Rtv show Ik wil tonen dat het ook zonder vettigheid kan RNN werpt zich op Nederlands produkt 'Ik had met gemak een zeikertje kunnen worden Vrijdag 6 september 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: HANS BOEZELUN 6 IK KREEG DESTUDS teksten over ro zen die verwelkten of dat ik ze naar iemand vergeefs had gebracht. Ik zei toen: Jongens, pleurt op Levensechte pop: dat wilde ik. (André Hazes) DE MANIER WAAROP Karei van de Graaf Van Agt pakt is fantastisch en onovertroffen. Misschien zelfs nog joumalistieker dan ik dat doe. Alleen uit mijn mond klinkt dat niet. Hij is streng, ik relativeer meer. (Paul Wit- teman) CLOSE UP Weg met die banaan Het Nederlandse volk is, zonder dat het daar zelf ook maar iets van heeft gemerkt, aan een drama ontsnapt: de herhaling van het verborgen camera-pro gramma Gééén met die banaan, Tv-kjjkend Nederland mag RTL 4 daarvoor dankbaar zijn, want de omroep heeft er alles aan gedaan het risico om ook maar een glimp van het pro gramma op te vangen tot een minimum te beperken. Ten eer ste heeft de commerciële zen der geen ruchtbaarheid gegeven aan de herhaling van dit pro gramma en ten tweede wordt Gééén met die banaan uitge zonden op een tijdstip waarvan met zekerheid kan worden vast gesteld dat er bijna geen hond kijkt. Namelijk 's nachts om een uur of half twee met uit schieters op vrijdag en za terdag van om en nabij half vier. Waarom heeft de commer ciële zender zo zijn best gedaan het Nederlandse volk onkundig te laten van dit feit? Deugt het program ma niet? Is presentatrice Patty Brard slecht voor hart en bloed vaten? Wat is er mis? Schaamt RTL 4 zich voor Géaan met die banaan? Nee hoor, integendeel. Volgens een woordvoerder van RTL 4 wordt het programma op dit onzalige tijdstip herhaald om een andere doelgroep te be reiken én omdat nu eenmaal niet elk programma op 'prime time' kan worden uitgezonden. Het laatste is verdedigbaar, het eerste wekt verbazing. Welke doelgroep? De woordvoerder van RTL 4 weet het ook niet zo precies. Tja, er zijn altijd wel mensen die op dat tijdstip tv kijken, zo luidt zijn uitleg. Een korte analyse le vert in dit verband grofweg twee categorieën op: mensen die aan slapeloosheid lijden en mensen die in een energievretende ploegendienst zitten. Beide groepen zijn op dat tijdstip kwetsbaar en nauwelijks meer in staat zich psychisch te verwe ren tegen hetgeen op de buis verschijnt. En daar mikt de commerciële omroep op. Mis- schien een intelligente zet, als we het niveau van Gaaén met die banaan in ogenschouw ne- j De pogingen om een tweede Bananasplit te creëren - want met de historische voorganger Poets heeft het helemaal niets meer te maken - is zoals het zich laat aanzien gestrand bij een eerste brainwave rond de koffie-automaat. De makers hebben het resultaat daarvan echter meteen op tape gezet en zonder waarschuwing vooraf de ether ingeslingerd. Als presen tatrice werd Patty Brard aange zocht, die zonder noemens waardige ervaring op dat gebied van de hoge in het diepe werd gegooid. Logisch dat ze gretig op het aanbod inging, want het gat was onmetelijk diep na Luv, de mede-presentatie van Bana nasplit en de Amerikaanse jet set. Welkom, welkom, welkom, roept de presentatrice terwijl ze vanuit de catacomben de zaal inbeent. Het publiek reageert enthousiast maar hoogstwaar schijnlijk onder bedreiging, want er is niet veel om blij over te zijn. v Een groot deel van de verborgen camera-filmpjes komt uit het bui tenland en is be hoorlijk geda teerd. De filmpjes van Nederlandse makelij zijn in fantiel en de pre sentatie is erbar melijk. Brard kon digt een hoop air alsof de kijker een nog niet eerder uitgezon den verslag van de maanlan ding krijgt voorgeschoteld. Uniek en opzienbarend. De 'slachtoffers' die het leukst hebben gereageerd (lees: die tot over de oren in de grap zijn ge trapt) mogen ook in de studio nog eens voor schut gaan. Zij mogen niet alleen uitleggen waarom ze zo stom zijn geweest maar krijgen ook een prijs: een petje met twee bananen, die met behulp vein een touwtje te gen elkaar klappen. De uitver korene krijgt niet alleen dat pet je, maar moet het tot grote hila riteit van het publiek ook nog opzetten. In pakweg vijf minu ten tijd is een landgenoot erin geslaagd zich tot twee keer toe belachelijk te maken. Maar toch minder belachelijk dan de omroep die dit pro gramma uitzendt, laat staan herhaalt. Klaarblijkelijk was er nog een klein uurtje te vullen en vond een omroepmedewerker nog ergens een partijtje Gééén met die banaan. Ter geruststel ling: volgens de RTL 4 woord voerder zijn er geen plannen om Gééan met die banaan in de toekomst voort te zetten. Maar vannacht (3.30 uur) en morgen nacht (3.15 uur) kunnen de nachtbrakers zich nog even ver bazen. Nieuwe radiozender in de tnaak Het Moment van Paul Witteman morgen weer op het scherm lucht met e JOS HAAGAAANS GPD Bijna automatisch, nog vóór het eerste kopje koffie, hebben we het er oven de oude rot in het vak, de journalist die steeds meer behoef te krijgt om nieuws 'uit te diepen', van achtergronden te voorzien. Of om 'de held van de dag' een tijdje later, op een rustiger en bezonnen moment nog eens op te zoe ken voor 'een gesprek' over méér dan des tijds 'relevant' was. Het ligt voor de hand als je praat met Paul Witteman, eindre dacteur en presentator van VARA's Achter het Nieuws, die de komende vier weken weer te zien is in zijn programma Het Mo ment. 'Aardig', noemt hij zichzelf en 'mild' en 'ook best wel iemand met humor'. „De ma nier waarop Karei van de Graaf Van Agt pakt is fantastisch en onovertroffen. Mis schien zelfs nog joumalistieker dan ik dat doe. Alleen uit mijn mond klinkt dat niet. Hij is streng, ik relativeer meer." Het Moment wordt door de VARA uitge vent als 'het betere gesprek over een bui tengewoon belangrijk moment in iemands leven'. Per aflevering zijn het drie van die gesprekken. In de eerste uitzending een praatje met het duo Van Agt en Wiegel, naar aanleiding van de beruchte foto waar op ze in een sfeervol verlicht Haags restau rant politieke zaken deden boven een ge dekt tafeltje. Verder een gesprek met Vladi mir Moltsjanov, een Sovjet-televisiepresen tator, die Nederlands spreekt en in het Moskouse Witte Huis zat tijdens de coup. En als derde praat hij met Jean Paul Frans- sens die een boek schreef met als titel Een Gouden kind. Hij verhaalt daarin hoe bij hem als 15-jarig kind de schedel werd ge licht om een vreemde hersenziekte op te sporen. Een vreselijk moment dat hij be wust meemaakte omdat hij niet onder nar cose kon worden gebracht. 'Fascinerend'. Dat woord gebruikt hij veelvuldig om aan te geven dat hij zelf ook geboeid is door de 'werkelijkheid achter de werkelijkheid'. „Daarnaast vind ik dat het Het Moment zowel ontroerend als spraak makend moet kunnen zijn. In Het Moment wil ik informatieve onderwerpen vanuit een menselijke invalshoek benaderen. En daar bij aantonen dat het ook zónder vettigheid kan. Dat kan niet in Achter het Nieuws. Wat ik in Het Moment doe grenst aan het Sonja- gevoel. Die maakt menselijke onderwerpen met een informatieve invalshoek." Op de redactie van Achter het Nieuws heeft hij het hele jaar door een map liggen met onderwerpen voor Het Moment. „Als er iets gebeurt waarvan ik denk: dat zou in teressant zijn om op terug te komen, komt het in de map terecht." „Het interessante is dat je daar later, als je je onderwerpen vaststelt totaal anders over gaat denken. Dan blijkt het allemaal heel relatief te zijn. je krijgt er een soort wijsheid van. Doordat de gebeurtenissen van destijds relatief worden, relativeer je ook je eigen bestaan", zegt hij filosofisch. Daarnaast is Het Moment een journalistie ke vakantie. Heerlijk om te doen." Dat lijkt me typisch iets voor jou. Werken tijdens je vakantie. Achter het Nieuws, In het nieuws, de Kloof, het Moment, het gesprek met de minister-president. En dan nog pro gramma's waar. je als VARA-gezicht moet stralen. Je bent een druk baasje... Ach. Dat valt ook wel mee. Bij Achter het Nieuws neem ik alleen maar deel aan de vergaderingen, bijvoorbeeld. En juist dit jaar heb ik een bezinningsjaar. Gedeeltelijk vanwege een praktisch probleem. Ik dacht dat het plan met het derde net, waarop we samen met de NOS en de VPRO zouden gaan uitzenden, snel rond zou komen. Ik had me echt al verheugd op een constructie met NOS-laat en Achter het nieuws." „In plaats van De Kloof ga ik een nieuw programma doen. Dat gaat Met Witteman heten. Het is een programma waarin men sen, die iets publiekelijks gedaan hebben verantwoording moeten afleggen. Ook over hun illusies. Het bestaat uit velschillende systemen van interviewen. Het moet nog uitgetest worden. Maar iets als Met Witte man komt er zeker." Toch weer een benadering vanuit de ach tergrond van nieuws. „Maar vanuit de journalistiek. Daar hoort Achter het Nieuws en Het Moment ook bij. Ik wil het allemaal naast elkaar blijven doen, juist nu ik langer in dit vak zit. Ik kan me niet voorstellen dat ik een Hans Sleeu- wenhoek word. Eerst Hier en Nu bij de NCRV, dan Rondom Tien en nu manager. Dat is niks voor mij. Dat zou ik niet kunnen. Ik heb dat neurotisch journalistieke. Vlak voor dat onze wegen zich scheiden zegt hij, bijna fluisterend. „Ik ben Wiegel al tijd een leuke vent blijven vinden. Alleen, het moeilijke is dat je dat toch moeilijk kunt zeggen bij de VARA." Eerste uitzending: Morgen, Nederland 1, 21.14 uur HILVERSUM JOLANDA C Per 1 januari is ons land wellicht een ra diozender rijken de commerciële Radio Noordzee Nationaal (RNN) hoopt dan met uitzenden te beginnen. „We zijn er technisch klaar voor, maar het wachten is op politiek Den Haag", aldus Mar tin Banga van de Stichting RNN. Het station, een initiatief van de Stichting Conamus, Buma/Stemra en de organisa tie voor Professionele Auteurs van Lichte Muziek (PALM), zal louter Nederlandse produkties uitzenden. Het gaat slecht met de Neder landse mu- ziekbranche. De laatste tien jaar is het Nederlandse aandeel in de muziekomzet gekelderd van 25 procent in 1980 naar 10 procent nu. Banga: „Er is genoeg talent, maar onvol doende aan dacht. We zit ten in een neerwaartse spiraal: als er te weinig aandacht wordt besteed aan het Nederlandse produkt zullen er ook steeds minder produkten van eigen bodem ko men. Dat heeft dan toch gevolg dat er nog minder Nederlandse muziek wordt gedraaid. De eni ge methode om daar verande ring in te brengen is een eigen etalage te beginnen. In ons ge val dus een eigen radiozender." Er bestaat volgens Conamus- voorzitter John de Mol sr. grote toehoéfte aan meer aandacht voor Nederlandse produlrtén. „Uit onderzoek is gebleken dat driekwart van de luisteraars in teresse heeft in Nederlandse produkten. Slechts twintig pro cent van de muziek die wordt uitgezonden is van eigen bo dem. Dat komt vooral door de satelliet-zenders die zich alleen op het buitenland richten. Maar ook in Hilversum is het nog niet zoals het zou moeten zijn. De laatste tijd is er wel wat verbe terd, maar nog steeds is er spra ke van een minderheidspositie. Over de televisie valt te rede twisten. Tv is natuurlijk niet per definitie een muziekmedium, maar zelfs daar ligt het percen tage Nederlandse produkten hoger dan bij de radio." RNN heeft inmiddels een zendmachtiging aangevraagd bij het ministerie van wvc; van 1 oktober af wordt een begin ge maakt met proefuitzendingen op de Hilversumse kabel. Het is de bedoeling dat de commer ciële zender uiteindelijk 24 per dag gaat uitzenden. Commercieel De komst van een commerciële binnenlandse omroep is meer dan waarschijnlijk, nu de Twee de Kamer eind mei in meerder heid akkoord is gegaan met een voorstel tot wijziging van de Mediawet terzake. „Wij hoeven dus niet via de achterdeur het bestel binnen te komen. Dat zouden we ook absoluut niet willen. Stel je voor een nationa le zender met een hoofdkantoor in Luxemburg of Ko penhagen", zegt Banga. „Het wachten is nu op de Eerste Kamer die zich dit najaar over het wijzi gingsvoorstel buigt. Verwacht wordt dat de Ka mer het voorstel goedkeurt. Na pu- blikatie in de Staatscourant is de wet van kracht en kunnen wij beginnen. Onze streefdatum is 1 januari 1992, maar het mag wat ons betreft ook eerder. Wij zijn er klaar De programmering staat op dit moment nog niet vast, maar Banga heeft wel zo z'n gedach ten daarover: „Overdag een doorsnee muziekprogramma, zoiets als Arbeidsvitaminen, 's Avonds, als mensen een bewus te keuze maken tussen tv of ra dio, meer specifieke program ma's, zoals een cabaret-uur, ea sy listening eri 's nachts de har dere popmuziek. Het zwaarte punt van de programmering ligt natuurlijk op de muziek, er zal zo weinig mogelijk tussendoor worden gekletst. We zijn al in onderhandeling met mensen die voor de presentatie in aan merking komen, maar ik kan in dit stadium nog geen namen noemen. Alleen dat Tony Berk en Willem van Kooten (beide ex-Radio Noordzee red.) mo menteel bezig zijn met de opzet van de programma's." „Het is niet de bedoeling dat we rijk worden. Uit de reclame gelden wordt de exploitatie be taald en verder zien we wel. Wij streven een hoger doel na: het bevorderen van Nederlandse muziek." André Hazes viert tien-jarig jubileum ELS SMIT» GPD Belangrijke gebeurte nissen werpen hun schaduw vooruit Althans, waar het André Hazes aangaat Binnenkort wordt een nieuwe cd op de markt ge bracht. Op 16 september is er het concert in het Concertge bouw in Amsterdam met nieu we stukken en oude hits. En op 14 oktober stapt Hazes weer eens het huwelijksbootje in. „Ik zing alleen maar in het Nederlands, maar altijd wel in roek-vorm. Blues en rock en roll. Zo wil ik het houden. Ik kreeg destijds teksten over ro zen die verwelkten of dat ik ze naar iemand vergeefs had ge bracht. Ik zei toen: Jongens, pleurt op. Levensechte pop: dat wilde ik. En daarvoor heb ik de kans gekregen. Ik had gemakke lijk een zeikertje kunnen wor den. Maar ik wil dat het ook muzikaal te gek klinkt." Zijn tienjarig jubileum komt ter sprake. „De platenmaat schappij zei: Wat wil je? Ik had een zeilboot kunnen vragen. Maar ik wilde een plaat met on der anderen Jan Akkerman, Herman Brood. Er is nog nooit een plaat zo snel gemaakt, alles live. Het was mijn cadeautje. Ik mocht nou eens doen wat ik wilde." Zelf teksten geschreven? „Ja. En weet je hoe dat gaat? Ik zeg wel eens tegen mensen: ik kan alleen schrijven in de re gen. Het moet somber zijn bui ten en dan komen m'n teksten. En wat betreft de muziek: die jongens van Catmusic, het voormalige Catapult, zijn fan tastisch. Sinds kort werkt Hans 'Tiger' Smit voor me. Hij bleek een fan van me. Zo heb je er meer. Ik heb hem gebeld. Weet je wat er gebeurde? Hij viel flauw. Dat, zo constateer je bij jezelf, is strelend. Een tenger ty pe, met grote tatoeages op z n arm, op z'n dertigste al een heel leven achter de rug. Qua mu ziek een rocker. Dat stemt over- „Dat moet je voelen. Want weet je: je weet niet hoe oud je wordt Dat weet niemand. Maar na een tijdje, zoals ik nu op m'n veertigste, weet je wel wat je wilt. Als ik ooit moet eindigen, dan maar in een bruin café, waar muziek wordt gemaakt. Dat is mijn wereld". Altijd geweest? „Niet altijd. Of wel. We waren met zes kinderen thuis en ik was de enige die van muziek hield die er naar luisterde. Mijn vader had gevoel voor muziek. Hij draaide platen en ik was van de kinderen de enige die luister de. Je kan je voorstellen hoe trots hij was toen ik in de mu ziek ging. En hoe trots hij was toen ik succes kreeg. Hij is over leden. M'n moeder heb ik nog. Lief is ze. En bezorgd." „Ik weet nog goed dat ik in '82 voor het eerst in het Con certgebouw zou optreden. Fan tastisch. Maar die trap naar be neden. Maar ik heb er iets op gevonden. Mensen willen je steeds aanraken. Ook op die avond. En onder die handen zat de leuning. Zo kon ik toch nog netjes naar beneden komen, zonder dat iemand zag dat ik steun zocht." „Ik heb nu de luxe dat ik kan kiezen waar ik optreed. Ik heb het op zo'n drie keer per week gehouden. Dat is ooit anders geweest. Twaalf, dertien keer per week. Ik trad op met m'n ogen op m'n schoenen. Er was een hand die me 's avonds in een bed dumpte en diezelfde hand haalde je er 's morgens weer uit. Ie leeft niet, je wordt geleefd. Ze zeggen: je leert het vak t i dat i i be paald opzicht waar. Maar je maakt zelf verder alles wat je hebt kapot." Met drank ook? André Hazes: „Ik zing alleen maar in het Nederlands, maar altijd wel in roek-vorm. Blues en rock en roll. Zo wil ik het houden." foto kippa „Op een gegeven moment aan de cocaïne kunnen gaan. wordt het een middel om door Het is me aangeboden, maar ik te kunnen gaan, maar nooit is heb het verre van me gehouden, het in die mate geweest dat ik er je kan je lijf kapot maken ii aan onderdoor ging. Ik liep vak als je dat wil. En al die meer de kans aan het werk, het halen: als het werkelijk zo geen rust hebben, onderdoor te was, dan zou ik hier nu niet gaan dan aan iets anders. Ik had zitten." MZPBZ! ~J~ PRETTIG /frDFk WEERENP ZEPEREEA///

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6