Kunst Ook mindere Pavarotti nog de beste Oogst mager van Ein Abend in Wien Duitse bas-bartion Ralf Lukas winnaar vocalistenconcours Jammer dat in Ahoygeen warme worst werd verkocht Veel kerkmuziek op Utrechts festival Maandag 2 september 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA SïOEUNCA Eindredactie: HENK HOUTMAN Vormgeving: HENK BUIS 9 PAVAROTTI MAC DAN te pas en EIN ABEND IN WIEN komt op een HOOFSE VERFIJNING te onpas uitroepen dat God zijn stem- moment dat de vernieuwende pop- en sp'ntuele brille tijdens banden heeft gekust, er zijn kenners muziek weer wat opleeft, al blijft het 2PeiIln,? u i» '1. die met weemoed denken aan het de vraag wat je daar nu onder moet Oude Muziek in Utrecht, gouden geluid dat 'Paaf in de jaren verstaan, zestig voortbracht. recensie john oomkes Popfestival "Ein Abend in Wien" Gehoord «vgustus ep 1 .sflptefptefjin De Doelen Rotterdam In Rotterdam aan geen stad in Nederland kleeft een moder ner en actiever imago horen avant-gardefestivals thuis. In de jaren 1983 tot 1985 had in De Doelen een evenement plaats, dat de nieuwste ontwikkelingen in de internationale popmuziek op een hoop veegde. Pandora s Music Box bracht een aantal aanstormende talenten onder de aandacht van een breder pu bliek. De tijd deed de rest: het festival kreeg naderhand een le gendarische naam. Omdat alles weerom komt, is Pandora s Box teruggekeerd, zij het onder de verwarrende bena ming Ein Abend in Wien. De aankleding die Pandora destijds uiterlijk typeerde, was van Mi chel Waisvisz. Om duistere re denen meende hij dat vooruit strevende popmuziek zich aar dig zou verhouden tot een Weens decor. Een misvatting tot en met. Wat we acht jaar ge leden grappig vonden, doet nu hopeloos misplaatst aan. Trends laten zich niet vormge ven, zeker niet door mensen die de polsslag van de tijd allang niet meer aanvoelen en boven dien de gekte van Ludwig II Ein Abend in Wien komt op een moment dat de vernieu wende popmuziek weer wat op leeft al blijft het de vraag wat je daar nu onder moet verstaan. Het klaarblijkelijk secuur geko zen aanbod voor dit festival had zonder veel moeite kunnen worden teruggebracht tot een eendaags evenement, dat zich bovendien makkelijk op twee in plaats van vier podia nad kun nen afspelen. Uit angst de plank mis te slaan, hobbelen insiders achter naampjes aan. Zo werd bij voorbeeld reikhalzend uitgeke ken naar het debuut van Son of Bazerk, een rapgezelschap uit Long Island. Het vijftal schreeuwlelijkerds blijkt live amper 25 minuten te kunnen vullen. Op een festival als dit moet je juist de verpakking weggooien en naar 'het proaukt' Kijken: loopt er een band rond die zich kan meten met Living Colour, moet Chuck D. van Public Ene my vrezen voor concurrentie uit de raphoek, is er in de slip stream van de Manchester-rage iets origineels aanwezig? Is er in Rotterdam iemand die met de zelfde maniakale bezetenheid songs schrijft als de allang gear riveerde Black Francis? Levert de dansmanie in de clubcultuur bands op die kunnen spelen? De oogst van Ein Abend in Wien oogt na twee dagen ma- gdn;£ve«%-afgezien van erkende groo!hddöti(,«ls BlackrFrancis (die zonder zijn Pixies optreedt, maar misschien nog wel aan ex pressie heeft gewonnen) en So nic Youth, zet Amerika ander maal de toon. Swell Dopa/Mag- napop uit Athens in de staat Georgia op het laatste nip-' pertje gecontracteerd omdat de band al de sensatie was op het New Music Seminar in New York is ook in Rotterdam ontdekking nummer één. Goeie songs, een stukje onbedorven energie en een madam met buikje en collegekapsel die fris van de lever staat te zingen en en passant je hart steelt. Heel goed is ook het duo-op treden dat Freedy Johnston en zijn gitarist een klein gehoor bieden in het kleinste zaaltje van De Doelen, dat gode zij ge-* prezen aan de aandacht van ontwerper Waisvisz was ont snapt. Johnston zingt Merle* Haggard's My Home of Memo ries en doet dat zo gedurfd, zo komisch en met zoveel gevoel voor intimiteit, dat je de schaal van het hele festival tot dat clubniveau zou willen terug brengen. Andere kleine en goe de optredens zijn er dan nog van Mark Eitzel (de 'lost soul' van American Music Club) en Paris. De laatste opereert als in leider van een 30 minuten du rend college in ieder geval min der oppervlakkig dan in zijn nogal platte rap-act in de grote zaal een concert dat veel van de charme van zijn plaat weg neemt. Een onverwacht prettige ver rassing uit Engeland is het op treden van Galliano, een dans- /rap-coUectief dat even loom. opereert alsf Soul-II-Soul, maar live balsem voor de ziel en het lijf aanbrengt. De band speelt- met de intimiteit als destijds de begeleidingsband van Donny Hathaway, de zang is uitmun- tend en de muziek verraadt avontuurlijkheid. Alleen dat laatste kun je beweren van het fysieke gewelddadige optreden dat Nine Inch Nails neerzet Zelden zoveel microfoons tegen een podium zien slaan zonder dat het lachwekkend wordt. Zetten we nog even ongenu anceerd het degelijke aanbod van Ein Abend in Wien op een rijtje: Dinosaur Jr., An Emotio nal Fish, Milltown Brothers, Charles et Les Lulus, Beats In ternational en Formosa. Niet te pruimen: Miranda Sex Garden. Wedding Present. Wonder Stuff, Bob Mould. Into Paradise. Qua- zar, Casper Brötzmann, Chap terhouse, Eton Crop, Last Crack, Charmin' Children en World of Twist. opera recensie hans maas Luciano Pavarotti. begeleid door het Rotterdams Phil- hamxxwsch orkest Gehoord: 1 september in Ahoy' Rotterdam Was't het koutje op de keel waar hij een paar dagen last van had ge had? Of was het de wel heel geme ne echo in Ahoy'? Hoe het ook zij, Luciano Pavarotti zong gister avond in Ahoy' veel voorzichtiger dan het publiek van hem gewend is. De uitbundige lyriek van Doni zetti waar hij mee begon en die ei genlijk om forse uithalen vraagt kwam maar magertjes tevoor schijn uit de tenor met het groot ste lichaam en de grootste stem. Pas na de pauze, toen aria's uit Tosca aan de beurt waren sloeg er een vonk over. Maar dan hebben we het over de ingetogen warmte en emotie van Pucci ni. Pas bij de toegiften liet Pavarotti zich voluit gaan, eigenlijk pas in het Napoli- taanse lied O Sole Mio. Maar ook een mindere Pavarotti is nog altijd de beste. Een violist van het Rotter dams Philharmonisch Orkest zei na af loop dat hij de indruk had gehad dat de tenor zich vanwege de akoestiek heel be wust had ingehouden. In Ahoy' kan veel op muziekgebied, dat hebben popconcerten al bewezen. En het Philharmonisch weet ook wel Pas na de pauze, toen aria's uit Tosca aan de beurt waren sloeg er een vonk over. Dan hebben we het over de raad met de zaal, getuige een hartewens ingetogen warmte en emotie van Puccini. Pas bij de toegiften liet Pavarotti zich voluit gaan. •fotoanp concert van kort geleden. Maar het en kelvoudige hoge geluid van Pavarotti kwam soms uiterst venijnig terug uit de hoeken en het kostte de megaster, die veel ervaring met moeilijke, massaal ge vulde zalen heeft, enige tijd om het juiste volume te vinden. Erg vol is het programma niet. In feite duurt het hele programma maar goed anderhalf uur. Pavarotti begint een kwartier te laat en de pauze duurt een eeuwigheid. Hij zingt telkens twee aria's en verdwijnt dan weer naar de speciaal voor hem gebouwde cabine achter het toneel. Daar eet en drinkt hij steeds tus sendoor, terwijl het orkest een ouverture kan spelen. Ook mag de aanstaande schoonzoon van Pavarotti, de fluitist An drea Giminelli, af en toe een populaire deun blazen als de maestro even uitrust. Opgeteld en afgetrokken staat Pavarotti minder dan een uur op het toneel. Door de opbouw met al die intermez zo's heeft hij wel zeer veel opkomsten. Steeds dat magistrale spreiden van de armen, met in één hand de bekende gro te, witte zakdoek. En het welkomstap- plaus is elke keer iets langer en luider. In theatraal opzicht zijn de opkomsten mooier dan de aria's. Want als de 'teno- rissimo' zingt, staat hij als een stand beeld. Alles moet komen van de stem. Die is ook op een avond zonder absolute topvorm altijd nog magistraal. Juist als hij zachtjes zingt, is hij deze keer het meest lyrisch en op z'n zuiverst. Het pleit voor hem dat hij niet alleen maar 'hit-aria's' en populaire Napoli- taanse liederen zingt. Het publiek brult daar om, maar Pavarotti wuift alle ver zoeken weg. Het programma moet tot en met de toegiften volgens de tevoren be paalde orde verlopen. Het concert van de 56-jarige helden tenor in Nederland was in een aantal op zichten bijzonder. Het was het laatste in Europa van de tournee ter ere van zijn dertigjarig jubileum. Makelaar Hany Mens uit Lisse was er door private beze tenheid in geslaagd om in te breken in het tot 1996 volgeboekte programma van Pavarotti. De kans dat hij nog een keer in Nederland te horen zal zijn, mag bijna nihil worden genoemd. Bijzonder was bij voorbeeld ook het huilen van de organisator na de laatste toegift, toch iets wat niet zo vaak voor komt bij klassieke concerten. Zoals we het ook nog niet eerder hebben meege maakt dat er voorafgaande aan een con cert van deze soort een levendige zwarte handel van plaatsbewijzen plaatshad. Het ging weliswaar niet om verkoop van VIP-plaatsen, die waren allemaal aan echte smoking- en decolletédragers ver kocht, maar om de goedkoopste plaat sen in de uithoeken van de tweede ring. Normaal deden die honderd gulden, fans die bakzeil hadden gehaald konden ze nu voor een paar honderd gulden krij gen. Misschien zegt de vaste dirigent van Pavarotti, Leone Magiera na elk concert wel hetzelfde, maar hij raakte in ieder geval niet uitgepraat over de kwaliteit van het Rotterdams Philharmonisch Or kest. Als we hem mogen geloven was dit het beste orkest waar hij in jaren mee had gespeeld. Vaak moet Pavarotti het inderdaad met minder goede orkesten doen. In Hamburg had hij laatst een ui terst ongeïnspireerde begeleiding getrof fen. En net orkest waar hij in Kopenha gen mee repeteerde was vooral sterk ge west in vermoeidheid. Boze tongen be weren dat Pavarotti daarom wel blij was met het koutje op zijn stembanden waardoor hij het concert in Denemarken moest afblazen. De animo van het RPhO voor het con cert was uitzonderlijk groot geweest. Bij een 'gewone' uitvoering moet er vaak hevig worden gepuzzeld om de bezetting vol te krijgen (net orkest heeft een aantal reserveleden, zodat leden vrije dagen kunnen krijgen of in andere, kleine en sembles kunnen spelen), maar nu wilde ledereen dolgraag meespelen. Voor de eerste violistenrij moest een aantal strij kers worden uitgeloot Beetje vreemd gezicht was het wel dat het orkest geheel in tweeën was gesplitst. De prominente opkomstslurf die zo'n belangrijke rol speelde liep midden door het orkest. Magiera stond daar recht voor, zodat het vaak leek alsof hij de maat stond te slaan voor een groot zwart gat. Ahoy' zag er eindelijk eens chique uit. Er was overal vloerbedekking neerge legd, stoeltjes met gouden randen neer gezet en duizenden bloemen laten schikken. Maar als het licht uitging werd het toch weer duidelijk dat deze hal ei genlijk niet voor dit soort muziek is ge bouwd, vooral akoestisch niet. Het deer de Pavarotti deert. Concerten als in Ahoy1 doet hij om een breed publiek in aanraking met opera te brengen. De dag voor de happening zei hij in het Kur- haus: „Ook in een slechte zaal kun je een goed concert geven. De spanning van een live-optreden is de mensen overal mee te geven. Betere geluidskwaliteit vinden ze later dan wel in echte concert zalen of op CD's". 's-hertogenbosch renske koning ln geen jaren is de jury van het Internationaal Vo calisten Concours van Den Bosch zo snel en una niem tot een beslissing over de hoofdprijs geko men als zaterdag, toen zij de Prijs van de stad 's- Hertogenbosch toekende aan de 31-jarige Duitse bas-bariton Ralf Lukas. Een onomstreden uitslag: in de halve finale had de jury voor hem geapplau- diseerd en ook het publiek zag hem sinds de voorronden als de grote favoriet. Met aria's van Mozart, Fauré en Mendelssohn won deze prach tige zanger, die onlangs bij Opera Forum Papage- no zong in Mozarts 'Zauberflöte', ook de eerste prijs in de categorie oratorium. Bij de operazan gers won de Duitse mezzo Petra Lang de eerste prijs, in de categorie lied werd geen eerste prijs toegekend en ging de tweede naar de Braziliaanse tenor Reginaldo Pinheiro. Van de tachtig deelnemers haalden dertien de finale. Daar waren slechts vier operazangers bij. Zeven finalisten legden zich speciaal toe op de liedkunst, twee op het oratorium. Maar het ni veau in dat laatste genre lag wel veruit het hoogst met Lukas en de nog maar 24 jaar tellende Poolse counter-tenor Artur Stefanowicz als waardige winnaar van de tweede prijs. Met de kleurende mogelijkheden van zijn stem en zijn intens muzi kale, dienende instelling ten opzichte van de mu ziek -aria's van Pergolesi, Bach en Gluck- houdt hij een grote belofte voor de toekomst in. De Russische mezzo Irina Romishevfckaya was een interessante winnares van de tweede prijs bij de operazangers: zij drong verleden jaar ook door tot de finale, maar toen in de categorie oratorium, waarin zij de Markus Herdinkprijs voor speciale begaafdheid in deze richting won. Desondanks lijkt zij meer gedisponeerd voor de opera en als zij nu in'de finale wat meer op dreef was geweest, ook in haar intonaties, had er een eerste prijs in kunnen zitten. Die ging nu helaas haar neus voorbij en naar Petra Lang, eveneens mezzo, die gavere prestaties leverde in zeer uiteenlopende aria's van Mozart en Berlioz en daarin wist te ont- Het feit dat slechts vier operazangers de finale haalden en dat geen van de speciale prijzen -de Erna Spoorenberg Prijs en de Gré Brouwenstijn- prijs- voor deze categorie werd toegekend kan toch beschouwd worden als teken van een enigszins teleurstellend aanbod. Wellicht speelt ook de hoogte van de uitgeloofde prijzen daarbij een rol, temeer omdat er geen spectaculaire con tracten aan vast zitten, nu zeker in de operawe reld geld steeds belangrijker lijkt te worden. geblazen met ons corpulente idool dat altijd v rotterdam gerard van putten Afgaande op het ongetwijfeld deskundige oordeel van sommi ge operalogen had Luciano Pa varotti gisteravond moeten zin gen voor het gehoor van een achterafzaaltje. Dan pas zou de zeer ruim bemeten tenor uit het Italiaanse Modena werkelijk in de smaak van belcanto-kenners zijn gevallen. Maar Pavarotti stond gister avond in het Rotterdamse Ahoy' efl hij mag dan te pas en te on pas uitroepen dat God zijn stembanden heeft gekust, er zijn kenners die met weemoed denken aan het gouden geluid dat 'Paaf in de jaren zestig uit z'n strot liet komen. Meer nog dan José Carreras en Placido Domingo wordt Pa varotti vandaag de dag door het volk omarmd aJs il Primo Teno- re, de heldentenor van degenen die onlangs in weekblad Else vier bijeen werden geveegd op de hopen van 'Hemamensen' en 'juichend plebs'. Louis van Elderen, cultuur socioloog uit Tilburg heeft er voor doorgeleerd om te weten waarom al dat juichend plebs, al die Hemamensen en al die eenvoudige boerenkinkels zoals schrijver dezes zich zo aange trokken voelen tot Pavarotti. Speciaal voor het juichend plebs en voor al die Hemamen sen die Elsevier niet lezen de doorwrochte analyse van onze geachte Brabantse cultuur-so cioloog: „Pavarotti werft vooral bij de onderste regionen van de upperclass en de bovenste lagen van de middle class. Waar zich veel mediamensen, captains of industry en een vleugje royalty verzamelen, wordt het ook voor de massa aantrekkelijk om erbij te zijn." Mooi gesproken Louis, al kwam deze cultuurbarbaar uit sluitend voor Luciano naar Ahoy'. Gestoken in hemdsmou wen was het voor een muzikale Kegge als deze inmiddels in hetbezit van 18 cd's en 2 dub- belcd's van the King of the High C gisteravond in Ahoy' prima uit te houden tussen al die zwe tende smokings en geschminkte galajurken, de Hemamensen en het juichend plebs. Hoe lang is het helemaal gele den dat Pavarotti door deze muzikale parvenu, door deze Hemaïst uitsluitend en alleen in verband werd gebracht met dat ene tv-interview met Ivo Niehe? En nu, nu was het gisteravond warempel meeneuriën geblazen met ons corpulente idool dat al tijd weer de juiste toon weet te vinden. En dat allemaal dankzij een bij toeval in handen ge speelde gratis staanplaats. Schrijver dezes is 'Mens' en vooral Hollands genoeg om toe te geven dat het makkelijker af scheid nemen is van huis, haard, tv en vooral Studio Sport, als er iets gratis in het vooruitzicht wordt gesteld. Hoe het concert was? In een woord prachtig, met daarbij de aantekening dat het af en toe prettig is om van bepaalde za ken géén verstand te hebben. Alleen jammer dat er in Ahoy' geen warme worsten werden verkocht. recensie rob van der hilst Holland Festival oude muziek Gehoord 31 augustus, Jacobikerk Utrecht Te beluisteren: tot en met 12 september op verschillende plaatsen in Utrecht De wereld van de Oude Ktuziek blijkt, met de eerste concerten van het Holland Festival Oude Muziek in het achterhoofd, in het 'normale' vaarwater terecht gekomen van de grote podium prestaties, waarvoor reguliere ensembles als Koninklijk Con certgebouworkest, Schönberg Ensemble en Nieuw Sinfonietta Amsterdam ieder seizoen op nieuw garant staan. Niet door het luiden van de Domklokken of door het bespe len van de historische Hemony- beiaard in de Utrechtse Domto ren werd dit jaar het openings schot van het festival gegeven. Dat deed het ensemble Les Arts Florissants onder leiding van William Christie. De Franse mu ziekgroep trad gistermiddag in kleine bezetting aan in de oude Jacobikerk. Op het programma prijkte Franse kerkmuziek uit de 17e eeuw, van Bouzignac, Cou- perinr Moulinié en Charpentier. Fantastische muziek, waarin hoofse verfijning en spirituele brille de boventoon voerden en uitgevoerd door zes puike zan gers met een basso continuo- groep. Opvallend overigens dat. ope- ning.en slpt (§p. 12, september, met uitsluitend gregoriaans) van het Utrechtse festival volle dig in het teken staan van rooms-katholieke kerkmuziek. Aardig trekje van de festivallei ding (Jan Nuchelmans en de fa milie De Ruiter) om de vreugde over het tienjarige bestaan van het festival, dat telkenjare in het centrum van het enige Neder landse rooms-katholieke aarts bisdom wordt gehouden, op zo'n vrome manier tot uitdruk king te brengen. Heel passend. Het muziekensemble Hespe rion XX en het dansensemble II Ballarino namen 's avonds het min of meer officiële openings concert in de grote zaal van het muziekcentrum Vredenburg voor hun rekening. Een merk waardige uitvoering van gezel schapsdansen uit het vroeg-ze- ventiende eeuwse Hamburg. De combinatie historische dans en oude muziek is een van de be langrijkste festivalthema's van dit jaar. Primeur Onder de titel 'J.S.Bach en de traditie van de Stadtpfeifer' ver zorgde het vocaal/instrumen taal ensemble Concerto Palati no onder leiding van Bruce Die key en Charles Toet, gister avond laat in alweer de Ja cobikerk een heuse (Nederland se) première. Het betrof de be werking voor koor met blazers en basso continuo die Bach ver vaardigde van de zesstemmige Missa sine nomine van Palestri- na. Eigenlijk een vreemde erva ring om van oorsprong modale koormuziek zo Bachiaans ge harmoniseerd te beluisteren. Vreemd is echter dat het Con cert Palatino Palestrina's mis in zijn geheel, van Kyrie tot en met Agnus Dei, uitvoerde. Bach zelf had, met het oog op Lutherse li turgiepraktijk van zijn tijd, slechts Kyrie en Gloria naar ei gen, barokke inzichten aange past. Musicologisch schoon heidsfoutje dus van musici en festivalorganisatie. LEIDEN Drie zangeressen, drie blazers en een vierkoppige ritme sectie met bas. Dat is de formatie die 'Chain of fools' is gedoopt en die zaterdagmiddag optrad op het Vrouwenkerkplein. Inspiratie bronnen voor deze band zijn on der anderen The Pointer Sisters,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9