Kunst 'Scarlett' binnen week bestseller Internationaal fotowerk in galerie van het Expositie archiefschatten net spannend boek Knus sfeertje bij Jekkers Typhoon Storm en perfectie Zaterdag '2 oktober 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN ROSDAM SASK1A STOEUNGA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: PIET KOOREMAN 13 JUBILEUMEXPOSITIE als spannend visitiekaartje van archivarissen 'Schaamteloos staaltje van cultureel barbarisme' 'Per slot van rekening breekt er morgen weer een nieuwe dag aan' waren de laatste, legendarische woorden die Scarlett O'Hara sprak in Margaret Mitchell's super-best seller 'Gone with the wind' uit 1937. De mooie maar wanhopige Scarlett stond met betraande ogen Rhett But ler na te staren, die langzaam in de verte verdween. Met een diepe pijn in haar hart vroeg ze zich af of ze haar lief ooit nog aan haar hart zou kunnen drukken. DEN HAAG - MONIQUE BRANDT Ze was niet de enige die zich die vraag stelde, want over de hele wereld hebben miljoenen lezers en filmkijkers meegeleefd met de turbulente liefde-haatver- houding tussen de verwende Scarlett en haar -ietwat ruwe- Rhett. Hoe zat het nu, zouden ze elkaar nog krijgen of niet? Nu, vijfenvijftig jaar later, kunnen we er dan toch achter komen, want de opvolger van 'Gone with the wind' ligt einde lijk in de boekwinkels. Scarlett heet het 862 pagina's tellende boek, dat is geschreven door de Amerikaanse historica Alexan dra Ripley en in veertig landen wordt uitgebracht. Ripley kreeg vijf miljoen dollar voor het boek dat -al voordat er één letter aan was geschreven- als bestseller werd bestempeld. „Het gaat er niet om of het boek lekker leest, Scarlett is voorbestemd een be steller te worden, heel simpel, omdat het Scarlett is", aldus Laurence J. Kirshbaum, direc teur van de Amerikaanse uitge ver Warner Books. Aan de cijfers te zien gaat hij gelijk krijgen. In de Verenigde Staten werden binnen een week meer dan een half miljoen exemplaren verkocht, en staat Alexandra Ripley: „Margaret Mitchell schreef inderdaad beter dan ik, maar zij is dood." foto opd 'Scarlett' inmiddels bovenaan de bestsellerlijsten. In Neder land zijn meer dan honderdui zend hardcovers van het boek Ondanks de juichende be richten van uitgeverszijde blijft het de vraag of het boek zijn voorganger in verkoopcijfers zal gedrukt, en ook hier loopt de overtreffen. Sinds 'Gone with verkoop 'als een trein', aldus the wind' verscheen gingen uitgever De Boekerij. Over koop van de filmrechten wordt momenteel nog druk onderhan deld. liefst 25 miljoen exempla ren over de toonbank. Schrijf ster Margaret Mitchell ontving in 1937 zelfs de Pulitzer Prize voor haar sensationele debuut roman. Deze eerbetuiging zal waarschijnlijk aan Ripley voor bij gaan, is de voorzichtige con clusie na lezing van Ripley's versie. Maar daar heeft de histo rica geen moeite mee, gezien haar ironische commentaar „Margaret Mitchell schreef in derdaad beter dan ik, maar zij is dood." De in 1949 overleden Mitchell zal zich ongetwijfeld in haar graf hebben omgedraaid bij deze stekelige opmerking van haar 'rivale', maar dat zal nie mand nog echt een zorg zijn. Het boek ligt in de winkels, de kassa's rinkelen, en daar gaat het tenslotte om. Tientallen ja ren lang hebben uitgevers moe ten zeuren om een vervolg, maar Mitchell zelf weigerde een tweede 'Gone with the wind' te leveren. Sterker nog: na alle commotie om haar debuut heeft ze van schrik de pen nooit meer ter hand genomen. En dat was misschien ook maar het beste. Want hoe had ze dit gi gantische succes ooit moeten Vijfenvijftig jaar later, kunnen we er dan toch achter komen of het nog wat werd tussen Scarlett en de ruwe Rett. foto opd evenaren? Uitgevers en boekverkopers mogen zich dan verbazen over de fenomenale verkoopcijfe.-s van Scarlett, de Amerikaanse critici zijn ongebruikelijk eens gezind over „dit schaamteloze staaltje van cultureel kanniba lisme". De één noemt het boek eenvoudigweg „rampzalig", de ander vindt het „ongelooflijk saai", maar de uitgave wordt al gemeen gezien als een brute verkrachting van Margaret Mit chell's klassieker. The Washington Post intro duceerde het boek als volgt: 'Het goede nieuws is: het had nog erger gekund. Het slechte nieuws is: het is al erg genoeg.' Uitgever Warner Books laat zich echter niet uit het veld slaan door de uiterst negatieve reacties in de pers. Warner-di recteur Kirsbaum stelt onbe kommerd vast: „De kritieken hebben misschien onze trots geschaadt, maar zeker niet de verkoop." Scarlett, uitgegeven door De Boekerij Prijs: fl.49.50 NIEUWSLIJN Subsidies voor jonge kunstenaars AMSTERDAM De Koningin heeft gistermiddag in het paleis op de Dam in Amsterdam de jaarlijkse Koninklijke Subsidies voor de Vrije Schilderkunst aan zes jonge kunstenaars uitgereikt. De bekroonde werken zijn van Tiong Ang (29), Noëlle von Eugen (30), Kiki Lamers (27) en Robert Suermondt (30) uit Amsterdam en Ton Boelhouwer (31) en Jacqueline Böse (35) uit Maastricht. Zij kregen ieder een cheque ter waarde van 5.000 gulden. Deze keer stuurden 788 kunstenaars ieder vier of vijf dia's van hun kunstwerken in. Daarvan werden er 99 geselecteerd. Nederlandse kunst in Los Angeles DEN HAAG De Nederlandse inzending voor de Biënnale van Sao Paulo, die door de Rijksdienst Beeldende Kunst werd terug getrokken, gaat nu naar de Art Fair van Los Angeles. De presentatie „New Art from the Netherlands" werd eerder dit jaar niet in zijn geheel door de Biënnale-organisatoren geaccep teerd. De Rijksdienst nam toen alles terug, omdat het één niet zonder het ander kon worden geëxposeerd. In Los Angeles is nu wel elke deelnemer aan „New Art from the Netherlands" te zien: Ab van Henagem, Gerald van der Kaap, Aemout Mik, Lidwien van de Ven en Ben Zegers. Verder werken er vier Nederlandse en één Belgische galerie aan de Art Fair, die duurt van 20 tot en met 24 november, mee. I Spiegelwanden I Spiegels op maat GLAS EN SPIEGELS I Spiegels met lijst I Glazen meubelen I Vitrines I Tafels volgens model Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) I Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 55 THEATER RECENSIE Wijnand Zeilstra 'Het gelijk van de koffietent' van en dcxjr Harry Jekkers Gezien 11 oktober Leidse schouwburg Leiden Als cabaretier is Harry Jekkers minder bekend dan als de zan ger van Nederlandstalig reper toire zoals bijvoorbeeld het be faamde nummer 'Over de muur'. Daarom was het nogal verrassend dat Jekkers in zijn avondvullend theaterprogram ma aanvankelijk veel meer praat dan zingt. Nu gaan hem die verhalen niet slecht af, en in het gedeelte voor de pauze bouwt hij gelei delijk een gezellig sfeertje op. Niet alles is inhoudelijk even sterk, maar hij blijkt een aange naam causeur. Pas daarna komt hij echt goed op dreef. En ge lukkig komt nu ook de zanger Jekkers uitgebreid aan bod. 'De Straatnaambordjesblues' is zo'n typisch Jekkers-nummer. Het ligt goed en makkelijk in het gehoor, en beschrijft in dui delijke taal de verbazing van de zanger op zijn nachtelijke tocht door Den Haag, naar wie alle maal straten en pleinen zijn ge noemd. En in beschonken toe stand voegt hij daar zijn eigen naam aan toe. Het meeste succes oogst hij met het verhaal, waar de titel van het programma op wijst Het zijn de wijsheden van de koffietent, die onder anderen door de man van de reiniging en van de leesportefeuille bij een 'bakkie pleur met een kano' worden gedebiteerd. Jekkers blijkt hier een uitstekende ty- peur die een verrassend goed bezette schouwburg geheel en al voor zich wint. Jekkers heeft er zelf - zo te zien - heel veel schik in. Een vervolg kan dus niet uitblijven. Voor exclusieve kalenders en agenda's gaat u naar: KOOYKER Algemene en Academische Boekhandel Breestraat 93 2311 CK Leiden (tel. 071-160500) t 27 oktober, dagelijks 10-17 De kunststichting AZL die verantwoordelijk is voor de ten toonstellingen in het gelijkna mige ziekenhuis heeft het roer binnen het tentoonstellingsbe- leid omgegooid. Van nu af aan zullen er alleen tentoonstellin gen gemaakt worden met werk uit de eigen collectie van de stichting. - De huidige tentoonstelling 'Medicom Zes-Fotocollectie' bijt hét spits af. Zoals de naam al aangeeft gaat het hier om een specifieke fotocollectie naast de algemene kunstaankopen. Dit is een opvallende ontwildceling. Er zijn weinig bedrijven of instel lingen die foto's collectioneren, laat staan zich specifiek op foto grafie richten. Het initiatief van het AZL is dus toe te juichen. En ook het be zichtigen van de eerste aanko pen nodigt uit tot enthousias me. Het is een internationaal gezelschap, de pioniers van deze collectie. Drie Nederlandse fotografen en vier buitenlan ders: allen internationaal even bekend en allen, hoe verschil lend de resultaten ook lijken, beroemd om de puur individu ele manier waarop zij de werke lijkheid vastleggen. Van Aart Klein zijn vier foto's te zien, waarvan de kantoor bouw in Eindhoven uit 1961 de beroemdste is. Bij de foto's van Klein kun je bijna letterlijk spre ken van zwart en wit, het zijn echt grafische weergaven van de omgeving. Opvallend is de aankoop van een vrij récente fo to, de Deltawerken, die veel grijstinten bevat. Klein-fotogra feert veel architectuur, maar bij na altijd maakt de mens er deel van uit; het is ihimers zijn werk- of woonomgeving. Naast Klein omvat de collec tie werk van de Nederlanders Machiel Botman en Sanne San- nes. De foto's van Sannes ont stonden uit bewondering voor de jaren '60, die de fotograaf zelf niet overleefde, hij stierf in 1967. Met zijn ongeremde foto's van jonge meisjes doorbrak hij een taboe in de naaktfotografie en zijn werk kan gezien worden als een specifieke interpretatie van die tijd. Botman is één van de jongste fotografen uit de col lectie. Zijn werk wordt vooral gekenmerkt door de poëtische inhoud die niet tijd- of plaatsge bonden is. En dan zijn er ook foto's van één van de beste fotojournalis ten van de wereld, wiens werk in veel kunstcollecties door dringt. Sebastiao Selgado's fo to's gemaakt in de goudmijnen van Brazilië blijven na één keer zien op je netvlies gebrand. Dit komt niet alleen door de schrij nende onderwerpen, maar ook door de compositie. Tegen de achtergrond van de goudmijn, een soort modderpoel, zie je een jonge arbeider in een klas sieke Heilige Sebastiaan-pose tegen een paal leunen. Het is de perfecte combinatie tussen maatschappelijke betrokken heid en het vermogen de werke lijkheid op een visueel span nende wijze vast te leggen. Het werk van Edouard Bou- bat en Max Pam valt in zoverre te vergelijken, dat het vooral tij dens reizen tot stand kwam. Formeel hebben ze niets met el kaar van doen. Van Boubat, een tijdgenoot van Robert Dois- neau, bezit het AZL twee foto's die zoals al zijn werk, mooie of ontroerende momenten van het dagelijkse straatleven tonen. Van Max Pam is zeer uitgespro ken werk te zien, dat hij op rei zen door Azië maakte en in zijn geboorteland Australië. Als laatste het werk van de Italiaan Mario Giacomelli, ook geen onbekende. Zijn werk was ook vertegenwoordigd op de tentoonstelling De Vierde Wand in mei dit jaar, een internatio nale fototentoonstelling die de theatraliteit van de documen taire fotografie aan de orde stel de. Giacomelli was hier zeer op zijn plaats, want zijn foto's lij ken wel surrealistische theater stukken. In opvallende compo sities en harde afdrukken com bineert hij herkenbare Italiaan se taferelen met abstracte en vervreemdende elementen. Op de ene foto lopen oude mensen wezenloos door het beeld, ter wijl op een andere foto monni ken in een kring dansen. Beide foto's ademen dezelfde onwe zenlijke sfeer uit. die nog eens benadrukt wordt door de wijze van afdrukken. Met deze tentoonstelling be wijst het AZL van plan te zijn fo tografie van hoog niveau aan te kopen. Ik ben benieuwd welke fotografen zullen volgen en of de kunststichting het ook aan durft werk van nog niet interna tionaal bekende fotografen in de collectie op te nemen. RECENSIE MAARTEN BAANDERS Typhoon' door Dansgroep Krisztina de ChltH Gezien 11/10* LAKtheater Leiden Nog te zien: 12/10 LAK theater, aanvang 20.30 u Leiden Dat Dansgroep Krisztina de Chatel al jaren de onbetwiste top van de minimal dance in Nederland vormt wordt duide lijk bewezen in de voorstelling Typhoon'. Dat deze choreogra fie uit 1986 nog eens op het re pertoire genomen is, is zeer toe te juichen. In het principe van strakke, eindeloos herhaalde minimale bewegingen waarin verschuivingen optreden, gaat Krisztina de Chatel haar eigen weg. 'Typhoon' is een choreo grafie voor vijf dansers en drie windmachines. Aanvankelijk voeren de dansers hun bewe gingsreeks in strakke orde uit. Halverwege gaan de machines aan. De bewegingen krijgen een richtpunt. Ze worden door de storm beperkt, maar tevens ver sterkt de storm de innerlijke im puls waaruit die bewegingen voortkomen. De dans wordt heftiger. De verschuivingen be staan uit voortdurend wisselen de posities van de dansers ten opzichte van elkaar. Dat geeft het eenvoudige bewegingsma teriaal een enorme rijkdom en subtiliteit. Die subtiliteit hand haaft zich onverminderd als de dansers opgezweept zijn tot een bedwelmende meeslependheid. Aanvankelijk boksen de dansers op tegen de wind, het accent ligt op buigende, vooroverval lende bewegingen. Later krijgen zwevende gebaren met de ar men de overhand. Veel lof ver dient ook de belichting. Terwijl de dansers door een blauwe lichtstraal van achter de machi nes bestraald worden, hangen boven hen acht rijen lampen aan draden gemoedelijk in de wind te schommelen. AMSTERDAM FRANgOISE LEPEBOER Elk vermoeden dat archieven saaie en stoffige instellingen zijn, verdwijnt in de Nieuwe Kerk als sneeuw voor de zon door de expositie „Archiefstuk ken: 1000 jaar in 100 stukken". De honderdjarige Koninklijke Vereniging van Archivarissen heeft met deze jubileumexposi tie een visitekaartje afgeleverd dat leest als een spannend geïl lustreerd jongensboek. Archieven uit het hele land hebben voor deze gelegenheid topstukken uit de depots ge haald die vaak nog niet eerder aan een groot publiek zijn ge toond. Fraai vormgegeven vitri nes met gedempt licht bescher men het vaak eeuwenoude kostbare materiaal tegen een onverantwoorde wisseling in klimatologische omstandighe den. Er is gekozen voor een the matische opzet die alle aspec ten van het leven raakt. Zo wordt duidelijk dat op het to neel der historie niet alleen de staatkundige handelingen van keizers, stadhouders en konin gen van belang zijn geweest. Maar het is natuurlijk ook inte ressant om de abdicatie-akte van prinses Juliana uit 1980 on der ogen te krijgen. Om langdu rig behoud te verzekeren is de tekst op perkament gezet. De namen van Juliana en Beatrix zijn vermeld in gouden letters. Daarnaast staat een kleine te levisie die een film van de kro ning van prinses Wilhelmina in 1898 vertoont. Het moet voor het Amsterdam van die dagen een bijzondere gebeurtenis zijn geweest met een lange stoet van in vol ornaat gehulde bepluim- de militairen te paard. Ontroerend is de vitrine met brieven van burgers die dr. Wil lem Drees bedanken voor zijn initiatief tot invoering van een algemene ouderdomsrente in 1947. De naam van deze uitke ring werd later veranderd in aow. „Vader Drees" kreeg nog in 1975 een brief van iemand die zich herinnert hoe dankbaar Het 'Remissorium Philippi', register van het archief v Beoostenzwene van Renesse, 1433-1450. i de graven v zijn al lang overleden moeder Curieus is de brief die de had genomen in Boven Digoel. daarvoor was. Boven haar bed Indonesische president Soekar- Hij prijst Geelkerken voor zijn hing een foto van Drees, waar- no op 31 december 1948 schreef nette manier van optreden, zegt op zij elke avond een dikke aan majoor Geelkerken, dezelf- dat hij de Nederlanders niet zoen drukte. de militair die hem gevangen haat maar alleen het koloniale systeem en besluit met de wens: „Moge God u zegenen!" De Indonesische president schreef vlekkeloos Nederlands en had een prachtig handschrift. In de Nieuwe Kerk is overigens ook de akte te zien die op 27 decem ber 1949 de soevereiniteitsover dracht aan Indonesië vastlegde. Er hangt een grote zegel aan en de akte is opgeborgen in een fraaie rqde cassette. De expositie toont verder on der meer een aantal oude pro cesstukken. De rechtszaak te gen de broers Keimpe, Marten en Wybren Hogerhuis baarde in 18% zoveel opzien dat Pieter Verhoef er in 1986 een film van maakte. De broers kregen jaren lange gevangenisstraffen voor een roofoverval in Britsum, maar de bewijsvoering werd ook toen al verre van waterdicht gevonden. Er werd vermoed dat de rechter hun socialistische ge zindheid liet meewegen in zijn vonnis. Een ook getoonde ma quette uit 1754 moest aantonen dat Liesbeth Stevens uit Leeuwarden terecht een schut ting in haar tuin wilde neerzet ten om zo inkijk van haar buren te belemmeren. Opnieuw ontroerend is het briefje dat een moeder op 4 ja nuari 1800 achterliet toen zij haar twee dochtertjes te vonde ling legde op een Amsterdamse gracht. .Anna van Attacom, out 4 jaar, Betje van Attacom, out 2 jaar. En is ziekelijk", zo voegde de moeder er zorgzaam aan toe. De expositie in de Nieuwe Kerk heeft al met al zeer terecht de naam .Archiefschatten" meegekregen. De Koninklijke Vereniging van Archivarissen wil met deze expositie overigens duidelijk maken dat archieven voor iedereen toegankelijk zijn. Om dat nog eens te onderstre pen is er vandaag landelijk een open dag. De expositie In de Nieuwe Kerk op de Dam is geopend tot en met 3 november. De ope ningstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13