Rtv show René Stokvis: We streven naar Europese competitie KLO sceptisch over nieuw kijkonderzoek Mag Annette van Trigt nog wel wat vragen? Woensdag 4 september 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: HANS BOEZELUN 'Tobbedansenna twintig jaar nog steeds populair ALE VAN PUK GRD Komend tv-seizoen Is het twintig jaar geleden dat we met de programma's Tobbedansen, Fiets 'm Er In en Vlieg Er Eens Uit begonnen. Elk seizoen vraag ik me weer af: 'hoe lang duurt dit nog'. En elk seizoen blijkt weer dat het programma razend populair is. Deze zomer hebben we niet alleen alle gro te shows en quizzen, maar ook alle RTL 4-programma's weg geblazen", zegt producent Re né Stokvis. Onder de verzameltitel 'Te land, ter zee en in de lucht, een serie behendigheidsspelen' heeft de TROS de afgelopen we ken weer record-kijkdichtheden geboekt met de variaties op het Tobbedans-thema. Stokvis: ,,Bij de opnamen voor de uitzending in Gorkum kwamen 7500 men sen kijken. Menige voetbalclub zou zo'n publiek graag tijdens een wedstrijd rond het veld wil len zien zitten." De TROS en producent Stok vis hebben besloten dat ko mend jaar weer een aantal afle veringen worden gemaakt. Ook wordt geprobeerd van de spelle tjes een Europese competitie te maken. Stokvis: „De formule van het programma hebben we in de afgelopen jaren aan tal van landen verkocht, onder meer aan de Scandinavische landen, Groot-Brittannië, Japan en Duitsland. Fragmenten wer den zelfs getoond in het popu laire Amerikaanse programma 'Games People'. Ook ben ik in onderhandeling met het nieuwe Franse pretpark Disney World voor een Franse versie". „De BRT doet ook komend tv-seizoen weer met de TROS mee en voor de Europese com petitie hebben we dus al één land in huis. Er zullen meerdere tv-landen volgen, daar ben ik van overtuigd. Spanje heeft al belangstelling. Het opzetten van een Europese competitie vergt echter veel tijd. Deelnemende tv-stations moeten ruimte vin den in hun programmeringen." Stokvis, wiens produktiebu- reau ook grote tv-shows voor diverse omroepen produceert, meent dat de behoefte van kij kers aan show-programma's vermindert: „Neem die grote shows rond Ron Brandsteder. RTL 4 heeft ondervonden dat de kijkers er niet meer massaal op afstemmen." De variaties op Tobbedansen en Fiets 'm Er In zullen het vol gens Stokvis echter wel altijd goed blijven doen omdat „er zoveel human interest in zit. Mensen vinden het leuk om te kijken naar wat andere mensen in elkaar hebben geknutseld en om te zien of ze met dat knut selwerk zullen stunten of hele maal de mist in gaan." 'Te land, ter zee en - in de lucht' is nu het langst lopende spelletjesprogramma op de Ne derlandse televisie. Dat 'Zes kamp', vele seizoenen door de NCRV op tv getoond, indertijd moest stoppen kwam volgens Stokvis doordat dit programma zich altijd in hetzelfde decor af speelde. Ook werd het program ma altijd uit eenzelfde soort wedstrijd-onderdelen opge bouwd. Stokvis: „Wij hebben al- Tobbedansen en aanverwante Te land, ter zee en in de lucht-onderdelen al jaren populair. FOTO ANP tijd 'slijtage' vermeden door steeds weer nieuwe varianten te bedenken." Het Tobbedansen is twintig jaar geleden als 'Vlieg Er Eens Uit' bij de TROS begonnen als een puur Nederlands program ma, Stokvis: „Ik was toen nog bij de TROS in vaste dienst. In een voorjaarsvergadering met de toenmalige directeur Joop Landré werd geklaagd dat 's zo mers geen leuke programma's voor de kijkers werden gemaakt. Ik opperde dat ik best eens wil de bekijken of ik iets kon be denken waardoor we ook in de zomermaanden konden uitpak ken. 'Ja', zei Landré, 'maar 't moet niet veel kosten'. Met Lou van Rees vloog ik in die jaren vaak boven de Vinkeveense plassen. Dat is het, bedacht ik, je hebt alleen maar een toren boven water te bouwen en je zet er een camera bij neer. Je laat de kijkers met een zelf ontwor pen 'vliegtuig' van die toren vliegen." „Een oproep aan de kijkers mee te doen leverde het eerste jaar acht deelnemers op. De daaropvolgende zomer meldden zich al 150 kandida ten. Toen moesten we streng selecteren. Later zijn die winter- variaties in de sneeuw van de Oostenrijkse bergen er ook bij gekomen." De mensen denken volgens Stokvis ten onrechte vaak, dat hij alleen maar pro gramma's „vol lol en leut" pro duceert. „Maai ik doe ook an dere dingen, zoals de al jaren op tv verschijnende avondvullende serie programma's onder de verzameltitel Chirurgen werk." EO in zee met 'lichtekooi' Van den Ende 'Geen reden om Aalsmeer voorbij te rijden ALE V N DDK ZOGEZEGD Meedenken en meepraten over de toekomst van de omroep hebben we biddend gedaan. En dat blijven we ook doen", schreef A. van der Veer, voorzitter van de Evangelische Omroep, op 19 mei in het om roepblad EO Visie. Het laatste medianieuws was toen, dat de EO vanaf oktober samen met TROS en Veronica het ,kost- winnersnet' Nederland 2 zou gaan vullen. „Samen met uit gerekend de twee lichtekooien van het Nederlandse omroep bestel", oordeelde een verbaas de EO-top. Biddend wees Van der Veer op het grote gevaar van de na druk op hoge kijkcijfers in de strijd tegen de commerciële Luxemburgse zender RTL 4. Een maand later, op 7 juni, liet de EO weten „in het kader van de noodzakelijke programmati sche versterking" in gesprek te zijn met Joop van den Ende over de produktie van één of meer programma's. Ad de Boer, adjunct-directeur van de EO, wees op de nood zaak van inschakeling van Van den Ende: „Wij willen nadruk kelijk meewerken aan het po gen van de Hilversumse omroe pen het op RTL 4 verloren ter rein terug te winnen door mid del van een versterking van het programma-aanbod." Was de EO soms vergeten, dat vóór de komst van RTL 4 Joop van den Ende de voornaamste leverancier was de program ma's van lichtekooi TROS? „Nee", antwoordde de EO midden augustus toen bekend werd dat inmiddels als eerste programma een reeks van veer tig quiz-spelletjes bij Van den Ende was besteld, „ons is geble ken, dat Van den Ende niet al leen een veelzijdig programma maker is, maar ook, dat hij bij het maken van programma's ontzettend goed let op de iden titeit van de omroep waarvoor hij programma's maakt." Bo vendien, zo voegde De Boer hier aan toe, is de EO „ten op zichte van Van den Ende niet belast door het verleden. Daar om zien wij geen reden Aals meer voorbij te rijden." Er zul len, zo maakte de EO voorts be kend, in ieder geval nooit grote prijzen worden uitgeloofd en grote amusementsshows zullen wij ook nooit bij Van den Ende bestellen. Intussen blijft als een paal bo ven het EO-water staan, dat de EO met behulp van Van den Ende de RTL 4-programma's van Van den Ende gaat bestrij den. De EO wil er de eigen kijk cijfers mee opkrikken terwijl de EO richting Den Haag steeds maar weer met kracht op het gevaar van grote nadruk van de kijkcijfers blijft wijzen. Bijna een kwart eeuw geleden werd de EO opgericht omdat de NCRV in de ogen van de oprich ters er via radio en tv blijk van gaf het evangelie veel te weinig te verkondigen. De NCRV was te bereidwillig geworden om programma's te maken, die een breed publiek trokken, zo heette het in die dagen nog. De NCRV liet nog snel weten, dat ook pro gramma's zonder dominee er in de christelijke boodschap kun nen uitdragen en NCRV-voor- zitters staafden die gedachte herhaaldelijk met lijstjes van programma's, die andere om roepen wel en de NCRV nooit zouden uitzenden. Maar onder tussen werden veel NCRV-leden ook tientjeslid van de EO. In 1991 „betreurt de EO het, dat de andere christelijke om roepen het beter vonden uit te zien naar een andere partner." En voorzitter Van der Veer blijft „voor al ons werk binnen het bestel" en dus ook voor de samenwerking met lichtekooi Van den Ende „hopen op de ze gen van God." „Mijn vrouw is een Puertoricaan- se uit New York. Ze schonk me twee mooie baby's: een jongen en een meisje: deels Latino, deels Amerikaans, deels Bel gisch. Soms is het goed wat te mengen, de kinderen worden er sterker van." (Jean-Claude van Damme, de Belgische Arnold Schwarzenegger, in Humo). ,,Goed: ik dus in m'n eentje op vakantie, een man van 44. Ik denk: wat ga je nu met de vrou wen doen? Nou, niets, want ik had er geen zin in." (Bram Vermeulen in Humo). Aan sommige songs werkt u ja ren. Hoe verklaart u dat? ,,Je zou zeggen dat het maar niet wil luk ken, echt niet...." (Leonard Co- hen in Humo) „Mijn vrouw heeft klasse en klas se is dat zij precies doet wat zij wil. Ze vond het belachelijk dat zij achter het schot moest zitten en niet in de gereserveerde ruim te, waar ook Pavarotti zijn plaats zou krijgen. Dat was haar be loofd." (Hans van Breukhoven in De Telegraaf over Vanessa, nadat ze furieus uit het vliegtuig was gebeend) „Nederlanders zijn net eenden in. een vijver. Heel rustig, zo op het oog bewegen ze niet. Maar onder water gaan die zwemvliezen te keer als gekken. Dat vertelde me een Engelsman in Londen, vlak nadat ik me daar als correspon dent had gevestigd. Die vergelij king ben ik nooit vergeten. Wij zijn natuurlijk een wat huichel achtig volk. Doe maar gewoon, maar ondertussen! De grootheid van de Nederland is zijn middel matigheid." (Peter Brusse in de NCRV-gids) „Ik zou dolgraag nog eens op mijn knieën door de modder krui pen en een reportage maken over bij voorbeeld de Koerden in Tur kije. In deze functie gaat dat he laas moeilijk, maar ik probeerde mensen bij Brandpunt wel te sti muleren om door de modder van de samenleving te kruipen." (Ton Verlind, eindredacteur Brand punt in Studio) „ledereen mag kinderen nemen zonder over enige opvoedkundige kennis te beschikken. Later ver dienen sociaal werkers, psychia ters en therapeuten daar weer hun brood mee. Ik doe eigenlijk hetzelfde met dieren." (Martin Gaus in het Veronica-blad) 10 BIJ DE OPNAMEN voorde uitzending in Gorkum kwamen 7500 mensen kij ken Menige voetbalclub zou zo'n pu bliek graag tijdens een wedstrijd rond het veld willen zien zitten. (René Stok vis) FRED VAN GARDEREN GPD Annette van Trigt mag in haar rol als dubbel- presentatrice van het informatieve blok op Nederland 3 in het onderdeel NOS-Laat geen vraag meer stellen. Dit in tegenstelling tot collega-presen tator Victor Deco- ninck. Althans dat schreef de VARA- gids afgelopen week. Eindredacteur Ad van Liempt van NOS-Laat brengt op heldering: „Wat in de VARA-gids staat, is niet een oude kwestie Sport, wat in de roddelbla den heeft gestaan. Privé heeft er op zeer onaange name wijze over geschreven." „Voor de zomer hebben we binnen de redactie gediscussi eerd over het functioneren van de verschillende duo's. Daar kwam uit dat het duo Mart moet je maar aan chef-sport Kees Jansma vragen." Jansma: „Het nieuwe totaal programma dat Studio Sport in het nieuwe seizoen op de woensdagavond krijgt, wordt Smeets/Maartje van Weegen van Annette. Zij gaat die avond prettiger liep dan het duo Char- en de zaterdagavond presente- ies Groenhuijsen/Annette van ren. Smeets en Deconinck wor- Trigt. Die discussie is totaal ver- den de dagelijkse duopresenta- draaid naar buiten gekomen." toren met Griselda Visser als In oktober keert de dubbel- presentatie, die in de vakantie periode werd opgeheven, terug. Van Trigt ook? Van Liempt: „Nee, dat niet. Maar hoe dat zit, eerste reserve. Smeets houdt de zondagavond. En Emile Schel vis verdwijnt voorlopig van het scherm. Die heeft in de zomer maanden zijn kans gehad." Mannenkoor op het goede spoor Het Mannenkoor Karrespoor lijkt alle regels van de hitpara des aan de klompen te lappen. De amateurband maakte begin deze zomer een glorieuze en tree in de Top 40 met het lied Mooi Man. Sinds enkele weken was het liedjes langzaam aan het zakken en bracht het koor snel een tweede single uit, om vooral maar te kunnen voort borduren op het succes. Het plaatje Lekker op de Trekker verkoopt goed, stijgt langzaam in de hitparades, maar heeft niet zo'n succes als Mooi Man. Dat lang nog net alle fans Mooi Man in huis hebben blijkt nu echter uit het feit dat Mooi Man plotseling weer aan het stijgen is. Deze week prijkt het lied weer op een negende plaats van de Nationale Hitparade. Spielberg gaat film van Belbo regisseren HILVERSUM GPD Steven Spielberg gaat de Ameri kaanse versie regisseren van La Fracture du Myocarde, een Franse speelfilm van Belbo Films. Belbo heeft daartoe een contract gesloten met de Ameri kaanse filmstudio Universal. La Fracture du Myocarde kreeg dit jaar de Prix Italia en gooide ook hoge ogen op ande re festivals. De oorsponkelijke versie werd geregisseerd en ge schreven door Jacques Fansten en geproduceerd door Ludo Boeken. De film is al vertoond in bioscopen in een groot aantal landen. Momenteel zijn onder handelingen gaande over verto ning in Nederland. De film zal ook door de VARA worden uit gezonden. STRIPS BOLLEBOOM Hans van Breukhoven. 'Methode leidt tot overschattingen BOES THEO DERSJANT GPD De afdeling Kijk- en Luister onderzoek (KLO) van de NOS denkt dat een onder zoek naar kijkdichtheden door twee mediabureau'» geen lang leven bescho ren zal zijn. Naast twijfels over de door de mediabureau'» gehanteerde metho de, denkt onderzoeker René van Dam men van KLO dat het onderzoek uitein delijk te duur zal blijken. De NOS-afdeling heeft inmiddels AGB Media, dat het onderzoek uitvoert en ook het onderzoeksbureau van de NOS is, te verstaan gegeven het niet verstan dig te vinden mee te werken aan de voorspellingen van Carat Nederland en Initiative Media. Beide mediabureau's kondigden on langs aan een eigen onderzoek te laten uitvoeren door AGB Media om op die manier beter kijkdichtheden van nieuwe tv-programma's te kunnen voorspellen. Voorspellingen komen grotendeels tot stand door naar het verleden te kijken en juist bij nieuwe programma's levert dit problemen op, omdat er geen historisch materiaal voorhanden is. Door zo'n achthonderd personen maandelijks in te laten vullen naar welke tv-programma's zij over acht weken denken te gaan kij ken, verwachten beide bureau's nauw keuriger te kunnen voorspellen. RTL 4 en haar exploitatiemaatschappij IP Ne derland krijgen exclusief deze cijfers. De STER bedankte in een eerder stadium voor de eer. Van Dammen zegt vraagtekens te stel len bij de door de bureau's aangekondig de stelling dat dertig procent van de pro gramma's op de Nederlandse tv nieuw zijn. „Dan tellen ze speelfilms en docu mentaires mee. Maar bij die program ma's zijn wij ook goed in staat om naar het verleden te kijken. Ik denk dat er uit eindelijk vijf procent echt nieuwe pro gramma's overblijven. En de kijkdicht heden van die programma's kunnen wij redelijk voorspellen door naar de ge schiedenis van soortgelijke tv-program ma's te kijken." Overschatting Van Dammen denkt dat de gekozen me thode bovendien snel leidt tot een over schatting van kijkdichtheden. „Als men sen invullen wat ze over acht weken gaan kijken, houd je geen rekening met de realiteit, waarbij mensen soms moe ten overwerken, of vroeg naar bed gaan of visite krijgen, waardoor ze uiteindelijk niet kijken. Nu kun je wel de voorspellin gen corrigeren, maar hoe gaan ze dat doen? Bovendien krijgt de ondervraagde groep niet de buitenlandse programma's voorgeschoteld, terwijl die programma's toch een marktaandeel van twintig pro cent hebben." KLO heeft inmiddels een hartig woordje met onderzoeksbureau AGB Media gewisseld. „Niet omdat wij zoveel van dat onderzoek verwachten, maar vanwege het principe. Wij zijn de groot ste klant van'AGB Media. Nu gaat dat bureau exclusief een onderzoek doen voor onze concurrent." Volgens Van Dammen is het onderzoek naar het voorspellen van kijkcijfers vreselijk duur en zouden de mediabureau's er verstan diger aan doen het geld bijvoorbeeld te investeren in het aantrekken van specia listen. „Wij hebben ons ook wel eens af gevraagd of we deze methode konden gebruiken. We hebben hem toen afge wezen." De STER zegt niet met beide media bureau's in zee te zijn gegaan omdat men tevreden is met de „zeer accurate voorspellingen van KLO". Volgens STER- directeur Kenninck zit KLO er zelden naast met de voorspellingen en als dat eens gebeurt is dat terug te voeren op ontwikkelingen als de Golfoorlog of de gebeurtenissen in de Sovjetunie, die het kijkpatroon fors veranderen. Hij sluit echter niet uit dat de STER zich in de toekomst alsnog bij dit onderzoek gaat aansluiten, mocht blijken dat beide me diabureau's nuttige voorspellingen kun nen doen. Ook de STER is inmiddels be sprekingen met AGB Media begonnen om ervan verzekerd te zijn dat dit bu reau geen gegevens voor dit nieuwe on derzoek gebruikt die afkomstig zijn van de STER en NOS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10