embrandl Lakenhal op zijn kop Rembrandt en Lievens SCHILDER. TEKENAAR EN ETSER Aan de vooravond van de Leidse expositie wordt uiteraard heel wat vertimmerd in het muse um. De zalen waar de tentoonstelling komt zijn nog leeg. Tientallen oude meesters uit Rembrandts dagen, die hier tot voor kort hingen, zijn voor drie maanden naar het depot verhuisd. De schilderijenzalen zijn nu het domein van de winterschilder die, ge wapend met eenvoudig palet en verfroller, de kale wanden, waarop de smoezelige contouren van verdwenen historiestukken zijn achtergebleven, te lijf gaat. Het verouderde klimaatbeheersingssys teem werd aanzienlijk verbeterd. „Een an dere eis van bruikleengevers is de beheer sing van licht en donker", vertelt museum directeur Jetteke Bolten. „Waar we mee te maken kregen is dat tekeningen minder licht kunnen verdragen dan een schilderij. Dus moeten in een zaal, op soms korte af stand van elkaar, donkere en lichte plekken worden gecreëerd. Dat was een complice rende factor waaraan de tentoonstelling is aangepast. Natuurlijk wordt ook de bewa king van het museum aanzienlijk uitge breid." Het voorplein van het museum wordt tij delijk met glas overkapt omdat de huidige entreehal van De Lakenhal niet is berekend op de, volgens een voorzichtige schatting, 40.000 bezoekers die de tentoonstelling zal trekken. Het is een veelvoud van het aantal bezoekers dat het museum doorgaans ont vangt. „Als iedereen in de kerstvakantie komt wordt het toch nog dringen", vreest Jetteke Bolten. "Maar een kaartsysteem zoals bij het Rijksmuseum, waar bezoekers alleen op een vooraf bepaalde tijd binnen mogen, daar hebben wij niet genoeg mens kracht voor. De vaste medewerkers van het museum maken nu al overuren." De totale kosten van de tentoonstelling in De Lakenhal zijn begroot op ruim een half miljoen gulden. Het ministerie van wvc draagt het grootste deel bij, gemeente en provincie doen een duit in het zakje en hoofdsponsor Akzo Coatings legt 100.000 gulden op tafel. Bezoekers van de tentoon stelling betalen een extra toeslag van 5 gul den op de normale toegangsprijs. De kans dat Rembrandt een kassucces wordt, wanneer veel meer bezoekers dan verwacht De Lakenhal bezoeken, is niet denkbeeldig. Die winst vloeit in de kas van de gemeente, maar directeur Bolten rekent er op dat De Lakenhal een graantje zal meepikken. Een grote tentoonstelling betekent ook overuren voor de museumwinkel. In Am sterdam is de eerste Rembrandt-koektrom- De Lakenhal staat een beetje op z'n kop. Vanaf 5 december, tot en met 1 maart volgend jaar, is in het museum aan de Oude Singel de tentoonstelling 'Rembrandt en Lievens in Leiden'te zien, die wordt gehouden parallel aan de grote Rembrandttentoonstelling in het Amsterdamse Rijksmuseum, het stedelijk museum heeft daarmee een grote tentoonstelling van internationale allure binnen de muren. „Groot in de zin van belangrijk", reageert Jetteke Bolten, directeur van De Lakenhal, om haar afkeer van mammoettentoonstellingen te onderstrepen. „Kwantitatief is het een betrekkelijk bescheiden tentoonstelling - er komen 8 schilderijen van Rembrandt en 12 van Lievens - aangevuld met een iets ruimer aantal tekeningen en prenten. mei al gesignaleerd. De Lakenhal blijft evenwel bescheiden. Een greep uit de arti kelen: affiches, ansichtkaarten, stickers, een Rembrandt-agenda, een puzzle en een bouwplaat van het museum. „De commer ciële produkten hebben direct of indirect met de tentoonstelling of het museum te maken", zegt Bolten. „We verkopen wel meer dingen dan gebruikelijk. Maar verge leken met de Van Gogh-gekte valt het toch allemaal erg mee." „Waar we wel een beetje trots op zijn is een boek over Rembrandt en Lievens, ge maakt door de wetenschappelijke staf van het museum. Verder wordt nog gewerkt aan een educatieve film, voor vertoning in het museum, die in januari ook door de AVRO op tv wordt gebracht." Archiefmateriaal „In de Lakenhal worden mensen gecon fronteerd met een relatief onbekend beeld van Rembrandt", prijst Jetteke Bolten de Leidse tentoonstelling aan. „Naast schilde rijen en tekeningen omvat de tentoonstel ling informatie over Het culturele klimaat waarin Rembrandt en Lievens hebben ge functioneerd en origineel archiefmateriaal, zoals Rembrandts inschrijving aan de Leid se universiteit." „De Leidse tentoonstelling geeft een interessant beeld van Leiden i Rembrandts dagen: van het artistieke milieu waarin hij zich ontwikkelde, hoe het mogelijk is geweest dat aan het begin de 17e eeuw twee jonge kunstenaars een aanzet gaven tot die gouden eeuw, een nieuwe visie gaven op het historieschilde ren, waarom Lievens van het toneel ver dween terwijl Rembrandt de grootste schil der aller tijden kon worden." Palamedes voor Agamemnon (detail). Eigendom van Stedelijk Museum De Lakenhal. naar Leiden komt, inspireerde Lievens in datzelfde jaar tot een vrijwel identieke krui siging." „Rembrandt en Lievens hebben elkaar ook in technisch opzicht beïnvloed", weet Vo gelaar. „Dat blijkt bijvoorbeeld uit het kras sen met de penseel wat Rembrandt deed om haarpartijen meer vorm te geven. Dat is iets wat heel vreemd was, en nooit eerder gedaan. Op een gegeven moment doet Lie vens dat ook. Het is een heel duidelijk voor beeld van hoe ze elkaar technisch beïnvloed hebben' „Er waren natuurlijk ook grote verschillen tussen beide kunstenaars. Lievens werd hoe langer hoe meer een societyschilder, z'n werk steeds monumentaler, pronkzuchti- ger, zoals bijvoorbeeld blijkt uit 'Portret van een jongeman' dat uit Edinburgh komt. „Ik denk dat Lievens aanvankelijk de sterk ste was van de twee. Interessant om te zien is dat er rond 1628 sprake is van een omslag en dat Rembrandt een enorm meester schap ontwikkelt in de weergave van een soort innerlijke emotie. Het is onmisken baar dat Rembrandt in die Leidse periode al uitgroeit tot een veel grootser schilder die vooruit liep op de internationale artistieke ontwikkeling, terwijl Lievens steeds meer een epigoon werd." „De vooraanstaande humanist Constantijn Huygens, die beide schilders rond 1629 in Leiden bezocht en als eerste over Rem brandt en Lievens heeft geschreven, onder kende dat al. Volgens Huygens bereikte Rembrandt in zijn vroege werk een doel treffende levendigheid waarmee hij Lievens overtrof." De conservator van De Lakenhal noemt de Leidse tentoonstelling een uitdaging voor het publiek. „Het is uitermate boeiend om eens goed te kijken hoe het nu precies zit tussen Rembrandt en Lievens. Wat heeft de één nu voor op de ander?" Christiaan Vogelaar verklaart dat zijn Rem- brandt-beeld ook is veranderd door de ten toonstelling in De Lakenhal. „Ik wist altijd al dat er een Lievens was die Rembrandt heeft beïnvloed. Maar, ik heb eigenlijk nooit geweten dat die invloed zo ontzettend groot is geweest, en dat Rembrandt z'n opmaat mede dankzij Lievens heeft kunnen maken. JAN RIJSDAM Tentoonstelling: 'Rembrandt en Lievens in Leiden, een jong en edel schildersduo': van 5 december tot en met 1 maart in Ste delijk Museum De Lakenhal, Oude Singel, 28, Leiden. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag van 10-17 uur, zon- en feestda gen van 13-17 uur; op maandagen, 25 de cember en 1 januari gesloten. Voordat hij in 1631 definitief naar Amsterdam vertrok oogstte Rembrandt van Rijn in zijn geboortestad Leiden al veel waardering voor zijn werk als schilder. Toch is het voor het eerst dat Rembrandts belangwekkende Leidse oeuvre nu in een aparte tentoonstelling in De Lakenhal aandacht krijgt. Centraal op de tentoonstelling staat de artistieke relatie tussen Rembrandt en Jan Lievens. In de vroege zeventiende eeuw was Lievens net zo beroemd als Rembrandt. Beide schilders werden door kunstkenners en verzamelaars even hoog aangeslagen. Nu is Rembrandt de kunstenaar aller tijden en de naam van Lievens bijna vergeten. Het bijzondere van de tentoon stelling in De Lakenhal is dat de twee kunstenaars, die samen Leiden schilderden, een atelier deelden dezelfde leermeester hebben gehad (Pieter Lastman), weer in hun geboorteplaats wor den samengebracht en met elkaar vergele ken kunnen worden. „Bezoekers kunnen nu zelf de onderlinge verschillen en overeenkomsten in hun werk vaststellen", zegt Christiaan Vogelaar, con servator oude kunst van het stedelijk muse um. „Rembrandt en Lievens kozen soms voor dezelfde onderwerpen. Zij het dat Lie vens vaak levensgrote schilderijen maakte en Rembrandt een veel kleiner formaat koos met een maximum aan expressie. Een voorbeeld daarvan, op de tentoonstelling te zien, is Rembrandts Samson en Delilah (af komstig uit Gemaldegalerie in Berlijn) en Lievens versie van hetzelfde onderwerp (uit het Rijksmuseum in Amsterdam). Rem brandts vrijwel onbekende Kruisiging uit 1631, die voor de tentoonstelling vanuit de dorpskerk in Le Mas d'Agenais (Frankrijk) In de Stodstimmeri verf aan het Kort Galgewater 24, op een steenworp afstand van de plek waar Rembrandt is geboren en zijn werkplaats had, is een hedendaags panorama gebouwd waarin op verrassende wijze Rembrandts atelier is herschapen. Bezoekers die de schilderswerkplaats in de Stadstimmeriverf bezoeken ervaren het fenomeen dat als symbool voor Rembrandt kan dienenhet licht. Op het eerste oog is er daadwerkelijk sprake van een schildersatelier. Overal hangen en staan opgespannen stukken schilderslinnett, grote, minder grote en kleine, geprepareerde en ongeprepareerde stukken doek. De maker van dit atelier, de Amsterdammer Martin Grootenboer, werd geïnspireerd door het schilderij 'de schilder in zijn atelier' (Rembratidt 1629). Er heerst aanvankelijk rust in het atelier, maar dan dimt het licht Een voor een kotnen de stukken lumen met behulp van diaprojecties tot leven, overal komt licht vandaan. Er verschijnen verfvlekken op de vloer en het begint zelfs een beetje naar olieverf te ruiken. Met behulp van computergestuurde projecties ziet men de wording van een schilderij vanaf de prilste penseelstreek tot een volwassen meesterwerk. Er ontvouwt ach een panorama met lijnen naar de tegenwoordige tijd. Op deze manier wordt de tijdloze kunstenaar eer aan gedaan. De reconstructie van het atelier is mogelijk gemaakt door bijdragen van de provincie Zuid- Holland, de gemeente Leiden en de sponsor van het atelier: JVC. De WV heeft een wandelroute door de historische binnenstad van Leiden uitgestippeld langs het schildersatelier en alle andere plaatsen en monumenten die met Rembrandt verbonden zijn. Jonge kunstenaars zullen de komende maatiden door Rembrandt geïnspireerde kunstwerken nuiken die op enkele gevels langs de route bevestigd worden. De brochure van de route is verkrijgbaar bij het WV-Leiden, Stationsplan 210. COLOFON Vormgeving: Ed Petit Coördinatie: Annemiek Ruygrok Met medewerking van: Jan Rijsdam Cees van Hoore Saskia Stoelinga Wim Schrijver Leendert Couprie Nicole Roepers Nancy Stoop 'Groot in de zin van belangrijk' wordt de tentoonstelling in De Lakenhal. De andere oude meesters zijn tijdelijk van de muren verwijderd om plaats te maken voor de werken van Rembrandt en Uevens. foto jan holvast

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 30