Vrije tijd Keukentrolley Waterval Speel keuken Bril in bril Schoolbord pul Van witkalk naar moderne plafondverf Drie-dimensionaal avontuur in tempel 'Zaterdag 19oktober 1991 ■15 dingen |Een keukentafel is vaak een sta-in-de-weg, zeker als de keuken niet jal te ruim is. Dan kan een keukentrolley (een verrijdbare tafel) uit- jkomst bieden. Dit model uitgevoerd in blank en groen gelakt hout (komt uit de Cottage-collectie van TSC en kost 795 gulden. In de- jzelfde stijl zijn ook schalen, snijplanken enz. te koop. Meer infor matie 01718 - 23334. Uit deze opvallend gebogen uitloop van de kraan stroomt het water als uit een waterval. De bedienings hendel heeft een waaiervorm en is opvallend gekleurd in blauw, chroom en rood. Naast deze kraan die Wico de naam Zenith meegaf, zijn er tal van badkameracces- soires te koop zoals haakjes, handdoekhouders, zeep- schaaltjes enz. De kraan kost 986,50. Meer informatie: 085 - 259024. Completer kun je je een keuken niet voorstellen. De koelkast- en oven deur kunnen beide open. De branders van het fornuis ver anderen van kleur als je aan de knop pen draait. Het uit klapbare werkblad biedt ruimte aan borden, glazen en bestek. En natuur lijk ontbreekt in de ze moderne keuken een telefoon niet. Inclusief pannenset, afdruiprek en broodrooster kost dit speelgoed (ge schikt voor kinderen tussen de drie en zeven jaar) 209 gul den. Meer informa tie Fisher Price, Postbus 2038, 6020 AA Budel. doe-het-zelf Speciaal voor sporters is deze Uvex take of optie. De eigen bril kan op eenvoudige wijze in deze sportbril worden gemonteerd. Deze door Nehom op de markt gebrachte bril kost 379 gulden. Meer in formatie: 010 - 4333088. Deze pul kun je zelf van een aardige tekst voorzien. Op het glas is een vlak aangebracht met schoolbordverf. De pul wordt geleverd met een krijtje, je kunt dus meteen aan de slag. De schoolbord pul kost 9,95. Meer informatie: 038 - 655936. Vooral in de laatste tien jaren is de kwaliteit van plafondverven opmerkelijk verbeterd. De doorbraak van acrylaat als bindmiddel heeft daartoe veel bijgedragen. Acryl-pla- fondverven hebben een verbazingwekken de 'dekkracht'. Alleen wanneer de onder grond poreus is, of sterk vervuild, kan het nodig zijn een tweede laag aan te brengen. Dit is ook het geval als op een oorspronke lijk donker geldeurd plafond een veel lichte re tint wordt aangebracht. Acryl-plafondverf verwerkt heel gemakke lijk. Je kunt het zó uit de pot, onverdund, aanbrengen. Dat kan met een kwast of met de (vacht)roller. Een goede acryl-plafond - verf is tixotroop, dat wil zeggen dat deze (verdikte) verf niet spat of druipt. Dat is een heel plezierige eigenschap. Wie zich van vroeger nog het irritante gespetter van wit kalk herinnert zal dit beamen. Bovendien is de vloeiïng van de verf belangrijk, omdat een goede verfFilm een perfeCt strak en mat resultaat oplevert. Zoals alle acrylverven is ook plafondverf op basis van acryl reukloos en droogt heel snel. Na een half uur is de verffilm al stofdroog en als er een tweede laag aangebracht moet worden, kan dat al na ongeveer vijf uur ge beuren. In de meeste gevallen is geen voor bereiding nodig. Alleen stofvrij maken van het plafondoppervlak is voldoende. Alleen als het erg vuil en vettig is, moet het ge reinigd en met schoon water nagewassen worden. Oude kalk- of slecht hechtende verflagen moeten uiteraard verwijderd wor den. Een plafond waarop een oude glan zende lakverf zit, kan het best eerst 'ont- glansd' worden. Behalve een sterke dekkracht hebben acryl- plafondverven nog andere speciale eigen schappen die hel werken met deze verf soort plezierig maken. Ze vergelen niet en behouden hun oorspronkelijke kleur. Een wit 'acrylgeverfd' plafond is dan ook goed bestand tegen nicotine-aanslag. Als de verf helemaal droog is, heeft het plafond een heel hard, dus vuilafstotend oppervlak. Kwasten en overige gereedschappen kun nen met water gereinigd worden. Dat moet je overigens wel meteen na het werk doen. NIEUWE CD'S Wim Koevoet (pop) Willem Schrama (populair) Ken Vos (jazz) Paul Korenhof (klassiek) SPELLETJES Jolanda Oukes POP/POPULAIR Robbie Robertson 'Storyville' (BMG/Ariola) )p het solodebuut uit 1987 van Robbie Robertson (47) deed ori- aer anderen Peter Gabriel mee. Kan 'Storyville' heeft Gabriel geen bijdragen geleverd, maar zijn invloed Is op dit langver dachte tweede album van de roormalige leider van The Band fiog merkbaarder dan tijdens liun muzikale samenzijn. 'The fhythm of the heat' en 'The fa- ily fishing net', twee van die pisch atmosferische Gabriel- nummers, hebben model ge staan voor zeker zeven van de i nummers op 'Storyville'. keihard meppende drum- Jerry Marotta, vroeger Ga briels vaste slagwerker, zorgt dat de wat zweverige composi ties toch aan de grond blijven. 'Storyville' is bedoeld als con- tept-album. Observaties van Robertson in de meest broeieri ge wijken van New Orleans vor men de rode draad van het al bum, waarop een lange optocht van topmuzikanten voorbij trekt. Het album is wat minder gevarieerd en verrassend dan Robertsons eersteling, maar poet er zeker niet voor onder. •|WK) Eric Clapton '24 Nights' (WEA) Eerst iets over de prijs: zeventig gulden is schandalig duur voor een live-dubbelaar vol oude nummers. Ook de speelduur jechtvaardigt de prijs niet. Op feen dubbel-cd past 154 minu ten muziek en Clapton geeft Llechts 107 minuten prijs van de 'thuiswedstrijden' die hij vorig 'bn dit jaar speelde in de legen- Oarische Royal Albert Hall in -Londen. Dan het gebodene. De perste cd bevat te veel overbo dig materiaal. 'The white room' 'voegt niets toe aan de vier ver sies die reeds van dit r in omloop zijn en ook 'Have you ever loved a woman' is een weinig verrassende keus. Wel belangwekkend zijn de bluesnummers die Clapton sa men met de Robert Cray Band speelt. De tweede cd zit stamp vol exclusieve lekkernijen. Hoogtepunt is het tot dertien minuten opgerekte 'Old love' (van zijn laatste studioplaat) waarin Clapton, comfortabel verend op het klanktapijt dat zijn achtkoppige band voor hem uitrolt, enkele goddelijke gitaarsolo's ten beste geeft.(WK) Paul McCartney - The Russian Al bum' (Parlophone) Net als in z'n Beatles-periode (en lang daarna) blijft McCart ney het volle rendement uit z'n geestesvruchten halen. Niets wordt weggegooid. Diende de lp 'Abbey Road' destijds al voorna melijk als opheffingsuitverkoop van een handvol niet nader uit gewerkte ideeën, nadien ver ging het zijn songs niet anders: ook de rommel kreeg vrij baan. Het kon dus niet uitblijven dat een aanvankelijk exclusief voor de Russische markt geprodu ceerde tweedaagse roek-sessie in Pauls eigen studio (juli 1987) alle exclusiviteit heeft verloren nu ze ook op cd is uitgebracht onder de titel 'The Russian Al bum'. Veertien klassieke roek- songs die nergens het niveau van de middelmaat ontstijgen. Dat alles in een viermans bezet ting met beurtelings Mick Green en McCartney zelf op gi taar, Nick Garvey en uiteraard ook Paul op bas, Chris Whitten en Henry Spinetti Op drums en Mick Gallagher op keyboards. Leuk collectors item, meer niet. (WS) Rob de Nijs - 'Hartslag' (EMI) De eerste van een zevental cd's waarvoor De Nijs afgelopen zo mer met EMI een miljoenen contract afsloot. De vertrouwde gepolijste aanpak van producer Gerard Stellaard heeft plaatsge maakt voor een wat meer podi um- en hitgerichte benadering van hèt duo Bolland Bolland. In z'n totaliteit een sterk album, met een sterke ouverture en - vooral in het chanson-genre - mooie en tijdloze composities. In de teksten van ex-echtgenote Belinda Meuldijk krijgt de em mer drek, die in de afgelopen maanden over hem en haar in de roddelpers is uitgestort, zo waar nog een integer luchtje. Maar belangrijker is eigenlijk dat De Nijs ze gewoon mooi zingt, al blijft hij in de wat al te enthousiaste uithalen gebrekkig en ongeloofwaardig fraseren. (WS) Arthur Blythe - 'HipmOtism' (Enja) De laatste jaren leek altsaxofo nist Arthur Blythe creatief op een dood punt beland. Niet al leen produceerde hij weinig op eigen initiatief, ook had hij moeite om nieuwe impulsen te geven aan zijn muziek. De altist met het bevlogen geluid is nu terug met een cd die het een en ander goed maakt. Zijn arrange menten zijn weer net zo her kenbaar als een jaar of vijf gele den en het geluidsbeeld wordt wederom gedomineerd door zijn oude maten Bob Stewart op tuba.en Kelvyn Bell op gitaar. Voor wie Blythe nog niet kent en van melodieuze, eigentijdse jazz houdt, is deze fraaie pro- duktie een must. Voor ingewij den een aangename, maar geen schokkende verrassing.(KV) Django Reinhardt - 'Django Rein- hardt Ie Quintet du Hot Club de France' (RCA) De markt wordt overstroomd met historisch interessant ma teriaal op cd, nu het auteurs recht van de platenmaatschap pijen na 50 jaar verloopt. Djan go Reinhardt, de belangrijkste vroege Europese jazzmusicus, verdient echter beter dan deze uitgave met minimale verwij zingen naar opnamedata en oorspronkelijke uitgaven. De se lectie is een tamelijk willekeuri ge en niet chronologische greep uit het archief van Swing- en Decca-opnamen tussen 1937 en '46. Aan het kuisen van het ge luid is helaas ook niet veel ge daan. Blijft over de uitstekende muziek waarop Reinhardt en Stéphane Grappelli op hun best te horen zijn.(KV) KLASSIEK Rostropovitsj - 'Return to Russia' (Tsjaikovski: Symfonie Pathétique, toegiften van Joh. Strauss jr., Grieg, Paganini, Prokofjev, Gers- win en Sousa) - Washington Na tional Symphony Orchestra (Sony) *J?OSTROPOnCH RETURN In februari van dit jaar gaf Msti- slav Rostropovitsj na 17 jaar ballingschap twee concerten in Moskou met het Amerikaanse orkest waarvan hij momenteel chef-dirigent is; Een halfjaar la ter zat dezelfde Rostropovitsj met een machinegeweer in de hand temidden van degenen die zich te weer stelden tegen de staatsgreep. De historische waarde van deze cd met live opnamen wordt er alleen maar door versterkt, maar gelukkig is ook de muziek de moeite waard. Tsjaikovski's Pathétique boeit meer door sfeer en klank dan door de opbouw, maar is zeker het beluisteren waard. Heel fijn zijn de zes toegiften, die in Moskou zo'n beetje de sfeer van de Londense 'Proms' losmaakten en die afsluiten met 'The Stars and Stripes forever', waarbij het Moskouse publiek zich niet onbetuigd laat.(PK) Julian Bream - 'La Guitarra Ro mantica'; composities van Tarreca, Malats, Pujol en Llobet(RCA) Voor velen geldt de gitaar als symbool voor de Spaanse mu ziek, maar ook als een 'roman tisch' instrument bij uitstek, en beide opvattingen komen bij el kaar op deze cd, momenteel een aanbieding in het kader van de Platen-10-daagse. Vijftig mi nuten Spaanse romantische gi taarmuziek, variërend van zes werkjes van Francisco Tarréca tot de bewerkingen van Cata laanse liedjes door Miguel Llob- bet. Trefzeker, maar ook met precies het gevoel voor de juiste atmosfeer door de Engelsman Julian Bream. De verrassing: de eerste van«die Catalaanse liedjes blijkt eëh ook bij ons populair kerstliedje. (PK) „Het geheim van de legendarische Bloed steen is aan het licht gekomen. Een groep avonturiers is op weg om de schat te vinden, die al sinds mensenheugenis onaangeroerd ligt in het hart van de Afgod. De eerste die de oeroude Verborgen Tempel ontdekt, is een struikrover die vastbesloten is het geheim van de verborgen schat te bewaren en de vloek van de Bloedsteen te vereeuwigen. Maar buiten de muren van de Verborgen Tempel hebben avonturiers zich verzameld. De jacht op de legendarische Bloedsteen be gint." Zo begint het nieuwe MB-spel De Verbor gen Tempel, een avontuurlijk, drie-dimen sionaal spel dat overduidelijk is geïnspi reerd door de avonturen van Indiana Jones. Het spel is geschikt voor 2 tot 4 spelers van af 8 jaar. De winnaar is degene die met de Bloedsteen heelhuids terugkeert naar het basiskamp. De verrassing van het in elkaar zetten van het spelbord is er natuurlijk na een keer vanaf, 'maar het is en blijft een prachtig uit gevoerd geheel. De tempelmuren zijn tot in de kleinste details uitgewerkt, compleet met hagedisjes, mosjes en brokstukjes, het Af godsbeeld dat diep in de tempel boven alles uittorent, ziet er afschrikwekkend uit en het betreden van de binnentempel wordt be moeilijkt door een ingenieus raderwerk. Te kenaar Don Lawrence, onder andere be kend van Sjors Sjimmie, heeft zo z'n best gedaan dat het spel alleen al om naar te kij ken de moeite waard is. Het spel speelt zich af binnen een om muurd tempelcomplex ergens diep in het oerwoud. Het complex bestaat uit een bin nen- en buitentempel. In de binnentempel staat het Afgodsbeeld en in het buitenste deel leiden kronkelige paden naar de in gang van de binnentempel. De paden bestaan uit zogenaamde avon tuur- en 'draai de raderen des doods'-vak jes. Op de avontuurvakjes staan opdrachten zoals Vallend gesteente! Ga twee plaatsen terug. Als een speler op een 'draai de rade ren des doods-vakje komt, moet hij de zwaardsteen, die aan het begin van het ra derwerk staat, een hele slag draaien. Daar door veranderen de paden die naar de bin nentempel leiden. Op die manier kun je je tegenstanders dwarszitten of de voor jou gunstigste route uitstippelen. De pionnen worden verplaatst door het gooien met dë dobbelsteen. Elke speler kan kiezen of hij met zijn pion verder gaat of de enige struikrover in het spel verplaatst. Met die laatste kun je je tegenstanders behoor lijk tegenwerken, want het vakje waar de struikrover staat geldt als een doodlopend pad. Als de struikrover op zijn beurt op een vakje terechtkomt waar al een avonturier staat, verdwijnt de laatste in de beenderen- kuil. Hij moet dan een beurt overslaan. Het Gouden Zwaard is een onmisbaar attri buut. AJIccn daarmee kan de Bloedsteen worden bemachtigd. Het zwaard wordt in één van de openingen van de Afgod gesto ken en de bloedsteen valt naar buiten. Of niet natuurlijk. Het doel van het spel, de Bloedsteen be machtigen, is een spannende gebeurtenis. Tegenstanders houden de adem in als een van de avonturiers het zwaard in het Af godsbeeld steekt maar kunnen opgelucht ademhalen als blijkt dat daarachter niets zit. De avonturier verdwijnt in de beende renkuil en het Gouden Zwaard wordt terug gestoken in de zwaardstcen. Het avontuur begint dan helemaal opnieuw. Maar ook als de Bloedsteen eindelijk door iemand is gevonden, is het gevaar nog lang niet geweken. De avonturier moet namelijk nog heelhuids het basiskamp zien te berei ken. Geen gemakkelijke opgave, want zodra de struikrover of één van de andere avontu riers op het vakje van de winnende speler komt, mogen zij de Bloedsteen afpakken. De Verborgen Tempel blijft spannend tot de laatste worp. Het succes van de missie hangt voor een groot deel af van de dobbel stenen, maar het is ook van belang goed ge bruik te maken van de struikrover. Het spel ziet er zeer verzorgd uit en laat zich vrij gemakkelijk opbouwen, want in de deksel van de doos staat een duidelijke be schrijving. De bouwonderdelen zijn van dik karton* de bevestigingsstukken van plastic. Bij het in elkaar zetten moet dus wel enige voorzichtigheid worden betracht. Het kan absoluut geen kwaad de jonge spelers daar even bij te helpen. De Verborgen Tempel van MB. Speelduur ruim een uur. Richtprijs: 69 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 15