Cultuur Woudeik met figuurzaag omver Een ritselend en misend drieluik Donderdag 12 september 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN MOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA SïOEUNGA Eindredactie: HANS SONDERS Vormgeving: HENK BUIS 9 MOEILIJKE EXPERIMENTELE BOEKEN - daarop had Jacq Vogelaar het patent. Onlangs schreef hij echter een prachtige en toegankelijke roman over een meisje dat haar woede met indrukwekkend gevyeld koelt op haar omgeving. Het boek bevat mooie, poëtische beschrijvingen, onder meer over het wassen van de rug van een dikke vrouw. FONS HAAGMANS heeft als eerste hedendaags kunstenaar een solo-ex positie in Stedelijk Museum De Laken hal. Een interview met deze Maast richtse kunstenaar op de volgende pa gina. over het vele geld dat hij aan de Duitse vertaling ervan verdien de, is een smet die niet is weg te poetsen. Door onvoorziene om standigheden was hij dan net geen 'lid van de club' geworden, maar hij heeft wel het clublied dapper meegezongen. Venema karakteriseert de houding van Vestdijk met een term van Pressen, 'medewer kend tegenwerkend, tegenwer kend medewerkend'. Hij noemt dit 'een van de gunstigste scha keringen binnen collaboratie'. Ik begrijp niet waarom Venema zich hier zo voorzichtig opstelt. Heeft hij er misschien moeite mee om de waarheid te zeggen omdat het hier zo n alom geres pecteerd auteur als Vestdijk be treft? Dat is zwak. De dingen moeten bij hun naam worden genoemd: zoals de gegevens nu liggen, komt het gedrag van Vestdijk toch het dichtst in de buurt van collaboratie. Vestdijk zelf wijst er in brieven ook tel kens op dat hij met dat gedrag later wel eens 'last' zou kunnen krijgen. Bovendien heulde Vest dijk nog niet eens uit overtui ging met de bezetter, nee, hij paste zich aan om de kassa har der te laten rinkelen. Ik vraag me af of de auteur die volgend jaar de naar een van Vestdijks romanfiguren ge noemde Anton Wachterprijs zal gaan winnen, die prijs nog moet accepteren. Vestdijk had een mooie stijl van schrijven, maar in de manier waarop hij zich na zijn vrijlating uit het gijzelaars kamp heeft gedragen, is van enige stijl niets te bespeuren. 'Schrijvers, uitgevers en hun colla boratie', deel 3 B S. Vestdijk; auteur Adriaan Venema; uitgeverij: Arbei derspers; ƒ59,50. Adriaan Venema over 'collaboratie' Simon Vestdijk 'Mijn Duitsche zaken lopen nog steeds gesmeerd, ik heb leen voorschot gekregen en in januari krijg ik de afreke ning. De binder kan het aantal bestellingen niet af, schreef de uitgeverij mij. Het is wat te zeggen! Ik ben be nieuwd hoe lang deze gunstige conjunctuur, voor mij, duren zal'. Deze hoogst intrigerende regels vloeiden uit de pen van Simon Vestdijk. Hij schreef ze tijdens de Tweede Wereld oorlog in een brief aan zijn vriend Theun de Vries. Op 31 december 1941 om precies te zijn. Rotterdam was toen al gebombardeerd en de eerste grote razzia's op joden in Amsterdam, Arnhem en Enschede hadden al plaats ge had. Met zijn 'Duitsche zaken' bedoelde Vestdijk de Duitse vertaling van zijn roman 'Het vijfde zegel'. Met 'conjunctuur' de toestand zoals die tijdens de Duitse j overheersing was. tatie (Hoomik, Dubois), bij Vestdijk gaat hij zeer voorzich tig te werk. Dat maakt zijn boek des te overtuigender. Stap voor stap draagt hij de voor Vestdijk belastende feiten aan. En zo, heel rustig, als met een figuur zaagje, haalt hij deze woudeik uit de Nederlandse literatuur De 'aanklacht' tegen Vestdijk bestaat uit vijf punten: de schrijver recenseerde en ver taalde in de eerste oorlogsjaren nationaal-socialistische litera tuur; hij ging 'diep door de knieën' voor de censuur door bij de vertaling van twee van zijn romans de opdrachten aan zijn goede vrienden Ter Braak en Du Perron weg te laten; hij heeft willens en wetens anti-En- RECENSIE. CEES VAN HOORE De passage wordt geciteerd in deel 3 B van Adriaan Venema's I zwartboek 'Schrijvers, uitgevers en hun collaboratie', een 262 I pagina's tellende foliant die ge heel gewijd is aan Vestdijk. De i auteur komt eruit naar voren als een OW-er (iemand die oorlogs winst maakt, CvH) van de eerste categorie en als de schrijver die zijn boeken als 'Rumeiland' en 'Ierse nachten', romans die naar zijn eigen zeggen een 'anti-Brit- se tendens' hadden, sneller in het Duits liet verschijnen dan de Nazi's konden lezen. Venema mag dan bekend staan als een scribent die zon der enige scrupules de bijl heeft gezet in menige schrijversrepu- gelse tendenzen geëxploiteerd in zijn in Duitsland op grote schaal uitgegeven romans 'Ru meiland' en 'Ierse Nachten'; en hij heeft aan de kampleiding in het gijzelaarskamp St. Michiels gestel, het kamp waar hij een tijd geïnterneerd is geweest, ge schreven dat hij zich wilde aan melden bij de Kultuurkamer. Vestdijk heeft de rol die hij heeft gespeeld tijdens de bezet ting nooit mooier voorgesteld dan ze was. Dat hebben zijn 'hagiografen', onbewust mis schien, echter wel gedaan. Zo is door hen over het weglaten van de opdrachten aan Ter Braak en Du Perron nimmer iets gesigna leerd. Overigens 'bewijst' Vene ma niet of Vestdijk zelf de hand heeft gehad in het weglaten van die opdrachten of dat de Duitsë uitgever dat op eigen intiatief" heeft gedaan. Maar dat is dan ook het enige zwakke punt in zijn betoog. Last Ergens in een brief aan Theun de Vries schrijft Vestdijk dat 'martelaarschap' onder de Duit se bezetting geen zin had, maar dat je 'alle bewegingen van de vijand schijnbaar (moet) volgen net als bij jioe-jit-tsjoe'. Mooie beeldspraak, maar Vestdijk ver geet dat het 'volgen' in deze sport uiteindelijk dient om de aanvaller onderuit te halen. Vestdijk heeft de 'Duitse aanval ler' in geen enkel opzicht on deruit gehaald. Hij zou wel gek zijn. Als rechtgeaard Nederlan der wou hij geen dief zijn van zijn eigen portemoryiee. Vestdijks aanmelding voor de Kultuurkamer is te vinden in het .verzoekschrift dat hij in sep tember 1942 in St. Michielsge stel richtte aan de kampcom mandant. De schrijver handelde daarbij uit angst. Vlak voor hij dit verzoekschrift opstelde, wa ren er vijf gijzelaars doodge schoten. Zij moesten boeten voor een doqr het verzet ge pleegde overval op een trein met Duitse soldaten. Vestdijk schrijft in dit verzoekschrift on der meer dat hij bereid is 'zich binnen een week na zijn vrijla ting te melden bij de Kultuurka mer' en dit, wanneer dat wordt gewenst, op erewoord. Hij ver zoekt echter om geheimhou ding gedurende de tijd dat hij nog in. het kamp is, zodat hij niet 'met vragen en verklarin gen, die voor niemand enig nut hebben, lastig wordt gevallen.' Aan Ans Koster, zijn levensge zellin, dicteert hij een brief voor zijn Duitse uitgever Rohrer Ver lag. Daarin herhaalt hij zijn voornemen toe te treden tot de Kultuurkamer. Een week later meldt hij haar: 'Je begrijpt nu wel dat het er niet meer om gaat of ik al of niet wil, maar al leen om de manier waarop - om er later geen jast mee te krij gen'. Vestdijk wist maar al te goed waar hij mee bezig was. Simon Vestdijk. Anti-Brits Ziedaar het bewijs van Vestdijks aanmelding. Dat hij nooit daad werkelijk is ingeschreven bij de Kultuurkamer doet hier niets aan af. De intentie was er. Uit Venema's betoog blijkt dat er inzake die aanmelding door de Duitse autoriteiten geen enkele druk meer op Vestdijk werd uit geoefend na zijn vrijlating uit St. Michielsgestel. Vestdijk stond bij het Duitse ministerie van propaganda in een goed blaadje nadat dit ministerie was inge licht over de anti-Britse tendens in 'Ierse Nachten' en 'Rumei land', een tendens waarop Vest dijk de bezetter zelf heeft gewe zen. Vestdijk werd langzamer hand als pro-Duits beschouwd. 'Wer als Deutschfeindlich be- trachtet werden will veröffent- licht seine Romane nicht in Deutschland', schreef hij in zijn verzoekschrift. Zo'n zin spreekt boekdelen. 'Rumeiland', dat in het Duits onder de titel 'Die Fahrt nach Jamaica' verscheen, karakteri seerde Vestdijk in een brief aan Theun de Vries als 'een roman met nogal wat critiek op het En- gelsche karakter, speciaal de Engelse hypocrisie. Dit overi gens geheel ongewild, want tij dens het schrijven heb ik meer aan de Hollandse hypocrisie ge dacht; maar zoals de conjunc tuur nu is, heb ik er niet het minste bezwaar tegen dat de tendenz in die richting wat wordt aangedikt, bij een even tuele vertaling, in het prospec tus bv.'. Hetzelfde geldt iater voor 'Ierse Nachten', waarvan de stof zich natuurlijk nog veel beter leende voor kritiek tegen Engeland en daarmee voor Duitse propaganda-doeleinden. Kassa! Er was al het een en ander be kend over Vestdijks wankel moedige houding tijdens de be zettingsjaren. Maar, zoals Vene ma schrijft, 'de bewondering ,van de Vestdijkkenners heeft hun objectiviteit' wat betreft Vestdijks houding in de oorlog steeds in de weg gestaan. Vene ma heeft voor het eerst de za ken eens helder op een rij gezet. Dat Vestdijk wilde toetreden tot de Kultuurkamer is nog te be grijpen. Laten we eerlijk zijn: als je met zo'n aanmelding je leven veilig kon stellen, hoefde je niet lang na te denken. Maar dat Vestdijk later, toen hij in velig- heid was, uit plat eigenbelang de zogenaamde anti-Britse strekking van 'Ierse nachten' ex ploiteerde en zich verkneukelde CONCERTEN LEIDEN EGLISE WALLONE 15 september Clavichord-concert door Kees Ro- senhart, organist van de Waalse Kerk te Haarlem, aanvang 20.00 HOQGLANDSE KERK 14 september Orgelconcert door Erik Visser, or ganist van de N. Remonstrantse kerk te Amsterdam, aanvang 13:30 uur. LOKHORSTKERK 14 september Concert t.g.v. Monumentendag door Caroline van Oyen, sopraan, en Anton Doornhein, orgel, met werken van W.A. Mozart, aanvang 15.00 uur. LVC 13 september Optreden van Bambix, zaal open 22.00 uur. 14 september Optreden van Senemali, zaal open 22.00 uur. 19 september Adrian Borland The Citizens, 22.00 uur. ALPHEN OUDSHOORNSEKERK 13 september Orgelconcert door Ronald de Jong, werken van Bach, Asma, Krebsen Young, aanvang 20.15 HET KASTEEL 13 september Optreden van Renegades, gele genheidsformatie met leden van Vengeance en The Boxx, aanvang 21.30 uur.; 14 september Optreden van de Maarten Peters Band, aanvang 21.00 uur. KATWIJK DORPSKERK ^september Optreden door het Gemeentekoor, aanvang 20.00 uur. Geheimzinnig kunstobject in Koudekerk aan de Rijn In een wei aan de Hondsdijk in Koudekerk aan de Rijn is het een beetje Griekenland. Voor een geriefhoutbosje bevindt zich een terra-cottakleurig ob ject waarvan een uiterst ver vreemdende werking uitgaat. Soms wekt het de indruk een los element te zijn van een Zeustempel, in de steek gelaten door steenhouwers die allang niet» meer in de goden geloven. Maar als je beter kijkt zie je dat het om een autonoom kunst werk gaat. Deze 'ready-made' is door de drie 'kunstdames' Jacqueline Molleman, Jantine Takens, Elly Buers en de wethouder milieu en volksgezondheid van de ge meente Rijneveld, mevrouw Vo renkamp, als drieluik op het weiland van de familie Jonger- bloed geïnstalleerd. Het 'kunst werk' is gratis beschikbaar ge steld door de firma Schokbeton. Hoe de zware industrie en de kunst een vruchtbare samen werking aangingen. Wethouder Vorenkamp van de gemeente Rijneveld toont zich verrast als wij informeren naar het geheimzinnige object aan de Hondsdijk. „Ha, dus u hebt het opgemerkt. We krijgen veel reacties, maar echt veel aandacht in de pers heeft het nog niet gehad. Kijk, het zit zo: we hebben destijds in Koude kerk aan den Rijn een klein kunstcommissietje gevormd. Er was ineens tweeduizend gulden subsidie beschikbaar om hier iets met kunst te doen. Saihen met de leden van die kunstcommissie, Jacqueline Molleman, Jantine Takens en Elly Buers hebben we in 1989 een bezoek gebracht aan het opslagterrein van de firma Schokbeton in Zwijndrecht, die in Koudekerk ook een filiaal heeft. We zagen daar ineens dat bouwelement staan. Ze vertel den ons dat het een gedeelte was van een pui, ontworpen voor een Londens bankgebouw. Dit was het proefmodel. We wa ren er er op slag verliefd op. Omdat ze er verder toch niets meer mee deden, mochten we het van directeur Jan Zandber gen voor niks meenemen. Maar toen moest het natuurlijk nog een 'kunstwerk' worden. Over dat proces kunnen de andere dames u meer vertellen. Het staat nu in ieder geval op het terrein van de familie Jonger- bloed." „Er zijn drie raamopeningen in die pui. Voor mij is het kunst werk een beetje een symbool van de herindeling van de drie gemeenten Hazerswoude, Kou dekerk aan den Rijn en Bent huizen, die nu tesamen de ge meente Rijneveld vormen. De pui vormt een soort decor voor de telkens weer veranderende achtergrond, omlijst het leven. Het roept allerlei mooie ge dachten op. Kostelijk. Je ziet fietsers afstappen om er naar te gaan kijken. Het is in elk jaarge tijde mooi, maar als het stormt weet je niet wat je ziet. A. Jongerbloed, de landbou wer op wiens terrein dit object staat, heeft in het begin wel even aan het kunstwerk moeten wennen. „Zulke zaken zijn vaak nogal omstreden. Ik heb eerst wel even achter mijn oren moe ten krabben toen ze me vroegen of die pui op mijn land mocht staan. Maar gek, ik vind het ding nu erg mooi, het is gaan horen bij het weiland. De com binatie landschap-beton vind ik zeer geslaagd. Waar vind je het dat je de bomen in een schilde- ïlj werkelijk kunt aanraken? Dat je het geritsel van een schilderij kunt horen? Toch nergens?" Prins Charles Jan Zandbergen, directeur, van de firma Schokbeton, weet zich nog levendig het bezoek van de kunstcommissie te herinneren. „Ja, hoe is dit allemaal ontstaan. Nou, het is dus een initiatief ge west van die kunstdames, zoals ik ze maar even oneerbiedig noem. Ze wilden iets gaan doen met beton en vroegen of ze niet eens een keer konden komen kijken. Toen ze dit ding zagen staan, zeiden ze: maar dit is kunst op zichzelf! Ze konden er dus wel wat mee. Het element is een proefontwerp voor een deel van een pui van een groot bankgebouw in Londen. Wij ex porteren sinds 1987 ook onze produkten naar Engeland en dit is daar een voorbeeld van. De directie van die Londense bank wilde met dit ontwerp de sfeer van de jaren dertig oproepen. Het ontwerp is toen in het wei land geplaatst. De hele sfeer rondom die gebeurtenis was erg leuk. De boerin was razend en thousiast. Ze staat daarin niet alleen. Prins Charles, die een boek over de Engelse architec tuur heeft geschreven, bewon derde het gebouw waar deze pui nu deel van uitmaakt ook Marcel Duchamp Van de drie 'kunstdames' is al leen Jacqueline Molleman thuis. De twee andere initiatiefnemers zijn op vakantie. „Mooi object hè, ik vind het in elk geval zeer intrigerend. We hebben er des tijds met opzet niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. We wilden eerst eens peilen hoe de mensen het vonden. En de re acties zijn zeer positief. Hier in Koudekerk deden we weinig met kunst. Haast niks. Opeens was er een subsidiepotje van tweeduizend gulden. Met zo'n bedrag doe je niet veel. Je kunt er een kunstenaar geen op dracht voor geven. En toen za gen we opeens dit pui-element. Het leek ons een goed idee na tuur en beton op een harmoni sche wijze te combineren. We hebben voor we tot installatie overgingen 'dat zakencentrum in Londen bezocht. Om eens te kijken hoe de pui er in een ste delijke omgeving uitzag. En al gauw daarna nant ons idee vas- „We moesten natuurlijk een plek vinden die geschikt was. Koudekerk is niet groot en je kunt zp'n object niet midden tussen de huizen neerzetten, dan werkt het niet. Die plek hebben we gevonden aan de Hondsdijk, bij de familie Jon gerbloed. Het is de enige plek waar ons 'drieluik' kon staan. Ik wist niet dat er zulke ontzetten de aardige boeren waren. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er in het begin nogal tegenop zag om aan ze te gaan vragen of ze ruimte hadden. Maar ze deden het meteen. Iedereen heeft be langeloos aan dit project mee gewerkt. Met die tweeduizend gulden die we hadden, hebben we in het gemeentehuis een ex positie van werken uit de kunst uitleen gehouden. Kostte niet veel en we konden toch nog aardig wat exposeren." „De pui is nu een soort le vend drieluik geworden dat tel kens verandert. Het object heeft iets zeer vervreemdends, het veroorzaakt een prettige hape ring in het denken. Marcel Dpchamp had dit kunnen be denken. Het is een speels kunst werk, het heeft iets lichts al is het dan ook van beton. In de winter is het prachtig, maar ei genlijk is het in PODIUMBLIK om te zien hoe de door Cupido ten onrechte gevelde geliefden het ma ken. 'Cupid and Death' is in 1653 oor spronkelijk geschreven voor de Por tugese ambassadeur in Londen. Ja mes Shirley schreef de tekst naar de fabels van Aesopus, de muziek werd gecomponeerd door Christopher Gib bons en Matthew Locke. De vorm heeft zijn wortels in de danscultuur aan het hof. De enige bron voor de muziek van Cu pid and Death, het manuscript van Matthew Locke, geeft de muziek vrij schematisch weer. Van de instrumen tale (dans)delen geeft hij meestal nuo. Het is duidelijk dat er midden stemmen nodig zijn om het 'gat' tus sen de buitenstemmen te vullen. Er zijn dan ook verschillende bewerkin gen van deze muziek m omloop, die elk vanuit een ander uitgangspunt trachten dit gat te dichten. Dat vari eert van een tweede-viool partij in tertsen tot een complete polyfone zetting voor strijkorkest. Voor deze produktie is gekozen voor uitsluitend een tweede viool: de ont brekende partijen zijn half-noterend, half-improviserend gemaakt door de tweede violist Hans Lub. Te zien: zaterdag 14 september, Leidse Schouwburg. Bert Visscher Het vierde soloprogramma van caba retier Bert Visscher 'Don Chaot en de foute architect' is 14 september in "t Groot Proffijt' in Oegstgeest te zien. Visscher oogsstte met deze voorstel ling al veel lof. Deze krant schreet er onder meer overin kwaliteit doet hij zo langzamerhand voor de gevier de namen niet meer onder. Een grote hoeveelheid dwaze-invallen smeedt hij tot een geheel, waarbij hij zijn ei gen herkenbare stijl heeft ontwik keld". Galama later De try-out van het nieuwe programma van Bavo Galama 'Iets met een kist' die het seizoen van de Leiderdorpse Muzenhof zou openen, wordt ver schoven naar 15 november. Galama is nog niet zover, hij acht zijn voor stelling nog niet rijp voor het theater. Mozart door Peer Studio Peer komt met de prachtige voorstelling 'Mozart* op woensdag 18 en donderdag 19 september opnieuw naar het Leidse LAK-theater, Het the ater besloot deze unieke poppenspel- produktie nog eens naar Leiden te ha len. Poppenspeler Fred Delfgaauw geeft zijn eigen visie op de dood van Mozart en de rol daarin van Salieri. Naadje van de kous Annie (contrabas) en Harrie (ukelele), samen het duo 'De Berini's vormend, duiken op diverse plaatsen in deze re gio op. Allereerst in een extra voor stelling, vanavond in de Leidse Schouwburg. Vervolgens komende zaterdag in 'De Schelft' in Noordwijkerhout. In het Alphense Parktheater staan ze woensdagavond 18 september. Het programma heet 'Het naadje van de kous', en het publiek wordt mee genomen in het leven van alledag. En ik dan? Van Annie M.G. Schmidt is het blij spel 'En ik dan?' dat. in de regie van Berend Boudewijn, op woensdag 18 september in het Wassenaarse Wa renar op het programma staat. Het stuk stond vorig jaar al op het reper toire. maar had zo'n succes dat het nog een tijdje wordt dporgespeeld. met Henny orn, Carol van herwijnen, Ingeborg Elsevier, irma Hartog en Laus Steenbeeke, Later in de maand komt 'En ik dan?' ook in de Leidse Schouwburg. Lebbis ft Jansen Het tweede avondvullende program ma van het cabaretduo Lebbis Jan sen heet '2 Keer Rieieksen voor 1 geld'. Deze winnaars van het Leids Cabaret Festival 1989 laten hun pu bliek zoveel mogelijk in onwetend heid over wat hun te wachten staat Op woensdag 18 en donderdag 19 september lichten zij tijdens try-outs m Het Oude Raadhuis m Hoofddorp alvast een tipje van de sluier op. Badscène uit 'Cupid and de ath', muziek theater door de stichting Huismuziek. FOTO BORIS MIN- NAERT Met gesproken tekst, dans en instru mentale muziek wordt het verhaal neergezet van Cupidó en de Dood die toevallig de nacht samen doorbren gen in dezelfde herberg in het bos. Tijdens de nacht worden door de ka merheer, de knecht van de herber gier, hun beider pijlen verwisseld wat tot desastreuze gevolgen leidt: Cupi do's pijlen doen jonge gelieven ster ven, de pijlen van de dood wekken passie op in bejaarden en doodzie ken. De natuur raakt van slag. Uiteindelijk wordt, op het moment dat de kamerheer besluit er tussenuit te knijpen en zijn brood te gaan ver dienen door de wereld rond te trekken met twee gedresseerde apen, hijzelf getroffen door een pijl van de dood, waarop hij in hevige liefde voor zijn apen vervalt. De zaak wordt gered door de tus senkomst van Mercurius, die als een Deus ex machina uit de hemel neer daalt. Hij stelt de natuur weer gerust, herstelt de orde onder de stervelm gen, waarna de toeschouwer een blik in de elysische velden wordt gegund

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9