Kunst
'Er is daar meer verdieping'
Conflict Arbeiderspers,
schrijvers lopen weg
Nederlandse
kunstenaars
exposeren
in Finland
Organisatoren tweede aids-benefiet in spanning Verwarrende avond
in Burcht Literair
Vrijdag 6 september 1991
Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: PIET KOOREMAN
9
NIEUWSLIJN
Orestes wegens succes geprolongeerd
LEIDEN Orestes, de theatervoorstelling die deze week in het
LAK-Theater loopt, heeft zón succes dat IAK-directeur Roland
Helmer heeft besloten een extra voorstelling in te lassen: zater
dagavond 7 september om 22.15 uur.
Gerry Mulligan op Jazz Festival
ROTTERDAM Het kwartet van de Amerikaanse baritonsaxo
fonist Gerry Mulligan en de Braziliaanse pianiste/zangeres Tania
Maria met haar groep zijn de internationale attracties op de
jazznight van het negende Heineken Jazzfestival. De jazznight
op zaterdag 19 oktober in De Doelen is het hoogtepunt van het
festival dat van 13 tot en met 20 oktober voor de negende keer in
Rotterdam wordt gehouden.
De jazznight heeft volgens de organisatoren ook een primeur
voor Europa: het gezamenlijk optreden van het Art Ensemble of
Chicago met Lester Bowie's tien man sterke Brass Fantasy.
Kinderen mogen vaker acteren
DEN HAAG Minister De Vries van sociale zaken wil het kinde
ren vanaf 13 jaar toestaan om vijftien keer per jaar als acteur
deel te nemen aan niet-commerciële theatervoorstellingen. Tot
dusver is dat toegestaan voor kinderen van 7 tot 15 jaar maxi
maal acht maal per jaar per produktie, maar niet meer dan drie
voorstellingen per week.
In een brief aan de Tweede Kamer stelt de bewindsman voor om
de regels voor kinderacteurs in commerciële produkties (inclu
sief tv-programma's en reclamespots) niet te versoepelen. Kin
deren tot 7 jaar mogen maximaal één maal per jaar een opname
maken, van 7 tot en met 11 jaar tweemaal en van 12 tot 15 jaar
hoogstens vier keer per jaar.
BIEZEN ZELF VATTE de koe bij de ho
rens en organiseerde drie tentoonstel
lingen in Nederland. In Eindhoven to
nen vijftien Zweden nu hun werk
DE VOOR NIETS meewerkende artiesten aan het aids-bene
fiet zijn onder anderen Ronald Brautigam en Rian de Waal
(beiden piano), Lieuwe Visser (zang), Ronald Snijders (dwars
fluit), de popkoren van het Muziekpakhuis en korte voorstel
lingen van Het Nederlands Danstheater en het Nationale Bal
let
Zweedse kunstenaars tonen eigentijds werk in Nederland
Noem eens een aantal vooraanstaande beeldende kun
stenaars uit Zweden? Zelfs een doorgewinterde kunstlief
hebber heeft daar moeite mee. „Zweden? Daar vlieg ik
overheen, op weg naar Moskou", aldus Jan Debbaut, di
recteur van het Van Abbemuseum. Tijd derhalve, voor
een brede presentatie in Nederland. Op initiatief van
kunstenaar Hans Biezen wordt op drie plaatsen werk van
Zweedse kunstenaars getoond.
AMSTERDAM GPD
De schrijvers Geert van Isten-
dael, Redmond O'Hanlon en
Kristien Hemmerechts vertrek
ken bij de Arbeiderspers omdat
ze bezwaar hebben tegen de be
noeming van Ronald Dietz als
opvolger van AP-directeur Theo
Sontrop. Zij stappen over naar
het nieuwe literaire fonds Adas
dat - onder de hoede van uitge
verij Contact is opgericht door
Emüe Brugman die gisteren bij
de AP zijn ontslag heeft inge
diend. Brugman is tegen de zin
van de protesterende auteurs
gepasseerd voor de opvolging
van Sontrop.
Woordvoerder Mendel van
Contact: „We zijn heel blij met
EXPOSITIES
LEIDEN
BLEIJENBERG LIJSTEN
Breestraat 113, aquarellen van Ber-
nie Autsema, tot 26/9; dl t/m za 9-18
uur, do 9-21 uur, eerste zondag van
de maand 12-17 uur.
ANTIQUARIAAT VAN PADDENBURGH
Diefsteeg 14, steendrukken van Chris
Buursen, tot 15/9; di t/m vr 13-18
uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur.
GALERIE TIME IS ART
Nieuwstraat 10, skulpturen en teke
ningen van Frans de Wit,'tot 29/9; do
t/m za 14-18 uur, zo 14-17 uur.
FOTOGALERIE DE KLEINE KLUP
Nieuwe Rijn 1, portretten van Eelco
Jongma, 7/9 tot 4/10; ma t/m za 10-
22 uur, zo 12-22 uur.
LAK GALERIE
Cleveringaplaats 1, bewerkte-foto's
van Karin Wortelboeren tekeningen
van Harry Miedema, tot 15/9; ma t/m
vr 10-22 uur, zo 14-17 uur.
KUNSTUITLEEN
Lammermarkt 35, schilderijen van
Kees Buurman, tot 29/9; wo t/m za
14-17 uur, do ook 19-21 uur.
ART ACRYLAAT
Nieuwstraat 53/a, Plexiglas objecten
uit stockvoorraad, tot 15/9-, wo en za
12-17 uur.
DE WAAG
Aalmarkt 21, Video-installaties Mar
cel Hermans en Weit Hoogeveen, tot
30/9; wo t/m vr 12-17 uur, za 11-16,
zo 12-16 uur.
STADHUIS
Stadhuisplein, Foto's straatmuziek
concours De Gouden pet, tot 21/9;
tijdens kantooruren.
HOOGLANDSE KERK
Tentoonstelling 'Verscheidenheid in
Hedendaagse Colombiaanse Kunst',
tot 23/9; ma 13-16 uur, di 11-16
ARS STUDIO
Pieterskerkgracht 9, Werk van docen
ten van ARS, 7/9 tot 30/9; ma t/m do
19-21 uur, di do 10-12 uur, za zo
13-16 uur.
ALPHEN
GEBOUW RIJNSTAETE
Prins Bernhardlaan 10, figuratieve en
abstrakte kunst van Janny Endstra-
Docters van Leeuwen en Ivet Thun-
nissen, tot 21/9.
STAA-galerie
Prinses Irenelaan 88, werk van ver
scheidene kunstenaars uit Stock, tot
14/9; wo t/m za 12-17 uur. vr 19-21
EXPRESSIE 70
Raadhuisstraat 50, werk van cursis
ten zomerschilder- en tekencursus,
tot 14/9.
HAZERSWOUDE
GALERIE LAERKEN
Bent 2, beelden van Theo Gemann,
olieverf van Hans Morten, en werk
van John Hansen. Martha Zwart en
Godske Bruun, tot 28/10.
HILLEGOM
GALERIE'DE TUINERIJE'
de komst van Brugman". Uitge
verij Contact maakt deel uit van
de uitgeverscombinatie Veen,
Luitingh-Sijthoff, Cosmos, Kon-
takt. Kontakt hoopt met het
nieuwe fonds „zijn vooraan
staande positie temidden van
de literaire uitgeverij verder te
versterken".
Sontrop-opvolger Dietz ont
kent in een eerste reactie dat er
sprake van een uittocht zal zijn.
„Vergeet niet dat mensen als
Jeroen Brouwers, Maarten 't
Hart, Cees Nooteboom en Ger-
rit Komrij de brief niet hebben
ondertekend. Bovendien weet ik
uit betrouwbare bron dat niet
alle ondertekenaars Brugman
daadwerkelijk zullen volgen."
Stationsweg 169, 'Beeldende kunst
voor binnen en buiten', groepsexposi
tie van 8 kunstenaars, tot 16/9; wo
t/m zo 14-17 uur.
KUNSTGALLERIJ CATHARINA
Meerstraatpromenade 12/b, Monoprints
en gemengde technieken van Ineke Out,
7/9 tot 6/10; di t/m vr 10-18 uur. za 10-
17 uur.
KULTURELE RAAD
Prinses Irenelaan 16, Tekens uit het
verleden': werk van Brigitte Schreu-
der, Stoffer Winter en Jan Noordhuis,
tot 30/9; ma t/m do tijdens cursus-
en kantooruren, zo 13-17 uur.
KAAGDORP
GALERIE EN POTTERIE DE KEVER
Irenelaan 17. Etsen van Laetitia de
Haas en keramiek van Erik du Cha-
temer, Henk Maurer, Jonathan Ellen
der en Marlies Diesen, tot 16/9.
KATWIJK
GALERIE DE WITTE DUIF
Koninginneweg 12/a, 'Moderne Ne
derlandse kunstenaars'; met o.a.
zeefdrukken van Karei Appel en di
verse technieken van Herman Brood
en Corneille, tot 15/9; za 11-13 uur
en 14-17 uur.
LISSE
CULTUREEL CENTRUM ARTOPA
Grevehngstraat 50, 'Het Droomgor-
dijn': Schilderijen en objekten van
Lenie Kamstra, tot 23/9; do za zo
13.30-16.30 uur. do ook 19.30-
21.30 uur.
SASSENHEIM
BIBLIOTHEEK
Acrylverfschilderijen van Machteld
Wipkmk, tot 1/10; ma wodovr 14-17
uur, ma vr 19-21 uur, wo 10-12 uur.
VOORSCHOTEN
GALERIE MERCEDES
Voorstraat 35/b (steeg), aquarel en
olieverf van Ria Houwen en beelden
van Jac Houwen, tot 8/9; wo en do
13-17 uur, vr en za 11-17 uur.
AMBACHTS- EN BAUUWHUIS
25 jaar kunstkring Voorschoten, tot
23/9; wo t/m zo 14-17 uur, za 7/9
van 10-17 uur.
WARMOND
GALERIE DE POMP
Dorpsstraat 38, werk in brons en
steen van Brigitte Wawoe en tenenin-
gen van Peter van Es, tot 20/9; di 19-
21 uur. wo 10-12 en 14-16 uur, do
za zo 14-16 uur.
GALERIE HET OUDE RAADHUIS
Dorpsstraat 36. keramiek van Yvonne
Banen en acrylschilderijen van Anne-
marie Spijkerman, tot 20/9; di 19-21
uur. wo do zo 14-16. za 11-16 uur.
WASSENAAR
RAADHUIS DE PAAUW
Anton Mauve 1838-1888 in harmo
nie met de natuur, tot 26/9; di t/m vr
10-16 uur. za zo 13-17 uur.
EINDHOVEN ROB SCHOONEN
Biezen (Eindhoven, 1947) werkt
al enige jaren regelmatig in de
Zweedse provincie Varmland.
In gesprek met collega's daar,
maar vooral in zijn woonplaats
Eindhoven, wordt hij steeds ge
confronteerd met een flinke do
sis onkunde. „In Zweden weet
men tamelijk nauwkeurig wat er
speelt in Nederland. Dat heeft
te maken met de rijke geschie
denis van ons land, maar meer
nog met de Zweedse instelling.
Daarentegen weet de gemiddel
de kunstliefhebber hier niet of
nauwelijks wat er in Zweden ge
beurt. Dat heeft naar mijn idee
van doen met de aloude voor
oordelen: het zou er vreselijk
duur zijn en er is dat bekende
verhaal van de eeuwige mug
gen... Met dank aan 'Nooit meer
slapen' van W.F. Hermans..."
Vooróórdelen
Het wordt tijd, aldus Biezen, dat
die beeldvorming eens veran
dert. „Het buitenlandbeleid
van WVC laat wat dat betreft te
wensen over. Daarnaast moeten
ook museumdirecteuren en ga
leriehouders eens af van die
vooroordelen. Ze moeten zich
eens goed op de hoogte stellen
van hetgeen er gebeurt in Zwe
den."
Biezen zelf intussen vatte de
koe bij horens en organiseerde
drie tentoonstellingen in Neder
land. In Eindhoven tonen vijf
tien Zweden nu hun werk. Die
tentoonstelling die de titel
'Blomvaser' heeft meegekregen
is later in Leeuwarden te
zien. Tegelijkertijd wordt in
Amsterdam hedendaagse
Zweedse grafiek geëxposeerd.
In 1993 wacht een tentoonstel
ling van eigentijdse Nederland
se kunst in Varmland. De selec
tie daarvan loopt nog, maar vast
AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER
Wekt aids inmiddels zoveel vrij
gevigheid op dat twee benefiet
concerten in één maand kans
van slagen hebben? Joram de
Bree, initiatiefnemer van het
uitverkochte concert van 27 au
gustus in de Beurs van Berlage,
is in elk geval tevreden. De op
brengst voor de kas van het Aids
Fonds bedroeg 35 duizend gul
den. Erzi Grootveld geeft na
mens de organisatie van het
aids-gala, op 29 september in
het Muziektheater, echter on
middellijk toe: „We zijn behoor
lijk geschrokken toen we van
dat andere concert hoorden.
Onze toegangsprijzen liggen nu
eenmaal veel hoger. Ik durf die
vraag over vrijgevigheid dan
ook echt niet te beantwoorden.
Het worden spannende weken
voor ons, dat weet ik in elk geval
wel."
Het idee voor het gala werd
vorig jaar geboren in een hoofd
stedelijke sauna. Choreografe
Erzi Grootveld, grimeuse Mia de
Jong en de juriste Fleur van Eek
besloten daar eensgezind dat
ook in Nederland de tijd rijp is
voor een festijn, waarop naar
Amerikaans voorbeeld een be
roep wordt gedaan op goedge
vulde geldbuidels van particu
lieren en bedrijfsleven. De
kaartjes kosten tussen de 100 en
250 gulden, maar met een pro
gramma van kwaliteit en onder
de bezielende leiding van pre
sentator Freek de Jonge moet er
minimaal anderhalve ton zijn
op te héllen, zo hopen zij nog
steeds.
Was het toch niet beter ge
weest pas volgend jaar een
nieuwe benefiet te organiseren
in plaats van twee keer binnen
een korte periode?
Joke Moëd-Reiss van het Aids
Fofids antwoordt ontkennend
op de vraag of het fonds in dit
opzicht geen sturende rol had
moeten spelen: „Aan het con
cert in de Beurs van Berlage
staat dat in ieder geval Henk
Visch, Jan van den Dobbelsteen,
Stijn Peeters en Biezen zelf aan
die presentatie meewerken.
De expositie van vijftien
Zweedse kunstenaars in De
Krabbedans in Eindhoven geeft
volgens Biezen en mede-orga
nisator Mare Broos een goed
beeld van de diverse uitingsvor
men in de eigentijdse Zweedse
kunst. De twee hebben niet een
lukrake presentatie samenge
steld, maar kozen voor een the-
Broos: „Er zijn in Zweden
enorm veel amateurschilders.
Het merendeel houdt zich bezig
met bloemstillevens, dat is wer
kelijk zeer populair bij die
groep. Daardoor hebben de
professionele kunstenaars er
echter een soort banvloek over
uitgesproken. Het leek ons aar
dig om dat nu eens te doorbre
ken. We hebben bovendien de
deelnemende kunstenaars ge
vraagd eens in een andere stijl
te werken. Zo zijn er nu doeken
te zien van schilders die nor
maal gesproken abstract wer
ken, enzovoorts."
Thuisland'
Gevraagd naar kenmerken van
de eigentijdse kunst van hun
tweede 'thuisland' spreekt Bie
zen onmiddellijk de bekende
woorden 'eeuwig zingen de
bossen' uit en laat Broos het be
grip 'sober' vallen. Biezen:
„Werkelijk, als je naar de kunst
kijkt dan komt dat gevoel van
bezinning in je op. Men denkt
•in Zweden naar mijn gevoel wat
meer na dan in Nederland. Er is
meer verdieping: er is so sie so
wat meer aandacht voor de in
houd." Broos: „Contemplatief
zou je de Zweedse kunst kun
nen noemen. Niet voor niets
zijn er zoveel goede en bekende
auteurs en toneelschrijvers. Die
werd meegewerkt door het New
York City Gay Men's Chorus.
Dat koor kwam toch al naar Eu
ropa, vandaar de datum van 27
augustus. Die benefiet had bo
vendien een heel ander karakter
dan het gala, want was meer be
doeld voor het homo-wereldje.
Dat zag je ook heel duidelijk
aan het publiek: er waren vooral
mannen en er hing een sfeer
van ons kent ons. Het gala is
echter vooral bedoeld voor een
breder publiek."
Zeker is dat Hoogveld, De
Jong en Van Eek er met hun
speciaal opgerichte stichting
'Per Form' alles aan hebben ge
daan om het ontstaan van zo n
„ons kent ons"-sfeer te voorko
men. Van Eek heeft eindeloos
literaire inslag heeft zich in de
loop der jaren doorgezet in de
beeldende kunst. De Zweden
zijn ook niet zo gevoelig voor
trends. Dat geldt overigens voor
alles; ook in de mode zijn de
Zweden eigenzinniger, zijn niet
zo snel bereid een nieuwe lijn te
volgen." Biezen: „De nu in Ne
derland zo populaire 'etalage
kunst' kom je daar in ieder ge
val niet tegen. Goddank, trou-
Amerika
Volgens de twee kunstenaars
zijn er wat culturele invloeden
betreft, meer verbindingen met
Amerika te leggen. „Op zich is
aan de telefoon gehangen en
brieven geschreven om bedrij
ven tot gratis levering van dien
sten te bewegen. Dat resulteer
de in gratis drukwerk, distribu
tie van posters en folders, uit
leen van een kopieer- en faxap
paraat, vervoer, hotelkamers,
etcetera, etcetera. De gemeente
Amsterdam betaalt de kosten
voor de huur van het Muziek
theater en Freek de Jonge bleek
bereid de avond aan elkaar te
praten.
De lijst van voor niets mee
werkende artiesten ziet er intus
sen imposant uit: het program
ma belooft onder meer optre
dens van Ronald Brautigam en
Rian de Waal (beiden piano),
dat ook wel logisch. Zweden
lijkt heel veel op de USA. Het
landschap, de weidsheid, de
hoeveelheid inwoners per vier
kante kilometer... Dat laat zich
goed vergelijken met bepaalde
staten in Amerika."
Ze verwachten wel dat wan
neer daadwerkelijk de grenzen
vervallen in 1993, er meer con
tact zal worden gelegd met de
andere Europese landen. „Niet
voor niets wil Zweden lid wor
den van de EG en niet voor
niets wordt er een brug ge
bouwd tussen Denemarken en
Zweden. Dan zal er veel veran
deren, ook voor de kunstenaars.
Afstanden worden korter, er zal
meer worden gereisd, meer ex-
Lieuwe Visser (zang), Ronald
Snijders (dwarsfluit), de popko
ren van het Muziekpakhuis en
korte voorstellingen van Het
Nederlands Danstheater en het
Nationale Ballet. Karei Appel
stelde een gouache beschikbaar
die wordt geveild door veiling
meester Jan Pieter Glerum. In
de toegangsprijs is ook een rede
van minister d' Ancona, een
buffet met muzikale begeleiding
en een gratis glas champagne
inbegrepen.
Het gala in het Muziektheater
(Waterlooplein) begint op 29
september om 18.00 uur en ein
digt om 23.30 uur. Kaarten kun
nen worden besteld bij het Mu
ziektheater (020 - 6255455).
posities in de zuidelijke landen
worden bekeken. Wij hopen dat
dat ook andersom zo werkt."
Tentoonstelling: 'Blomvaser',
15 Zweedse kunstenaars tonen
schilderijen, grafiek, tekeningen
en beelden en verzorgen perfor
mances geent op het thema
'Boemvazen'. Centrum voor he
dendaagse kunst De Krabbe
dans, Stratumseind 32, Eindho
ven. Open: dinsdag t/m zondag
van 13-17 uur. Tot 29 septem
ber. Catalogus.
De expositie is van 4 tot 25
oktober te zien in Hotel Mana
gement School in Leeuwarden.
In Galerie Jansen en Baumler is
tot t/m 29 september eigentijd
se Zweedse grafiek te zien.
LEIDEN CONNY VAN DER ZANDE
Aankomend semester is Louis
Ferron gastschrijver aan de
Universiteit van Leiden. De
man die met zijn roman 'Kareli-
sche Nachten' de AKO-litera-
tuurprijs won. is vol plannen.
Hij wil op de praktijk gerichte
colleges geven aan de studenten
Nederlands. „Ik gun ze een kijk
je in de literaire keuken van de
normale schrijver. Ze zullen aan
den lijve ondervinden hoe
moeilijk het is om intuïtieve
beelden op een literaire wijze
vorm te geven".
In een matig bezette Burcht had
Anthony Mertens, criticus bij de
Groene Amsterdammer en we
tenschappelijk medewerker
moderne letterkunde aan de
Universiteit van Amsterdam,
een gesprek met hem.
Louis Ferron had al eerder met
Leiden kennis gemaakt. Hij is er
namelijk geboren. Het genoe
gen is overigens maar kort,
want vlak na zijn geboorte ver
huist deze zoon van een Neder
landse moeder en een Duitse
vader naar Duitsland. Het is
dan 1942 en de oorlog is in volle
gang. Als hij een jaar of negen is
keert hij terug naar Leiden waar
hij zijn tienerjaren doorbrengt.
Aan die tijd heeft hij geen pret
tige herinneringen. 'Ik was een
moffenjong en dat heb ik ge
voeld ook.'
Over ziin ieugd heeft Ferron
verschillende verhalen in om
loop gebrachL Zijn fantasie gaat
nog al eens met hem op de loop
en hij houdt nu eenmaal van
mystificaties.
Door zijn achtergrond raakte
Ferron bijzonder geïnteresseerd
in het Derde Rijk. Duitsland en
het fascisme zijn onderwerpen
die een rode draad in zijn oeu-
Elise Hoomans
overleden
AMSTERDAM
De actrice Elise Hoomans is,
naar pas nu bekend is gewor
den, afgelopen zondag op 76-ja-
rige leeftijd overleden. Zij werd
geboren in Haarlem, maar
bracht haar jeugd door in Indo
nesië.
Elise Hoomans debuteerde in
1941 in Peer Gynt bij het Neder-
landsch Toneel. Jarenlang was
zij artistiek leidster van onder
meer Toneelgroep Theater
(1955-1962) en het Nieuw Rot
terdams Toneel. In 1952 regis
seerde zij voor het eerst bij he*
Amsterdams Toneel Gezelschap
het stuk 'Zes personages op
zoek naar een schrijver'. Veel
regies zouden nog volgen.
LHDEN
De I^idse beeldhouwster Fredy
Wolf-Wubben is één van de ne
gen Nederlandse beeldhouwers
die eind van dit jaar naar Fin
land reizen om hun werk daar
te exposeren. Een en ander is
tot stand gekomen in samen
werking met de Rijksdienst
Beeldende Kunst. Het werk van
de Nederlandse zal langs vijf
verschillende Finse musea rei-
De tentoonstelling heet 'Indi
viduals. 9 Dutch sculptors' en
bestaat uit 46 werken van Hans
van den Ban, Henk van Benne-
kum, Bert van Loo. Mare Ruy-
grok, Juul Sadée, Arjanne van
der Spek. Carel Visser, Ton
Zwerver en Fredy Wolf.
Zij is samengesteld door de
directrice van het Wainö Aalto-
nen Art Museum in Turku, waar
van 15 december tot 19 janauri
de eerste presentatie is. Dit ge
meentemuseum van de stad
Turku beheert de collectie van
de Finse beeldhouwer Wainö
Aaltonen en voert een actief
tentoonstellingsbeleid.
Na de presentatie in Turku
zal de tentoonstelling tot eind
1992 verder door Finland rei-
vre vormen. De boeken waarin
dit het meest tot uiting komt
zijn 'Gekkenschemer', 'Het Stie
renoffer', en 'De keisnijder van
Fichtenwald'.
Zijn hoofdpersonen zijn
meestal schuldige naïevelingen
die vanuit een dom idealisme
achter een ideologie aanhollen.
Met zijn boeken wil hij laten
zien dat in ieder mens fascis
tische trekken zitten. Het is de
wisselwerking tussen overheer
sen en overheerst willen wor
den.
Met het Duitse schrikbeeld voor
ogen wijst Ferron op het belang
van vrijheid. Het hoogste goed
is voor hem de vrijheia van me
ningsuiting. 'Ik vind dat een
schrijver het recht heeft om al
les te schrijven. Ook de meest
gruwelijke dingen'
Hij schuwt het dan ook niet om
in zijn werk dubieuze uitspra
ken van mensen als Celine te ci
teren. Hiermee wil hij laten zien
dat de grens tussen goed en
kwaad niet zo eng is als wij
meestal denken.
Vrijheid is voor Ferron ook be
langrijk als het gaat om de vorm
van zijn literaire werken. Hij
speelt graag met dubbele bo
dems, hele en halve waarheden,
dromen en werkelijkheid. Daar
door is het vaak moeilijk te ach
terhalen wat hij precies bedoelt.
Maar niet alleen zijn werk is
voor meerdere interpretaties
vatbaar. Ferron: „Ik besta uit
twee personen; als schrijver
probeer ik een genuanceerde
mening te geven. Op deze
avond, als mannetje achter de
microfoon mag ik graag tegen
alles aan schoppen. Ik draai
mijn publiek het liefst een rad
voor ogen."
En met die verwanende bood
schap gingen de bezoekers van
Burcnt Literair naar huis.
De organisatoren van het tweede aids-benefiet.
FOTO MONIQUE BAAN