Kunst Traditie is voor Rob Zuidam onuitputtelijke inspiratiebron Josephine: meeslepend Dramatisch juweeltje in versnipperd optreden Sir Georg Solti: een moderne Toscanini '5,-,Vrijdag 20 september 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: HENK BUIS P JONGMA FOTOGRAFEERDE diverse jongeren met rood haar. Het is een serie confronterende portretten geworden, waarin alle kenmerken van roodharigen sproeten, lichte huid, wimpers en wenkbrauwen goed uitkomen. -nieuwslijn Koninklijke waaiers tentoongesteld AMSTERDAM Vier koninklijke waaiers van prinses Juliana worden op 29 september tentoongesteld tijdens het Aids Exit Gala in het Muziektheater in Amsterdam. Het gaat om waaiers, die normaal gesproken in het Koninklijk Huisarchief zijn opge slagen. Eén van de vier waaiers is volgens een woordvoerder van het Koninklijk Huisarchief beschilderd door de privé-secretaris van koningin Emma, baron S. De Ranitz. Hij heeft de waaier, waarschijnlijk omstreeks 1900, versierd met een winterland schap. De waaiers werden meestal 'leeg' uit Frankrijk aangele verd. De drie andere waaiers zijn beschilderd door de Fries I. Wiersma (1905), door de Fransman G. Lasellaz (1880/90) en W. Steelink (1911). Eenmalig concert Sting 's HERTOGENBOSCH Sting komt voor een eenmalig optre den terug naar Nederland. In mei gaf Sting al vijf concerten in een uitverkochte Statenhal in Den Haag. Zijn Europese tournee is nog steeds aan de gang en hij heeft nog een dag in november vrij kunnen maken voor een optreden in Nederland. Dat zal plaatsvinden op 19 november in de nieuwe Brabanthallen in 's Hertogenbosch. De voorverkoop voor dit concert start op zater dag 28 september bij alle bekende adressen. Berendse directeur Theater Netwerk AMSTERDAM Het bestuur van de stichting Theater Netwerk Nederland (TNN) in Amsterdam heeft Martin Berendse be noemd tot directeur. Berendse volgt de naar het Holland Festival vertrokken Peter Swinkels op. Berendse is sinds de oprichting in 1986 directeur van het Festival Theater a/d Werf in Utrecht. Deze functie blijft hij vooralsnog vervullen. De stichting Theater Netwerk Nederland beheert een fonds van 9 ton waaruit voor stellingen in schouwburgen en kleine zalen worden gesubsidi eerd. De stichting bemiddelde in 1990 bij de programmering van bijna 1200 voorstellingen. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van 1989. TNN wordt financieel ondersteund door het ministerie van WVC en een aantal provincies. The Nylons: 3 concerten in Nederland AMSTERDAM De Canadese close harmony 'rock a capella' groep The Nylons komt voor drie concerten naar Nederland. Opgetreden wordt op 25 september in het Circustheater in Scheveningen, op 26 september in de Amsterdamse RAI en op 27 september in De Oosterpoort in Groningen. De groep bestaat uit Micah Barnes, Claude Morrison, Billy Newton-Dais en Ar nold Robinson. RECENCIE FRANS ALTfN Voorstelling: Josephine. The Musical. Re gie en choreografie Billy Wilson. Met Cheryl Howard als Josephine. Gezien: 19/9, Luxor, Rotterdam. Te zien: t/m 12 oktober in Luxor. Daarna tournee door het land. Rotterdam was gisteren even 'Broadway aan de Maas'. Met de wereldpremière van de mu sical Josephine beleefde Luxor het schouwspel van het gala feest, compleet met glitterende avondjurken, hooggespannen verwachtingen en de glanzende uitstraling van het succes. En een succes was het, zeker ge zien de reacties van het publiek en de staande ovatie die Cheryl 'Josephine' Howard en regis- seiir/choreograaf Billy Wilson in ontvangst mochten nemen van het eerste 'echte' publiek. Met de halve Nederlandse showbizz- en omroepwereld op de voorste rijen kon het ook bij na niet meer stuk. Maar de bij val was verdiend: Josephine is een meeslepend zangspel ge worden, waar je ademloos naar kijkt, dat je in een hoog tempo scènegewijs leidt door het leven van de 'zwarte Venus', die in de jaren twintig en dertig Parijs en de rest van de wereld aan haar voeten kreeg met haar onna volgbare slangenlijf. Het verhaal is bekend: het ar me negermeisje uit de sloppen van St. Louis weet aan haar dis criminerende wereld te ont snappen door haar tot dan toe niet vertoonde danskunst. Ze weet tot New York door te drin gen, wordt ontdekt en gaat naar Parijs dat ze verovert door haar uitstraling en de voor die tijd gewaagde dansen met slechts een bananenrokje aan. Maar het is haar man en impressario Pepito Abatino, die het echte goud aanboort. Is ze eerst nog een dansend clowntje, pas dan wordt ze echt een ster en ko men de wereldberoemde songs als La Vie en Rose en vooral J' deux amours. Na de oorlog koopt ze he kasteel Les Milandes en adop teert ze een dozijn kinderen van alle kleuren van de regenboog. „Ik zal zorgen dat de wereld ders wordt", zingt ze in het be gin en daarmee wordt het ver haal ook afgerond. Het ideaal blijft, maar de zorgen, de schul den en de ouderdom zorgen e voor dat ze weer net zo arrr sterft als ze begon. Een leven als een boek en hei is een raadsel waarom dit brok drama niet eerder in muziek en dans is gegoten. In Josephine alles: bezieling, uitbundig ple zier, verdriet, ruzie, glamour, idealen en de keiharde strijd om te overleven. Al die aspecten heeft Billy Wilson verpakt in zang en dans van de bovenste plank, show en spektakel, schit terende costuums en decors, en een niet al te overdadige mise en scène. De 'First night party' en de glanzende finale zijn een lust voor oog. Dirigent Steve Galloway zorgt daarbij voor de juiste muzikale dosering. Maar Cheryl Howard is natuurlijk 'de ster'. Ze is vaardig in Josephines huid gekropen, danst bijna even bezeten, groeit van bekkentrek- kend clowntje tot diva en wat meer is: ze weet op de juiste momenten te ontroeren. HET IS EEN RAADSEL waarom het leven van Jo sephine Baker niet eerder in muziek en dans is ge goten. In Josephine zit alles: bezieling, uitbundig plezier, verdriet, ruzie, glamour, idealen en de kei harde strijd om te overleven In Amerika schaafde Nederlandse componist aan talent ROB VAN DER HILST Op de valreep van het gesprek kan ik niet nalaten het tóch te vragen. Zou je, op verzoek van een koor en na tuurlijk tegen ruime vergoeding, bereid zijn een composi tie te schrijven op klassieke misteksten, van Kyrie tot en met Agnus Dei. Of zou je een eigentijdse toonzetting ma ken van de Internationale?. van de jonge Nederlander het buitengewoon goed uithield. Geen wonder, want met Ameri ka en met Amerikaanse muziek heeft Rob Zuidam een sterke band. In 1989 werd hij, als een van zes uitverkoren jonge com ponisten, toegelaten tot het be roemde Amerikaanse muziek festival van Tanglewood. Hij speelde daar gast-docent Leo nard Bernstein op tape zijn compositie 'Fishbone' voor veertien koperblazers voor. Rob Zuidam: .Amerikanen vinden iets al gauw of afschuwelijk slecht of ontzettend goed. Een tussenweg is er niet. Bernstein vond mijn compositie dus ont- zéttend goed. Hij bood mij fi nanciële ondersteuning aan om het jaar daarop in Tanglewood bij Lukas Foss en Oliver Knus- sen te studeren". Voor 'Fishbone' ontving Zuidam in 1989 de Koussevitzky Composition Prize. Het werk ging deze zomer tijdens het ei gentijds muziekfestival in Tang lewood in wereldpremiere. Zuidam: „Tanglewood wordt jaarlijks georganiseerd door het Boston Symphony Orchestra. Het wordt gehouden op een heel mooi landgoed waarop wij len dirigent Sergej Koussevitzky zijn landhuis had. Koussevitzky was de oprichter van het zo merfestival. Daar hebben in Als hij onaangenaam verrast zou zijn door deze vraag, dan weet de maestro dat meesterlijk te verbergen. Rob Zuidam, heel vriendelijk: „Tja... Nee. Ja. Mis schien. Ik weet het gewoon niet. Ik heb over het algemeen grote moeite met teksten die geloof en idealen uitdrukken. Compo neren is een handwerk, dat weet ik. Maar een tekst moet wel door je heen kunnen gaan, om er goede noten bij te beden ken. Ik zie wel, als zo'n situatie zich ooit zal voordoen". Afgelopen zaterdag beleefde een nieuwe compositie van de thans 26-jarige Zuidam zijn we reldpremière: 'Trance Forma tions', een eigentijdse ouverture van grote allure en dito zeg gingskracht. Dat gebeurde tij dens het openingsconcert van de 'Premiereserie' van de Vara- Matinee in het Concertgebouw in Amsterdam. Het muziekstuk werd door critici als een 'mees terwerk' gekwalificeerd. De Amerikaans composities die tijdens het Matineeconcert op Zuidams Trance Formations volgden twee delen uit The Age of Anxiety en vier songs van Leonard Bernstein en de derde symfonie van Aaron Copland vormden met elkaar een drie luik waarin het nieuwste opus meer dan vier decennia allerlei belangrijke musici en compo nisten van zich laten horen". „Het is in Tanglewood de ge woonste zaak van de wereld om als jonge componist bij musici van het New York Philharmonic Orchestra of bij een gevierd Amerikaans componist als Elliot Carter even langs te gaan. Ge woon om informatie in te win nen over hoe je voor een be paald instrument zo gunstig mogelijk kunt schrijven. Of over de manieren waarop je je mu- ziekideeën op papier kunt vormgeven". Grootheden „In 1989 werd ik dus in het vroegere landhuis van Kousse vitzky ondergebracht. Door el kaar eigen werk voor te spelen, erover te discussieren of door het kritisch oordeel en sugges ties van grootheden zoals Bern stein erover uit te horen spre ken, kom je binnen korte tijd heel ver. Ik had geen beter ver volg op mijn conservatoriumtijd in Rotterdam, als leerling van Klaas de Vries, kunnen wensen. Fantastisch, om zeg'maar te verzuipen in zoveel goede mu ziek en door de allerbeste musi ci omgeven te zijn. In Tangle wood wordt iedere dag min stens één concert gegeven. Jn het weekeinde zelfs drie per dag. Dat drijft tot componeren. Heerlijk". Voor het componeren van 'Trance Formations' ging Rob Zuidam te rade bij... Tsjaikovs- ky. Op zijn zachtst gezegd een intrigerende keuze. In het ei gentijdse componeren van na de Tweede wereldoorlog werd, zeker in Nederland, driftig afge rekend met de 'onhoudbaar' ge achte romantiek. De ideologise ring van de Tweede Weense School, in het bijzonder door de strenge seriele muziek van An ton (von) Webem als norm naar voren te schuiven, werd het boegbeeld van abstracte Nieu we Muziek. Ambachtelijk Dit had onder meer tot gevolg dat niet alleen de esthetiek en alles wat daarmee samenhangt (het badwater), maar ook de ambachtelijke kanten van het vak componeren, zoals instru- mentatiekunde en inzichten in muzikaal-akoestische aspecten (het kind) werden weggesme ten. Is Rob Zuidam het voorbeeld van een nieuwe generatie de negentigers die traditie niet meer als bedreiging ervaart voor de eigen doening maar, heel pragmatisch, als een rijk pla teau waarop 'voorbeeldige' com positie-technische ideeën te vin den zijn? Zuidam: ,Als je een muziek stuk heel briljant wil laten klin ken, moet je in ieder geval goed instrumenteren. Wat dit betreft is Tsjaikovsky nog steeds een onuitputtelijke ideeënbron." Haastig voegt hij er aan toe: „Je moet oppassen om zoiets in Nederland te zeggen. Het beeld van de gelikte carrieremaker wordt dan al gauw op je ge plakt. Maar hiervan is geen sprake. Ik ga toch altijd mijn ei- Subtiele zwart/wit-fotografie FOTOGRAFIE Te zien: t/m 3 oktober. Ander werk van Jongsma is t/m 11 oktober te zien bij de Het lijkt een trend geworden de afgelopen jaren: het fotogra feren van oudere mensen in bij na verdwenen wijken. Marco de Nood begon er in 1985 mee toen hij in het kader van de Am sterdamse documentaire foto opdrachten de eigenaren van eenmansbedrijfjes en buurtwin- kels fotografeerde. In Leiden nam Mare de Haan de midden stand onder de loep en talloze fotografen en academiestuden ten namen het succesvolle con cept over. Zo ook Eelco Jongma. Hij richtte zich voor zijn afstudeer project aan de Koninklijke Aca demie van Beeldende Kunsten in Den Haag op de geschiedenis van de Scheveningse vissersfa milies. Hij portretteerde de be jaarde vissers en vrouwen in hun eigen omgeving en voegde als extra dimensie onder elke foto een handgeschreven tekst toe, die herinneringen over de oude tijd ophaalt. Het zijn ver halen over 'dikke armoede, de etensschool, werken bij een me vrouw of doorleren op de naai school, met handel gaan en af gezet worden bij de reder als je door je moeder gestuurd wordt om vaders loon te halen'. Met ontroerende portretten van mensen als Kliertje Pronk uit 1900 die, gewikkeld in een eigenhandig geknoopt net, de fotograaf parmantig aankijkt. Opvallend is dat de geportret teerde vrouwen veel vrolijker lij ken dan de mannen, die triest een modelscheepje in de hand ronddraaien of met het portret van hun overleden vrouw op de achtergrond gereserveerd voor zich uitstaren. Een cliché als 'de zee geeft en de zee neemt' schiet je direct te binnen. Jongma maakte nog een tweede serie voor zijn eindexamen deze zomer, die een heel andere groep mensen tot onderwerp heeft: Roodharigen. Op een zeer directe en frontale wijze foto grafeerde hij diverse jongeren met rood haar. Het is een serie confronteren de portretten geworden, waarin alle kenmerken van roodhari gen sproeten, lichte huid, wimpers en wenkbrauwen goed uitkomen. Maar dat is niet zo bijzonder voor goede por tretfoto's. Wel bijzonder is het feit dat het hier om zwart/wit- drukken gaat en tegelijkertijd niemand aan de haarkleur van de geportretteerden zal twijfe len. Jongma blijkt in staat door middel van zwart/wit-fotografie de fysieke eigenschappen van roodharigen op een even sub tiele als duidelijke wijze naar voren te brengen. En dat maakt deze serie meer bijzonder en zeker origineler dan de foto's van de Scheveningse vissers. gen gang. Ik schreef niet naar het publiek toe, maar ik stel mij tijdens het componeren op zo in de trant van 'als ik nou in het publiek zou zitten, dan zou ik het zó en zó willen horen." „Ik voel mij verwant met componisten en generatiegeno ten als David Lang, Michael Gordon, Randy Woolf en in ze kere zin ook Michael Torke. Alle zijn hier onbekend, want het zijn amerikanen. En natuurlijk biedt de wereld waar mijn vroe gere leraar Klaas de Vries voor staat herkenning te over." Reactie Rob Zuidam: „Ik denk dat de na-oorlogse generatie compo nisten zich bijzonder sterk met de materiele kanten van het componeren hebben bezigge houden. Muziek werd in het componeren toen vaak terugge bracht tot het basiselement klank. Een buitengewoon scher pe reactie op de blijkbaar heel sterke periode daarvoor. Ik voel daar weinig voor. De geschiede nis, zoals belichaamt door com ponisten als Beethoven, Haydn en Mozart, biedt voor het hand werk van het componeren - het denken over vormen, span ningsverhoudingen, over de or ganisatie van tonen - ideeën en inspiratie te over." „Per situatie, per nieuwe op dracht (het Fonds van Schep pende Toonkunst kende aan Zuidam voor het tweede achter eenvolgende jaar een stipendi um toe, red.) kun je bekijken wat de nuttigste technieken zijn om muzikale ideeën te verwer ken. Ik zie in de afwezigheid van 'vaste afspraken' over de aard van het eigentijds compo neren, zoals die in jaren zestig en zeventig wel golden, aller minst tekenen van armoede. De huidige tijd biedt daarentegen ongelofelijke mogelijkheden om iedere volgende keer op weer een andere manier iets nieuws te scheppen. Overigens is het toch ontzettend saai om jezelf in ieder nieuw stuk te gaan her halen?" Rob Zuidams Trance Forma tions, alsmede de overige wer ken van het Vara-Matineecon- cert van afgelopen zaterdag, zijn op 3 en 17 oktober te be luisteren op Radio 4 (VPRO), 19.00 uur. Een zwart-wit afdruk waarbij niemand a tretteerde zal twijfelen. RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE VOORSTELLING: 'Droom en Daad', lite rair variétéprogramma van Clara Smit. Gezien: 19/9 Microtheater Imperium, Te zien: vanavond en morgenavond 'Droom en daad' is de titel van een literair variétéprograrö- ma dat gisteravond in het Mi crotheater Imperium in premiè re ging. Literair variété staat hier voor een sterke afwisseling van lied jes, verhalen, sketches en ge dichten. En juist in die afwisse ling zit hem de moeilijkheid van deze voorstelling. Smit wil in zeer kort tijdsbe stek al haar kunstjes laten zien en dat is te veel van het goede. Daardoor krijgt de toeschouwer niet de rust om te genieten van de mooie momenten die de voorstelling biedt. Het gaat alle maal te snel. Zo zingt ze het prachtige „Ik hou van jou" op ingetogen wijze. Meteen daarna valt de goedkope sketch over Leidse Monika, die meedoet aan een miss-verkiezing koud op je dak. En hup, dan moet je je weer inleven in een gedicht van Piet Paaltjens. Deze ver snippering zorgt voor een hor tend en stotend verloop van de avond. De typetjes die Smit speelt kunnen zonder moeite uit de voorstelling worden gelaten. Ze voegen niets aan het thema toe. Ook de foeilelijke muzikale ver tolking van het gedicht 'Het hu welijk' van Willem Elschott had beter geschrapt kunnen wor den. Het blijkt maar weer dat goede gedichten zich zelden op muziek laten zetten. lammer was ook dat Smit met dit lied de avond besloot, want het zou er bijna voor zorgen dat je het hoogtepunt van de avond ver geet. Dat was zonder twijfel de geschiedenis 'Natte As', bewerkt naar een fantastische vertelling van de schrijver F. Bordewijk. De zaal houdt de adem in als Clara Smit vertelt hoe ze haar man gaat vermoorden. De spanning is voelbaar. De actrice maakt geen gebaar te veel en ze spreekt op een toon die je doet huiveren. Of je nu wilt of niet, je moet naar haar blijven kijken. Bart Vieveen bewijst hier ook zijn diensten als regisseur. Hij laat haar onheilspellend met een wurgkoord spelen en dat geeft de lugubere tekst iets ex tra's. Door dit juweeltje van dra matiek wordt het publiek wer kelijk gegrepen. Wie lange tijd geen spannend verhaal heeft gehoord moet deze voorstelling gaan zien. Al was het alleen maar om na afloop te kunnen verzuchten dat het toch maar spel is. Bovenstaand 'Portret van een vrouw met blauwe tulband', in 1827 geschilderd door Eugene Delacroix, zal naar schatting zo'n 1,3 mil joen dollar opbrengen wanneer het in december aanstaande geveild wordt in het Londense veilingshuis Sotheby's. De huidige eigenaar van het schilderij wil anoniem blijven. foto ap MUZIEK RECENSIE MAARTEN BRANDT Concert: Koninklijk Concertgebouworkest ol.v. Sir Georg Solti Programma: Sjostakovitsj (Symfonie nr.1) en Stravinsky (Le sacre du printemps). Gezien: 18/9, Concertgebouw,' Amsterdam. Te Eindelijk was het dan zover. Sir Georg Solti na 36 jaar terug voor,het Concertgebouworkest. Niet dat hij in de tussenliggende jaren niet af en toe Amsterdam aandeed. Met het Chicago Sym phony Orchestra gaf hij verplet terende lezingen van de 5e en de 9e symfonie van Mahler plus nog zeer onlangs de 8e van Sjostakovitsj. Nu beet 'Sir Georg' het spits af met de le symfonie van laatstgenoemde. En meteen met een verbluffend resultaat Alles klonk uit de losse pols. Maar dat was slechts schijn. In werkelijkheid is de greep van de maestro op de muzikale mate rie zo ferm, dat er werkelijk geen speld tussen te krijgen is. Alleen zo is verklaarbaar dat de zaak zelfs gedurende de meest halsbrekende tempi scherp rit misch gearticuleerd voor het voetlicht werd gebracht. Met een precisie die Solti haast tot een moderne Toscanini maakt Onder een dirigent van min der kaliber dan Solti zou zo'n aanpak meteen in tal van slor digheden ontaarden. Nu stond de partituur zo hecht overeind, dat die razendsnelle tempi na tuurlijk en volstrekt logisch werkten. Zodanig zelfs dat er binnen de extreemste wisselin gen in beweging nog volop ruimte bestond om de muziek te laten ademen, getuige de prachtige hobo-solo in het der de deel van Sjostakovitsj's eer steling. Dat Solti een grenzeloos respect heeft voor Stravinsky heeft hij gedurende zijn pers conferentie niet onder stoelen of banken gestoken. En hij meent dat, blijkens een vertol king van de 'Sacre' die mij in menig opzicht deed denken aan de interpretatie uit 1960 onder de componist zelf. Stravinsky moest het helaas stellen met wat hij zelf noemt een 'pick-up' orkest (namelijk het Columbia Symphony Orchestra), terwijl Solti nu de beschikking heeft over een van 's werelds topen- sembles en dat is wel even een verschil. Zonder voorbij te gaan aan de brede en sonore klank, die het KCO in aanleg bezit, werd het een Stravinsky-uitvoering die niet alleen vol ongekend felle accenten stak, maar ook ont daan was van alle overtollige zwaarte. Solti mag dan wel een generatiegenoot van wijlen Von Karajan zijn, zijn benadering van de 'Sacre' is veel eigentijd ser en staat diametraal tegen over de Wagneriaanse bombast, waarmee de voormalige chef van de Berliner Philhannoniker Stravinsky's Lentewijding dra peerde. Het KCO smeedde Sol- ti's bedoelingen minutieus in klinkende munt om en excel leerde in een ritmische exact heid die de dagen van Monteux en Szell in de herinnering terug roept. Met andere woorden, de aangekondigde langere samen werking tussen Solti en Amster dam belooft heel veel voor de toekomst van het orkest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9