezet. Het enige wat Rembrandt heeft gedaan om zijn foefje te verhullen was om de derde figuur een paar veren op zijn hoofd te zetten, zo dat het net lijkt of er vier afzonderlijke per sonen voor de tekening model hebben ge staan." Van deze en zeker 100 andere tekeningen is, aldus Konstam, zo het bewijs te leveren dat Rembrandt nooit één lijn op papier zet te zonder gebruik te maken van een model. Wat voor Konstams visie pleit is het feit dat op veel tekeningen steeds dezelfde figu ren een rol spelen. Wetenschappers zeggen dat de tekeningen in een periode van dertig jaar zijn gemaakt. Maar hoe is het dan te verklaren dat dezelfde gezichten terugke ren? „Omdat Rembrandt uit zijn hoofd te kende", aldus de kunsthistorici. Maar Kon stam is van mening dat Rembrandt steeds dezelfde modellen gebruikte en dat die te keningen dus telkens kort op elkaar moeten zijn gemaakt. „Het gaat vaak om studies. En het is heel aannemelijk dat de schilder voor dat doel modellen huurde. Om er zoveel mogelijk van te profiteren, maakte hij teke ningen aan de lopende band. Dat verklaart ook het feit dat sommige tekeningen verba zingwekkend slecht zijn. Hij was uit op een bepaald effect en gooide de rest als het wa re weg. Het ging hem dan om een detail. Zo heeft hij op een werk de figuur van Cleo patra geheel veronachtzaamd voor één pa rel. Want zijn doel was de exacte glans van die parel weer te geven en Cleopatra was op dat moment niet belangrijk." Een ander voorbeeld: Abraham verstoot Hagar en Ismaël. Op de tekening staan zes figuren. Hagar heeft een zakdoek en een waterkruik in de rechterhand. De andere vrouw heeft een voorwerp in de linkerhand. Goed kijkend, zie je dat het om één en de zelfde vrouw gaat, maar de linker is het spiegelbeeld van de rechter. Konstam: „Rembrandt creëerde drama tussen de mensen en maakte gebruik van een beperkt aantal modellen. Dat verklaart ook het feit dat op sommige tekeningen de voeten van de personen niet zijn afgebeeld. De spiegels waren in dat geval niet groot genoeg." Kon Rembrandt in die tijd al wel over manshoge spiegels beschikken? „Hij had de beste glasfabriek van Europa om de hoek zitten. Maar of in die tijd al zul ke grote spiegels konden worden gemaakt, is niet zeker. Ik denk dat hij kleine spiegels tot het gewenste formaat aan elkaar plakte. Dat verldaart ook de vertekening in sommi ge tekeningen." Rookgordijn brandt Research Group. Waar hij moeite mee heeft zijn de conclusies. „De weten schap trekt een rookgordijn tussen Rem brandt en het publiek op. De man in de straat beseft dat echter niet. Omdat er nooit over wordt geschreven. Al veertien jaar pro beer ik duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit, maar ik krijg geen kans. De kunst historici honen me weg, zonder naar me te willen luisteren. Mijn argumenten worden gewoon onder het tapijt geveegd." Om zijn stem te doen horen heeft Kon stam begin van dit jaar 'The Save Rem brandt Cooperation' opgericht. Daarmee wil hij fondsen werven om zendtijd te ko pen op televisie en om zijn theorieën gepu bliceerd te krijgen. Al tientallen kunstenaars zijn lid geworden van deze vereniging. Op T-shirts en stickers maken zij hun bood schap kenbaar. Ook verschijnt er een perio diek The Save Rembrandt Campaigner*. „Wetenschappers die zo over Rem brandts werk oordelen, begrijpen hem niet. Misschien is hij te groot voor hen. Wanneer je zijn grootheid erkent, moet je ook zijn middelmatigheid in sommige weiken ac cepteren. Want die middelmatigheid be wijst juist hoe groot zijn schilderkunst is. De wetenschap heeft de tekeningen ver keerd geïnterpreteerd, Scotland Yard zou het nog beter hebben gedaan. Maar kunst historici willen dat niet toegeven, omdat zij er 20 jaar werk in gestoken hebben. Ze ma ken immers naam door op deze manier in de publiciteit te komen. Door een zelfpor tret, dat een paar jaar geleden nog aan Rembrandt werd toegeschreven, af te schrijven. Maar ik geef je op een briefje dat de catalogi die nu voor de komende Rem- brandt-exposities worden gemaakt, er an ders zouden uitzien als men zijn ongelijk wilde erkennen." Waarom doet Konstam eigenlijk zoveel moeite voor het werk van Rembrandt? "Omdat hij mijn grote voorbeeld is. De baas in mijn artistieke huishouding. Als Rembrandts meesterschap keldert dan kun je de hele schilderkunst in twijfel trekken. Wat fout ging in 1920, het tijdstip waarop het onderzoek naar de tekeningen begon, is dat de kunsthistorici een evolutie in zijn werk wilden ontdekken. Ze gingen veel te logisch te werk en daardoor hebben ze zijn werk voor de helft gedegradeerd. Dat is het begin van de ramp geweest. En daarna zijn ze zich meer met de moleculen in zijn teke ningen gaan bezighouden dan met zijn kunstenaarschap. Dat is een grote fout. Daarmee reduceren zij Rembrandt tot een kleine schilder. Terwijl zijn manier t schilderen heel modem was, een voorbeeld voor kunstenaars in deze tijd." ANNEMIEK RUYGROK Voorschotenaar Th. Laurentius ontwikkelde papieronderzoek Rembrandt k heb felle reacties op mijn on- I derzoeksmethode gehad. Men vroeg zich af of ik de eerst aange wezene was om de echtheid van Rem- brandt-etsen te beoordelen. Natuurlijk ben ik dat! Allereerst heb Ik de methode van dat papieronderzoek samen met mijn vrienden Van Aken en Van Hugten ontwikkeld. En ten tweede handel ik in Rembrandt-etsen, dus zo'n echtheidscertificaat is voor mij een must." Wekelijks komen bij Laurentius mensen die zijn mening willen kennen over een Rem- brandtets. „Armand du Rand heeft in de negentiende eeuw hele knappe heliogravu res gemaakt van Rembrandtetsen, zodat ze bijna echt lijken. Laatst kreeg ik hier een aantal mensen dat een boedel moest verde len na het overlijden van opa. Hoeveel zou die Rembrandt van opa wel niet waard zijn? En als-ie zoveel waard was, moest degeen die hem had geërfd dat bedrag dan niet met de anderen delen? Ik draaide de ets om en ja hoor, daar stond een klein en keurig stempeltje. Vijfendertig cent was-ie waard. Meer niet. Ze zaten te kijken alsof ze water zagen branden. Maar er was ook een soort opluchting: de bijl ging van tafel." „Die heliogravures lijken net echte Rem brandtetsen. Soms zijn ze ook nog op ze- ventiende-eeuws papier gedrukt. Allemaal om de koper te bedonderen. Dat papier kun je gemakkelijk vinden in oude 'kasboeken en notarisdocumenten." Samen met zijn twee vrienden Van Aken en Van Hugten heeft Laurentius een methode ontwikkeld waarbij dit soort falsificaties ogenblikkelijk aan het licht treedt. Na een gedegen onderzoek weet Laurentius wat voor etspapier Rembrandt tijdens zijn leven in huis heeft gehad. Met behulp van een speciaal soort röntgenonderzoek vergelijkt hij de structuur van het papier met dat van de aangeboden ets. Geschept papier wordt gemaakt met een zeef van koperdraadjes. De dwarsdraden in de zeef zorgen ervoor dat het papier op sommige plekken wat dikker wordt. Laurentius: „Op de röntgenfoto die wij ne men, kunnen wij die verdikkingen nauw keurig zien. We vergelijken de structuur die Th. Laurentius. De trouwe kijkers naar het televisieprogramma Tussen kunst en Kitsch'zullen deze Voorschotenaar, die woont in de slagschaduw van Kasteel Duivenvoorde, kennen als de bevlogen expert op het gebied van oude grafiek. Met gestage regelmaat doet hij ontdekkingen die de voorpagina's van de kranten halen. In de kunst- en veiling wereld ligt zijn naam op ieders tong. Hij staat er bekend als de man die een gloednieuw papieronderzoek ontwikkelde waarmee is vast te stellen of Rembrandtetsen echt en van goede kwaliteit zijn. Onlangs reikte hij in de Prinsenhof in Delft het eerste echtheidscertificaat uit. De veilingmeesters in den lande huiverden. Laurentius: „Op veilingen wordt zo ongelooflijk veel rotzooi voor duur geld aangeboden. Ook zogenaamde echte Rembrandtetsen. Het is daar echt: niet goed, geld weg". Laurentius: „Op de röntgenfoto kunnen wij de verdikkingen nauwkeurig zien. We vergelijken de structuur met de structuur van het papier dat Rembrandt in huis had. Het is een zeer betrouwbare methode, alsof je een vingerafdruk van Rembrandt hebt." foto jan holvast een en ander oplevert met de structuur van het papier dat Rembrandt in huis had. Het is een zeer betrouwbare methode, alsof je een vingerafdruk van Rembrandt hebt. Als je dan ook nog het watermerk hebt bestu deerd, is onmiddellijk te zien of Rembrandt de ets nog zelf tijdens zijn leven heeft ge perst." „Maar er is nog iets. Rembrandt gebruikte nog onvervuilde inkt voor zijn etsen. In mo derne inkt zitten allerlei metaaldeeltjes. Die metaaldeeltjes worden er door het röntgen- apparaat meteen uitgepikt. Dat heeft tot ge volg dat de ets volledig wordt geprojecteerd. Als je een echte ets van Rembrandts hand hebt, gaan de stralen er volledig doorheen en krijg je een blanco vlak." Rotzooi „De wetenschap begint schoorvoetend be langstelling te tonen voor onze methode. Maar er is daar een enorme inteelt. Naar veel mensen die echt iets hebben te vertel len wordt niet geluisterd. Neem een Nigel Konstam, die de Save Rembrandt Society heeft opgericht. Hij zegt dat Rembrandt voor het schilderen soms een spiegel ge bruikte. Als hij maar twee modellen had en toch een groepje wilde schilderen, zette hij deze twee modellen voor een spiegel. Hun spiegelbeeld schilderde hij dan ook, maar net wat anders. „Rembrandt een spiegel ge bruikt? Onzin,schreef kunsthistoricus Paul Depondt in De Volkskrant. „In die tijd wa ren er nog helemaal geen spiegels." Meteen voelde ik argwaan. Ik had op schilderijen van Pietei1 de Hoogh wel degelijk spiegels gezien. Ik ben toen eens in de boedelbe schrijving van Rembrandt gaan kijken en wat zie ik daar staan? Eén grote spiegel „De veilingwereld is niet zo blij met mijn papieronderzoek. Ie komt daar aan ook on gelooflijk veel rotzooi tegen. Ik durf te stel len dat tachtig procent van wat daar aan Rembrandtetsen wordt aangeboden niet kosjer is. Wat de handel niet wil, dat komt op de veiling. Maar ik heb nooit de behoefte gehad om mensen te gaan waarschuwen. Ie weet dat je risico loopt als je naar een vei ling gaat. Als ze alleen goede dingen zouden veilen, dan viel meteen de omzet weg. „Rembrandts etsen zijn volgens mij eerlij ker dan zijn schilderijen, die hij toch meestal in opdracht maakte. Ik vind dat ze worden ondergewaardeerd. Voor een kleine 15.000 gulden heb je al een mooie ets van Rembrandt. Wat is dat nou helemaal? Een Opel Kadett kost veel meer." Uren kan Laurentius vertellen over zijn werk voor het televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch'. „Laatst kwamen er een paar nonnen naar me toe met een achttien- de-eeuwse bijbel. Niks waard. Die nonnen teleurgesteld Ik zeg: dames, u kijkt nu wel zo sip, maar eigenlijk zou u blij moeten zijn. Ze reageerden hoogst verbaasd. Wenkbrau wen tot aan de witte kap omhoog. Ja, zeg ik. want kijk eens hoe versleten dat ding is. Dat bewijst in ieder geval dat-ie veel gelezen is. En dat is toch wat God wil, of niet soms? Ja, zo hadden ze het nog nooit gezien." Nigel Konstam komt op zaterdag 8 februari naar Leiden. Dan opent hij in het gebouw van Ars Aemula Naturae, Pieterskerkgracht 9, een tentoonstelling van zijn hand. Daarop zijn onder meer de maquettes te zien die Konstam naar voorbeelden van Rembrandts tekeningen maakte. Konstam neemt die dag ook deel aan een paneldiscussie over Rembrandt als kunstenaar. Deze discussie wordt gehouden in het Centraal Faciliteitengebouw aan de Cleveringaplaats. Een en ander wordt georganiseerd door de Stichting Rembrandt, die zich ten doel stelt de Middeneuropese cultuur onder de aandacht te brengen. In het kader van de Rembrandt-tentoonstelÜng organiseert deze stichting op vrijdag 13 december een avond waarop Harrie Salman een voordracht zal houden over het onderwerp 'Rembrandt - mens tussen licht en duisternis'. Deze lezing is eveneens in het Centraal Faciliteitengebouw aan de Cleveringaplaats. Op 6 maart houdt Frans Smit daar een lezing met als onderwerp 'Rembrandt in de Gouden eeuw'. In samenwerking met de Stichting Vrij Kunstzinnig Centrum De Zonneboom organiseert de Stichting Rembrandt tevens op 11 en 18 november een lezing door Mark Mastenbroek met als onderwerp Waar komt Rembrandts licht vandaan?'. Op 20 januari zal Rienke Visser een lezing houden die het zelfportret in het werk van Rembrandt tot onderwerp heeftRembrandt: kunstenaar van de bewustzijnsziel'. Tenslotte is er bij De Zonneboom van 30 maart tot 14 april een cursus over 'Rembrandt: vertolker van de toekomst in het verleden'. Deze cursus, gegeven door Ignaz Anderson en Julia Visser-van Dunne, onderzoekt op creatieve wijze hoe het komt dat de door Rembrandt geschilderde portretten ook nu nog zo'n indruk maken. Inlichtingen over cursus en de laatste twee lezingen bij De Zonneboom, De Laat de Kanterstraat 5, telefoon 123137 tussen vijf en zeven uur 's avonds).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 33