Kunst 'Je leeft niet in een lege wereld' Concert der superlatieven Materialenbelicht bijzondere van het alledaagse onvoldoende Twijfel over 'nieuwe' Saenredam nog niet verdwenen NIEUWSLIJN Sjef Oltheten samen met zijn makker Ab Bolier aan het werk. De employé's van de Leidse belastingdienst moeten deze week behoorlijk zijn afgeleid van hun werkzaamheden. Althans, diegenen die aan de achterkant van het gebouw werken. Op het, aan een speelplaats grenzende, braaklig gende terreintje was kunstenaar Sjef Oltheten bezig met het testen van zijn touw-sculptuur 'Overspanning'. Wie deze sculptuur van enige afstand bekijkt, ontdekt de vor men van een moderne brug, zo'n brug van het type dat twee Amerikaanse highways aan elkaar verbindt. De overspanning wordt aanstaande donderdag boven de Doelenbrug in Leiden aangebracht. Kunst dus. Maar kunst van een verrassende speelsheid. wilde organiseren is nu weer bezig. Misschien dat het projekt nu in 1993 doorgaat. Ik zal dan natuurlijk meedoen, maar ik kon niet langer wachten met het uitvoe- Er staat een vies windje op het terreintje achter de belasting dienst. Sjef Oltheten en zijn makker in de kunst, Ab Bolier, worden bijna gezandstraald tij dens hun werk. Met een hand schuin boven de ogen, bekijken zij het bedrieglijke lijnenspel van de touwen. Het is alsof hier een werktekening is gemaakt, met als grauw tekenpapier de Hollandse lucht. De brug is ge realiseerd, maar zonder de zwa re materie die daar bij hoort. We zien een uitgekiende touw constructie, die wordt gesteund door enkele bamboe-palen. Deze palen zullen later op de dukdalven aan weerszijden van de Leidse Doelenbrug komen te staan. Ze worden hoger dan ze nu zijn, zodat het brugdek voor verkeer en wandelaars vrij blijft. Sjef Oltheten wordt al sinds jaar en dag geboeid door brug gen. „Vooral die moderne brug gen, die webachtige staalcon structies, fascineren mij. Als je ze tegen de skyline ziet, maken ze een iele indruk, maar ze zijn buigzaam en zeer solide. Ik zou dit ontwerp eerst maken in het kader van het project 'Over bruggen', je weet wel dat kunst project dat een tijdje geleden is afgeblazen omdat er geen geld voor was. De stichting die dat Sjef Oltheten maakt 'Overspanning' voor Leidse Doelenbrug mijn idee." „Als je het ontwerp van 'Over spanning' op papier ziet, word je gek. Over spannen bijna, ja. Nu het hier zo staat, zit er een derde dimensie in, kun je er de diepte in zien en het telkens wisselende spel van lijnen. Dat lucht op. Ik werd er gewoon doodnerveus van dat ik dit niet kon uitwerken. Dit hier is nog maar de try-out. Aanstaande donderdag moet het echte werk gebeuren. Dan gaan we de Doe lenbrug met deze sculptuur overspannen. De 'expositie', waarvoor ik van de gemeentelij ke instanties alle medewerking heb gekregen, duurt maar een dag. Maar de mensen zullen niet weten wat ze zien." Culturele Zaken is door Ol theten niet ingelicht. Dat vond hij niet nodig. Alles bij elkaar komt het materiaal voor zijn kunstwerk op zo'n 85 gulden. Maar het denkwerk en de orga nisatie die aan de totstandko ming voorafgingen, zijn natuur lijk niet in geld uit te drukken. „Ik heb het touw op de kop ge tikt in Katwijk. Dit is het soort touw waarmee netten worden geboet. Ik wilde eerst zwart touw hebben, maar dat was er niet. Nou ja, groen is ook mooi. En het is sterk en veerkrachtig." „Ik heb altijd een grote liefde gehad voor ogenschijnlijk inge wikkelde constructies. Met deze constructie gaat het mij om het beheersen, het afbakenen van de ruimte met lichte middelen. Ruimte innemen met wat je maakt, en toch ook weer niet. Als je om dit werk heen loopt zie je telkens lijnen ver schuiven, net als bij een rasterfo- to. Het vloeit, maar dan in stil stand. In combinatie met de brug en het water, waarin de het strakke lij- worden weerspiegeld, lijkt me prachtig." Spierenstelsel De creatie van Oltheten ont leent zijn spanning voor een deel aan een al bestaand bouw werk, te weten de Doelenbrug. Dat vindt de kunstenaar geen bezwaar. Integendeel. „Elk kunstwerk moet je toch zien te gen de achtergrond van wat er al is. Je kunt als kunstenaar die dit soort dingen maakt niet on der de omgeving uit. Ik vind dat niet erg: je leeft niet in een lege wereld, zo is het toch." Ab Bolier, ooit werkzaam in de off-shore-industrie, helpt Ol theten een handje. „Net als Sjef ben ik helemaal gek van de aan blik die grillige constructies als boorplatforms en drijvende bokken bieden. Al dat staal dat als een soort spierenstelsel een constructie bij elkaar houdt. Mooi is dat. Ik help Sjef bij het 'doorrekenen' van deze con structie en bij het ophijsen er- Vindt Oltheten het niet jam mer dat er maar weinig musea zullen zijn die zoveel ruimte be schikbaar hebben dat ze een permanente plek kunnen bie den aan zijn kunstwerk? Olthe ten: „Nee hoor, als musea het per se willen hebben, maken ze wel ruimte vrij. Maar ik zie dit werk toch sneller geadopteerd worden door het bedrijfsleven. Ergens op het dak van een par keergarage of zo. Ik wou maar dat ze dat deden, dan was ik in een klap uit de sociale dienst. Maar laten we nu eerst maar eens kijken hoe het donderdag gaat op de Doelenbrug. We be ginnen donderdagochtend heel vroeg en dan moet het kunst werk in een paar uur staan. Voor storm of zo ben ik niet bang, samen met Bolier heb ik het zo uitgekiend dat het kunst werk ook bij extreme weersom standigheden blijft staan. Of er meeuwen op gaan zitten? Nee hoor, die vogels doen dat niet meteen. Die moeten eerst er gens aan wennen en voor ze aan die touwen gewend zijn is het werk al weer weg." Terwijl Oltheten en zijn com- paan de steuntouwen rondom de bamboepalen losmaken, kijkt in het belastingkantoor een bebrilde heer met aandacht toe. Zijn mond staat open van ver bazing. Hij is in de war. Wie weet, ziet hij die hoge aftrekpost op uw belastingaangifte straks wel over het hoofd. Waar kunst allemaal niet goed voor is. Woensdag 25 september 1991 Dichtersmiddag Verbaal Signaal LEIDEN Voor Verbaal Signaal' begint op zondag 29 septem ber het nieuwe seizoen met een afwisselend programma met drie dichters (Irun S., Laurens Boom en Arjan Doorgeest) en twee flamencogitaristen (duo Benito Y Otto). Nieuw is dat er aan het eind van de middag een klein open podium is waarvoor de bezoeker zich tijdens de middag kan opgeven. Via deze weg wordt de bezoeker de mogelijkheid geboden voor te dragen uit eigen werk. Het programma vindt plaats in de salonzaal van so ciëteit De Burcht aan de Burgsteeg 14 in Leiden. Aanvang 14.30 Legendarische gitaarhelden in Sevilla BARCELONA Zo'n 25 legendarische gitaristen zullen van 15 tot en met 19 oktober aanstaande te zien en te horen zijn in de Andalusische stad Sevilla. Daar vindt volgend jaar de 25ste We- reldexpo plaats. Volgens de organisatie, onder meer verantwoor delijk voor het concert ter ere van Nelson Mandela en het Pink Floyd-concert in Berlijn, moet de concertreeks een eerbetoon worden aan de creativiteit van de moderne muziek. Op de lijst van artiesten staan gitaristen als Bo Didley, B.B. King, Dave Ed munds, Steve Cropper, George Benson, John McLaughlin, Paco de Lucia, Phil Manzanera, Roger McGuinn, Robbie Robertson, Roger Waters, Richard Thomson en Joe Walsh. De concertreeks zal door televisiestations over de wereld worden uitgezonden. Eenmalig optreden van Seal AMSTERDAM In het kader van zijn Europese tournee komt Seal met zijn band naar Nederland voor een eenmalig optreden op 18 november in het Amsterdamse theater Carré. De kaartver koop voor dit concert begint aanstaande zaterdag bij alle beken de adressen. LaToya Jackson trekt flink van leer BUSSUM LaToya Jackson deed onlangs al een pittig boekje open over het helse leven binnen 's werelds meest muzikale fa milie. Bij haar persontmoeting gistermiddag in Bussum ging de oudere zus van Michael nog een stapje verder dan ze op papier had durven gaan. Ze liet geen spaan heel van de superstrenge opvoedingsmethoden van haar ouders en bevestigde andermaal de incestueuze praktijken van haar vader. Haar openhartigheid was stellig bedoeld om de aandacht te vestigen op haar zojuist verschenen autobiografie 'The Controversial Expose Of Life In The Jackson Family'. Het aankaarten ervan valt in Nederland sa men met het verschijnen van LaToya's nieuwe single 'Sexbox', waarmee ze wil aangeven dat ze meer wil zijn dan alleen een aantrekkelijke verschijning. Dat eerder gecultiveerde imago wordt door LaToya overigens wel opnieuw bevestigd met een 'onthullende reportage' in de komende Playboy, het pikante maandblad waarvoor ze twee jaar geleden al eens uit de kleren ging- LaToya Jackson: autobiografie. 9 ONDANKS DE TALLOZE voorbeelden is het voor veel mensen nog steeds moeilijk om te accepteren dat als 'waardeloos' aangemerkte producten of materialen tot kunstwerk worden verheven of dat bestaande objecten een andere functie krijgen. Expositie: 'Materialen' van Stephine van Gennip. Te zien: t/m 19 oktober, ma. t/m vr. van 10-22 uur, za. vanaf 19.00 uur en zo. van 14-17 uur LAK-Galerie. Cleveringaplaats Leiden. De solo-ex positie van Stephine van Gennip bij het LAK heeft als sleutelwoord 'materialen' mee gekregen. Al geeft deze titel wei nig van de inhoud van de ten toonstelling prijs, hij zegt veel over de aard van haar werk. Het geëxposeerde bestaat uit hout- drukken, collages en reliëfs. De serie houtdrukken sluit wat de toepassing van techniek en materiaal betreft het meest aan bij wat veel mensen van kunstobjecten verwachten. Dat dit duideljk anders ligt bij de overige werken is onder meer op te maken uit de reacties van passanten. Het verlangen naar een zekere mate van esthetiek past vaak niet bij het accent op het gewone van de gebruikte materialen, zoals plastic draag tassen en monsters van vloerbe dekking. In de toepassing van dergelijke elementen sluit Ste phine van Gennip aan bij kun stenaars die eenvoudige voor werpen en materialen, welke ons in het dagelijks leven om ringen, als basis voor hun kunstwerken gebruiken. Ondanks de talloze voorbeel den is het voor veel mensen nog steeds moeilijk om te accepte ren dat als 'waardeloos' aange merkte producten of materialen tot kunstwerk verheven worden of dat bestaande objecten een andere functie krijgen. De bij dragen van dadaïsten en kun stenaars van de 'arte povera' hebben dit beeld nog steeds niet kunnen doorbreken, het geen onlangs nog eens beves tigd werd door de discussie rond het beeld van Kounellis voor het nieuwe gebouw van de Tweede Kamer. In de serie collages en reliëfs van Van Gennip staan variaties met het gebruikte materiaal en de vormen centraal. Voor de collages nam Van Gennip de welbekende plastic tas van de Hema als uitgangspunt. In de keuze van zo'n massaprodukt dat ook na hergebruik al snel eindigt als afval schuilt een ze kere toevalligheid, maar in de toepassing ervan toont Van Gennip een voorkeur voor vaste patronen. Door een beperkt aantal componenten, zoals op gedrukte vormen en letters, te verschuiven, te spiegelen of te herhalen, ontstaat een nieuwe structuur. In een van de colla ges zijn twee ruitvormige lagen over elkaar aangebracht zodat de opgedrukte driehoeken een blauw vierkant vormen. Naast de formele interesse spelen ei genschappen van het materiaal, waaronder de transparantie en de plooibaarheid van het witte plastic een rol in de diverse composities. De reliëfs van Stephine van Gennip kenmerken zich door een groter formaat en een an der, consequent doorgevoerd materiaalgebruik. Deze stukken hebben een combinatie van metalen platen en rechthoekige stukken vloerbedekking met el kaar gemeen, maar binnen de serie brengen kleurnuances en de verschillende typen vloerbe dekking variatie aan in de geko zen patronen. Van Gennip ge bruikt heel opvallend zowel de voor- en achterkant van de rechthoekige stalen en toont met lijm bewerkte stukken, die op verschillende manieren in rijen onder elkaar aangebracht worden. Het element van herhaling brengt, anders dan bij in de col lages, ritme in de compositie. In beide soorten werk wil de keuze van het materiaal een bepaalde vanzelfsprekendheid suggere ren; de eenvoud van alledaagse elementen (in de toelichting 'objets trouvees' genoemd) legt samen met de aandacht voor de vorm in dit geval het accent te veel op de uiterlijke aspecten. De werkwijze is beproefd, maar wat hier eigenlijk ontbreekt is een aanknopingspunt voor de vraag waarom Stephine van Gennip de materialen op deze manier gebruikt. Misschien dat duidelijkheid over de intentie van het werk bij bezoekers ook meer begrip voor het bijzondere van het alledaagse met zich meebrengt. Klassiek en pop in Night of the Proms '91 ROTTERDAM» JOS FRUSCH De zevende editie van de 'Night of the Proms', het grootste klassieke concert in Europa, belooft het concert der superlatieven te worden. De Ant werpse versie van wat in Londen al meer dan een eeuw bestaat is uitgegroeid tot een echte muzika le happening. Een aantal vernieuwingen zal het promsconcert, op 24, 25 en 26 oktober in Antwer pen, een nog grotere uitstraling geven. Naam en faam van orkest, koor en solisten, met sterren als Beverly Craven, Randy Crawford, Steve Harley, Roger Hodgson en Daniel Blumenthal, lijken die verwachting te rechtvaardigen. Voor het eerst zal dit jaar het hele 'Promscircus' ook verkassen naar Nederland: op zondag 27 ok tober, één dag na de laatste voorstelling in Ant werpen, is hetzelfde programma in Ahoy' Rotter dam te zien. Het spreekt vanzelf dat zo'n giganti sche klus alleen met financiële medewerking van de grootste bierbrouwer van ons land geklaard kan worden. Kosten noch moeite zijn gespaard om het de ver wachte 60.000 toeschouwers naar hun zin te ma ken. Het podium is gedeeltelijk in de achterlig gende tribune geïntegreerd zodat optimaal kijk genot wordt gegarandeerd en technische hoog standjes als videobeelden, lichteffecten en een hypermoderne geluidsinstallatie maken van het Antwerpse sportpaleis een perfecte en sfeervolle concertzaal. Hoewel, het middenterrein met zijn deinende massa studenten die elkaar met strijd liederen, toeters en bellen, spandoeken en andere attributen 'te lijf gaan' heeft meer weg van een disco. Maar juist dat 'studentikoos' vermaak vormt een belangrijk onderdeel van de aparte sfeer in het sportpaleis, waarin op de tribunes 'normale' bezoekers zich laten verleiden tot de 'wave' of luidkeelse bijval. Nieuw op de 'Night of the Proms' van dit jaar is het orkest. 'Geen ongemotiveerde musici meer', aldus de organisatoren, daarmee doelend op de leden van het Philharmonisch Orkest van Vlaan deren dat tot nu toe, met stijgende tegenzin, de voorgaande afleveringen voor zijn rekening nam, maar een groep enthousiaste musici, luisterend naar de naam 'II Novecento, Het orkest van de twintigste eeuw'. De opzet van Proms '91 is dezelfde gebleven als voorgaande jaren: populair-klassieke muziek blijft de hoofdmoot van het programma. Het in strument dat dit jaar bijzonder in de kijker wordt geplaatst is de piano. De Amerikaanse pianist Da niel Blumenthal, in 1983 laureaat van de Konin gin Elisabethwedstrijd van Brussel, zal zich solis tisch manifesteren in 'I got Rhythm' van Gershwin, het 'Warsaw Concerto' van Addinsell en een fragment uit 'Ouvertura' van Groslot. Wei nieuw is het programma-onderdeel 'Pop Clas sics': enkele popvedetten brengen hun bekendste successen ten gehore onder begeleiding van het symfonie-orkest, dat wordt versterkt door een vierkoppige begeleidingsgroep met onder meer John MUes. Zwoel Steve Harley, ooit boegbeeld van de populaire popgroep Cockney Rebel, brengt in Antwerpen, zijn hit 'Sebastian' ten gehore. Roger Hodgson, special guest van Proms '91, die aan de basis stond van de successen van Supertramp, brengt enkele magische nummers uit het Supertramp- repertoire: 'Logical song', 'Take the long way ho me', "Give a little bit' en "Fool's Overture'. De meeste aandacht zal ongetwijfeld uitgaan naar de twee diva's Randy Crawford en Beverley Craven. Crawford zingt in Antwerpen met haar betove rende en zwoele stem 'One day I'll fly away' en 'Street Live', Beverley Craven zal 'Promise me' en 'Love songs' ten gehore brengen. Het populair-klassieke programma biedt 'tradi tionals' als Strauss' Also Sprach Zarathustra, Ros sini's ouverture La Gazza Ladra, Bizets Farandole uit L'Arlèsienne, Andersons Typewriter en Verdi's Triomfmars uit Aida. En dat is nog maar een greep uit het programma, dat traditiegetrouw met Land of Hope and Glory van Elgar wordt be sloten. Het immense Promskoor, dat onder meer bestaat uit het Westbrabants Operakoor en een koor uit Roosendaal, wordt dan, eveneens tradi tiegetrouw, bijgestaan door een brullende, bijna hysterische massa en geleid door een hele horde geflipte, als pinguin verklede 'dirigenten'. Want Antwerpen kan er wat van als het gaat om het bespelen van het publiek. Voor dat laatste zorgt ook presentator Carl Huybrechts. Zijn niet altijd even fijnbesnaarde opmerkingen gaan er bij het Proms-publiek in als koek. Japanse versie J.C. Superstar The Shiki Theatrical Company uit Tokio heeft gisteren tijdens het Japanse Festival in Londen een eigen versie gebracht van de door Tim Rice en Andrew Lloyd Webber geschreven musi cal 'Jesus Christ Superstar'. De uitvoering had plaats in het Do minion Theatre van de Britse hoofdstad. De Japanse Jezus Christus werd gespeeld door de acteur Yuichiro Yamaguchi. Twee weken geleden bleek Nederland ineens een Saenredam rijken het interi eur van de Grote of Sint Laurenskerk te Alkmaar werd definitief toegeschreven aan Nederlands grootste kerkenschilder. Maar Gary Schwartz, schrijver van een recent standaardwerk over Saenredam, is niet overtuigd: er blijven veel te veel vragen onbeantwoord. Over wie de maker van het schilderij is wordt al jaren gediscussieerd. Is het een echte Saenredam, heeft Isaac van Nic- kele het geschilderd of een onbekende andere zeventiende eeuwer. Jeroen Gil- tay, hoofdconservator oude kunst van museum Boymans van Beuningen heeft gemeend dat het eeuwige getwijfel afge lopen moet zijn en heeft beslist dat Saenredam zelf de schilder is. Hij draagt een tweetal belangrijke argumenten voor deze toeschrijving aan. Ten eerste zijn er twee tekeningen van de zeventiende eeuwse meester bekend met exact de zelfde voorstelling van het kerkinterieur en ten tweede zijn de verfstreek en de kleurentoetsen volgens hem vergelijk baar met de andere Saenredams. Deze technische zaken zijn pas goed zichtbaar geworden na de restauratie die onlangs is uitgevoerd. Maar deze argumenten poetsen de te gengestelde gegevens niet weg. Zo heeft het doek een veel groter formaat dan de andere Saenredams. Verder is 't het eni ge schilderij op linnen, alle andere zijn op houten panelen geschilderd. Boven dien is het niet gesigneerd en al het an dere werk wel. Ook is het blanke kerkin terieur veel bleker en valer dan de ande- Volgens Gary Schwartz zijn het idee en de compositie van het doek ongetwijfeld van Saenredam. De gesigneerde tekenin gen met dezelfde voorstellingen zijn daarvoor voldoende bewijs. Maar dat is geen nieuws: die tekeningen zijn al lang bekend. De schilderkunstige argumen ten, die 'Rotterdam' aanvoert voor de echtheid roepen in de opvatting van Schwartz nu juist de meeste twijfels op. De kleurtoetsen in de witte vlakken zou den typisch van Saenredam zijn. Schwartz: „Als ik die toetsen vergelijk met de afbeelding van de Mariaplaats te Utrecht dan vind ik de kleurtoetsen daarop veel rijker en genuanceerder. De oppervlakte van de witte partijen op het Alkmaarse doek is nogal grauw met on genuanceerde toetsen rood en grijs. De kwaliteit ervan blijft bij het genoemde paneel ver achter. Bovendien is het ge bruik van vlekken zeker niet exclusief bij Saenredam aan te wijzen, ook tijdgeno ten en navolgers werken zo", aldus Schwartz. Kortom, hij acht het onjuist dat men in museum Boymans van Beu ningen heeft gemeend de knoop te moe ten doorhakken. De toegenomen waardevermeerdering van het schilderij van drie ton naar acht tien miljoen gulden is volgens Schwartz ook uiterst relatief. Ten eerste zal Alk maar, dat het schilderij al sinds 1767 binnen zijn stadsmuren heeft, zeker niet verkopen. Bovendien kan één museum alleen niet zo'n nieuwe prijs bepalen. „Het enige dat ze hebben bereikt is dat de verzekeringsgelden veel hoger zullen worden als het werk nog eens wordt uit geleend", aldus Schwartz. Verder is hij, net als ieder ander, vol lof over de schitterende tentoonstelling Per spectieven, waarop het betwiste schilde rij is te zien. Volgens hem zal het niet snel weer gebeuren dat er zestien Saen redams in één keer te zien zullen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9