«ft FILMS Magere jaaroogst voor Filmdagen LAK-theater toont Iraanse films zonder ayatollahs Politieman berooft crackdealer Mel Brooks melig in de goot 13 De haken en ogen van 'Hook' Niet alleen is Steven Spielberg's nieuwste film Hook reeds 10 miljoen dollar over budget, producent Tri Star Pictures zal niet snel de kostprijs van 50 miljoen dollar terugverdienen. Zowel Spielberg als acteurs Dustin Hoffman en Robin Williams hebben namelijk een winst-aandeel geëist, dat gezamenlijk 47 procent van de totale inkomsten bedraagt. Berekend is dat de studio 400 miljoen dollar moet verdienen alvorens quitte te draaien... Alsnog roulatie voor cultfilm Tien jaar na produktie wordt in de VS alsnog Samuel Fuller's White Dog vertoond. De film is de laatste die veteraan Fuller voor een Hollywood-studio opnam. Paramount Pictures finan cierde de produktie in 1982, maar schrok terug toen de film een maal af was. Het verhaal, over een witte herder die getraind is om kleurlingen te doden, zou voor teveel opschudding gaan zor gen. Ondanks de kritische toon van de film, goede recensies en een succesvolle roulatie in Frankrijk, bleef de ban over White Dog van kracht. Vorige maand bracht Paramount de film alsnog uit, in één bioscoop, en zonder veel ophef. Hout uit filmstudio's voor doodskisten Net als elders in Oost Europa maakt de filmindustrie van Bulga rije zware tijden door sinds de overheid de financiering van het nationale produkt fors heeft teruggedraaid. Maar de werkloze studio's hebben een gat in de markt ontdekt: met het hout uit de decorwerkplaatsen wordt de Bulgaren voorzien van doodskisten. Voorheen een gratis voorziening, maar tegenwoordig eigen aan schaf voor de bevolking, en dus handel. NIEUWSLIJN BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4, en STUDIO tel. 071- 124130/133210 The Naked Gun 2,5 a l., dag. 19, 21.15, vrza zowoook 14.30. Backdraft a.l., dag. 18.45, 21,15, vr za zo wo ook 14.15. Life Stinks a.Idag. 19, 2115 vr ook 14.30. Point Break a.l., dag., 19, 21.15, vr za zo 14.30. Dances with wolves a.l., dag. 20. LIDO 1, 2, 3, 4 (Kindervoorstellin gen) Assepoester a.l., za zo wo 14.30. Teenage Mutant Ninja Turtles II a.l., za zo wo 14.30 LUXOR tel. 071-121239 Robin Hood, Prince of Thieves a.l., dag. 18.45,21.15, zoook 14.15. TRIANON De Stam van de holebeer dag 19. Silence of the lambs 16 jr., dag. 21.15. ALPHEN AAN DEN RUN EURO 1 tel. 01720-20800 Robin Hood, prince of thieves a.l., dag. 18.30,21.30, zawo 13.30, 18.30, 21.30, zo 14, 17,20. EURO 2 The Naked Gun 2,5 a.l., dag. 18.45, 21, zawo 13.45, 18.45, 21, zo 13.45, 16.15, 18.45,21. EURO 3 Point break 12 jr., dag. 18.30, 21.15, zawo 13.30, 18.30,21.15, zo 13.30, 16, 18.30,21.15. EURO 4 Backdraft a.l., dag. 18.45, 21.15, zo 16, 18.30,*2f.l5. EURO 4 (Kindervoorstelling) Assepoester za zo wo 14. FILMHUIZEN ALPHEN PARKFILMHUIS tel. 0172-93737. De Kassière vr za 20.30. Who framed Roger Rabbit zo 14.30. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 071-614354 Dances with wolves a.l., dag. 20. King Ralph a.l., vrt/m zo 15.45, 19, 21.15, wo 15.45. Return to the Blue Lagoon a.l., vr t/m zo en wo 15.45. Not without my daughter a.l., ma t/m do 20.15. Avontuur met een staartje a.l. vr 16, za zo wo 14. Assepoester vr 16, za zo wo 14. FILMHUIZEN LEIDEN LAK tel. 071-124890 The runner di 20. AbBad, Khakdi 22. LVC tel. 071-146449 Blue Velvet do t/m za 20.45. KIJKHUIS The Bonfire of Vanities vr t/m do 19.30,21.45. Mermaids vr t/m ma 20, 22.15. Hidden Agenda vr t/m ma 20, 22.15. Easy Rider wo 20, 22.15. Music Box do 20, 22.15. DEN HAAG ASTAl tel. 070-3463500 Robin Hood, prince of thieves a.l., dag. 1-4, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30. ASTA2 Oscar a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30. ASTA3 Miami Blues 16 jr., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656 Robin Hood, prince of thieves a.l., dag 14, 18.45, 21.30, za zo 13.30, 16.15, 18.45,21.30. BABYLON 2 Stanno Tutti Bene a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, za zo 13.45, 16.15, 18.45,21.30. BABYLON 3 Jungle Fever 12 jr., dag. 14, 18.45, 21.30, za zo 13.45, 16.15, 18.45, 21.30. CINEAC 1 TUSCHINSKI tel. 070- 3630637 Buitenhof The naked gun 2,5 a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. CINEAC 2 Teenagent a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. CINEAC 3 Silence of the Lambs 16 jr., dag. 18.45, 21.30, vr ma dido ook 14. METROPOLE 1 tel.070-3456756 Carnegielaan Backdraft a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. METROPOLE 2 Life Stinks a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16,18.45,21.30. METROPOLE 3 Dances with Wolves a.l., dag. 14, 20.30. METROPOLE 4 Not without my daughter a.l., dag. 18.45, 21.30 vr ma di do ook 14. METROPOLE 5 Switch 12 jr., dag. 14, 18.45,21.30 zo 13.15, 16, 18.45,21.30. ODEON 1 tel. 070-3462400/3462401 Herengracht Point Break 12 jr., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16, 18.45, 21.30. ODEON 2 The Naked Gun 2,5 16 jr., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30,16, 18.45,21.30. ODEON 3 One Good Cop 12 jr., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16, 18.45, 21.30. ODEON 4 Highlander 2 16 jr., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30,16, 18.45, 21.30. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 tel. 071-3630637 Buitenhof Boyz'nthe hood 16jr.,za 00.15. CINEAC 2 Hudson Hawk 16 jr., za 00.15. CINEAC 3 Marked for death 16 jr., za 00.15. 'One good copals vehikel van Michael Keaton Michael Keaton verkeert dankzij successen als Beetlejuice en Batman in Hollywood's eredivisie, maar hoort toch niet echt thuis tussen Tom Crui se en Mel Gibson. In tegenstelling tot deze film sterren is Keaton filmacteur, met vertolkingen op zijn naam die te veelzijdig zijn om hem tot ^filmidool te kunnen bombarderen. Maar zijn status veroordeelt Michael Keaton wel tot degelijke middelmaat als The Dream Team, Clean and Sober én One Good Cop. Keaton speelt hier Artie Lewis, een toegewijde politieman wiens collega voor zijn ogen wordt doodgeschoten. In diens testament wordt Lewis als voogd aangewe zen, zodat hij en zijn vrouw plots drie kleine meisjes (hun moeder was reeds eerder gestorven) in hun twpe-kamer appartement moeten opne men. Hun eigen kinderloze staat maakt dat ze zich snel aan de kinderen binden, maar goede huisvesting is dringend gewenst. Wanneer zich een kans op een woning aandient, grijpt Artie die ook met beide handen aan, al moet hij er wel eerst een grote crackdealer voor beroven. Dit komt echter aan het licht; zowel de crimineel als zijn superieuren zitten hem vervolgens op de huid. Er mankeert niets aan een film met een bood schap, maar bij One Good Cop tekent deze zich te snel, te duidelijk en te zwart-wit af. Artie Lewis is zo rechtschapen dat hij het geld dat hij niet voor het huis gebruikt bij een kerk dumpt. Zijn dilem ma is zo ondragelijk, en de uitweg zo voor de hand liggend, dat het onwerkelijk wordt. Wie wil deze kinderloze, rechtschapen ouders in hun krappe flatje niet aan een riant huis helpen? De filmmakers in ieder geval wel, want ze hebben dit sociaal bedoelde verhaal van een geforceerd hap py end voorzien. Het broodnodige realisme wordt eigenlijk alleen aangedragen in de vorm van en kele keiharde en misplaatste actie-scènes. One Good Cop redt het alleen als vehikel van de op nieuw voortreffelijke Keaton, maar het zijn alleen filmsterren die'een matige rolprent op slechts hun naam kunnen verkopen. heuse jury, bestaand uit Max Arian, Hedda van Gennep, Rita Horst, Cor Koppies en acteurs Theu Boermans en Linda Van Dyck, onder voorzitterschap van Jan Kassies proberen om ie dereen te vriend te houden. Hoe slecht het er wel voor staat met de vaderlandse film cultuur mag ook blijken uit de merkwaardige uitnodiging die het bestuur van de Filmdagen heeft gedaan aan verschillende distributeurs om enkele van hun films te vertonen. Zo is er onder de vlag van de Neder landse Filmdagen (die uiteinde lijk worden gesubsidieerd door WVC) een aantal voorpremières van Amerikaanse bioscoopfilms te verwachten. Benieuwd wat die voor die extra publiciteit hebben betaald. Afgezien van een enkele do cumentaire (zoals Johan van der Keukens prachtige Face va lue) is het beste dat op de Ne derlandse FILMdagen te zien zal zijn gewoon televisievak werk, zoals Bij nader inzien, Post Irkoetsk en Diogenes. Laat dat maar als eerste zien aan on ze Deense vrienden, dan blijven ze misschien de hele week. Gebrek aan fantasie in 'Life stinks' Het gegeven is ongeveer zo oud als het genre van de komedie: een rijkaard verkeert een tijdje in de goot en keert gelouterd terug in het leven. Het gaat om rolverwisselingen, onverwachte situaties, het sympathieke inzicht dat 'winners' niet beter zijn dan 'loosers'. Je moet van goeden huize ko men om dergelijke klassieke situaties nog tot een verrassende komedie te kunnen oppoetsen. Tra ding places was enkele jaren geleden nog zo'n ge slaagde poging, maar Life stinks, van de in het verleden toch vaak geestige Mel Brooks, blijft ste ken in goede bedoelingen. Mel Brooks neemt zelf de hoofdrol voor z'n reke ning, die van bouwmagnaat Goddard Bolt. Hij is met een rivaal in een strijd verwikkeld om de sloppen van 'downtown' Los Angeles, die beiden willen omtoveren tot een bloeiend financieel cen trum. Life stinks opent nog wel vermakelijk, met typische Mei Brooks-meligheid, waarbij zijn li mousine levensgevaarlijk blijkt voor zwervers en hij in een ommezien het lot bezegelt van een in dianenstam in het tropisch regenwoud, maar de fantasie is al snel uitgeput. Mel Brooks sluit een weddenschap met z'n tegen stander Geffrey Tambor) waarbij hij belooft een maand lang als onbekende drop-out in de slop pen door te brengen. Wanneer hij dat volhoudt mag hij de wijk hebben. Vanzelfsprekend wordt hij door een paar 'street wise' zwervers al snel van z'n laatste cènten en schoenen ontdaan, maar dan wanneer de film eigenlijk moet beginnen weet Mel Brooks niks meer te bedenken. Wat volgt is een voorspelbare rondgang langs dronkaards en gekken, de ontmoeting met aardi ge zwervers en zielepoten en de onontkoombare liefdesaffaire met een dametje (Lesley Ann War ren) dat lang zo gek niet is dan ze zien voordoet. Met z'n tweeën gaat het, via nog een aardige hommage aan de musical, recht op het happy end af. Sympathiek allemaal, maar toch neemt de aanvankelijke glimlach om onze mondhoeken al snel de onvervalste vorm aan van een langgerekte geeuw. Een totaal aanbod van maar liefst 450 films, waarvan 160 Nederlandse produkties die de zogenaamde 'Jaaroogst' vormen, met daarbij niet minder dan 65 premières: de Elfde Nederlandse Filmdagen, die van 18 tot 26 septem ber in Utecht worden gehouden, lijken uit hun voegen te barsten. de letter van de reglementen niet in aanmerking komen voor een nominatie; zowel de, regis seur van Eline Vere (Harry Kü- mel) als die van Prospero's Books (Peter Greenaway) zijn immers geen Nederlander of hier gevestigd. Met de stelling dat beide mms 'van eminent belang zijn voor de Nederlandse filmcultuur' heeft het bestuur ze alsnog toegelaten tot de compe titie. En zo zal na de Argentijn Alejandro Agresti, die in voor gaande jaren nogal wat prijzen in de wacht sleepte, nu de Brit Greenaway wel aan de haal gaan met de prijs voor de beste 'Nederlandse' film. Je kan ook moeilijk anders, met 'concurrenten' als Orlow Seunke's Oh Boy!, De onfatsoen lijke vrouw van Ben Verbong of, om het fiasco van dit jaar com pleet te maken, de al genoemde Eline Vere. Niettemin mag een Mel Brooks stinkt samen met Lesley Ann Warren. Naast het competitieprogram ma is er nog oog voor de Indo nesische en de Vlaamse film, zijn er retrospectieven van Jeroen Krabbé, Erik van Zuylen, Harry Kümel en Raoul Servais en wordt in verband met Euro pa '92 de vaderlandse filmcul tuur vergeleken met die van De nemarken. Ook een klein en vlak landje, zullen de organisa toren gedacht hebben, maar dan wel één met een filmpro- duktie die internationaal opzien baart. Dat kan van Nederland nog altijd niet gezegd worden; op deze Filmdagen wordt duidelijk dat het misschien wel slechter staat dan ooit met het gehalte van 'onze' speelfilms. Geen wonder dat tot de strijd om de Regisseur Peter Greenaway (staand) en acteur Sir John Gielgud op de set van de film 'Prospero's Books', die Gouden Kalveren twee speel- meedingt naar een Gouden Kalf. films zijn toegelaten die volgens FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend EASY RIDER. KIJKHUIS OOOOO Zeer invloedrijke en destijds goedkoop gemaakte film over twee hippies (Peter Fonda en Dennis Hopper) die op motoren door het zuiden van de Verenigde Staten reizen. De twee regisseerden de film ook, waardoor deze een merkwaardige vorm heeft ge kregen THE BONFIRE OF VANITIfS KIJKHUIS ©OO De New Yorkse yup Sherman McCoy (Tom Hanks) rijdt met zijn maïtresse Maria in De Bronx per ongeluk een neger aan en zij doen daarvan geen aangifte bij de politie. Dat komt McCoy duur te staan, want veel mensen hebben nog een appeltje met hem te schilen. Iets minder geslaagde film van Brian de Palma. MERMAIDS. KIJKHUIS OO© Charlotte en Rachel Flax wonen in 1963 in het dorpje Eastport. De moeder (Cher) is een vrolijke vrouw, die steeds nieuwe minnaars zoekt; de dochter vat het leven veel serieuzer op. Heeft goede momenten. DE KASSIERE PARKFILMHUIS OOO De kassière Lily zet zich af tegen het bekrompen milieu waarin zij, vlak na de oorlog, leeft. Ze raakt, o schande, zwanger van een Amerikaanse militair, die later vermoord wordt. Door de omstandigheden gedwongen, pleegt Lily steeds zwaardere misdrij ven... MetThom Hoffman en Monique van de Ven. WHO FRAMED ROGER RABBIT PARKFILMHUIS OO Een stripfiguur, Roger Rabbit, schijnt een man van vlees en bloed, de beroemde R.K. Maroon, te hebben vermoord. Om deze moord op te lossen, wordt de detective Eddie Valiant (Bob Hoskins) ingeschakeld. Deze ontdekt dat Roger Rabbit het slachtoffer is van een complot. Briljante combinatie van 'echte' en tekenfilm werkt op dep duur vermoeiend. FILMS IN LEIDEN WILFRED SIMONS MEDEWERKER De filmliefhebbers in Leiden en om streken krijgen komende week een vermoeiend weekje, want het aanbod is deze week zeer groot. Naast de ge wone programmering in de bioscopen zijn volgende week monumentale films als Blue Velvet (LVC) en Easy Ri der (Kijkhuis) te zien. Ook het Alphens Parkfilmhuis blaast in de bus met De Kassière en Who Framed Roger Rabbit. Maar het belangrijkste dat deze week in de Leidse filmwereld staat te gebeuren is een avond met twee Iraan se films in het LAK-theater. Ongetwij feld aangemoedigd door het succes van de Hollywood-film Not without my daughter durft het LAK het aan om op dinsdag twee Iraanse films te verto nen: The Runner en Ab Bad Khak. Het verrassende aan deze films is, dat we er niet in geconfronteerd worden met (religieuze) politiek of met dolle aya tollahs. We krijgen integendeel een beeld van mensen die niet zeer ver schillen van u en mij. Die verrassing wordt deels weggeno men door het feit dat de regisseur van beide films, Amir Naderi, zijn oplei ding voor een belangrijk deel in de Verenigde Staten heeft ontvangen. Daar staat echter weer tegenover dat Ameri een zeer persoonlijke en geën gageerde filmmaker is, die zijn op drachten niettemin direct van staats organen krijgt. The Runner werd voor het lraans Instituut van Intellectuele Ontwikkeling van Kinderen en Jonge Volwassenen gemaakt en Ab, Bad, Khak voor de Islamic Republic of Iran Broadcasting production. The Runner gaat over Amiro, een jongetje van een jaar of twaalf, die in een lraans kustplaatsje woont. Hij heeft geen ouders en moet, net als veel andere jongetjes, zelf zijn kostje bij el kaar scharrelen. Aanvankelijk leeft hij van flessen, die door toeristen in zee zijn gegooid. Daarna wordt hij verko per van ijswater. Na nog enkele erva ringen als kleine kapitalist beseft Ami ro dat hij alleen met goed onderwijs een kans op een betere toekomst maakt. De film herhaalt zich een beetje, maar bevat naast een boei end doorkijkje op het leven in een lraans kuststadje ook mooie en poëtische beelden. Bekender is de film Ab Bad, Kluzk, gelulddg in het Nederlands vertaald als Water, Wind, Stof De film was al eer der in verschillende Nederlandse film huizen te zien. Ab, Bad, Khak heeft dezelfde hoofd rolspeler als The Runner, namelijk Ma- jid Nirumand. Ook hier moet een klein jongetje het opnemen legen een on verschillige en onbarmhartige omge ving. Dit keer is het echter geen sa menleving, maar de onherbergzame natuur: een drooggevallen meer aan de grens van Iran en Afghanistan. Het jongetje keert er terug na een verblijf in de stad. Het dorp is echter een ruïne en de bewoners zijn weggetrokken. Het jongetje ziet hoe de laatste achter geblevenen verkommeren. Uiteindelijk weet hij zijn treurige situatie een ver rassende wending te geven. Het verhaal als zodanig heeft geen interessante opbouw en er wordt bijna niet in gesproken, maar de zeer in drukwekkende beelden van de schu rende wind en het geselende zand be zorgen de kijker een droge keel. in matige rolprent Voortreffelijk acterende Michael Keaton

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13