Rtv show 'd 'Nog altijd bedenk ik het liefst klinkklare onzin Soap in STER-tempo VARA durft het aan met In voor- en tegenspoed Maandag 7 oktober 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: RALPH KLEINHOUT 10 ACH, WE ZIJN NU ZO VEEL verder dan vijftien jaar geleden. We hebben Fred Haché gehad, Phil Bloom, Allo', Allo'. We zullen zien. Ik weet 't niet. (Rijk de Gooyer) CLOSE UP De cast van Take Off: vluchtige soap. De mensen die van wege de spreek woordelijke bomen en het bos de Amerikaanse serie Twin Peaks verder voor gezien houden, staat een nieuwe uit daging te wachten. De nieuwe Veronica-serie Take Off die vo rige week voor het eerst te zien was, is wat onduidelijkheid be treft Twin Peaks' meerdere. In de serie, waarin twee elkaar beconcurrerende luchtvaart maatschappijen centraal staan, zitten in principe alle ingrediën ten voor een geslaagde soap: glamour, doortrapte managers, vrouwelijk schoon, romances, intriges en seks. Een snelle we reld waarin twijfelaars het on derspit delven en waarin de ene helft de andere helft manipu leert en misbruikt. Dat belooft wat. Maar het lijkt er op dat het daar bij blijft. De eerste aflevering had namelijk het effect van een koude douche. De clichés sta pelen zich op en hoewel de meeste spelers nauwelijks be kend zijn, overheerst het déjè vu-gevoel. De acteurs en actri ceslijken uit dezelfde fabriek te komen als de spelers uit Me disch Centrum West, Goede Tij den, Slechte Tijden en De Dage raad. Goed in de markt liggende koppies met STER-spot-uitstra- Ook de scènes hebben de snel heid van een reclamespotje. Korte dialoogjes, snelle came- raflitsen. Voor je het weet ver schijnt de aftiteling op het scherm. De lengte van de uitzendingen, een krap half uurtje, zal de serie waarschijnlijk gaan opbreken. De makers hebben geprobeerd de MCW-stijl te proppen in een GTST-lengte. Een poging die gedoemd is te mislukken omdat MCW twee keer zo lang duurt De serie wordt daardoor een onoverzichtelijk geheel. Boven dien lijken alle stewardessen op elkaar. De eerste aflevering was be doeld om de kijkers kennis te laten maken met de hoofdrol spelers. Maar de makers faalden jammerlijk. Slechts van een en keling is duidelijk geworden welke rol hij of zij speelt. Onder hen Willem Pieter van Mecklen burg, gespeeld door Roel Bos. Hij is de baas van de luchtvaart maatschappij Air Company, die zijn stewardessen laat rondlo pen in frivool paars tot ver bo ven de knie. Van het blik air- hostessen dat is opengetrokken, is slechts duidelijk geworden dat er één man en kinderen heeft, dat er één in haar vrije tijd betaalbare SM beoefent en dat er één een regelrecht kreng is. Verder heeft Mark Prins, ge speeld door Eric Corton, zich gemanifesteerd als een 'eager young man' die het met weinig opleiding maar snelle babbel nog ver zal schoppen. Voor de rest blijft het een zoekplaatje, een vijf sterren-cryptogram, dat misschien de komende dertig weken zal worden ontrafeld. Het is nog maar de vraag of de kijker die ontrafeling zal mee maken. Dertig weken lang een half uurtje chaotische misère is misschien net iets te veel. Vero nica is ervan overtuigd dat Take Off zal scoren. De omroep moet ook wel, want in de serie is ruim zes miljoen gulden gestoken. Een heleboel geld voor een pro gramma-reeks die naar het zich laat aanzien nooit echt van de grond zal komen. Leuke minderheden te gast in 'In de Vlaamsche Pot' critici mo- r gen de serie vervelend, or dinair of niet leuk vinden, Pot van schrijver Haye van der Heyden (34) kende een moei zame start vorig jaar. De twee uitbaters van het gelijknamige restaurant, Karei en Lucien, die ook het bed met elkaar ble ken te delen, alsmede de jon geheer Frits en de aantrekke lijke Dirkje, kregen niet meteen een warm onthaal in de Nederlandse huiskamer. Maar 'het was vooral de pers die over de serie heenviel, zij het nooit met het juiste argu ment, vindt Van der Heyden. Panorama-columnist Theo van Gogh was van mening dat Van der Heyden geen dialoog kon schrijven en voegde eraan toe dat de schrijver zich maar beter kon ophangen. Anderen vonden dat Edwin de Vries niet kon acteren. Van der Heyden: „Dat je niet van het type Karei houdt of hem irritant vindt, dat kan, maar Edwin is een uitste kende acteur. Later kwam ik Chiem van Houweninge (van Zeg 'ns Aaa) tegen. Hij had pre cies in de gaten waar de moei lijkheid zat toen hij zei: „Leuke serie, maar de plots kloppen niet." Geen enkele criticus had dat opgemerkt. Net zoals er bij ons op dat moment weinig vak manschap zat, is er bij de televi sierecensenten ook weinig des kundigheid te vinden." Het pu bliek begon er in de loop van het seizoen overigens anders over te denken. Naar de laatste afleveringen keken 2,4 miljoen mensen. Dit jaar wordt In de Vlaamsche Pot dus beter. Alleen jammer, dat hij daar dertig afle veringen over heeft moeten doen, vindt Van der Heyden. Machine Comedy maken is een moeilijk vak. In tegenstelling tot een dra maserie gebeurt er eigenlijk nooit iets in een comedy. Er zit geen ontwikkeling in. Frits bij voorbeeld probeert elke keer weer Dirkje in zijn bed te krij gen, maar het lukt hem nooit. Van der Heyden: „Een comedy serie is een machine die altijd op dezelfde manier draait. Als je een goed geoliede machine hebt, is het heerlijk om elke keer weer iets anders te bedenken dat vanuit een onverwachte in valshoek de boel weer aan het draaien krijgt." Omdat comedyschrijven een echt ambacht is, vindt Van der Heyden het des te zorgelijker dat er bij de omroepen weinig serieuze belangstelling bestaat voor een meer professionele ontwikkeling van het genre en het opleiden van een nieuwe lichting scriptschrijvers. Popu laire presentatoren worden wel voor veel geld aangetrokken, maar schrijvers zitten volgens hem nog teveel in het verdom hoekje. Van der Heyden: „Laten ze een flink bedrag uittrekken voor de ontwikkeling van goeie scripts. Persoonlijk denk ik niet dat ik het erg lang vol zal hou den dertig comedy-afleveringen per jaar af te scheiden. Er moe ten meer mensen opgeleid wor den in dit vak. In Amerika zitten er wel tien schrijvers op één en kele comedy. Dat moet hier ook gebeuren, maar dat heeft tijd nodig. Door de ervaring die ik heb opgedaan, heeft In de Vlaamsche Pot dit jaar een be hoorlijk goed niveau, maar straks wordt er misschien ie mand met te weinig ervaring opgezet en dan glijdt zo'n serie onherroepelijk af." Haye van der Heyden: Als ik in mijn streven geen bijval krijg word ik daar onzeker van Van der Heyden heeft een theaterachtergrond. Samen met onder anderen Adelheid Roosen maakte hij deel uit van cabaret groep Purper. Op televisie was hij vorig seizoen te zien als me degevangene van Johnny Kraay- kamp in Laat Maar Zitten. Hij schrijft al sinds zijn zeventien de. Tientallen scripts lagen er in een la, voor hij 1989 de grote klapper maakte met Jaloezieën. De komedie werd bekroond met de Visser-Neerlandiaprijs, ingesteld ter stimulering van Nederlands toneelschrijftalent. Vorig jaar werd zijn Playmates opgevoerd en op 31 januari 1992 gaat 'Goed fout', een stuk over de tweede wereldoorlog, in premiere in de Haarlemse Schouwburg. Van der Heyden: „Mijn ideaal was toneelschrijver worden en na Jaloezieën dacht ik dat de weg daamaartoe openlag, maar ik krijg er geen emplooi in. Het mooie van toneelschrijven is dat je minstens een jaar, zo niet langer, met een toneelstuk leeft. Bij toneel kun je het met de ac teurs uitgebreid hebben over hoe een bepaalde zin het beste tot zijn recht komt. Het maken van televisiedrama gaat zoveel sneller. Daardoor kan het ge beuren dat een uitspraak waar ik lang over nagedacht heb, he lemaal wegvalt omdat de regis-1 seur heeft bedacht dat vlak daarvoor een tafel moet omval len. Dan is die mooie frase dus weg. Dat beïnvloedt toch je houding, je wordt er een beetje makkelijker van. Vroeger zou ik I dat vreselijk gevonden hebben." Stierekloten Toen In de Vlaamsche Pot van I start ging, beschouwde het I Franse journaal het als nieuws dat in Nederland een serie over twee nichten werd uitgezonden. Van der Heyden weet geen ver klaring voor de neiging tot ta boedoorbreking of het brengen van een boodschap in Neder-1 lands televisiedrama. „Toen ik met het vak begon bij Purper, I deden we in het begin absolute nonsens. Dat vonden de meeste mensen niks. Mijn gestudeerde broer kwam kijken en zei dat hij zijn vrienden niet naar onze voorstelling wilde meenemen, want hij vond het leeg wat we deden. Nog altijd zou ik ontzet tend graag klinkklare onzin be-1 denken. Voor mij is een afleve ring waarin Karei en Lucien stierekloten moeten verkopen een hoogtepunt, juist omdat dat een absolute kulaflevering was." Toch merkt Van der Heyden dat in sommige afleveringen de moraal komt binnensluipen. Als in de serie iemand iets slechts gezegd of gedaan heeft, moet diegene straf krijgen: boontje j komt om zijn loontje. Hoe hij daarop uitkomt, blijft raadsel achtig. Van der Heyden: „Mis schien komt het doordat mijn moeder me na zo'n aflevering opbelt om te zeggen dat ze ge noten heeft. Ook bij het grote publiek scoren dergelijke episo des het hoogst. Een groep als Monthy Pyton is er wel in ge slaagd om bijna moraalloze j gekheid te maken. Maar dat is een club van acht mensen die elkaar daarin steunen en stimu leren. In je eentje moet je wel heel sterk in je schoenen staan om altijd maling te hebben aan j wat anderen vinden. Als ik in mijn streven naar pure onzin geen bijval krijg of als mensen zeggen dat ze het niks vinden, word ik daar onzeker van." Toch vindt Van der Heyden het ook leuk om een serie te maken die over minderheden gaat. „Dat moeten dan natuur lijk wel leuke minderheden zijn. In de komende afleveringen, met naast de bekende 'cast' Adele Bloemendaal en Allard van der Scheer, gaat het onder anderen over stotteraars, over een spastische man die al zijn eten op de grond gooit, en over een nicht die het met een vrouw doet. We steken inderdaad de draak met dingen die misschien nog wel taboe zijn." Haye van der Heyden: „In de Vlaamsche Pot heeft dit jaar een behoorlijk goed niveau, maar straks wordt er misschien iemand met te weinig ervaring op gezet en dan glijdt zo'n serie onherroepelijk af." foto /waarten van oergeest BOES HEINZ Rijk de Gooyer na 15 jaar wachten in 'ongezelligeserie STRIPS -w- ezellige dra- I ma- of come- dy-series vind ik vreselijk. En de ellende is, dat het op tv stikt van de gezel lige series", zegt Rijk de Gooyer. Sinds vorige week dinsdag speelt hij voorlopig twaalf afleveringen lang de hoofdrol in de „ongezellige" serie 'In voor- en tegenspoed', vervaardigd op basis van de scripts van de BBC-serie in sickness and in health' van de befaamde Britse auteur John- ny Speight. Rijk is in deze serie een reac tionaire aartskankeraar en be roepsquerulant: In lange mono logen uit hij zijn ultra-rechtse kritiek op tal van bekende Ne derlanders en verschijnselen in het Nederlandse maatschappe lijke gebeuren. Vijftien jaar lang hebben Rijk de Gooyer en zijn manager Gerard van Lennep vergeefs geprobeerd de scripts van Speight via Hilversum op tv te krijgen. Vijftien jaar geleden leek het te lukken toen de KRO in de re gie van Berend Boudewijn zes afleveringen liet vervaardigen onder de titel 'Met goed fat soen'. Speight had deze afleve ringen speciaal voor de KRO-tv geschreven maar er is nooit één beeld van op tv verschenen. De Gooyer „Warry van Kam pen, toen verantwoorde lijk voor de afdeling Dra ma van de KRO, bleek zelfs na de opnamen de scripts nooit te hebben gelezen. Een artikel van ex-Telegraaf- journalist Hans Knoop in Nieuwe Revue onder de kop 'De rechtse praatjes van Rijk de Gooyer', maakte de KRO plotseling kopschuw. Vlak voor de uitzending van de eerste afevering werd toen een bijeen komst belegd met rabbijn Soetendorp en vertegen woordigers van tal van geestelijke stromingen in Nederland. Op grond van het kwetsgevaar werd de vertoning toen verboden. Waar die afleveringen zijn gebleven weet niemand in Hilversum. De VPRO heeft nog geprobeerd ze voor de helft van de prijs te kopen." Phil Bloom Zal de nu vervaardigde serie voor heftige reacties zorgen? De Gooyer „Ach, we zijn nu zoveel verder dan vijftien jaar geleden. We hebben Fred Ha ché gehad, Phil Bloom, Allo', Al lo'. We zullen zien. Ik weet 't niet." Wat Rijk wel weet is, dat auteur Speight zelf in de loop der jaren meer van de satire in de richting van de slapstick is opgeschoven. Al 25 jaar levert Speight ieder jaar tegen Kerstmis een zestal afleveringen voor de serie aan de BBC. De Gooyer: „Ik ken Speight goed omdat Johnny Kraaykamp en ik voor de John ny- en Rijkshows jaren lang tek sten van hem kochten. Als hij in Nederland is, logeert hij bij mij en als ik in Engeland ben bel ik hem op." Na het KRO-verbod probeer den Rijk en zijn manager de scripts aan de AVRO te slijten, „maar ook de AVRO durfde het Vorig jaar is Van Lennep, sa men met regisseur Mare Nelis- sen bewerker van de serie, naar de produk- tie-maatschappij Bel- bo gestapt en de proefaflevering, die vervolgens werd ge maakt, werd met suc ces getoond aan VARA-voorzitter Mar cel van Dam. „Voor 99 procent" is het nu al zeker, dat de VARA ook voor volgend jaar een nieuwe serie van twaalf afleveringen zal bestellen. De Gooyer: „In de oorspronkelijke scripts zijn de mono logen voor de hoofd rolspeler nog langer dan in die van onze bewerking. Wij laten de de c geving van de centTale figuur een grotere rol spelen." Rijk kankert als de gepensio neerde ex-portier van een grote fabriek heel wat af. Zijn met haar gezondheid ernstig kwak kelende vrouw Dora (gespeeld door Ingeborg Elzevier) hoort zijn gekanker op het leven, de politiek, de godsdienst, buiten landers, het verzet, vrouwen, .economie en alles wat hem ver der als een soort Archie Bunker nog te binnen schiet, niet eens meer. Het gekanker neemt ui teraard nog reactionairdere vor men aan als hij een huishulp krijgt toegewezen, die Surina mer en ook nog homoseksueel I is. Vrouw De eerste serie is tussen februari J en juni opgenomen. Regisseur f Nelissen: „We hebben dus ook nog tamelijk actueel kunnen i zijn met onze teksten. Onze grootste zorg was, dat het kabi- net-Lubbers zou vallen." Fred Schuit (Rijk de Gooyer) sneert op minister Hirsch-Bal- lin, May-Weggen krijgt er van langs en Ien Dales? „Ik stem niet op een vrouw. Vrouwen ho ren thuis. Een vrouw van een politicus of een moeder van een politicus, dat kan." Specialisten in ziekenhuizen „oefenen" vol gens Schuit op fondspatiënten en het rookverbod in de wacht kamer roept als reactie op: „Nou ja, waar zijn we hier? In Hitler-Duitsland?" Aanvankelijk hadden De Gooyer, Van Lennep en Nelis sen de serie 'In Goede en Kwa de Dagen' willen noemen. Rijk: „Maar toen kwam RTL 4 met dat vreselijke 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. En toen moes ten we wel naar een andere titel gaan zoeken." In voor- en tegenspoed, twaalf weken lang op de dins dagavond, Nederland 2, 21.35

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10