Rtv show
TROS en VOO
'gaan' wellicht
niet commercieel
'Ik werk liever in een
zaal dan voor camera
Take off: voor liefhebbers van
spraakmakende Nederlandse soap
Woensdag 25 september 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPEIEN Vormgeving: ANDRIES DFTMAR
6
ZOGEZEGD
Candy Dulfer
,,Soms kom je andere muzikan
ten tegen en dan zeg je: hallo, dit
is m'n moeder. Dan zie je ze heel
V/eemd kijken: göh, een meid
Van 21en dan nog met d'r moe
der op stap. Mensen denken vaak
dat je niet voor jezelf kan zorgen.
Maar het is heel leuk om haar
mee te hebben. Makkelijk ook.
Want ik heb nog steeds geen rij
bewijs." (Candy Dulfer in Nieuwe
Revu)
,,Mijn manier van praten is nogal
eens mikpunt van spot. Ik heb
een nicht, die praat precies zo en
die hoort nóóóit wat. Maar ja, zij
werkt bij de VVV." (Mary Dressel-
huys in gesprek met Karei van der
Graaf in het kader van Bouw mee
aan Carré)
„Wanneer ik me voor het laatst
gegeneerd heb in het bijzijn van
een vrouw? Dat zal waarschijnlijk
in een bed zijn geweest. Nog niet
zo langgeleden. Een bed waarin
ik niet kwam tot datgene waartoe
ik wilde komen en waartoe de an
dere persoon wilde dat ik kwam.
Uit extreme vermoeidheid."
(Koen Wauters nogmaals in Humo)
,,lk heb mijn diploma van de
kleinkunstacademie; ik heb dus
zwart op wit dat ik talent heb."
(Peter Lusse in Nieuwe Revu)
„Een verschil tussen mannen er)
vrouwen is dat mannen nooit zin
delijk worden. Je hoeft maar te
kijken naar hun onderbroeken."
(Schrijfster Yvonne Kroonenberg
ARCHIEFFOTO
bij Ursul de Geer op RTL 4)
..In feite ben ik een gespleten
persoonlijkheid, want er bestaat
geen groter verschil dan tussen
acteren en schilderen. Acteren
kun je niet zonder anderen,
schilderen is een intieme hande
ling." (Jeroen Krabbé in TROS-
Kompas)
„Barbra Streisand is meer dan
fascinerend, een indrukwekken
de persoonlijkheid, maar dodelijk
vermoeiend. Als je je pink tijdens
een opname te vrqeg optilt, ziet
ze dat en laat ze het overdoen."
(Jeroen Krabbé nogmaals in TROS-
Kompas)
„Ik vind het leuk om met een
groep van vijf mannen op te tre
den. Ik kan goed met mannen
opschieten. Natuurlijk wil ik af
en toe over die typische vrouwen
dingetjes praten, maar daar heb
ik mijn vriendinnen voor. Man
nen verschillen trouwens niet zo
veel van vrouwen. Wat het rodde
len betreft steken ze elkaar naar
de kroon. Sinds ik bij BZN zing,
hoor ik meer nieuwtjes dan ooit."
(Carola Smit in Studio)
„Niemand is aardig. Mensen doe
zich aardig voor. Of mensen wil
len aardig gevonden worden. Dat
wil ik niet. Ik denk dat ik normaal
ben. Ik kan heel vervelend zijn
tegen mensen die ik niet mag. Ik
ben geen kontlikker." (Rijk de
Gooyer in Humo)
hilversum renate van i peren
Zowel de TROS als Veronica
blijft wellicht behouden voor
het publieke bestel. De keuze
voor een commerciële toekomst
schijnt niet langer zo vanzelf
sprekend als tot dusver het ge
val was. Op initiatief van Vero-
nica-voorzitter drs. Joop van der
Reyden wordt thans de moge
lijkheid onderzocht de huidige
drie tv-netten zo te herstructu
reren dat de mogelijkheden van
de diverse zenders optimaal be
nut worden. Dat blijkt uit een
uiterst geheim rapport dat in
kleine kring in Hilversum circu
leert.
Een driemanschap, bestaan
de uit KRO-voorzitter Gerrit
Braks, Van der Reijden en een
vertegenwoordiging van het da
gelijks bestuur van de NOS
(Max de Jong óf Albert van den
Heuvel), is inmiddels doende
het alternatieve reddingsplan
aan het voorbereiden.
Het voorstel van Van der Reij
den gaat uit van een landelijk
publiek tv-bestel, bestaande uit
drie tv-zendernetten, met elk
een ander 'gezicht'. Eén van die
drie netten moet reclamevrij
zijn en geheel worden gefinan
cierd uit de omroepbijdragen.
Op dat net wordt ook geen
sport uitgezonden. Op de beide
andere netten wordt wel recla
me uitgezonden, maar voor ie
der van deze netten geldt een
ander reclame-regime. Op het
ene net zou wel programma
onderbrekende reclame kunnen
worden uitgezonden, op het an
dere niet.
Het is de bedoeling dat er
haast wordt gezet achter de ont
wikkeling van het alternatieve
plan. Het moet in elk geval klaar
zijn voordat de commissie Don-
ner, die zich op initiatief van
WVC-minister d'Ancona buigt
over de commerciële mogelijk
heden van TROS en Veronica,
met haar advies komt.
Het jongste initiatief van Ve
ronica en TROS is opmerkelijk,
omdat beide omroepen tot voor
kort nog uitgingen van een vrij
wel zekere commerciële toe
komst. Waarschijnlijk is dat bei
de omroepen toch niet zeker
zijn van de uitkomst van de po
litieke debatten over dit onder
werp. Zowel bij TROS als bij Ve
ronica was gisterochtend nie
mand bereid commentaar te
geven op het jongste initiatief.
hilversum theo dersjant
De Evangelische Omroep zal
met alle kracht proberen op een
zo kort mogelijke termijn de
status van A-omroep te berei
ken. Dat heeft het bestuur van
de omroep besloten. Het EO-
personeel is gistermorgen op de
hoogte gebracht van het be
stuursbesluit. Een projectgroep
die de ledenwerfactie moet be
geleiden, heeft al een plan ge
reed, waarbij de EO zich vooral
zal richten op familieleden van
EO streeft ook
naar A-status
mensen die al lid van de om
roep zijn.
Volgens EO's woordvoerder A.
Mons is de afgelopen dagen al
gewerkt aan een ledenwerfplan.
„Over de vorm van de actie kan
ik nog niet veel meedelen."
De Evangelische Omroep
heeft nu rond de 339.000 leden.
Volgens Mons zijn er voor de A-
status ten minste 200.000 nieu
we leden nodig. Blijkens een
EO-onderzoek zijn er in Neder
land ongeveer een miljoen po
tentiële leden voor de Evangeli
sche Omroep. De campagne zal
zich vooral richten op gezinsle
den van de huidige leden.
Eerder dit jaar besloot het
EO-bes.tuur de A-status niet na
te streven. Het bestuur is daar
van teruggekomen „gezien de
ontwikkelingen in medialand."
STRIPS
BOLLEBOOM
HEINZ
IK HEB GELEERD om
eerst de klootzak in me
zelf te zoeken, voor ik kri
tiek lever op anderen.
(Stef Bos)
Stef Bos met show 'Is dit nu later' het land in
Spanning, sensatie, intriges en romances rond vliegveld
Een flitsende kruising
tussen Medisch Cen
trum West en Goede
Tijden, Slechte Tijden, zo kan
de nieuwe Veronica-serie Take
Off het best worden genoemd.
Met ingang van donderdag
avond 3 oktober dertig weken
lang om 21.10 uur, vijfentwintig
minuten spanning, sensatie, in
triges, verraad, wraak en vooral
hartstocht rond twee lucht
vaartmaatschappijen die voort
durend met elkaar in de clinch
liggen. Voor de liefhebbers van
Nederlandse soap valt er weer
heel wat te genieten deze win
ter.
De hoofdpersonen in de serie
zijn de ongeveer vijftigjarige
Willem Pieter van Mecklenburg,
door intimi kortweg W.P. ge
noemd, en de 25 jaar jongere
Mark Prins. W.P. gedraagt zich
als Dallas-gemenerik J.R., vooral
omdat hij een strak en absoluut
bewind voert over de lucht
vaartmaatschappij Air Compa
ny, waar hij op bijna criminele
wijze aan de top is gekomen.
Mark Prins is een broekje, het
glimmend haar strak achterover
gekamd. Zo nu en dan maakt
hij duivels slimme opmerkin-
gen, waarmee hij het vertrou
wen van de grote W.P. weet te
winnen. Prins gaat bij W.P. in
de leer, maar komt er gaande
weg achter dat de man niet he
lemaal zuiver op de graat is.
Daarom begint Prins een eigen
luchtvaartmaatschappij, Skyli
nes geheten, met dè bedoeling
Air Company - dus W.P. - on
deruit te halen.
Rond dit hoofdverhaal komen
allerlei voor de hand liggende
intriges en romances aan de or
de. Zoals de piloot die rotzooit
met de stewardess, de arts met
de baliemedewerkster, de doch
ter van de baas met een werk
nemer enzovoorts. Kortom Me
disch Centrum West in het
klein, want de afleveringen du
ren de helft korter en met dit
verschil dat de doktoren nu pi
loten zijn, patiënten zijn passa
giers, de verpleegsters zijn ste
wardessen.
De makers van de serie zijn
erin geslaagd, volstrekt onbe
kende acteurs voor de hoofdrol
len te strikken. Een van de ac
teurs speelde eens een rolletje
in Medisch Centrum West, een
van de stewardessen was om-
roepster bij Veronica en Roel
Bos, die de rol van W.P. vertolkt,
is in Italië een gevierd acteur.
De andere acteurs werden door
caster Hans Kemna, recht
streeks van het toneel geplukt.
Producer Harry Bot vond de
nationale vliegtuigbouwer Fok
ker bereid een echte Fokker 100
af te staan, die speciaal voor de
serie met het logo van de Fictie
ve luchtvaartmaatschappij Air
Company werd opgesierd. Het
vliegveld van Eindhoven doet
dienst als thuishaven van Air
Company.
Joop Daalmeyer, directeur te
levisie van Veronica, ging ook
mee en hij legde uit dat Neder
land toe is aan een nieuwe
soap. Dat Take Off maar een
klein half uurtje per aflevering
duurt, maakte volgens hem niet
uit. „Alle series die uit Amerika
komen zijn van die lengte", zo
verkondigde hij.
Toch is de lengte het grootste
probleem van de serie. Intriges
en romances worden op een
MCW-stijl gebracht, maar krij
gen maar een GTST-duur de
tijd om zich voor de tv-kijkers te»
ontspinnen. Voorde eerste afle
vering goed en wel is begonnen
en de hoofdpersonen een beetje
aan bod komen, komt de aftite
ling alweer in beeld. Niettemin
zal Take Off volgens Daalmeyer
zo'n 1,7 miljoen kijkers trekken.
BOES
P-e 0-l-A-%-£-N A-AM C>-£
T-A-K-JC-£M £-H &-£ TM-US-£M
£-£-N AN-P-R-£
K-L-£-(J-£ r-£ K-£-/J-<£-£M
DAT NUMMER PAPA, veel mensen vra
gen me nu achteraf of dat niet gênant
was. Nee, ik leef misschien nog zo'n twin
tig, dertig jaar. Nu moet ik alles uit
schreeuwen wat er in zit. Zo sta ik ook op
het podium: m'n hart zit hier, gooi het er
maar uit. (Stef Bos)
ANNEMARIE VAN ZEVENBERGEN GPD
De meeste Nederlan
ders kennen hem
van het liedje Papa.
Maar hij doet meer, veel meer.
Stef Bos (30), half Vlaming,
half Nederlander zoals hij zelf
zegt, is componist, zanger en
tekstschrijver. Deed aan caba
ret, maakte een toneelstuk,
schreef het nummer Verlangen
voor de popgroep Clouseau en
maakte een satirisch ochtend
programma voor de BRTN. Dit
jaar werd hij onderscheiden
met een Edison en de Zilveren
Harp. Van oktober af trekt hij
door Nederland op 1 febru
ari 1992 doet hij Noordwijker-
hout aan en België met zijn
theatershow Is dit nu later. Hij
ziet zichzelf als laatbloeier, als
een merkwaardige jongen: 'Uit
verwondering kwam het
woord, en hij schreef.
De muzikale carrière van Stef
Bos begon zo'n vijf jaar geleden
op de Antwerpse toneelopleing
Studio Herman Teirlinck. Voor
die tijd studeerde hij psycholo
gie (omgangskunde) aan de le
rarenopleiding in Utrecht. „Ik
heb een tweedegraads bevoegd
heid en kan in het MBO om
gangskunde doceren. Tijdens
die opleiding ben ik begonen
met cabaret. Van dat geënga
geerde cabaret, politiek getint.
Samen met mijn studiegenoot
Chiel van Berkel deden we hele
maffe dingen. We hielden van
theatraliteit. We deden veel ty
petjes, niet met pruiken en zo
maar simpel, vaak alleen met
een bril. We brachten niet al
leen lache-dingetjes maar ook
gruwelijke zaken. Kindermoord
bijvoorbeeld. Het was echt stu
dentencabaret", vertélt Stef Bos
grinnikend.
Die cabaretvoorstellingen wa
ren niet onverdienstelijk want
in '82 ontving het tweetal Bos-
/Van Berkel, als Kabaret duo
Kaliber, de Publieksprijs van het
Camerettenfestival in Delft. In
'88 behaalde hij, deel uitma
kend van het duo Idioten blo
zen niet, de tweede prijs tijdens
het Wim Sonneveld Kabaretfes-
tival Amsterdam.
Muziek
„Ik vond cabaret leuk, maar wil
de daar toch niet mijn ziel en
zaligheid inleggen. In Amster
dam ontdekten Chiel en ik dat
we ouwe koeien uit de sloot aan
het halen waren en we besloten
ieder onze eigen weg te gaan.
Hij is toen naar Antwerpen ge
gaan. We hielden contact en ik
ben uiteindelijk ook naar die to
neelopleiding gegaan. Ik heb
daar de muziek ontdekt, ben
wat op de piano gaan pingelen.
In mijn jeugd was er weinig
ruimte voor theater, dus dat
was ook niet iets wat ik vroeger
echt wilde."
In eerste instantie begon Bos
met acteren. Hij speelde in Ma
ria Viers van het Oud Stekelhuis
in Gent en schreef met vier
vrienden het muziektheaterstuk
Mac Beans en bonen. „Muziek
theater la Orkater was dat. Erg
leuk om te doen. Maar op een
gegeven moment merkte ik dat
ik met te veel dingen tegelijk
bezig was."
Onder die 'dingen' verstaat
hij onder meer het schrijven en
componeren van de Belgische
inzending voor het Eurovisie
Songfestival, het meewerken
aan het satirisch ochtendpro
gramma De ochtendploeg van
de BRTN, toneelwerk en het
schrijven van Verlangen voor
Clouseau.
„Dat was leuk om te doen, ik
heb nog veel contact met die
jongens van Clouseau. Maar ik
wilde mijn energie gerichter
gaan gebruiken. Datgene doen
wat ik het liefst doe: het schrij
ven van teksten en muziek. Het
eerste nummer dat ik uitbracht
was Is dit nu later, de titelsong
van mijn debuut-lp."
Improvisatie
Dat is ook de titel van de thea
tershow die Stef op de Neder
landse en Belgische podia gaat
brengen. Op woensdag 2 okto
ber begint de tournee door Ne
derland en België, waarin Bos
bijgestaan wordt door drie mu
zikanten. „De titel van de show
is gerelateerd aan mijn lp. Op
het podium kan ik veel meer op
mijn eigen manier doen. Er is
veel ruimte voor improvisatie.
Ik wilde meer cabareteske ele
menten erin brengen, maar het
accent blijft op. de muziek lig
gen. Ik doe dat graag. Ik werk
liever met mensen in een zaal
dan op televisie. Zo'n camera is
dood, je wordt aangekeken door
een glazen oog. De confrontatie
met een publiek is voor mij heel
belangrijk. Ik wil voeling met
hen houden. We gaan ons ge
woon amuseren op het podium.
Er zitten bepaalde nummers is
waarin ik zeg wat ik van bepaal
de dingen vind, maar wat men
sen daarmee doen, moeten ze
zelf weten. Het is niet mijn be
doeling om emmers vol moraal
over het publiek uit te gooien."
Het woord 'ik' komt in veel
van zijn teksten voor. „Dat heb
ik in Vlaanderen geleerd. In Ne
derland overheerst het jullie-ge-
voel. Alles is ingedeeld in groe
pen, Nederlanders zijn echte
groepsbeesten. Hier zijn de
mensen veel individualistischer.
Ik heb dat van Raymond van
het Groenewoud geleerd. Hij zei
altijd: wat heeft het voor zin om
de saaie burger aan te vallen,
wat moet jij zeggen over het
eentonige leven. Ik heb geleerd
om eerst naar de klootzak in
mezelf te zoeken, voor ik kritiek
lever op anderen. Daar komt
een stukje van mijn calvinisti
sche opvoeding om de hoek
krijgen; Wat Gij niet wilt dat u
geschiedt..."
Navelstaren
„Ik zie taal als een communica
tiemiddel, dus je moet dat per
soonlijke wel zo'n draai weten
te geven dat iedereen er wat van
zichzelf in kan herkennen. Ik
hou er niet van om zaken te la
ten ontaarden in navelstaarde
rij. Schrijven vanuit jezelf hoeft
niet alleen voor jezelf te zijn."
„Neem dat nummer Papa,
veel mensen vragen me nu ach
teraf of dat niet gênant was.
Nee, ik leef mischien nog zo'n
twintig, dertig jaar. Nu moet ik
alles uitschreeuwen wat er in
zit. Zo sta ik ook op het podium:
m'n hart zit hier, gooi het er
maar uit."
„Als ik nu naar dat lied kijk, is
die vader een metafoor voor de
vergankelijkheid. Een thema
waar ik erg mee bezig ben ge
weest toen die lp Is dit nu later
tot stand kwam. Dat blijkt ook
wel uit de titel van de plaat. Ik
ben nu bezig met een nieuwe lp
die de andere kant belicht. Ik
denk dat ik die Beter Iaat dan
Nooit ga noemen."
Over 'zijn' later heeft Stef
vastomlijnde ideeën: „Ik wil me
gericht met Nederlandse tek
sten bezighouden. Het schrijven
van teksten is voor mij het be
langrijkst, met in het verlengde
daarvan de theatershow. Schrij
ven, daarna komt de rest. La-
Stef Bos: „Ik moet alles uitschreeuwen wat erin zit."
Fragment uit de Nederlandse soap Take Off, die van 3 oktober af wordt uitgezonden door Veronica. Links Eric
Cotton als Mark Prins, rechts Roel Bos als W.P. foto gpd