Kunst Met camera in de huid van een ander kruipen Kritiek bij uitreiking Griffels en Penselen Mecano: Spanje's muzikale exportartikel Noensdag 2 oktober 1991 Redactie: 071 -161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: HENK HOUTMAN Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 9 ED VAN DER ELSKEN, een van de belangrijkste Nederlandse fotografen, heeft een prachtig oeuvre nagelaten. COUPERUS-BIOGRAAF Bastet heeft onlangs zeven onbekende brie ven van Louis Couperus onder ogen gekregen, die de schnjver in 1901 vanuit Nice schreef aan mevrouw Boon. NIEUWSLIJN Yvonne Keuls vertelt KATWIJK De schrijfster Yvonne Keuls zal op zaterdag 5 okto ber in Tripodia haar publiek meenemen naar Indonesië waar heen zij in 1989 terugkeerde. 'Het land van mijn moeder' is de titel van de vertelling van deze avond. In 'Het land van mijn moeder' toont Keuls een nog onbekende kant van zichzelf. De avond begint om 20.15 uur. Aanvang zondagmiddagconcerten LEIDERDORP In de Leiderdorpse Muzenhof beginnen zon dag 6 oktober de bekende zondagmiddagconcerten. Marjan Jas- pers-Fayer (fluit) en Heieen Venekamp (harp), samen het en semble orfato vormend, zullen om half een de serie openen. Hardrockseizoen weer open KATWIJK Op vrijdag 4 oktober speelt de Amerikaanse forma tie Massacre in hardrockcentrum Scum in Katwijk. Special guest is de Duitse band 'Morgoth' en als 'opener' staat Immolation op het programma. Orgelman Gijs Perlee overleden AMSTERDAM Afgelopen zondag is Amsterdams bekendste, misschien wel Nederlands bekendste, orgelman Gijsbert Perlee overleden. Hij werd 82 jaar. Perlee was niet alleen een bekende verschijning als draaiorgelman. Hij maakte ook naam met zijn winkel en werkplaats in de Jordaan waar zijn beroemde pie rementen werden gebouwd, gerestaureerd en verhuurd. Zijn draaiorgel De Arabier speelde een rol in de film 'Het wonderlijke leven van Willem Parel'. Perlee was drager van het ereteken van de stad Amsterdam van wege zijn verdiensten op draaiorgelgebied. Hij was ook ridder in de Orde van Oranje Nassau. Overzichtstentoonstelling fotograaf Ecl van der Elsken „Ed van der Elsken is een van de belangrijkste Neder landse fotografen geweest die ons een prachtig oeuvre heeft nagelaten. Er wordt nu uitgezocht hoe zijn mooie en consistente archief het beste kan worden ontsloten voor nader onderzoek. Omdat Ed's werk grote bekend heid heeft gekregen door zijn fotoboeken, wordt dat ze ker geen slapend archief." kwam kon niemand om hem heen. Ik ben met hem in Hous ton geweest voor de expositie 'Roots and Turns' en heb daar van nabij meegemaakt hoe makkelijk hij contacten legde. Dat straatjongensachtige heeft hem altijd zeer geholpen." Barents kan door haar jaren lange professionele betrokken heid als geen ander een oordeel vellen over de kwaliteiten van Van der Elsken: „Hij is niet al leen toonaangevend geweest in de ontwikkeling van de Neder landse fotografie, maar was bo vendien oók internationaal ge zien van betekenis." 'Veel redelijke middelmaat' AMSTERDAM FRAN^OISE LEDEBOER Els Barents is de drijvende kracht achter de onlangs in het Stedelijk Museum geopende overzichtstentoonstelling van Van der Elsken. Het sprak ei genlijk vanzelf dat zij zich voeg de bij de groep mensen rond Ed's wouw Anneke die gaat proberen zijn erfenis zinvol te beheren. In de eerste plaats had zij als conservator fotografie van het Stedelijk tussen 1976 en 1990 geregeld zakelijke contac ten met Van der Elsken. Als zij wat meer vertelt over deze contacten klinken in haar stem echter ook vriendschap en oprechte bewondering voor de eind vorig jaar overleden foto graaf door. „Hij was geen mak kelijk mens en had een natuur lijke weerzin tegen autoriteiten, maar als hij een ruimte binnen- Liefdesgeschiedenis Als startpunt naar grotere be kendheid herinnert zij aan de publikatie van 'Een liefdesge schiedenis in Saint Germain des Pres' in 1956, het niets verhul lende beeldverhaal over een groep Parijse jongeren die ge bukt gingen onder diepe twijfels over de zin van het bestaan. Van der Elsken maakte daar zelf deel van uit. Barents vertelt: „Hij heeft de foto's ook laten zien aan fotograaf en hoofdcon servator van het Newyorkse Museum of Modem Art, Edward Steichen. Die raadde hem aan daar een beeldverhaal van te maken. Ed vond dat ech ter zelf ook een geschikte vorm om zijn betrokkenheid duidelijk te maken". Hij was daarmee de eerste Nederlandse fotograaf die op die manier zijn werk pu bliceerde. 'Een liefdesgeschiedenis' zorgde voor de nodige opwin ding omdat in navolging van de algemeen heersende trend ook de fotografie in die periode werd beïnvloed door het streven naar wederopbouw en her nieuwde broederschap. Dat uit te zich in een optimistische, harmonische beeldtaal die Van der Elsken met zijn rauwe foto's in één klap verstoorde. „Deze foto's zijn erger dan wat wij aan platen ontvangen Veel mooie woorden gistermid dag bij de uitreiking van de Griffels en Penselen 1991, in de van binnen van top tot teen wit- geverfde kerk van de Evangeli sche Broedergemeente in Zeist. Mooie woorden, dat is te ver wachten. Maar naast het zoets waren er ook de nodige zure opmerkingen van de kant van de Griffel- en Penseeljury's. Zo zei Margreet Ruardi, voor zitter van de Griffeljury, die de prijzen toekent voor de beste idnderboeken van het afgelopen jaar, dat de "schrale oogst aan goede boeken uit 1991 vertaald was in het relatief geringe aan tal bekroningen". Het regle ment staat het toekennen van 26 prijzen (zowel Vlag en Wim pels als Griffels) toe, er werden er slechts 16 uitgedeeld. Van de Zilveren Griffels mogen er tien worden toegekend, het werden Harder nog waren de woor den van de voorzitter van de Penseeljury, Alje Olthof. Pense len worden toegewezen aan de beste illustratoren en tekenaars. Olthof repte van een overmaat aan 'plastic' kinderboekillustra ties, ontoereikende vormgeving en slechte belettering. Er is 'veel redelijke middelmaat' en 'wei nig echte betrokkenheid', zei hij. Toch is het geïllustreerde kinderboek in Nederland vol gens Olthof 'op de zeer goede weg'. Na deze zure appeltjes moch ten de prijzen dan toch in fees telijke stemming overhandigd worden, vergezeld van de vaar dige en vlotte kwinkslagen van Ivo de Wijs. Een Gouden Griffel dit jaar niet voor een schrijver, maar voor de samenstellers van de poëziebloemlezing 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is' van Tine van Buul en Bianca Stigter. Het Gouden Penseel werd overhandigd aan tekenaar Peter Vos voor zijn illustraties bij 'Lie ve kinderen hoor mijn lied', die- renrijmen van Rudy Kousbroek. Na alle plechtigheden en com plimenten ging het gezelschap op weg naar het naastgelegen Slot Zeist waar een expositie is ingericht met werk van de vijf tien illustratoren aan wie sinds 1973 het Gouden Penseel is uit gereikt. De Kinderboekenweek duurt dit jaar van 2 tot en met 12 ok tober. m g ii iAi - Een coverfoto die Ed van der Elsken in mei 1988 in Tokio maakte van een groepje transseksuelen. uit Hongarije", zo becommen tarieerde G.H.M. van Huet in de Haagse Post van 25 november 1956 naar aanleiding van de Russische inval in Hongarije. Hij kwam er niet uit wat'Van der Elskens reden kon zijn voor het in beeld brengen van „ste len. luieren, drinken, roken, schuiven, dobbelen en de bij slaap beoefenen". De recensent was zeker niet de enige die er zo over dacht, maar Van der Elsken heeft zich nooit van de wijs laten brengen door 'burgerlijke' kritiek. Hij bleef de eenmaal gekozen route van de beeldverhalen volgen en putte uit zijn snel groeiende ar chief voor nieuwe uitgaven als 'Bagara' (1958), Jazz' (1959), 'Sweet life' (1966), 'Eye love you' (1977) en 'De ontdekking van Japan' (1988). Ook deze fo toboeken getuigen van zijn gro te betrokkenheid: hij wilde met zijn camera als het ware in de huid van zijn onderwerpen kruipen. Zijn thema's varieer den van mensen in de marge van het grote-stadsleven tot fo to's van blijde, verliefde paren of kinderen. Voor onder meer Avenue maakte hij bovendien met veel plezier een aantal reis reportages. Magnum Barents: „Het maakte voor de autonomie van zijn beeldtaal echter geen verschil of hij vrij of in opdracht werkte. Zijn foto's zijn kunstwerkjes, unieke ta bleaux vivants waarop we heel veel dingen tegelijk zien. Daarin staat hij op een vergelijkbaar ni veau als bijvoorbeeld William Klein van het fotopersbureau Magnum. In Nederland hebben fotografen als Johan van der Keuken en Koen Wessing goed naar zijn werk gekeken. Een di recte invloed is echter moeilijk aan te wijzen: het is meer een kwestie geweest van het door geven van een estafettestokje. Zij herkenden in hem een ver wante mentaliteit." Van der Elskens invloed reikte ook naar Japan, het land waar hij na een eerste bezoek in 1959 een aantal keren zou terugko men. Barents wijst erop dat „misschien de rauwheid en di rectheid van zijn zwart-wit fo to's en zijn agressieve weergave van de straatcultuur, en zijn grote professionaliteit tot de verbeelding hebben gespro ken." Japan ontsloot voor Van der Elsken een tweede markt, maar er zijn van zijn werk ook de nodige andere buitenlandse edities gemaakt. De fotograaf heeft de laatste jaren voor zijn dood gewerkt aan een overzichtsboek Once upon a time', dat ter gelegen heid van de expositie is uitgege ven. Er zijn wel eens plannen geopperd voor de instelling van een speciale Van der Elsken- prijs, maar volgens Barents zou dat in elk geval een geldprijs van behoorlijk niveau moeten worden. De eerste zorg betreft nu het archief. De expositie in het Stedelijk Museum (Paukus Potterstraat 13) duurt tot en met 17 no vember. De openingstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Op 9 oktober in Haagse Congrescentrum BARCELONA RUUD DE WIT Wie aan populaire Spaanse mu ziek denkt, schiet meestal slechts de naam van Julio Iglesi- as te binnen. Of, met een knip oog naar de flamenco, een gita rist als Paco de Lucia. En wie ver in het verleden teruggaat, herinnert zich ongetwijfeld ook de groep Los Bravos die met hun 'Black is black' een wereld hit hadden. Met de popgroep Mecano, die woensdag 9 okto ber in het Haagse Congrescen trum een eenmalig concert geeft, heeft Spanje echter weer een muzikaal exportartikel van de eerste orde. Mecano is in Nederland nog niet zo bekend, hoewel 'Mujer contra Mujer' en 'Hijo de la luna' het hier redelijk gedaan hebben. In Spanje en Frankrijk is de groep tot vedet te-hoogte gestegen. Dat blijkt uit de reacties op de tournee, die de drie leden tellende groep deze zomer langs 52 Spaanse steden voerde en die nu in Ne derland, Frankrijk, Latijns-Ame- rika en New York wordt voort gezet. De concerten in Spanje waren elke dag uitverkocht. Het grote succes van Mecano laat zich ook aflezen uit hun platenverkoop. Van hun voor laatste lp 'Descanso Dominical', die drie jaar geleden uitkwam, werden ruim twee miljoen exemplaren wereldwijd ver kocht en hun nieuwe lp/cd 'Ai- delai' heeft in drie maanden tijd alle Spaanse records geslagen met een verkoop van een mil joen stuks, waarvan alleen in Spanje al meer dan 600.000. Repertoire Ondanks het recente succes van Mecano timmert de groep al elf jaar aan de weg en heeft zij in middels zes Ip's op haar naam staan. De groep wordt gevormd door de broers José Maria en Nacho Cano, die samen verant woordelijk zijn voor het reper toire, en door zangeres Ana Tor- reja. Het drietal kent elkaar van de middelbare school t;n wordt in Spanje als de ideale schoon zoons. respectievelijk schoon dochter beschouwd. Ze zijn modieus, intelligent, beschaafd en nu dus ook geslaagd. Dat repertoire bestaat vooral uit ballades, met een beetje rock, wat rumba en salsa, en een vleugje flamenco. Ondanks het grote muzikale talent van de broers Cano is Ana Torreja de centrale figuur van Mecano. Met haar kort geknipte hoofd en haar steeds wisselende kle- Het drietal kent el kaar van de middel bare school en wordt in Spanje als de idea le schoonzoons, res pectievelijk schoon dochter beschouwd. Ze zijn modieus, in telligent, beschaafd en nu dus ook ge slaagd. foto cpd ding, waarbij topjes, minirokjes en fraaie panty's boventoon voeren, is zij het wervelende middelpunt van de groep. Maar het is vooral haar prachtige stem, die met het ouder worden -ze is nu 30 jaar- steeds mooier wordt, die haar zo populair heeft gemaakt. Ze onderscheidt zich dan ook in alles van die an dere Spaans zingende vedette. Marta Sanchez, die als imitatie- Madonna slechts uitmunt in ge waagde kleding en onlangs naakt in het weekblad Interviu poseerde. Zeven brieven Couperus ontdekt LEIDEN CEES VAN HOORE De in Oegstgeest woonachtige Couperus-biograaf Frédéric Bastet heeft onlangs zeven on bekende brieven van Ijouis Couperus onder ogen gekregen. Het gaat om brieven <Jie de schrijver in 1901 vanuit Nice schreef aan mevrouw Boon. een vriendin van zijn vrouw Elisa beth Baud. De brieven doken op bij een incassoburo in het zuiden van het land. Een verza melaar, van wie Bastet de naam nog niet wil onthullen, heeft ze daar gekocht. Hij gaf aan Bastet kopieën van de brieven. Bastet: „Hoe die brieven bij dat incassoburo terecht zijn ge komen en wie ze oorspronkelijk in zijn bezit had, is nog niet he lemaal duidelijk. Misschien zijn ze wel door iemand die schul den had aan dat bureau in on derpand gegeven." Volgens de Couperuskenner is vooral één van de brieven erg belangrijk. Het is die waarin Couperus mevrouw Boon schrijft dat ze in het eerste jaar in Nice maar weinig aanloop hebben en hij niets anders doet dan schrijven. Bastet: „Cou perus laat haar in die brief we ten dat hij het ene na het ande re hoofdstuk schrijft en dat zijn vrouw druk bezig is met het overpennen van zijn werk. Dit is interessant, want hij is dan be zig aan 'De boeken der kleine Zielen'. De brief laat Couperus zien op het hoogtepunt van zijn ontwildceling als romancier. Al met al geeft de brief een aardige dwarsdoorsnede van het verblijf in Nice. Als je weet hoe weinig brieven er van Couperus zelf nog zijn - zijn zus en zwager hebben er vele verscheurd - is dit een mooie vondst." Ischa uit LAK-theater Ischa Meijers radioprogramma 'Een uur Ischa' wordt op 29 ok tober rechtstreeks vanuit het Leidse LAK-theater uitgezon den. De uitzending is gratis toe gankelijk. Aan het programma werken het combo 'De Izzies' en om roeper Cor Galis mee. Aanvang van de uitzending: 16.00 uur. de zaal is om half vier open. Cees Nooteboom krijgt Duitse 'Literaturpreis zum 3. Oktober' AMSTERDAM/BERLUN ANP/OPA De Nederlandse auteur Cees Nooteboom (58) heeft voor zijn boek 'Berlijnse Notities' de eer ste Literaturpreis zum 3. Okto ber ontvangen. De prijs, waar aan een bedrag van 20.000 DM is verbonden, wordt op 29 no vember uitgereikt in de Akade- mie der Künste in Berlijn. De jury heeft Nooteboom be kroond wegens de bijzondere manier waarop hij over de ont wikkelingen na de val van de Berlijnse muur op 9 novemen- ber 1989 heeft geschreven. Met de toekenning van de onder scheiding aan een Nederlands auteur, wil de jury onderstrepen dat het proces van de Duitse hereniging niet slechts een Duitse aangelegenheid is. In de bundel 'Berlijnse Noti ties', die in oktober 1990 ver scheen, schetst Nooteboom het verslag van de historische ge beurtenissen vlak vóór en na de val van de Berlijnse muur. De schrijver had zich toevallig, voordat er in de DDR nog maar iets te bekennen was van een mogelijke 'Wende', in Berlijn gevestigd. Nooteboom verblijft volgens de uitgever momenteel in het buitenland. Twee dagen gele den zou hij nog in Spanje zijn gesignaleerd. Half oktober komt hij weer in Nederland. Hoewel Nooteboom in Amsterdam woont, brengt hij een groot deel van het jaar buiten Nederland door. Nootebooms omvangrijke oeuvre is veelvuldig bekrrrond. In 1985 ontving hij de Multatu- liprijs voor zijn boek 'In Neder land' en in 1981 kreeg hij de F. Bordewijkprijs voor 'Rituelen'. Zijn laatste novelle. "Het volgen de verhaal', verscheen in 1990 als boekenweekgeschenk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9