Vrije tijd De oude visrot en het jonge broekie Voor de hond Espresso Futuro Stuur mij het kussen... Maandag 2 september 1991 Redacö«4 023-150263 HENRIETTE VAN DER HOEVEN INEKE VAN DER MEER Vormgeving: MARIANNE VERSCHUREN DINGEN Ontspannen in halve cirkel Een royaal ligbad (1900 centi meter bij 1068 centimeter) met de naam 'Amalfi'. De halfronde vorm van het bad biedt tal van creatieve inbouwmogelijkheden en maakt het tot een blikvanger in de badkamer. De binnen ruimte heeft variabele zit- en ligposities en werkt, dank zij de plateaus achter de rugleuning en in het voeteneind, syme- trisch. Door de vorm is aan de voorzijde een 'ontbijtplateau', dat ook plaats biedt aan badbe- nodigdheden. Onder het gebo gen plateau kan een whirlpool- installatie worden aangebracht. Zes venturi-stralen zorgen dan rondom voor een frisse, brui sende stroming. De prijs vari eert van 6.000 tot 11.000 gulden. Meer informatie: Siebert Agen turen, telefoon: 03410-23245. In een fleurige keuken is deze 'eetset' voor de hond beslist een aanwinst. De place-mat 5,95), bak 23,95) en een lepel 5,95) kunnen ook apart worden gekocht. Ook is er een wat kleinere uitvoering voor de kat. Alles is gemaakt van kunststof en heel gemakkelijk af te wassen. Meer informatie TSC Inspiration, tel. 01718 - 2334. Activity puzzels Echte legpuzzels zijn meestal alleen ge schikt voor kleuters. Voor de allerkleinsten (vanaf drie maanden) ontwierp Playskool nu heel bijzondere legpuzzels, die de naam Activity kregen. Deze puzzels bestaan uit drie grote stukken, die helemaal hetzelfde zijn en dus altijd aan alle kanten passen. Bovendien gaan de stukken 'leven' door aan een knop te draaien of te drukken of door eraan te schudden. Bovendien maakt ook elk puzzelstuk geluid. De prijs ligt rond de dertig gulden. Meer informatie Hasbro MB 030 - 891434. NIEUWE CD'S Jan Rijsdam (pop)* Ken Vos (jazz)* Paul Korenhof (klassiek) VISSPORT POP Omar - There's nothing like this' (Phonogram) In het kielzog van Terence Trent d'Arby zijn de afgelopen jaren regelmatig jonge zwarte soulzangers (Bobby Brown, Seal) opgedo ken wier sterren in korte tijd rezen naar voor hen ongekende hoogten. Stuk voor stuk werden ze een belofte voor de toe komst genoemd, en maar al te vaak blijken ze die niet te kunnen waarmaken. De nieuwste ster aan het firmament is Omar, een jonge Brit met een gedegen klassieke muziekopleiding en de nodige ervaring in het popwereldje (een tournee met de Style Council en een klein hitje op zijn naam). Het debuutalbum van Omar, met enkele re mixes van oude nummers, is niet onver dienstelijk. 'There's nothing like this' bevat een aantal sterke nummers, zoals de titel song en het fraaie 'You and Me'. Het geluid van Omar is niet vernieuwend, maar zijn aanstekelijke mix van soul, blues en funk klinkt wel integer. Een debuut dat er zijn mag. Jesus Loves You - 'The Martyr Mantras' (Vlr- gin) Achter de formatie Jesus Loves You gaat het Britse popfenomeen Boy George schuil. De Engelse zanger scoorde een aantal jaren ge leden met de groep Culture Club enkele grote hits, maar maakte vooral furore met zijn androgyne uiterlijk. Eenmaal op de so lotoer raakte zijn carrière een beetje in de versukkeling door drank en drugs. Boy Ge orge maakt nu zijn comeback met het naar reli-pop riekende album 'The Martyr Man tras' waarmee hij een beetje terug gaat in de tijd. De maatschappij-lóitische en met Hare Krishna-wijsheden gelardeerde tek sten doen jaren-zestigachtig aan, maar zijn wel in een eigentijds commercieel jasje ge stoken. Uitschieter is de single Generations of Love', maar ook het opzwepende 'Love's Gonna Let U Down' en een remix van 'No Clause 28' (waarmee hij stelling neemt te gen de anti-homowetgeving in het Verenigd Koninkrijk) mogen er zijn. Voor wie die boodschap worst zal zijn blijft er een afwis selende en vooral lekker swingende plaat over, die de liefhebbers zeker riet zal te leurstellen. JAZZ George Gruntz Concert Jazz Band - 'Blues 'N Dues Et Cetera' (Enja) Al sinds 1972 creëert de Zwitserse arran geur, componist en pianist George Gruntz bijna elk jaar een nieuwe editie van de Con cert Jazz Band. Die big band was oorspron kelijk deels Zwitsers-Europees, maar de laatste jaren werd het aantal deelnemende bekende Amerikanen steeds groter. Dit keer zijn onder meer John Scofield, Wallace Ro- ney, Bob Mintzer, Ray Anderson en Howard Johnson van de partij, niet bepaald de min sten dus. In het verleden placht Gruntz zijn arrangementen moeilijker te maken dan voor luistergenot noodzakelijk was. Daar van is tegenwoordig vrijwel niets te merken en Gruntz heeft zijn draai gevonden tussen meer traditionele en moderne big band-ge- luiden. Het ensemblewerk is bij tijd en wijle echt spectaculair, terwijl in elk van de tien stukken wel een uitstekende solo te horen is. De cd is zeer goed opgenomen. Een aan gename bijkomstigheid is de geplastificeerd kartonnen vouwverpakking in plaats van dat irritante hard-plastic doosje. The Original Doug Hammond Trio - 'Perspi cuity' (L+R) Deze al in 1981 en '82 opgenomen cd is vooral interessant door de aanwezigheid van Steve Coleman die toen nog midden in de twintig was maar al veel ervaring had opgedaan, onder andere bij de Thad Jones- Mel Lewis Big Band. Doug Hammond is een melodisch spelende Amerikaanse drummer die veel in Duitsland actief is en enkele fraaie lp's op zijn naam heeft staan. De derde muzikant is hier cellist Muneer Abdul Fataah, die de rol van bassist op zich neemt. Hammond en Fataaf schreven de meeste (zeer melodieuze) stukken zelf, waarmee Coleman iets meer moeite leek te hebben dan de standards. Vooral in 'Chero kee' laat hij iets horen van zijn nu alom be kende virtuositeit. Een cd die niet alleen historisch interessant is. De opnamekwali teit is zo-zo. DOl'G HAMMOND TRIO KLASSIEK Gershwin - Rhapsody in Blue; Song-book; pia noconcert in F - Peter Donohoe (piano), London Sinfonietta, City of Birmingham Sym phony Orchestra o.l.v. Simon Rattle (EMI) Een uitmuntend idee om de 'Rhapsody in Blue' uit 1924 te combineren met het pia noconcert uit het jaar ema en 'George Gers- win's Song-book'. Dat 'song-book' uit 1932 is een pianoversie van 18 van Gerhwins po pulairste songs, van 'Swanee' tot 'I got rhy thm', en dat wordt door de Britse pianist Peter Donohoe met een even grote veer- kracht gespeeld als de beide andere werken. Bij alle diversiteit is het opvallende aan de ze cd bovendien de grote muzikale homo geniteit, ook niet doorbroken door het feit dat de 'Rhapsody' en het pianoconcert on der verschillende omstandigheden werden opgenomen. Dat laatste is mede te danken aan dirigent Simon Rattle, die eerder al een spraakmakende opname van de opera 'Por- gy and Bess' op de plaat zette. Aanbevolen! Liederen van Brahms, Wolf en Mahler - An dreas Schmidt bariton; Cord Barben, piano (DG) Een opvallend jonge zanger is de bariton Andreas Schmidt, door velen beschouwd als opvolger van Fischer-Dieskau. Dat blijkt eens te meer in de liederen op deze cd: 'Vier emste Gesange' van Brahms, 'Drei Ge dichte von Michelangelo' van Wolf en vijf 'Rückert-Lieder' van Mahler. Niet alleen ontplooit hij een timbre waarmee hij sterk aan zijn grote voorganger doet denken, maar ook bewijst hij dat hij beschikt over een fraaie combinatie van muzikaliteit en tekstbegrip (zo men wil: dramatiek). Welis waar weet hij nog niet maximaal te variëren in zijn stemkleuren daartoe is meer rij ping nodig maar daarom is het mis schien maar goed dat deze cd slechts vijftig minuten duurt. Het is inmiddels een kleine 40 jaar geleden dat ik als jong broekie nog nauwelijks het 'stekeltjes-scheppen-stadium' ontgroeid werd uitverkoren om een visdag mee te maken met een grote prof. Hij was een lid van het visserslegioen, dat in onze buurt in hoog aanzien stond en vlakbij mijn ouder lijk huis woonde. Het feit dat er bijna iedere dag een visnet aan de waslijn te drogen hing, er steeds opnieuw een doordringende gebakken-vislucht overwaaide en hij zit tend op de vuilnisbak urenlang met zijn simmenkistje in de weer kon zijn, toverde op mijn netvlies een man, die de ene kanjer na de andere uit het water sleurt. Ik kon mijn geluk danook niet op toen ik op een morgen achterop de Berini mocht stap pen op weg naar het viswater: een beloning voor de bovenmatige interesse die ik steeds in zijn verhalen over recordvangsten had getoond. Op een tijdstip dat alleen nacht wakers, bakkers en veeboeren niet op één oor liggen, tuften we naar Oude Wetering, waar we ons installeerden op een steigertje recht tegenover een oude graanopslag- plaats. Bij alle visinstructies die ik al in overvloedi ge mate had ontvangen van de 'oude rot', had hij mij duidelijk gemaakt dat daar - en nergens anders - de grootste vissen te van gen waren. Het noodlot wilde echter dat hij er ook van overtuigd was dat deze knapen zich vlak langs de bodem ophielden. En die overtuiging kwam hem duur te staan. Het personeel van de graanopslag- plaats had namelijk de onhebbelijke ge woonte oude versleten zakken met een gra cieus gebaar vlak voor de steiger aan het ge duldige water van de Ringvaart toe te ver trouwen. Aangezien deze ceremonie sinds jaar en dag voortduurde had zich op die plek lang zamerhand een reusachtige vloermat van oude graanzakken gevormd. Mijn buurman was echter niet van zins zijn visplezier te la ten vergallen door een paar honderd kilo af gedankt jute en stelde zijn brasempen af tot vlak boven de bodem. Nadat hij enkele bovenmaatse voerballen te water had gelaten klapte hij zijn visstoeltje uit en posteerde zich daarop met een blik in de ogen van: Laat ze nou maar komme.... Onder de indruk van zoveel machtsvertoon nam ik plaats op een door houtwormen bij na geheel geconsumeerde kanus - een ge schenk van de buurman - en zocht de vis sen wat dichter aan de oppervlakte. Nauwelijks waren er 5 minuten verstreken of mijn grote 'visbroer' slaakte een kreet die een dienstplichtig soldaat met vooruitge stoken bajonet niet zou hebben misstaan. De top van zijn oude bamboestok stond on een flinke blei als openingstreffer., middellijk als een hoepel, maar door de on beweeglijkheid van de lijn rees het bange vermoeden dat het pesterige haakje zich muurvast in het onderwatertapijt had vast gezet. In de tijd dat hij zijn lijn had stukgetrokken en ijverig citeerde uit het Nederlandse scheldwoordenboek had hij een nieuw haakje gemonteerd. Ik had inmiddels een paar voorns gevangen. Toch had zijn over tuiging niet onder het feit geleden en even later zweefde zijn beaasde haak weer rake lings langs de bodem. De vreugde van zijn openingstreffer - een flinke blei - werd echter direct overscha duwd door een hernieuwde verbintenis met de oude zakken. Vrouwe Fortuna leek hem te hulp te schieten want na wat ingewikkel de capriolen schoot het haakje los. De lijn had zich door de schok echter als een keu rig vlechtwerkje om de hengeltop gedra peerd. Met een forse ruk schoof buurman zijn hengel achteruit zonder de delen uit elkaar te halen. Hij was zo intensief bezig met het ontwarren dat het geluid van rammelende melkbussen niet tot hem doordrong. Even later klonk er dan ook een doordringend ge kraak. De wielen van de trekker hadden zijn hengel herschapen in een portie hout, waar in de hongerwinter waarschijnlijk om ge vochten zou zijn. Door de weerslag had ook zijn dunne topeinde het begeven. U zult begrijpen dat ik even later met enige schroom en zo onopvallend mogelijk een voorn van de haak haalde. Ik heb nooit meer iemand met zo'n blik van diepste ver slagenheid gezien. Het was ongetwijfeld de zwartste bladzijde uit zijn vishistorie. NIEUWE VIDEO'S Dit het nieuwste espresso-apparaatje van Moulinex, waarmee je 4 kopjes espresso kunt maken. Het stoomdruksysteem levert een druk van ongeveer 3 bar. De Futuro, want zo heet het apparaat, is voorzien van een stoompijpje voor het maken van cappuccino of het opwarmen van andere dranken, een afneembaar lekbakje en een kannetje. De prijs 229 gulden. Meer informatie: Moulinex 01820 - 23033. 'Send me the pillow that you dream on...' was een hit uit de jaren zestig. Een verliefde smee kbede waaraan nu gehoor kan worden gegeven met het 'droomkussen' dat Simon de Boer ontwierp. Het houdt door de insnijdingen op de hoeken het midden tussen een knuffel- ding en een hoofdkussen. „Een beetje teddybeer, een beetje kussen", zegt ontwerper Simon de Boer, die ze in de etalage van zijn Amsterdamse galerie Avan ces (Bloemgracht 99) heeft lig- De prijs van dit in een houten doos verpakte op de deksel de me the pillow', is Met Miller's Crossing van Joel en Ethan Coen ging het in ons land helemaal mis. Ie dereen die de film zag (nou ja, bijna ieder een) was het er over eens dat het een prachtig werk was, maar publiek kwam er niet voor naar de bioscoop. De video zorgt nu voor een herkansing. Weinig gangster films zijn stijlvoller, strakker en indrukwek kender dan Miller's Crossing. (Fox Video). Jeremy Irons kreeg een Oscar voor zijn rol in Reversal of Fortune van Barbet Schroeder. Het verhaal is gebaseerd op wa re gebeurtenissen die zich hebben afge speeld in de societysfeer. De rijke vrouw van Claus von Bulow geraakt in coma. Was het een poging tot zelfmoord of zat Claus erachter? Een proces moet de waarheid aan het licht brengen. Irons is mooi als de kou de Von Bulow, Glenn Close valt tegen als diens vrouw. De film is spannend, al zal het einde niet iedereen bevredigen. (RCA). The Company is de verzamelnaam van een serie televisiefilms over een groep ge heim agenten die overal in de wereld kun nen worden ingezet. Deel een speelt zich af in Rusland en deel twee is gesitueerd in Koeweit en Irak. De regisseurs wisselen per film. De delen een en twee werden gemaakt door respectievelijk Harry Winer en Mi chael Fresco. Uitschieters zijn ze niet, maar er is zorg aan besteed en de hoeveelheid ac tie mag er zijn. (Warner). John Dillinger ka's staatsvijand tijdlang Ameri- Hij beroofde Zijn leven is verscheidene malen verfilmd, recentelijk door Rupert Wain- wright die Mark Harmon had voor de titel rol. Geen slechte acteur, die Harmon, maar geen Dillinger. De film is vriendelijk en zel den krijg je het gevoel dat bankrovers die met machinepistolen zwaaien gewoon zijn wat ze zijn: hufters voor wie je uit moet kij ken. (Warner). Een film waarin niets gebeurt, maar waar je met genoegen naar kijkt is Montana van William Graham. Gena Rowland, Richard Crenna en Lea Thompson spelen de hoofd rollen in dit liefdesdrama op het platteland (cowboyland dus) en ze doen dat zo aardig dat je bijna vergeet dat het nauwelijks iets te betekenen heeft. (Warner). Liefhebbers van pittiger kost kunnen zich wagen aan A nightmare on Elmstreet, deel 5. Stephen Hopkins regisseerde dit deel waarin Freddy Krueger weer eens dromen binnensluipt. Het aantal liefhebbers van Freddy is groot en ze krijgen wat ze verdie- (CNR Video).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 22