Vrije tijd Vissluis versimpelt intrek vanuit zee Zicht op vuur Zaterdag 21 september 1991 DOE-HET-ZELF Sandvik lanceert handzaag Zeer binnenkort introduceert Sandvik, de grootste zagenfabrikant ter wereld, een heel nieuw type handzaag, de 2500 XT. Het is een stuk gereedschap dat behalve bij de vakman ongetwijfeld ook bij doe-het-zel- vers die heel hoge eisen stellen in de smaak zal vallen. De 2500 XT is het resultaat van langdurige research, hetgeen tot een aantal opmerkelijke innoviteiten heeft geleid. Het meest opvallende is de vertanding, die sterk afwijkt van het conventionele 'zagen- gebit'. Tot dusver werden de tanden altijd 'om en om' gezet, dus afwisselend naar rechts en naar links. Dat moest nu eenmaal wel zo, want een niet-gezette zaag zou vast lopen in het materiaal omdat het zaagsel dan niet afgevoerd zou kunnen worden. Die zetting kost de zager echter wel extra, in fei te onnutte krachtsinspanning. De oplossing heeft Sandvik gevonden in de XT-vertanding, een combinatie van wèl en niet gezette tanden. Over de hele lengte van het zaagblad worden telkens twee ongezet te (snijdende) tanden afgewisseld met een gezette (ruimende) tand. De ruimende tan den, die het zaagsel afvoeren, zijn korter dan de 'snijtanden' en bovendien extra ge slepen onder een speciale hoek. Dit nieuwe concept levert een aantal voor delen op: sneller en minder vermoeiend za gen: bij afkorten 20 procent en bij schulpen (met de houtnerf mee zagen) 50 procent sneller dan met de hardpointzaag van het normale vertandingsconcept. Overigens is de 2500 XT uiteraard ook een hardpoint, met een extra harding die in combinatie met het nieuwe tandsysteem ook een aan zienlijk langere levensduur heeft, hij blijft tweemaal langer scherp, zo heeft men in het testcentrum in Zweden vastgesteld. Nog andere innovaties zijn: een iets dikker blad dan normaal, van een speciale staalle- gering en een lager geplaatste (heel comfor tabele) handgreep. De fabrikant heeft mij in de gelegenheid ge steld de 2500 XT, ruim voordat hij in de winkel zou verschijnen, praktisch uit te tes ten. Uit eigen ervaring kan ik dan ook be amen dat de zaag 'loopt als een trein' en dat het een plezier is ermee te werken. Een oude rot uit het timmervak aan wie ik vroeg er ook eens mee te werken, toonde zich (na er eerst ietwat sceptisch tegenaan gekeken te hebben) eveneens onder de indruk. Een zaagproef in het heel zwaargeperste MDF- plaat leert dat de 2500 XT ook voor dit spe ciale materiaal het ideale handgereedschap is. De zaag heeft een bladlengte van 55 cm, vrij lang dus, maar vertoont dank zij het dikkere blad geen neiging tot 'zwiepen'. De winkelprijs is f 57,95. 'Square De veelzijdige kun stenaar Michel Hu- ber heeft een nieuw horloge ontworpen, genaamd 'Square'. Als materiaal heeft Huber gekozen voor het extreem harde tungsten-car bide. Het horloge is waterdicht, heeft een saffierglas en een zeer plat quartz-uurwerk, waarvan de batterij slechts eens in de vier jaar hoeft te worden verwisseld. 'Square' wordt in een formaat gele verd en gedragen aan een gelijklo pende lederen band, waarvan de gesp eveneens is gemaakt van tung sten-carbide. Het horloge kost 1.495 gulden. Voor meer informatie: 0 18 34- 12 25. Geen gehannes meer met onderzettertjes, die horen niet bij het magnetron-tijdperk. Deze witte schalen in hun naturelkleurige mandjes kunnen zo op tafel worden gezet. Naast deze model len is er een hele reeks van kleine en grote schalen te koop. De prijs loopt vanaf 28,75. Meer informatie TSC, Katwijk tel. 01718-23334. Uit de magnetron zo op tafel DINGEN Sesamstraat vriendjes Playskool heeft een nieuwe 'Sesamstraat' speelgoedlijn geïntroduceerd. Voor de baby's, peuters en kleuters zijn er nu hun favoriete vrienden Ernie, Bert of het Koekjes Monster. Het voert te ver om alle 'Sesamstraat'-poppen met naam en toenaam te vermelden. Plays kool richt daarom de schijnwerpers op de 'Sesamstraat-voetrammelaars'. Het zijn zachte stoffen rammelaars voor baby's voetjes. Deze speciale sokjes maken al een rammelgeluidje bij de minste beweging. Door hun lenigheid kunnen baby's gemakkelijk met hun handjes hun voetjes aanraken. Emie en Bert zijn als 'voetrammelaars' verkrijgbaar in speelgoed speciaalzaken en warenhuizen. Ze kosten 18,95 per stuk. De sokjes kunnen in de wasma chine gewassen en in de droogtrommel gedroogd. Wanneer men een grote woonkamer heeft is een vrijstaande opstelling van een open haard ideaal, omdat men dan van alle kan ten zicht heeft op het vuur. Deze 'rondom- haard' bestaat uit een vrijhangende kap en een draaibaar (360 graden) plateau met ge bogen gldzen schermen waarmee men open of vrijwel gesloten kan stoken. Een stalen rooster op pootjes kan erbij worden geleverd. De haard kan op de grond worden geplaatst, maar komt het best tot zijn recht op een zelf te bouwen sokkel. De diameter van de kap is 95 centimeter. De haard is uit gevoerd in matzwart gespoten staal en hel der (keramisch) glas. De prijs is 12.575 gul den. Voor informatie kan men bellen: 0 49 77-8 18 51. stukken speelt. Pianist Marcus Roberts be wijst eens te meer een van de smaakvolste improvisatoren en begeleiders op zijn in strument te zijn. De twee jonge saxofonis ten hebben het naast Marsalis niet al te makkelijk, hoewel de trompettist zich nu minder concentreert op technische perfec tie dan op muzikale spanning. Het is een onverwachte stap vooruit voor hem. Jfrn y» VM11 Ut Ut lm hit-W ömu W«| Éie'a te OtiU km Ik 0Hri;e lm tear; b &rr Uonard Bernstein Bernstein - Candide - June Anderson, Christa Ludwig, Jerry Hadley, Nicolai Gedda, Kurt Oil- mann, Adolpf Green e.v.a., London Symphony Chorus Orchestra o.l.v. Leonard Bernstein (DG, 2 cd's) Uit dezelfde periode als 'West Side Story' dateert ook 'Candide', een musical (of ope ra?) die altijd in de schaduw is gebleven. De redenen zijn duidelijk: in 'Candide', Bem- steins reactie op de door McCarthy ontke tende heksenjacht in het begin van de jaren vijftig, ontbreekt de melodieuze, soms zoe telijke romantiek van 'West Side Story'. Bo vendien laat het werk zich niet makkelijk op het toneel zetten. Als uitgangspunt diende de bijtende spot van Voltaire in diens ro man 'Candide', waarin de hoofdpersoon te midden van de afgrijselijkste rampen on wankelbaar blijft geloven dat hij leeft in 'de beste' van alle mogelijke werelden'. Even onwankelbaar bleef Bernstein in zijn mu ziek geloven en in 1989, na de zoveelste be werking, dirigeerde hij twee concertuitvoe ringen in Londen en parallel daaraan maak te hij deze opname, helaas zonder gespro ken tussenteksten, die op de eveneens ver krijgbare videoband veel van het verhaal verduidelijken. Dat neemt niet weg dat we hier muzikaal vuurwerk horen, zoals we dat alleen van Bemstein kunnen verwachten. Er wordt met overgave gezongen en gemusiceerd, en niet alleen horen we daarbij twee ideale hoofdrollen van Jerry Hadley (geknipt voor de titelrol) en June Anderson. Speciale ver melding verdienen twee veteranen: de toen 64-jarige tenor Nicolia Gedda die nog altijd met stralende stem een paar booswichten neerzet, en Christa Lucfwig als een kapitale 'Old Lady'. Maar de grootste verrassing blijft toch altijd de muziek zelf. NIEUWE CD'S Wim Koevoet (pop) Willem Schrama (populair) Ken Vos (jazz) Paul Korenhof (klassiek) VISSPORT Dire Straits 'On every street' (Phonogram) Audio-dealers trekken aarzelende klanten vrijwel altijd over de streep door hen naar 'Brothers in Arms' te laten luisteren, een van de best opgenomen pop-cd's aller tij den. De apparatuur komt met dit testplaat je bij uitstek het meest tot z'n recht. Het is een van de frustraties van Mark Knopfler. 'Mijn muziek is blijkbaar als een wasmid del', doet hij zijn beklag in recente inter views. Zes jaar na 'Brothers in Arms' rekent hij af met dit trauma. 'On every street', met een speelduur van een uur, klinkt niet al leen nog beter dan de vorige cd maar is dat ook vooral: qua composities, qua gitaarspel en qua teksten. Vooral de titelsong met het weergaloze 'outro', het beklemmende 'Iron Hand' (over een absurd politie-optreden tij dens een mijnwerkersstaking) en de zeer broeierige relatiesongs 'When it comes to you', 'Fade to black' (Mark goes blues!) en 'You and your friend' laten een zeer geïn spireerde band horen. Het easy listening- spook maakt dit keer geen schijn van kans. In de band is nieuweling Paul Franklin met zijn pedal steel gitaar de grootste aanwinst. Het is Dire Straits gelukt: voortaan zoekt de consument een leuk torentje voor bij de nieuwe cd van de groep in plaats van an dersom. Lloyd Cole 'Don't get weird on me babe' (Polydor) Als we de hoes mogen geloven, heeft deze tweede cd van Lloyd Cole zonder zijn Com motions twee speelzijden. Drukfout van het jaar of een grap met dubbele bodem? Het heeft er alle schijn van dat hier opzet in het spel is, want het gebodene valt overduide lijk in tweëen uiteen. Op 'kant een' wordt Cole hoofdzakelijk begeleid door een or kest, op 'kant twee' voert een rockcombo de boventoon. Dat levert een precies voor de helft geslaagde cd op. De zes nummers met het orkestje behoren tot de zwakste stukken die de songwriter/zanger/gitarist ooit heeft laten vastleggen. Van de overdosis kunst matig opgewekte suikerzoete romantiek springt het glazuur van je tanden. Lloyd goes Julio Iglesias. Al eens eerder heeft de talentvolle Brit een album met de Commo tions op dezelfde wijze om zeep geholpen. Gitarist Robert Quine, in het verleden gi taarmaatje van Lou Reed, redt het album. Hij doet mee op de tweede serie stukken en daagt Cole uit tot een paar pittige gitaard uels. 'Don't get weird on me babe' hinkt op Hessel - 'Live Ahoy '91(Polydor) Wat begon in zijn eigen café De Groene Weide op West-Terschelling, culmineerde maart j.l. in twee uitverkochte optredens in Ahoy. De droom van Hessel van der Kooy, 'ambassadeur van Terschelling', was werke lijkheid geworden. Een leuke grap, zolang die maar eenmalig zou kunnen blijven. Maar de voorbereidingen voor een volgend live-spektakel in het Heerenveense Thialf- stadion zijn alweer in volle gang. En dat is bepaald te veel van het goede. Hoe dan ook, van het Ahoy-optreden is een aardige live- cd samengesteld die thuis beter klinkt dan in dat akoestische gedrocht zelf. Voor de liefhebbers een leuk aandenken. JAZZ Keshavan Maslak - 'Mother Ruussia' (Leo) Deze Amerikaanse altsaxofonist is een bui tenbeentje in de jazzwereld. Zijn optredens zijn zeer wisselend van kwaliteit, maar hij durft tenminste zijn nek uit te steken als het om ideeën gaat. Sommigen zullen zich de vreemde band 'Loved by Millions' herinne ren, waarmee hij een niet altijd even ge slaagde mengeling van fake-jazz en avant- garde probeerde te brengen. Mother Rus sia' valt in de categorie energiek improvisa- tiewerk. De solostukken en duetten met Anatoly Vapirov (altsax), Michail Alperin (piano) en Vladimir Tarasov (drums) wer den live in Litouwen en de Oekraïne opge- nomen.. Als solist krijgen we van Maslak goed opgebouwd scheurwerk te horen in de beste free-traditie. Met collega-altist Va pirov klinkt het bedachtzamer, alsof discus siërende heren heel even moeten nadenken over eikaars uitspraken. Dit soort uitdagen de va-banque muziek hoor je tegenwoordig niet zo vaak meer. MARSALIS Wynton Marsalis: 'Levee Moan' (Columbia) Iemand bij Sony Music (vroeger CBS) denkt kennelijk dat grote groepen consumenten niet alleen stevige trek hebben in Wynton Marsalis, maar ook nog veel uit te geven. Enkele maanden na zijn vorige cd krijgen we nu een cyclus van drie blues-getinte al bums onder de serietitel 'Soul Gestures in Southern Blue' voorgeschoteld. Het eerste wat opvalt op deel 3 is de zeer ontspannen wijze waarop het sextet de vijf sfeervolle Voordat we in ons land weer zulke zalmen kunnen vangen moet er nog wel het een en ander gebeuren aan de kwaliteit van het rivierwater. FOTO AP De kans dat sportvissers die op het IJssel- meer en aangrenzende wateren vissen in de nabije toekomst zeeforel en mogelijk zelfs zalm aan de haak slaan wordt binnen af zienbare tijd een klein beetje groter. Het voorlichtingsblad van de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij, OVB-be- richt, maakte enige tijd geleden melding van de plannen van de directie Flevoland van Rijkswaterstaat voor een aanpassing van de spuisluizen in de Afsluitdijk waar door de paairiek van bepaalde zeevissoor ten wordt vergemakkelijkt. Voor deze vissen wordt het straks simpeler vanuit zee het IJsselmeer op te zwemmen. Nu is die operatie voor de vis een vrij moei lijke gezien de veel te sterke tegenstroom die er bestaat. In de eerste plaats is het be doeling bm tijdens het spuien de sluizen langer open te houden. Daardoor wordt de periode waarin de stroomsnelheid laag is verlengd. In de tweede plaats worden enkele gewoon lijk niet gebruikte spuikokers ingezet als vis sluis. Door op de juiste manier richting te geven aan de enorme zoetwaterstromen die uit die spuikokers komen worden nu al lok stromen uitgezet vanuit het IJsselmeer de Waddenzee in. Deze lokstromen leiden de trekkende vis in de richting van de sluizen. Rijkswaterstaat zou de maatregelen, die in het teken staan van het Rijn Actieplan al dit jaar uitvoeren. Dat er flink wat zeeforellen voor onze kust liggen te wachten om naar binnen te kunnen heeft een onderzoek van het RIVO aangetoond. In hetzelfde OVB- -bericht staat dat voor dit onderzoek juli vorig jaar aan de zeekant van het Haring vliet op zeeforel is gevist. Er werden er 1071 gevangen. De meeste waren 16 tot 40 centi meter lang. Ze werden gemerkt en weer te ruggezet. Een exemplaar werd later terug gemeld vanuit de Waal. In diezelfde rivier vingen beroepsvissers tijdens het onder zoek in totaal 500 zeeforellen in hun netten die waarschijnlijk via de Nieuwe Waterweg hun weg stroomopwaarts hebben gevon den. De verwachting is dat door de verbeterde intrekmogelijkheden bij de Afsluitdijk ook meer glasaaltjes vanuit zee het IJsselmeer kunnen binnentrekken. En dat is hard nodig want die intrek is de laatste jaren fors teruggelopen. De precieze oorzaak is onbekend. Mogelijk dat het ver slechterde zeemilieu de trek van de aallar ven vanuit de Sargassozee naar onze omge ving ongunstig beïnvloedt. Maar er zijn ook aanwijzingen dat de glasaaltjes door Zuid- europese vissers steeds massaler worden weggevangen. Glasaaltjes die in zeer fijnmazige netten worden binnengehaald ten behoeve van de palingkwekerijen, maar ook omdat ze als een culinaire lekkernij gel den. Gezien hun zeer geringe gewicht, er gaan 3000 van de ongeveer 7 centimeter lange glasaaltjes in één kilo, betekent de vangst voor de directe consumptie een enorme verspilling. Vergelijkbaar met de vangst van ondermaatse haring door de Scandinavische beroepsvissers voor de vis- meelindustrie. Aal die al op die zeer jeugdige leeftijd wordt weggevangen, krijgt nooit de kans de Eu ropese binnenwateren te bevolken en paai- rijp de terugtocht naar de Sargassozee te ondernemen. Tot groot verdriet van met name de peurders onder onze sportvissers die de opoffering van een complete nacht rust vaak karig beloond zien met een paar dunne aaltjes. Overigens is het legertje van de verstokte peurders, of poerders zoals ze in het Noord hollandse ook wel zeggen, de laatste jaren flink uitgedund. Peuren blijkt vooral door de oudere generatie te worden gedaan. Een belangrijke belemmering voor deze fascine rende nachtvisserij is het steeds teruglopen de aantal peurvergunningen dat wordt uit gegeven. Want nieuwe huur-en pachtovereenkom sten bij een splitsing van het visrecht tussen de beroeps- en de sportvisserij gaan steeds meer in de richting van: schubvis voor de sportvisserij en de aal voor het beroep. heden om sportief in de weer te zijn. Nadat je het evenwichtsge voel te pakken hebt, gaat het vanzelf en biedt fietsrollen veel plezier. Hij is leverbaar in rood geel en blauw en kan worden voorzien van kleurige stickers. De fietsrol kan zo onder de arm worden meegenomen en bo vendien, op zijn kant dienst doen als stoeltje. Vanaf vandaag is de fietsrol verkrijgbaar bij de plaatselijke fiets-detailhandel en kost 97,76 gulden Fietsrol: spelend sportief De fiets is voor jong en oud een populair vervoermiddel. Een gewone fiets heeft echter geen speel- elementen. De fietsrol brengt daarin verandering. Fietsrollen is plezierig, ontspannend en vol beweging. Fietsrollen houdt het midden tussen fietsen en lopen. Het is door jong en oud snel te leren en biedt ideale mogelijk im^briek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21