Rtv show Musicus Ed Starink bij miljoenen kind aan huis 'Ik moet van de dokter eerst beter worden HV-hoorspel bekroond Dinsdag 8 oktober 1991 Redactie 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN RE NA VAN POPPElfN Vocmgeving: CLARA KEMPER 6 Het onbekende succes van de apparatenfreak Miljoenen mensen hebben cd's van Ed Starink in huis, zonder dat het grote publiek ooit van hem heeft gehoord. Voor de Ar cade-serie 'Synthesizer Grea test' speelde hij bekende stuk ken na van grootheden als Van- gelis, Jean-Michel Jarre en Ki- taro, zette ze op een cd en ver kocht er over de hele wereld vijf miljoen exemplaren van. De Synthesizer Greatest is inmid dels aan de vijfde cd in de reeks toe en wordt uitgebracht onder de naam Star Inc. Achter die naam gaat een miljoenenbedrijf schuil, dat is gevestigd in een schitterende villa aan het randje van de Hoge Veluwe. Geestelijk vader achter dit succes en leider van het bedrijf is Ed Starink, die samen met zijn vrouw Nicolette een 'rustig bestaan buiten de schijnwerpers leidt. In de kelder staan als een soort relikwieën de syn thesizers die hij ooit heeft gebruikt. De eerste wonder- doos, waarmee Ed Starink eind jaren zeventig furore maakte op het podium, heeft hij niet meer. „Verkocht, toen ik een keer geld nodig had", zegt hij, niet zonder spijt De ontwikke lingen op het gebied van de elektronische instrumenten zijn de afgelopen tien jaar ra zendsnel gegaan, maar appa ratenfreak Starink volgt ze op de voet Wie de laatste snufjes wil zien, moet een paar deuren ver der zijn, in misschien wel de mooiste synthesizerstudio van Nederland. Aan de muur hangt de diamanten cd met zijn naam erop, verdiend met de verkoop van een miljoen cd's van 'Syn thesizer Greatest' in Frankrijk. Wie de trap naar de kelder af daalt, komt in een wereld te recht die schril afsteekt tegen het natuurschoon buiten de vil la. De werkplaats van Starink, enkele maanden geleden vol tooid, wordt beheerst door elek tronica. Computers, beeld schermen, toetsenborden en een 40-kanaals digitale mengta- fel. Toen Starink tien jaar gele den zijn eerste tweesporenstu- dio inrichtte in zijn garage in Soest was dit zijn ideaalbeeld. „Ik wilde absoluut de beste stu dio van Nederland hebben, al leen voor mezelf, waar ik lekker kon werken. Dat is gelukt, zelfs meer dan dat." Curiositeit Starink mist de publieksbe- kendheid niet. Integendeel, zo lang hij niet bekend staat als 'dat synthesizerjochie', houdt hij de handen vrij om andere muzikale richtingen in te slaan. De recordverkóop van zijn pro- dukten lijkt hij meer als een cu riositeit te beschouwen dan als een prestatie. Natuurlijk pronkt Starink ook met andermans ver en, maar voor het naspelen van synthesizermuziek komt meer kijken dan voor het coveren van de doorsnee top 40-plaat. Het vereist vakmanschap, zowel muzikaal als technisch. Toen Arcade, de maatschap pij van de zogenaamde tv-cd's, bij Starink aanklopte, had die al een goed lopend eigen label, Star Ine Music. Sinds 1986 heeft deze 65 cd's uitgebracht, meest synthesizerbewerkingen van bekende melodieën. De aan dacht van Arcade werd getrok ken door 'The Most Spectacular Synthesizer Hits'. „Normaal ge bruikt Arcade de originele uit voeringen voor compilaties, maar het is nu eenmaal zo dat Jean-Michel Jarre en Vangelis zich allebei beschouwen als.de beste muzikanten ter wereld en daarom niet samen op één cd willen. Arcade vroeg dus of ik een plaatje voor ze kon maken." Starink was voor die taak de uitgelezen persoon. Sinds zijn vijftiende is hij kind aan huis in de Nederlandse platenstudio's. De vader van een schoolvriend was eigenaar van de Luc Ludolph Studio in Nederhorst den Berg. Zo werd hij. omdat hij gitaar en orgel speelde, nogal eens opgetrommeld. Met David Bowie heeft hij nóg gespeeld vóór diens grote doorbraak. ('Maar ik zou niet meer weten wat'). 'Holland' van de Beach Boys maakte wat dat betreft meer indruk. Ook toen hij klassiek piano ging studeren aan het conserva torium van Hilversum, bleef hij actief in de studio. Hij speelde destijds bovendien in de pop groep Gamma, een tegenhanger van Focus. „We zaten allemaal op hetzelfde conservatorium." Met een van de eerste versies van de synthesizer baarde Sta rink in die tijd, begin jaren ze ventig, opzien op de podia. „Het was een soort toverdoos, een koffer die je openklapte. Er zaten geen toetsen op. je moest pinnetjes inpluggen en dan gin gen er sequences (herhalende tonenreeksen) lopen. Je kon maar beperkt programmeren, in de pauze moest je snel iets nieuws invoeren." De komst van de mini-moog betekende de doorbraak van de synthesi zer in de popmuziek. In verband met rijn pianostu die moest Starink de plastic toetsenborden een tijdje afzwe ren. Spelen op orgel en andere keyboards werd schadelijk ge acht voor zijn toucher. In Gam ma werd hij daardoor een van de eerste linkshandige sologita risten van Nederland. „Fluit deed ik er ook nog bij, dat mul- ti-instrumentale stond interes sant. Nu is dat achterhaald, maar toen maakte dat indruk." Geen geduld In 1975 werd Gamma opgehe ven, een jaar daarna deed Sta rink eindexamen. Behalve zijn diploma A en B klassiek piano deed hij compositieleer, psy chologie en algemene muzikale vorming. Een paar jaar geleden heeft hij zelfs nog «en tijdje les gegeven aan het Haags conser Mies Bouwman denkt nog niet aan nieuw programma Uit het museum van de platenmaatschappij Motown in Detroit is de witte, met kristallen parels bezette handschoen gestolen die Michael Jackson droeg tijdens een van zijn toemees. Michael Jackson had het museum zijn handschoen en zwarte hoed samen met een bedrag van 125 000 dollar geschonken Het museum betreurt de diefstal van de „onvervangbare" handschoen zeer. foto ap Donderdagavond was ze er opeens weer. Na drie Jaar afwezigheid stond Mies Bouw man tot ieders verbazing weer stralend voor de tv-camera's om de Televizierring 1991 uit te reiken. Maar of ze daarmee definitief terugkeert op het scherm is nog onduidelijk. „Aan een nieuw programma denk ik absoluut niet. Alle spe culaties daarover zijn onjuist Het gaat goed met me, maar ik moet eerst beter worden. Ik hou me wat dat betreft aan de dokter", aldus Mies. „Ik heb de Televizierring uit gereikt om de kijkers even dag te zeggen. En omdat de bladen maar over mij en mijn ziekte bleven schrijven. Ze, bleven maar met de vreemdste specu laties komen, ik heb hét beslist niet gedaan om nieuws te wor den. Er zijn belangrijker dingen. En het moet nu ook weer snel stil worden. Nu is het weer afge sloten." Tot in het weekeinde stroom den bloemen, brieven en ge lukwensen Huize Timp-Bouw man in Blaricum binnen. Mies: „Heel lief allemaal. Het heeft me in de afgelopen drie jaar trouwens niet aan belangstel ling ontbroken. Waar ik in die jaren echt verrast door was, wa ren de blijken van meeleven uit alle geledingen van het Hilver- sumse omroepwereldje. Don derdagavond had ik echt wel op applaus gerekend. Maar wat ze me daar aan staand applaus ga ven! Ik wist niet wat me over kwam. En er zat toch heus heel wat 'Hilversum' op de tribu- Mies onthult dat ze slechts een paar dagen tevoren de be slissing nam om donderdag de prijs uit te reiken. „Ik heb die prijs zelf twee keer gewonnen en ik ben door mijn werkzaam heden voor Televirier en de AVRO ook bij de organisatie van vroegere uitreikingen betrokken geweest. Ik wilde heel bewust de kijkers even 'dag' zeggen en dan weer wegwezen. Het kon nu. En het kon kort. Dit was bo vendien ook een mooie gele genheid." Drie jaar geleden, na de grote inzamelingsactie op tv voor ge handicapte sporters (24 miljoen opbrengst), kreeg Mies plotse ling last van een ontstoken ader in haar hoofd. De nog resteren de afleveringen van haar pro gramma In de Hoofdrol werden afgelast. Ze liet zich ook niet meer zien op recepties en bij prijsuitreikingen (zoals de jaar lijkse Nipkow-prijs). BOES HEINZ Ed Starink in de studio waar hij zijn cd's maakt die met miljoenen tegelijk over de toonbank gaan. vatorium, afdeling lichte mu ziek. „Studiopraktijk, hoe je moet arrangeren, hoe je moet omgaan met de synthesizer. Maar ik had al heel snel beke ken dat ik daar het geduld niet voor heb. Ik zit nu te veel in de produktieve hoek om nog braaf voor de studenten te gaan staan." Star Ine Music eiste boven dien steeds meer tijd op. De di recte aanleiding voor de oprich ting in 1986 was de komst van een nieuwe directie in de MCR- studio in Amersfoort, waar hij na zijn conservatoriumjaren als arrangeur aan de slag ging. Sta rink kon het met de nieuwe lei ding minder goed vinden en stapte op. „Van alles heb ik bij MCR gedaan, van Lucy Steymel en The Mo tot en met accorde onplaten en de Havenzangers." In de MCR-tijd richtte hij in Soest zijn eerste eigen studio in. Hij bereidde daar zijn eerste synthesizerplaat voor, 'Cristal- lin', die hij in 1981 in de MCR- studio voltooide. De oplage kwam niet verder dan wat re censie-exemplaren, die echter tot in Amerika lovend werden ontvangen. „Waarom hij niet is uitgebracht, weet ik niet. De po sitieve reacties zijn in elk geval wel een stimulans geweest om door te gaan." Binnenkort brengt Star Inc. de plaat op cd uit. Tien jaar na de geboorte, maar ondanks alle ontwikkelin gen op elektronisch gebied niet achterhaald. Uit de composities blijkt Starinks klassieke achter grond en zijn voorliefde voor Franse componisten. „Ik heb hem voor de cd opnieuw ge- mixed en ik vond het heel leuk om mezelf op die manier weer tegen te komen." Voor volledig eigen produk- ties heeft Starink de laatste ja ren weinig tijd gehad. In 1986 bracht hij met hulp van vrien den uit de MCR-tijd de eerste zeven Star Inc-cd's uit. De gok pakte goed uit. De formule, de bewerking van bekende melo dieën voor synthesizer en die aanbieden voor een lage prijs, sloeg aan. Het label heeft in middels 65 titels in de catalogus en daaronder zijn ook cd's met andere artiesten opgenomen. Star Inc. besteedt tegenwoordig ook werk uit aan andere stu dio's. Momenteel heeft Starink wat meer tijd voor componeren, maar voordat hij zijn nieuwe compositie kan voltooien, heeft hij opnamen met zanger Demis Roussos op de agenda staan. En hij moet, op speciaal verzoek van Frankrijk, aan de slag voor deel zes van de 'Synthesizer Greatest'-si Noot voor noot Starink schrijft de composities noot voor noot uit. „Het is leuk om op die manier een kijkje te nemen in de keuken van ande ren. Van Vangelis kun je merken dat hij meer van muziek be grijpt, vooral zijn filmmuziek is heel smaakvol. Jarre is meer een effectenjager, af en toe heel bombastisch. Er zijn ook wel dingen die je niet kunt nadoen. Dan kun je net gaan doen als die jongetjes die van alles samplen, maar dat vind ik niks. Meestal neem ik dan iets com pleet anders, psychologisch werkt dat beter dan iets wat er nèt niet genoeg op lijkt. Maar die truc hoef ik maar zelden toe te passen, meestal kom ik er wel aardig uit. Het is een kwestie van proberen, veel doen. Dat is de sport erachter." Het is een tijdrovende zaak om de nummers uit te pluizen. „Toen Arcade voor het eerst bij me kwam, wilden ze dat ik het in twee weken deed, niet besef fend dat het in principe veel moeilijker is om een synthesi zerplaat goed na te maken dan zelf iets te schrijven. Ik heb ge zegd: als ik twee weken de stu dio in ga, lijkt het resultaat niet op het origineel. Ik heb dus te gen Arcade gezegd dat ik drie maanden nodig had. Dat was het einde van de samenwer king, want dat ging ze allemaal veel te lang duren. Arcade heeft het toen met twee anderen ge probeerd, maar uiteindelijk kwamen ze toch weer bij mij te recht." Infolijn voor Twin Peaks-fans Ja hoor, RTL 4 probeert van al les om de Amerikaanse Twin Peaks-gekte ook op de Neder landse kijkers over te brengen. In navolging van de Amerika nen kunnen nu ook Nederland se kijkers via een 06-lijn (06- 35031010, 50 cent per minuut) op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar de moord op Laura Palmer. Het missen van een aflevering betekent nu niet meer dat de hele serie als verlo ren kan worden beschouwd. De infolijn zal worden uitgebreid met een reactielijn waarop kij kers terecht kunnen met hun vragen over de serie. Scène uit Twin Peaks. Op de foto v.l.n.r. Lara Flynn Boyle, Kyle Mc- Machlan en David Lynch. foto ki De speciale juryprijs van het Prix Italia-festival 1991 in de ca tegorie radio-fictie, is gewonnen door het hoorspel Het schortje van de terrorist, een program ma van het Humanistisch Ver bond. uitgezonden op Radio 5 op 13 mei. Het hoorspel werd geregis seerd door Kees Jan Hundling en Kees Vlaanderen en geschre- ven door Liet Lenshoek en Kees STRIPS Jan Hundling, gebaseerd op autobiografisch werk van Ulrike Meinhof, Gudrun Enslin en an dere leden van de Rote Armee Faction. De bekroonde uitzending wordt overigens 21 oktober her haald, op Radio 5 om 12.05 uur. BOLLEBOOM «WUl. fJ.PFF!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6