Rtv show Repeteren moet voor mijn part op FilmNet begint al dit jaar met breedbeeld-tv Het Parool samen met De Vierde Kamer HT 'Hartinfarct kan waanzinnig dramatisch werken' Donderdag 19 september 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES POPPELEN Vormgeving: HET KLINKT HEELouwelullig, maar het is juist heel leuk. In jongerencentra hoef je zoiets niet te doen, want dan kom je nauwelijks boven het glasgerin kel aan de bar uit. Daar houden we met onze optredens rekening mee. (Maar ten Peters) VIA DE SERIE HOPEN we over te bren gen dat gezonder leven behalve prettig ook goedkoper en tijdsbesparend kan zijn en dat een gezonde leefstijl niet al leen iets is voor fanatiekelingen. (Marti- ne Bouman) THEO DERSJANT GPD FilmNet wordt een van de eer ste Europese tv-stations, die 24 uur per dag breedbeeld-tv-pro- gramma's gaat uitzenden. De filmzender heeft een contract met Philips afgesloten, waarbij beide partijen gaan onderzoe ken hoe de nieuwe generatie te levisietoestellen - een tussen stap naar HDTV - zo snel moge lijk kan worden ingevoerd. Peter Ekelund, directeur van FilmNet Benelux, verwacht dat de uit zendingen op tv-schermen met een 16:9 verhouding- dit jaar kunnen beginnen. FilmNet moet voor breed beeldtelevisie overschakelen op een nieuwe uitzendnorm: D2MAC. Phiüps en FilmNet zul len gezamenlijk onderzoeken hoe die overgang het beste kan worden gerealiseerd. Overigens zal FilmNet ook het 'oude' sig naal blijven uitzenden, zodat kijkers die niet over een nieuw breedbeeldtoestel beschikken, op de conventionele televisie, de FilmNet-programma's kun nen ontvangen. De toestellen die breedbeeld-tv kunnen ont vangen zullen door de divisie Consumer Electronica van Phi lips dit jaar op de markt worden gebracht. Volgens Peter Eklund zijn er voor FilmNet niet alleen techni sche problemen te overwinnen voordat speelfilms in breed beeld kunnen worden uitgezon den. „Wij moeten bijvoorbeeld van de regisseurs van speelfilms die wij willen uitzenden toe stemming hebben om die films op breedbeeld te mogen uitzen den. Het zal waarschijnlijk dus niet zo zijn dat meteen vanaf het begin alle programma's ook in de nieuwe tv-norm uitgezon den zullen worden." Volgens zowel Eklund als Phi lips is er geen sprake van dat Philips aandelen zou hebben genomen in FilmNet. FilmNet en Philips zullen de kosten voor het invoeren van breedbeeld-tv gezamenlijk dragen. Ton Elias wellicht terug als presentator Ton Elias terug naar De Vierde Kamer? ANTON JONGSTRA* GPD De commerciële zen der RTL 4 en het Amsterdamse dag blad Het Parool hebben verge vorderde plannen om in het politieke praatprogramma De Vierde Kamer samen te wer ken. De commerciële omroep wil met Het Parool één redac tie vormen, die politieke kop stukken in De Vierde Kamer het vuur na aan de schenen gaat leggen. RTL 4 wil met De Vierde Kamer-nieuwe-stijl een breder publiek bereiken en overweegt hierom de uitzen ding te verplaatsen van 11.50 zondagochtend naar 22.45 in de avond. De nieuwe naam van het pro gramma wordt waarschijnlijk Het Parool/De Vierde Kamer. Het is de eerste keer dat een dagblad op deze directe wijze met een commerciële omroep samenwerkt. Parool-hoofdre dacteur Sytze van der Zee be vestigt de op handen zijnde sa menwerking: „We praten nog, er zijn nog geen contracten ge tekend. We moeten het nog hebben over geld en wat voor mensen bij het project zouden moeten worden betrokken." Er zou tussen beide partijen een principe-akkoord bestaan dat inhoudt dat Het Parool 200.000 gulden aan RTL 4 be taalt, en een presentator aan De Vierde Kamer levert. Die Pa roolpresentator zou dan samen met twee andere RTL 4-journa- listen de discussie moeten'lei- •den. Voor die twee plaatsen Maarten Peters weer met band de boer op KEES GROENENBOOM GPD I oen Maarten Peters I op zoek ging naar m muzikanten voor de promotietournee van zijn nieuwe cd 'A Scary Tale*, had hij twee belangrijke voorwaar den in gedachten. Het moesten ten eerste goede muzikanten zijn, maar minstens zo belang rijk was dat hij 'helemaal te gekke lui' om zich heen wilde hebben. Hij vond ze dicht in de buurt. De groep waarmee hij tot half oktober op tournee is bestaat grotendeels uit goede vrienden uit zijn geboortestad Nijmegen. Vriendin Margriet Eshuijs uit Zaandam comple teert de band. „Het speelple- zier druipt er af', zegt Peters. „Ik verheug me op elk optre den." Het is alweer een paar jaar geleden dat componist/gitarist- zanger Peters met een groep langs de Nederlandse zalen trok. Na de release van zijn suc cesvolle cd "White Horses in the Snow', in 1989, deed hij voorna melijk bandoptredens en een paar losse promotie-optredens met bevriende muzikanten. Die half-akoestische concertjes vie len zo in de smaak dat er vraag kwam naar meer. Voor Peters was dat aanleiding om voor de promotie van 'A Scaiy Tale', verschenen in maart van dit jaar, een groep te formeren met Margriet Eshuijs (piano en zang), Jan van Woezik (basgi taar), Ruud de Grood (toetsen), Peter van Benthem (gitaar en zang) en Norman Bonink (drums). Aardig is dat de 'Maar ten Peters Band' volgende maand geruisloos overgaat in de 'Margriet Eshuijs Band'. Het repertoire is dan afkomstig van Eshuijs' nieuwe cd 'Sometimes', die 21 oktober uitkomt. Alleen Peters die voor de plaat vijf nummers schreef verlaat we gens drukke werkzaamheden de groep en wordt vervangen door de Nijmeegse gitarist Ger Hoey- makers. Definitief Het instorten van het Neder landse bandcircuit noodzaakte Peters in 1987 zijn vaste band The Dream' op te doeken. Hij constateert dat de 'markt' voor live-optredens weer een beetje aantrekt, maar de tijd van een vaste begeleidingsgroep is wat hem betreft definitief voorbij. „Toen EMI vroeg of ik een band wilde samenstellen heb ik voor mezelf besloten dat het niet mogelijk is zo'n groep aan me te binden. Als je met z'n allen elke dag in de repetitieruimte gaat zitten, krijgt er vroeg of laat iemand een gitaar naar z'n hoofd." Liedjes ontstaan in de studio of op het podium, niet in de re petitieruimte, is de overtuiging van Peters. „Niets is zo frustre rend als elke week drie of vier keer dezelfde nummers spelen voor de conciërge. Repeteren moet je doen voor het publiek, voor mijn part op straat" Toch hoopt Peters dat de groep niet een strikt eenmalige verschijning is. Ook in het ver volg hoopt hij voor promotie tours een beroep te kunnen doen op de muzikanten. Wie weet moet hij binnenkort de koffers pakken voor Japan, waar zijn "White Horses' inmiddels is uitgebracht, als eerste land bui ten Nederland. Peters voelt zich vereerd, maar blijft er nuchter onder. „Ik ken die verhalen wel, ik wacht voorlopig maar af. Maar misschien moet ik eind volgende maand al met stokjes leren eten." Mengtafel Schrijven vindt hij het leukste van het muzikantenbestaan, en daarna spelen. „Die twee heb ben natuurlijk alles met elkaar te maken. Je kunt heel mooie stukken schrijven en achter je mengtafel gigantisch zitten kic ken, maar je weet toch pas of het gelukt is als je het voor pu bliek speelt. Je hebt een beetje feedback nodig." Peters benadert het optreden nu anders dan voorheen. „Het Maarten Peters: „Als je met z'n allen elke dag in de repetitieruimte gaat zitten, krijgt er vroeg of laat iemand i gitaar r i hoofd. gaat me nu puur en alleen om de liedjes. Er komt geen bom- bastica aan te pas, waar ik vroe ger nogal eens de neiging toe had. Vooral bij optredens in de schouwburgen kunnen we er iets heel aparts van maken. Daar doen we een paar dingen met alleen piano, contrabas en meerstemmige zang. Dat klinkt heel ouwelullig, maar het is juist heel leuk. In jongerencentra hoefje zoiets niet te doen, want dan kom je nauwelijks boven het glasgerinkel aan de bar uit. Daar houden we met onze op tredens rekening mee." Veel liedjes van Peters' laatste cd lenen zich voor zo'n 'akoesti sche' aanpak. Het zijn bijna am bachtelijk geschreven, melodi- euze nummers, vaak romanti sche ballads. „Ik ben een ouder wetse componist. Ik hou van liedjes met een kop, een staart, een middenstuk en een so- lootje. Ik vind het heel moeilijk om die verhalen te geloven van mensen die vier weken aan een liedje werken, dan twee weken mixen, het dan een maand la ten liggen en dan weer eens twee weken gaan mixen. Dan denk ik dat er iets niet goed is aan het liedje. Als het goed is, ontstaat een zangmelodie in eens, of hij ontstaat niet. De ar rangementen kosten natuurlijk tijd, en de teksten, omdat ik ook iets te zeggen wil hebben in mijn nummers. Maar het idee, het embryootje van het liedje, moet er in één keer zijn." „Ik ben er heilig van over tuigd dat iedereen liedjes com poneert. Je staat onder de dou che en je fluit iets wat nog nooit iemand anders heeft gefloten. Als componist let je daarop en zorg je dat je dat meteen kunt registreren. Ik heb daarom altijd een cassetterecorder en een stukje papier bij me, ook als ik ga hardlopen in de polder. De wereldhit zal maar net voorbij komen." Gezondheidsvoorlichting verpakt in soap ANNEMIEK HUYERMAN MEDEWERKER De deur knalt dicht en de achterblijver schenkt zichzelf een stevige borrel in om bij te komen van de ruzie. Is het gezellig gebleven, dan wordt er 's avonds op het balkon nog even een sigaretje gerookt. Soaps en andere dramaseries vertonen zulke beelden regelmatig. In de nieuwe dertiendeli ge dramaserie "Villa Borghese* staat de kok Luciano stiekem te inhaleren in allerlei donkere hoekjes en ook de andere personages is in dit opzicht niets menselijks vreemd. Alleen, in 'Villa Borghese' krijgt ie mand die wil stoppen met roken of wat gezonder wil gaan eten, een pluim en, als de poging een keertje mislukt, een opbeurend woord. Villa Borghese', de naam verwijst naar een landhuis in Toscaanse stijl, compleet met zuilen en palmen, is een samenwerkingsproject van de AVRO, de Nederlandse Hart stichting en het Landelijk Centrum GVO (Gezondheid Voorlichting en Op voeding). De laatste twee subsidiëren de 2,6 miljoen kostende serie voor vijf tig procent. De Nederlandse Hartstichting wil in de strijd tegen hart- en vaatziekten via de televisie een grotere groep mensen informeren over gezonde leefgewoon ten. „Gezondheidsprogramma's of Te- leac-Cursussen hebben zeker een func tie, maar de mensen die ernaar kijken, zijn op voorhand geïnteresseerd. Zij zijn bereid om op vreemde tijden voor de tv te gaan zitten en het boek dat bij de Teleac-cursus hoort, te kopen", ver telt Martine Bouman, voorlichtster bij de Hartstichting. „Wij willen juist die mensen bereiken die heel veel tv kij ken, maar niet zo snel zo'n programma aanzetten. Uit onderzoek tijdens onze laatste grote radio- en televisiecam pagne bleek dat het publiek graag in formatie over gezondheid via televisie ontvangt en een combinatie met amu sement waardeert." De instelling koos voor een dramase rie, omdat daarin mensen van vlees en bloed voorkomen die in herkenbare al ledaagse situaties voor allerlei keuzes komen te staan en dat kunnen ook keuzes op gezondheidsgebied zijn. Door de serievorm zien kijkers hoe een personage zich ontwikkelt, ook in het afleren van een slechte gewoonte met alle ups en downs vandien. Soap met een boodschap, heeft dat niet iets paradoxaals? Justine Paauw, hoofd afdeling drama van de AVRO, vindt van niet. „In samenwerking met schrijver John Brason (van onder ande re The Onedinline en Spijkerhoek), die voor de serie het idee van een beauty- farm ontwikkelde, hebben we ervoor kunnen zorgen dat de gezondheids voorlichting op geloofwaardige wijze verweven is met het verhaal, zonder dat de serie te educatief wordt. In de villa is een beautyfarm gevestigd met een binnen- en een buitenzwembad, een whirlpool, een schoonheidssalon, een sauna en een massage-inrichting. Als de serie begint, is er een conflict tussen de directie, die alleen bereid is voor veel geld welgestelde lieden in de watten te leggen, en de staf, die uit ide alistische motieven handelt. De villa is opgekocht door een grote projectont wikkelaar voor wie Borghese een ren dabel object moet blijven, anders moet het gebouw plat. Ondertussen laat de vrouw van de projectontwikkelaar, ge speeld door Marielle Fiolet, zich regel matig masseren en maquilleren in het instituut en krijgt Filip Bolluyt, die een zakenjongen met een groot bedrijf en een drankprobleem speelt, een ver houding met schoonheidsspecialiste Roos, een rol van Leontien Ceulemans. Aan alle voorwaarden voor een drama serie met soapachtige .elementen is voldaan, inclusief seks." In deze omgeving die aansluit bij de heersende fitnes- en aerobic-cultuur, krijgen ook lijf en gezondheid aan dacht. Paauw is er niet bang voor dat de serie daardoor saai wordt: „Een hartinfarct is op zich een waanzinnig dramatisch gegeven. Luciano wordt geacht zeer verantwoord voedsel voor de gasten te koken, maar zelf eet en rookt hij te veel en werkt te hard. Als hij dan dat infarct krijgt, verbaast nie mand zich daarover. Maar wat gebeurt er eigenlijk precies met zo iemand en hoe gaat het revalideren in zijn werk? Al die informatie zit in het verhaal, zonder dat je expliciet te zien krijgt wat er in het ziekenhuis gebeurt. Want het blijft een dramaserie in en rond een beautyfarm." Villa Borghese, vanaf 10 oktober, Nederland 1,20.30 uur FOTO DIJKSTRA worden de namen van Jaap van Meekren en de voormalige Vier de Kamer-presentator Ton Elias genoemd. Met dit 3-koppig presentatie team zal het politieke program ma volgens de RTL4-woord- voerder aan aantrekkelijkheid winnen en zodoende een groter publiek trekken. „De redactie krijgt een bredere basis. We trekken er op deze manier spe cialisten bij en dat kan nooit kwaad." De commerciële omroep was al eerder op zoek naar een part ner uit de 'geschreven journalis tiek'. Daarvoor werden onder meer het dagblad NRC Han delsblad en het weekblad Else vier benaderd. Beide bladen za gen echter geen heil in samen werking. De Vierde Kamer werd eerder uitgezonden in mei en juni van dit jaar. Het programma werd toen gepresenteerd door Ton Elias, af en toe bijgestaan door een specialist. Het parlementai re praatprogramma trok toen tussen 80.000 en 120.000 kij kers, maar de cijfers vertoonden een lichte daling. Geldgebrek en te lage kijkcijfers brachten de RTL 4-directie er tenslotte toe het programma te stoppen. In het buitenland is samen werking tussen kranten- en om- roepredacties tamelijk gebrui kelijk. Zo onderhoudt de Franse omroep RTL nauwe betrekkin gen met Le Monde en werkt de Duitse omroep RTL-Plus samen met de Frankfurter Allgemeine en Der Spiegel. Het is in Neder land wel normaal dat omroepen en kranten de buitenlandse cor respondenten met elkaar delen. STARDOM STRIPS De tieners kunnen weer rustig slapen, de nachtmerries zijn voorbij. Freddy Krueger, de mon sterlijke psychopaat die in vijf Nightmare on Elm Street films on schuldige jongens en meisjes na jaagde, strijkt m nummer 6, Fred dy's Dead: The Final Nightmare zelf de zeilen. Make up-specialis- ten en special effects-deskundi- gen zijn teleurgesteld maar Fred dy zelf, gespeeld door de 43-jari- ge Robert Englund, is blij. De filmreeks heeft een hoop van hem geëist. „Na acht uur onder grimeurshanden te hebben geze ten kon ik pas aan het werk." De 78-jarige filmheld Burt Lan caster vierde onlangs met zijn vrouw hun eenjarig huwelijk. Hoewel het paar al acht jaar bij elkaar is, trouwden ze vorig jaar. lancaster die vorig jaar een be roerte kreeg, knapt al weer flink op na tien maanden therapie. Van de succesvolle Amerikaanse serie Twin Peaks, sinds kort ook bij ons te zien, wordt momenteel een film gemaakt. Maker David Lynch heeft voor een van de rol len David Bowie weten te strik ken. Met Kiefer Sutherland en Chris Isaak wordt momenteel nog onderhandeld. Kyle MacLachlan keert terug als FBI-agent Dale Cooper. De film heet Twin Peaks -Fire Walk With Me. De Amerikaanse filmkomiek Be ne Wilder is onlangs in het huwe lijk getreden piet de gehoorspe- cialiste Karen Webb. Het paar leerde elkaar kennen toen Wilder zich aan het voorbereiden was op BOLLEBOOM Freddy Krueger aan het wede In een enquête hebben Time en CNN onlangs duizend volwasse nen ondervraagd over Elvis Pre sley. Zestien procent van de on dervraagden gelooft dat Elvis nog in leven is. Een ruime meerder heid, 79 procent, is er van over tuigd dat The King echt dood is. De rest weet het niet. De leden van de Amerikaanse Dolly Parton fanclub, de zoge noemde Dollywood Ambassa dors, boffen maar weer. Nadat de zangeres eerst stukjes van haar vloerkleed had weggegeven, schenkt de ster haar fans nu plukjes van een van haar prui ken. „De fans vinden het prach tig", aldus fanclub-bobo Eunice Eledge. John Travolta (37 jaar), de dan sende en zingende acteur die het succes van Saturday Night Fever nooit meer heeft kunnen evena ren, is onlangs in Parijs in het huwelijk getreden met de 28-ja- rige Kelly Preston. Het stel was sinds eind vorig jaar verloofd. In de herfst verwacht het prille paar gezinsuitbreiding. HEINZ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6