RTV SHOW
ÈÉfJ
fts
Plagiaat, of hadden twee zielen één gedachte?
'Tante Alie kan zingen dus
moet ze een plaatje maken'
Donderdag 12 september 1991
Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR
6
HET IS DIE VERDOMDE hokjesgeest.
Die werkt ook de vervlakking in de
hand. Geef de mensen brood en spelen.
Quizzen vooral. Ze kijken toch wel naar
die televisie, met een bord eten op
schoot. (Piet Daalhuisen)
Piet Daalhuisens sombere kijk op de lichte muziek
La Toya Jackson rept in boek met
geen woord over vermeende in
cest. foto archief
La Toya Jackson
beschuldigt
ouders van incest
Volgens La Toya Jackson, de ou
dere zus van de popsterren Mi
chael en Janet, hebben de ou
ders van het succesvolle Jack-
son-gezin enige van hun kinde
ren seksueel misbruikt. La Toya
beweerde dinsdag tegenover
journalisten dat haar ouders
hun negen kinderen vroeger
emotioneel, fysiek en seksueel
hebben mishandeld. In een eer
ste reactie hebben de ouders dit
ontkend.
„Mijn zus Debbie en ik slie
pen in hetzelfde bed", aldus de
35-jarige La Toya. „Mijn vader
misbruikte Debbie seksueel en
betastte mij regelmatig." Mi
chael werd volgens La Toya niet
seksueel misbruikt maar wel re-
gelmatig geslagen. Volgens La
Toya heeft haar zus enkele ke
ren de politie gebeld om hulp
en en hebben de twee zusjes
hun moeder om bescherming
gevraagd. Zowel de politie als
de moeder gingen daar niet op
La Toya heeft een boek ge
schreven over haar jeugd, dat
de titel 'Growing up in the Jack
son family' meekreeg. In het
boek, dat een dezer dagen ver
schijnt, wordt ovér dé seksuele
mishandelingen echter met
geen woord gerept,
Vader en moeder Jackson wij
zen de beschuldigingen van de
hand als „een stapel leugens."
ELS SMIT «GPO
De omroepvereni
gingen kwamen
ook deze zomer
weer massaal naar ons toe. Het
hele circus, inclusief artiesten
en dj's, bezochten alle hoeken
van ons land: van Haamstede
en Emmen tot Appelscha en
Heerlen. Hits werden gelan
ceerd en ingezongen. De indu
strie draaide op volle toeren.
De Zomertoer van de TROS-
karavaan loopt op z'n end. Piet
Daalhuisen, regisseur/produ
cer van de TROS, weet waarom
het op deze manier wordt ge
daan. „Je moet naar ze toe. Ze
moeten weten dat je er bent.
r het
leden." Onmisbaar
bij de uitzendingen die op lo-
katie worden opgenomen, zijn
de artiesten die live optreden.
Nou ja, live met een muziek-
bandje.
Daalhuisen heeft de tijd nóg
meegemaakt dat alles anders
was. „Ik ben van huis uit musi
cus maar kwam in 1955 bij de
omroep terecht: de VARA, jong
ste bediende van Karei Prior.
Stoelen aandragen. Maar ik heb
daar wel de smaak van het vak
van producer te pakken gekre
gen."
Later zou hij die functie bij de
TROS krijgen. Maar voordat het
zover was nog even militaire
dienst 'ik kwam meteen in het
trompetterkorps' en twee jaar
vervelen op de muziekbiblio
theek van de NOS. „Daar hield
ik het niet uit. Ik heb toen mijn
eigen kwartet opgericht. Vijfen
twintig jaar hebben we ge
speeld, gewerkt met groten na
men, van Toby Rix tot Roger
Whittaker. Dat was de tijd dat
musici, orkesten nog in aanzien
stonden."
„In die tijd bloeide ook het
verenigingsleven. Op feestavon
den werden conferenciers ge
vraagd en musici en andere en
tertainers, degenslikkers. Jonge,
aankomende artiesten leerden
er het vak. Niks eerst een plaat
maken en dan maar zien wat er
•van komt. Het was keihard wer
ken en als je geluk had mocht je
een plaatje maken."
„Maar de tijden zijn veran
derd. De televisie is gekomen.
Het verenigingsleven is in el
kaar gestort. Bovendien, als er
nog verenigingen zijn, kunnen
ze de hoge gages van de arties
ten niet meer opbrengen."
Emplooi
„De techniek is ook ver gevor
derd. Prachtig. Druk maar op
een knop. Maar het betekent ar
moe voor de musici. Die zitten
thuis of in de ww. Ieder jaar ko
men er van de conservatoria
vijfhonderd jonge mensen bij
waar geen of nauwelijks em
plooi voor is. Ik heb bij de NOB
nog eens een plan ingediend
om een soort schaduw-Metro-
poolorkest op te richten: om
jonge mensen een kans te ge
ven ervaring op te doen. Je
wordt dan aangekeken alsof je
gek bent. Er werd me geloof ik
ook nog gevraagd of ik me niet
realiseerde dat ik dan de musici
van het echte Metropoolorkest
het brood uit de mond stootte.
Terwijl het me daar helemaal
niet om was begonnen."
„Het is die verdomde hokjes
geest. Die werkt ook de vervlak
king in de hand. Geef de men
sen brood en spelen. Quizzen
vooral. Ze kijken toch wel naar
die televisie, met een bord eten
op schoot. Als je mensen nooit
eens iets anders voorzet, weten
ze niet dat het er is. Ik denk ook
aan de jonge generatie: als je
die opvoedt zonder ze bij voor
beeld qua muziek het hele scala
te bieden, vreten ze op een ge
geven moment niets anders
meer dan wat ze kennen. Men
sen als Conny Vandenbos, Cor-
ry Brokken: het is een uitster
vend ras. Artiesten die wisten
wat ze konden, die zelf bepaal
den wat ze wilden zingen."
„Die hebben echter een hele
leerschool achter de rug. Maar
hoe gaat het tegenwoordig
vaak? Tante Alie kan mooi zin
gen, blijkt op een talentenjacht.
Tante Alie moet een plaatje ma
ken. In de studio. Daar krijgt ze
een liedje voor het eerst onder
ogen. Rode rozen worden dor of
zo. En dat moet dat mens dan
zingen. Muziek hoeft ze niet te
kunnen lezen, want er is een
bandje. Ze weet zelf helemaal
niet of ze dat liedje wel wil zin
gen, of het bij haar past, maar
dat is niet belangrijk. Tante Alie
maakt een plaat en daar gaat
het maar om."
Kar
„Ik krijg ze hier bij die zomer-
toers op die kar. Dan kennen ze
een liedje. O ja en de B-kant.
Van een papiertje. En altijd is er
veel basdrum. En het publiek
weet niet beter of het hoort zo.
Je ziet die kinderen hier op het
ritme van die drum tegen elkaar
aan staan vrijen. Maar verder
gebeurt er niets. Ze worden al
leen maar doof."
„Ik zou niet weten hoe je dat
moet veranderen. Ik benijd die
jonge artiesten van nu niks. Dat
wil zeggen: Kijk, de goede, de
getalenteerde mensen komen er
altijd. Maar het ware vuur ont
breekt vaak. Het gaat allemaal
te gemakkelijk. Schijnbaar,
want als een plaatje flopt, dan
worden die kinderen zonder
pardon gedropt. Een droom in
scherven en hun familie, die
zich vaak in de schulden heeft
gestoken, zwaar gedupeerd."
„Ook degene die nu in dat ar
tiestenvak iets wil bereiken,
moet keihard werken. En de
omstandigheden zitten niet
mee. Er is geen tijd voor scho
ling, geen tijd om rustig een re
pertoire op te bouwen, er is
geen aandacht om er uit te ha
len wat er in zit."
Tennisbaan
U hebt indertijd Op Losse Groe
ven bedacht.
„Ja, samen met Cees den
Daas. Omdat voor dat genre
binnen het Nederlandse lied
ook een publiek was. Maar toen
was de ordening nog anders.
Dan had je eerst de Benny Ney-
mans en de Lists en Pierre Kart-
ner en daarna kwam de B-gar-
nituqr. Maar nu is die tweetje
garnituur het beeld gaan bepa-
Daar kan toch nog wel iets
aan worden gedaan?
,',Het klinkt een beetje lullig.
Maar als je ouder wordt, ga je
relativeren. Ik kan er niets meer
aan veranderen. Dat wil zeggen:
niet aan het hele beeld. Ik heb
mijn eigen pakket en dat pro
beer ik zo goed mogelijk te ver
zorgen. En verder probeer ik via
hobby's me te ontladen: ik
STARDOM
Miami Vice-ster Don Johnson doet
de laatste tijd zijn uiterste best
om fotografen te ontlopen. Vooral
als hij in gezelschap is van zijn
vrouw actrice Melanie Griffith. De
reden? Melanie schijnt zoveel te
zijn aangekomen dat ze al in pa
niek raakt als iemand een
'snapshot' van haar wil nemen.
Grote consternatie in een op
vangcentrum voor jonge drugs
verslaafden in Los Angeles toen
Michael Jackson daar onlangs op
bezoek kwam. 'Wacko Jacko' die
de jeugd een hart onder de riem
probeerde te steken, verloor zijn
hart aan een andere bezoekster.
Het peutertje liet zich met een
stalen gezicht de knuffels van
Michael welgevallen. Pasover
een paar jaar beseft ze dat ze is
gezoend door een mega-ster.
Een 16de eeuws met houtsnij
werk versierd eiken hemelbed
dat ooit toebehoorde aan Mick
Jagger en daarna aan Bill Wyman
heeft onlangs op een veiling van
het Londense Sotheby's 14.300
pond (ruim 47.000 gulden) op
gebracht. ,;lk ga er gewoon van
genieten dat ik het bezit en er in
slapen", aldus de nieuwe eige
naar. Stones-zanger Jagger kocht
het bed eind jaren '60 voor zijn
landhuis Stargrove in Berkshire,
waar hij een tijd samen met de
zangeres Marianne Faithful woon
de. Volgens Sotheby's nam bas
sist Wyman het bed eind jaren
'70 van Jagger over.
Het gaat niet goed met de pop
carrière van prinses Stephanie.
Haar optreden in Brussel werd
bijgewoond door slechts driehon
derd mensen, van wie een fiks
deel haar ook nog eens op boe
geroep en gefluit tracteerde.
Haar manager wil Stephanie's we-
reldtoernee voortijdig beëindigen
en volgens een vriend betekent
dat wellicht het einde van haar
zang-loopbaan.
Piet Daalhuisen: Ik krijg ze hier bij die zomertoers op die kar. Dan kennen ze een liedje. Van een papiertje. En
altijd is er veel basdrum. En het publiek weet niet beter of het hoort zo. Je ziet die kinderen hier op het ritme
van die drum tegen elkaar aan staan vrijen. Maar verder gebeurt er niets. Ze worden alleen maar doof." fo
to cpd
componeer, ik speel nog piano.
En sinds kort sta ik twee keer
per week op de tennisbaan.
Maar in mijn werk moet ik reke
ning blijven houden met de
mensen die naar ons toekomen.
Je moet scoren. Zo zit de wereld
van vandaag in elkaar."
Muzikale liefde voor Roodkapje maakt niet iedereen gelukkig
ALPHEN A/P RUN GERARD VAN PUTTEN
Niet alleen bij de bo
ze wolf loopt het
water spontaan in
de mond zodra Roodkapje in
zicht komt, ook in de muziek
wereld blijkt ze thans zeer in
trek. De sprookjesfiguur wordt
bezongen door medewerkers
van jingle- en commercialbe-
drijf Infomedia uit Alphen aan
den Rijn, maar mede na
mens platenproducer Peter
Koele wijn ook door de groep
Pater Moeskroen.
De plots opgelaaide muzikale
liefde voor Roodkapje maakt
niet iedereen even gelukkig. In
AJphen aan den Rijn spreekt
producer Zeno Groenewegen
het vermoeden uit dat Koele-
wijn een idee van Infomedia
heeft misbruikt om Roodkapje
muzikaal te omhelzen. Con
creet gezegd: de vermaarde pla
tenproducer heeft onlangs een
single op de platenmarkt ge
bracht en Koelewijn wordt min
of meer ten laste gelegd dat hij
zich daarbij ten minste heeft la
ten inspireren door een muzi
kale co-produktie van Marcel de
Groot, Peter Noordermeer en
Zeno Groenewegen.
De taal die door het muzikale
trio uit Alphen aan den Rijn
wordt gebezigd, laat weinig te
raden over hun opvattingen
aangaande Koelewijn..„Peter, ik
vertrouw je voor geen meter",
luidt de gespierde kop boven
het persbericht dat de heren re
centelijk hebben rondgestuurd.
Parodie
De producenten hebben op 15
mei een demo opgenomen van
het door hen gecomponeerde
en geproduceerde nummer
Roodkapje. Het betrof een paro
die op 'Gipsy Woman', een song
van Chrystal Waters, waarin het
thema ladadieladada tot in den
wordt herhaald. Het
door de groep De Groot and the
Fairytales.
Het eerst werd de produktie
van het Alphense trio gedraaid
door de Veronica deejays Rob
Stenders en Jeroen van Inkel.
Naderhand werden tal van pla
tenmaatschappijen in het bezit
gesteld van de cassette. En ook
Peter Koelewijn.
„En nu is hij dan met een
single over Roodkapje geko
men", zegt Groenewegen. „Zijn
liedje, vertolkt door het Belgi
sche groepje Pater Moeskroen,
vertoont enige overeenkomsten
met ons nummer. Al is hij wel
zo slim geweest om ook veran
deringen aan te brengen. Juri
disch is hij er waarschijnlijk niet
op te pakken, maar het is wel
erg slap van Koelewijn. Het pu
bliek wordt hierdoor behoorlijk
in verwarring gebracht."
Nog voordat het lied op single
werd uitgebracht, was er al veel
vraag naar de Infomedia-versie
van Roodkapje. Althans, zo wil
nummer 'Roodkapje waar ga je Bk
heen' werd op de plaat gezet
het relaas van De Groot, Noor
dermeer en Groenewegen. De
cassette zou de laatste maan
den in Randstedelijke discothe
ken bijna grijs zijn gedraaid en
als gevolg daarvan plaatselijk
uitgegroeid tot „een enorme
hit."
Hoog tijd nu om opheldering
te vragen bij Peter Koelewijn,
door de wol geverfd als platen-
producer en vooral ook be
faamd door zijn onsterfelijke hit
'Kom van het dak af. Is hij bij
toeval op de gedachte gekomen
om net als de Infomedia-boys
muzikaal te gaan spelen met
Roodkapje of is hij ordinair met
het idee van deze jongens aan
de haal gegaan? Koelewijn: „Het
is wel verbazingwekkend hoor,
wat die jongens allemaal te ver
tellen hebben. Helaas zijn ze
niet goed geïnformeerd. Ten
eerste heb ik dat liedje niet ge
schreven en ten tweede is Pater
Moeskroen geen Belgische
groep. Achter Pater Moeskroen
gaan Adje Grooten en Ton
Smulders schuil. Die jongens
hebben 'Roodkapje' al jaren op
hun repertoire staan en hebben
dat lied ook gezongen op het
Pater Moeskroen-feest dat op
30 september 1989 in Schijndel
is gehouden in zaal 'De Kafmo-
len'. Daar ook is hun lied in ei
gen beheer opgenomen."
Op zijn beurt zegt Ton Smul
ders, prominent lid van de
groep Pater Moeskroen, in staat
te zijn nog meer details te ver
strekken. Het verhaal dat Info
media ophangt, komt volgens
hem daardoor in een heel ander
daglicht te staan. 'Roodkapje' is
dan wel niet zo oud als het
sprookje, Smulders laat weten
dat Ad Grooten en hij elf jaar
geleden al de geest kregen een
lied over haar te schrijven.
„Onze cd 'Pater Moeskroen,
nooit van gehoord' is eind 1989
verschenen en daarop stond
ook dat lied over Roodkapje.
Om te bewijzen dat ik geen
sprookjes vertel, noem ik ook
nog de naam van Hein de Kort.
Hij heeft de hoes ontworpen.
Niks plagiaat dus. En Koelewijn
Weekjoumaal begint morgen aan nieuw seizoen
HILVERSUM GPD
is voor deze gelegenheid alleen
maar als producer ingehuurd
door Harry Kusters, de man
achter de Belgische platenmaat
schappij HKM. Op 16 augustus
is de release uitgebracht bij
CNR. Wanneer hadden die gas
ten dat demootje ook alweer
opgenomen? Op 15 mei? Goh,
laten wij nou ons nummer aJ
een jaar of vijf, zes .geleden bij
Buma/Stemra hebben gedepo- STRIPS
neerd. Zouden die jongens van
Infomedia ons cd-tje niet toe
vallig hebben gehoord en daar
door inspiratie hebben gelere-
gen?"
Geen toeval
Bij Infomedia wordt dat het
laat zich raden in alle toon
aarden ontkend. In Alphen aan
den Rijn zweren ze bij hoog en
bij laag tot voor kort nooit van
Pater Moeskroen, laat staan van
Pater Moeskroens 'Roodkapje'
te hebben vernomen. Zeker nu
de lezing van Smulders wordt
bevestigd door een woordvoer
der van Buma/Stemra („Om
precies te zijn, die cd is op 3 no
vember 1989 uitgebracht") zijn
ze bij nader inzien in AJphen
aan den Rijn best bereid te gelo
ven dat Grooten en Smulders
eerder zijn geweest met hun
versie van Roodkapje.
„Maar toch houden we vol
dat het geen toeval kan zijn dat
Pater Moeskroen nu ook met
hun Roodkapje is gekomen.
Omdat ons plaatje zo breed is
ontvangen door het publiek,
sluiten wij het niet uit dat ze
een graantje van ons succes wil
len meepikken. Het verschil tus^
senbeide produkties? Achter
het Roodkapje van ons zit iets
van een House-gedachte die
vooral door jongeren wordt ge
waardeerd, terwijl hun Rood
kapje vermoedelijk meer in de
smaak zal vallen bij bruine
kroegtijgers. Ach, laten we deze
hele geschiedenis maar vrien
delijk eindigen door de hoop uit
te spreken dat Roodkapje zowel
ons als Pater Moeskroen een
hitje oplevert."
Het School-tv-Weekjoumaal begint morgenoch
tend om elf uur aan een nieuw seizoen, met elke
week nieuws- en achtergrondinformatie voor kin
deren van tien tot veertien jaar. De presentatie is
in handen van Dieuwertje Blok en Bas Wester
weel.
De succesformule van het NOT-programma
wordt voortgezet. Het bereik in het seizoen '90-
'91 was ruim 70 procent van de doelgroep, waar
bij de waardering uitkwam op 7,5, Ook in de ko
mende periode zingt Dieuwertje Blok elke week
weer een lied naar aapjeiding van een bijzonder
nieuwsbericht.
De uitzending van morgen draait om de ge
beurtenissen in de Sovjetunie en de term 'show-
bo', waarmee lefgozers en dito meiden worden
bedoeld. Deze categorie kinderen is vooral te her
kennen aan gevaarlijk gedrag. Een campagne van
de Stichting Consument en Veiligheid hoopt daar
verandering in te brengen. Vanaf half twaalf kan
er met studiogasten over de journaalonderwer
pen worden gebeld.
BOLLEBOOM
BOES
O
HEINZ