Rtv show Roddel en achterklap in luchtvaartwereld Jekyll en Hyde 'Het vak is een looppad' NOS brengt satire in Mankementenshow Maandag 2 september 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: JAKELIEN PAULUS 10 ALS JE HAM op je brood wil eten, moet je er wel eerst voor zorgen dat je een boterham bij elkaar hebt ver diend. Nieuwe mensen in het vak draaien tegenwoordig vaak de volg orde om. (Albert West) HET IS DE BEDOELING dat in de Mankementenshows mensen met een handicap, een klein gebrek of ge teisterd door een ernstige of minder ernstige ziekte om zichzelf gaan la chen of om de problemen rondom hen. Fokker stelt toestel beschikbaar voor tv-serie Iweer een fiks aantal jaren geleden ■JL A. maakte Nederland kennis met een nieuw ver schijnsel: de Soundmix-Show. Een talentenjacht waardoor de nog volslagen onbekende 'gou den keeltjes' van Nederland in één klap beroemd dachten te worden. Het pakte allemaal an ders uit. Voor het merendeel van de kandidaten is het bij dat eerste tv-optreden gebleven, slechts een enkeling wist zich tussen de artiesten van de b-ca- tegorie te manoeuvreren. Ei genlijk is alleen Gerard Joling die nietszeggende middenmoot ontstegen. Maar tegelijkertijd heeft de Soundmix-Show één deelnemer opgeleverd die in de rij van 'tv-onsterfelijken' is op genomen: presentator Henny Huisman. Huisman had al wat tv-werk op zijn naam staan toen hij begin jaren tachtig de Playback-Show in de huiskamers bracht. Enkele jaren later gevolgd door de Soundmix-Show, waarin kandi daten er niet alleen uitzagen als hun idool maar ook zijn of haar zangprestatie trachtten te eve naren. Deze programma's en de Surprise-Show brachten Huis man het grote succes. Dank zij KRO, Joop van den Ende en RTL 4 is de van huis uit schuch tere Huisman uitgegroeid tot een presentator die de eerstko mende tien jaar niet meer van het scherm is weg te branden. Zijn naam wordt in één adem genoemd met 'coryfeeën' als Ron Brandsteder en Jos Brink. Tijdens zijn beginjaren als 'tv- hoofd' straalde Huisman Noordhollandse nuchter- en degelijkheid uit. Een tikje onbe holpen, maar met een flinke scheut betrokkenheid. Vriende lijk, voorkomend en bovenal ge woon. Toen was het nog volsla gen onbekend dat in Huisman een soort Jekyll en Hyde huist. Het ene moment is hij een war me persoonlijkheid die er niet voor terug schrikt al troostend iemand in de armen te sluiten (Surprise-Show) of vertederend een kleutertje knuffelt (Mini- Playback en Moppentrommel), het andere moment is hij de ge likte presentator die vooral ten koste van anderen de lachers op zijn hand probeert te krijgen. Dat laatste lukt hem iedere keer weer. Dubbelzinnige toespelin gen of snerende opmerkingen? BOLLEBOOM BOES HEINZ CLOSE UP Albert West, een tevreden zanger zonder poeha Het maakt zijn publiek allemaal niets uit. Alles wat Huisman zegt wordt door zijn fans geslikt als waren het komische hoog standjes. De bijtende opmerkin gen en misplaatste grappen te genover juryleden zijn nog tot daar aan toe - dat is onderdeel van de act zullen we maar den ken - maar om kandidaten op deze manier te bejegenen ge tuigt niet van fijnzinnigheid. Ten koste van hen - debutanten voor wie een tv-camera en de aanblik van Huisman net zo in drukwekkend zijn als een lolly van drie bij twee voor een kleu ter - speelt Huisman de rol van de gewiekste, de vlotste en de leukste presentator in den lan de. Maar verder dan dubbelzin nigheden als 'Oh, je houdt van naaien' komt Huisman in de re gel niet. Maar het publiek ligt dubbel en de kandidaat lacht mee. Niets aan de hand dus. Met de pakken waarin Huisman het Nederlandse en Vlaamse publiek bezoekt - wonder boven wonder kijken onze zuiderbu ren ondanks de wagonladingen Belgengrappen die er over hen worden uitgestort nog steeds - is wel wat aan de hand. De kan- niet-meer-anno-1991-pakken hangen Huisman als een afge haald bed om de schouders en heupen. De mouwen zijn te kort of te lang, de pijpen altijd het laatste. Maar dat is Huisman niet echt aan te rekenen, want er is ongetwijfeld achter de schermen iemand die over de garderobe van de presentator heel erg diep heeft nagedacht. Hoewel er aan Huismans pre sentatie heel wat valt op en aan te merken, wordt de Soundmix- Show nog steeds goed bekeken. Het is natuurlijk ook erg amusant om de buurjongen of de groenteman van de hoek in de huid van een wereldster te zien kruipen. Als Huisman en kandidaten aan het eind van het programma gezamenlijk het 'Reach out and Touch' inzetten, zal bij menigeen de rillingen over de rug lopen. Of vanwege het feit dat de kandidaten nu zichzelf kunnen zijn en veel mooier blijken te kunnen zin gen of vanwege het feit dat Huisman ondanks zijn popula riteit ook zichzelf is gebleven en vasthoudt aan zijn creatieve uit spraak van de Engelse taal. Met 'Riets out en Tats' komt dan heel even weer de gewone Hen ny Huisman tevoorschijn. De gewone Huis man komt eigen lijk alleen aan het eind van de Soundmix-Show tevoorschijn. FOTO KIPPA Dramaserie trekpleister in winterseizoen STRIPS De tijd dat Albert West meisjes in ex tase bracht ligt ver achter hem. Vervlogen zijn de dagen dat er miljoenen exem plaren werden verkocht van 'Ginny come lately*. „Ik heb het idee dat ik nu meer word gewaardeerd om wat ik doe dan op wat ik uiterlijk lijk." Eind deze maand zit Albert West alweer 27 jaar in het vak. Maandag verscheen z'n single 'Endless Summernight'. „Dat staat ook op m'n nieuwe cd. Voor het eerst staan daarop al lemaal nieuwe liedjes." De 'kampioen van de covers', zoals hij ooit te boek stond, slaat een bladzijde om. „Die cd heeft een eigenaardige voorge schiedenis. Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik voor de NCRV- televisie een aantal afleveringen gemaakt van het programma 'Songbook'. Ik vond dat fantas tisch om te doen, ik hou van te levisie." „Ik was blij met het initiatief van de NCRV. Er zijn toch al zo weinig muziekprogramma's. Al die spelletjes... ze zijn niet goed voor de Nederlandse showbizz. Helaas, Songbook stond tegen over Medisch Centrum West. De kijkcijfers waren te laag. De uitzending van het programma werd gestopt. Ik vond dat ver schrikkelijk, hoewel ik het wel begreep. Voor mezelf heb ik toen besloten: nu ga ik een jaar lang alleen maar optreden in het land, alleen maar keihard werken, geld verdienen, geen platen maken." Fantastisch „Na een jaar dacht ik: nu zou ik wel eens een cd willen maken met een hele goede producer en geen covers meer, maar alleen nieuwe stukken. Op dat mo ment werd mijn manager Jan Vis gebeld door iemand die vroeg of ik geen plannen had voor een nieuwe plaat. Ikzelf had toen al bedacht dat ik graag zou willen samenwerken met Peter de Wijn, de producer van Gerard Joling. Laat Peter nu graag met mij willen werken. Vrijwel onmiddellijk zijn we liedjes gaan schrijven en verza melen. Mijn oude vriend Albert Hammond, die nu een van de meest gevraagde tekstschrij vers/componisten ter wereld is, heeft ook twee liedjes geleverd. Het is fantastisch." „Ik zeg altijd: het vak is een looppad. Soms heb je de wind in je rug en dan dreig je heel hard vooruit te gaan. Maar soms heb je de wind tegen en dan moet je je ook staande zien te houden. Maar het is heel wat moeilijker jezelf een beetje af te remmen als het goed gaat met jezelf dan je te laten oppeppen wanneer het je tegenzit. En toch moet je het zo doen, wil je in het vak blijven." „Ik wil er maar mee zeggen dat als je ham op je brood wil eten, je er wel eerst voor moet zorgen dat je een boterham bij elkaar hebt verdiend. Nieuwe mensen in het vak draaien te genwoordig vaak de volgorde om. Ze schieten opeens om hoog, er valt veel ham te eten zal ik maar zeggen. Maar even snel vallen ze soms weer, maar dan hebben ze al wel die dure Mercedes met autotelefoon en een dure manager." „Het is o zo verleidelijk om te denken dat als je in een glamourvak zit, je ook privé vol glamour moet leven. Maar het is niet realistisch, zeker niet als je pas begint. Je moet nooit ver geten dat je zelf verantwoorde lijk bent voor je daden. Als je veel eer wilt opstrijken, moet je ook de ellende die onvermijde lijk komt accepteren. En dan nog een belangrijk punt. Het staat natuurlijk sjiek als je kunt zeggen: dit is mijn manager. Maar je moet nooit vergeten dat een manager pas een goede manager is als hij je uit een dal haalt." Wijze woorden „Niet dat ik blase' ben, maar als je lang in het vak zit heb je veel gezien. Ik heb al vanaf het be gin, toen ik met 'The Shuffles' de hit 'Cha la la I love you' had, dezelfde manager. Dat heeft veel voordelen. Voor jezelf geeft het rust en naar de buitenwe reld toe wekt het vertrouwen. Ik heb hier het vak vanaf het prille begin geleerd. En in het begin werkte ik hier op de administra tie. Dat was mogelijk, omdat mijn vader zo verstandig was geweest om tegen me te zeggen: Ga na de mulo toch maar eerst een paar diploma's halen. Dat heb ik gedaan: middenstandsdi ploma, boekhouddiploma." „Toen 'The Shuffles' uit el kaar gingen, viel ik niet in een gat. „Overigens, een van de re denen dat het over was met 'The Shuffles', was dat ik ons geen toekomst zag opbouwen op louter hits. We wisten geen van allen iets van het artiesten vak, het ging ons zomaar voor de wind en ik dacht: dat kan niet blijven duren. Ik wilde zangles gaan nemen, de zaak serieus aanpakken. Dat strookte niet met de opvattingen van de anderen. En toen zijn we, in alle vriendschap hoor, uit elkaar ge gaan. „Terwijl ik hier op de boek houding werkte en inderdaad Roddel, achterklap, intriges, drama en romantiek en dat op een hoogte van tien kilometer boven het aardoppervlak. Dat wordt de Nederlandse televi siekijker binnenkort voorge schoteld door Veronica. De Hilversumse omroep-start be gin oktober een dertigdelige drama-serie over de directeu ren van twee luchtvaartmaat schappijen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. De directies van de Neder landse luchtvaartmaatschappij en Martinair, Transavia en Air Holland lagen de afgelopen ja ren regelmatig met elkaar over hoop. Met name de luchtvaart pionier John Block die aan de wieg stond van zowel Martinair, als Transavia als zijn eigen Air Holland schroomde het verbale straatgevecht met zijn concur renten Martin Schroder en Pe ter Legro niet. Hoewel het verleden voldoen de stof heeft opgeleverd voor een jarenlange soap-serie, heb ben de schrijvers van 'Take-off daar niet uit geput. „Het verhaal is volledig verzonnen. Er heb ben geen bestaande topmensen uit de luchtvaart model gestaan voor de hoofdrolspelers in de serie", aldus Veronica-woord voerster Van Trigt. De serie is bedacht en ge schreven door Lex Pieffers en Michiel Pot. Het verhaal gaat over de sluwe luchtvaartpionier W. P. van Mecklenburgh en zijn luchtvaartmaatschappij Air Company. De onbetrouwbare W, Pkrijgt ruzie met zijn ge doodverfde opvolger, de ambi tieuze Mark Prins. Prins begint zelf een luchtvaartmaatschappij dat zich al snel ontpopt als ge duchte concurrent van Air Company. Alle ingrediënten voor een onvervalste soap zijn aanwezig als blijkt dat de ex-ge liefde van Prins, Diana van Mecklenburgh, haar vader tij dens diens ziekte vervangt en de strijd aanbindt met Mark. In dachtig het succes van de low budget serie Goede Tijden Slechte Tijden, worden de hoofdrollen van de serie ge speeld door onbekende acteurs. De makers van de serie kre gen van vliegtuigfabrikant Fok ker de beschikking over een gloednieuvve Fokker-100. „Het toestel kreeg het logo van Air Company. Met een zogenaam de laer-jet zijn tal van opnamen in de lucht gemaakt boven aller lei verschillende landschappen. Die opnamen zullen worden ge bruikt voor alle losse afleverin gen. Vaak vinden de verwikke lingen zich plaats in de cabine of de cockpit van het vliegtuig." De meeste opnamen zijn ge schoten op de Fokker-vestiging in Woensdrecht dat dient als een soort parkeerplaats voor ge reed gekomen vliegtuigen. De verwikkelingen die zich afspe len op luchthavens zijn ge maakt op Eindhoven Airport. De eerste aflevering van Take- Off iste zien op donderdag avond 3 oktober. Van zachte oorsuizingen tot in continentie en van rommelende magen tot slecht zien in de Man kementenshow van John van de Rest. FOTO DIJKSTRA menstelling en regie zijn in handen van Frans Boelen. „Het ministerie van wvc steunt de serie door ruime ken nis van de probleemgebieden beschikbaar te stellen", aldus producent John van de Rest, die de serie aan de NOS levert. De Mankementenshows wor den met ingang van half februa ri uitgezonden op donderdag avonden (vanaf half tien, vóór NOS-Laat) op Nederland 3. Met ingang van oktober pre senteert Joop Koopman op don derdagavond om half tien een nieuwe reeks van de serie NQS- kunstquizprogramma's De Connaisseur. De NOS-tv zendt komende winter op donderdagavonden voorts aangekocht drama uit. De dinsdagavond op Nederland 3 zal grotendeels in het teken staan van de dramaserie 'Suite 215', een produktie van John van de Rest. Speciaal voor deze serie schrijven 41 auteurs éénakters, die allemaal in een en hetzelfde sjieke Amsterdamse hotel spe len. Naast bekende acteurs en actrices als Lex Goudsmit, Ellen Vogel en Kees Brusse spelen ook minder bekende acteurs en actrices hoofdrollen. Bovendien komt de NOS op dinsdagavond met het muzikale magazine 'Jansen en Co', dat zal worden gepresenteerd door Leonie Jansen. „We hopen met deze Neder landse tv-programma's op Ne derlands 3 een breder publiek te trekken", is de uitleg van Rients Slippens, hoofd Culturele Pro gramma's van NOS-tv. „Omdat we Nederland 3 komende win ter nog niet met VARA en VPRO hoeven te delen, zoals aanvan kelijk de bedoeling was, kunnen wij ons als NOS nog een seizoen behoorlijk gaan definiëren." Albert West „Het is o zo verleidelijk om te denken dat als je in een glamourvak zit je ook privé vol glamour moet leven." foto gpd zangles nam, kon ik 's avonds optreden. Ik heb zelfs een paar plaatjes gemaakt, maar die had den maar weinig succes. Toen, op een dag heb ik tegen Jan Vis gezegd: Nu moet je me nog een keer een kans geven. Ik mocht daarop 'Ginny come lately' ma ken, de oude hit van Brian Hy- land. Ik had daarvoor gekozen, omdat iemand tegen me had gezegd: Als jij je mond open doet, dan komt daar een jaren zestig-geluid uit. Ginny bleek een schot in de roos. Er zijn mil joenen platen van verkocht over de hele wereld." Anders dan vroeger heeft Al- bert West er geen idee van bij wie precies hij in de smaak valt. „Vroeger wist ik dat wel, in de tijd van de hits. Maar nu heb ik het idee dat ik soms mensen overkóm. Dat iemand een lied hoort en dat wel aardig vindt en dat bij navraag blijkt dat ik dat lied zing. Dat vind ik een mooi compliment, gewaardeerd wor den om watje doet." Poeha „Dat heb ik ook gemerkt met de hele groten in het vak met wie ik heb mogen samenwerken: Al- bert Hammond, Helen Shapiro. Die mensen waarderen iemand die met het vak bezig is. Dat zijn ze zelf ook. Ik ben onder hen nog nooit een klier tegen gekomen. Poeha: dat laten ze aan mindere goden over." De NOS-tv begeeft zich in het win terseizoen op het satirische pad met het tonen van dertien Mankementen shows. De makers van de serie zijn gerecruteerd uit het col lectief van schrijvers, acteurs en regisseur, dat ruim tien jaar geleden voor de VARA-tv spraakmakende series als de Stratemaker op Zee-shows ver vaardigde. Het is de bedoeling dat in de Mankementenshows mensen met een handicap, een klein ge brek of geteisterd door een ern stige of minder ernstige ziekte om zichzelf gaan lachen of om de problemen rondom hen. De makers gaan ervan uit, dat ieder mens wel met een klein of groot gebrek kampt. „Van zach te oorsuizingen tot incontinen tie en van rommelende magen tot slecht zien." Het vroegere schrijverscollec tief van de VARA (Rien Moonen, Jan Riem, Willem Wilmink, Jan Boerstoel) wordt aangevuld met auteurs als Eli Asser en Robert Long. Wieteke van Dort en Aart Staartjes worden in de Manke- mentenshows bijgestaan door IligMËÉ van den Heuvel, Josine van Dalsum en Viktor Löw. Sa- Gemanoeu- vreer op de vierkante meter op namen voor de nieuwe Veronica- serie Take off. FOTO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10