Vrije tijd Junior Monopoly: leuk en leerzaam Olimpia Nijntje M Jongen of meisje? Paardenliefhebbers Lipstickplu Verhuisd Fraai karperboek Zaterdag 2 november 1991 Redactie* 023-150263 HENRIETJE VAN DER HOEVEN INEKE VAN DER MEER Vormgeving: RALPH KLEINHOUT 13 DINGEN HOBBY Deze bijzondere wastafel is een ontwerp van Gagliardi, Turi Stu dio. De 'tafel' is gemaakt van gehard glas, dus krasbestendig en vei lig in gebruik. Aan de linkerkant van het tafelblad is een geslepen waskom, met een doorsnede van 45 cm gemonteerd. Het geheel steunt op een smal uitlopende zuil. Olimpia is er in twee kleurcom binaties: een matglazen waskom met een roodkoperen zuil en een kobaltblauwe waskom met e^n verchroomde zuil. Prijs inclusief kraan 6950 gulden. Meer informatie Select Form BV, tel. 020 - 691 7611. Nijntje, het beroemde konijn van tekenaar Dick Bruna, is er nu ook als speelgoed voor de allerkleinsten. De serie bestaat uit piepfi- guren, een bijtring, badspeelgoed, duike laars, een telefoontje en een baby-gymtoe- stel. De piepfïguren kosten 3,95, de super duikelaars 39,95. Te koop in speelgoedza ken en warenhuizen. Of het een jongen of een meisje is weetje met de magic nursery pop pas als je het pa pieren ziekenhuishemdje, dat alle poppen dragen in een bakje water legt. Het hemdje lost dan op en er komt een pakketje te voor schijn met een geboortekaartje. In het pak ketje zitten verder kleertjes, een baby-dag boek enz. De poppen zijn allemaal verschil lend en in een baby- of kleuteruitvoering te koop. De baby ligt in een wiegje en kosten 60 gulden de kleuter zit in een stoeltje en kost 70 gulden. Meer informatie: Mattel tel. 020 - 691 06 66. Tapijtreiniger bestrijdt huismijt De huisstofmijt doet het goed in het stof dat zich in huis bevindt. Niet waarneembaar voor het oog nestelt hij zich in tapijten, meu bels en matrassen. De stofmijt bezorgt veel mensen last: zij moeten voortdurend niezen, de neus snuiten of krijgen last van hun lucht wegen. Zodra deze mensen in een omgeving komen waar geen ta pijten zijn, verdwijnen veel klachten. Dat pleit er voor tapijten grondig schoon te maken. Goed stofzuigen is niet voldoende. Zelfs wanneer 90 procent van het stof wordt opgezogen, blijft de huis mijt zich vermeerderen. Hagerty 5 is een antimijt-tapijtreiniger die beweert de overlast van de huismijt tot een minimum te beperken. Het produkt is milieuvriendelijk. Een fles (goed voor 40 vierkante meter) kost 39,95. De huur van de machine bedraagt ongeveer 20 gulden. Produkt en apparaat kunnen worden gehuurd via drogis ten, stomerijen en doe-het-zelfzaken. Voor informatie Hagerty Ne derland: 035-211805. In een tiendelige video-serie, getiteld 'Het dagboek van een paard', kunnen paarden liefhebbers en -bezitters alles aan de weet komen over dit edele dier. Elke band duurt ongeveer 55 minuten en behandelt een an der aspect van het paard. De delen 1 tot en 3 zijn onlangs verschenen. Deel 1 geeft een overzicht van de verzorging en het onder houd. In deel 2 behandelen drs Evert Offe reins uit Bosch en Duin en drs Hans van Schie uit Wassenaar de meest kwetsbare delen van het paard: de benen. Deel drie gaat over het gebruik van hoofdstellen, bit ten, zadels, bandages enz. De banden kos ten 60 gulden per stuk. Meer informatie: Forrow AV, Postbus 1332,3430 BH Nieuwe- gein. Deze iets te groot gegroeide lipstick be schermt je tegen de regen. In de allereen voudigste uitvoering kost deze paraplu 20 gulden. Voorzien van het nieuwe Schwups- systeem (met een druk op de knop open of dicht) loopt de prijs van deze paraplu's van 45 - 60 gulden. Meer informatie: 013 - 67 51 99. Het bedrijf KUPRO BV, van de CD toren is onlangs verhuisd van Laren naar Borculo. Het telefoonnummer van het bedrijf is 05457-73155. De vele foto's in het boek vormen het on omstotelijke bewijs: Nederland is een dora do voor de vangst van karper. Vooral 'zware jongens'. En daar gaat 'Succesvol vissen op grote karper* van Evert Aalten en Ruud Jongens ook over. Vangtechnieken die er speciaal op gericht zijn om in ons nationale viswater exemplaren te verschalken van rond de meter en 20 tot meer dan 30 pond zwaar. Het bijna 200 pagina's tellende boek, ver schenen bij uitgeverij Het Goede Boek. is om meer dan één reden verrassend. Net als de meeste andere hengelsportboeken bevat het verhalen over opmerkelijke vangsten, aasmontages en materialen. Maar het bij zondere van dit boek is het sterke accent dat ligt op de voedingsgewoonten van de karper. Een uitgebreide analyse van de voedings stoffen die de 'big van het zoete water' het liefst tot zich neemt. En daarop wordt een viswijze toegesneden die de 'uitvinders' geen windeieren heeft gelegd. De meeste boeken over modem karpervis sen staan vrijwel geheel in het teken van vangstmethoden en ervaringen die door Britse karperexperts zijn ontwikkeld. Evert en Ruud kozen een eigen opstelling en ontwikkelden een speciale techniek voor de grote variëteit aan Hollands viswater. De schrijvers wijzen de door Britse karper vissers gepropageerde langdurige voercam- pagnes en vissessies af. Zij adviseren het maken van lokstekken gedurende slechts enkele dagen om vervolgens binnen een paar dagen die visplek, zoals zij het noe men. 'af te romen'. Uit hun ervaringen van de afgelopen jaren is gebleken dat juist die eerste visdagen na het voeren de grootste exemplaren oplevert. Zeker het eerste deel van het boek is geen gemakkelijke kost. Aan de hand van een groot aantal staatjes en soms ingewikkelde formules wordt duidelijk gemaakt welk aas de beste kansen op succes biedt. Zij zijn er van overtuigd dat de samenstelling van het aas zeer nauw luistert en dat bijvoorbeeld de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vet ten en vezels in hoge mate het succes van de boilies (deegballetjes) bepaalt. Het wordt aan de lezer overgelaten om met die basiskennis verder te experimenteren. Kant en klare aasrecepten loin je in het boek dan ook nauwelijks vinden. Wel de overwegingen waarom voor de ene grond stof wordt gekozen en niet voor de ander. En het grote belang om de ingrediënten op elkaar af te stemmen. Prijs 59 gulden. BRAM VAN LEEUWEN NIEUWE CD'S Wim Koevoet Willem Sdirama Ken Vos Paul Korenhof SPELLETJES Jolanda Oukes POP/POPULAIR Garland Jeffreys 'Don't call me buckwheat' (BMG) OAKLAND JEFFREYS Garland Jeffreys doorbreekt met dit hartverwarmende album over rassentegenstellingen een stilte van bijna tien jaar. Toch sluiten de muziek (reggae, gospel, rap en een vleugje hou se) en in iets mindere mate de teksten van dit schijfje naadloos aan op het heden. Een keur aan muzikanten staat de zwarte zanger bij. Bassist Robbie Shakespeare en de slag werkers Sly Dunbar en Steve Jordan scheppen met met hun ritmepatronen, die alleen maar simpel lijken, zeeën van ruimte voor de andere muzikanten. Jef freys heeft zijn dertien compo sities echter niet laten dicht- metselen. Het is af en toe zelfs stil op 'Don't call me buckwhe at'. Alleen gitarist Vemon Reid van Living Colour hoeft zich op 'Hail hail Rock 'n' Roll' (single) en 'I was afraid of Malcolm' niét aan die afspraak te houden. (WK) BB KingThere is always one more time' (MCA) Zelf vindt de bluesveteraan dit het beste wat hij ooit heeft ge maakt, laat hij in het cd-boekje weten. Toch is de kans groot dat zijn wat oudere fans daar an ders over denken. Want het in alle opzichten digtitale (DDD) 'There is always one more time' staat stijf van de synthetische yuppie-blues. De plaat gaat vooral mank aan een te geringe gitaristische in breng. King's eigen geluid is te iel om een nummer geheel zelf te kunnen dragen. Hoewel de gitaristen Arthur Adams en Len- nie Castro worden geacht King te ondersteunen, komen ze niet verder dan wat gepiel in de marge. (WK) Tony Joe White - 'Closer to the truth' (Remark/Polydor) Aan het eind van de jaren zestig scoorde Tony Joe White een se rie hits van het kaliber 'Polk Sa lad Annie', maar sedertdien is er als platenartiest niet zo veel meer van hem vernomen. Wel schreef hij in de loop der jaren het nodige materiaal voor der den (o.a. Brook Benton, Elvis Presley, Roy Orbison, Charlie Rich en recent nog Joe Cocker), maar daar bleef het bij. Dit al bum is alleen daarom al een welkom weerzien met de 'swamp-fox' uit Louisiana, die in een uurtje tijd twaalf voor treffelijk gearrangeerde en heer lijk onderkoelde songs in de best denkbare Amerikaanse roek-traditie laat horen. Bijna allemaal in dezelfde toonsoort, en overal die rustige, doorleef de, gebruinde stem die hier en daar zelfs aan Chris Rea doet denken. Uiteraard ook 'Steamy Windows', dat hij vorig jaar voor Tina Turner schreef. (WS) Kelvynator: 'Refunkanation' (Ene my) De groep van gitarist Kelvyn Bell heeft op het eerste gezicht nogal wat gemeen met Lyving Colour, waar collega Vernon Reid zo'n vooraanstaande rol in speelt, ft et is in beide gevallen vlotte stadsmuziek gespeeld door van huis uit jazzgitaristen die nauw aan de rock is geli eerd. Kelvynator heeft qua con cept echter minder met de tra ditionele rock te maken dan de bekendere band. Enerzijds is het geluid van Kel vynator conservatiever, omdat het directer op de traditionele harde funk aansluit, anderzijds worden in het geluid minder concessies gedaan aan bij voor beeld de heavy metal. De recht lijnige composities van Bell zul len ook minder direct het rock publiek aanspreken. 'Refunka nation' is vooral aantrekkelijk om het bij vlagen zeer fraaie so- lowerk van Bell. Een zwak punt is de doorsneekwaliteit van de vocalen. (KV) Furture Shock: 'Handclaps' (Time less) Dit septet met Maarten van Norden (saxen), Jan Kuiper (gi taar) en Eric Calmes (basgitaar) als voornaamste drijvende krachten is zo langzamerhand een betrouwbaar instituut ge worden. Dezelfde oorspronkelij ke combinatie van elastische fu- sion-ritmiek, blaaspartijen in de jazztraditie en slimme composi ties als op de vorige cd Electric Night' is hier te horen. 'Handclaps' biedt geen verras singen voor hen die de band al kennen, hoewel de technische kwaliteit groter is dan ooit. Een smetteloze produktie die aan bevolen wordt aan een ieder die Future Shock nog niet eerder hoorde en ook maar een beetje belangstelling heeft voor de minder traditionele jazz. (KV) KLASSIEK Dvorak: Celloconcert in b, op 104. Bartok: altvioolconcert. Janos Starker (cello), Saint Louis Sym phony Orchestra o.l.v. Leonard Slatkin (RCA) Het Celloconcert van Dvorak is natuurlijk een ijzersterk en po pulair werk en wordt hier door Starker degelijk neergezet, zij het zonder de intense warmte en poëzie van Rostropovitsj in zijn fameuze opname uit '57 (momenteel redelijk goedkoop verkrijgbaar in een heruitgave van EMI). Veel interessanter en muzikaal ook sterker geprofi leerd zijn het spel van Starker en het Amerikaanse orkest in het Altvioolconcert van Bartók. Of liever: In de bewerking ervan voor cello van Ibor Serly, dat door Starker in 1981 in deze versie ten doop werd gehouden. De opname had echter wel iets helderder mogen klinken. Deze cd is met korting te krijgen op een bon uit het boekje van de Platen-10-daagse. (PK) Fandango. Werken van Boccheri- ni, Albeniz en Falla door het Am sterdams Gitaar Trio (Fidelio). Als 'cd van de maand' van Sound Products ditmaal een ei gen produktie met uitvoeringen door het Amsterdams Gitaar Trio, dat zelf voor de benodigde arrangementen zorgde. Het be treft hier de vier 'Piezas espag- nolas' van Manuel de Falla, een deel uit de Suite Espanola van Isaac Albéniz, vrijwel alles in een bewerking voor drie gita ren. Hoewel dat laatste soms een beetje ten koste van de mu zikale rijkdom van het origineel gaat, komt juist deze bezetting de kleurenrijkdom van de mu ziek menigmaal ten goede. In combinatie met het levendige karakter vap de muziek zelf en de warme opname levert dat een fraai resultaat op. Monopoly is een i spellen ter wereld. Elke uithoek heeft zijn ei gen versie. Dat betekent werk aan de winkel voor de fanatieke verzamelaar die kapitalen over heeft voor de Monopoly-versie uit een of ander ver exotisch oord. Het spel waarvan het bestaan niet meer onder de aandacht van het publiek hoeft te worden gebracht, is dit jaar opeens weer volop in het nieuws. Spellenfabrikant Parker ontdekte een gat in de Monopoly-markt: Junior Monopoly, een spel dat volgens deskundigen de klapper van 1991 gaat worden. Junior Monopoly wordt gespeeld door 2 tot 4 spelers in de leeftijd van 5 tot 9 jaar. In grote lijnen komt Junior Monopoly over een met het volwassen spel. Doel is zoveel mogelijk geld te hebben wanneer een van de spelers blut raakt. Tn plaats van het ko pen van straten, huizen en hotels, schaffen de 'kids' zich attracties in een groot pret park aan. Geen 20.000 gulden als je het start-vak passeert maar twee gulden zak geld. Daarmee is meteen duidelijk gewor den dat Junior Monopoly geen kwestie is van duizenden gulden ontvangen en uitge ven. Het gaat met enkele guldens tegelijk, makkelijk te volgen voor de kleintjes. Het spelbord is ingedeeld naar het volwas sen-model. Een vierkant bord met vakjes waarop de attractie en het bedrag staat ver meld. In deze kinderversie zijn echter alleen kans-kaarten te krijgen die je zowel een eind verder kunnen helpen of juist van de regen in de drup. In plaats van met pionnen spelen de kleine Monopoly-fanaten met autootjes en in plaats van huisjes en hotels worden kassa's neergezet op de attracties die zijn gekocht. De makers hebben daarbij wellicht nog te veel het gewone Monopoly in gedachten gehad, want de kassa's lijken verdacht veel op huisjes. Maar dat terzijde. Junior Monopoly wordt voor het overige hetzelfde gespeeld als het gewone Monopo ly; Een van de spelers gooit met de dobbel steen en komt bij voorbeeld terecht op het spookhuis. Er staat geen kassa, dus deze at tractie is nog door niemand gekocht. Het spookhuis kost drie gulden. De speler be taalt aan de bank en zet een kassa neer in de kleur waarmee hij speelt. Elke speler die na hem op dit vakje terechtkomt, moet drie gulden betalen aan de eigenaar. In het stapeltje kans-kaarten zitten een aan tal gratis kassa-kaarten. Dat betekent datje Met de pionnen (auto's) scheuren over het Monopoly-speelbord. een van je ongebruikte kassa's op een nog niet in gebruik zijnde attractie kan zetten die dezelfde kleur heeft als de kanskaart. Als de twee attracties van de aangegeven kleur bezet zijn door 2 kassa's van verschillende kleuren, mag je een van beide verwisselen voor je eigen kassa. Als beide attracties zijn bezet door één medespeler dan kun je de kassa's niet verwisselen. In plaats daarvan trek je een nieuwe kanskaart. Wanneer bei de attracties bezet zijn door je eigen kassa's leg je de kanskaart weg en wacht je op de volgende beurt. Als je dus kassa's hebt op attracties van dezelfde kleur kan niemand ze van je wegnemen. Het team dat het spel heeft gespeeld was laaiend enthousiast. De pionnen (auto') worden niet behoedzaam over het speel veld verschoven maar scheuren onder luid 'gevroem' over het speelbord. Daarbij ver geten de jongsten regelmatig met de dob belsteen te gooien. Met de biljetjes van 1, 2,3,4, en 5 gulden wordt behoorlijk wat afgegoocheld. Als er bij voorbeeld een gulden moet worden be taald, geeft de speler de bank een biljetje van vijf, want dan krijgt hij vier biljetjes te rug. Op die leeftijd telt de waarde niet, maar de hoeveelheid papiergeld. Kinderen geven zo op die manier een nieu we dimensie aan het spel en voeren als het ware kleine toneelstukjes op. De eigenares se van de suikerspinnen geeft na betaling van een gulden een van haar medespelers ook echt een suikerspin. De gelukkige doet alsof hij er van eet. Het spel bevat genoeg elementen om kin deren leuk en leerzaam bezig te houden. Het is echter noodzakelijk om er een vol wassene bij te zetten die de bank beheert, maar ook om de allerkleinsten alles voor te lezen. Het spel is echt geschikt voor 5-jari gen, maar lezen kunnen die nog niet. Junior Monopoly van Parker. Speelduur twee tot drie uur, wat wel erg lang is voor de allerkleinsten. Richtprijs: 39,95 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13