'Funny Girl' wordt splinternieuw
Programma Noordwijk
verder uitgebreid
Theaters regio
timmeren
aan de weg
„Een onmogelijke verhouding," zegt Van
der Gragt. „Hij is zijn persoonlijkheid kwijt,
omdat hij door het gokken heeft geleerd
zijn emoties te verbergen. Hij laat daarom
niet merken dat hij zich naast de gevierde
Fanny ook wil bewijzen. Dat is de ware re
den waarom hij bij vot rbeeld een casino wi)
beginnen. Hij is dus geen doorsnee mooie
man die op Fanny's geld uit is."
'Funny Girl' speelt in de jaren dertig, maar
de muziek, waaronder de beroemde song
'People' is van later datum en werd voor
deze produktie voorzien van arrangemen
ten die passen bij de jaren negentig. „Het
gekke is dat de musical tien jaar geleden
ouderwets zou zijn geweest. Gedateerd.
Maar als je hem nu ziet in de moderne aan
pak, is hij helemaal van deze tijd."
Als nieuw
Maar er zijn meer redenen waarom 'Funny
Girl' er weer uitziet als nieuw. De show
heeft al jarenlang niet meer op het repertoi
re gestaan, zodat voor de Nederlandse pro
duktie geen decors en kostuums van eerde
re voorstellingen konden worden overgeno
men. „Alle ontwerpen zijn dus splinter
nieuw, want er zijn contractueel geen voor
schriften voor de manier waarop de show
moet worden gebracht, zoals bijvoorbeeld
wel bij 'Les Misérables' het geval is. Daar
door kon de muziek opnieuw worden gear
rangeerd en brengt regisseur Chet Walker er
nieuwe balletten in, die ongetwijfeld veel
zullen hebben van diens artistieke erflater,
de grote Bob Fosse."
Hoewel Van der Gragt in de eerste plaats
acteur is, vindt hij dat zingen daar gewoon
bij hoort „Ik heb het altijd graag gedaan.
Als kind al zong ik operettes, een heerlijke
vorm van muziektheater die me nog steeds
niet los laat. Ik heb zelfs diverse amateurge
zelschappen geregisseerd, zoals 'Odeon' in
Alkmaar en 'Thalia' in Middenmeer. Musi
cals zie jr nog weinig bij amateurs, maar
dat komt vel."
Na de toneelschool ging hij werken bij het
Instituut voor Onderzoek van het Neder
lands Theater. „Een soort workshop, een in
spirerende tijd. Je bent dan nog jong en
durft van alles. Je leert je grenzen kennen
en hoeft niet bang te zijn om bij een fout
voor gek te staan. Je leert dat je op je colle
ga's en de regisseur kunt vertrouwen. Dat is
belangrijk voor later, want hoe ouder je
bent, hoe aantrekkelijker, maar ook hoe in
gewikkelder het vak wordt."
Later speelde hij modem theater bij toneel
groep Studio onder leiding van Kees van
Iersel. Maar ook was hij diverse seizoenen
verbonden aan het Volkstoneel van Beppie
Nooy, onder meer in de nieuwe Nederland
se stukken die daar werden gemaakt. „Het
is nog altijd jammer dat die lijn wegens
subsidieproblemen niet kon worden voort
gezet."
Van der Gragt was daar dus al gewend om
een seizoen lang dezelfde rol te spelen. Dat
kan gevaarlijk zijn, maar hij ziet toch altijd
weer voldoende nieuwe invalshoeken voor
zijn rol. „Natuurlijk is er wel eens een
avond dat het minder gaat. Zeker als je
tweehonderd voorstellingen speelt. Maar
een Simone Kleinsma bijvoorbeeld, met wie
ik ook de hotelkamer-scène in 'Sweet Cha
rity' speelde, is een zeer inspirerende colle
ga. Bovendien is geen enkele avond hetzelf
de. Aan de andere kant blijft het gewoon
werken. De mensen betalen een duur kaart
je en moeten dan ook waar voor hun geld
krijgen."
„Natuurlijk kunnen er altijd spanningen
optreden als ie zo lang met een ploeg op
trekt. Maar daarvoor hebben we in Erika
Kuit een geweldige manager, die meteen
ingrijpt als er ook maar een greintje span
ning is. Zo'n voorstelling blijft teamwork,
van de kleinste tot de grootste rol."
Gedrag
„Je slaapt met zo'n rol. En als je op straat
loopt, zie je voortdurend mensen dingen
doen waarvan ik me dein onbewust afvraag:
zou ik daar iets mee kunnen? Allerlei gedrag
vertaal je in een rol. Nick Amstein is inte
ressant om te spelen. En de rol wordt nog
boeiender nu ik weet dat hij later eindigde
als een eenzame schlemielige beroepsgok
ker op een bovenkamertje in een achter
buurt. De vraag is dan: had hij het noodlot
toen al in zich? Dat neem je allemaal in een
rol mee."
In feite is het thema van zo'n musical dun.
Een grote show, gebaseerd op een liefdesaf
faire. Maar het is juist de kunst van de
schrijvers om met zo weinig mogelijk woor
den en andere middelen toch een pakkend
verhaal neer te zetten. Van der Gragt be
aamt dat: „Theater moet in principe direct
zijn. Je moet alles wat je hoort en ziet
meteen kunnen begrijpen, want je kunt niet
even terugbladeren ais bij een boek Wat
dat betreft liggen amusement en serieus ac
teren echt niet ver van elkaar af."
Te zien in de Leidse Schouwburg op 18, 19,
21, 22 en 23 oktober.
Dat de (soms kleine) theaters in
de regio wel degelijk fors aan de
weg timmeren, valt op te ma
ken uit het aanbod dat bijvoorbeeld het
Wassenaarse Theater Warenar biedt: een
try-out van !Een mens...genaamd Heijer-
mans' en 'De wijze kater' van Herman
Heijermans, waarover op de eerste pagina
van deze bijlage een uitgebreid verhaal, zijn
1 hier op respectievelijk 7 november en 16
december te zien. Maar ook de voorstelling
van Danskem '2 dance 2 gether' reist hier
op 1 februari naar toe. Het klassieke 'Schuld
en boete' van Dostojewski komt op 16 no
vember in Warenar, te lachen valt er met
'This is me', want dat is 'pleziertoneel' met
Joop Doderer (18 januari) en met Piet Bam-
bergen in 'Joost mag het weten' (24 okto
ber). Purper komt met zijn programma 'En
dat is negen' op 29 maart en Anne Wil Blan-
kers (Haarlems Toneel) sluit op 2 mei het
seizoen af met 'De Troefkaart'. Voor kinde
ren is er onder meer 'Babar', een muziek
theatervoorstelling voor kinderen vanaf 7
jaar (11 januari).
Katwijk
Liz Snoyink, Kiki Classen, Johnny Kraay-
kamp jr. en Hans Comelissen spelen 'Sten
nis met Dennis' waarvan de try-out op 26
oktober in Tripodia is. Het nieuwe solopro
gramma van Bert Visscher 'Don Chaöt en
de foute architect' is hier op 30 november te
zien. Ook Purper komt met zijn nieuwe
programma naar Tripodia en wel op 18 ja
nuari. Van cabaret valt ook te genieten in
'Cabarestafette' door Vincent Bijlo, het duo
Verreck en Pleijsier en Zindroom, die be
kend staan als jonge, ambitieuze cabaret
makers. Op 22 februari. Voor kinderen valt
er onder meer te genieten van 'Flip de won-
derkip' (poppentheater jojo op 25 septem
ber in het K O-gebouw), 'het gele Paardje'
door theater Popject (op 29 januari ook bij
K O) en 'het verhaal van Graaf Mobbe-
kont' door Wim Akkermans op 19 februari
in Tripodia.
Noordwijkerhout
In Noordwijkerhouts ontmoetingscentrum
De Schelft tenslotte wordt het seizoen vol
gende week zaterdag geopend met De Beri
ni's in 'Het naadje van de kous'. Verder o.a.
op het programma: Drs. P. (25 oktober),
Bert Klunder met de cabaretvoorstelling
Visch en fruit' (17 januari), Jules Deelder
met 'Deelder draait door' 20 maart) en Bert
Visscher met zijn 'Don Chaöt en de foute
architect' (1 mei). Voor wie er van houdt
treedt ook hier Piet Bambergen met zijn ge
zelschap op in 'Joost mag het weten' (15
november). Stef Bos (met zijn lied 'Papa'
winnaar van de Zilveren Harp en de Edison)
komt op 1 februari ook andere liederen ten
gehore brengen en voor de kinderen is er
op 19 oktober het Tele Kindertheater in
'Dat mag in de krant*.
LIEFHEBBERS
Tijdens het Katwijkse straatfestival deze zomer deed Mimiek's Theater ook van zich zien en horen.
FOTO DICK HOCEWONINC
De trap in het achterafstraatje bij de Wethou
der Ouwehandstraat leidt naar een heus
theatertje: bar, repetitielokaal, decor-op-
slagplaats. De vlag met 'Mimiek's Theater' wijst er nog
eens ten overvloede op dat de Katwijkse amateurto
neelvereniging hier gehuisvest is.
Zo'n zestig leden telt Mimiek's Theater, dat overigens
12 jaar geleden is voortgekomen uit een wijkvereniging.
„Maar in '84 zijn we als zelfstandige theatervereniging
verder gegaan. Na wat omzwervingen zijn we hier te
rechtgekomen. Geld hadden we niet. Ja, we hadden wat
gespaard om met z'n allen een keer uit eten te gaan.
Dat hebben we besteed aan decors, requisieten en kos
tuums. En zo zijn we gaan draaien," aldus voorzitter
Harry de Reus en secretaris Henriëtte Bertram.
Inmiddels bestaat de vereniging uit vier groepen: één
die zich louter op eenakters richt, een jeugdafdeling,
een afdeling voor volwassenen die zich op avondvul
lende stukken toelegt en een experimentele groep die
zo pas met een eigen cabaret is begonnen. De 'liefheb
bers' verzorgen ook straattheater en poppenkastvoor
stellingen.
„Waar het ons om gaat," aldus een bevlogen De Reus,
„is om van het stoffige imago van het amateurtoneel af
te komen. We zijn beslist geen vereniging - en daarin
zijn we trouwens niet de enige - die net het niveau van
tussen de schuifdeuren te boven is. We richten ons op
perfectie, het moet professioneel zijn wat wij brengen.
Daarom organiseren we ook toneelcursussen voor aan
komende leden, we hebben onze eigen grimeurs opge
leid en we geven in samenwerking met het Zuidhoi-
lands Centrum voor Amateurtoneel regielessen."
Ook de keuze van de stukken mag er rijn: in de loop
der jaren werden de Ayckbourn-produkties 'Slippers'
en 'Bedkwartet', de komedie van Woody Allen Play it
again Sam' en de Christie-thriller 'Moord in de Pasto
rie' op de planken gebracht. 'Hooikoorts' van Neil Si
mon staat nu op de rol. De repetities zijn in volle gang
en op 1 november is de première in Tripodia, gevolgd
door een tweede voorstelling de dag ema.
„Het gaat er ons niet om zoveel mogelijk uitkopen te
bemachtigen. Natuurlijk, we spelen wel eens voor ver
enigingen, maar we hebben liever dat die naar Tripodia
komen. Onze decors zijn vaak zo groot, dat we ze in
kleine zaaltjes niet kunnen uitzetten. Dan zou je in een
half decor moeten spelen en dat gaat ten koste van de
kwaliteit."
Waar 'Mimiek's Theater' naar streeft is om Tripodia
niet twee, maar vijf of zes avonden per produktie vol te
krijgen. De Reus: „Als je bedenkt dat 1 a 2 procent van
de bevolking wel eens een amateurvoorstelling bezoekt,
dan is er in Katwijk een potentie van 2.000 bezoekers
per produktie aanwezig."
Overigens is de theatervereniging niet van zins zich aan
het 'theaterseizoen' te houden. De éénakter 'De IJs-
brecht', een parodie op onder meer de 'Gijsbrecht'
wordt gewoon doorgespeeld. „Je ziet het aan de musi
cal 'Les Misérables'. Die heeft de hele zomer door volle
zalen getrokken. En in Engeland lopen alle produkties
ook gewoon door. Het is gewoon onzin om er een paar
maanden mee te stoppen."
De speelfilm 'Funny girl' uit 1968
moet iedereen nu maar gauw
vergeten. „Typisch een produkt van
de jaren zestig," vindt acteur/zanger
Hans van der Gragt. Want de
musical, waarin hij naast Simone
Kleinsma een hoofdrol speelt, is
helemaal van deze tijd. In de
nieuwe aanpak is zelfs van de
oorspronkelijke, nog oudere
theaterversie van 'Funny Girl',
waarop de film met Barbara
Streisand was gebaseerd, weinig
meer te herkennen. „We spelen de
show met veel meer vaart. En als je
ziet hoe de decorwisselingen
worden uitgevoerd... Ik geloof dat
de musical er bijna filmisch zal
uitzien."
„Simone Kleinsma, met wie ik ook de hotelkamer-scène in 'Sweet Charity' speelde, is een zeer
inspirerende collega". Hans van der.Gragt speelt de mannelijke hoofdrol in 'Funny Girl'. foto
jan winkels
De musical vertelt over Fanny
Brice, een simpel revue-meisje,
dat in de jaren dertig de ster
werd van de befaamde Newyorkse Ziegfried
Follies en die later een groot comédienne
zou worden. Het verhaal laat zien hoe Fan
ny na veel tegenslag doorbreekt en Nicky
Amstein leert kennen. Hij is verslaafd aan
gokken, maar niettemin durft ze het aan
met hem een toekomst op te bouwen.
Cultureel Centrum De Rank is het
komend seizoen het middelpunt
van 20 voorstellingen en concerten.
De Stichting K O Noordwijk heeft
haar programma, gezien de
groeiende belangstelling, dit jaar
uitgebreid.
NOORDWIJK»
Jenny Zacharievia uit Bulgarije zal als
eerste op 27 oktober een meester-
concert verzorgen, verder volgen vijf
concerten, waaronder een door het Gu-
ameri Trio (23 februari). Hetty Heyting gaat
in 'Een groot misverstand' op 28 november
het toneel van De Rank op, terwijl Tom
Oosterhuis in 'De grote doorbraak van
Charlie de Boer' het publiek op 14 decem
ber met een tamelijk ongewone theater
vorm laat kennismaken. Is het een one
man-musical of de meest moderne vorm
van theater die je bedenken kunt? 'Charlie
de Boer' speelt zich af tegen een decor van
20 televisietoestellen, een wereld waarvan
Charlie zelf onderdeel wordt. Behalve Tom
Oosterhuis verlenen aan dit programma
Hans Hoes, Donald Jones, Carol van Her
wijnen en Ivo Niehe hun medewerking.
Robert Paul, Marjol Flore en Harrie Jekkers
treden in de categorie 'cabaret' op in
Noordwijk en liefhebbers van jazz kunnen
op 16 november terecht, wanneer The Ha
gue Jazz-Quartet optreedt. Ook The Deep
River Quartet, Flairck en Pia Beck zullen in
Noordwijk van zich doen horen.
Voor kinderen treedt Theater Pluisje met
'De T zit in m'n kopje' op 11 januari op.
Hetty Heyting schreef de jeugdmusical 'Hoe
verzin je het' waarmee Jeugdkomedie 'Am
sterdam op 7 februari naar Noordwijk
komt.
H