Cultuur Povere horror uit Holland De avontuurlijke wegen van de spionage 'A Rage in Harlem': een adembenemende actiefilm Macht in Hollywood verschuift DONDERDAG 31 OKTOBER 1991 Studio. Leiden Laat een populaire Vlaamse popzanger (Koen Wouters) ver liefd worden op een appetijtelijk Nederlands film- en televi- siesterretje (Nada van Nie). Voeg er een gerenommeerde Amerikaanse acteur aan toe. (George Kennedy), en je hebt op papier een succesvolle nieu we Nederlandse film. Dat moet Doma de Rouveroy gedacht hebben toen ze bezig was met de voorbereidingen van haar eerste lange speelfilm Intensive Care. Na jaren gerom mel in de marge commer cials, videoclips, poprogram- ma's en een enkele documen taire wilde ze op haar veer tigste nog wel eens een echte lange speelfilm maken. Een film waaraan 'intensieve zorg* is be steed, maar die buiten de cou veuse van de videotheek nau welijks overlevingskansen lijkt te hebben. Geen wonder als je je waagt op het platgetreden pad van de horrorfilm, een gen re dat in ons land nauwelijks enige traditie heeft. Doma de Rouveroy bedacht met scenarioschrijver Hans Heynen het verhaal van de ei gengereide hersenchirurg, dr. Bruckner (George Kennedy), die na een ernstig auto-ongeluk en zeven jaar in coma als een psy- chopatische moordenaar weer tot leven komt Door het auto ongeluk is zijn gezicht ernstig verminkt, maar zijn handen kan hij nog prima gebruiken, al doet hij er sinds zijn wederopstan ding wel de verkeerde dingen mee. In het ziekenhuis waar Bruckner vele jaren werkte en zeven jaar sliep, werkt Peter (Koen Wouters) als verpleeg kundige. Op hem lijkt dr. Bruckner het na zijn ontwaken vooral te hebben gemunt, al brengt ook diens vriendin Amy (Nada van Nie) allerlei gevoe lens van onrust in hem te weeg. Bruckner dwaalt als een roche lende, grote boze weerwolf rond de villa's van Peter en Amy, alles en iedereen afmakend die hem voor de voeten komt. De finale bestaat uit een leuk stukje vuur werk, maar voor mij had De Rouveroy na een half uur haar kruit al verschoten. Intensive Care is zowel gemaakt voor de Nederlandse als voor de Amerikaanse bioscoop. Vandaar George Kennedy en vandaar ook het feit dat de film zowel in het Nederlands als in het Engels werd opgenomen. Maar wie zit er in Amerka nou te wachten op Intensive Care, na al die veel be tere horrorfilms van mensen als Roger Corman en David Cro- nenberg. De film doet in de ver te iets denken aan John Carpen- tier's film Halloween uit 1978 en de talrijke Werewolf-films van de afgelopen jaren. Maar Inten sive Care is van dit alles slechts een povere imitatie, die strandt op knullige acteerprestaties, een slap verhaaltje, gebrek aan spanning, slechte timing en on- Koen Wouters benullige special effects. Door de opeenstapeling van clichés denk je eerst nog met een paro die op het genre te maken te Nie doen verwoede pogingen om het bioscooppubliek te laten griezelen. hebben. Maar niets is minder waar. Het is een serieuze poging om een originele Hollandse horrorfilm te maken. Maar veel meer dan een Vlaamse Hallo- ween IVis het helaas niet ge worden. The spymaker: het leven van de geestelijke vader van James Bond RECENSIE The spymaker. Vanaf vrijdag 1 november te zien: Metropole 3, Den Haag „Het is oorlog," zegt een dame met een diep uitgesneden dé colleté. „Laten we dan vooral beschaafd blijven," repliceert een jongeman met de oogop slag van de winner en bestelt nog een gin-vermouth. „Ge schud, niet geroerd." Zo'n dia loog is voldoende om te weten dat we hier van dopn hebben met wel zeer Britse stof. The spymaker heet de film, en het is een wel zeer romantische visie op het leven van Ian Fleming, schrijver van de James Bond- boeken. De titels van die boeken (en van de latere verfilmingen) passeren in het verhaal de revu, maar niet omdat we lan Fleming nu zo ijverig in de weer zien als schrijver. Integendeel, wanneer hij 'for your eyes only' zegt, of freert hij alweer een drankje aan alweer een uitermate bevallige jongedame die z'n pad kruist. Dat pad voert langs de in Engel se ogen altijd zeer avontuurlijke banen van de spionage. We zien hoe lan (rol van Jason Connery inderdaad, de zoon van de James Bond met de meest non chalante uitstraling) als jonge man van zeer chique komaf van de universiteit en de militaire academie wordt gestuurd om dat hij stelselmatig ingaat op de avances van allerlei echtgeno tes. Wanneer hij vervolgens voor persagentschap Reuter in Moskou rapporteert over schijnprocessen van de bolsje- Jason Connery (zoon lan Fleming, de schrijver van de James Bond-boeken. wisten lijft de inlichtingendienst tijd vermakelijk door die typisch ze een agente die gestuurd is hem in. Samen met de mooie Britse 'tongue in cheek'-humor. om lan op te halen bij hem geheim agente Leda trekt hij ten Ook Kristin Scott Thomas is het strijde tegen dé Duitse geheime aanzien waard als Leda, een dienst vrouw met een 'cool' pantser Het verhaal is natuurlijk absolu- maar een ongetwijfeld warm te nonsens, maar het blijft lange hart. Haar oogopslag, wanneer thuis aan de afwas treft, is prachtig. Het is alleen jammer dat de film deze luchtige toon niet weet vast te houden. Wan neer er plotsklaps diepzinnige en zelfs tragische scènes wor den ingebouwd zakt The spy maker naai een jammerlijk ni veau. Dan was de televisieserie Reilly beter, om nog maar te zwijgen van de James Bond films met pa Connery. FILMS IN LEIDEN 'The Bonfire of Vanities' in het Kijkhuis WILFRED SIMONS The Bonfire of Vanities, donderdag 7 no vember te zien: Kijkhuis Leiden. A Rage in Harlem, vnjdag 1 en zaterdag 2 november De interessantste films in Lei den en omgeving draaien vol gende week in de filmhuizen. Het filmhuis in Lisse brengt I Hired a Contract Killer van de in Nederland zeer populaire Finse regisseur Aki Kaurismaki en in het Alphense Parkfilmhuis is de in het begin van dit jaar veelge prezen film The Grifters van Stephen Frears te zien. Ook het Kijkhuis in Leiden brengt een boeiend programma, met onder andere The Bonfire of Vanities. Brian de Palma's The Bonfire of Vanities is eerder dit jaar zo wel in de Verenigde Staten als in Nederland geflopt. De voor naamste reden hiervoor is, dat de gevierde regisseur dit keer niet de juiste draai aan zijn film wist te geven: thriller, komedie of zedenschets, de film is eigen lijk een beetje van alles niets. Toch was de film geen flop waard, want hij is onderhou dend en er valt veel te zien en te lachen. The Bonfire of Vanities is een verfilming van de gelijknamige roman van Tom Wolfe en gaat over de overmoedige New York- se yup Sherman McCoy (Tom Hanks). Op een avond brengt hij zijn vriendin Maria (Melanie Griffith) naar huis, neemt een verkeerde afslag en rijdt per on geluk een zwarte jongen aan. Hij meldt dit niet bij de politie, maar wordt uiteindelijk toch achterhaald. Vervolgens wordt hij door genadeloze openbare aanklagers en een verlopen journalist (Bruce Willis) gebom bardeerd tot de zondebok van al wat het Amerikaanse esta blishment de minder bedeelden The Bonfire of Vanities: onterecht geflopt in Nederland en Amerika. aandoet. In het LVC is volgende week A Rage in Harlem te zien, ook een film die eerder dit jaar verscheen. De maker, de zwarte Amerikaan Bill Duke, heeft in zijn carrière heel wat afleverin gen van politieseries als Hill Street Blues, Cagney and Lacey en Miami Vice gemaakt. Deze televisie-ervaring is hem goed van pas gekomen bij het maken van A Rage in Harlem, zijn film debuut. De rolprent is bedoeld als misdaadkomedie. Een zwarte bende pleegt een goudroof in Mississippi, maar daarna gaat Imobelle (Robin Givens), de vriendin van bendeleider Slim, er met de buit vandoor en duikt onder in de New Yorkse neger- wijk Harlem. Daar vindt ze steun bij de sympathieke, maar wel wat onnozele boekhouder van de begrafenisonderneming van Harlem, Jackson (Forest Whitaker). De bende laat dit bedrog na tuurlijk niet op zich zitten en spoort Imobelle op. Daarbij gaat zij niet zachtzinnig te werk. Het bloed vloeit rijkelijk, men schiet elkaar enthousiast aan flarden en bovendien schrikken de misdadigers niet terug voor zedeloos gedrag, zoals overspel, suggestief naaktdansen en tra vestie. De brave Jackson is aanvan kelijk zeer onder de indruk van de immorele levensstijl van de bende. Na een tijdje zet hij zich echter energiek in om zijn liefje te redden van de drie bandieten en vooral van bendeleider Slim. A Rage in Harlem is een goe de film. maar heeft toch ook en kele tekortkomingen. Goed aan de film is het energieke en ge durfde camerawerk van Duke. Vooral de actiescènes zijn be paald adembenemend. Ook heeft hij verstand van een goede belichting, waardoor Harlem (toch niet bepaald 's werelds mooiste buurt) een gouden glans meekrijgt. Daar staat te genover dat de film aan een overdaad aan personages en scènes lijdt, die Duke allemaal even belangrijk vindt en die daarom ook steeds evenveel aandacht krijgen. Daarom wordt A Rage in Harlem op den duur wat vervelend. Flexibele 'indies' verdringen logge 'majors' ACHTERGROND MARK v.d. TEMPEL Een snelle blik op de grootste bioscoopsuccessen in de VS de ze zomer doet geen opvallende verschuiving vermoeden. Een actiefilm Terminator 2), een stervehicle Robin Hood) en een komedie (de hier nog uit te brengen City Slicken) blijken de grote winnaars. Maar een nauwkeuriger onderzoek leert iets anders. Alle drie de hits zijn gemaakt door onafhankelijke produktiemaatschappijen. Hollywoods decennia oude macht, verdeeld over acht stu dio's, wankelt. Disney, wiens speelfilm-afdeling Buena Vista jarenlang het grootste markt aandeel had, staat nu op een vierde plaats. Nummer één is Twentieth Century Fox, maar dat succes is grotendeels terug te voeren op de wereldhit Home Alone. Zo flopten de drie vol gende John Hughes-produkties, alsmede de laatste Julia Ro berts-film. Feitelijk doet geen enkele major het echt goed. Twee staan zelfs zo diep in de rode cijfers dat er al maanden geen camera heeft gedraaid. Terwijl Orion Pictures de schuldeisers van zich af moet slaan, is MGM/Pathé letterlijk in handen van haar financier Credit Lyonnais Bank Neder land gekomen. Insiders zijn somber. In de loop van dit jaar zijn de op brengsten fors teruggelopen. Goed, een teveel aan matige speelfilms is daar debet aan. maar er is ook een structureel verschil. Er gaan eenvoudigweg minder mensen naar de bio scoop. „Iedereen zei dat films recessie-bestendig waren. Dat is nu onjuist gebleken," aldus Fox-hoofd Joe Roth. Direct re sultaat van de 15 procent in komstenderving: minder films. Het produktie-gemiddelde van de studio's zal komend jaar te ruglopen van twintig films naar hooguit vijftien. Met Kerst bren gen de meeste studio's slechts één grote vakantiefilm uit. In schril contrast met deze sombere berichten staan de succesverhalen uit de wereld van de onafhankelijke filmpro- duktie. Succes dat vooral lijkt te schuilen in een veel flexibeler beleid. De buiten Hollywood opererende filmbedrijven be schikken over een kleine top, die voor snelle beslissingen kan zorgen. Er is weinig personeel en geen eigen distributie-net werk, dus een lage overhead. De produktie omvat hooguit vijf films per jaar, waar meer zorg aan besteed kan worden. Of in de woorden van één van de producenten: „Het stelt ons in staat behoedzamer door het mijnenveld te lopen." Succes was er dit jaar voor Castle Rock Misery. City Slicken), Morgan Creek (Robin Hood: Prince of Thieves), Imagine Entertain ment (Backdraft) en New Line Cinema Turtles II, Elm Street VII). Maar het grote voorbeeld voor de indies blijft Carolco Pic tures. Toen president Mario Kassar tien jaar terug zijn 'stu dio' oprichtte was zijn strategie simpel: met enorme salarissen lokte hij grote actiesterren bii de majon weg. De Rambo-films hebben Carolco vervolgens groot gemaakt. Dat succes werd gecontinueerd met een reeks goedlopende Schwarzenegger- produkties als Red Heat, Total recall én dit jaar Terminator 2. Met elke nieuwe peperdure film stelde Kassar zijn bedrijf in de waagschaal, maar zijn goklust heeft hem geen wind eieren ge legd. Anno 1991 heeft Carolco naast Schwarzenegger en Stal lone onder anderen Oliver Sto ne, James Cameron, Renny Harlin en Tim Burton onder contract. En gaan voor Mario Kasar in Hollywood eindelijk de deuren open. Ze moeten wel. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THELMA AND LOUISE LIDO OOOO Aangename roadmovie van regisseur Ridley Scott met nu eens twee vrouwen (Susan Sarandon en Geena Davis) aan het stuur. Nadat de twee een aanrander hebben doodgeschoten, worden zij achtervolgd door de politie. Ondertussen groeien Thêlma en Louise uit tot mythische, gewelddadige heldinnen. THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN LVC OOOO Zeer geslaagde verfilming van hetgelijknamige boek van John Fowles vertelt twee verhalen. In het ene verhaal, dat speelt in het Victoriaanse Engeland van de negen tiende eeuw. wordt bioloog Jeremy Irons verliefd op 'outcast' Meryl Streep. In het an dere verhaal spelen dezelfde acteurs dit negentiende eeuwse verhaal na. Sterk spel van Irons en Streep. HENRY V* KIJKHUIS OOO De Engelse kroonprins Hal (gespeeld door Kenneth Branagh, die de film ook regis seerde) wordt plotseling tot koning Henry V gebombardeerd en moet een opper machtig Frans leger verslaan. Aanvankelijk volgt Branagh Shakespeare nauwgezet, maar tegen het einde ontaardt zijn film in gezwollen schmierwerk. THE GRIFTERS PARKFILMHUIS OOO De kleine oplichter Roy (John Cusack) wordt in elkaar geslagen en komt in het zie kenhuis terecht. Daar wordt hij opgezocht door twee andere oplichters, zijn moeder Lilly (Anjelica Huston) en zijn vriendin Myra (Annette Bening). Tussen de twee vrou wen ontwikkelt zich een concurrentiestrijd om de gunst van Roy. OUT FOR JUSTICE. LIDO. EURO 2 OO De Japanse vechtsportleraar Steven Seagal grijpt naar de wapens om het recht op geheel eigen wijze te beschermen. Om de rechten van de verdachten bekommert hij zich niet; de slechteriken worden gewoon neergeknald. Sylvester Stallone had al niet veel acteertalent, maar Seagal bakt er in deze vergelijkbare film helemaal niets van. BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1,2,3,4. en STUDIO tel. 071- 124130/133210 Thelma and Louise a l. dag. 18.45, 21.15. vrza zo wo ook 14.15. Dying Young a l., dag. 19.21.15, vr ook 14.30. Terminator 2 Judgment Day 12 jr dag. 18.45,21.15, vrza zo wo ook 14.15. Out for Justice 16 jr., dag. 19. 21.15, vrza zo wo ook 14.30. Intensive Care 16 jr.. dag. 19, 21.15. vr ook 14.30. LIDO 1,2,3,4 (Kindervoorstellingen) Assepoester a I., zazowo 14.30. Teenage Mutant Ninja Turtles Hal. zazowo 14.30. Beertje Sebastiaan a I vr za zo wo 14.30. LUXOR tel 071-121239 Robin Hood, Prince of Thieves a i dag. 18.45. 21.15. zo ook 14.15. TRIANON De Stam van de Holebeer dag 19. Silence of the Lambs 16 jr.. dag. 21.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel. 01720-20800. Terminator 2 Judgment Day 12 jr dag. 13.30. 20.15. vrza 13 30. 18.30, 21.30, zo 14. 17,20.15. EURO 2 Out for Justice 16 jr., dag. 13.45, 18.45, 21. zo 13.45, 16.15,18.45, 21. EURO 3 Assepoester a.I., za zo wo 14. Another You a I dag. 13.45, 18.45. 21.15,zo 16.15. 18.45,21.15. EURO 4 Robin Hood, Prince of Thieves a,I., dag. 13.30, 20.15, vrza 13.30, 18.30, 21.30, zo 14, 17.20.15. FILMHUIS ALPHEN VOORSCHOTEN The Naked Gun 2,5 a 15.45, 19. wo 15.45. Misery 16 jr.. vr t/m zo21.15. Not without my daughter a.I., zi zo wo 14. FILMHUIZEN LEIDEN LAK tel 071-124890 Dead Ringers di 20. The French Lieutenant's Woman di 22. LVC tel. 071-146449 A rage in Harlem vr za 20.45. KIJKHUIS Green Card vr t/m do 19 30. 21.45. Henry Vvr t/m ma 20. 22 30. Dangerous Liaisons di 20. 22.15. Blue Velvet wo 20. 22.15 The Bonfire of Vanities do 20,22.15. FILMHUIS LISSE "t Poelhuys, Vivaldistraat I Hired a Contract Killer di 20.30. DEN HAAG ASTA 1 tel. 070-3463500 Robin Hood, Prince of thieves a i dag. 14. 18.45. 21.30, zo 13 15. 16.18.45,21.30. ASTA 2 Intensive Care 16 jr .dag. 14. 18.45. 21.30, zo 13.15. 16. 18.45, 21.30. ASTA 3 Dying Young a I dag. 18.45,21.30, vrmadidoook 14. BABYLON 1 tel 070-3471656 Prospero's Books 16 jr.. dag. 14, 18 45.21.30. zazo 13.45. 16 15. 18.45.21.30. BABYLON 2 Madam Bovary 16 jr., dag. 14. 20. BABYLON 3 Stanno Tutti Bene a I., dag. 14, 18.45.21.30. zazo 13.45, 16.15. 18.45,21.30. CINEAC 1 TUSCHINSKI tel. 070- 3630637 Terminator 2 Judgment Day 12 jr dag 14, 18.45. 21.30 zo 13.15. 16. 18.45.21 30. CINEAC 2 Out for Justice 16 jr.. dag. 14, 18.45,21.30, ZO 13.15, 16,18.45, 21.30. CINEAC 3 Silence of the Lambs 16 jr ..dag 18 45.21.30, METROPOLE 1 tel.070-3456756 Thelma A Louise 12 jr aag 14. 18 45, 21.30zo 13.15. 16. 18.45, 21.30. METROPOLE 2 Regarding Henry a I dag. 14. 18 45.21 30 zo 13 15. 16. 18.45. 21 30. METROPOLE 3 Spymaker a.I dag. 14. 18 45. 21.30, zo 13.15,16.18.45.21.30. METROPOLE 4 Not without my daughter a I dag. 14. 18.45. 21.30 zo 13.15, 16. 18 45.21.30. METROPOLE 5 Dances with wolves a. I dag. 20.30 21.30, zo 13.30, 16,18.45,21.30. ODEON 2 The Naked Gun 2.5 a. I .dag 13 45, 18 45. 21.30. zo 13 30. 16. 18.45. 21.30. ODEON 3 Terminator 2 Judgment Day 12 dag. 13.45.18.45,21.30. zo 13 30. 16. 18 45.21 30 OOEON 4 Point Break 12 jr .dag 13 45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11