CuLTyuR Twee doortastende meiden in een T-Bird Tegendraadse thema's bij een autodidact Prospero's Books: spektakel zonder lach DONDERDAG 24 OKTOBER 1991 BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2. 3,4. en STUDIO tel. 071 124130/133210 Steenstraat Thelma and Louise a.l. dag. 18.45, 21.15. DyingYounga I .dag. 19.21.15. Terminator 2 Judgment Day 12 jr dag. 18.45,21.15, vrza zo wo ook 14.15. Out for Justice 16 jr.. dag. 19. 21.15, vrza zo wo ook 14.30. Regarding Henry a.l., dag. 19. LIDO 1,2,3,4 (Kindervoorstellingen) Assepoester al, vrza zo wo 14.30. Teenage Mutant Ninja Turtles II a.l., vrza zo wo 14.30. Beertje Sebastiaan a l vr za zo wo 14.30. LUXOR tel. 071-121239 Stationsweg Robin Hood, Prince of Thieves a.l. dag. 18.45, 21.15, zo ook 14.15. TRIANON Breestraat De Stam van de Holebeer dag 19. Silence of the Lambs 16 jr., dag. alMn AAN DEN RUN EUROCINEMA tel. 01720-20800. Van Boetzelaerstraat Terminator 2 Judgment Day 12 |r dag. 13.30,20.15, zo 14. 17. 20.15, vrza 13.30,18.30,21.30. EURO 2 Out for Justice 16 jr.. dag. 13.45, 18.45. 21. zo 13.45,16.15. 18.45, 21. EURO 3 Assepoester a I zazowo 14. Another You a.l., dag 13.45,18.45, 21.15, za wo 18.45 21.15, zo 16.15, 18.45,21.15. EURO 4 Robin Hood, Prince of Thieves a.l., dag. 13.30, 20.15, vrza 13.30. 14,17,20.15. voorscholen' GREENWAY tel. 071-614354 Schoolstraat Dances With Wolves a.l.. dag. 20. The Naked Gun 2,5 a.l vr t/m zo 15.45. 1921.15, wo 1545. Not Without my Daughter ma t/m do 20.15. wo ook 15.45. Assepoester a.l vr t/m zo en wo 14. Ook hondjes gaan naar de hemel al. FILMHUIZEN LEIDEN LAK tel. 071-124890 Cleveringaplaats 1 Themroc di 20. Bof... anatomie d'un iivreur di 22. LVC tel. 071-146449 Breestraat S'en fout la mort vrza 21.15. A Rage in Harlem do 20.45. KIJKHUIS In Bed with Madonna vr t/m do 19.30,21.45. The Russia House vr t/m ma 20, 22.15. The Fabulous Baker Boys di 20, 0 20. When Harry Met Sally do 20. 2 BIOSCOPEN DEN HAACa ASTA 1 tel. 070-3463500 Spui Robin Hood, Prince of thieves a.l dag. 14. 18.45,21.30, zo 13.15, 16,18.45,21.30. ASTA 2 Dying Young a.l., dag. 14,18.45. 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30. ASTA 3 Amadeus a.l., dag. 20, ma di do ook 14. BABYLON 1 tel. 070-3471656 Naast Den Haag Centraal Station Prospero's Books 16 jr., dag. 14, 18.45,21.30, zazo 13.45,16.15, 18.45,21.30. BABYLON 2 Madam Bovary 16 jr., dag. 14,20. BABYLON 3 Stanno Tutti Bene a.l., dag. 14, 18.45,21.30, zazo 13.45, 16.15, 18.45,21.30. CINEAC 1 TUSCHINSKI tel. 070- 3630637 Buitenhof Terminator 2 Judgment Day 12 jr.. dag. 14. 18.45,21.30 zo 13.15,16, 18.45,21.30. CINEAC 2 Out for Justice 16 jrdag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15,16.18.45, 21.30. CINEAC 3 Silence of the Lambs 16 jr., dag 18.45,21.30, vr ma dido ook 14. METROPOLE 1 tel 070-3456756 Carnegielaan Thelma Louise 12 jrdag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16.18.45, 21.30. METROPOLE 2 Regarding Henry a I dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15. 16,18.45, 21.30. METROPOLE 3 Dances with wolves a.l dag. 20.30, vr ma dido ook 14. METROPOLE 4 Not without my daughter a I dag 18.45, 21.30 zo 13.15,16,18.45, 21.30. METROPOLE 5 Backdraft a.l., dag. 14,18.45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45.21.30. ODEON 1 tel. 070-3462400/3462401 Herengracht Another You a I dag. 13.45,18.45, 21.30, zo 13.30,16,18.45, 21.30. ODEON2 The Naked Gun 2.5 a I dag. 13.45, 18.45. 21.30. ZO 13.30, 16,18.45, 21.30. ODEON3 Terminator 2 Judgment Day 12 jr., dag. 13.45,18.45,21.30, zo 13.30,16,18.45.21.30. ODEON4 Point Break 1? ir .dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16. 18.45. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC tel. 071-3630637 Buitenhof Terminator 2 Judgment Day 16 jr., za 00 15. Out for Justice 16jrza00.15. Wild at Heart 16 \rza 00.15. NIEUWSLIJN 'Ik was eerst!' Je zou verwachten dat na recente flops als Milos Formans Val- monten John Irvins Robin Hood filmmakers zich wel twee keer zullen bedenken om een onderwerp dubbel te verfilmen. Niet is minder waar. Bekend is dat er momenteel twee Christopher Co- lumbus-films in de maak zijn, van Ridley Scott en van George Cosmatos. Maar ook de moord op John F. Kennedy zal volgend jaar tot twee maal toe de bioscopen halen: in Oliver Stone's JFK en in Ruby. Tevens wordt de slag om Long Tan, een bloedig hoofdstuk uit de Vietnam-oorlog, gelijktijdig verfilmd door zo wel een Australisch als een Amerikaans team. Minder geklets in Amerikaanse films Een Belgisch onderzoeker heeft officieel bevestigd wat iedere bioscoopganger allang weet: er wordt in Europese films meer gepraat dan in Amerikaanse. Dimitri Balachoff, chef van een filmlaboratorium te Brussel, telde vier jaar lang de ondertitels van 193 speelfilms, en ontdekte dat de meest succesvolle rol prenten (allen Amerikaans) de minste ondertitels hadden. Bo vendien duren de scènes van Europese films gemiddeld vier maal zo lang als die van Amerikaanse films. Balachoff schrijft dan ook de wereldwijde hegemonie van het Amerikaans film- produkt toe aan hun strikt visueel ingestelde verteltrant en'dy- namischer montage. Volgens hem is een Amerikaanse film zon der geluid nog zeker tien minuten te volgen, terwijl een Europe se film al na drie minuten onbegrijpelijk is geworden. FILMS IN LEIDEN LAK besteedt aandacht aan Faraldo JFILM OVERZICHT WILFRIED SIMONS Films van Cronenberg en Faraldo in LAK. Kijkers die geen belangstelling hebben voor wat meer onge bruikelijke films, raad ik aan het LAK kómende week te mijden, maar de daaropvolgende week juist niet. Dan draait namelijk op de vaste dinsdagavond Dead Ringers van regisseur David Cronenburg (The Fly, The Dead Zone) en The French Lieute nant's Woman. De twee films worden dóór het LAK thema tisch met elkaar in verband ge bracht door de Amerikaanse ac teur Jeremy Irons. Komende week besteedt LAK- cinema aandacht aan twee ei genaardige films van de Franse regisseur Claude Faraldo. De meningen over hem lopen uit een. Als autodidact werkt hij op een geheel eigen wijze en aan. de gebruikelijke filmtaal stoort hij zich niet. Daardoor zijn bij hem dingen te zien, die door de meeste kenners als 'zwak' of 'als niet vakbekwaam' worden afge daan. Toch wordt hij ook be- I schouwd als een belangrijke filmmaker (Cees van Ede). Faraldo neemt voor zijn films altijd oorspronkelijke en tegen draadse thema's. Dit schijnt voort te komen uit zijn per soonlijke instelling: hij is een gevoelsmens, anarchistisch van aard en anti-intellectueel. Hij beschouwt werken als als een I vernederende slavernij, waar van mensen zich zouden moe ten ontdoen. 'Liever lui dan moe' lijkt zijn uitgangspunt te zijn. Een algemene karaktertrek van al zijn films is, dat er een warme, menselijke sfeer uit spreekt en dat zij over het alge meen vrolijk en komisch van aard zijn. Van Faraldo worden volgende week Bof... Anatomie d'un Li- vreur uit 1971 en Themroc uit 1972 vertoond. In Themroc komt een een een voudige arbeider (Michel Picco- li), die met zijn moeder en zijn zuster in een flat woont, plotse ling in opstand tegen het dage lijks bestaan. Hij besluit terug te keren tot de toestand van de holbewoners en uit zich voort- aan.alleen nog maar in knorge- luiden, gebrom, gemompel en geschreeuw. Al spoedig doen de buurtbewoners met hem mee en breekt de algehele anarchie uit. Een politieman wordt ge roosterd aan het spit en de om wonenden eten hem lekker op. Een broer en zus ontdekken de liefde en geven zich ongege neerd over aan incest. De flats worden omgebouwd tot grot ten. Na een tijdje komt echter een reactie op gang en worden de 'bevrijde' arbeiders weer in het gareel gedwongen. Themroc heeft een enorm tempo en is bij vlagen enorm grappig. De andere film die wordt ver toond, Bof... Anatomie d'un Li- vreur (bezorger) heeft het zelfde thema als Themroc. Ook hier is de hoofdpersoon een eenvoudi ge arbeider, Julian Negulesco, die kratten met wijnflessen rondbrengt bij zijn klanten. Hij woont in één huis met zijn va der, zijn vrouw Marie, diens vriendin en een straatveger. De vader heeft de dood van zijn zieke vrouw bespoedigd om bij zijn zoon te kunnen zijn, van wie hij veel houdt. Zijn geluk is compleet als blijkt, dat zijn schoondochter er geen bezwaar tegen heeft om af en toe eens met hem naar bed te gaan. Als op een dag Julian zijn truck in de prak rijdt, besluit dit ge zelschap het werk en de dage lijkse realiteit te laten voor wat zij zijn en naar het zuiden te trekken. Onderweg ontdekt Ma rie dat zij zwanger is; iedereen is blij met de komst van de ba by, die op zal groeien in een vreedzaam mini-maatschappij tje, waar werk, bezit en jaloezie zijnuitgebannen. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend S'EN FOUT LA MORT LVC OOOO 'Twee zwarte jongens ontmoeten elkaar in Frankrijk. Tussen hen is een Wereld van verschil: Dah komt uit Benin en Jocelyn uit Martinique. De twee mannen trainen een gevechtshaan. De (blanke) vrouw van een restauranteigenaar, waar de hanengevechten worden gehouden, wordt verliefd op één van de twee jongens, maar dit heeft ernstige ge volgen... WHEN HARRY MET SALLY KIJKHUIS OOO Sally Albrights (Meg Ryan) en Harry Burns (Billy Christal) kennen el kaar nog van vroeger, en als beider huwelijken op de klippen loopt, zoeken ze elkaar weer op. Tussen de twee ontstaat een plezierige, pla tonische relatie, maar uiteindelijk blijkt de sex toch om de hoek te ko men kijken. REGARDING HENRY LIDO OOO De kille advocaat Henry Turner (Harrison ford) loopt tegen een auto en verliest zijn geheugen. Een lang revalidatieproces is het gevolg, maar gelukkig wordt hij bijgestaan door zijn vrouw (Annette Bening). Eindelijk kunnen de twee tijd aan elkaar besteden en in hun huwelijk gelukkig worden. DYING YOUNG LIDO OOO Gezelschapsdame Hilary (Julia Roberts) wordt verliefd op de termina le kankerpatiënt Victor (Campbell Scott). Erger dan de aanstaande dood is echter het verschil in milieu tussen de twee verliefden. Schijnheilige film probeert het thema 'dood' zo keurig mogelijk te be handelen, maar faalt daarin. BEERTJE SEBASTIAAN LIDO OO Smakeloos verhaal over een beertje dat zich ontrukt aan de ketenen van een gemene showdirecteur, geholpen door een Superbeer uit de ruimte. De figuurtjes zijn zeer houterig geanimeerd en hebben boven dien nauwelijks uitdrukking op hun gezichten. Cineast Greenaway stelt aanhang op de proef RECENSIE JOS DE PUTTER Prospero's Books. Te zien in: Babyion 1, Den Haag. Peter Greenaway is vooral een slimmerik. De Britse filmer bezit een haast encyclope dische kennis en weet die op een vaak amusante en visueel knappe wijze te pre senteren. Daarbij spreidt hij ook nog een voorkeur voor volstrekt willekeurige combi naties van al zijn verschillende interesses ten toon. Zo overdondert hij vanaf zijn vroegste films de toeschouwer met vreemdsoortige 'ver halen' over de dood via getallenreeksen, moordpartijen waarbij het alfabet, copieer- apparaten dan wel badkuipen een rol spe len, grootscheepse mythologieëen, verluch tigd met schilderijen opera en videotech nieken, of sinistere ruimtes vol lust en be drog. Op grond van al die films heeft Greenaway een vaste schare bewonderaars, mensen die bereid zijn om mee te gaan in 's mans even amusante als bizarre universum. Maar ook hen begint hij nu toch danig op de proef te stellen. Zijn nieuwste film, Prospero's Books, is een eigenzinnige bewerking van Shakespeare's toneelstuk The Tempest, en bedoeld als eerbetoon aan hoofdrolspeler Sir John Gielgud. In de film is de klassieke tekst over Pros- pero, de hertog van Milaan die in de 16de eeuw wordt afgezet en vervolgens naar een magisch eiland vlucht, naar de achtergrond verdrongen. De lotgevallen die Shakespeare beschrijft zijn voor Greenaway niet veel meer dan een aanknopingspunt om het doek vol te stouwen met dies wat hij tot nog toe in zijn oeuvre heeft uitgeprobeerd aan visuele technieken. Daarbij concentreert hij zich op de 24 boe ken die Prospero op zijn schip (dat we af en toe als een hulpeloos speelgoedbootje in een groot zwembad vol nimfen te zien krij gen) heeft meegenomen. Zo passeren on der meer het 'boek over water', dat over de liefde, kruiden, spelletjes en utopieën de re vue. Het is een potpourri van feiten, inval len en trucages (heel vaak bestaat het beeld uit verschillende lagen, gecreëerd met be hulp van moderne video- en computertech nieken), tegen een achtergrond van buite nissige decors (Greenaways vaste art-direc tors Jan Roelfs en Ben van Os stelen de show) en tientallen figuranten in min of meer ontkleedde toestand. Het is een visueel spektakel van de eerste orde, aangevuld met veel opera-achtige scènes en dans. Maar ondanks al dat ge bundelde talent vraagje je toch al snel af of Greenaway nog iets meer heeft te bieden dan bombarie. De pracht en praal wordt niet gedragen door een meeslepende vertel ling zodat Greenaway opnieuw het verwijt treft dat hem al vanaf het begin van z'n car rière achtervolgt: heel knap allemaal, maar het beklijft niet echt en het wordt nooit ont roerend. Daarbij komt nog dat Prospero's Books die andere pilaar mist waarop Green- away's werk steunde: de knipoog. De film markeert aldus een punt in Greenaway's loopbaan waarop hij zich als een gearri veerd kunstenaar beschouwt, niet langer als iemand die graag intelligente spelletjes speelt. Patsers onder mekaar Prospero, gemodelleerd door Sir John Gielgud. In 1988 maakte de volstrekt on bekende Steven Segal zijn film debuut in de film Above the Law. Nu, drie jaar later, blijkt Segal in Amerika nog steeds bo ven de wet te staan. Ook in zijn nieuwste film Out for Justice kan niets of niemand hem stop pen in zijn jacht op een brute moordenaar. 'Agent Patser' wordt hij ge noemd door zijn vriendjes van vroeger, van wie de meesten op het slechte pad terecht ziin ge komen. Zoals Richie Madano, met wie hij samen opgroeide in het Italiaans sprekende deel van Brooklyn. Terwijl Richie echter het slechte pad opging en in de drugsscene terecht kwam, maakte 'good guy' Gino Felino carrière bij de politie en klom hij op tot rechercheur bij de narcoticabrigade. In geweld blijken de twee echter nauwelijks voor elkaar onder te doen. Terwijl de een iedereen die hem hinderlijk voor de voe ten loopt neerknalt, deelt Gino in zijn jacht op Richie de nodige kanllen uit. Waar nodig brekt hij hier en daar een arm, slaat met een honkbalknuppel of koeke- pan om zich heen, of schiet zijn pistool leeg op alles wat hem bedreigt. Tussen de gevechten door ko men we nog iets te weten over hoe mooi en rustig het vroeger was in Brooklyn, en hoezeer al les veranderd is door de crack en de cocaïne. Dat zal ongetwij feld waar zijn, maar dat is nog geen reden voor de krankzinni ge moord- en knokpartijen in deze film, met als hoogtepunt een agent die zijn verdachte vermoordt door hemeen kurke- trekker in het voorhoofd te ram men, en daarna te schuld door promofoto te schuiven naar de maffia. Thelma Louise: lak aan Hollywood-wetten Thelma Louise. Te zien in Metropole 1 Den Haag. De afgelopen weken konden Amerikanen er getuige van zijn hoe een vrouw de ongewenste intimiteiten van haar vroegere werkgever publiekelijk aan de kaak stelde. Louise doet het an ders. Wanneer ze ziet dat een man haar vriendin Thelma pro beert te verkrachten, pakt ze een revolver en schiet hem overhoop. Thelma Louise is dan pas een kwartier onderweg, maar de film heeft zich dan al onttrok ken aan een paar ongeschreven wetten van Hollywood. Zoals de wet die zegt dat je geen span nende film kan maken met twee vrouwen in de hoofdrol. Of die waarin staat dat onrecht tegen vrouwen altijd door mannen dient te worden gewroken. En er wordt nog meer overhoop gehaald in Thelma Louise, de meest verrassende Hollywood- film van het jaar. In feite keert de rolprent een typisch manne lijk filmgenre binnenstebuiten, namelijk de road-movie. Het zijn nu eens twee doortastende meiden die in een '66 T-bird over eindeloze snelwegen en langs stoffige benzinestations Eenmaal verlost van hun bela ger en op de vlucht voor de po litie, ontdekken beide vrouwen dat ze meer dan alleen een lijk hebben achtergelaten. Thelma's verstikkende relatie bijvoor beeld, of Louise's benepen baantje. Maar de prijs voor deze vrijheid is hoog, want een door mannen gedicteerde maat schappij tolereert geen vrouwen die hun rechten met revolvers komen opeisen. Susan Sarandon en Geena Davis ki Dit klinkt allemaal misschien wat zwaar op de hand, maar ge lukkig is Thelma 8e Louise geen feministische versie van Bonnie Clyde geworden. Een puntig script en een flexibel regisseur zijn daar debet aan. Met zijn Hen er als Thelma Louise op los. veelgeroemd gevoel voor esthe tiek (Blade runner!) plaatst Rid ley Scott de handelingen in een decor van majestueuze verge zichten, terwijl de constante be weging binnen de scènes de film de vaart van een echte road-movie geeft. Maar de grootste troef is toch de casting van Geena Davis en Susan Sarandon. Aan hun vol maakt natuurlijke en humoristi sche spel is het te danken dat Thelma Louise boven haar boodschap uitstijgt. Wat niet wegneemt dat de grimmige on dertoon van deze film nog wel even in het hoofd van de kijker blijft hangen wanneer de ge waagde finale voorbij is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11