Kunst 'Tegen 'afbouwen' is 60 jaar geprotesteerd' Hoofdstad plat voor La Pat Wie wint 3M muziekprijs? Antwerpen herdenkt Elsschot Wisselende kwaliteit bij dansgroep RAZ Wassenaarse Mimicri moet nog wel sleutelen aan de speelstijl Zaterdag 2 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: PIET KOOREMAN 11 'ONZE TAAL' IS waarschijnlijk het best gecorrigeerde tijdschrift van Nederland. Twee Leidenaars beschreven de ge schiedenis van het blad. DE WINNAAR VAN de 3M muziekprijs wordt dit jaar tot op de avond van de uitreiking geheim gehouden. NIEUWSLIJN Vermoeide John Denver stopt tournee AMSTERDAM De Europese tournee van John Denver die twee weken geleden in Engeland begon is stopgezet. Denver is oververmoeid en moet het op doktersadvies rustig aan doen. Het concert dat de Amerikaanse folkzanger op vrijdag 8 novem ber zou geven in Ahoy' Rotterdam is uitgesteld tot 3 april 1992. Zo heeft het Haagse impresariaat Wim Bosman, belast met de organisatie van het Nederlandse concert, bekendgemaakt. Kaar ten die voor het concert in Rotterdam zijn gekocht blijven gel- Consument koopt weer meer boeken AMSTERDAM De verkoop van algemene boeken is het afge lopen jaar met vijf procent gestegen. In de periode van 1 juli 1989 tot en met 30 juni 1990 werden nog 26,2 miljoen boeken verkocht, terwijl dit aantal in de periode van 1 juli 1990 tot en met 30 juni 1991 tot 27,7 miljoen exemplaren was gestegen. De stijging van de boekenverkoop is vooral het gevolg van de toegenomen aankopen van hoge opgeleiden en senioren. Uit onderzoek blijkt ook dat de boekenlezer het boek bij voor keur in een boekhandel koopt. In 1990 werd dat nog door 59,3 procent gedaan. Dit jaar was dat percentage naar 60,2 gestegen. RECENSIE «JOHN OOMKES Concert La Pat met 'La Gabbia d'Oro'. Gezien. 30/10. Concertgebouw, Amsterdam. Te zien: 2/11 De Vrije Vloer (Utrecht), 10/11 Nighttown (Rotterdam), 15/11 en 16/11 Het Patronaat (Haarlem), 27/11 Het Paard (Den Haag), 1/12 Theatercafé Schouwburg (Rotterdam) „Wie is de mooiste van de wereld?", zingt ze - de vraag richtend tot de specchio (spie gel). Als ze de leugen koestert, begeleidt haar tienkoppige en semble haar vals. In het ovatio nele applaus dat ze voor haar zang en uitstraling oogst, vallen zulke details niet of nauwelijks op. Het Concertgebouw vindt La Pat in ieder geval één avond lang de mooiste van de wereld. La Pat, de theaternaam van Patty Trossèl, heeft het fraaiste resultaat uit haar toch al impo nerende carriere geboekt. Zo ze nog twijfelde aan de artistieke revenuen van de zelf bedachte 'opera' La Gabbia d'Oro dan moet dat na gisteravond defini tief verleden tijd zijn. De 'aria's' en 'duetten' die ze heeft ge schreven zijn doordesemd van tristessa, lacrime en melancho lia - karaktereigenschappen die in ons land nooit echt aan de oppervlakte lijken te komen. Na Willi Alberti is La Pat de eerste Nederlandse die met een eigen interpretatie van het Itali aans scoort bij een breed pu bliek. Waar Alberti aansluiting zocht bij de Napolitaanse volks cultuur, deint Trossèl mee op de toegenomen golven van ap preciatie voor de opera. Ze is natuurlijk geen pure opera-ver tolkster. Patty hanteert de uiter lijkheden van het opera-métier, een combinatie van coloratuur en parlando, en een bijna exta tische presentatie. Muzikaal is er echter meer aan de hand dan een vorm van goedkope charlatannerie. Ze zingt in drie verschillende stern- typen - uiteenlopend van mez zo-sopraan tot diepe, bijna te norachtige alt. De melodieën LEIDEN/UTRECHT ROB VAN DER HILST Het 3M Muzieklaureaat, de jaarlijkse muziekprijs waaraan honderdduizend gulden ver bonden is, zal op 19 november voor de vijfde keer in de Leidse Pieterskerk worden uitgereikt. Tekenend voor het prestige van deze onderscheiding, die in 1987 door een grote onderne ming in het leven werd geroe pen, is de lichtelijke nervositeit in kringen van klassieke musici, componisten en organisatoren: wie-o-wie krijgt ,de 3M'? In 1987 was het Henk Guit- tart, de motor van het Schön- berg Ensemble, in 1988 compo nist Theo Loevendie, het jaar daarop de oude-muziekspecia- list Ton Koopman en vorig jaar Jan Zekveld, eindverantwoorde lijke voor Vara's succescolle Matinee op de Vrije Zaterdag. Contactman van het 3M-Mu- zieklaureaat Thom van Kleef: ..We houden het dit jaar ge heim. Vorig jaar was het hier- en-daar uitgelekt wie de 3M- prijswinnaar zou worden. En in 1989 konden wakkere geesten uit persberichten opmaken dat eigenlijk niemand anders dan Leidenaars beschrijven geschiedenis van 'Onze Taal zijn bijna stuk voor stuk sterk en kunnen de hoeveelheid opge kropte emotie aan, waarvan de teksten blijk geven. Waso's bandonéon-speler Dick van der Harst trekt de arrangementen door zijn goedgetroffen timing nog wat meer richting Argen tijnse tango: ook al een muzi kaal genre waarin de sentimen ten hoog kunnen oplopen. Het hoogtepunt is haar prik kelende uitvoering van Brahms' Rhapsodie - een lied dat de hoogste eisen stelt aan elke uit voerende zangeres, maar zeker aan iemand die uit de pop- en kleinkunsthoek afkomstig is. Na dit ook al tragisch geladen stuk, waarbij Patty de maten telt met haar linkerhand, valt er een last van haar af. Vanaf dat moment wordt het concert een pure ze getocht. Bij de totstandkoming van dit repertoire dat haar tweede al bum, La Gabbia d'Oro (De Gou den Kooi), zal sieren, werkte Trossèl nauw samen met arran geur Peter van Hin turn. In com binatie met Frank van der Weij (Orkater) en Greg Cohen (be kend door zijn werk voor Tom Waits) wordt duidelijk dat de sfeer waarin alles is vormgege ven theatraal van karakter is. Het enige moment van wer kelijke ontspanning komt als Patty Heaven zingt - een com positie die Martin Kibbee (tekst schrijver Little Feat) en compo nist Fredric Myrow (vaste kracht achter Billie Holiday) schreven nadat zij hen wat ideëen had aangereikt. Het is een prachtig, bijna zwijmelend stuk dat zich kan meten met het .beste uit de Hollywood-traditie. Op haar derde plaat wil La Pat dit genre verder onderzoeken. Zou dat het einde zijn van al haar opera-ambities? Is deze fa se gewoon een van die dingen die voorbij gaan? Nou, so what? Die dame in dat prachtige zwar te, later roomkleurige ensemble, die drinkt uit een bloemenvaas, kan meer dan acteren. Die da me is echt. Deze tournee mag je niet missen. Ton Koopman de gelukkige moest zijn." „De gekozen kandidaat van dit jaar zal het pas op de avond van de uitreiking, merken dat hij of zij de prijs krijgt. We wil len de verrassing er echt inhou den". Voor de op klassieke muziek georiënteerde jury van het 3M Muzieklaureaat, bestaande uit Jan van Vlijmen (directeur Hol land Festival), Peter Smids (di recteur muziekcentrum Vre- denburg), musicus Marien van Staalen, dirigent Edo de Waart en de langzamerhand onvermij delijke Frans de Ruiter (o.a. di recteur Koninklijk Conservatori um in Den Haag), bestaat de mogelijkheid ook gegadigden uit de popcultuur te kiezen. Thom van Kleef: „Het is nog niet eerder gebeurd, hoewel 3M-laureaat Theo Loevendie niet alleen als componist maar ook als jazzmusicus actief is. Als er, hoe dan ook, maar sprake is van iemand die zich op uitzon derlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van vroege, klassieke of moder ne muziek. Pop en jazz horen toch ook bij moderne muziek?" „Onze Taal is waarschijn lijk het best gecorrigeerde tijdschrift van Nederland en dit boek een van de best gecorrigeerde boeken", zeggen de Leidse neerlan dici Peter Burger en Jaap de Jong. Zij beschrijven in ONZE TAAL! Zestig jaar strijd en liefde voor het Ne derlands de geschiedenis van het maandblad dat de laatste jaren zo'n sterke groei doormaakt. Tegelij kertijd wil het boek een bloemlezing zijn. Onze Taal is geen blad meer dat louter het vingertje heft te gen taalverloedering, zo constateerden de auteurs. „Maar het woord afbou wen, daar is zestig jaar lang tegen geprotesteerd." LEIDEN EMIEL FANGMANN Om precies te zijn: 5056 pagi na's van Onze Taal namen Jaap de Jong en Peter Burger het af gelopen jaar door. Plus het ar chief van het in Den Haag ge vestigde 'Genootschap Onze Taal', waarin notulen van verga deringen en de omvangrijke correspondentie tussen leden en de redactie. De Jong, mede werker toegepaste taalkunde aan de Technische Universiteit in Delft, en Burger, free-lance journalist en publicist, spraken ook met oud-bestuursleden van het genootschap en redacteu ren van het blad om zich een beeld te vormen van de ge schiedenis van het blad. „Jam mer was alleen dat het oudste deel van het archief verdwenen is, waarschijnlijk door een ver- Liefhebbers van Willem Els- schot en diens werk moeten zich de komende week naar Antwerpen begeven. Van 3 tot 11 november staat de geboorte- stad van de in 1960 overleden auteur van boeken als 'Villa des Roses', 'Lijmen' en 'Het Been' in het teken van een grote Els- schot-manifestatie 'Villa Els- schot'. Meest opmerkelijke evene ment daaruit is het integraal voorlezen van het complete prozawerk van Elsschot (elf boeken) door een keur aan Vlaamse acteurs en actrices, zoals Dora Van der Groen, Jo- han Leysen en Julien Schoenaerts. Dat gebeurt zeven avonden na elkaar in de FNAC- boekwinkel op de Groenplaats. Daar wordt ook een fototen toonstelling gewijd aan Els schot, er wordt een symposium gehouden over de betekenis van de schrijver voor de Vlaams-Ne derlandse literatuur, het Archief en Museum voor het Vlaamse Kultuurleven heeft een expositie van Elsschot-'memorabilia' en films van Elsschot-boeken wor den gedraaid. Volgende week zondagmid dag is er (vanaf het Centraal Station) een Elsschot-wandeling langs plaatsen in Antwerpen die herinneren aan de schrijver (waaronder zijn graf op de be graafplaats Schoonselhof) en voorts besteden de BRT-radio en -tv ruime volgende week ruim aandacht aan Elsschot. Van de schrijver Guido Lauwaert verschijnt tijdens de manifestatie een bundeling van artikelen over Elsschot, die Lauwaert onder meer schreef voor Het Parool. Het boekje is getiteld Omtrent Kaas en ande re onthullingen rond Willem Elsschot en zijn werk. Een echte reden voor al deze aandacht voor Elsschot op dit moment is er niet, of het moet zijn dat Lauwaert, tevens een bekende Antwerpse organisator en cultuurpromotor (bekend van o.a. de Nachten van de Poe- 'zie) met deze manifestatie af scheid wil nemen van het pu blieke cultuurleven Jaap de Jong (links) en Peter Burger: „Onze Taal is het enige blad waarin deskundig maar leesbaar over alle uithoeken van de taal geschreven wordt." foto heNk bouwman huizing van het ANP, waar het een tijd was ondergebracht." Hun boek bevat hoofdstuk ken over de lezers, de normen, spelling, grammatica (Waarom is het 'gestofzuigd' en niet 'stof- gezogen'?), nieuwe woorden ('prikpil, praatpaal, okselfns'), woordgeschiedenis en woor denboeken. Maar ook de taal van politiek en overheid, en over het Opperlands, taaicurio sa en plezierdichten. Het eerste deel van het boek gaat over de geschiedenis van het blad. Het genootschap Onze Taal, en daarmee het blad, werd in 1931 opgericht om het Ne derlands te beschermen tegen het oprukken van germanist men. Het maakte in de Tweede Wereldoorlog een sterke groei door; want het blad bemoeide zich niet met politiek en wel met 'gezellige nationale din gen', zoals de herkomst van na men. Burger en De Jong verdiepten zich in de levens van de leden en redacteuren van het eerste uur, zoals de journalist Elout en de vakbondsman Polak. Burger: „De leden bleken zeer goed op de hoogte van politiek. De politieke naïveteit waarvan wij ze eerst verdachten, bleken ze helemaal niet te bezitten." In die jaren, tot 1952, vormde het genootschap 'een onderonsje van puristen', zoals Burger en De Jong een hoofdstuk betite len. Later werd het blad veelzij- diger. De Jong: "Veel minder het opgeheven vingertje. Het werd meer voorlichtend, uitleg gend: het aardige op de voor grond stellend. Onze Taal is het enige Nederlandse blad, waarin deskundig maar leesbaar over alle uithoeken van de taal ge schreven wordt". AMSTERDAM Dit Stilleven met fruit, oesters en wijnglas van Cornelis de Heem moet öp de veiling van Sotheby's op 12 november een bedrag tussen de vier en de zes ton opbrengen. foto anp Burger: „We merkten dat taal verschijnselen vroeger vooral werden beschreven in termen van ziektes, kwalen en aandoe ningen, zoals de Engelse ziekte. Daarmee wordt bedoeld dat wij net als de Engelseri woorden los schrijven die aan elkaar moe ten, zoals, .produktie ingenieur. Een ander voorbeeld is de 'haarpijnDan zeg je Engeland en 'haar' onderdanen, terwijl het 'iijn' is. Maar tegenwoordig gaat hét 'er minder om of iets goed of slecht is. Het is echter wel grappig om te zien hoe men zéstig jaar lang bezwaar maakt tegen een woord als afbouwen". „Lubbers zou het niet mogen laten staan in de Troonrede", zegt De Jong, daarmee doelend op de speciale taak van de taal adviesdienst van Onze-Taalre- dactie, die de Troonrede de laatste jaren van te voren door- leest en correcties voorstelt. De auteurs hebben 'vreselijk veel moeite gehad' om zich voor dit boek - "noem het alsje blieft geen jubileumboek, want het is een boek'voor alle men sen" - te beperken, De Jong: „Onze gedachte dat er veel saaie stukken en scheldstukken in het blad waren, klopte. Maar ons vooroordeel dat er in vroe ger jaren geen interessante stukken in stonden, klopte niet. Het waren er zelfs heel veel. En uit recente jaren talrijke goed geschreven stukken. Zo hebben we maar één stuk van Drs. P kunnen opnemen, terwijl het er eigenlijk drie hadden moeten zijn. Joop van der Horst heeft vele goede stukken over gram matica geschreven, maar we moesten kiezen". Burger: „Een stuk moest leuk, interessant zijn of een bruikbaar advies bevat ten. Dat was het criterium". Vorige week bij het lezen van de drukproef, ontdekte Peter Burger dat de auteurs, door hun eigen vormgever van de SDU, Karei Treebus, zijn beetgeno men. „Van Treebus hebben we ook een artikel opgenomen. Hij reageerde in 1971 op een artikel over lange woorden. Het langste woord kwam uit een Grieks blij spel. Treebus schreef dat hij nog een langer woord kende, de naam van een in 1866 gestorven Indiaan. Bij aandachtig lezen, zien we nu dat hij gewoon een aantal letters voor en achter het Griekse woord heeft gezet. Nee, dat kan niet meer veranderd worden, na twintig jaar werkt deze grap nog steeds". „En we hebben zelf een pijn lijke fout gemaakt. In dit geïllu streerde boek hebben we van alle belangrijke medewerkers en redacteuren foto's. Maar de be langrijkste staat er niet in, ter wijl we voortdurend aan haar gedacht hebben. Dat is onze be schermvrouwe, Prinses Julia na", zegt De Jong bedrukt. Bur ger: „Maar zij krijgt het eerste exemplaar, dat is ook wat". Inmiddels werken Burger en De Jong voor Wolters Noordhoff aan een handboek over stijl. „Voor leesbare, zakelijke stuk ken. Bijvoorbeeld voor journa listen. Zoiets bestaat nog niet in Nederland." Van Burger komt bovendien bij Prometheus vol gend jaar een boek over moder ne sagen uit, 'De liftende engel', terwijl De Jong nog met een handboek over bedrijfscorres- pondentie bezig is. (In de bijlage van deze krant vandaag een voorpublikatie uit het boek Onze Taal! Zestig jaar strijd en liefde voor het Neder lands (uitgegeven door de SDU). RECENSIE MAARTEN BAANDERS 'Multipel1 en '100000 CC1 door dans groep RAZ sen blijven elkaar onzeker gade slaan. Gaan zij nu wel of niet contact met elkaar aan? De combinaties van hun bewegin gen eindigen veelal in het onge wisse. Felle, overtuigende pas sages kunnen abrupt ophou den, waarna de danseressen in zichzelf gekeerd verder gaan. Maar waarom ze zich van elkaar afwenden, dat is voor de toe schouwer moeilijk na te voelen. Heel anders is '100.000 CC' van Hans Tuerlings, 'een duet voor twee heren zonder snor', die, gekleed in volwassen blazer en jongensachtige korte broek, de jeugdige speelsheid die nog nabruist in de volwassene, hu moristisch laten zien. De knap in elkaar gezette choreografie zit vol kleine grapjes. Als in een stomme film is van de gezich ten af te lezen wat de beide he ren bezighoudt. Het plezier dat de makers van dit stuk hebben, slaat gemakkelijk over op het publiek. Er wordt knap gedanst. Op een manier die bijna vrien delijk genoemd kan worden, la ten de dansers hun snelle bewe gingen op elkaar ingrijpen. De twee nieuwste choreogra fieën van dansgroep RAZ ver schillen zeer van elkaar. 'Multi pel' van Piet Rogie lijdt vooral aan gebrek van een duidelijke keuze. In een fraai decor met geometrische vormen dansen drie danseressen. Ze doen dat uitstekend, maar op veel mo menten lijkt het of de choreo graaf de bedoeling van zijn be wegingen niet zo op hen heeft overgebracht dat ze die echt als hun eigen bewegingen kunnen uitvoeren. Emoties zijn er wel, rriaar van de ontwikkeling, waarover de programmatoe lichting spreekt, is niet veel te zien. Diverse bewegingen keren terug in de choreografie, maar zonder dat zij door combinatie of variatie aan betekenis ge wonnen hebben. De danseres- R, oo 'Wij bestaan zoveel\ I jaar, hoe kunnen we PUBLIC RELATIONS V dat origineel vieren j l/ MIDDÉlSTEGRACHfBBL 071-134248 2312HLEIDEN RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Vier eenakters door Mirriicri Gezien 1/11 Warenar, Wassenaar Relaties en liefde. Deze ge wichtige zaken vormden de ro de draad die de vier korte stuk ken van de Wassenaarse to neelgroep Mimicri met elkaar verbond. De eerste twee stukken vie len wat tegen. Hier kon nog het nodige aan de speelstijl verbe terd worden. Daar waar de scherpe teksten in een rap tem po gebracht moesten worden, voerde traagheid de boven toon. En een tekst die al veel uitlegt, behoeft geen groteske acteervorm. Het gevaar van overacting lag met name in het tweede stuk op de loer. Het pu bliek pikte de grappen dan ook nauwelijks op. De lach kwam wel uit de zaal bij het derde stuk: 'Rustplaats' van David Campton. Een oude re man en vrouw bezoeken een kerkhof omdat het de enige plaats is waar altijd bloeiende bloemen zijn. Het is grappig en tegelijk ontroerend om te zien hoe de oude mensen eikaars reacties voorspellen. Dat is ze ker een verdienste van het voortreffelijke samenspel van Miep Slats en Ab Hattink. Er was sprake van actie en reactie in een perfecte timing! Na de pauze presenteerde Mimicri 'Een Lichte Lunch' van Peter van Straaten. Dit stuk had ze al eerder gespeeld in Alphen. Daar waren de spelers aanmer kelijk beter in vorm dan gister avond. Maar een thuiswedstrijd is niet altijd gemakkelijker. Het is ook erg spanndid om te spe len voor een publiek waarin veel familieleden en bekenden vertegenwoordigd zijn. Het warme applaus dat de spelers na afloop ten deel viel was dan ook wel verdiend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11