De rockband die zichzelf bleef De drie I's van de relatie (1) ZATERDAGS RIJ VOEGSEL Vijf jongens die door iedereen uitgekotst werden en uiteindelijk hun recalcitrantie als handelsmerk wisten te gebruiken. Guns n'Roses. Een droom die op eigen kracht tot werkelijkheid werd gemaakt. Na vier jaar eindelijk twee nieuwe albums Axl Rose, de spil van de groep Guns n' Roses. Hij zingt zelden zuiver. Soms is het ronduit krijsen. Maar hij bezweert het publiek. Is Guns n' Roses de 'Greatest rock'n'roll- band in the world'? Zelf hebben ze zich nooit zo genoemd. Maar intussen is er nog niet eerder een rockband geweest die van een debuutplaat zo'n vijftien miljoen exem plaren verkocht. En welke groep met slechts één album op de markt, deed ooit als 'head- liner' een vrijwel uitverkochte stadiontoemee door Amerika? Maar hoe word je de 'Greatest rock'n'roll- band in the world'? Hapklare rock'n'roll spe len is een eerste vereiste, doch niet voldoende. Dat doen duizenden, tienduizenden groepen. Rock'n'roll is meer dan muziek. Veel meer. Guns n' Roses werden groot omdat ze de mensen nieuwsgierig weten te maken naar Guns n' Roses. Door eerst bijna kapot te gaan aan heroïne en alcohol, nét op tijd af te kicken en vervolgens - bij de come back - Dylan's Knockinon Heavens Door op het repertoire te zetten. Dat is gevoel voor symboliek. Dat is gevoel voor drama Guns n' Roses werden groot omdat ze de 'American Dream' en de 'rock'n'roll-roman- tiek' in zich verenigen. Vijf jongens die door iedereen uitgekotst werden en uiteindelijk hun recalcitrantie als handelsmerk wisten te gebruiken. Guns n' Roses werden groot, omdat ze vier jaar lang aan de opvolger van het debuut Ap petite for Destruction werkten. Of beten Op volgers, want deze week verschenen maar liefst twee dubbel-albums tegelijk: Use Your Il lusion deel I en II. Deed iemand dat eigenlijk ooit eerder? IN ALLES ANDERS Guns n' Roses willen in alles anders zijn. En reken maar dat het lange wachten de fans - net als bij Dire Straits - hongerig heeft ge maakt. Op voorhand zijn er al vele miljoenen exemplaren verkocht. De nieuwe single Don't Cry schiet deze week hoog de hitlijsten bin nen. De huidige wereldtoemee gaat twee jaar duren. Guns n' Roses houden niet van klein. Forum Kopenhagen. Augustus 1991. Een soort Ahoy' Rotterdam. Het is één van de kleinste zalen die de groep bespeelt. Op het podium de klassieke rockband in de traditie van Aerosmith en The Rolling Stones. Evenals de Stones gaan Guns n' Roses geen cliché uit de weg. Een ballad kan niet senti menteel genoeg. En een stamper als Double Talkin' Jive stampt ook werkelijk. Beton. Dat is rock'n'roll. Volkskunst. Op de metershoge beeldschermen, aan weerszijden van het podium, wordt het ge zicht van zanger Axl Rose tientallen malen vergroot weergegeven. Hij zingt zelden zuiver. Soms is het ronduit krijsen. In de falset roept de stem associaties op met ernstige constipa tie. Maar hij bezweert het publiek. De muziek medewerker van de Los Angeles Times verge leek Rose's charisma met dat van Jim Mor rison. Nu wordt duidelijk waarom. Die slimme oogjes. Die uitdagende slimme oogjes... „Fuck off, you mothafucka!" Het publiek juicht. ROCKGITAAR-PRINS Over gitarist Slash deden de laatste vier jaar net zo veel heroïne-verhalen de ronde als over Keith Richards de afgelopen vierentwintig jaar. Hij is nu 'clean' zegt hij, maar ziet er nog altijd verlopen genoeg uit om de rol van rock- gitaar-prins te spelen. Op de knieën, de gitaar op schoot met de hals omhoog. Een fallus symbool, net zoals Axl Rose's microfoon. Zoals alles bij Guns n' Roses, eigenlijk. Halverwege het concert wordt vuurwerk op het podium gegooid. De band stopt het optre den en verdwijnt naar de kleedkamer met de mededeling dat er pas verder gespeeld wordt als de dader zich meldt. Een klein kwartier la ter gaat het concert naadloos verder; dader of geen dader, dat is niet duidelijk. De rel is er. De rel die bij vrijwel- ieder Guns n' Roses op treden hoort. Maar was het met de Stones hal verwege de jaren zestig anders? Zonder Axl Rose zou er geen Guns n' Roses zijn, dat staat vast. Hij groeide - als Bill Bailey - op als oudste van drie kinderen in een streng religieus gezin in La Fayette. Indiana. Intelli gent. Eén van de beste leerlingen op school; tegelijk tegendraads. La Fayette is klein en burgerlijk. There is only one good thing about a small town. You know that you want to get out, zongen Lou Reed en John Cale vorig jaar nog. Dat gold ook voor Axl Rose. Hij vertrok naar Los Angeles. Daar ontmoette hij Slash, alias Saul Hud son, kind van artistieke ouders die hem een vrije opvoeding gaven. Ook Slash bleek be hoorlijk 'doorgeslagen'. Resultaat van gebrek aan aandacht in z'n jeugd, zal een ontwikke lingspsycholoog waarschijnlijk vaststellen. Beiden zijn 'outcasts' en trekken andere 'out casts' aan, zoals gitarist Izzy Stradlin, die Rose nog uit Indiana kent, bassist Duff McKagan en de inmiddels vervangen drummer Steve Adler. Ook in Los Angeles waren ze paria's, zal Axl Rose later verklaren. Ze woonden met z'n al len in één appartement, versierden vrouwen, dealden drugs en probeerden een rockband te beginnen. Buiten henzelf was er niemand in de muziekwereld die daar in geloofde. Tot bleek dat de groep succes had bij de 'kids' van de straat. Toen, halverwege de jaren tachtig, beseften de platenmaatschappijen dat er aan dit stelletje 'degenerees' wel wat te verdienen viel. Er kwam een contract (met Geffen), en een plaat die een miljoenenverkoop oplever de. De poppen waren aan het dansen. Iedereen wilde opeens 'vriend' zijn van het vijftal, dat nóóit vrienden had. Weinig be drijfstakken kennen zoveel parasieten als de showbiz. VEEL ELLENDE Met de plotselinge roem en de plotselinge rijkdom kwam ook veel ellende. Het zich moeten opsluiten in een hotelkamer of appar tement om niet lastig gevallen te worden leid de tot vervreemding, tot gebruik van drugs, tot agressie; televisietoestellen werden kapot ge smeten tegen spiegelwanden. De reputatie van Guns n' Roses zorgde ervoor dat in de pers het gedrag van de bandleden breed uit werd gemeten, tot de kleinste kleinigheid toe. En ieder sensatieverhaal versterkte alleen maar de reputatie. De roem als perpetuum mobile. Inmiddels is Axl Rose in therapie geweest. Hij weet nu in ieder geval dat het allemaal met z'n jeugd te maken heeft. Dat helpt, zegt- 'Guns n' Poses', worden ze ook wel ge noemd. Maar is het creëren van een mythe bij voorbaat al een pose? Neem nu zo'n persconferentie, onlangs in een zeer veel sterren hotel in Kopenhagen. Van de band komen alleen gitarist Slash, bas sist 'Duff en de nieuwe drummer Matt So rum opdagen. Wie echter is er geïnteresseerd in drummers en bassisten? Het gaat toch im mers om Axl Rose en Slash, de 'Jagger en Ri chards'? Op de tafel een schaal met flesjes fris drank, een fles wodka en een fles van het whisky-favoriete Jack Daniels. Imagebuilding? Welnee, Slash wil gewoon overal waar hij ver schijnt een fles Jack Daniels bij de hand heb ben. Hij is dat zo gewend en die dingen ge beuren op een gegeven moment onbewust, net als bij Keith Richards. STOMPZINNIGHEID Het feit dat Axl Rose niet de moeite geno men heeft om voor deze gelegenheid uit z'n bed - of waar vandaan dan ook - te komen, heeft minder met minachting voor de pers te maken dan met de stompzinnigheid van dit soort bijeenkomsten. Er wordt niet één intelligent antwoord gege ven, maar wordt er dan wel èèn intelligente vraag gesteld? „Mijn naam is Gugu. Ik heb een programma voor de Duitse tv. Zouden jullie voor de camera willen zeggen dat Guns n' Ro ses Gugu's rockshow fantastisch vinden?" De drie rockers achter de tafel schudden 'nee'. „Fuck you," mompelt Slash. Een middelvinger gaat omhoog. Het meest stuitende tafereel vindt plaats op het moment dat de persconfe rentie wordt afgeblazen. Dan begint een aan tal journalisten te applaudiseren. De 'Moral Majority' in Amerika is duidelijk in haar oordeel: Guns n' Roses zet aan tot ge weld, tot drugsgebruik, tot verdorvenheid. Die verwijten zijn eerder gehoord: in de tijd van Elvis, van The Rolling Stones, van The Sex Pistols, van Public Enemy. Maar Guns n' Roses preekt geen zelfvernie tiging of geweld. Guns n' Roses heeft geen boodschap. Guns n' Roses is een droom die op eigen kracht tot werkelijkheid werd ge maakt. Use your illusion..... D N ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1991 WIJZER „Papa, hoe ontstaat oorlog eigenlijk?" vraagt een 12-jarige jongen bij het avondeten. „Dat zal ik je eens haarfijn uitleggen", antwoordt de vader. Stel je voor, Amerika stuurt zijn leger naar Rusland en....". Op dat moment de moeder zich in het gesprek: „Hoe kun je een kind nou zulke onzin vertellen. Hebben Amerika en Rusland ooit oorlog tegen elkaar gevoerd dan?" k ji de vader zich, „ik probeer 'm alleen maar met een voorbeeld uit te leggen hoe oorlog ontstaat." „Nou door die voorbeelden van jou die nooit kloppen, breng je dat kind anders alleen maar in de war." ,Wat is dat nou weer!", windt de vader zich op, „zit ik hier mijn best te doen om dat kind iets duidelijk te maken en dan begin jij er tegen aan te mekkeren. Als je denkt dat jij het beter kan. dan doe je het toch zelf! Jij weet toch altijd alles beter?" „Nou zeg. Zo praat je toch niet tegen mij waar dat kind bij is. Het is maar dat je het weet. maar ik zal voortaan mijn mond wel houden. Je zoekt het maar uit!" Op dat moment valt de jongen zijn ouders in de rede: „papa, mama, hou maar op, ik begin al een beetje te snappen hoe dat zit met oorlog en zo." De relatie tussen ouders heeft een ingrijpende invloed op het leven van kinderen. Kinderen, zelfs als ze dat aan de buitenkant niet laten merken, gaan vaak diep gebukt onder het feit dat hun ouders voortdurend met el kaar overhoop liggen. Onderzoek aar de gevolgen van een slech- disharmonieuze relatie tussen ouders laat zien dat het risico op allerlei gedrags- en emotionele problemen bij kinderen daardoor sterk wordt vergroot. Ze zijn va ker agressief, vandalistisch en klein-crimineel en lijden meer onder depressieve gevoelens, schuldgevoelens (vanwege de ge dachte dat de ruzies tussen de ouders hun schuld) en het idee dat het leven zinloos is. Hoewel, gelukkig, lang niet alle kinderen in zulke gezinnen dit soort problemen ontwikkelen, wordt geschat dat toch zo'n 40 procent een of meer van deze moeilijkheden vertoont. Waarom het ene kind wel en het andere kind niet, is een vraag waarop we nog altijd het antwoord niet goed weten. Duidelijk is wel dat een goede relatie tussen het kind en tenminste een volwassene - of dat nu een van de ouders is of een grootouder of een tante of een onderwijzer - de negatieve invloed van de problemen tussen de ouders kan neutraliseren. Ook van een goede relatie met broers en zussen kan zo'n beschermen de invloed uitgaan. Verder spelen vermoedelijk ook eigenschappen van het kind zelf, zoals intelligen tie, temperament en geslacht een rol. Kinderen met een hoger IQ zijn wat inventiever in het vinden van manieren om met de moeilijke situatie om te gaan. Kinderen met een moeilijk temperament krijgen 't of worden nog moeilij ker in zo'n gezinssituatie omdat ze eerder het mikpunt van de ir ritatie van hun ouders worden dan kinderen met een 'gemakke lijk' temperament of karakter. Het feit dat meisjes wat minder kwetsbaar lijken te zijn voor pro blemen tussen hun ouders en voor de gevolgen van een even tuele echtscheiding dan jongens, zou volgens sommige onderzoe kers verklaard worden door de opmerkelijke bevinding dat ou ders met huwelijksproblemen vaker ruzie maken in aanwezig heid van hun zoons dan van hun dochters. Problemen tussen ouders heb ben overigens niet alleen effect op kinderen zolang die nog thuis zijn, maar vaak ook nog lange tijd nadat ze uit huis zijn gegaan. Kinderen van gescheiden ouders blijken zelf als volwassene weer een hoger risico op scheiding te hebben dan kinderen uit andere gezinnen. Wat vervolgens weer het risico verhoogt dat ook hun kinderen zullen scheiden, enzo- Hetzelfde zou ook wel eens op kunnen gaan voor andere rela ties. Ouders die op een goede manier met hun ouders omgaan, lijken meer kans te hebben dat hun eigen kinderen dat later ook I met hen zullen doen. Kortom: de kwaliteit van onze relaties met onze partners en ou ders bepaalt niet alleen voor een belangrijk stuk de kwaliteit van ons eigen leven maar ook dat van anderen, vaak over genera ties heen. Maar wat bepaalt de kwaliteit van onze relaties? Ik zou niet durven beweren dat ik daarop het definitieve antwoord weet. Ik denk dat niemand dat weet. Maar dat wil niet zeggen dat er, niks zinnigs te zeggen valt over wat de kwaliteit van onze relaties bepaalt, bevordert of beschadigt. Een van die dingen is dat een relatie en wat daarin gebeurt nooit het werk van één persoon kan zijn. Als het goed gaat is dat nooit alleen jouw. zijn of haar verdienste. En als het slecht gaat is dat nooit alleen maar jouw, zijn of haar schuld. Voor de kwaliteit van onze re laties zijn we afhankelijk van de ander en omgekeerd, is de ander afhankelijk van ons. Een relatie is niet te redden als de ander dat niet wil, hoezeer jij je daarvoor ook inspant. Maar een relatie is ook niet altijd te redden alleen omdat alle partijen dat willen. Voor een goede relatie komt meer kijken dan wil of liefde. Wat dat meer is, daarover wil ik het de komende weken heb ben. Gemakshalve spreek ik van de drie I's - de punten op de 'I' van relatie - inzicht. Intimiteit en inzet. Mijn uitgangspunt daarbij is dat voor een relatie liefde nooit genoeg is Natuurlijk, liefde, het gevoel van houden van, is een krachtige prikkel in een relatie om elkaar te helpen en te steunen, elkaar zo veel mogelijk gelukkig te maken. Maar liefdesgevoelens zijn op zichzelf niet voldoende basis voor een levensvatbare relatie. De stof waaruit relaties worden geweven bestaat uit de persoon lijke eigenschappen en vaardig heden van de partners in een re latie. Maar weinig mensen beginnen aan een intieme relatie met de kennis en de vaardigheden, die nodig zijn om een relatie te doen bloeien. Ze missen vaak de 'know-how' voor hoe je met el kaar overlegt, hoe je compromis sen met elkaar sluit en hoe je sa men beslissingen neemt. Ze mis sen vaak ook de techniek om el- kaars boodschappen, of die nou uitgesproken worden of stilzwij gend worden uitgezonden, op de juiste manier te ontcijferen. Anders gezegd: als er ergens In huis een kraan lekt dan weten we meestal wël het gereedschap te vinden om het lekken te stoppen, maar als de liefde uit onze rela ties dreigt weg te vloeien dan hebben we vaak geen idee hoe de stroom te keren. Vandaar. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezond heidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 47