'Een kwestie van broeien en borrelen' Op/aan de vleugel T ZATERDAGS BIJVOEGSEL De tower safe: de eerste compu tergestuurde kluis waarvoor thans wereldwijd een octrooi-aanvrage loopt. Een karretje annex imperiaal voor de surfplank haalde het niet, evenmin als een handvol andere vondsten. Maar toen kwam de 'run mate', een uiterst handig elek tronisch meetinstrumentje, op de voet gevolgd door de 'tower safe' oftewel een computergestuurde kluis. Het blijft broeien in de bovenkamer van uitvinder/ont werper Corné Rijlaarsdam. En de markt hapt gretig toe. Zaterdag 12 oktober 1991 Onze TAAL deze uitvinding laat zich meten in de orders: tienduizenden c SURFPLANK Dat bleek niet het geval bij twee ideeën op surfgebied. Rijlaarsdam ontwierp voor de surfplank een karretje dat ook als imperiaal op de auto kon, en een koppelstuk - systeem trekhaak - voor de fiets om de surfplank te vervoeren. Beide plannen haalden het in de marktverkenning niet. Zo borrelde er meer op in het brein van de Alphenaar, maar verder dan deze twee voor beelden wil hij niet gaan. „Ik voorzie dat in de nabije toekomst alsnog een aantal van die plannen zal worden uitgevoerd. Bovendien, wat nu nog te duur is zou straks door veran derde prijsbepalingen haalbaar kunnen wor den." Toen kwam plotseling het, naar later bleek, eerste gouden idee: een uniek meet-instru- ment. „Tja. hoe krijg je dat...?!" Moeilijk om uit te leggen, vindt Comé Rijlaarsdam. „Het is een totaalproces in je hoofd." Zomaar? Nee, dat ook weer niet. De ontwerper/uitvin den „Ik kreeg een curvi meter in handen: een apparaatje voor het bepalen van de lengte van kromme lijnen. Ik vond het te beperkt. Slechte ergonomie, beperkte schalen, en een beperkte nauwkeurigheid. Ik dacht: er zou iets moeten komen wat je kunt hanteren als een pen, met gebruik van micro-elektroni- Viereneenhalf jaar later - tweede helft 1989 - ging de run-mate in produktie. Het was een lange, vermoeiende weg, die Comé Rijlaars dam opgewekt ging. „Omdat ik geloofde in het succes." Die kracht, zegt hij. is een abso lute voorwaarde om met enige kans van sla gen langs de burelen van financiers en pro- duktiebedrijven te gaan. Rijlaarsdam: „Want daar sta je dan, met eigenlijk niks. Leuk zo'n idee, maar alles moet nog bewezen worden: de technische haalbaarheid, de marktaccep- INGEWIKKELD Een indruk van de route die een ontwerper- /uitvinder gaat. Rijlaarsdam: „Begonnen met na te trekken of er zoiets al was. Het heeft geen zin om het wiel nog een keer uit te vin den." Daarom op naar de bibliotheek van de Octrooiraad, en een speurtocht naar catalogi van het marktaanbod. Rijlaarsdam: „Het be stond nog niet." Volgende stap: melding bij octrooibureau en designdepot, waarvan de kosten afhanke lijk van het aantal instanties (nationaal, Euro pees. wereldwijd) schommelen tussen een paar honderd gulden en vele tienduizenden. Rijlaarsdam: „Een tamelijk ingewikkeld cir cuit waarin je de weg moet weten. Ken je die, dan is de bescherming groot genoeg om in een tussenstadium je ontwerp te presente ren. Veel particuliere uitvinders - zeg maar: de gelegenheidsuitvinders - zijn daar bang voor. Het zijn vaak mensen die binnen een bedrijf een ontdekking doen, zodoende te maken hebben met contractuele bepalingen ten opzichte van hun werkgever en daarom terecht uiterst voorzichtig en beperkt zijn in het naar buiten brengen van hun idee." Lastige halte op de route: het financiële punt. Rijlaarsdam: „Eerst mijn eigen midde len, en toen die op waren naar financiers ge zocht. Terecht gekomen bij banken en parti cipatiemaatschappijen, die werken met risi codragend kapitaal. Behoorlijk wat overtui gingskracht nodig gehad, want ik kwam met drie risicofactoren die elkaar bovendien nog eens versterktert: een nieuw produkt, voor een nieuwe markt, van een nieuwe onderne mer. Het moeilijkste dat je kunt bedenken." KRUISTOCHT Het werd een jarenlange kruistocht die een glorieus einde kende. Rijlaarsdam kreeg de miljoen gulden bijeen die gemoeid waren met de voorbereidingen van het prototype van de run-mate, daarna kwam er nog eens een miljoen gulden op tafel voor de kosten in de fase naar het produktieproces. Uitvinder/ontwerper Comé Rijlaarsdam: „Mijn vak is het ontwikkelen van nieuwe basiscon cepten. Ik kies m'n eigen onderwerpen, ik pro beer een totaal nieuw stuk techniek te beden ken." fOTO BIN DE BRUYN Inmiddels heeft hij ook de financiering van de tower safe veilig weten te stellen: 500.000 gulden voor de aanloop naar het prototype. 1,5 miljoen gulden voor het traject naar de produktie. Met het*werkplan dat hij opzette toog hij met zijn vaste constructeur Fred Bolk („de man die laat bewegen wat ik wil laten bewegen") van financiële kantoren naar technische bedrijven. Met het run-mate idee als bagage vloog hij over de aarbol, op zoek naar geïnteresseer den. Rijlaarsdam: „In Japan een firma gevon den voor de chip en display, in Taiwan een bedrijf voor het printboard." Toch 'Made in Holland' door de fijnmechanica, de 'behui zing' (het uiterlijk) en toegevoegde waarden zoals exploitatie en industrieel eigendom. Wat de tower safe betreft, die wordt vermoe delijk helemaal in Nederland vervaardigd. Het succes van de run-mate laat zich me ten in de orders: tienduizenden over de hele wereld. Binnenkort komt er voor een bedrag van rond de 100 gulden een nieuwe uitvoe ring op de markt, afgestemd op privé-ge- bruik. Voor dit doel ontbreekt de calculator zoals die is ingebouwd bij het thans gangbare professionele type dat een winkelwaarde heeft van 200 gulden. De kromme lijnen metende pen, waarmee ook berekeningen zijn uit te voeren, is met name in de bouw- en overheidsbedrijven sterk binnengekomen. Comé Rijlaarsdam over zijn klantenkring: „Veel gemeenten, veel provinciale energiebedrijven en waterstaten, bouwondernemingen zowel in huizen als wegen." POSTKANTOREN De handigheid van de run-mate in een aan schouwelijk voorbeeld. Het gegeven: een gril lig geprofileerde nieuwe parkvijver waarlangs paaltjes moeten met een tussenafstand van 90 centimeter. Het antwoord is direct af te le zen van de pen. Tijdens het natrekken van de tekening wordt de lengte gemeten en - na in- toetsing van de opdracht - berekend hoeveel paaltjes er nodig zijn. Rijlaarsdam: „Met een touwtje meten gaat ook, maar dat is wat lasti- Het lelijkste muziekinstrument dat ik ken is de vleugel. Je moet er eens van dichtbij naar kij ken, zo'n grote concertvleugel metz'n lompe poten, z'n ontil baar zware romp, meestal foei lelijk glimmend zwart, een klep zo groot als een zespersoons eet tafel Je zult niet gauw op het idee komen dat zo 'n kolos zou kunnen vliegen. De vleugel is het meest logge en lelijke in strument dat ooit gemaakt is. I och moet ik erkennen dat er soms I mooie muziek mee te maken is. Pianomuziek dus, want een vleu gel is een speciaal soort piano. De bespeler van een vleugel is dan ook een pianist, geen vleugelist of vleugelaar. Een pianoconcert of pianotrio blijft dus gewoon een pianoconcert of pianotrio, ook als het op een vleugel wordt uitgevoerd, zoals meestal het geval is. We spreken niet van een concert voor vleugel en orkest, en ook niet van een vleugeltrio. Inderdaad doen 'we' dat niet. maar veel Ne derlanders zouden het niet vreemd vinden. "We' - dat zijn hier de liefhebbers van mu ziek, de musici, de amateurmuzikanten en de concertbezoekers. In die kringen zul je nooit horen zeggen dat iemand 'vleugel speelt'. De rest van Nederland zegt dat wel eens, als het zo te pas komt. Het is zelfs een goed sjibbo let, een herkenningsteken: als iemand het heeft over 'vleugel spelen', dan weet je bijna 100 procent zeker dat er geen muziekliefheb ber aan het woord is. Net zo'n sjibbolet is het gebruik van 'op' in sommige aankondigingen en programma boekjes. Als ik lees 'op viool Marjolein Hen nes en op fluit Veronica Steinbach'. dan weet ik zeker dat het programma geschreven is door iemand die daar geen kaas van gegeten heeft. Dubbel duidelijk was dat twee weken gele den. in de grote advertenties voor het Aids- gala in Amsterdam: 'Op vleugel spelen Ro nald Brautigam en Rian de Waal'. Zelfs 'aan de vleugel' zou hier onkunde verraden, want deze uitdrukking is om de een of andere re den strikt beperkt tot de populaire muziek, zoals elke insider weet. klassieke muziek een heel andere betekenis dan alle woordenboeken aangeven. In de woordenboeken staat meestal iets als 'beoe fenaar van lichte muziek', 'lid van een mu ziekkorps', 'straatmuzikant'. Dat kan het alle maal óók betekenen, maar in de klassieke muziek heeft het een andere betekenis. Of ei genlijk twee andere betekenissen: een nega tieve en een positieve betekenis. In de nega tieve betekenis is een muzikant iemand die zonder diepgang, op effect belust, goedkope ger. Hij schat dat 35 procent van de Nederland se postkantoren inmiddels een run-mate heeft aangeschaft. De ontwerper/uitvinder. „Postcode-coördinatoren gebruiken die pen voor het meten van bestelroutes op platte gronden en het berekenen van de met post bezorging gemoeide tijd." En nu komt de tower safe (de 'torenkluis') er aan als wereldprimeur. Via de Hannover Messe en de vorige week in Amsterdam ge houden Efficiency Beurs zijn de eerste orders al binnen. Terwijl er alleen nog maar een prototype gepresenteerd kon worden. Het basisprincipe berust op het ontbreken van uitwendig hang- en sluitwerk (de bovenzijde zakt als een kurk in een stalen fl^s), en een liftsysteem (naar keuze hand- of elektrome- chanisch bediend én computergestuurd) waarmee de boven elkaar gelegen comparti menten boven het bureaublad zijn te bren gen. Zo kan, op -zithoogte, het opgeborgene binnen bereik worden gehaald. Dat laatste voordeel is het directe resultaat van het idee waarmee het bij Comé Rijlaarsdam begon. „Ik wilde discettes opbergen en ontdekte dat er voornamelijk kluizen in kastmodel be staan. Voor de meeste moet je op je knieën. Ik dacht: dan ga ik ze op bureauhoogte aan bieden." Vanuit dat plan groeide weer een uitvinding naar brandveiligheid en bescher ming tegen inbraak. Het meest eenvoudige model gaat rond de 3000 gulden kosten, de duurste uitvoering 7000 gulden. WINST? Moet Comé Rijlaarsdam nu gaan uitvinden hoe hij de uit alle werelddelen toestromende winst gaat besteden? „Nee", zegt-ie. „Daar voor ben ik te kort bezig. En: ik heb veel moeten financieren. In die zin is 'winst' een betrekkelijk begrip. Trouwens, ik ben hele maal niet bezig met privé-vcrmogen. Dat komt misschien later nog wel eens. Nu wil ik zo veel mogelijk eigen middelen in de projec ten stoppen. Dat heb ik met de run-mate ge daan, met de tower safe, en ik werk intussen alweer aan iets nieuws. Ja, dat gaat maar door. Het blijft broeien in die bovenkamer. Ik sta te popelen om die volgende'uitvinding te kunnen aanpakken." delaar die graag gauw rijk Maar veel vaker krijgt het woord muzikant juist een heel positieve betekenis: iemand die tot in z'n tenen muzikaal is. die maar naar een instrument hoeft te kijken om het te la ten zingen. Muzikant genoemd worden is dan heel wat gunstiger dan musicus zijn. Musicus kun je worden, door veel studeren en oefenen, maar muzikant, dat ben je of dat ben je niet. Vandaar dat de benaming 'musi cus' zelfs een beetje de bujdank krijgt van 'droogpruim, goed in toonladders en vinger oefeningen, wel beroeps maar waarschijnlijk lang geleden muzikaal uitgedoofd'. Waarom het zo gegaan is, weet ik niet. Misschien zit het 'm hierin, dat de beroeps musicus uit onze tijd wat meer waardering heeft gekregen voor de straatmuzikant en de amateur dan zijn voorganger van honderd jaar geleden. En dat hij is gaan inzien dat de musicus uit de vorige eeuw zich vergistte, die toen dacht dat een echte musicus iets totaal anders was dan de rasfledelaar op straat. Niet voor niets zaten 19de eeuwse musici zo graag op een podium: ze voelden zich ook letterlijk een verheven soort mensen. Misschien dat daarom een vleugel zo lelijk is: iedereen zit toch ver weg. organisatie Industrieel Ontwerpers Neder land (ION), de andere van 'Industrieform Deutschland'. Maar wat is Rijlaarsdam nu precies, uitvinder of industrieel ontwerper? Ook dat vragen ze hem vaak. En dan legt hij geduldig uit dat hij beide is, maar dat de meesten hem uitvinder noemen. Rijlaarsdam zegt dan: „Ontwerpen is het anders vorm geven aan een bestaande tech niek - bijvoorbeeld: een bijzonder type fiets uitbrengen - en/of het creëren van een totaal nieuw basisconcept dat veel verder gaat dan de vorm alleen, wat bijvoorbeeld indertijd de contactlens was als variant van de bril. De grootte van de stap in het ontwerp is ook be palend voor de grootte van de uitvinding. Mijn vak is het ontwikkelen van nieuwe ba sisconcepten. Ik kies m'n eigen onderwer pen, ik probeer een totaal nieuw stuk tech niek te bedenken en daaromheen groeit het design, de vormgeving." Opeens had Comé Rijlaarsdam het idee voor wat de run-mate zou worden. Tussen door ook al wat uitgevonden, maar daar bleek te weinig belangstelling voor te be staan. Dat werd duidelijk uit marktonder zoek, een factor die onlosmakelijk verbonden is met het ontwerp, de uitvinding. Rijlaars dam: „Bij alles wat ik wil uitbrengen staat de verhouding prijs-prestatie centraal. De vraag De gouden ideeën van uitvinder Corné Rijlaarsdam waarvoor thans wereldwijd een octrooi-aan- toeleggen op produktontwikkeling, enerzijds vrage loopt; midden volgend jaar komt het vanuit de techniek, anderzijds vanuit de produkt op de markt. vormgeving. In 1984 werd de Rijlaarsdam Ze hebben het Comé Rijlaarsdam al vaak Design Holding bv opgericht. Daarna volgden gevraagd. Hoe kom je nou op zo'n idee? En de bv Run-Mate Instruments en de Tower Sa- steeds zegt-ie dan: 'Weet ik niet.' Dan ineens febv. Van deze ondernemingen is hij enig- of toch weer een beetje Willy Wortel: „Het is groot-aandeelhouder; in het restant partici- een kwestie van broeien en borrelen." peren zijn financiers. Comé Rijlaarsdam is Opvallend: van huis-uit helemaal geen zodoende, behalve door ordners, regelmatig techneut. Hij studeerde af (1963) aan de Ko- omgeven door commissarissen en jaarversla- ninklijke Academie van Beeldende Kunst in gen. Daar kun je, als vrije kunstenaar van ori- Den Haag, deed daarna 'vrij werk'. Dat liep gine, danig gek van worden. Ook dat heeft uiteen van kerkramen tot speelobjecten voor Rijlaarsdam ontdekt, scholen, en van schilderen tot het ontwerpen van boekomslagen. Rijlaarsdam: „met voor- ANDERS keur voor toegepaste kunst." Tegen een wand bij zijn bureau staat een gla- Dat werk ontwikkelde zijn gevoel voor zen Vitrine waarin modellen en twee onder techniek. Na 15 jaar besloot hij zich te gaan scheidingen voor de run-mate: één van de Wat een tegenvaller. Geen ron kende machines, geen prut telend stomende potten. Niks Willy Wortel. „Dit is m'n werkplaats," zegt uitvinder Comé Rijlaarsdam en hij strekt de rechterwijsvinger naar z'n hoofd. Wat een te genvaller. Zelfs geen stofjas aan. Terwijl dat toch wel het minste is dat zo'n genie zou kunnen bedenken. En 's nachts uitvinden doet-ie ook al niet. Gewoon, overdag. Het wordt tijd om octrooi aan te vragen op de moderne uitvinder. Niet eens een wat mysterieus afgelegen plek waar het allemaal wordt uitgeknobbeld. Gewoon een kantoorpand in een winkel straat te Alphen aan den Rijn. Hier zit Comé Rijlaarsdam (50) achter een strak bureau, waarop een strakke lamp en het strakke ding van deze tijd, de computer. Rond hem rek ken vol ordners. „Daar wordt m'n secreterasse uiterst blij van", zegt-ie. Hij dus niet. Rijlaarsdam wil zo snel mogelijk uit die papierwinkel. Hij heeft het pand in de verkoop. „Ik zoek een ruimte in de showroomsfeer. Ik wil tussen m'n ob jecten, m'n schilderijen, m'n ontwerpen. Dat is m'n inspiratie. Niet die mappen met admi nistratie." WERELD VINDINGEN Toch twee wereldvindingen ontdekt, hieraan de Julianastraat. Eerst de run-mate - een slim denkende pen waarmee de lengte van krom me lijnen berekend kan 'worden - toen de to wer safe. de eerste computergestuurde kluis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 47