Cultuur Ik wil meer zijn dan alleen die man achter de piano' Werk van Büch aangeboden Aardse- en andere kosmische Futloze 'Partnerkuilzaken gelijktijdige diepdruk een Nogal aparte Stijl van Adviseren.- Misschien hebben We Donderdag 17 oktober 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE N RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: HENK BUIS 10 ANDERHALF UUR LANG proberen de vier acteurs in 'Partnerkuil' enige vaart en 'schwung' te suggereren, wat helaas gewoon niet lukt. Als het uitgangspunt duidelijk is volgt het vergeefse wachten opeen verrassende ontknoping. Jean-Yves Thibaudet in het Concertgebouw s Thibaudet. Dianist. houdt van Franz Liszt. den. Is voor de zoveelste keer in een echt specialisi Jean-Yves Thibaudet, pianist, houdt van Franz Liszt. Deze week verscheen van hem een cd met de twee pia noconcerten en de 'Totentanz', opgenomen in de St. Eustache in Montreal, met het symfonieorkest onder lei ding van Charles Dutoit. Diezelfde 'Totentanz' speelt hij vrijdagavond in een uitverkocht Concertgebouw in Am sterdam. Met Forum Filharmonisch en maestro Gabriele Bellini op de bok. „In de oude tijden, de periode rond de eeuwwisseling, waren musici echt culturele mensen. Hun huizen waren middelpun ten van literaire en muzikale contacten. Iemand als Ravel ontving schrijvers, filosofen. Ik wil dat niet idealiseren, maar je kunt toch stellen dat we dat hebben verloren. Als ik de meeste van mijn collega's zie, dan hebben die alleen oog voor hun instrument. Ze gaan niet naar concerten van anderen: <jat is toch onvoorstelbaar?" Romantisch Hij is vorig maand dertig gewor Met z'n witte t-shirt, gekleurde vest en oorbel in het linkeroor heeft Jean-Thibaudet uiterlijk eigenlijk niets van een klassiek concertpianist. Hij houdt van Debussy, Brahms en Ravel, maar ook van Madonna. „Als ik alleen die vleugel zou hebben, zou mijn leven aqn zijn. Ik ben niet iemand die zich blind staart op die piano. Er zijn nog genoeg andere dingen. Ik ga naar de opera, naar concerten, ik lees. Al die ervaringen hoor je terug in mijn spel. Ze hebben invloed, onmiskenbaar." den. Is voor de zoveelste keer i Nederland waar hij de1 afgelo pen jaren een veelgevraagd concertpianist is geworden. Bij het Concertgebouworkest voor al, maar ook bij de regionale or kesten. „Ik heb hier tien jaar ge leden voor het eerst gespeeld. Dat was bij het Gelders Orkest. Sindsdien ben ik hier elk jaar wel een keer of drie." Jean-Yves Thibaudet is een pianist uit de romantische school. Echte voorbeelden heeft hij niet. „Ach, van alle groten pik je wel iets mee. Ik ga veel luisteren naar collega's. Niet om ze te imiteren, maar om ervan te leren." Hij houdt van de vloeiende, warme klanken van een Steinway. „Ik vind het ge bruik van historische instru menten heel zinnig, maar niet voor mezelf. Als je op een pia noforte speelt, moet je daarin gespecialiseerd zijn. Anders maak je jezelf belachelijk. Het zelfde geldt voor de muziek van Bach: die speel ik niet, althans niet in concerten. Bach vereist echt specialisme. Er zijn an deren die dat gewoon beter kunnen dan ik." Zijn eigen specialisme ligt in de romantische periode. De bussy, Franck, maar ook Liszt en Brahms. „Mijn vader was een Fransman, m'n moeder een Duitse. Uit Hamburg. Beide we relden hebben me altijd geïnte resseerd. De Franse traditie, toch altijd wat gekunsteld, ge- styleerd en oppervlakkig, en aan de andere kant die Duitse cul tuur: heavy, zwaar en diep seri eus. In Frankrijk zelf ben ik ook nooit echt aan de bak gekomen. Daar huldigen ze het standpunt dat een goede pianist van veraf moet komen, het liefst uit Rus land. Een Fransman: dat kan niets zijn, zeker niet als hij ook nog eens Duitse muziek speelt." Hij is een groot bewonderaar van Liszt. „Die man was zelf een virtuoos op de piano. Hij wist hoe hij moest schrijven. De 'To tentanz' is aangrijpend, demo nisch ook en verschrikkelijk moeilijk om te spelen." Jean-Yves Thibaudet met Totentanz' in het Concertgebouw: „De meeste collega's hebben alleen oog voor hun „Het zijn in feite een aantal variaties op het 'Dies Irae', de sequens uit de gregoriaanse do denmis waarin de Laatste Oor deelsdag op aangrijpende wijze bezongen wordt. Liszt had iets met dat stuk. Hij speelde het voortdurend op zijn vleugel. Om de compositie goed te kun nen spelen, is het ook noodza kelijk zulke dingen te weten. Een stuk spelen is niet alleen een kwestie van die noten. Mu ziek is veel meer. Je moet iets weten van de tijd, de omstan digheden waarin een componist verkeerde. Als Mozart bijvoor beeld z'n moeder verloren heeft, hoor je dat terug i thuis. New York is great." Hij gaat er uit, probeert er te leven zoals alle mensen leven. "Ik ben toevallig pianist, maar daarom muziek. Het benvloedt ook je ben ik nog niet anders. Ik heb spel. Iedere pianist zou zich me ook nooit in een keurslijf la- moeten verdiepen in de stukken die hij speelt. Pas daarna komt je eigen, heel persoonlijke inter pretatie. Maar die is dan ook ge fundeerd." Sinds enige jaren alweer woont hij in Amerika. „Daar krijg ik verreweg de meeste aan biedingen. En ik voel me er ten dwingen. Mijn hele loop baan is zonder dwang verlo pen." „Ik ben niet iemand die de hele dag studeert. Ik moet er niet aan denken. Ik studeer af hankelijk van mijn stemming. Soms is dat twee uur, soms de hele dag en soms helemaal niet. instrument" •fotoap Pianospelen is niet een kwestie van uren maken. Pianospelen is concentratie, en niets anders. Beter een uur geconcentreerd spelen dan een hele dag achter die vleugel zitten te rommelen. En laten we ook het spelen zon der piano niet vergeten. Dat is het mooiste wat er is: achter die toetsen zitten, in de partituur bladeren en gewoon maar wat wegdromen..." NIEUWSLIJN Eline Vere dingt mee naar Oscar AMSTERDAM - De speelfilm Eline Vere van producent Matthijs van Heijningen dingt mee naar naar de hoogste onderscheiding op filmgebied, de Amerikaanse Oscar. De film wordt door Ne derland ingezonden voor de categorie beste buitenlandstalige films. Een Nederlandse selectiecommissie, die bestaat uit verte genwoordigers van de Nederlandse Bond van Bioscoop en Film ondernemingen (NBB), de Beroepsvereniging van Film- en Tele visiemakers (NBF) en het Genootschap van Nederlandse Speel filmmakers (GNS) heeft hiertoe besloten. Eline Vere werd gere gisseerd door Harry Kümel. Marianne Basler, Monique van de Ven, Thorn Hoffman, Johan Leysen en Michael York vertolken de hoofdrollen. De nominaties voor de Oscars worden in februa ri 1992 bekendgemaakt. Concert 'C Sharp Minor' LEIDEN - Het vocaal ensemble 'C Sharp Minor' geeft op vrijdag 18 oktober een concert dat gewijd is aan koorwerk van de Noor Edvard Grieg en de Fin Jean Sibelius. Beide componisten waren van grote betekenis voor de ontwikkeling van de romantische muziekcultuur in hun land maar kregen daarbuiten weinig be kendheid. 'C Sharp Minor' krijgt solistische medewerking van de mezzo-sopraan Meike van de Linde en de bas-bariton Leo For tuin. Een bijprogramma wordt verzorgd door de organist Mi- chiel Ras. Het concert in de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt aan de Herengracht 68-70 begint om 20.15 uur. Filmacteur Donald Houston overleden LONDEN - De Britse film- en toneelacteur Donald Houston is op 67-jarige leeftijd overleden. Houston stond in 1940 voor het eerst op de planken in toneelstukken van Shakespeare en Geor ge Bernard Shaw. In 1949 maakte hij zijn filmdebuut in 'The Blue Lagoon'. Hij speelde de hoofdrol in een aantal Britse B- films, maar trad ook op als tegenspeler in onder meer 'Doctor in the House', 'Room at the Top' en The Longest Day'. In 1965 kreeg Houston veel bijval voor zijn vertolking van Dr. Watson in 'A Study in Terror', waarin John Neville Sherlock Holmes speel de. Woede over verkoop schilderijen RIJSWIJK - De Rijkscommissie voor de Musea maakt zich grote zorgen om de dreigende verkoop van twee schilderijen door het Haags Gemeentemuseum en de toestemming daarvoor van de Haagse gemeenteraad. Dat schrijft de commissie in een brief aan minister D'Ancona van cultuur. Zowel het ministerie als de commissie vindt dat kunstwerken alleen mogen „vervreemden", als ze „werkelijk niet passen in de verzameling". De commissie vreest verder dat de te verkopen werken niet in Nederland zullen blijven. NU AL IN LEIDEN: 18.19,21, 22 en 23 OKTOBER ER ZIJN NOG PLAATSEN! LEIDSE SCHOUWBURG 071-131943 Superieure Loeki Stardust streling voor het oor Daniël Bruggen, Bertho Driever, Paul Leenhoutsen Karei van Steenhoven. Gehoord: 16/10 TaffehzaaJ van het Rijksmuseum voor Oudheden, Leiden Wat is er toch een rijkdom aan muziek voor wie oren heeft om te horen! Niet alleen het zo genaamde 'ijzeren repertoire' kan volle zalen trekken, ook de muziek van vóór die tijd, de ou dere muziek, herbergt ongeken de schatten. Het Utrechtse Fes tival voor Oude Muziek weet ie der jaar méér publiek te trek ken. Ook de Leidse concertserie in de Taffehzaal, die vanaf het begin niet te klagen heeft gehad over bezoekers, vaart momen teel wél bij de nieuwe 'rage': lang voordat de concerten be ginnen, zijn de beste plaatsen aan de voet van de tempel al bezet. Voor laatkomers worden hele rijen stoelen bijgesleept. In het geval van een ensem ble als Loeki Stardust is dit ook niet verwonderlijk. Nadat het kwartet in het verleden enkele prachtige (met Edisons be kroonde) CD's heeft opgeno men, is hun bekendheid groei ende. Net als andere 'oude mu ziek' ensembles zoekt het kwar tel naar een eigen stijl van uit voeren. Waar andere groepen hun concerten weliswaar histo risch verantwoord aanpakken, maar een wat harkerig figuur slaan bij de presentatie ervan, daar brengt Loeki Stardust pure welluidendheid en streling van het oor. Rode draad door het concert was de ontwikkeling van de meerstemmige blokfluitmuziek in Engeland van de veertiende tot de achttiende eeuw. Een zeer historisch draad dus. De muziek van componisten als Robert Carver (1487-1546), Thomas Tallis (1505-1585), Wil liam Byrd (1543-1623) en Henry Purcell (1659- 1695) liet duide lijk opeenvolgende stadia horen van eenvoud naar ingewikkeld heid. Muziek waarin alle stem men hun zelfstandige rol speel den. Ingewikkelde muziek dus en bestemd voor 'geleerde lie den en hen die op zoek zijn naar verfijning in de kunsten' zoals Johannes de Grocheo in 1310 schreef. Dat muziek die zo ingewik keld en kunstig is geweven, bo vendien ook heel mooi kan zijn, dat bewezen de vier fluiters van Loeki Stardust. Deze rasechte blokfluitspelers konden de meest bizarre constructies sereen en vol eenvoud brengen. Ze beschikten over een verza meling prachtig klinkende in strumenten van de weke, don kere subbas tot de heldere so praan met een werkelijk nach tegaalachtige klank. Voeg daar bij de superieure technische be heersing van hun instrumenten, strakke acfem, zuivere akkoor den en bovenal hun liefde voor de muziek. Méér kan een luiste raar niet verlangen. WASHINGTON - Leonardo da Vinci's 'Portret van een dame met hermelijn', geschilderd in 1490, is een van de meesterstukken die deel uitmaakt van een grote tentoonstelling in de National Galleiy of Art in Washington. Het portret was nooit eerder in de Verenigde Sta ten te zien. Voor de tentoonstelling zijn bijna 600 werken bijeenge bracht afkomstig van musea en privécollecties uit 33 landen. •foto ap Het antiquariaat De Slegte BV in Amsterdam biedt de grootste collectie gepubliceerd en onge publiceerd werk van een nog le vende Nederlandse schrijver aan. Hef gaat om de collectie van in totaal vijftienhonderd items van de auteur Boudewijn Büch (1948). Het aangeboden werk, dat varieert van handge schreven gedichten tot comple te getypte romans, heeft een to tale verkoopwaarde van hon derdduizend gulden. Antiquaar E. Schneiderberg van De Slegte meent dat het nooit eerder is voorgekomen dat de collectie uit de biblio theek van de auteur zelf in een keer in de handel wordt ge bracht De eerste contacten tus sen de schrijver en de antiquaar over de verkoop hadden een jaar geleden plaats, aldus Schei- derberg. De complete collectie staat beschreven in de zojuist ver schenen catalogus van De Sleg te die onder de titel 'De literaire nalatenschap van Boudewijn Büch' is verschenen. Daarin schrijft de auteur tot de verkoop van zijn werk te zijn overgegaan uit weerzin tegen de prijsopdrij- verij van 'bibliofiele drupjes van zijn werk, en de pseudo-handel in handschriften'. Büch neemt in de top tien van meest gewil de en best betaalde levende moderne auteurs de derde plaats in. Gerard Reve en Ge rard Komrij staan respectieve lijk op de eerste en tweede plaats. In de catalogus zijn ook tien jéugdverzen van de auteur als apart boekje opgenomen. Van de in totaal achthonderd gedichten die in de catalogus zijn beschreven, zijn vijfhon derd nooit eerder gepubliceerd. Het gaat dan vooral om jeugd werk. Zo bestaat het eerste 'item' uit een collectie van 65 van Büch's vroegste gedichten uit 1965. Een van de gedichten heeft als titel "Wassenaar' mee gekregen, de plaats waar de schrijver zijn jeugd doorbracht. Deze collectie moet 850 gulden opbrengen. Meer dan tien jaar later, in 1976, debuteerde Büch met de gedichtenbundel 'Nogal droeve liedjes voor de kleine Gijs'. Het aardigste van de collectie vindt Schneiderberg een dicht bundel uit 1967, getiteld Vijf Gedichten'. Het boekje wordt door hem beschouwd als Büchs debuutbundel. Het werd door Büch, als 19-jarige, letterlijk met plakband in elkaar gezet en is al verkocht voor een bedrag van bijna drieduizend gulden. Aar dig is ook een schriftje gedich ten dat van commentaar is voorzien door de NCRV-domi- nee Sipke van der Land, waar Büch poëzielessen van kreeg. Het schoolschriftje uit 1968 moet duizend gulden opbren gen. Het duurste item uit de cata logus is het complete originele typoscript van Büchs roman 'De IGeine Blonde Dood', dat in 1985 bij de Arbeiderspers (AP) verscheen. Dit boek, waar onge veer 100.000 exemplaren van zijn verkocht, geldt als Büchs beste boek. Voor een bedrag van vijfduizend gulden kan dit typoscript van eigenaar wisse len. THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Partnerkuil. Auteur: Dolf de Vries. Spel: Marijke Merckens, Kees Coolen, Ellis van den Brink en Frederik de Groot Regie: Adrienne Wurpel. Gezien: 16/10 Schouwburg Leiden Aangekondigd wordt het blij spel 'Partnerkuil' als een 'socie ty comedy'. Dat is lef hebben, want dit futloze verhaal van Dolf de Vries staat wel erg ver af van de beroemde stukken uit dit genre. Het probleem van dit blijspel lijkt als twee druppels water op de huwelijksperikelen waar het hier allemaal om draait: het suddert te veel en sprankelt te weinig. Anderhalf uur lang pro beren de vier acteurs enige vaart en 'schwung' te suggere ren, wat gewoon helaas niet lukt. De verwikkelingen komen namelijk niet van de grond. Als het uitgangspunt duidelijk is volgt het vergeefse wachten op een verrassende ontknoping. Bij twee bevriende echtparen zijn de man en de vrouw op el kaar uitgekeken. Een affaire zou mogelijk weer wat leven in de brouwerij kunnen brengen. Partnerruil is ouderwets, maar met 'doen alsof zijn wellicht al wonderen te verrichten. De vrouw van echtpaar A spreekt iets dergelijks af met de man van echtpaar B. En het toeval wil dat man A en vrouw B op hetzelfde idee komen. Geen on aardig uitgangspunt dus, maar er wordt zoals gezegd verder weinig mee gedaan. Via een zeer gekunstelde ingreep laat auteur Dolf de Vries het ene hu welijk een beetje opleven en het andere stuklopen. Het qua perspectief verteken de toneelbeeld combineert op een aardige manier de woonka mers van de beide echtparen. Dat de vele korte scenes niet ook nog eens door evenzovele changementen worden onder broken, is een belangrijk voor deel. De ontmoetingen buitens huis worden echter voor het ge mak ook maar even in het ka merdecor gesitueerd. Dat is slordig, dat gaat niet bij een 'so ciety comedy' - een tekortko ming van de auteur of van de decorontwerper. BEELDENDE KUNST Gezien: Galleria Propitia, Levendaal 119, Technisch vooruitstrevende grafiek vormt een groot deel van de tentoonstelling van Jan Pe terson (Zweden, USA). Hij werkt volgens de methode van varia bele inktdikten, de zgn. gelijktij dige kleur-diepdruk. Hiermee kan een meer-kleurige afbeel ding bereikt worden met behulp van slechts één etsplaat. Nu is het bewerkelijke proces van et sen hiermee niet veel eenvoudi ger geworden, hét verschil zit dan ook vooral in het resultaat. De plaat wordt als reliëf ingeëtst en geinkt met rollers van ver schillende hardheid en inkt van verschillende dikte. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden voor de verspreiding en ver menging van kleuren en treedt een bijzondere dieptewerking op. De etsplaat is als het ware meer als 'sculptuur' bewerkt en dat is op de prent goed te zien. De kleuren in het werk van Peterson zijn zeer helder, vlam mend, soms bijna fluoriserend. De 3-delige serie 'Caught' doet denken aan gebrandschilderde ramen. De helder oranje-rode lijken los te komen van een grofkorrelige donkere ach tergrond. Hij werkt veel met ab stracte en geometrische figuren, driehoeken, bolvormen, plas- ma-achtige- en golvende patro nen. Hoewel niet alle afbeeldingen even duidelijk zijn kun je uit de titels afleiden dat zijn inhoude lijke belangstelling vooral uit gaat naar kosmische zaken: be namingen als Vision' en 'Cos- mie Abstraction' getuigen hier van. Naast deze laatste afbeel ding van een hemellichaam hangt echter ook'een prent met gelijkende vormen en de titel 'Bacon Egg'. en stijl. Want uw meuv keuken moet een handige werkplek zip, i koken e SieMatic maakt keu. kens in 14 prijsklassen Het 180 pagina 's dikke SieMatic keukenideeënboek SieMatic Keukencenter Leiderdorp Meubelplein 9, Leiderdorp, tel. 071-412615 (1* etage Mijnders Meubelen) Openingstijden: ma. 13.00-17.30, dl. t/m vrij. 9.30-17.30, zat tot 17 00 uur, do. avond koopavond SieMatic 't Liefst een SieMatic

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10