Een gokkersparadijs bij het Leidseplein u Het onverschillige heelal ZATERDAG 2 NOVEMBER 1991 'Hier is mijn probleem. Waarom worden sommige mensen met veel meer problemen opgezadeld dan andere? Twee jaar geleden overleed mijn man na een langdurige ziekte. Een halfjaar daarna maakte mijn dochter, die al vanaf haar puberteit aan depressies leed en daarvoor weet ik hoeveel keren opgenomen is geweest, een eind aan haar leven. Ik klampte me in die periode vast aan de gedachte dat ik in ieder geval mijn zoon nog had en dat is meer dan sommige andere mensen. Een paar weken geleden hebben we te horen gekregen dat hij aids heeft. Hoe lang zal ik hem nog hebben...?.' Als je zoiets hoort als dit, dan kun je je niet langer aan de indruk onttrekken dat er echt mensen zijn die werkelijk altijd de klos zijn, die de meest verschrikkelij ke dingen in serie op hun bord krijgen. En toch blijft dat voor veel mensen bij wie alles 'nor maal' en tamelijk op rolletjes gaat, moeilijk voorstelbaar. We doen ook vaak merkwaardig te gen anderen die regelmatig door het leven worden gepakt. De vrouw die me het droeve relaas stuurde, vertelde me een paar maanden later in een ge sprek dat er mensen waren die op haar reageerden in de trant van: 'tja, als je allemaal van dit soort dingen overkomt, dan moet er met jezelf ook iets aan de hand zijn. Zoiets overkomt je zo'n wrede manier waarmee ze de schuldgevoelens, die vrijwel iedereen heeft die een dierbare verliest, alleen maar aanwakke ren? En waarom hebben mensen die dierbaren verliezen en daar absoluut niets aan konden doen, toch vaak heftige schuldgevoe lens? Een deel van het antwoord op die vraag is te vinden in een theorie over hoe de wereld in el kaar steekt, die de meeste men sen (onbewust en tegen beter weten) in hun hoofd hebben zit ten. Die alledaagse of naïeve theo rie wordt in de psychologie de Just World theorie, de Recht vaardige Wereld theorie ge noemd. We willen allemaal het liefst geloven in het idee dat de ellende in deze wereld in princi pe in gelijke porties, rechtvaar dig dus, over ieder van ons ver deeld wordt. Alsof er ergens in het heelal een grote verdeler zit, die er niet op uit is om een paar van ons eens extra te pakken, maar die er juist voor zorgt dat we allemaal op ongeveer gelijke manier onze trekken thuis krij gen. Maar de harde realiteit is dat de verdeling volstrekt ongelijk is. Dat stelt ons voor een probleem, namelijk te verklaren hoe dat kan. We kunnen dan twee din gen doen. Het ene is te blijven volhouden dat de Just World theorie wel klopt, maar dat de persoon die iets ergs is overko men niet klopt, dat die iets heeft gedaan waardoor de 'orde is ver stoord'. Als we zelf die persoon zijn, gaan we ons dan schuldig voelen: 'ik heb iets niet goed ge daan, ik heb gefaald en daar om....'. Als die persoon een an der is, gaan we op zoek naar on- volkomendheden, slechte kan ten in die persoon waarmee wc onze theorie recht kunnen pra ten: 'ja, nogal logisch als je ziet hoe zij met Een voordeel van zo'n redene ring is dat we ons zelf er in ver schillende opzichten mee kun nen geruststellen. Het eerste is dat we 'gerust' tegen onszelf kunnen zeggen: 'het overkomt de ander omdat die anders is, slechter is dan wij zijn'. De twee de geruststelling zit 'm in de ge dachte dat we een zekere con trole kunnen uitoefenen op het kwaad of de ellende die ons treft: als we onszelf als mens 'beter' maken, verbeteren, neemt de kans dat het met ons slecht of slechter gaat af. Job heeft aanvankelijk diezelf de naïeve psychologische theorie van een rechtvaardige wereld in zijn hoofd als de meeste mensen voor en na Hem. Hij roept God ter verantwoording vanuit zijn, Jobs, opvatting over hoe de we reld in elkaar zou moeten zitten. En God laat Job in zekere zin stikken. Hij zegt in feite: 'Wat weet jij er nou van, mens. hoe deze wereld in elkaar steekt en hoe haal je het in je bolle hoofd om te eisen dat die naar jouw pijpen danst!' Het kost Job grote moeite om zich uiteindelijk bij het gegeven neer te leggen dat God of de krachten in het heelal zich niets aantrekken van mensenbegrip pen als goed en kwaad of recht vaardig en onrechtvaardig. God is onverschillig. Het universum geeft geen donder om de mens en behoudt zich het recht voor op ieder willekeurig moment zonder opgaaf van redenen toe te slaan. Voorzover er van enige rechtvaardigheid, van enige goedheid in dit heelal sprake is, zal dal van de mens zelf moeten komen. De mens is de mens een wolf. maar de mens is ook de mens enige hoeder of kan dat zijn. Op God of hoe je een hogere macht ook zou willen noemen, hoeven we in dit opzicht niet te rekenen. Job komt uiteindelijk tot het in zicht dat de meest fundamentele vraag voor de mens is: ga ik het volstrekt onzekere avontuur aan dal me geen enkele garantie geeft dat het wat wordt, dat me geen enkele kompas geeft voor welke kant ik op moet en dat zich ook nog eens het recht voorbehoudt me op de meest onverwachte en onschuldige momenten onderuit te halen? Als Job die vraag voor zichzelf bevestigend beantwoordt, dan lijkt het alsof God maai' op een manier kan reageren, namelijk met bewondering. En daar gaat de schrijver van het boek Job in de fout. Net zo min als het heelal goed of slecht kent, kent het af keuring of bewondering. Er is geen hogere macht die de mens zal bewonderen voor zijn in spanningen. Zelfs daarvoor zijn we uitsluitend op anderen aan gewezen. Alleen wie gelooft in zichzelf en in anderen, kan geloof heb ben in de wereld, in de toe komst. Het is niet voor niks dat de depressieve, zich hopeloos voelende mens volgens de hand' boeken precies die drie kenmer ken heeft: geen geloof in zich zelf, geen geloof in anderen, geen geloof in de toekomst. Geloof in de mens is voor waarde voor geloof in God en niet omgekeerd, zoals blijkt uit dit oude verhaal. Een hoerenlo- pende rabbi krijgt op een dag van een prostituée te horen dat hij verdoemd is. Angstig begint de man te bidden tot de hemel en de aarde om een goed woord je voor hem bij God te doen, maar ze weigeren. Dan bidt hij tot de sterren en de planeten maar ook die weigeren, evenals de bergen en de heuvels, en de bomen en bloemen. Wanhopig roept de rabbi dan tenslotte uit: 'Dan zal ik het zelf moeten doen'. Op het volgende ogenblik komt er een stem uil de hemel die zegt dat de rabbi is bestemd voor het leven in de komende wereld. Morgen opent het nieuwe casino-com plex in Amsterdam haar deuren. Waar eens aan het Kleine Gartmanplantsoen het beruchte huis van be waring stond, is een prestigieus uitgaans- en vermaakscentrum verrezen met wonin gen, winkels, horeca gelegenheden en vooral een keur aan gokgele genheden. Een omstre den project. 'Homo sa piens non urinat in ventum', liet de archi tect ter herinnering aan alle protesten op een van de toegangs poorten van het com plex beitele?i. 'Een ver standig mens plast niet tegen de wind in'. In de nieuwe casinozaal werd deze week al een voorproefje gegeven van wat de bezoeker mag verwachten. De lichtkoepel v dat er te veel daglicht binnen kwam. mf"*et oude Huis van Arrest van Justitie uit 1848, gelegen aan -JL het Kleine Gartmanplantsoen in Amsterdam, heeft een metamorfose on dergaan. Wat eens een huis van bewaring voor het 'rapaille' is omgetoverd tot 'een uitgaansgelegenheid van internationale allu- Morgen rinkelen bij het Leidseplein de kassa's. Dan opent het grootste casino van Nederland en een van de grootste van Eu ropa zijn deuren voor het publiek. Tevens heropent ook het ernaast gelegen, fameuze Lido. Maar het voormalige justitie- en gevan geniscomplex omvat ook woningen, winkels, horeca-gelegenheden en bedrijfjes. Alles ge legen rond het Max Euweplein, de voormali ge luchtplaats van de gevangenis. WOEDE Schuin tegenover het Barlaeus Gymnasium prijkt boven een metershoge poort de Latijn- tekst 'Homo sapiens non urinat in ven tum'. In gewoon Nederlands: 'Een verstandig is plast niet tegen de wind in'. Met dit grapje wil architect Kees Spanjers de proble- rond de bouw van het immense com plex uitdrukken, dat er pas na veel heen en veer gepraat is gekomen. De gevangenis aan het Kleine Gartman plantsoen sloot halverwege de jaren zeventig haar deuren, na de ingebruikname van de Bijlmerbajes. De gevangenis was vooral be rucht tijdens de oorlogsjaren. Veel verzets strijders. onder wie Hannie Schaft, brachten r hun laatste uren door. Genoeg emotionele redenen afgezien van de architectonische waarde van het gebouw om dit huis van bewaring niet af te breken. Woede bekroop veel Amsterdammers, toen bleek dat de Zandvoortse hotelmagnaat Bou- s al sinds de jaren vijftig met de gemeente gesprekken voerde over nieuwbouwplannen op deze plek. Bouwes wilde er winkels, een hotel en een grote parkeergarage neerzetten. Amsterdam zou Amsterdam niet zijn als daartegen geen actiegroep in het geweer was gekomen. Bouw-es-wat-anders' leverde fel :et. Onder toenemende druk van de pu blieke opinie zag het gemeentebestuur zich gedwongen de Bouwes-plannen te laten voor ze waren. In 1979 stelde de gemeente i speciale commissie in om zich over de toekomst van het terrein te buigen. Uiteindelijk werd besloten zoveel mogelijk oude bebouwing te handhaven. Naast com- lerciële activiteiten moesten er ook sociaal- culturele voorzieningen komen. Kortom, r elk wat wils. Een plek voor sjofel en sjiek een van de duurste en meest begeerde stukjes Amsterdam. In de daarop volgende jaren volgde het ene Prestigieus uitgaanscentrum rond oud gevangeniscomplex in Amsterdam plan na het andere. Steeds weer laaiden de discussies hoog op. Goedkope woningen, terassen of een theater. Alles moest kunnen, maar lukken wilde het niet. Opnieuw klonken luidkeelse protesten, toen Holland Casino's aankondigde op het één hectare grote Lido- en bajescomplex een gokpaleis te willen vestigen. Het idee vond genade in de ogen van de toenmalige wet houder Jan Schaefer. 'Oprukkende mayonai secultuur', zo vreesde menigeen. Leidseplein en omgeving waren daarvan al vergeven. Zouden MacDonald's en collega's ook al richting Museumplein en P.C. Hooftbuurt opschuiven? Gemeente, beleggers en bouwers knutsel den drie jaar aan een plan dat uiteindelijk in 1987 werd gepresenteerd. Opnieuw een storm van kritiek: 'Kleurloze sfeer van com promis en broddelwerk', 'een leugén in steen', 'stedebouwkundig gestumper'. In een open brief aan de gemeenteraad, onder meer ondertekend door Hedy d'Ancona (de huidi ge minister van WVC), pleitte men voor ver huizing van het casino naar de overkant. Naar de plek waar nu het duurste apparte mentencomplex van Amsterdam staat: 'Het Byzantium' van Rem Koolhaas. Uiteindelijk koos de gemeenteraad voor een duidelijk compromis van sociaal-demo cratische signatuur: een casino, een herrezen Lido, woningen, winkels, bedrijven en hore- CASINO In 1989 werd met de bouw begonnen. Het oude kruisgebouw, de dienstwoningen en het oude kantongerecht bleven overeind. In het laatste gebouw zit het cultureel centrum De Balie. Architect Kees Spanjers liet van de oude gevangenis alleen de muren intact. Op de begane grond ontwierp hij winkels, op de etages erboven kantoren. De vroegere dienstwoningen zijn nu om gebouwd tot woningen in de sociale sector. Evenals in een aanpalend nieuwbouwcom- plex, met daarin onder meer een grand café dat uitzicht biedt op de Singelgracht en het De toegangszuilen voor de ingang v >-complex met een speciale spreuk v Vondelpark. Het hart van het complex is de voormalige luchtplaats van de gevangenis, nu het Max Euweplein. Een fel contrast met de deels in groen en zwart uitgevoerde, oude gebouwen vormt de ingang van het casino. Wit marmer, zwart graniet, hoge glazen ramen en monumentale luifels boven de entree. Ift deze schepping van architect Hans Ruyssenaars moet het grote geld worden verdiend. Dagelijks wor den er zo'n 3000 bezoekers verwacht. Holland Casino Amsterdam verwacht in dit marmeren gokhuis een jaaromzet te halen van 138 miljoen gulden. Die moet komen uit de 300 speelautomaten op de begane grond, het specialiteitenrestaurant, de brasserie, vier bars en de casinospelen op de eerste verdie ping. De bezoeker kan kiezen uit Franse, Amerikaanse en Twin roulette, Black Jack en Punto Banco. Nieuw voor Europa zijn het Big Wheel, de Amerikaanse variant op het rad- van-avontuur en het Aziatische dobbelspel Sic Bow. Het casino-bezoek spekt tevens de gemeentekas: van de vijf gulden entree gaat de helft naar de gemeente. Het casino wordt overspannen door een schitterende lichtkoepel van gekleurd glas. Nadeel is dat de koepel te veel daglicht door laat. Daardoor zouden de croupiers geen ver schil meer kunnen zien tussen roze, rode of oranje fiches. Even werd overwogen het glas zwart te verven. Gekozen is nu voor een laag folie met gaatjes. VERSLAVING Bij het Jellinekcentrum voor alcohol- en drugsverslaafden ziet men de opening met zorg tegemoet. Sinds maart dit jaar mag het centrum in zeer beperkte mate ook hulp bie den aan gokverslaafden. Hoewel het in 1986 geopende casino in het Hiltonhotel met jaar lijks 530.000 bezoekers sluit, betekent het nieuwe casino een forse uitbreiding van het gokaanbod. „En uitbreiding betekent nu een maal een toename van gokverslaving", stelt hulpverlener Bert Minjon. „Tien jaar geleden was er nog nauwelijks sprake van verslaving. Bij de consultatiebu reaus meldde zich niemand. Met de komst van de automaten en casino's zag je het probleem groeien. Mensen beginnen meestal niet met gokken in een casino, wèl bij de sigarenwinkel op de hoek of in de snackbar. Het casino is de tweede stap." Iemand raakt sneller verslaafd aan gojeken dan aan alcohol. Een drinker doet er gemiddeld vier tot tien jaar over om verslaafd te raken aan de fles. Wie aan de fruitautomaat hangt, is vaak al na een jaar verkocht. Minjon: „Zo lang je puur voor de lol 25 gulden in een kast gooit is gokken geen probleem. Het gaat fout als men sen denken met gokken hun in middels gemaakte schulden te kunnen afbetalen. Een stap ver der is, dat die schulden zo hoog zijn opgelopen dat links en rechts geld wordt geleend. Uit eindelijk gaan ze stelen, zich prostitueren of belanden ze in de criminaliteit." Er is nooit gedegen onderzoek gedaan naar het aantal gokver slaafden in Nederland. Het aan tal wordt tussen de 100.000 en 200.000 geschat. Uit een in De venter en Nijmegen gehouden steekproef blijkt dat fanatieke gokkers aan hun verslaving een kwart tot de helft van hun inkomen besteden. „Als mensen zich voor behandeling bij ons aanmelden, hebben ze gemiddeld meer dan 10.000 gulden schuld", aldus Minjon. Holland Casino's heeft voor de probleem gevallen wel enkele preventieve maatregelen in huis. Iemand die zichzelf niet voldoende vertrouwt met het spel, kan een entreeverbod vragen voor korte of langere tijd. Daarnaast geeft het Jellinekcentrum trainingen aan per soneel van casino's en gokhallen om proble men te leren onderkennen. Minjon: „Maar de doelen lopen natuurlijk uiteen. Uiteinde lijk wil een gokgelegenheid geld verdienen." LIDO Naast het wit marmeren casino ligt het res tant van het vroegere Lido-complex. In de oude villa kan men in de Cercle Privé spelen tegen een hogere inzet. Ook is er een bingo zaal, een Frans-Aziatisch restaurant, een the aterrestaurant annex party-centrum en een nachtclub. De café-brasserie Lido krijgt met 350 zitplaatsen aan het water van de Singel gracht het grootste terras voor uitgaand Am sterdam. Ter gelegenheid van de heropening van het Lido, schreef Henk van Gelder het boek 'De lokroep van het Lido'. Daarin beschrijft hij hoe de voormalige schoenmakersknecht en kelner Charles P.J. Winkels voor 60.000 gulden het uit 1868 daterende herenhuis van de patriciërsfamilie Houwink kocht. Ondanks alle scepsis vestigde hij er het uitgaanscen trum Lido, naar het voorbeeJd van Lido's in Venetië, Parijs en andere grote wereldsteden. Drie architecten leefden zich uit met gra niet, gepolitoerd rio-palissander, Japans leer en chroomstalen fauteuils. De bij het com plex horende oud-Hollandse theekoepel en het terras aan het water werden top-attrac- ties. Na de opening, op 29 mei 1933, liep het er zelfs zo storm, dat de zaak om de paar uur voor een kwartier dicht moest. Op last van de bezetter werd het Lido in 1943 gesloten. Het personeel wist nog net de wijnvoorraad in veiligheid te brengen. In 1946 bracht tekstdichter Jacques van Tol bij velen een brok in de keel met zijn lied: 'Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan en 't is gezellig op het asfalt in de stad en bij het Lido zijn de blinden van de ramen vandaan dan gaan we kijken naar het sprookje, lieve schat'. Na de oorlog liep het oude Lido twintig jaar als een trein. In 1964 ging het bergafwaarts en moest de zaak worden verkocht. Een reeks nieuwe eigenaars passeerde de revue, maar niemand wist de oude glorie te herstellen. In 1987 was het sprookje uit. Interieur en inven taris verdwenen onder de veilinghamer. Momenteel is de exploitatie van het Lido in handen van De Vondelbrug BV. Deze dochter van Grand Hotel Krasnopolsky durft de lok roep na 27 jaar weer aan. Architect Maarten Evelein tekent voor de restauratie, compleet met chroom, marmer en graniet. Het plein is klaar. Nu zal moeten blijken hoe het volgens schrijver en tegenstander Harry Mulisch zal aflopen met dit 'absolute fiasco van de arbeidersbeweging in Amster dam'. Zal de zo gevreesde parkeerdruk uit de hand lopen? Zal het publiek zich houden aan de waarschuwing niet te plassen tegen de wind in? maar daarin zit 'in nou ook net het probleem. Er is namelijk niet veel verband tussen de rampen die ons treffen en de voorbeel digheid van onze leefwijze. Het is precies dit punt waarover Job in het gelijknamige bijbelboek met God aan het steggelen is. Als hem de ene ramp na de andere treft, schreeuwt Job tegen God: 'Hoe kan dat nou? Ik leef altijd netjes en gelovig en dan klopt het toch niet, dan is het toch on rechtvaardig om mij met al deze ellende op te zadelen. Of niet soms?' RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezond heidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 35