Cultuur Spo.Dee.O.Dee: 'Wij zijn romantici' 'Veel haat en nijd in Leidse danswereldje' Donderdag 31 oktober 1991 M RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: F SPO.DEE.O.DEE gaat z'n eigen gang. Geen band om al te veel vragen aan te stellen. Spo.Dee.O.Dee is rock roll. Rock roll band zaterdag in Het Kasteel in Alphen HAARLEM PETER DE BRUYN „Op het podium kun je 'larger than life' zijn", zegt zanger/gi tarist Ross Curry. „Op het podi um neem je een ander ego aan." Zijn band Spo.Dee.O.Dee is niet vies van een beetje rock roll romantiek. Spo.Dee .O.Dee is niet bang om een rock roll droom na te leven. Als ze het Noordhollandse jongerencentrum binnenko men, lopen ze regelrecht naar de pool-tafel. De voor één avond van De Dijk geleende lichtman Kees inspecteert het minuscule concertzaaltje. Er hangen vijf armzalige spotjes en een zelfgebouwd stroboscoopje boven de dansvloer. „Zoiets heb ik minstens tien jaar niet meer gezien", verzucht hij en gaat aan het werk om met de mini male middelen toch nog iets creatiefs in elkaar te zetten. Het afgelopen half jaar heeft het Amsterdamse trio nauwe lijks opgetreden. In Hamburg werd het debuutalbum 'Going Walkabout' opgenomen, dat onlangs is verschenen. Tot het eind van het jaar zal de groep tientallen malen op de Neder landse podia te vinden zijn. Za terdag staat Spo.Dee.O.Dee op het toneel van Het Kasteel in Al phen aan den Rijn. Lang haar, jeans, gitaar, bas en drums. Spo.Dee.O.Dee is een rock'n'rollband. Vergelijkbaar met alles en vergelijkbaar met niets. Het tegenwoordig snel ge legde verband met de populaire Black Crowes zien ze niet zitten. „Daar hebben we helemaal geen affiniteit mee. Te 'rootsy'. Te veel Stones." Van allerhande jaren zeventig bands waar mu zikale lijnen naar toe lopen, zoals Free, hebben ze amper ge hoord. Met The Jam en The Bee Gees lijken ze meer affiniteit te hebben. Ross Curry:„Ik heb Sa turday Night Fever bewuster meegemaakt dan de punk." Spo.Dee.O.Dee maakt liedjes. Heftige liedjes soms. Maar lied jes. nender dan de gemiddelde gladgeproduceerde rockplaat. Aarzeling „Ik ben ook overtuigd van me zelf als ik zing", zegt hij. En dan, zonder aarzeling: „Als een band geen goede zanger heeft, dan is het geen goede band. Kijk, je hebt het of je hebt het niet. Als je het niet hebt, dan moet je er meteen mee kappen. En als je het wel hebt, dan moet je er aan werken dat het nog beter wordt. Ja, ik heb het wel. Anders was ik er al lang mee opgehouden." Rond middernacht, ergens halverwege het concert, stapt Jan Holtman achter zijn drum stel vandaan en verruilen Ross Curry en Ralph Brink hun in strumenten voor akoestische gi taren. Voor op het podium wordt een onversterkte set van vier liedjes gespeeld. Kamp vuur-sfeer. „Omdat een goed liedje in ieder arrangement een goed liedje blijft", had Ross eer der op de avond al gezegd. En dan gaat het weer 'loos' in 'Blow my Top', de single met de niet mis te verstane tekst. Spo.Dee.O.Dee met Jan Holtman, Ross Cuny en Ralph Brink (v.l.n.r.): onversneden rock roll. foto cpd Podiumpje Ross Curry geboren in Liver pool en vanaf zijn achtste in Nederland zit in de kleedka mer gitaar te spelen. Een fles Jim Beam whisky naast hem op tafel. „Omdat we maar met z'n drieën zijn heeft iedereen een belangrijke rol in deze band", zegt hij. Het draait om de songs. De liedjes. We weten van elkaar dat we overal wel een solo kun nen spelen. Maar ik vind dat ge woon vervelend en de anderen ook. En we hebben ook niet zul ke ego-problemen dat we die solo's erdoor drukken." Hun groepsnaam is ontleend aan een stevig drankje, een mix van whisky en rode wijn, dat de band eens uitprobeerde nadat Ross er over gelezen had in Jack Kerouacs beat-bijbel 'On the Road'. Spo.Dee.O.Dee is niet vies van een flinke scheut rock roll romantiek. Ross haalt z'n schouders op. „Het is iets heel persoonlijks, zoals ik dat zie. Voor mij bestaan er twee soor ten mensen, 'classici' en 'ro mantici'. En wij zijn romantici." Opvallend op 'Going Walka bout' is hoe Ross Curry voluit durft te zingen. Zonder kramp achtig ieder nootje zuiver te wal len krijgen zingt hij zijn ziel leeg. Het resultaat is ongepo lijst, maar daardoor ook span- PODIUMBLIK Torch Song Trilogy Torch Song Trilogy, een produk- tie met veel muziek, is op vrijdag 1 november te zien in de Leidse Schouwburg. Hoewel homo seksualiteit een grote rol speelt is het geen typisch 'homo-stuk'. De herkenbaarheid maakt het stuk voor iedereen boeiend. Dertien acteurs/dansers maken van Torch Song Trilogy een fascine rende show. Hetty Heyting De voorstelling 'Een groot mis verstand', met tekst en muziek van Hetty Heyting, die op het po dium wordt bijgestaan door Mi chel Sorbach en Martin van den Ham is op vrijdag 1 november te zien in het Theater Het Oude Raadhuis in Hoofddorp. Humor met diepgangen herkenbaarheid is het kenmerk van Hetty Hey ting. Montezuma's Revenge De meesters van de a capella pop, Montezuma's Revenge, tre den op vrijdag 1 november op in het Stedelijk Gymnasium aan de Fruinlaan. Aanvang: 20.15 uur. Kees de Jongen Het toneelstuk Kees de Jongen, naar de gelijknamige roman van Theo Thijssen, wordt dit jaar op gevoerd in het kader van het ze vende lustrum van het Fioretti- college aan de Sportlaan 3 in Lisse. Het stuk is te zien op 1,2, 3,.4 en 5 november. Aanvang 20.00 uur. Cabarestafette Drie maal cabaret op één avond door de winnaars van het Leids Cabaret Festival en nieuw talent. Achtereenvolgens maken André' Manuel (winnaar van de juryprijs op het Leids Cabaret Festival 1989), Verreck Pleijsier (win naar van het Leids Cabaret Festi val 1987) en Radetsky hun op wachting. Zaterdag 2 november in de Leidse Schouwburg. Harrie Jekkers In zijn tweede theaterprogramma 'Het gelijk van de koffietent' zoekt en legt Harrie Jekkers, ge heel tegen de tijdgeest in, in een ouderwetse Haagse koffietent contact met de basis. Te zien in Cultureel Centrum De Rank, op Coup d' Amour danst La Forteresse in het LAK-Theater. zaterdag 2 november, in Noord- wijk aan Zee. Dansgroep RAZ Dansgroep RAZ brengt op 1 en 2 november in het LAK-Theater de choreografien 100.000 CC, een komisch duet voor twee heren zonder een snor, en Multipel, een portret door Piet Rogie van drie vrouwen die zich ontwikkelen tot drie individuen bij wie emotione le drijfveren steeds belangrijker worden. Operette-musical Op 2 november brengt de Jeug- doperette De Mascotte de kin- deroperctte-musical 'Het geheim van de hofmaarschalk' op de planken in het Rijnlands Lyceum aan de Apollolaan 1 te Oegst- geest. Aanvang 19.00 uur. Hooikoorts Op vrijdag 1 en zaterdag 2 no vember speelt de Katwijkse to neelvereniging Mimiek's Theater in Tripodia in Katwijk het blijspel 'Hooikoorts' van de beroemde Engelse komedieschrijver Noël Coward. Fidelio Frank Groothof en Erna Sassen spelen, speciaal voor het 30-jarig bestaan van Amnesty Internatio nal de opera Fidelio van Beetho ven. De familievoorstelling (vanaf 7 jaar) is te zien in het Parkthea ter in Alphen op zaterdag 2 No vember om 19.30 uur Kindertheater Maccus De voorstelling 'Ik was de zee' wordt gespeeld door drie acteurs van theatergroep Maccus uit Delft, voor kinderen van 5 jaar. Te zien in het Theater Het Oude Raadhuis in Hoofddorp op zater dag 2 november (14.00 en 16.00 uur). Kindertheater Ploef Kindertheater Ploef brengt op za terdag 3 november een nieuw kinderstuk op de planken. De produktie 'Ma Koelbox op vakan tie' is geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar en wordt opgevoerd in de P.C. Basisschool De Zwa luw aan de Ant. Kleynstraat 8 in de Stevenshof. Aanvang 15.00 uur. Theater Amfibie Een wetenschapper, kijker ge naamd, gaat op zoek naar Nie mandsland en ontmoet de myste rieuze Woestijnvrouw. Een twee de kans om deze voorstelling van Theater Amfibie te zien doet zich voor in het LAK-Theater op zon dag 3 november om 15.00 uur. Blackeyed Biddy Op zondag 3 november treedt de folkgroep Blackeyed Biddy op in het Parktheater in Alphen. De groep gooide hoge ogen op festi vals in Groot-Britannië. Toneelgroep Voorschoten 'Als ons huis de wereld is, dan is de eetkamer het middelpunt'. Vanuit deze visie schreef A.R. Gurney een toneelstuk dat de To neelgroep Voorschoten op 2, 8 en 9 november zal opvoeren in het Cultureel Centrum in Voor schoten. Op 3 en 10 november zijn er ook matineevoorstellingen en op 8 november is er een spe ciale voorstelling t.b.v. buurthuis Noord-Hofland. Compagnie Philippe Genty De in Frankrijk en ver daarbuiten bejubelde theatergroep Com pagnie Philippe Genty brengt op dinsdag 5 november met 'Deri ves' een fascinerende show in de Leidse Schouwburg die moeilijk met woorden te omschrijven valt. De vijf mensen van de com pagnie onderscheiden zich van de klassieke «illusionist doordat ze tevens acteur, acrobaat en danser zijn, tot in uiterste perfec tie ondersteund door belichting, geluid en aankleding. Spo.Dee.O.Dee houdt er niet van om om de hete brei heen te draaien. Spo.Dee.O.Dee houdt niet van hobby-rock. „In Neder land heb je zoveel van die groe pen die alleen op zondagmid dag willen spelen en dan met wat gemakkelijke 'covers' het geld inpikken. Dat maakt het voor ons en voor andere bands die full-time met hun eigen mu ziek bezig willen zijn wat moei lijker. We worden ook niet door een of andere modieuze stro ming meegezogen. Dat bete kent dat het voor ons allemaal wat langzamer gaat maar dat geeft niet." Spo.Dee.O.Dee gaat z'n eigen gang. Geen band om al te veel vragen aan te stellen. Spo.Dee .O.Dee is rock roll. foto hielco kuipers Schuld en boete Regisseuse Joanna Bilska maak te voor het Haarlems Toneel een nieuwe toneelbewerking van Dostojevski's 'Schuld en boete'. Met Hidde Maas en Ton van Duinhoven in de hoofdrollen be looft deze voorstelling een van de interessanste van dit seizoen te worden. Woensdag 6 november in de Leidse Schouwburg. Coup d'Amour Op 6 en 7 november danst Coup d'Amour de choreografie 'La For- tesse' van Feri de Geus in het LAK-Theater. Hierbij bewegen zes dansers zich op muziek tus sen honderd zandzakken. De mu ziek, live uitgevoerd door Stefan van Campenhout met behulp van een drumcomputer, heeft een belangrijke plaats in de tentoon stelling. Youp van 't Hek Tussen geboorte en afscheid is veel te doen. Wat er niet moet. wordt op Hekkiaanse wijze de zaal ingegooid, regelrecht in uw schoot. Alles wat in de ogen van Youp van 't Hek slap, geëxal teerd, sloom, stom of middelma tig is, krijgt een veeg uit de pan in de reprise van zijn programma 'Alles of nooit'. Van 't Hek staat in de Leidse Schouwburg op 7,8 èn 9 november. Herman Heijermans Met 'Een mens genaamd... Her man Hëijermans' brengt het Ne derlands Volkstoneel een muzi kaal volkstoneelstuk op de plan ken over het turbulente leven van een groot schrijver. Op donder dag 7 november is in het Wasse- naarse theater Warenar een try- out van deze voorstelling te zien met Frits Lambrechts als een van de hoofdrolspelers. Fred Florusse Na vijf jaar achter de coulissen werkzaam te zijn geweest komt cabaretier Fred Florusse met een nieuw soloprogramma, getiteld 'Geslepen Keus'. Een 'try-out' van het programma is als lunch- voorstelling te zien in Theater Het Oude Raadhuis in Hoofddorp op donderdag 7 november om 12.30 uur. LEIDEN JAN RUSDAM „Dansen is voor mij een droom, maar een droom waar voor ik keihard moet werken." Danseres en docente Inge van den Broek heeft het eigenlijk veel te druk om er rus tig over te praten. Ze is nauwelijks te stuiten als ze haar verhaal begint. „Ik werk al 7 weken, 7 dagen per week. Dansen is gewoon heel belangrijk voor mij. Ik wil er voor blijven waken dat mijn droom niet langzaam afsterft, zoals een bloem." ook te maken met die persoon lijke ervaringen. Ik heb het een en ander meegemaakt. Mensen om me heen, die me dierbaar waren, zijn weggevallen. Daar heb ik het heel moeilijk mee ge had." „Op een gegeven moment heb ik mij afgevraagd: wat wil ik nu eigenlijk. Je leeft maar één keer, dus doe het goed. Ik wil ie dere dag kunnen zeggen dat ik met plezier naar mijn werk ga. Ik hoef er niet rijk van te wor den. Vermoeidheid, stress... dat mag allemaal. Dat hoort er bij... maar ik wil het vooral met ple zier doen. En ik vind belangrijk Inge van den Broek, sinds 15 jaar de leading-lady van de ge lijknamige balletschool aan de Breestraat in Leiden, staat aan de vooravond van haar grote ju bileumshow op 4 november a.s. in de Leidse Schouwburg. Ze staat onder hoogspanning, heeft last van stress. Weet dat zelf heel goed, maar kan niet anders. „De show moet beter worden dan die in 1989", heeft ze»zichzelf ten doel gesteld. Haar carrière is verlopen vol gens een patroon waar jonge meisjes van dromen: op de la gere school was ze de uitver korene van se Borge, ze volgde leiding aan de Rotterdamse Dansacademie, danste bij AVRO's Top-Pop en begon tenslotte haar eigen ballet school. AJs danseres en do cente, zakelijk en artistiek leidster van de dansschool, choreografe en leidster van een selectie, waarmee ze showbal letten verzorgt bij speciale eve nementen, heeft Inge van den Broek haar handen vol. „In een professionele produk tie heb je mensen voor de cho reografie, voor het licht, de kle ding, ga zo maar door. Ik doe al les zelf. Met zo'n uitvoering in de schouwburg is het echt af zien. Zeven dagen werken per week. M'n lijf is gespannen en m'n hersens zijn overbezet." „Waarom ik dit doe? Waar die gedrevenheid vandaan komt, ik weet het niet. Na de vorige jubi leumshow ben ik, door per soonlijke tegenslagen, gigan tisch ingeklapt. Ik was er eigen lijk niet toe in staat, maar: the show must go on. Dansen is een hard vak, maar ook een vak dat je er uiteindelijk doorheen sleept. De dans, die meiden waar je een enorme band mee hebt. Dat helpt je er altijd weer bovenop." „Na die laatste jubileumshow heb ik gezegd: dit doe ik nooit meer. Maar, een mens is veran derlijk. Ik heb nu het gevoel dat ik weer stevig op mijn benen sta. De afgelopen jaren ben ik gegroeid, ben ik teruggegaan naar de oorsprong. Dat heeft Inge van den Broek: hoogspanning voor grote jubileumshow dat ik nog steeds groei. Dat ik niet stil sta. Niet in herhalingen verval." Talent „Aan de jubileumvoorstelling doen 200 ontzettend gemoti veerde mensen mee. Niet alleen gevorderden, maar.iedereen die lessen volgt. Het wordt dan ook een heel afwisselend program ma met een twintigtal korte choreografieën: kinderballet, klassiek, modem, Spaanse dans en uiteraard jazz-baJIet." „Na de jubileumshow zou ik wel eens een andere richting op willen. Mijn wens is om eens, met alle Leidse dansscholen, een maand lang een grote pro duktie in de schouwburg neer te zetten. Er is zoveel talent in Lei den", meent de dansdocente. „Als ik kijk naar het niveau van een Els loosten of Marjolein Briër. Dat zijn niet zomaar dansscholen, die zijn zo goed, ook landelijk gezien." „Els loosten. bijvoorbeeld, is gespecialiseerd in klassieke dans. Dat is van zo'n hoog ni veau dat.je eigenlijk kunt spre ken van een professionele oplei ding. Overal in het land sleept ze prijzen in de wacht. Het is gewoon zonde dat ze in Leiden zo weinig aan bod komt." Maar, om een grote produlctie te kunnen neerzetten is de me dewerking van de gemeente en de schouwburg onontbeerlijk, weet Inge van den Broek. „Ik heb al vaak bij de gemeente ge pleit om de Leidse balletscholen en zang- en dansgroepen meer de ruimte te geven. De ballet scholen mogen »nu één avond per jaar op de planken van de schouwburg staan. Ik vind dat die deuren van de schouwburg verder open moeten. Wijd open." Inge van den Broek is ervan overtuigd dat de Leidse ballet scholen graag meewerken aan een grote produktie. „Natuurlijk is er ook veel haat en nijd in het Leidse danswereldje. Ik heb zelf het een en ander meegemaakt. Dat meisjes die bij mij dansen thuis worden opgebeld, door de concurrentie, om ze bij mij weg te lokken. Of docenten die wor den weggekaapt. Ik heb het alle- maalmeegemaakt. De Leid se dansscholen gunnen el kaar soms het licht in de ogen niet." Plezier „Ballet is een belangrijk deel van mijn leven, maar niet al les. Als ik op zo'n Leidse Uit- dag ben en ik zie een uitvoering van andere scholen dan valt me die dwang op van altijd maar trainen, altijd die spanning, en dan zie ik die meisjes soms hui- 1 len... Dan zeg ik: ik blijf een amateurschool. Misschien zijn anderen wel beter dan ik. Maar. ik heb een school van kwalita tief hoog niveau en ik heb er ook nog plezier in." Bij de gemeente heeft Inge van den Broek tot op heden weinig respons gekregen voor haar idee om de Leidse dans scholen voor een grote produk tie bijeen te brengen. „Het is niet gemakkelijk om in Leiden een beetje aan de weg te tim meren. Voordat je iemand van de gemeente te spreken krijgt ben je 4 maanden verder. Ik ben ook in onderhandeling over een grotere ruimte voor mijn dans school. Dat sleept al jaren." ..Als ik morgen de loterij zou winnen, zou ik het wel weten. Dan zou ik niet op de Bahama s gaan zitten, maar een gigan tisch complex in Leiden laten neerzetten waarbinnen ik al mijn dromen zou verwezenlij ken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9