Rtv show Terug naar het tijdperk van de luistervinken -JSL-4&4. UsM Jef Rademakers: Ze zijn zich rotgeschrokken van eigen overmoed Vrijdag 18 oktober 1991 150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPEIEN Vontigeving: DINSDAGAVOND ZOUDEN beide verantwoordelijke chefs bij de opnamen aanwezig zijn. Maar ze bleken nog in Frankrijk te zitten, in het Fort Boyard. Ze waren de afspraak vergeten. (Jef Ra demakers) Producent Medialand dreigt AVRO met schadeclaim Het besluit van de AVRO om de uit zending van de eer ste aflevering van het nieuwe 'satirische amusementspro gramma' Medialand te verbie den heeft gisteren grote op schudding veroorzaakt in Hil versum en verre omgeving. De advocaten van de producent van het programma, Jef Rade makers, dreigen met een scha declaim van een kleine één miljoen gulden als de AVRO niet alsnog besluit Medialand aan de kijkers te laten zien. Collega-producenten besloten gisteravond alle bij de AVRO ingediende programma-voor- stellen terug te trekken. In plaats van Medialand toonde de AVRO gisteren een afleve ring van de Britse comedy-se- rie Tou must be the husband.' De AVRO-top was naar eigen zeggen elf uur voor de uitzen ding tot de conclusie gekomen, dat Medialand „kwalitatief niet in de schaduw kon staan van bij voorbeeld onze serie Glamourland." Een woedende producent Ra demakers: „Ze zijn zich natuur lijk rotgeschrokken van hun ei gen overmoed. Voor het eerst in de geschiedenis van hun om roep hadden ze een satirisch programma besteld. Je kunt een programma leuk vinden of niet, maar wat mij vooral woedend maakt is, dat aan de kwaliteit wordt getornd." De AVRO: „Er moet heel wat aan het programma worden bij gespijkerd. Daarover gaan we in de komende dagen met Rade makers praten." Dat ae beslissing pas op de dag van uitzending viel - uniek voor een amusementsprogram ma in de Nederlandse omroep- geschiedenis - is volgens de AVRO gevolg van het feit dat het programma vanwege de actua liteit van de teksten pas op de morgén van de uitzendavond kon worden bekeken. Rademakers: „Onzin. Dins dagavond zouden beide verant woordelijke chefs bij de opna men aanwezig zijn. Maar ze bleken nog in Frankrijk te zit ten, in het Fort Boyard. Ze wa ren de afspraak vergeten." De CLOSE UP A-sociale charmeur Brutale mensen heb ben de halve wereld. Dat geldt zeker voor Ferris Bueller, de hoofdpersoon uit de gelijknamige dertien-deli- ge serie die momenteel door de AVRO wordt uitgezonden. De serie, een vervolg op de in 1986 uitgebrachte speelfilm Ferris Buellers Day Off, was in de Ver- enigdè Staten geen lang leven beschoren. Een voorvertoning voor scholieren leverde slechts afkeurend commentaar op. Na dertien afleveringen verdween de reeks als onlogisch en repu tatie-verstorend van de buis. In ons land zal het allemaal wel meevallen want hier heerst nu eenmaal de gadachte dat in Amerika alles mogelijk is. Figu ren als Ferris kom je natuurlijk zelfs daar niet in elke straat te gen, maar Santa Monica een luxe wijk van Los Angeles heeft er wel een. Ferris is een middelbare scho lier wiens natuurlijke charme slechts wordt overtroffen door zijn geslepen- en doortraptheid. Hij is een onverbeterlijke a-so- ciaal die mede dankzij zijn wel bespraaktheid en lef zijn ware aard kan verbergen en iedereen voor zich inneemt. Behalve schooldirecteur Rooney en zus lief Jeannie. Zij hebben hem door maar trekken iedere keer waar aan het kortste eind. Jn de eerste aflevering maakt Ferris zich op voor zijn eerste schooldag. Het is al meteen dui delijk dat pa en ma hun zoon op een voetstuk hebben ge plaatst. Voor hen is Ferris een hardwerkende jongen voor wie een gouden toekomst is wegge legd. Het begint meteen al goed. Ma vraagt of jeannie voor deze ene keer haar broer een lift naar school kan geven. Zus wei gert echter alle medewerking. Ferris sust de zaak en manoeu vreert zich heel eenvoudig in een underdog-positie. „Rustig maar mam, ik neem dé bus wel", zegt hij met een meewari ge blik. De ouders hebben nog maar net het pand verlaten of een meterslange limousine komt voorrijden. Dat is de 'bus' waarmee Ferris naar school gaat. Ferris heeft zijn oog laten vallen op de mooie Sloan. Door in te breken in de schoolcomputer heeft hij er voor gezorgd dat hij bij haar in de klas zit. Sloan kan hem niet ontlopen ook al zou ze dat willen. De charmante uit straling van het enfant terrible doet de rest. Nog diezelfde dag vertrekt het stel tijdens school tijd in de auto van Jeannie naar het strand. Jeannie ziet hen wegscheuren, belt de politie en geeft haar mobiel op als gesto- Na een kort onderonsje keren Ferris en Sloan weer terug naar school waar directeur Rooney hen, bij wijze van spreken met een deegroller in de hand, op wacht. Ferris zal zijn straf niet ontlopen. Maar Ferris zou Ferris niet zijn als hij zich hier niet uit weet te redden. Hij schakelt ac teur Alan Rachins in, die in de serie LA Law de rol van advo caat speelt. Deze weet er voor te zorgen dat Ferris niet van school wordt gestuurd maar al leen maar na moet blijven. Om zijn late thuiskomst te ver klaren hoeft Ferris zich niet in allerlei bochten te wringen. Hij stapt met een bos bloemen zijn ouderlijk huis binnen, zegt met een Joris Goedbloed-blik 'ik ben even langs het weeshuis ge weest' en drukt zijn moeder de ruiker in handen. Vervolgens schiet hij naar boven om zijn 'huiswerk' te maken. Zus Jeannie intussen is in haar auto op weg naar huis. Ze wordt door de politie aangehouden omdat haar auto nog steeds op de lijst van gestolen voertuigen staat. Als ze niet meteen kan be wijzen dat de auto waarin ze zit echt van haar is, wordt de dame meegenomen naar het politie bureau. Even later rinkelt in huize Buel ler de telefoon. Het is Jeannie, die totaal overstuur haar ouders laat weten dat ze vast zit. Wan neer pa en ma het huis verlaten om hun ontspoorde dochter op te halen, kraakt Ferris de poli tiecomputer en verhoogt Jean- nie's borgsom tot 250.000 dol lar. De serie is een aaneenscha keling van Ferris' snode plan nen en het is verbazingwekkend om te zien hoe hij iedereen ma nipuleert louter om er zelf beter van te worden. De bravour waarmee hij zijn zaakjes regelt, overschrijdt de grens van de re aliteit, maar de serie heeft daar door een groot vermakelijk heidsgehalte. Toch neemt de gulle lach regelmatig af tot een besmuikt gegiechel. Uit plaats vervangende schaamte of ge woon jaloezie? EO: meer zendtijd voor ledenactie De Evangelische Omroep mag komende dinsdag, tijdens een speciale actiedag op Nederland 1twintig minuten zendtijd be steden aan het werven van le den. De EO heeft daarvoor toe stemming gekregen van het Commissariaat van de Media. Die toestemming houdt in dat de EO ontheffing krijgt van de regel dat per uitzenddag maxi- AVRO: „We waren inderdaad niet bij de opnamen. Maar twee weken geleden hadden we een proefaflevering afgekeurd. Toen we de eerste aflevering onder ogen kregen bleek die als twee druppels water op die proef te lijken. Met onze kritiek was niets gedaan." Investeringen Rademakers: „Gedurende zeven maanden is met de AVRO over het concept gesproken. Ik heb er voor tonnen in geïnvesteerd. Niemand bij de AVRO heeft in die hele periode gezegd dat het zo niet kon. Per fax werden wel acht afleveringen besteld en eèn optie op nog eens twaalf afleve ringen genomen. Maar een con tract, dat ik vier maanden gele den naar de AVRO toestuurde, heb ik nog steeds niet terugge kregen." Volgens de AVRO gaat het er niet om. dat een of twee onder delen niet door de beugel kon den: „De vorm noch de inhoud van het hele programma werd door ons prikkelend of leuk ge vonden. Er zaten wel een paar aardige onderdelen in, maar van scherpe satire of echte hu mor was zelden sprake. Boven dien hebben wij grote bezwaren tegen het gebrek aan professio naliteit van twee van de vier presentatoren. Geen woord van kritiek onzerzijds op de centrale presentatrice, Marjolijn Uitzin gen Die was uitstekend. Maar we beginnen er niet aan eerst zeven slechte afleveringen uit te zenden om eindelijk de achtste keer een aflevering te zien zoals wij die bedoelden." Marjolijn Uitzingen „Ik had al mijn vrienden en kennissen aangeraden te gaan kijken. Ik vind het nog steeds een leuk programma. En ik snap dan ook niets van die AVRO-beslissing. 't Vervelende is vooral, dat er iets aardigs en r dat dat zo wordt weggeveegd." Ze zal wekelijks op donderdag wel het actualiteitenprogramma op Radio 1 voor de AVRO blij ven presenteren: „Dat is een ander free-lancecontract. Dat ik het nieuws over het verbod gis teren niet via Radio 1 heb ge meld komt omdat ik het pas na afloop van de uitzending hoor de." De AVRO-top heeft ook veel Villa Borghese gedaan en Het preSentatieteam van Medialand, met onder andere Marjolein Uitzinger, Clous van Mechelen en Mariska van Kolck. kritiek op de teksten en Spit ting-Imagepoppen van het on derdeel Op de Gooise Matras: „Ze lijken niet. Velen zagen en hoorden bij voorbeeld niet dat Marcel van Dam aan het woord was. Stem noch uiterlijk leken op hem." FOTO DIJKSTRA i den In het programma, dat ons gis- leuk vinden of niet. Daar tom ik een interview met Aad vai termiddag door Rademakers niet aan. De AVRO-directeur zal Heuvel zijn misgelopen." werd getoond, rukt 'Van Dam' ook niet op het puntje van zijn In de studio van Rademakers, aan 'Tineke' van RTL 4: „Ik wil stoel zitten bij het kijken naar zes hoog in het NOB-centrum, je pakken", roept 'Van Dam', de serie Villa Borghese. Maar ik kijken de Spitting-poppen (kos- Om even later té verzuchten: wil er wel even op wijzen, dat ten: twee ton) werkeloos toe: „Ik heb namelijk in mijn tv-twee van de tekstschrijvers ook „Twee decors hebben ook tien? schema nog een programma- teksten leveren aan 'Ook dat duizenden guldens aan investe- blok van twee uur, dat ik met nog' van de KRO. En dat de kij- ringen g niks wil vullen." kers nu ook prof. dr. I.A. Die- Rademakers: „Je kunt zoiets penhorst als tv-recensent en Radio in beeld, een klein uur kostelijke radiohistorie Prullenbak en afval emmer zijn in het verleden helaas te dikwijls misbruikt in het Hilver- sumse. Waardevol geluid- en beeldmateriaal is geofferd aan de vuilnisbelt, al moet gezegd dat ook de Duitse bezetting ga ten in het verleden van Om roepland heeft geslagen. Niettemin is er godlof in de loop der jaren voldoende ar chiefmateriaal in de depots van het Nederlands Omroepmuse um opgeslagen om belangstel lenden te confronteren met wat eens was in het Gooi. Het Omroepmuseum heeft recentelijk de videoband Radio in beeld uitgebracht. Radio in beeld is een gefilmd klankbeeld ter lengte van 55 minuten. In zwartwit wordt een kleurrijk beeld gegeven van de radio met het krakende monosignaal. De compilatie van fragmenten uit Polygoonjournaals, uit films van de Rijksvoorlichtingsdienst en bedrijfsfilms voert de videobe- zitter terug naar of laat ze kennismaken met de tijd waarin luisteraars nog luister vinken heetten. Geluk was toen heel gewoon, zeker als het stoepje werd schoongemaakt op de tonen van de Arbeidsvita- Radio in beeld begint in 1937 met AVRO's Omroeporkest on der leiding van Nico Triep, een dirigent met gordijnenkapsel (haar naar rechts, haar naar links, naad in het midden), dat druipt van de brillantine. Daar na verspringen de beelden vol strekt willekeurig van de jaren vijftig naar de jaren dertig en omgekeerd. Kostelijk, kennelijk in verband met de filmopname geposeerd houterig, is het sa- menspraakje tussen ANP- nieuwslezer Bob Korpershoek en de technicus. „Bob, hoeveel nieuws heb je vandaag?". En zelfs die eenvoudige vraag werd op de werkvloer op zeer gepo lijste toon gesteld. Over gepolijst gesproken: Kommer Kleyn, vermaard regis seur van hoorspelkem wist ook wat goed articuleren was. De technicus was in 1937 blijkbaar nog zeer ondergeschikt aan de programmamaker. Kleyns plechtig autoritair en lichtelijk bekakt uitgesproken opdracht zegt wat dat betreft genoeg: „Ik meer wend." In die dagen was Frits Thors, die het later nog zou brengen tot journaallezer, zo'n ge dienstige technicus die op aan vraag deuren en hekjes liet pie pen en op Kleyns bestelling paardehoefgetrappel nabootste. Te zien zijn ook AVRO-om- roeper Guus Weitzel die Han Hollander („Olalalala, we krij gen een strafschop tegen") in troduceert als verslaggever van de voetbalinterland Nederland maal twee minuten zendtijd voor ledenwerving mag worden gebruikt. Dinsdag zendt de EO van 's morgens 10 tot 's avonds 11 uur een programma uit dat geheel in het teken staat van de actie om A-omroep te worden. Ook de VPRO wordt onthef fing verleend, maar bij die om roep wordt nog niet een spe ciaal wervingsprogramma ge dacht. Richard Tauber tegen de Ierse Vrijstaat, Snip en Snap, de zangers Richard Tau ber en Joseph Schmidt, Jan Hahn als Peter Pech. de Jonge Flierefluiters onder leiding van Johan Jong, het door Wessel Dekker gedirigeerde jeugdkoor Vrij en Blij van de NCRV en AVRO's Kinderkoor van Jacob Hamel. Beroemd in de beginja ren vijftig door de Kleppermars: Klepperdeklepperdeklepklep, ik ben zo blij dat ik 'm heb. Kruisje Waar is de tijd gebleven dat het Orkest zonder Naam onder lei ding van Ger de Roos het bege leidende zanggroepje De Mar- ketensters uitsluitend en alleen een liedje liet zingen voor de begunstigers van uw eigen KRO? Bij de Katholieke Radio Om roep werkten toen alleen roomskatholieke medewerkers. En dat wilden ze weten ook. Heel aandoenlijk is het om veertig jaar na dato te zien hoe een KRO-technicus een kruisje slaat, terwijl hij bezig is de door Paus Pius XII uitgesproken ze gen Urbi et Orbi zo storingvrij mogelijk de huiskamer binnen te brengen. Via de luidsprekers van de radiodistributie en van toestellen met uiteraard Bero- münster, Lille, Monte Carlo en Langenberg op de schaalverde ling. Voor een gulden of veertig wordt de videobezitter kortom gedurende een klein kostelijk uur teruggespoeld naar de tijd waarin Nederland zich warmde aan stoofje en potkachel, terug gespoeld naar de tijd dat Neder land op een gezondheidszadel zat en uitsluitend bereid was uit de kuisheidsgordel te stappen om voor het zingen de kerk uit te gaan. Radio in beeld is niet alleen een gefilmd feest der herken ning. Radio in beeld kan ook leerzaam en wellicht onthullend zijn. Bij voorbeeld voor de pa tatgeneratie die zich dank zij Radio in Beeld een beeld kan vormen van de groeistuipen van de leefkuilgeneratie, die gehuld in zelfgebreide kriebeltruien zich het paternalisme moest la ten welgevallen van plechtig ge stemde opvoeders. Het waren veelal steile dominees en on derwijzers, die in hun vrije tijd de maat sloegen als dirigent van een of ander kinderkoor. En had niet het hart vals te zingen. De videoband Radio in Beeld kost, indien afgehaald bij het Omroepmuseum op het Melkpad 34 in Hilversum, f 39,50. Toezending per post f 46,-, over te maken op postgi ronummer 56.11.696 t.n.v. Stichting Vrienden van het Ne derlands Omroepmuseum te Hilversum. STRIPS BOLLEBOOM (M£VOOSWS) KU Klj U) N jfcLy #111//, h ^\7t BOES HEINZ VOO/p(//T, IAAT/HAAG 2/ SAT kV AT Jg VO0G BOEKJE A/EBT orroEZOCHT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10