q.cd^— ™H3«9|/'92 'LVC nu cultuurcentrum' c P Lakenhal en zomerconcerten 'nieuwtje' bij K O Muziekcentrum bestaat vijftien jaar Het L.V.C. bestaat dit seizoen vijftien jaar. Tot feestmaand is september uitgeroepen met in het speciale programma ruimte voor bands van toen en nu. Nieuw voor het L.V.C is dat de gemeente popmuziek als cultuur erkent en dat zelfs wethouder Hennie Koek (cultuur) wel eens een popconcert bezoekt. Tijd dus voor een gesprek met coördinator Gert Jan Sweep en programmeur Joh an Andreé van het L.V.C. POP. HANS KEUZERS -w-ert Jan Sweep is trots: „Het I L.V.C. is in die periode niet één- maal dicht geweest. Dat kun nen weinig podia zeggen. Eind jaren zeven tig waren we een subcultuur, echte under ground. Vooral de laatste vijf jaar hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Een proces van volwassenwording. Er is enorm veel aandacht besteed aan de orga nisatie zelf, het verbeteren van de dienst verlening, onderhoud aan het gebouw en een professionelere pr. Het L.V.C. is nu een cultuurcentrum. Popmuziek is tegenwoordig niet meer al leen voor jongeren. Wij voeren tegenwoor dig absoluut een doelmatig en efficiënt be drijf." Johan Andreé: „We moeten niet ver geten dat we met zeer weinig geld en de in zet van al onze vrijwilligers onze naam ge vestigd hebben." Het LV.C. komt deze maand met een spe ciaal programma. Het jubileumboekje met daarin interviews met mensen uit heden en verleden levert een prachtig tijdsbeeld op. Sweep: „Het is een programma met een duidelijke filosofie. We grijpen terug op vroegere toppers die nu als live-act nog steeds staan. De beginjaren worden verte genwoordigd door living legend Harry Mus- kee en de New Wave periode door voorma lig Sound frontman Adrian Borland èn Arno Hintjes met zijn nieuwe groep Charles et les Lulus." Andreé: „De tweede week wilden we eigen lijk voor de punk reserveren. Het bleek al leen tien jaar na dato niet meer mogelijk om een beetje behoorlijke representant van deze stroming te vinden. Het L.V.C. heeft in de loop der jaren echter ook behoorlijk wat aandacht besteed aan groepen uit Afrika. Vandaar dat de Senegaleze groep Senemali voor deze week geprogrammeerd staat." De laatste week van september is door de programmeurs geheel gereserveerd voor de popmuziek van nu. Er zal een Rave-party worden gehouden waar de nieuwe dans muziek - Hip Hop, House - centraal staat. De laatste zaterdag gaat het, als de vergun ningen tenminste worden verstrekt, tot vier uur 's nachts door aan de Breestraat. Een vijftal groepen die het in de jaren negentig moeten gaan maken staan dan op het grote podium. The Vibe (reggae uit Leiden), D.A.M.N. (top Hip Hop van Nederlandse bodem), Pigmeat, La Lupa en Les Char meurs van de Leidse Jan O. zullen het 15-ja- rig feestje van het L.V.C. uitluiden. Grote Prijs Later dit jaar zijn The Nozems, Gotcha en Captain Gumbo in het programma opgeno men en er is een optie op de afscheidstour- nee van Spasmodique. De voorronde van de Grote Prijs wordt gehouden op 9 novem ber en de Leidse PopTop staat gepland voor begin december. Andreé: „le gaat na wat muzikaal interes sant is. Niemand zit meer te wachten op de zoveelste Red Hot Chili Peppers-imitatie. Vaak is het ook Fingerspitzengefühl. Tea (van der Meer, L.V.C. programmeur) heeft in de jury gezeten van de Grote Prijs van Nederland. Je ziet dan in één klap de hele nieuwe lichting en kunt dan betrekkelijk makkelijk selecteren. In januari beginnen we met de zogenaamde trio-concerten. Bands die we alleen in de grote zaal niet in het diepe willen gooien en daarom met zijn drieën programmeren. De bands kunnen zo ervaring opdoen op een groot podium en de bezoekers krijgen voor een betaalbaar kaartje drie nieuwe bands voorgeschoteld." Het valt op dat jullie nogal wat reggae- bands binnenhalen terwijl de nieuwe lich ting Engelse bands uit Manchester en Liver pool nog niet in het programma terug te vinden is. Andreé: „In de loop der jaren hebben wij een goede relatie opgebouwd met Europop, het boekingskantoor dat gespecialiseerd is in reggae. We krijgen min of meer een voor keursbehandeling. Daarnaast is er een vast publiek voor deze concerten. Met het boe kingskantoor dat deze concerten verzorgt, hebben we een minder goede band. Zij plannen voor hun Engelse en Amerikaanse bands vaak een tweetal in de randstad. Am sterdam is dan vrijwel zeker van een con cert, het tweede wordt gegeven in Rotter dam, Den Haag of Utrecht. De andere op tredens gaan naar de rest van het land. Ook kunnen we goed merken dat de bands Eu ropa in zijn geheel doen. Meer concerten in bijvoorbeeld Spanje, Griekenland en zelfs het Oostblok. Dat betekent minder concer ten in Nederland en dus minder kans dat wij ze krijgen. Zaterdag blijft dan ook nog onze concertavond. Vaak zijn bands op die dag al geboekt." Krijgen jullie voldoende buitenlandse bands aangeboden? Sweep: „Het L.V.C. is uitgegroeid tot een podium met een gedurfde Hollandse pro grammering met een incidenteel buiten lands tintje. Zoveel keus aan buitenlandse bands hebben we niet en het wordt alle maal nogal ad hoe aangeboden." Is er verandering in kijkgedrag merkbaar? Andreé: „Zeker. Men is de laatste tijd een beetje bandjesmoe. Vroeger kwam men graag naar nieuwe bands kijken. Nu komen de mensen meer naar de gevestigde Neder landse namen. Candy Dulfer, De Dijk, Her man Brood, Tröckener Kecks, noem de gro te namen maar op, het is standaard uitver kocht. We programmeren ze ongeveer één keer per jaar, maar er blijft gewoon een markt voor. Daarom beginnen we begin volgend jaar met de trio-concerten. Een vrij onbekende band alleen in de grote zaal zet ten levert te weinig bezoekers èn voldoe ning op. Via de Kem-podium-regeling krij gen we dan ook nog een aanvullende subsi die." Popmuziek cultuur? De gemeente heeft in de beleidsnota 'Samen op zoek naar meerwaarde' popmuziek er kend als cultuur. Wat betekent dat concreet Gert Jan Sweep (links) en Johan Andrée van het LVC: „De sociale functie is natuurlijk al lang achterhaald. FOTO HENK BOUWMAN voor jullie? „Het is meer dan het van de straat houden van jongeren die anders de binnenstad ver nielden. De sociale functie is natuurlijk al lang achterhaald. We hebben niets meer te zoeken bij Welzijn. We vallen per 1 januari '92 onder Cultuur en het is natuurlijk voor ons ook allemaal behoorlijk nieuw." Volgens dezelfde nota moet de Stadsgehoor zaal een bruisend multi-cultureel-centrum worden. Hoe staan jullie daar tegenover? Andreé: „Zelf hebben we twee podia, tel de Stadsgehoorzaal daarbij dan zitten we met drie zalen op minder dan 150 meter afstand van elkaar. Gezamenlijke festivals zouden natuurlijk prima kunnen, maar dan wel on der duidelijke financiële voorwaarden. De akoestiek en de entourage van de Stadsge hoorzaal zijn overigens erbarmelijk. Veel bands willen daar ook niet spelen." Over festivals gesproken, jullie moesten nogal lang wachten op de subsidie van de gemeente voor Werfpop. Waarom eigenlijk? „Al in februari hebben we aan de bel ge trokken bij de gemeente, maar die hield de boot verschrikkellijk af. Half mei was er dan eindelijk de subsidietoezegging en we het festival dus binnen zes weken orga niseren. We hebben met de gedachte ge speeld om het maar niet te doen. Feit is al leen dan wel dat je Werfpop om zeep helpt. Er is absoluut met ons gesold. Achterafheb ben we ook gezegd dit was eens maar nooit Zit er voor het L.V.C. een subsidieverhoging in? Sweep: „De gemeente Leiden heeft beperk te financiële middelen. Subsidieverhoging voor ons zal ten koste gaan van andere ge vestigde cultuurinstellingen. De subsidie die we nu krijgen, is absoluut geen pro gramma-, maar een gedeeltelijke perso- neelssubsidie. Daar moeten we zelf uit onze eigen inkomsten nog behoorlijk wat bijleg gen. Het programma wordt geheel gefinan cierd uit eigen middelen. De Stadsgehoor zaal en de Leidse Schouwburg zijn gemeen telijke diensten. Tekorten worden direct uit de gemeentekas aangevuld. Het L.V.C. is echter een stichting, tekorten moet je zelf aanzuiveren. Twee jaar geleden hebben we drie maanden lang echt onze eigen zin ge daan. Buitenlandse groepen die qua status bij het L.V.C. hoorden, aangevuld met een prachtig theateraanbod. Schitterend na tuurlijk, maar wel 30.000 gulden verlies. An dere podia in Nederland staan geregeld op de rand van een faillissement, kijk die tijd hebben wij gehad. Het L.V.C. kijkt tegen woordig duidelijk naar de inkomsten en uit gaven en programmeert wat financieel ver antwoord is." Het L.V.C. zelf ziet de toekomst met vertrou wen tegemoet? „In de loop de jaren hebben we een hond strouwe bezoekersgroep opgebouwd. Onze dansavonden zijn standaard uitverkocht, het filmhuis met dit jaar een Gay and Les bian festival draait redelijk en we moeten minstens één maal per maand nee verko pen aan concertbezoekers omdat de 550 plaatsen weg zijn. En we hebben nu een wethouder die zelf wel eens een popconcert bezocht heeft. Dat hebben we eerlijk gezegd nog niet meegemaakt." Waarom zou je een winnend team uit de race nemen? Tjitte Weber, directeur van K O, is het niet van plan. De Meester-serie is zo succesvol, dat ook dit jaar weer meer abonnementen zijn verkocht. KLASSIEKE MUZIEK ANNEMIEK RUVGROK LEIDEN Muziekminnaars kunnen dus weer acht avonden lang genieten van onder meer het Residentie Orkest, dat vaak met uitmunten de solisten optreedt. Zij die zich écht goed op de concerten willen voorbereiden, kun nen steeds voorafgaand aan een concert een les bij K&O volgen waarin het program ma wordt behandeld. Een paar krenten uit de pap: op 27 sep tember opent de meesterserie met een Gershwin-Bernstein-programma. Violiste Vera Beths is de soliste in een concert van Nieuw Sinfonietta Amsterdam (december), Elly Ameling zingt in april de sterren van de hemel, begeleid door het Residentie Orkest en de vrij onbekende tenor Gegam Grigo- rian en klarinettist Ab Vos voeren in mei met het orkest werken van onder anderen Tsjaikovski, Rimski-Korsakov en Rossini uit. Het Arion Kamerorkest, samengesteld uit blazers èn strijkers van het Residentie Or kest, treedt met pianist Steven Mayer en cellist Godfried Hoogeveen in maart voor het publiek op. De lunchconcerten van K&O, die veelal een kweekvijver voor jong talent vormen, staan ook nu weer op het programma. In de serie Oude Muziek is, behalve de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden, ook de Lakenhal als locatie gekozen. Nieuw is ook volgend jaar juni de serie Zomerconcerten, waarbij het Noordhol lands Philharmonisch Orkest drie weken achter elkaar een populair/klassiek concert zal verzorgen. Een van de solisten zal Jaap van Zweden zijn. De vrijdagvond kamermuziek-serie, de Chopin-cyclus, de pianistenserie en de con certen in de Lokhorstkerk zijn eveneens weer geprogrammeerd, evenals de concer ten in het Oegstgeester groene kerkje. Enkele bekende namen: Rien de Reede (Lokhorstkerk), Amsterdams Gitaartrio (Groene kerkje), Steen Mayer (pianistense rie) en Ronald Brautigam (pianistenserie). LIEFHEBBERS inds 15 mei 1988 is in Leiden de orkestvere- V- niging Leiden Sinfo nietta actief. Het gaat hier om een amateurorkest, maar, zo stelt de heer J.G Bergmeijer, se cretaris van de vereniging, met nadruk: „er moet gestudeerd worden!" En dat gebeurt dan ook. Iedere zaterdag komen de orkestleden naar een zaaltje in het Elisabethziekenhuis in Lei derdorp om oude stukken bij te houden en nieuwe in te stude- Het orkest telt momenteel 24 musici van alle leeftijden, ge slachten en windstreken; ze ko men zeker niet alleen uit Lei den. Het orkest is daarmee vrij klein, maar omdat alle belang rijke groepen aanwezig zijn, kunnen bijvoorbeeld composi- ties uit de Barok-periode zon der enig probleem worden ge speeld. De afgelopen jaren wer den werken van G.Ph. Tele- mann, G.F. Handel en J.S. Bach uitgevoerd. „Er is veel goede muziek voor kleine ensembles. Een symfonie van Mahler zou den we bijvoorbeeld niet gauw doen, dat is te groot voor ons, maar alle symfoniën van Mo zart kunnen we probleemloos spelen," aldus Bergmeijer. „Stukken van Messiaen zijn te moeilijk voor ons, al bereiken we, voor een amateurorkest, toch nog altijd een heel behoor lijk niveau." Eén keer Tijdens de koffiepauze heerst, zo verzekert Bergmeijer, altijd een gezellige sfeer, hoewel de concertleden na afloop meestal niet blijven plakken. „Daarvoor hebben de leden het toch te druk. Het zijn allemaal mensen met werk en gezin en dat eist ook zijn tijd." Na afloop van een concert is dat anders. „Dan gaan sommige leden wel een borreltje drinken en de resulta ten van de avond bespreken. Niet allemaal hoor!" Een probleem van veel ama teurorkesten is, dat ze een half jaar zwoegen op een muziek stuk en dat dan maar één keer kunnen uitvoeren. Het Leiden Sinfonietta verkeert wat dat be treft in een luxueuze positie. „Onze dirigent, René Verhoeff, leidt het Leidse Hartebrugkoor, Hagacantare in Den Haag en het Voorne's Dameskoor. Die koren begeleiden wij vaak en daardoor kunnen we sommige muziekstukken vaker uitvoeren. Zo konden wij met het Voorne's Dameskoor zowel in Noordwijk als in Brielle het 'Laudate Do- minum' en het 'Ave Verum' van Mozart uitvoeren", zegt Berg meijer. Het Leiden Sinfonietta verzekert zich ook van de me dewerking van goede solisten: zo contracteerde het orkest de violist Theo Olof, sopraan Ellen Schuring en de organist Aart,-de Kort. Voor het volgend jaar heeft het Leidse amateurorkest een nieuw en redelijk ambitieus programma opgesteld. Zo staat de 'Eerste Symfonie' van S. Pro- kofieff op het programma, de 'Slavische Suite' van A. Dvorak en de 'Sinfonia' van keurvorst Frederik de Grote van Pruisen. Het Sinfonietta speelt ook de ouverture uit de opera 'La Cle- menza di Tito' en het 'Hoorn concert' van Mozart. Gezien de ambities van het orkest zal voor dit concert een goede solist worden aangetrokken. Berg meijer kan nog geen namen noemen, maar verzekert: „Het wordt een goede!". WILFRED SIMONS Nieuw Sinfonietta Amsterdam onder leiding van Lev Markiz verzorgt een concert in de Meesterserie. Violiste Vera Beths zal ook van de partij zijn. FOTO Mat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 30