'Er zit weinig avant-garde bij' «$]'9i/'92 V Gaudeamus en het Luistermuseum in de Waag In wethouder Koek schuilt geen groot actrice. „Politiek en theater hebben wel met elkaar te maken," geeft ze toe. "Ik moet weieens een beetje toneelspelen. Maar ik geloof niet dat op dat terrein mijn grootste talenten liggen. Ik hou er ook niet van. Acteren in de politiek komt gauw in de buurt van: niet menen wat je zegt. Dat probeer ik natuurlijk te vermijden". Hennie Koek is sinds dit voorjaar de nieuwe wethouder van cultuur (tevens onderwijs en emancipatie). Een PvdA-politicus zonder betweterig toontje, vriendelijk, zelfverzekerd, maar geen feministe met haar op de tanden... meer 'the girl next door'. LEIPEN «JAN RUSDAM M e vindt cultuur/ theater wel het M j leukste onderdeel van haar porte- feuille. „Leuker dan onderwijs," geeft ze toe. „Maar, dat hoeft niet te beteke nen dat onderwijs minder boeiend is." Koek noemt zichzelf geen 'theaterdier'. „Ik ben eerder een muziekliefhebber. De toe komst van de Stadsgehoorzaal ligt haar dan ook na aan het hart. Het monumentale ge bouw aan de Breestraat moet in de toe komst hèt muziekcentrum van Leiden wor den. „En ik vind, als we het over muziek hebben, dat we af moeten van het idee dat het alleen om de klassieken of alleen avant- gardistische muziek zou gaan. Popmuziek moet onlosmakelijk deel uit maken van het kunst- en cultuurbeleid. Daarom ben ik er voor om de pop binnen het LVC van de sec tor welzijn naar de sector cultuur te bren gen en de Stadsgehoorzaal in de toekomst niet alleen voor klassieke concerten maar ook voor popconcerten te bestemmen." Dat de chansonweek uit de Schouwburg programmering is geschrapt wordt door de wethouder, die al enkele jaren zanglessen volgt, betreurd. „Maar, als gemeente be moeien we ons niet met de programme ring," verklaart ze voorkomend. Koefc wil wel kwijt dat ze de programmering van de Leidse Schouwburg aan de veilige kant vindt. „Er zit weinig avant-garde bij." Op de vraag of er niet teveel wordt gemikt op volle zalen, deinst de wethouder terug. „Dat vind ik niet. Het is heel knap om zoveel hoog staand repertoire, voor zover ik dat kan be oordelen, in de schouwburg te halen en toch op safe te spelen. Dat vind ik wel een verdienste. Als je zegt: de schouwburg had meer risico kunnen nemen, zeg ik: natuur lijk, had gekund. Maar meer risico betekent ook financieel risico. En niemand zit te Wethouder Hennie Koek toch tevreden over programmering schouwburg Hennie Koek: „Het is heel knap om zoveel hoogstaand repertoire, voor zover ik dat kan beoordelen, in de schouwburg te halen en toch op safe te spelen. Dat vind ik wel een verdienste." archieffoto jan holvast wachten op een vergroting van het tekort bij de schouwburg." Risico „De huidige programmering van de schouwburg sluit aan bij mijn opvatting dat een zo groot mogelijk publiek van kunst en cultuur moet kunnen genieten, zonder ge weld te doen aan een ander uitgangspunt dat je met kunst en cultuur niet alleen maar gebaande paden kunt inslaan. Het moet niet alleen 'theater van de lach' zijn dat de klok slaat. Kunst heeft nu eenmaal vaak iets elitairs. Dat mag best. Als je nieuwe ontwik kelingen en kunstuitingen wilt stimuleren brengt dat mee dat ze aanvankelijk door een ldeine groep worden geappreciëerd." Denkt de wethouder dat er in Leiden behoef te is aan een kleine zaal voor minder popu laire produkties? „Dat zou kunnen, voor zover het LAK daar al niet in voorziet Dat weet ik niet precies, op dat gebied voel ik mij niet voldoende ge ïnformeerd. Bovendien: als ik die gedachte in het rijtje zet van wensen die al bestaan op het gebied van kunst en cultuur, dan zie ik zo'n kleine zaal, ook al zou er behoefte aan bestaan, niet op korte termijn gereali seerd worden." Het LAK heeft het gemeentebestuur vorig jaar al gevraagd om een hogere subsidie. Gaat de wethouder op dat verzoek in? „Ik ga daar binnenkort over praten met het LAK," reageert Koek. „Maar ik zal dat ge sprek niet ingaan met een dikke portemon nee. Ik denk dat ik daar heel realistisch in moet zijn." Een lege portemonnee dan? De wethouder denkt even naVooralsnog heb ik ze weinig te bieden... Kijk, ik vind het verzoek om een hogere subsidie niet onre delijk, maar ook al zie ik het belang van sommige dingen, dan nog moet ik het af wegen tegen andere waarvan ik ook het be lang zie. Dat is het probleem. Er zijn een heleboel zaken die aardig en de moeite waard zijn, maar er komt de komende jaren maar een heel klein beetje meer geld voor de kunst en cultuur beschikbaar, als de po litiek dat tenminste overeind houdt." Privatisering Binnen het Leidse stadhuis zijn stemmen opgegaan om de Leidse schouwburg over te laten gaan in particuliere handen. Een goed idee? „Nee," verklaart de wethouder vriendelijk doch beslist. „Er is een fase geweest in de discussie over de bezuinigingen waarin de ambtenarij een reeks mogelijkheden heeft opgesomd. In die reeks kwam de privatise ring van de schouwburg voor, wat volgens een voorlopige schatting zes ton zou ople veren. Nou, dat voorstel heeft de handen van het college van B en W niet op elkaar gekregen." „Ik wil er ook volstrekt duidelijk over zijn dat met mij niet valt te praten over het ver kopen van de schouwburg. Zolang we als gemeentelijke overheid het theater over eind kunnen houden, moeten we dat doen. Overigens: Ik denk ook niet dat particulie ren zullen staan te springen om de schouw burg van ons over te nemen omdat dat fi nancieel helemaal niet aantrekkelijk is. Ook niet als het zou verworden tot een soort Theater van de lach', om dat klassieke voorbeeld nog maar eens te gebruiken." Sponsors Cultuur-minister d'Ancona heeft onlangs een pleidooi gehouden voor 'een kunstle ven dat waardering en loyaliteiten wat min der in het overheidscircuit zoekt en wat meer in de samenleving zelf. Met andere woorden: minder een beroep doen op sub sidie en meer kunstsponsoring. Is wethouder Koek het met haar partijgenoot in Den Haag eens en zou dus ook de Leidse schouwburg minder op de locale overheid moet steunen? „Meer sponsorgelden wijs ik niet af. Een verschuiving in die richting kan ik mij heel goed voorstellen. Maar dat hoeft niet ge paard te gaan met minder subsidie. Ik zou liever zien dat meer sponsorgelden tot meer activiteiten leiden: theater overdag voor be paalde groepen, ouderen bijvoorbeeld, en tegen een lager tarief. Activiteiten in de zo mermaanden, dat spreekt mij ook zeer aan. Het is nu in juni, juli en augustus natuurlijk een dooie boel wat de podiumkunsten be treft." De wethouder laat er geen misverstand over bestaan dat het theater aan de Oude Vest wat haar betreft niets te duchten heeft. I ondanks nieuwe bezuinigingen die op komst zijn en ondanks het feit dat de schouwburg de gemeente jaarlijks 1,2 mil- I joen gulden aan subsidie kost. Hennie Koek wijst elke gedachte die de schouwburg zou treffen van de hand en spreekt tegen dat het vooral de beter gesitueerden zijn die in de fors gesubsidieerde schouwburgstoelen zit ten. „Ik denk dat dat niet zo is. Als we de subsidie verlagen wordt het kaartje duurder en werken we juist in de hand dat alleen de mensen die beter bij kas zitten in de schouwburg komen." De PvdA-wethouder is het ook absoluut niet eens met d'Ancona dat de cultuursec tor „extreem" afhankelijk is geworden van de overheid. „Nee. ik vind het woord ex treem in Leiden zeker niet van toepassing. Als je kijkt wat de kunst en cultuur, en wat de schouwburg nu helemaal kosten... Dat zijn geen bedragen waarvan ik zeg: dit is zo enorm de pan uitgerezen, daar moet nodig het mes in." Jeugdsentiment Tot slot: waanvor staat de wethouder dit seizoen zelf in de rij? Het seizoenprogramma van de schouwburg komt op tafel en blijkt door Koek van de no dige aantekeningen voorzien. „Ik heb een kruisje gezet bij Torch song trilogy, bij Het koekoeksnest, dat is een herkansing. Ik heb vanuit een soort jeugdsentiment een kruisje gezet bij Janis lan, bij Sikulu natuurlijk. Adèle Bloemendaal is iemand waar ik ook wel een avond van geniet. Cosi fan tutte, omdat ik sowieso vind dat als je in Leiden naar de opera kunt je het niet moet laten. Pieter-Dirk Uys, daar heb ik laaiend en thousiaste reacties op gehoord, Helmert Woudenberg, Joop Visser, nog een opera... het optreden van Mathilde Santing, Astrid Seriese en Julya Lo'ko. Hair natuurlijk, der tig plussers willen dat volgens mij allemaal Als er tegelijkertijd geen commissievergade ringen zijn („daar heb ik nog niet naar ge- keken") zullen we de wethouder komend j vaak zien in de Leidse schouwburg I Wilde het in het begin nog wel eens voorkomen dat tijdens de Gaudeamus-concerten de Waag was 'gevuld' met vijf of zes mensen, allengs wordt het beter. Volgens Frits Bruins, namens de gemeente 'directeur' van de Waag, komt het nu geregeld voor dat 30 k 40 mensen de zaal tijdens zo'n concert bevolken. MUZIEK LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK LIEFHEBBERS Bruins heeft De Waag en zichzelf zo'n drie a vier jaar gegeven om te bewijzen dat ook moeilijke, hedendaagse muziek aanslaat. Hij gaat dus vrolijk verder met 'Gaudeamus' te program meren. En wellicht dat de komende drie concerten nu nog méér publiek zullen trek ken. Muziek van Poolse en Russische componis ten staat op het programma van The Barton Workshop die op 18 oktober in de Waag De Gaudeamus-serie opent. Het tweede con cert, op 16 november, behelst de integrale uitvoering van de Concord Sonate van Charles Ives door René Eckhardt. „Eckhardt bewijst dat tien vingers volstaan" schreef de pers vorig seizoen over deze uitvoering. Eckhardt, in 1978 samen met fluitist Harrie Starreveld prijswinaar van het Gaudeamus- concours, pianist van het ASKO Ensemble en Het Trio, speelt de Concord Sonate alsof hij de door Ives voor deze compositie be doelde extra vingers heeft. Een moeilijke so nate voor uitvoerende èn publiek, dat mag duidelijk zijn. Maar moeilijke, hedendaagse muziek, is de moeite waard. Dat bleek maar eens uit het succes van de serie die het Luistermuseum afgelopen seizoen in Leiden èn Alphen bracht. Steeds kwamen zo'n honderd men sen luisteren naar de uitleg over heden daagse componisten. Aan de hand van voorbeelden, uitgezocht door het Luister museum, werd deze vaak ontoegankelijke muziek dichter bij de luisteraar gebracht. De serie krijgt een vervolg: Muziek in Bewe ging, waarin drie historische klankbeelden aan de orde komen. Te beginnen op zondag (middag) 3 november, wanneer 'De invloed van het Impressionisme na de Eerste We reldoorlog (1919-1927)' zal worden behan deld. Werken van Pizetti, Szymanowski, Pij per, Roslawets en Ravel komen in het eerste programma aan de orde. Hindemith, Bartók, Rathaus, Wellesz en Vermeulen komen in het tweede program ma (1 december) aan de beurt in 'Expres sionistische bezetenheid in de jaren twintig (1919-1927) en in het derde programma worden 'De onzekere jaren '30-jaren van ordening en nieuwe impulsen' behandeld. Poulenc, Jolivet en Tippett zijn dan de na- men die tijdens de 'les' op 26 januari aan de orde komen. Hot House zal ook dit jaar het Waagpodium gebruiken om al dan niet avantgardistische jazz voor het voetlicht te brengen. En verder wil Frits Bruins trachten het slagwerkfesti val weer aan te pakken. Voor liefhebbers van niet alledaagse muziek is dus weer vol doende te genieten in het aanbrekende sei zoen. De Stichting Folkclub Horus opent het con certseizoen op 25 oktober met de 'White Mountain Blue Grass Band' in de Leidse Waag. De eerste open podiumavond is op 11 oktober in het Waaggebouw aan de Aalmarkt. De Leidse Folkclub Horus zou elke maand wel drie avonden („volle bak") kunnen verzorgen in de Waag. Van de gemeente Leiden krijgen ze echter ternauwer nood de kans om één avond te beleggen. Smeekbeden hebben tot nu toe weinig uitgehaald. De bestuursleden Josee van der Tuin, Thomas Steen weg en Michel Collins zijn gedreven organisatoren en ambitieuze muzikanten. De Stichting Leidse Folkclub Horus maakt deel uit van hun persoonlijke leven. „Het is heel leuk om folkmuzikanten voor concerten te con tracteren of op een open podiumavond allerlei mensen met hun instrumenten in de weer te zien. Maar het is nog leuker om zelf voor een enthousiaste zaal op te tre den. Daar kun je niet genoeg van krijgen." Collins noemt folk traditionele, akoustische muziek. „Dus zonder versterking," benadrukt hij voor alle dui delijkheid, want dat is een duidelijke eis voor folkmu ziek. „Verder omvat folk een heleboel dingen: blues, swing, bluegrass en zelfs country en rock. Bij ons wordt veel Engelse, Ierse en Amerikaanse muziek gespeeld. Ook de Zuidamerikaanse muziek is in Leiden sterk ver tegenwoordigd." De Folkclub Horus is zo'n 23 jaar geleden begonnen in café Aniba. Studenten van Catena hebben de club op gericht. Daarna is er een gestage groei in het aantal lief hebbers geweest. Er is zelfs 13 keer een Leids Folkfesti- val georganiseerd, dat nationale bekendheid genoot. Een jaar of vier geleden is daar een beetje de klad in ge komen, omdat de subsidie voor veel groepen wegviel en ze daardoor uit elkaar gingen. Thomas Steenweg, secretaris, constateert nu weer een duidelijke opleving. "Aan het open podium en de ses sies is dat duidelijk te merken. Het bezoekersaantal groeit nog steeds. Omdat de Waag maar heel weinig voor ons beschikbaar is, moeten we noodverbanden leggen. Elke tweede zondag van de maand hebben de sessies plaats in café de Plantage. Dat is een heel swin gend gebeuren." De organisatie van de open podiumavonden in de Waag is in handen van Josée van der Tuin. „Deze avon den zijn heel geschikt om het zelf maken van folkmu ziek te bevorderen. Er wordt dan heel wat muziek, ken- Josee van der Tuin, Thomas Steenweg (links) en Michel Collins zijn ge dreven organisatoren en ambitieuze muzikanten. De Stichting Leidse Folkclub Horns maakt deel uit van hun persoonlijke leven. foto hielco kuipers nis en ervaring uitgewisseld. Mensen uit het publiek die in eerste instantie komen om te luisteren, worden vaak gestimuleerd om zelf muziek te maken en vaak treden ze dan na enige tijd zelf op. Want dat is de bedoeling van die avonden. Solisten en groepen die willen en dur ven krijgen de gelegenheid om drie nummers ten geho re te brengen. Wel graag van tevoren opgeven (071 - 612726)." Het folktrio kan nog uren doorgaan met praten over de samenwerking met andere folkclubs, internationale fes tivals, zangers, instrumenten en concerten. Maar als Collins meldt dat hij mogelijkheden ziet om weer een groot Leids festival te organiseren, vallen ze even stil, want dat moet nog in de bestuursvergadering worden besproken. Topsecret'. Dus tijd om op te stappen. SASK1A STOEUNGA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 29