Religie Zo'n boek imponeerde mij' Woordenboek van de oecumene Zaterdag 31 augustus 1991 Redactie: 071-161400 WIM SCHRIJVER Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: SIMON DE GRAAF 7 OECUMENE betekent voor veel mensen 'inter kerkelijke samenwerking met het oog op de we reld'. Maar er zijn ook an dere opvattingen. 'DE STATENBIJBEL is een grote bron van onze vaderlandse kerkgeschie denis'. De oude Statenbijbel op de kansel in de Leidse Marekerk. Ook dit jaar is er weer een landelijke presentatie van "het christelijke boek. Dit gebeurt tijdens de boeken beurs van Christelijk Lek- tuurkontakt (CLK), die van 13 tot en met maandag 16 september in de Veluwehal in Barneveld gehouden. Zondag de 15e is men na tuurlijk gesloten. Op de beurs zal het Nederlands Bijbelgenootschap de nieu we druk van het Idoeke boek 'De Statenbijbels en zijn voorgangers' presente ren. UTRECHT «BERT POL Dit standaardwerk van wijlen prof. dr. C.C. de Bruin is geheel herzien, aangevuld en bijge werkt door dr. F.G.M. Broeyer, docent kerkgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht. De Bruin was er al een tijdje mee bezig, maar toen hij ziek werd en wist dat hij dit werk niet meer kon afronden, heeft hij Broeyer verzocht om met dit tijdrovende karwei door te gaan. Het boek wil laten zien op welke wijze de Statenbijbel tot stand is gekomen. In 1937, toen er een herdenking was van 300 .jaar Statenbijbel, kwam het standaardwerk van De Bruin uit, een geleerde die lid was van "-'de Koninklijke Academie voor Wetenschappen. Volgens Broeyer gold het oeuvre van De Bruin toen als een heel knap en beroemd boek over de Neder landse kerkgeschiedenis. En ei genlijk is het dat nu nog. In 1987, toen de Statenbijbel 350 jaar oud was, heeft de NBG de hooggeleerde professor ge vraagd om zijn standaardwerk opnieuw uit te geven, zij het dat de inhoud enige aanpassing no dig had. „De Bruin wist zelf ook dat er allerlei zaken niet meer correct waren. Hij was dus voor een verbeterde editie." Broeyer en De Bruin kenden el kaar. De hoogleraar sprak graag met Broeyer over het ruim 400 pagina's tellende boek. De Bruin ging er ook van uit („om dat hij niet opschoot") dat Broeyer hem zou bijstaan bij het schrijven van de herziene versie. „Hij wilde een hoofdstuk maken, dat ik daarna zou door lezen. Maar toen was hij al ziek." Grote bron In de zomer van 1987 wist De Bruin dat hij zijn taak niet kon volbrengen. Hij stelde het NBG toen voor dat Broeyer het boek De Statenbijbel en zijn voorgan gers verder zou afmaken. Die zei geen nee („ik vond het bij zonder leuk om te doen"), om dat hij er zelf ook van overtuigd is dat dit standaardwerk van grote betekenis is. „Tijdens mijn middelbare schooltijd kreeg ik van mijn vader, die pre dikant was, een Statenbijbel ca deau. Dat was mijn eerste ken nismaking met de grote bron van de kerkgeschiedenis. Dat imponeerde mij, zo'n boek. Het was een mooi exemplaar met koperen sloten. Er lagen ook nog de briefjes in van diegene die die statenbijbel vroeger ge bruikt had en getroffen was door een bepaalde tekst." De Bruin was op 12-jarige leeftijd al onder de indruk gekomen van de Statenbijbel. Gezien beider interesse, vond De Bruin dat Broeyer de auteur moest wor den van de herziening van het standaardwerk over de Staten bijbel. Voordat de Statenbijbel in 1637 verscheen waren er in ons land ook al andere bijbels geweest, de voorgangers dus. Rond 15b0 bestond de Deux-aes-bijbel al, met het Oude Testament naar de vertaling van Maarten Lu ther, terwijl het Nieuwe Testa ment in deze bijbel uit het Grieks was vertaald. De Deux- aes-bijbel verscheen in tal van edities voordat de Statenbijbel op de markt kwam. Op eerstge noemde bijbel bestond overi gens veol kritiek, omdat de pre dikanten vonden dat het een vertaling van een vertaling was, weet Broeyer te melden. „Men constateerde dat als men het Hebreeuws er bij ging gebrui ken, de vertaling op allerlei punten afweek." Na zijn overlijden liet De Bruin een heleboel paperassen na, waarop een heleboel wijzigin gen en aanvullingen moesten worden aangebracht. Ook had hij allerlei notities op papiertjes nagelaten die voor het voltooien van de herziening van het stan daardwerk voor Broeyer van groot belang waren. Het waren schoenendozen vol van die pa piertjes, merkt Broeyer op, die verder nog eerlijk opbiecht dat hij er een beetje tureluurs van werd. „Ik heb die papiertjes doorgenomen en daarna gese lecteerd. Het ene papiertje was natuurlijk belangrijker dan het ander." Hervorming Broeyer was er bijna elke dag wel mee bezig. Wat heeft hij precies in het standaardwerk aangebracht? „Er moest een he leboel gebeuren, want er was sinds 1937 het nodige gepubli ceerd. En dat moest verwerkt worden. De Bruin wilde dat met name het deel van de tijd van de hervorming werd aangevuld. Ik heb natuurlijk nu ook mijn eigen bijdragen erin gezet. Dat was niet eenvoudig, want je be hoort toch respect te hebben voor zo'n groot figuur als De Bruin. Ik kon niet zomaar klak keloos mijn eigen zaken er in aanbrengen. Steeds weer liet ik mij dan leiden door de gedach te van hoe zou De Bruin het ge had willen hebben." Auteur centrale paragraaf is kandidaat voor topfunctie in Wereldraad .Alles wat te maken heeft met de taak van de gehele kerk om het Evangelie te brengen aan de gehele wereld". Zo werd enkele jaren na de oprichting van de Wereldraad van Kerken in 1948 het begrip 'oikoumene' om schreven. Het van oorsprong Griekse woord, in het Neder lands omgevormd tot 'oecume ne', wordt ook vandaag de dag nog graag gebruikt om aan te duiden wat voor de meeste mensen neerkomt op 'interker kelijke samenwerking met het oog op de wereld'. In de onlangs verschenen 'Dic tionary of the ecumenical mo vement' (in ons land uitgegeven door de VU-boekhandel; prijs 148,20, na 1 oktober 167,20) is de paragraaf over het woord 'oikoumene' geschreven door de Duitse theoloog Konrad Rai ser. Dat is veelbetekenend, want Raiser wordt door velen be schouwd als verreweg de beste kandidaat om eind volgend jaar de nieuwe secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken te worden. In die functie zou hij de oecumenische beweging naar het jaar 2000 kunnen lood sen, met als eerste opdracht het vlot trekken van het vastgelopen schip der oecumene. Evenals zijn grote vriend en leermeester Philip Potter, secre taris-generaal van de Wereld raad van 1972 tot 1984, houdt Konrad Raiser van grondige exegese van christelijke kern woorden. Hij legt uit dat 'oikou mene' (letterlijk: de bewoonde wereld) in de Grieks-Romeinse tijd nog geen religieus begrip was, maar een aanduiding van de toen bekende wereld. Ook in de Bijbel komt het woord in die wereldse betekenis voor. Enkele eeuwen na Christus krijgt het een meer religieuze la ding. Oikoumene betekent dan 'de christelijke wereld', waarbij het onderscheid tussen kerk en staat vervaagt, geheel in de lijn van het christelijke machtsden ken dat dan aan zijn opmars is begonnen. Het bijvoeglijk naamwoord 'oecumenisch' wordt toegepast op alles wat al gemene geldigheid heeft, zoals bijvoorbeeld de concilies. In de orthodoxe en rooms-ka- tholieke traditie behoudt het begrip die betekenis van 'alge meen geldend', in de Reforma tie gaat het woord aanvankelijk geheel verloren. Pas in het mid den van de vorige eeuw duikt 'oecumene' ook in protestantse kring weer op. Het woord wordt dan in verbinding gebracht met de wereldwijde missionaire roe ping van de kerk en het streven naar christelijke eenheid. Echt opgang maakt de oecume ne in onze eeuw. Hoewel de Wereldraad van kerken pas in KERKDIENSTEN LEIDEN -Herv. Gem. Hoogl. kerk lOdsAlblas -mmv Leidse cantorij, 11.45 oecujneni- sche studentendienst-, Marekerk 10 ds Poot Woerden, 5 ds Koelewijn Krimpen; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Rooze; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 drs vd Wel en prof M. de Jonge, 11.15 drs vd Wel en pastoor v Well; Bethlehemkerk (Drift- str.) 9.30 ds Schouten; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds v Hunnik-, Vre- desk. BurggravenI.) 10 ds Nauta; Waal se kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 9 ds Dekker-Keiler. Acad. Ziekenhuis 10 pastoor de Groot. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 dsGesink Noordwijk. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Oude Vest geen dienst; Maranathak. zie herv. gem.,- Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 kand Verwen; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds Geel hoed, 5 ds vd Haar. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds den Hertog ha. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15ds Hem stede. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) 10 lOdsVos- Wiegand. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) geen opgave. Evange- liecentrum-Pinksterbew. (Bethlehems^ kerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra, woe 8 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Volle Evangelie Ge meente (Haarlemmerweg 36) 11 ev Da niël. Christengemeenschap (Vestestr. 49) geen dienst. Leger des Heils (hoek Vestestr ./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 5, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ontmoeting'. Noordhofland V.scho- ten)elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Weten schap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen za 7. zo 9.30 en 11; Rijndijk (Stevens hof) za 7. zo 9.30; Steenschuur za 7. zo 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshui- zerkade za 7, zo 10; Lammenschansweg za 7. 10; Haarl.straat za 7. zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES Herv. Gem. 9.30 ds Verseput Oegst geest. AARLANDERVEEN Herv. Gem. 10 ds Bogers. 2.30 ds vd Berg. Geref. Kerk 10 ds Wilschut, 6.30 Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem. Adventskerk 9.30 ds 't Hooft, 6.30 ds Jonkman; Kruiskerk 9.30 ds Jonkman; Opstandingskerk 9.30 ds Ommering, 6.30 ds 't Hooft; G. Herderkerk 10 ds Nieuwenhuis, 6.30 zie de Bron; De Bron 9 en 10.30 ds Bakker, 6.30 ds Nieuwenhuis; Ashram (Marsdiep) 10 ds Huizebosch; Ouds- hoornse kerk 10 ds Tromp Leiden; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds Ouwendijk; Kerk en Zanen 10.45 ds 't Hooft. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds Delhaas. 6.30 ds Wilschut; Salv.kerk 9.30 ds Stolk Zuidwole, 6.30 zie Op- standingkerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrix!. 4) 10.30 ds Hoogen- doorn, 5 ds Zomer ha. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens, 4.30 ds Borgdorff Sliedrecht. Chr. Ge ref. Kerk (Grijpenstemstr.) 9.30 en 4.30 str. 1) 10 ds Haskell, 6.30 ds Koek koek. Bapt.gem. Noord (school Kalk ovenw. 62) 10 drs v Barneveld. Bapt- Jozefk. Ichthus (aula mavo H. Dunantweg 1) 10 hr Schipper, 6.30 hr Plomp. Vol- le-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr vd Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v. Burenlaan 15) 10. Chris tengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bet hel'. hoek Emmalaan) 10 hr de Grood Schagen. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Manders- loostr. 36) 10 ds Knoppers. Rk Kerk: Bomfaciusk. za 7, zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30 ds Exalto, 6 ds Kunz Waddinxveen. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Schweitzerstr.-Bern- hardstr.) 10 ds v Arkel. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds v Aalst ha. BODEGRAVEN Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 en 6.30 ds Terlouw ha: Salv.kerk 9.30 en 6.30 ds vd Hoef Ede ha; Bethl.kerk (Nieuwer- brug) 9.30 en 6.30 ds vd Scheur ha. Geref. Kerk 9.30 ds Elderman, 6.30 ds Zoutman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk 9.30 en 4.30 ds Simpelaar ha. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. BOSKOOP Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds de Reu ver, 6.30 dr Haitsma; De Stek 9.30 ds v 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 hr Smouter Rhoon, 6.30 ds v 't Hoff. Chr. Geref. Kerk 9.30 hr v 't Spijker, 5 hr Zwiep. Geref. Gem. 9.30 en 6. Church of the Nations ('Ons Paradijsje', v. Neslaan 4) 9.30 hr Godschalk. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9 en 6.30 ds Alblas. Geref. Kerk 10.30 en 5 ds Baas Sassenheim. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; An ker za 7. zo 10.30; Rijndijk zo 9. HILLEGOM Herv. Gem. zie Hoeksteen. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 en 7 ds Hofland SoW- diensten. Chr. Geref. Kerk 10 ds v Lan- gevelde, 5 ds v Atten Aalsmeer. Christen Gemeente (P. Breughellaan 36) geen opgave. Rk Kerk: Mart. za 7, zo 9 en 11; o 10. HOOGMADE Herv. Gem. 10 kand Henzen Leider dorp. Rk Kerk za 7, zo 9.15. k Kerk za 7. zo 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds de Graaf. 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof, 6.30 ds de Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Ge- KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem. N. Kerk 10 ds ten Voorde. 6 ds Visser; 0. Kerk 10 ds Vroegindeweij. 6 ds Verboom; Ichthusk. lOdsvd Berg, 6 ds Stam; Pniëlk. 9.30 ds Christ, 6 ds Vroegindeweij; Maranathakerk (Rijnsoe ver) 10 ds Volk, 6 ds Christ. Overduin 2.15 hr Bergman. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Hagen. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 en 5 ds vd Horst-, Tri- umfatork. 9.30 ds v Breevoort. Geref. K. Vrijg. 10.30 en 5.30 ds Heida ha. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 prof Troost, 7 ds de Lange. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Veenendaal. Vrije Chr. Ge ref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds vd Beid. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Ge ref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10. Soefi (Zuidduinweg) elke le en 3e zondag, 4. Kapel marinevliegkamp 10.30 ds v Selms en aalmoezenier v Doorn. KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv. Gem. 10 ds den Hertog Den Haag. 7 zie geref kerk. Geref. Kerk 10 ds vd Lugt, 7 ds Lapré. LEIDERDORP Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Doesburg, 5 avondgebed; Schep- pingsk. 10 ds vd Born mmv de cantorij. Leythenrode 10.30 pater Poelma. Elis.- ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Ge ref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr de Vries. Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN Herv. Gem. 9.30 ds de Leeuw. Geref. Kerk 9.30 ds vd Kooi, 7 ds de Reus Ter Aar. Rk Kerk za 7, zo 10. LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Delhaas Middenmeer. 7 ds de Gelder; Paulus- kerk 10 ds de Gelder. Geref. Kerk 10 en 7 ds v Midden ha. Geref. K. Vrijg. (Prin- sessestr. 1) 10.45 en 4.30 dsGeersmg ha. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 ds Vos, 7 ds v Langevelde Hillegom. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds v Dijken ha. Geref. Gem. 10 en 4 ds Tams. Evange- hegemeente (Heereweg 52a) geen opga- Rk Kerk: Agathakerk za 7. zo 10; NIEUWKOOP Herv. Gem. 9.30 ds Frederikze. 6.30 ds v Mourik. Geref. Kerk 9.30 ds vd Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30. 2.15 ds Weste rink Bunschoten. Remonstr. Gem. 10 ds Kattenberg Leiden. Evang. gem. (ver.ge- bouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 NIEUWVEEN Herv. Gem. 9.30 ds vd Hoek. 6.30 hr Bergman. Geref. Kerk 9.30 ds Wattèl. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11. NIEUW-VENNEP Herv. Gem 9.30 ds Driebergen Katwijk. 7 ds Quack Berkel. Geref. Kerk 9.30 ds Kraan, 7 ds den Heeten Hoofddorp. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Nieuwenhuijze, 3 dsv Atten. RkKerk za7,zolO. NOORDEN Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 hr Schreuder, 7 hr Veltrop Vianen. Rk kerk za 7. zo 9 en 10.30. NOORDWIJK Herv. Gem Grote of St. Jeroensk. (Bin nen) 10 ds Lapré. 7 ds de Boer Benthui zen. 7 ds v Sluis; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Hovius Katwijk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds vd Sluijs; Vinkenl. (Binnen) zie Grote Kerk. Kapel W. v.d. Bergh-Stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Elgersma. Evang. centrum 'De Ark'(picképl. 1) lOhrvDum, 7 gebeds dienst. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11 zmsdienst; De Zilk zie Dorpskerk. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9.30 en 11; Jo zefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds Kooman ha. 7 dsde Bruin avondmuziek mmv Willibrordcantorij; Pauluskerk 10 drs Eggmk-Hoog; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 prof Roest Leiden. Geref. Kerk 10 ds Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 10.30 ds Blok. 4.30 ds Bijl. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds vd Veer Maas sluis, 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 ds Rijksen ha. Endegeest 10 pater Boshouwers. Volle-evangehegem. (Gem- .centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE Rk K 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9.30 ds Heijting. Geref. K. 9.30 ds Meyer Rotterdam. 7 jeugd- monstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk za 7. zo 10.30 (doopdiensten iedere 2e en 4e zondag van de maand om 12). ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar. Pres. za 7. zo 11 (doop- dienst iedere le zondag van de maand maand om 12.30). RIJNSATERWOUDE Herv. Gem. 9.30 kand Verbaan, 7 ds de Graaff. Chr. Geref K. 9.30 en 2.15 ds de Haan Spijkémsse. RIJNSBURG Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Wagter afscheidsdienst. 5 ds Verboom; Betheikerk 9.30 ds ter Laak Alphen. Ge ref. Kerk Petrakerk 9.30 en 5 ds Cziria; Immanuelkerk 9.10.30 en 5 ds Ver schoor; Maranathakerk 9.30 en 5 ds Terpstra. Geref. Kerk Vrijg. 8.451 Vennep. Evang. Christengem (aula mavo) 10 hr Valkema Noordwijkerhout ha. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en (chr. tuin- SASSENHEIM Herv. Gem 9 en 10.30 dr Muis War mond. 7 dr Germans. Geref. Kerk 9 30 ds Bras. 7 ds Germans Chr Geref. K. 10 ds Hogenbnk, 7 ds de Groot Den Haag. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10 drs Sachs Noordwijkerhout. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11. TER AAR Herv. Gem. 9.30 ds v Dis, 6.30 dr Vermeulen. Geref. Kerk geen opgave. Rk VALKENBURG Herv. Gem. 10 dr Vermeulen. 6.30 kand Henzen Leiderdorp. Geref. Kerk 9 30 en 6.30 drs Padmos. Geref. K. Vrijg. 8.45 n 3.45 ds Heida ha. Kerk za 7. zo 9.30 en 11. VOORSCHOTEN Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Schaap en ds Ledegang ha. 7 ds de Zwart: De Ont moeting (Noordhofland) 10 ds de Zwart ha. 7 zie Dorpskerk, 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9 30 drs Burger Waddinxveen, 4.30 ds v Kooten Delft. Hulpen Heil-kerk ('Schakenbos'. Leids- chendam) 10 ds Lentz. Geref. Kerk ge sloten ivm verbouwing. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 9 ds Geersmg. 4.30. Rk Kerk Laur.kerk za 7. zo 11M. Gods- kerk. za 7. zo 9.30. Kerk van Engeland (British school m The Netherlands. J v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula-basisgemeenschap (in 'Groene Kikker' Frans Halsplantsoen) 10 30 agapé-vienng. Vermaat Maassluis; Hoeksteen 9 30 ds Schipaanboord. 5 ds Goossen (aange paste dienst), 6.30 ds Stevens Zegveld; Boer Benthuizen. 5 ds Schuurman; I mm.kerk 9.30 ds v It ter zon. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 ds v Dalen Den Haag, 5 ds Koekkoek Rotterdam; Ontm .kerk 9.30 ds Bongers. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8 30 en 2.45 ds Hoogen doorn Chr. Afgesch Gem. 9 30 en 5 ds vd Want. Oud Geref Gem. (Mercunus- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. geen dienst. brugge, 14.30 afscheidsdienst dr Muis. RkKerkza 7, zo 9 en 10.30. WASSENAAR Herv Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra. 4.30ds v Dis; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser. Messiask. 10 zie Zi|llaankerk; Dorpscentrum 9.30 ds Nieuwpoort Rotterdam. Geref Z.jl- laan 10 ds vd Woude en ds Hellendoorn SoW-dienst. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Fockema Andreae. RK Kerk Jozef za 7. zo 9.30 en 11Will, za 7. zo 9.30 en 11GH za 6, zo 10.30. WOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 ds Jansen Boskoop. 6 3- dsde Reuver Boskoop. Geref. Kerk 9 30 ds v Oudenallen, 6.30 ds vd Kooi Leimuiden. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Sc hooi str. 20) geen opgave. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN Herv Gem. 9.30 ds Snoei. Geref. Kerk 9.30 ds v Mourik Nieuwkoop. 7 hr ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 ds Wolthaus. Rk Kerk St. Jan za 7.30. zo 9.30. Chr. Dienaark. za zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk za zo ZWAMMERDAM Herv. Gem 9 30 kand vd Meer Hilver sum Geref Kerk 9 30 drs Zoutman Bo degraven, 6 30 hr Scheps Nijmegen. Persoonlijke oecumene tijdens de g Australië, vorig jaar. 1948 wordt opgericht, ontstaan in de periode van 1890 tot aan de Tweede Wereldoorlog allerlei interkerkelijke initiatieven. Vooral in zendingskringen, on derjongeren en op theologisch terrein, groeit het verlangen naar de afbraak van scheidsmu ren. Het interessante is dat de invul ling van het begrip 'oecumene' in onze eeuw meegroeit met het theologische denken over de eenheid van de kerk en haar roeping in de wereld. Onvermij delijk gevolg daarvan is dat elke kerkelijke traditie andere accen ten aan die uitleg geeft. In de Rooms-Katholieke Kerk ligt de nadruk sterk op het streven naar christelijke eenheid. Bij de orthodoxen moet oecumene uitlopen op de herontdekking van de apostolische traditie en de volheid van het christelijk geloof. Indrukwekkend In protestantse kring kent 'oe cumene' zowel een smalle als een brede uitleg. In het eerste geval wordt het woord slechts gebruikt om de relatie met an dere kerken aan te duiden. Kon- rad Raiser laat er geen twijfel over bestaan dat hij een bredere visie heeft op de oecumenische roeping van het volk Gods: jte Wereldraadvergadering in FOTO AP „Kerkelijke en wereldse, spiritu ele en missionair-sociale di mensies behoren bij elkaar in een veelomvattende opvatting van oecumene. Oecumene is een relationeel, dynamisch con cept dat zich uitstrekt voorbij de gemeenschap van christenen en kerken, tot aan de hele mense lijke gemeenschap en de gehele schepping. Het is de roep van de oecumenische beweging om bij te dragen aan de transforma tie van de oikoumene van „de bewoonde wereld" tot „de le vende huishouding (oikos)" van God." Met die uideg is de toon gezet van de 'Dictionary of the ecu menical movement', een in drukwekkend werkstuk, dat ze ker zijn waarde zal bewijzen in studeerkamers en bibliotheken. Vier jaar is er gewerkt aan wat het midden houdt tussen een uitgebreid woordenboek en een encyclopedie. Een team van zes eindredacteuren tekende er voor. Zij werden bijgestaan door een 'brede redactie' van nog eens zestien theologen en kerkhistorici, terwijl veel van het feitelijke spit- en schrijfwerk uitbesteed werd aan een breed scala van medewerkers. Onder hen zijn mensen van allerlei kerkelijke achtergronden, onder wie ook verscheidene rooms- katholieken. De namen van de auteurs staan steeds uitdrukkelijk vermeld, want de samenstellers hebben zich gerealiseerd dat er over de meeste onderwerpen verschil lende visies naast elkaar kun nen bestaan. Uiteraard is steeds gezocht naar de grootst moge lijke deskundigheid, waarbij de voorkeur uitging naar mensen die 'van binnenuit' een onder werp of een organisatie konden beschrijven. Rooskleurig Dat heeft als nadeel dat de au teurs niet altijd even kritisch te genover hun onderwerp staan. Zo oordeelt de Tsjech Opocens- ky nogal mild over de Christelij ke Vredesconferentie, een orga nisatie die meer samenwerkte met de voormalige communis tische regimes in Oost-Europa, dan goed was voor kerkmensen. Een ander voorbeeld is het rooskleurige beeld dat de Ame rikaanse lutheraan se Conny Parvey schetst van het Wereld raad-project 'De gemeenschap van mannen en vrouwen in de kerk'. Dit project liep in 1981 uit op een hevige botsing tussen de orthodoxe kerken en de overige lidkerken van de Wereldraad over toelating van vrouwen tot het ambt. Over die episode zwijgt de 'Dictionary. Overi gens komen in andere paragra fen wel kritische opmerkingen over de Wereldraad van Kerken Het Nederlandse aandeel in het boekwerk is van een behoorlijk kaliber. In de brede redactie treffen we de naam van prof. dr. Anton Houtepen, rooms-katho- liek wetenschapper en directeur van het Interuniversitair Insti tuut voor Missiologie en Oecu- menica in Utrecht. Iets meer dan tien Nederlandse (oud- )staf- of bestuursleden van de Wereldraad leverden een bijdra ge over onderwerpen betreffen de hun werkterrein. Belangrijk ste van hen is Ans van der Bent. anders dan de naam doet ver moeden een man, die van 1963 tot 1989 werkzaam was in het Oecumenisch Centrum als hoofd van de veelgeroemde bi bliotheek. Hij is zonder enige twijfel de grootste kenner als het gaat om de geschiedenis van de Wereldraad van Kerken. Bij de 'pomraeranten' die het tot een vermelding in de 'Dic tionary' hebben gebracht, beho ren vier Nederlanders, van wie er drie een leidende rol speel den in de Wereldraad: Kraemer, Visser 't Hooft en Berkhof. De vierde landgenoot is kardinaal Willebrands, als hoofd van het Vaticaanse Secretariaat voor de eenheid tientallen jaren de be langrijkste dialoogpartner van de Wereldraad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7